Autor Wątek: Schematy instalacji  (Przeczytany 1607 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Orzeł

  • APAsq
  • *
  • APAsq#4
    • APAsq
Schematy instalacji
« dnia: Sierpień 19, 2014, 19:26:55 »
Nie chciałem zakładać nowego wątku, dlatego w tym temacie wrzucam kilka schematów instalacji "siedemnastki"

Schemat inst. elektrycznej:


Schemat inst. p.poż.:
   
« Ostatnia zmiana: Sierpień 19, 2014, 21:22:39 wysłana przez KosiMazaki »

Offline YoYo

  • Administrator
  • *****
  • Wieczny symulant
    • YoYosims
Odp: Schematy instalacji
« Odpowiedź #1 dnia: Sierpień 19, 2014, 19:40:28 »
Super, dzięki, temat jak najbardziej do osobnego wątku :).
webmaster,   YoYosims - jeśli lubisz symulatory lotnicze

www.yoyosims.pl

Offline Orzeł

  • APAsq
  • *
  • APAsq#4
    • APAsq
Odp: Schematy instalacji
« Odpowiedź #2 dnia: Listopad 08, 2014, 15:16:35 »
Tym razem nie schemat, a tabelka z nastawami celownika do strzelania z rakiet:
 

Offline JacD

  • *
  • 7WEDS
Odp: Schematy instalacji
« Odpowiedź #3 dnia: Listopad 08, 2014, 16:06:35 »
Dzięki Orzeł :)

Offline Orzeł

  • APAsq
  • *
  • APAsq#4
    • APAsq
Odp: Schematy instalacji
« Odpowiedź #4 dnia: Listopad 08, 2015, 17:54:56 »
Trochę odgrzeję  "kotleta".
Tym razem zamiast schematu wstawiam opis instalacji elektrycznej "siedemnastki":

SYSTEM ZASILANIA ENERGIĄ ELEKTRYCZNĄ
Obejmuje pierwotne i wtórne układy energii elektrycznej oraz zasilanie od lotniskowych zrodeł zasilania.

1.   PIERWOTNY UKŁAD ZASILANIA

Pierwotnym jest układ trójfazowego prądu przemiennego 204V 400 Hz. Układ ten składa się z dwóch niezależnych od siebie kanałów: kanału prądnicy nr 1 i kanału prądnicy nr 2. każdy kanał zasila niezależnie swoje szyny.
Źródłem energii każdego kanału jest prądnica SGS-40 PU o mocy 400 kVA. Każda prądnica pracuje z własnym kompletem aparatury zabezpiecznia, włączania i regulacji.
Z kanału prądnicy nr 1 zasilany jest prostownik WU-6A nr 1, transformator TS 310 SO4B i instalacja przeciwoblodzeniowa (POS) wirnika nośnego.
Z kanału prądnicy nr 2 zasilany jest prostownik WU-6A nr 2 i 3, transformator TS/1-2 oraz instalacja ogrzewania szyb i urządzenie przeciwpyłowe UPP.
Przy uszkodzeniu kanału jednej z prądnic, rezerwowym zasilaniem objęte są wszytkie odbiorniki oprócz POS, wirnika nośnego i śmigła ogonowego. Następuje to dzięki przełączaniu żródeł wtórnych na zasilanie od kanału sprawnej prądnicy.
Z cwilą uszkodzenia  kanałów oby prądnic zasilanie odbiorników, niezbędnych do kontynuowania lotu i bezpiecznego lądowania, odbywa się ze źródeł rezerwowych.

2.   WTÓRNY UKŁAD ZASILANIA
Do zasilania odbiorników energii elektrycznej prądem przemiennym i stałym o róznych napięciach, na śmigłowcu znajdują się następujące jednokanałowe wtórne układy zasilania:
-   układ jednofazowego prądu przemiennego o napięciu 115V 400 Hz
-   układ jednofazowego prądu przemiennego o napięciu 36v 400Hz
-   układ trójfazowego prądu przemiennego o napięciu 36V 400Hz
-   układ prądu stałego o napięciu 27 V
-   źródła rezerwowe
wszystkie odbiorniki prądu przemiennego 115 V 400Hz zasilane są z kanału prądnicy nr 2 przez transformator TS/1-2 o mocy 2 kVA. W razie uszkodzenia kanału prądnicy nr 2, transformator TS/1-2 zasilany jest – po przełączeniu – z kanału prądnicy nr 1.
Przy uszkodzeniu obu kanałów prądnic lub transformatora TS/1-2 niezbędne odbiorniki zasilane są z rezerwowego źródła – przetwornicy PO-500A

Przyrządy kontroli pracy silników i przekładni bedące odbiornikami prądu jednofazowego 36V 400Hz zasilane są z układu jednofazowego 115V 400Hz przez zasadniczy lub rezerwowy transformator TR 115/36.

Układ prądu trójfazowego 36 V 400 Hz zasilany jest z kanału prądnicy nr 1 przez transformator TS 310S04B o mocy 1 kVA. Układ zasila wszytskie odbiorniki o napięciu 36 V 400 Hz. Z chwilą uszkodznia kanału prądnicy nr 1, transformator zasilany jest z kanału prądnicy nr 2.
Z chwilą uszkodzenia kanałów oby prądnic lub transformatora lub jego obwodu, przyrządy niezbędne do kontynuowania lotu zasilane są z rezerwowego źródła – przetwornicy PT-200C

Układ prądu stałego 27V zasilany jest z prostowników WU-6A nr 1, nr 2 i nr 3 o mocy 6 kW każdy, przyłączonych równolegle do wspólnej szyny, która połączona jest przekaźnikiem DMR – 200D z szyną akumulatorów. Moc dwóch prostowników jest wystarczająca do zasilania odbiorników prądu stałego 27 V. Prostownik WU-6A nr 3 jest rezerwowym. Przy uszkodzniu kanału prądnicy nr 2 zostaje on przełączony na kanał prądnicy nr 1 i wspólnie z prostownikiem nr 1 zabezpiecza zasilanie wszystkich odbiorników.
Z chwilą uszkodznia kanałów obu prądnic lub obwodu prostowników, zasilanie odbiorników odbywa się z rezerwowych  źródeł – dwóch baterii 12 SAM – 28 i prądnicy-rozrusznika STG-3 silnika AI-9W

Rezerwowymi źródłami energii na śmigłowcu są:
-   dwie baterie akumulatorów 12SAM-28
-   przetwornica PO-500A
-   przetwornica PT-200C
-   prądnicorozrusznik STG-3 silnika AI-9W
Kontynuowanie lotu w sytuacji awaryjnej możliwe jest tylko przy jednoczesnej pracy baterii akumulatorów z prądnicorozrusznikiem STG-3 silnika przy jego pracy /na zakresie prądnicowym/  w ciągu 30 min.

ŹRÓDŁA ENERGII ELEKTRYCZNEJ PRĄDU PRZEMIENNEGO

Do źródeł prądu przemiennego zaliczamy:
- dwie prądnice SGS-40UP – 204V 400Hz 3fazy
- transformator TS/1-2 obniża napięcie z 204V 400Hz na 1fazowe 400Hz 115V
- transformator TR115/36 obniża napięcie z 115V 400Hz 1 fazowego na 36V 400Hz 1 fazowego
- transformator TN115/7,5 obniża napięcie z 115V 400Hz 1 fazowego na 7,5V 400Hz 1 fazowego
- transformator TS310S04B obniża z napięcie z 3x204V 400Hz na 3x36V 400Hz
Zapasowe źródła prądu przemiennego to:
- przetwornica PT-200C wytwarza 3x 36V 400Hz
- przetwornica PO-500A wytwarza 3x 115V 400Hz

Układ prądu przemiennego obejmuje następujące źródła energii elektrycznej:
-   dwie prądnice SGS – 40PU, które tworzą dwa  niezależne kanały zasilania – kanał prądnicy nr 1 i nr 2
-   transformator TS/1-2
-   transformator TS 310S04B
-   dwa transformatory Tr115/36 /zasadniczy i zapasowy/
-   przetwornicę PO-500A
-   przetwornicę PT-200C z automatemem przełączenia APP-1A

Kanał prądnicy nr 1 i prądnicy nr 2 obejmują następujące agregaty:
-   dwie prądnice SGS- 40PU
-   dwie skrzynki włączania i regulacji KWR –3-2
-   dwa automaty zabezpiecznia przed przepięciem AZP-1-3D
-   dwa regulatory napięcia RN-600 z wynośnymi rezystorami WS-33A
-   dwie skrzynki odcinania częstotliwości KOCz-1A
-   blok kolejności faz BCzF-208
-   filtry przciw zakłóceniom radiowym

Prądnice SGS – 40 PU służą do wytworzenia przemiennego prądu  trójfazowego o napięciu 204 V  400Hz i napędzane są od przekładni głównej.

Skrzynka KWR-3-2 służy do:
-   odległościowego włączenia wzbudzenia prądnicy i włączenia jej do sieci po uzyskaniu przez nią znamionowego napięcia na zaciskach
-   utrzymania napięcia prądnicy w ustalonym zakresie wspólnie z regulatorem napięcia
-   automatycznego odłącznia prądnicy z sieci przy zaistnieniu różnorodnych niesprawności w samej prądnicy lub w jej kanale

Automat zabezpieczenia AZP-1-3D zabezpiecza sieć prądu przemiennego przed nadmiernym – awaryjnym wzrostem napięcia prądnicy.

Węglowy regulator napięcia RN-600 służy do automatycznego utrzymania napięcia na zaciskach prądnicy SGS-40PU niezależnie od zmian jej obrotów i obciążenia.
1. Zakres regulacji napięcia ........................195,5 ÷ 220,5 V.


Skrzynka odcinania częstotliwości KOCz – 1A zabezpiecza odbiorniki przed zasilaniem ich prądem o obniżonej częstotliwości. Częstotliwość, przy której podany zostanie sygnał na włączenie i wyłączenie prądnicy SGS – 40 PU z sieci:
• na włączenie ........................................... powyżej 390 Hz;
• na wyłączenie ........................................... poniżej 360 Hz.
.


Blok kolejności faz BCzF – 208 zabezpiecza sieć pokładową przed włączniem do niej lotniskowego źródła prądu o nieprawidłowej kolejności faz

Transformator  TS / 1-2 służy do zasilania prądem jednofazowym o napięciu  115 V 400 Hz.

Transformator  TS 310 SO 4B służy do zasilania prądem trójfazowym o napięciu 36 V 400Hz.

Dwa transformatory Tr 115/36  /zasadniczy i zapasowy/ służą do zasilania manometrów indukcyjnych prądem jednofazowym 36 V 400 Hz. Obwody zasilania podłączone są do szyny PO- 500A

Przetwornica PO – 500A jest rezerwowym źródłem i służy do awaryjnego zasilania wyposażenia śmiglowca w locie w razie uszkodzenia kanałów oby prądnic SGS – 40PU lub transforamtorów TS / 1-2 i jego obwodów.

Przetwornica PT-200C jest rezerwowym źródłem prądu trójfazowego, awaryjnego zasilania wyposażenia śmigłowca w locie, przy uszkodzeniu obu prądnic lub transformatorów TS 310 SO 4B i jego sieci. Przetwornica PT – 200C współpracuje z automatem APP-1A.

Automat przełączania APP – 1A służy do automatycznego włączenia przetwornicy PT-200C i podłączenia jej do sieci.





ŹRÓDŁA ENERGII ELEKTRYCZNEJ PRĄDU STAŁEGO
Do źródeł prądu stałego zaliczamy:
- trzy prostowniki WU-6A przetwarzają napięcie 3x204V 400Hz na 27V prądu stałego
Zapasowe źródła prądu stałego to:
- prądnica – rozrusznik silnika AI-9 w czasie pracy prądnicowej wytwarza 27V prądu stałego
- akumulatory pokładowe 12SAM28 dają napięcie 24V.

Wtórny układ prądu stałego i rezerwowe źródła prądu stałego wraz z szynami rozdzielczymi, aparaturą komutacyjną i zabezpieczającą oraz aparaturą sterowania i sygnalizacji stanowi układ prądu stałego przeznaczony do zasilania wyposażenia śmigłowca prądem stałym o napięciu 27 V
Źródłami energii elektrycznej układu prądu stałego są:
-   trzy prostowniki WU – 6A z przekaźnikiem różnicowym DMR – 200D
-   dwie baterie  akumulatorowe 12 SAM – 28
-   prądnico rozrusznik STG – 3 silnika AI – 9W z aparaturą zabezpieczenia i regulacji

Prostowniki WU – 6A służą do przetwarzania prądu trójfazowego o napięciu 204 V 400 Hz na prąd stały o napięciu 27 V

Przekaźnik różnicowy DMR – 200D służy do automatycznego podłączenia szyny skrzynki rozdzielczej prądu stałego do szyny akumulatora i odłączenia ich od siebie jeżeli  niesprawna jest sieć prostowników. DMR – 200D zainstalowany jest w RK prądu stałego

Baterie akumulatorowe 12SAM 28 służą do:
-   autonomicznego rozruchu silnika AI – 9W
-   zasilania niezbędnych odbiorników z chwilą uszkodzenia pierwotnych lub źródeł zasilania
Typ akumulatora oznacza w kolejności: 12 - liczna ogniw elektrycznych; SAM - rozruchowy, lotniczy, monoblokowy; 28 - pojemność elektryczna w amperogodzinach przy roz¬ładowaniu prądem 5,6 A
1.   Napięcie znamionowe ..............................................24 V.
2. Pojemność elektryczna ...........................................28 Ah.
3. Prąd długotrwałego obciążenia ...............................5,6 A.
4. Maksymalny prąd rozładowania (startowy) ...........750 A.
5. Gęstość elektrolitu ............................... 1,28 ±0,01 g/cm3.

Prądnica-rozrusznik STG – 3 silnika AI – 9W służy do:
-   rozruchu  silnika AI – 9W
-   zasilania wraz z bateriami sieci pokładowej prądem stałym w ciągu 30 min
w warunkach polowych /zakres prądnicowy/ STG – 3 współpracuje z:
-   automatem przepięciowym AZP – 8M
-   regulatorem napięcia RN – 120U
-   przekaźnikiem DMR – 200D

                napięcie znamionowe – 27V±10%
                prąd obciążenia – 100A
                moc – 3kW przy napięciu 30V
                zakres zmian prędkości obrotowej - 6250÷11250 obr/min
                rodzaj pracy- ciągły
                masa – od 16kg
UWAGI: dopuszcza się obciążenie prądnicy 150A w ciągu 1 godz. ,200A w ciągu 1 min.
Max prąd prądo-rozrusznika w czasie rozruchu nie większy niż 1000A.

Automat AZP – 8M zabezpiecza sieć prądu stałego przed awaryjnym wzrostem napięcia, związanym z przewzbudzeniem prądnicy-rozrusznika. Automat zabezpieczenia sieci AZP-8M odłącza STG-3 od sieci ≥32V w przypadku awarii RN-120U.
              napięcie zasilania – 27V±10%
               prąd znamionowy styków stycznika – 15A
               masa – max 1,8kg
               rodzaj pracy – ciągły

Regulator  napięcia RN – 120 U służy do automatycznej regulacji w określonym zakresie napięcia prądnicy
               napięcie podtrzymywane – 28,5V
               moc wydzielana w stosie węglowym – 120W
               prąd roboczy cewek regulatora – max 0,87A
               rodzaj pracy – ciągły
               znamionowe napięcie toku pracy -3V

 
Przekaźnik różnicowy  DMR – 200D podłącza prądnico-rozrusznik do szyny akumulatora
             napięcie zasilania – 27V±10%
             prąd nominalny ze styków stycznika – 200A
             prąd wsteczny - 10÷15A
             rodzaj pracy – ciągły
             masa nie większa niż – 1,5kg

Przekaźnik różnicowo zwrotny DMR200D spełnia funkcję:
•   przełącza automatycznie zasilanie sieci akumulatorów na prądnicę gdy napięcie prądnicy przewyższy napięcie akumulatorów od 0,3÷0,7V
•   automatycznie odłącza prądnicę od sieci gdy prąd zwrotny osiągnie wartość od 10÷25A
•   uniemożliwia włączenie prądnicy do sieci w przypadku odwrotnej polaryzacji prądnicy
•   sygnalizuje odłączenie prądnicy od sieci (zapalenie się lampki sygnalizacyjnej)

Offline Orzeł

  • APAsq
  • *
  • APAsq#4
    • APAsq
Odp: Schematy instalacji
« Odpowiedź #5 dnia: Lipiec 31, 2016, 18:30:33 »
Na prośbę "kubsona" schemat instalacji elektrycznej :
https://www.dropbox.com/s/38l0vjhpwb6cel2/Schemat%20elektryczny%20Mi-17.bmp?dl=0