Autor Wątek: Dlaczego Niemcy nie używali śmigieł z czterema łopatami?  (Przeczytany 2766 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Dlaczego Niemcy nie używali śmigieł z czterema łopatami?
« dnia: Listopad 06, 2015, 22:14:54 »
Gdy każdy już zwiększał średnicę śmigła i dodawał ilość łopat. W ogóle taki Ta 152 był chyba najlepszym myśliwcem z napędem tłokowym II wojny (w ogóle?) i też za dużego śmigła to on nie miał, było grube to fakt, ale czy to stanowi jakąś kompensatę za brak dodatkowych łopat?

Offline ThomasCrown

  • *
  • SHIFT 2 UNLEASHED
Odp: Dlaczego Niemcy nie używali śmigieł z czterema łopatami?
« Odpowiedź #1 dnia: Listopad 07, 2015, 11:30:16 »
Oprócz Niemców śmigieł trójłopatowych na szeroką skalę w myśliwcach używali także Rosjanie. I zarówno jedni jak i drudzy stosowali uzbrojenie strzeleckie strzelające przez krąg śmigła. Zapewne dlatego stosowali śmigła z 3 łopatami po to aby nie obniżać szybkostrzelności broni pokładowej, bo zwiększając liczbę łopat zmniejsza się margines wolnego miejsca na przelot pocisku przez tarczę śmigła (3 łopaty - każda co 120 stopni, 4 łopaty - każda co 90 stopni).

Obserwując rozwój takiego np. Spitfire'a widać że wraz ze wzrostem mocy silnika śmigło miało coraz więcej łopat: prototyp - śmigło 2-łopatowe, wersje Mk. I - V - śmigło 3-łopatowe, wersje z silnikami RR Merlin serii 60 - śmigło 4-łopatowe, wersje z silnikiem Griffon - śmigło 5-łopatowe (były też próby ze śmigłami przeciwbieżnymi z łącznie 6 łopatami). Niemcy nie mogąc dodawać kolejnych łopat mogli albo zwiększać średnicę śmigła - ale tu problemem jest po pierwsze wysokość podwozia, żeby śmigło nie orało ziemi przy starcie, a po drugie (ważniejsze) czym dłuższe łopaty tym ich końcówki poruszają się z większą prędkością zbliżając się do prędkości dźwięku, a to oznacza wzrost oporu i spadek sprawności śmigła, albo mogli też zwiększać szerokość łopat śmigła dla zapewnienia ich odpowiedniej powierzchni nośnej, co też uczynili.

Odp: Dlaczego Niemcy nie używali śmigieł z czterema łopatami?
« Odpowiedź #2 dnia: Listopad 07, 2015, 16:38:12 »
Dzięki za wyczerpującą odpowiedź o/

Odp: Dlaczego Niemcy nie używali śmigieł z czterema łopatami?
« Odpowiedź #3 dnia: Listopad 07, 2015, 22:46:17 »
Niemcy nie mogąc dodawać kolejnych łopat mogli albo zwiększać średnicę śmigła - ale tu problemem jest po pierwsze wysokość podwozia, żeby śmigło nie orało ziemi przy starcie

Z problemem zahaczającego o podłoże śmigła podczas oblotu jednego z prototypów musieli się uporać ludzie radzieccy. Żeby temu zaradzić konstruktor Silwanski rozkazał wykopać  rów wzdłuż pasa startowego, nad którym miał rozpędzić się samolot. Poważnie :-)
Pisze o tym M. Sołonin w „Na uśpionych lotniskach…” (ss. 277-278).

A jeszcze wracając do śmigieł 3- i 4-łopatowych. Niedawno miałem okazję być przy eksploracji sowieckiej Airacobry z pułku PWO, zestrzelonej pod koniec wojny przez niemiecki Flak. Zaskakujące było odkrycie śmigła czterołopatowego (poniżej artykuł z fotką)

http://front1945.cieszyn.pl/aktualnosci/156-komuikat-20-09-2015

zupełnie jak w P-63 Kingcobra, skoro było wiadomo, że chodzi na sto procent o Cobrę P-39. Tymczasem wyjaśniło się, że właśnie P-39 w wersji O-1 i Q-25 miały „nietypowe” śmigła czterołopatowe.                                         
"Od tajgi do mórz brytyjskich, Armia Czerwona silniejsza od wszystkich"...
http://front1945.cieszyn.pl

Offline Leon

  • Global Moderator
  • *****
Odp: Dlaczego Niemcy nie używali śmigieł z czterema łopatami?
« Odpowiedź #4 dnia: Listopad 07, 2015, 23:29:59 »
Cytuj
Z problemem zahaczającego o podłoże śmigła podczas oblotu jednego z prototypów musieli się uporać ludzie radzieccy. Żeby temu zaradzić konstruktor Silwanski rozkazał wykopać  rów wzdłuż pasa startowego, nad którym miał rozpędzić się samolot. Poważnie :-)
Pisze o tym M. Sołonin w „Na uśpionych lotniskach…” (ss. 277-278).
Wg innych opracowań to kaczka. Albo charakterystyczna dla Sowietów historia równoległa ;).
Ale faktem spotykanym w literaturze jest, że ów pan zaprojektował/złożył samolot w którym po prostu źle dobrał długość goleni podwozia i łopat śmigła. W efekcie śmigło ryło w ziemię. Na polecenie projektanta próby przeprowadzono ze skróconymi piłą łopatami. Samolot wg oblatywacza... latał, o ile dobrze pamiętam "jak gówno". Wtedy padła propozycja, być może w formie żartu, wykopania rowu... Do czego nikt na szczęście się nie posunął ;).
Marcin Widomski

Pealuuga lipp, Surnupealuuga lipp, Tundmuste tipp, Sinu tundmuste tipp, See on ju vabadus hüperboloid, Insener Garini hüperboloid...

Odp: Dlaczego Niemcy nie używali śmigieł z czterema łopatami?
« Odpowiedź #5 dnia: Listopad 08, 2015, 09:48:47 »
I dlatego właśnie piszę tylko o idiotycznym pomyśle na rozwiązanie konkretnego problemu ;)
Dokładnie  za Sołoninem, który owo "rozkazanie" podkreśla w dwóch sąsiednich zdaniach.       
"Od tajgi do mórz brytyjskich, Armia Czerwona silniejsza od wszystkich"...
http://front1945.cieszyn.pl

Offline ThomasCrown

  • *
  • SHIFT 2 UNLEASHED
Odp: Dlaczego Niemcy nie używali śmigieł z czterema łopatami?
« Odpowiedź #6 dnia: Listopad 08, 2015, 12:03:20 »
Mowa tutaj o samolocie I-220 IS (Josif Stalin) konstrukcji 22-letniego A.W. Silwańskiego, prywatnie zięcia Ludowego Komisarza Przemysłu Obronnego M. Kaganowicza. Konstrukcja powstała pod koniec lat 30-tych w fabryce w Nowosybirsku na bazie I-16. Właściwie to powstała na zasadzie "przejęcia" planów zmodernizowanej wersji I-16 z silnikiem M-88, tak ażeby młody talent nie musiał zaczynać od zera. A że był to talent czystej wody świadczy fakt, że we wrześniu 1939 r. podczas próby oblotu samolot I-220 IS zawadzał śmigłem o ziemię. Konstruktor szybko znalazł na to rozwiązanie i kazał... obciąć końcówki łopat śmigła. Poprawiona maszyna trafiła później do Moskwy i w lutym 1940 r. z wielkim trudem wzniosła się nad ziemię. Szybko zakończyła lot, a pilot-oblatywacz J.G. Uljachin stwierdził, że "na tym gównie latać się nie da".
Niestety w tym samym czasie komisarz M. Kaganowicz stracił stołek, a wraz z nim A.W. Silwański zakończył karierę konstruktora lotniczego.





Odp: Dlaczego Niemcy nie używali śmigieł z czterema łopatami?
« Odpowiedź #7 dnia: Listopad 08, 2015, 14:02:39 »
Niestety w tym samym czasie komisarz M. Kaganowicz stracił stołek, a wraz z nim A.W. Silwański zakończył karierę konstruktora lotniczego.

Za to 15 lat później, podaję za Sołoninem, został głównym konstruktorem w CKB Instytutu Naukowo-Badawczego Budowy Podnośników Transportowych.       
"Od tajgi do mórz brytyjskich, Armia Czerwona silniejsza od wszystkich"...
http://front1945.cieszyn.pl

Odp: Dlaczego Niemcy nie używali śmigieł z czterema łopatami?
« Odpowiedź #8 dnia: Listopad 08, 2015, 16:02:14 »
Cytuj
"na tym gównie latać się nie da"

xD Przypomina się War Thunder i niektóre modele lotu 8)

W ogóle poprawiliście mi humor tą historią, takie rzeczy xd

Offline Leon

  • Global Moderator
  • *****
Odp: Dlaczego Niemcy nie używali śmigieł z czterema łopatami?
« Odpowiedź #9 dnia: Listopad 08, 2015, 16:09:23 »
Cytuj
Niedawno miałem okazję być przy eksploracji sowieckiej Airacobry z pułku PWO, zestrzelonej pod koniec wojny przez niemiecki Flak. Zaskakujące było odkrycie śmigła czterołopatowego (poniżej artykuł z fotką)
Zapomniałem, że mam takie fotki:

Marcin Widomski

Pealuuga lipp, Surnupealuuga lipp, Tundmuste tipp, Sinu tundmuste tipp, See on ju vabadus hüperboloid, Insener Garini hüperboloid...

Odp: Dlaczego Niemcy nie używali śmigieł z czterema łopatami?
« Odpowiedź #10 dnia: Listopad 08, 2015, 17:15:39 »
Super te zdjęcia!
We wzmiankowanym  lotnictwie PWO sporo, jeśli nie większość, sprzętu pochodziło właśnie z Lend-Leasu.       
W ogóle lotnictwo Obrony Powietrznej na terenie ówczesnej i dzisiejszej Polski (mam na myśli głównie Jugo-Zapadnyj Front PWO) to ciekawy temat.  Obok setek P-39, także Spitfire'ów Mk. IX, Jaków-9 i Ławoczkinów, na przełomie 1944/1945 mieli jeszcze na stanie pojedyńcze sztuki P-40, a nawet  Hawkery Hurricane. A obok tego, przy każdym pułku, stacje radiolokacyjne własnej konstrukcji.   
Przekazane przez amerykańskich imperialistów Kingcobry P-63 wprowadzali do służby już po zakończeriu działań w Europie, chociaż 17 IAP 190 IAD  17 IAP 190 IAD 12 WA Frontu Zabajkalskiego zdążył jeszcze w 1945 roku polatać na P-63 przeciwko Japończykom i zgłosić 1 zwycięstwo.   
 
"Od tajgi do mórz brytyjskich, Armia Czerwona silniejsza od wszystkich"...
http://front1945.cieszyn.pl

Odp: Dlaczego Niemcy nie używali śmigieł z czterema łopatami?
« Odpowiedź #11 dnia: Listopad 15, 2015, 22:22:31 »
Nie można powiedzieć iż luftgangsta nie używali śmigieł czterołopatowych. Inna sprawa że były niepopularne i stosowane na niewielu typach w niemcowni.
-Mamo dlaczego ci ludzie klęczą?
Bo to synku E24 jedzie.
-A ten za nim, to ma awarię?
Nie synku, to diesel.