Autor Wątek: Nekrolog [']  (Przeczytany 33434 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline rutkov

  • KG200
  • *
  • Versuchskommando
    • KG200
Nekrolog [']
« dnia: Marzec 23, 2009, 15:29:27 »
Zmarł jeden z najbardziej znanych historyków ostatniego 20 - lecia, były sekretarz POP na UW :), podtrzymywał tezę o błędzie Polski w doborze sojuszy przed II WŚ - zwolennik współpracy z Adolfem i wspólnym uderzeniu na Józefa - dość kontrowersyjnym rozwiązaniu geopolitycznego problemu przedwojennej Polski. Postać jak dla mnie istotna w moim pojmowaniu i nauce historii Polski.
« Ostatnia zmiana: Marzec 05, 2010, 19:46:10 wysłana przez Syringe »
miłośnik 110-tki    •    I/KG200_Doktor  ♥1972-†2006   •   Czekamy Ciebie czerwona zarazo, byś wybawiła nas od czarnej śmierci. Byś nam, kraj przed tym rozdarłszy na ćwierci, była zbawieniem, witanym z odrazą.    •   Han Pasado!    •    GDY WIEJE WIATR HISTORII, LUDZIOM JAK PIĘKNYM PTAKOM ROSNĄ SKRZYDŁA, NATOMIAST TRZĘSĄ SIĘ PORTKI PĘTAKOM

Zmarł Tadeusz Góra
« Odpowiedź #1 dnia: Styczeń 04, 2010, 12:00:05 »
Dzisiaj zmarł Tadeusz Góra, kim był i co robił nie muszę nikomu tłumaczyć na tym forum.

Salute!

Offline Redspider

  • *
  • Pure evil....ZŁOOOOO !
Odp: Zmarł Tadeusz Góra
« Odpowiedź #2 dnia: Styczeń 04, 2010, 12:38:21 »
['] S!

NA PLASTERKI !!!

Geniusz może mieć swoje ograniczenia, ale głupota nie jest tak upośledzona

Offline MelonVb

  • PAT
  • *
Odp: Zmarł Tadeusz Góra
« Odpowiedź #3 dnia: Styczeń 04, 2010, 12:59:42 »
[']

Wielki szacunek, cześć Jego pamięci.

empeck

  • Gość
Odp: Zmarł Tadeusz Góra
« Odpowiedź #4 dnia: Styczeń 04, 2010, 13:19:39 »
[']

Odp: Zmarł Tadeusz Góra
« Odpowiedź #5 dnia: Styczeń 04, 2010, 13:20:43 »
[`]

Odp: Zmarł Tadeusz Góra
« Odpowiedź #6 dnia: Styczeń 04, 2010, 13:28:39 »
[']
You are not stuck in traffic. You ARE Traffic.
Get a bike. Break FREE!
"Still in one piece. Good Job. Let's go home."

Odp: Zmarł Tadeusz Góra
« Odpowiedź #7 dnia: Styczeń 04, 2010, 13:50:49 »
['] S!

Offline iq85

  • APAsq
  • *
Odp: Zmarł Tadeusz Góra
« Odpowiedź #8 dnia: Styczeń 04, 2010, 16:15:50 »
S!
DCS/FSX/AC/pCARS

Odp: Zmarł Tadeusz Góra
« Odpowiedź #9 dnia: Styczeń 04, 2010, 16:23:31 »
[']  Przy okazji artykuł:
http://lotniczapolska.pl/Odszedl-pilot-Tadeusz-Gora,10837
Cytuj
Tadeusz Góra urodził się 19 stycznia 1918 r. w Krakowie. Rodzice: Bronisława z Wiszniewskich i Jan Góra, uczestnik walk legionowych, później kapitan 20 pułku piechoty w Krakowie, przeniesiony następnie do 53 pułku piechoty Strzelców Kresowych w Stryju. To właśnie w Stryju Tadeusz Góra rozpoczął naukę w szkole powszechnej. Jego ojciec otrzymał przeniesienie do 9 pułku piechoty w Zamościu, gdzie Tadeusz ukończył IV klasę szkoły powszechnej.
W 1929 r. został uczniem I klasy gimnazjum im. Hetmana Jana Zamoyskiego. Po roku nauki w gimnazjum wraz rodzicami powrócił do Stryja, gdzie ojciec objął stanowisko inspektora Straży Granicznej, a Tadeusz ukończył II i III klasę gimnazjum. Po przeniesieniu ojca w 1932 r. do Straży Granicznej w Nowym Targu, Tadeusz Góra uczęszczał tam do IV klasy gimnazjum.

W nowym Targu po raz pierwszy znalazł się w powietrzu, jako okazjonalny pasażer podczas odbywającego się zlotu sportowych awionetek. W 1933 r. ojciec przeszedł na emeryturę i osiadł wraz z rodziną w Wilnie. Tam na przełomie 1933/34 r. Tadeusz Góra wstąpił do Aeroklubu Wileńskiego i zapisał się na teoretyczny kurs szybowcowy. 24 czerwca 1934 r. wraz z dwudziestoma kolegami rozpoczął szkolenie praktyczne na szybowisku Grzegorzewo koło Wilna. Szkolił się na szybowcach "Wrona" i "CWJ", uzyskując podkategorię A. Intensywne latanie było przyczyną powtarzania VI klasy gimnazjum i zdawania eksternistycznie tzw. "małej matury".

W 1935 r. uzyskał w Bezmiechowej podkategorię B i C. W następnych latach każde wakacje spędzał latając w tej "akademii szybowcowej". Miał zamiar wstąpić do Szkoły Podchorążych Lotnictwa w Dęblinie i w związku z tym w 1936 r. - w ramach PW Lotniczego - rozpoczął w Łucku szkolenie w pilotażu samolotowym. 13 maja 1937 r. wykonał w Bezmiechowej lot na długotrwałość, utrzymując się w powietrzu przez 18 godzin. W sierpniu tego samego roku, startując na szybowcu SG-3 bis wygrał V Krajowe.

18 maja 1938 r. wystartował z Bezmiechowej na szybowcu PWS-101 (nr rej. SP-1004) na przelot zakończony lądowaniem w Małych Solecznikach koło Wilna, pokonując odległość 577,8 km. Wynikiem tym ustanowił nowy rekord Polski. Za pokonanie bariery pięciuset kilometrów w locie swobodnym, jako pierwszy pilot na świecie wyróżniony został Medalem Lilienthala, przyznanym mu przez Międzynarodową Federację Lotniczą (FAI) 7 stycznia 1939 r.

Wiosną 1939 r, startując na szybowcu PWS-101 w Międzynarodowym Zlocie Szybowcowym we Lwowie (konkurs ISTUS) zajął II miejsce. Latem tego samego roku wykonał na "Orliku" docelowy przelot szybowcowy z Polichna koło Kielc do Bydgoszczy, długości 304 km.

W okresie przedwojennym Tadeusz Góra latał również na samolotach - m.in. Harriot-28, RWD-8, MN-5, PZL-5, BM-4, RWD-10, RWD-13, RWD-17, Praga Bebi oraz motoszybowcu "Bąk". W miesiącach wakacyjnych 1939 r. latał jako pilot holujący na szybowisku Polichno. Tam zastał go wybuch wojny. Ewakuował się szkolnym samolotem RWD-8 do Łucka, gdzie po wkroczeniu wojsk radzieckich został zatrzymany. Udało mu się zbiec i przedostać do Włodzimierza Wołyńskiego. Dotarł do Równego, a tam radziecki komendant miasta wydał mu przepustkę na powrót do rodziców w Wilnie. W październiku i listopadzie pracował w zakładach naprawczych. Później wyruszył do Kowna, gdzie po trzech tygodniach oczekiwania - w działającym jeszcze konsulacie polskim - otrzymał paszport, a następnie uzyskał wizę na wyjazd do Francji, gdzie zamierzał wstąpić do lotnictwa Armii Polskiej gen. Sikorskiego. Wobec załamania się frontu niemiecko-francuskiego, z bazy w Lyonie, w stopniu szeregowego, ewakuował się do Anglii. 26 sierpnia 1940 r. otrzymał przydział do brytyjskiej jednostki lotniczej - AACU nr 2. Pierwszy lot na samolocie "Magister" (nr L. 8052) wykonał 3 września 1940 r. z sierż. instr. Goy. W czasie szkolenia latał na samolotach: "Magister", "Quee Bec", "Sword Fish", "Fairey Battle","Shark", "Hector", "Harward". Szkolenie doskonalące przeszedł w OC Training Wing 61 OTU w Heston.

Po przeszkoleniu, Tadeusz Góra skierowany został w stopniu angielskiego sierż. pil.(polskim: starszego szeregowego) do 316 polskiego dywizjonu myśliwskiego RAF, w którym pierwszy lot na samolocie "Hurricane" (nr Z-27507) wykonał 14 października 1941 r. W dniu 18 listopada 1941 r. wykonał pierwszy lot bojowy (patrol over convoy) na samolocie "Spitfire-V" - w składzie dywizjonu, którym dowodził późniejszy generał Aleksander Gabszewicz.

10 kwietnia 1942 r., w locie trwającym 1 godz. 45 min., zaliczono mu uszkodzenie w powietrznym pojedynku pierwszego samolotu FW-190, a 3 czerwca 1942 r. uzyskał nad Le Hawre pierwsze pewne zwycięstwo, zestrzeliwując samolot FW-190. Od 11 stycznia do 26 marca 1943 r. Tadeusz Góra przebywał w Szkole Podchorążych Piechoty i Kawalerii Zmotoryzowanej w Szkocji; po jej ukończeniu został awansowany na podporucznika.

13 maja 1943 r. podporucznik Góra zniszczył w walce samolot Me-109 G, 27 sierpnia1943 r. zestrzelił drugi samolot tego typu, a 4 września 1943 r. podczas bezpośredniej eskorty formacji amerykańskich "latających fortec" nad Lille, w pojedynku z samolotem rozpoznanym jako FW-190
uzyskał prawdopodobne zniszczenie. Po wojnie, w wyniku weryfikacji danych o stratach niemieckich stwierdzono, że był to samolot Me-109 i zaliczony został jako "zniszczony na pewno". W okresie od kwietnia 1942 r. do września 1943 r. Tadeusz Góra zestrzelił bądź uszkodził w
powietrznych pojedynkach 5 samolotów niemieckich.

Dywizjon 316 przezbrojono z samolotów "Spitfire-V" na szybsze samoloty "Mustang". Ppor. Góra pierwszy lot na tym typie samolotu wykonał 20 kwietnia 1944 r. Po zakończeniu kolejnej tury lotów bojowych i odpoczynku powrócił do 316 dywizjonu, obejmując dowództwo eskadry.

Operując na "Mustangu', w okresie od czerwca do października 1944 r., zniszczył z powietrza dwie lokomotywy w okolicy Bremen oraz uszkodził niemiecki okręt podwodny. Tadeusz Góra wykonał też 28 lotów na przechwycenie niemieckich "bomb latających" V-1; jedną z nich
zniszczył 31 lipca 1944 r.

Ostatni, 49-ty lot operacyjny (ale nad terenem nieprzyjaciela wykonał aż 109 lotów!) wykonał 22 października 1944 r. nad wyspą Helgoland, a ostatni lot w Anglii na samolocie "Mustang" 14 listopada 1946 r. Latał też na samolotach "Hellcat-II" i "Corsair-IV" (w marcu i kwietniu 1945 r. były to przeloty m. in. do Tuluzy i Kairu).

Po zakończeniu wojny zdemobilizowany został w stopniu polskiego porucznika i angielskiego kapitana. Za wojenny wysiłek Tadeusz Góra odznaczony został Krzyżem Srebrnym Orderu Virtuti Militari, trzykrotnie Krzyżem Walecznych oraz odznaczeniami brytyjskimi: "1939-45 Star", "Air Crew Europe Star & Clasp", "Defence War Medal 1939-45". Na samolotach bojowych w okresie wojny Tadeusz Góra wykonał ogółem 883 loty w łącznym czasie 1062 godzin 20 minut.

Do Polski Tadeusz Góra powrócił w 1948 r., rozpoczynając pracę instruktora, a następnie szefa wyszkolenia w Szkole Szybowcowej Żar koło Żywca. Rok później, w 1949 r., podczas pierwszych w powojennej Polsce międzynarodowych zawodach szybowcowych na Żarze, Tadeusz Góra był reprezentantem Polski. W tym też roku jako trzeci pilot w Polsce, otrzymał Złotą Odznakę Szybowcową (warunki: przelot 577,8 km Bezmiechowa-Małe Soleczniki, 18 maja 1938 r. oraz przewyższenie 3602 m Jelenia Góra, 1 listopada 1948 r.).

23 lipca 1950 r. osiągnął na Żarze przewyższenie 5038 m, spełniając ostatni brakujący warunek (dwa spełnił przed wojną: przelot 577,8 km Bezmiechowa-Soleczniki i przelot docelo-wy 304 km: Polichno-Bydgoszcz) do Złotej Odznaki Szybowcowej z Trzema Diamentami, którą otrzymał 15 listopada 1950 r. Komplet szybowcowych diamentów zdobył jako pierwszy Polak, a drugi pilot na świecie.

W dniu 4 grudnia 1953 r. uzyskał uprawnienia pilota doświadczalnego II klasy i został oblatywaczem w Szybowcowym Zakładzie Doświadczalnym w Bielsku-Białej. Następnie do 1957 r. był szefem wyszkolenia Aeroklubu Bielsko-Bialskiego, który 3 kwietnia 1958 r. nadał mu godność członka honorowego.

Tytuł Zasłużonego Mistrza Sportu nadano Tadeuszowi Górze 25 września 1955 r. Rok później startował w Szybowcowych Mistrzostwach Świata we Francji, gdzie zajął 24 miejsce. Do służby w lotnictwie wojskowym powrócił w 1957 r. w stopniu kapitana pilota. Skierowany został na 3-miesięczny kurs teorii w Oficerskiej Szkole Lotniczej w Radomiu, a
następnie odbył przeszkolenie w pilotażu samolotów odrzutowych. Otrzymał przydział do 62 pułku lotnictwa myśliwskiego w Poznaniu, gdzie zaczął latać na samolotach odrzutowych MiG-15, a potem MiG-17. Był dowódcą klucza, eskadry i szefem strzelania powietrznego pułku. W 1959 r. na własną prośbę odszedł do Modlina celem przeszkolenia na samolotach naddźwiękowych MiG-19.

30 czerwca 1960 r. po starcie na myśliwcu MiG-19 (nr boczny 739). uszkodzeniu uległy oba silniki. Kapitan Góra nie użył katapultowanego fotela, lecz po mistrzowsku wylądował na lotnisku, korzystając ze swego doświadczenia szybowcowego. Od lekarza otrzymał 3 dni zwolnienia, które mu się bardzo przydało, bo dzięki temu mógł pójść ...na ryby. Dwa tygodnie później oblatywał naprawionego feralnego MiG-a.

W wojsku Tadeusz Góra nie zaniechał latania na szybowcach i w 1962 r. zdobył tytuł Mistrza Polski, zwyciężając na szybowcu "Mucha-Standard" w XVII Mistrzostwach w Lesznie. Dwa lata później, w 1964 r., wykonał na szybowcu "Foka" swój najdłuższy przelot: od zachodniej granicy Polski do Hrubieszowa, pokonując odległość 630 km. Poprawił w ten sposób swój własny, przedwojenny rekord nagrodzony Medalem Lilienthala.

Na samolotach odrzutowych latał do 1971 r. Zwolniony z wojska został w 1972 r. w stopniu ppłk. pil. I klasy i przeszedł na wojskową emeryturę. W 1977 r. jako pilot cywilny rozpoczął w Świdniku szkolenie na śmigłowcach; rok później uzyskał uprawnienia instruktorskie. Swój ostatni lot na śmigłowcu wykonał 1 czerwca 1987 r., mając 69 lat. W "PZL-Świdnik" pracował jako instruktor i kierownik lotów. W okresie od wiosny 1979 r. do jesieni 1981 r. szkolił na śmigłowcach w Libii.

Łączny nalot Tadeusza Góry to około 10 tys. godzin, z czego 6 tys. na samolotach, 2200 na szybowcach i 1700 na śmigłowcach. Z okazji 80-tych urodzin, 19 stycznia 1998 r., Rada Miasta Świdnik nadała Tadeuszowi Górze tytuł "Zasłużony dla Miasta Świdnika". W 2001 roku otrzymał godność "Honorowego Mieszkańca Miasta i Gminy Lesko" - w tej gminie położona jest Bezmiechowa. Minister Obrony Narodowej w 2002 r. mianował Tadeusza Górę na stopień pułkownika.

W sierpniu 2004 r. nowo wybudowanemu Akademickiemu Ośrodkowi Szybowcowemu Politechniki Rzeszowskiej w Bezmiechowej nadano imię płk. pil. Tadeusza Góry. Obfity w uroczystości był także rok 2006. W dniu 88 rocznicy urodzin, 19 stycznia, odznaczony został Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski. Natomiast 24 maja 2006 r. w Małych Solecznikach na Litwie, na ścianie budynku szkoły podstawowej odsłonięto tablice w języku polskim i litewskim, upamiętniające miejsce lądowania po rekordowym przelocie szybowcowym z 1938 r. Niecały miesiąc później, 14 czerwca 2006 r. odsłonięta została tablica umieszczona w Alei Gwiazd Polskiego Lotnictwa dęblińskiej "Szkoły Orląt" - Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych. Fundatorem tablicy było m.in. miasto Świdnik. Wyryty w tablicy tekst informuje, że "Płk pil. Tadeusz Góra, ur. 19 I 1918 r. w Krakowie" to "Pierwszy zdobywca Medalu Lilienthala, Pilot myśliwski PSP w Wielkiej Brytanii, Kawaler Orderu Virtuti Militari, Zasłużony dla miasta Świdnika". 29 października 2006 r. wręczono Tadeuszowi Górze Wyróżnienie Honorowe "Dedal" za wieloletni instruktorski wysiłek w szkoleniu polskich pilotów.

1 lutego 2007 r. na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się prapremiera filmu biograficznego zatytułowanego "Dziennik pilota Góry" w reżyserii Adama Ustynowicza. Film był emitowany w Programie 1 Telewizji Polskiej oraz w TV Polonia. Główny bohater filmu, Tadeusz Góra, jak zawsze skromnie a przy tym dowcipnie komentował: "Film piękny, tylko aktor marny".

15 sierpnia 2007 r., w Święto Wojska Polskiego, Tadeusz Góra otrzymał od Prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego nominację na stopień generała brygady w stanie spoczynku. Do otrzymania stopnia generała przyczyniło się wiele osób i instytucji (m.in. Kluby Seniorów Lotnictwa z całej Polski, posłowie Ziemi Lubelskiej, władze wojskowe oraz burmistrz Świdnika), którzy wspólnie o to zabiegali.

Uroczystość wręczenia nominacji generalskiej odbyła się 1 października 2007 r. w Świdniku z udziałem Ministra Obrony Narodowej, Dowódcy Sił Powietrznych RP, delegacji Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie, przedstawicieli Politechniki Rzeszowskiej, wójta Bezmiechowej, delegacji szkół i instytucji, władz państwowych, wojewódzkich, powiatowych i miejskich oraz przyjaciół i kolegów generała Tadeusza Góry. Tego dnia miała premierę monografia autorstwa Tadeusza Chwałczyka "Medalowe wzloty", poświęcona osobie Tadeusza Góry. Po uroczystości nominacji generał brygady Tadeusz Góra, spytany o radę dla młodych lotników, powiedział: "Karierę można zrobić w lotnictwie, jeśli się kocha latanie".

Rok 2008 stał się rokiem jubileuszu 70.lecia medalowego przelotu na trasie Bezmiechowa- Małe Soleczniki. Z tej okazji zorganizowano w maju uroczystości w miejscu startu oraz tydzień później, 24 V 2008 r., w miejscu lądowania Tadeusza Góry. W obchodach, w Polsce i na Litwie,
wzięło udział liczne grono miłośników lotnictwa. Poczta Polska wydała okolicznościową kartę pocztową, a przez cały rok korespondencja wychodząca z Urzędu Miasta Świdnik znakowana była okolicznościowym stemplem. W roku 2009 powiat świdnickim wraz z gminą Świdnik przygotowały projekt rajdu samolotowego Polska-Litwa im. Generała Tadeusza Góry, który zorganizowany ma być w maju

Opracował Piotr R. Jankowski na podstawie wspomnień Tadeusza Góry oraz tekstu Tadeusza Chwałczyka.
A fighter pilot is noted for intelligence, independence, integrity, courage, and patriotism. "Fighter Pilot" is a state of mind, not a job title. Therefore, not all people who fly fighters are fighter pilots, nor do all fighter pilots fly fighters, some of them drive trucks.

Offline MelonVb

  • PAT
  • *
Odp: Zmarł Tadeusz Góra
« Odpowiedź #10 dnia: Styczeń 04, 2010, 16:30:49 »
Przy okazji, warto polecić książkę "Medalowe Wzloty", gdzie doskonale opisane jest życie tego wspaniałego Człowieka i Pilota.

Offline Flanker

  • 13 WELT
  • *
Odp: Zmarł Tadeusz Góra
« Odpowiedź #11 dnia: Styczeń 04, 2010, 16:32:38 »
S!

Offline lucas

  • *
  • RoF, FSX
    • 1.PUŁK LOTNICZY
Odp: Zmarł Tadeusz Góra
« Odpowiedź #12 dnia: Styczeń 04, 2010, 16:58:29 »
:(

"Skrzydlata husaria współczesna, lotnictwo polskie, czuwa w powietrzu. Warkot motoru chroni każdą piędź polskiej ziemi." - Kronika PAT, maj 1939.

Odp: Zmarł Tadeusz Góra
« Odpowiedź #13 dnia: Styczeń 04, 2010, 17:38:28 »
[']

Offline YoYo

  • Administrator
  • *****
  • Wieczny symulant
    • YoYosims
Odp: Zmarł Tadeusz Góra
« Odpowiedź #14 dnia: Styczeń 04, 2010, 19:51:49 »
Słynna postać naszego Lotnictwa :( Czas zabrał go ze sobą, taki life..... niechaj lata dalej w krainie Ikara
S!

['] ['] [']
webmaster,   YoYosims - jeśli lubisz symulatory lotnicze

www.yoyosims.pl