Autor Wątek: Jak poprawnie wykonać zawis i lądowanie?  (Przeczytany 929 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Jak poprawnie wykonać zawis i lądowanie?
« dnia: Styczeń 20, 2016, 23:19:02 »
Wciąż się jeszcze uczę podstaw pilotażu Mi-8. Mam kilka pytań ale zacznę od najważniejszego...mam problem przy lądowaniu z zawisem. Podchodząc na większym pułapie nad lądowisko, zmniejszam prędkość, jednocześnie zmniejszam moc prawie do minimum, żeby nie nabierać zbyt dużo wysokości. Po zmniejszeniu prędkości do minimalnej śmigłowiec wprowadzam w zawis, ale pojawia się problem z wytraceniem wysokości. Na minimalnej mocy śmigłowiec nie chce się obniżyć, jak odejmę jeszcze trochę mocy śmigłowiec wpada w wibracje i nagle zaczyna tracić mocno wysokość. Natomiast gdy po starcie nie nabiorę prędkości tylko wzniosę się od razu w pionie, to ze zmianą pułapu nie mam problemu. Wystarczy lekko odjąć mocy i śmigłowiec obniża pułap. Różnica jest taka, że w pierwszym przypadku śmigłowiec był rozpędzony. Póki co moje wszystkie lądowania wyglądają tak, że na długo przed lądowaniem obniżam pułap do minimum i zbliżając się do lądowiska staram się wytracić prędkość. Jednak samo przyziemienie robię nie w zawisie ale mając minimalną prędkość i nawet jak śmigłowiec mi wpadnie w wibracje to pułap jest na tyle mały że nic się nie dzieje. Wolałbym jednak lądować mniej karkołomnie. Czy jest na to jakiś sposób?
« Ostatnia zmiana: Styczeń 21, 2016, 08:21:31 wysłana przez KosiMazaki »

Odp: Pytania od żółtodzioba
« Odpowiedź #1 dnia: Styczeń 21, 2016, 01:28:14 »
Dwa zagadnienia, o których sobie poczytaj:
https://en.wikipedia.org/wiki/Vortex_ring_state
https://en.wikipedia.org/wiki/Translational_lift

Są filmiki na youtube, warto też przekopać forum ED, bo Twój problem przerabiany był tam minimum raz w tygodniu przez pierwsze kilka miesięcy od wydania każdego śmigłowca ;). Jest też oczywiście mnóstwo "poważniejszych" źródeł.

Przy prędkościach poziomych poniżej około 50km/h musisz zacząć pilnować żeby nie zniżać się zbyt szybko. W zawisie prędkość zniżania nie powinna przekraczać 2 - 3 m/s. Żeby było ciekawiej, w miarę zwalniania i przechodzenia do zawisu będziesz musiał zwiększać skok ogólny żeby utrzymać prędkość pionową.

Podejście do lądowania zaczynaj tak jak już to sobie wykombinowałeś - przy prędkości ok. 100km/h zniżaj się w kierunku lądowiska. Możliwie nisko i blisko punktu przyziemienia płynnie zwolnij i przejdź do zawisu, pilnując by poniżej 50km/h zniżanie nie przekroczyło 2 - 3m/s. Pamiętaj, że w miarę jak zwalniasz będziesz musiał zwiększać moc i jednocześnie korygować kurs pedałami - wymaga to trochę wprawy. Możesz na początku spróbować przechodzić do zawisu w locie poziomym (tzn. przy prędkości pionowej 0) - będziesz miał trochę większy margines błędu. Kiedy osiągniesz zawis, powolutku (1 - 2 m/s) opuść maszynę na ziemię.

Odp: Pytania od żółtodzioba
« Odpowiedź #2 dnia: Styczeń 21, 2016, 07:08:48 »
Potwierdzam. Porada prawdziwego pilota, znaleziona na niniejszym forum w wielkim wątku o Mi-8 działa jak należy - gdy przygotowujesz się do zawisu, nie zmniejszaj skoku ogólnego poniżej 3 stopni i nie zniżaj się szybciej niż 3 m/s.

Odp: Jak poprawnie wykonać zawis i lądowanie?
« Odpowiedź #3 dnia: Styczeń 21, 2016, 11:03:55 »
Wielkie dzięki, dzisiaj zacznę to trenować...