Autor Wątek: Phoenix - pytanie ogolne i bardzoej szczegolowe  (Przeczytany 10220 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

SoH

  • Gość
Phoenix - pytanie ogolne i bardzoej szczegolowe
« dnia: Styczeń 03, 2004, 22:36:50 »
Czy ktos dysonuje informacjami (ewentualnie linkami, czy odpowiedzia) na temat pociskow Phoenix?

Troche mnie one interesia, a sa malo uzywane i generalnie malo znane.

Ciekawi mnie glownie dla czego sa przenoszone tylko i wylacznie przez F14, ktore sa zreszta w tej chwili wycofywane (jezeli do konca nie zostaly wycofane) na rzecz F/A-18E (przynajmniej tak mi wiadomo)

Poza tym interesuja mnie ogole dane na temat tego pocisku. Parametry, jak dziala, jakie sa rzeczywiste osiagi itp.

Z gory dziekuje za odp.

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
Phoenix - pytanie ogolne i bardzoej szczegolowe
« Odpowiedź #1 dnia: Styczeń 04, 2004, 12:12:31 »
Ok

Hughes AIM-54 Phoenix (stare oznaczenie: AAM-N-11)był częścią programu ciężkiego myśliwca eskortującego dla lotniskowców, miał za zadanie niszczyć bombowce i rakiety typu cruise (np. Rosyjskie "Kingfish"), do zestrzeliwywania samolotów myśliwskich i szturmowych zbytnio się nie nadaje ze względu na względnie małą tolerancję na przeciążenia dodatnie. Pocisk pędzi z prędkością 4 mach. waży pół tony, gdyby miał dokonać korekty kursu za skręcającym Mig-29 - po prostu by się rozsypał. Dlatego nie jest już produkowany od dłuższego czasu, Teraz prym wiodą pociski AIM-120 Amraam z dokładniejszym systemem naprowadzania, lżejsze i zwrotniejsze, lecz o mniejszym zasięgu - co nadrabiają właśnie celnością i możliwością wykonywania wielu zadań.

Pierwszy pocisk powstał wcześniej od mającego go przenosić myśliwca i w specyfikacji US Navy dla nowego myśliwca wymogiem było przenoszenie 6 takich rakiet. Jak wiemy pierwszym projektem był Myśliwski Aardvark - F-111 przenoszący 4 rakiety pod skrzydłami i kolejne 2 w odpowiednio zmodyfikowanym luku bombowym, akurat trwała wojna w Nam'ie i okazało się, ze przyszły myśliwiec potrzebuje jednak większych możliwości manewrowych niż przerobiony bombowiec - i tak powstał F-14 TomCat.

Pocisków AIM-54 Phoenix nigdy nie użyto bojowo, wszystkie zwycięstwa powietrzne Tomcat’ów były zasługą pocisków Sparrow i Sidewinder. Powodem tego jest że nigdy nie doszło do zagrożenia lotniskowca ze strony bombowców przeciwnika - do których strzelało by się bez ostrzeżenia z dużej odległości, aby nie pozwolić im na odpalenie swojego ładunku - walki z myśliwcami wymagają kontaktu wizualnego.

Pocisk AIM-54 Phoenix posiada urządzenie radarowe nadawczo odbiorcze - tuż po wystrzeleniu i w trakcie dolotu do celu, działa jako układ pasywny - podobnie jak rakiety AIM-7 Sparrow - lecą kierowane odbitą od celu wiązką radarową pochodzącą od samolotu nosiciela, lub "oświetlacza" (inny myśliwiec, lub samolot AWACS) radar AN/AWG-9 montowany na myśliwcach F-14  może prowadzić jednocześnie na cel 6 rakiet. Kiedy cel wejdzie w zasięg radaru rakiety - jest on uruchamiany w układnie aktywnym - od tego momentu rakieta nie potrzebuje już oświetlania celu i leci sama do swojej ofiary.

Każda rakieta Phoenix kosztuje 1 milion dolarów, przez co próbne strzelania wykonywane są raz w roku - i przypada ją wtedy 1-2 rakiet na dywizjon (dane z 1993), rakiety powoli zaczynają się starzeć, nowych się nie produkuje więc pewnie dzisiaj odbywa się więcej odpaleń.

W 1973 roku dodano do oprogramowania rakiety dodatkowe komendy dotyczące ataku z wysokiej trajektorii (tłumaczenie dosłowne ;) ) rakieta wznosiła się na wysokość 32000m po czym opadała w kierunku celu - pozwoliło to na zwiększenie odległości z której mogły być odpalane Phoenix'y do szybko poruszających się celów - czyli do pojawiającego się w tamtym czasie Radzieckiego "BackFire".

długość: 3,96m
średnica: 0,38m
rozpiętość stateczników:0,914m
masa: 443kg
masa głowicy: 60kg
prędkość maksymalna: Mach 3,8 (Mach 5,0 na dużej wysokości)
Zasięg maksymalny: 134 km (trajektoria wysoka)

Pocisk zależnie od zaprogramowanego typu lotu może wykorzystywać jeden z 3 zapalników:
- zapalnik uderzeniowy
- zapalnik zbliżeniowy radarowy "Downey Mk334"
- zapalnik zbliżeniowy pracujący w paśmie podczerwieni "Berdix"

Stosowany silnik: Rocketdyne Mk47 lub Aerojet Mk60

Układ sterujący: radar pasywno-aktywny DSQ-26
Zasięg radaru w trybie aktywnym: 18,5 km
Zasięg radaru w trybie pasywnym: 185 km (przy współpracy z AN/AWG-9)

Offline Rola

  • *
  • 9/39 & R'n'R
Phoenix - pytanie ogolne i bardzoej szczegolowe
« Odpowiedź #2 dnia: Styczeń 04, 2004, 13:32:18 »
...ostatni raz Phoenixa wystrzeliłem w "Fleet Defender" - czy jest jakiś nowszy sim F-14 o którym nie słyszałem?
"Każdy kilogram nowego samolotu szczególnym dobrem Narodu"

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
Phoenix - pytanie ogolne i bardzoej szczegolowe
« Odpowiedź #3 dnia: Styczeń 04, 2004, 13:55:26 »
Cytat: Rola
...ostatni raz Phoenixa wystrzeliłem w "Fleet Defender" - czy jest jakiś nowszy sim F-14 o którym nie słyszałem?
"Jet Fighter IV" ... ale simem bym go nie nazwał... brakuje na rynku dobrego symulatora "F-14 "... wiążę spore nadzieje z rozwojem LockOn, bardzo możliwe, że dostaniemy "TomCat'a" jako przeciwwaga dla "Su-33 "(no ale niestety najpierw dostaniemy "Horneta")

PS. "F-14 Tomcat " jest faktycznie wycofywany ze służby... w dniu dzisiejszym na lotniskowcach pozostały tylko "F-14 "serii "D" i przerobione na "BombCat'y" samoloty serii "D" i "B". Miejsce "F-14 " przejmie "A/F-18F Super Hornet "- dwuosobowa wersja "A/F-18E Super Hornet'a"
przyszłość samego "A/F-18E " jest raczej niezbyt jasna, prawdopodobnie na tą maszynę zostanie przezbrojonych zaledwie 1/3 dywizjonów "A/F-18A " i "C" ... natomiast reszta otrzyma "A/F-25B JSF "

"A/F-18G " również nie jest jasny, z założenia ma zastąpić samolot "EA-6 Prowler " (samolot walki elektronicznej), lecz możliwe jest, że "A/F-18F " będzie miał podobne wyposażenie wewnętrzne co "G", więc będzie mógł pełnić jego funkcje (po podwieszeniu zasobników z aparaturą zakłócającą)
Samoloty "A/F-18F " oprócz zastępowania "TomCat'ów", przejmą również na siebie zadania wykonywane przez "A-6 Intruder" , jak i "KA-6" - służący do tankowania w powietrzu innych samolotów.

US Navy będzie miała w końcu sensowny wachlarz samolotów, zamiast 3 różnych typów "A-6" i "F-14", będzie jeden "A/F-18F " mogący pełnić wszystkie ich funkcje.

SoH

  • Gość
Phoenix - pytanie ogolne i bardzoej szczegolowe
« Odpowiedź #4 dnia: Styczeń 04, 2004, 14:43:58 »
Swego czasu slyszalem (dziwaczna )  wiadomosc, ze F/A-18E maja zastapic rowniez F16 :), ktore beda wycofywane.
Nie pamietam dokladnie gdzie, ale slyszalem to apropo przetargu na samoloty dla Polski (bylo powiedziane mniej wiecej tak, ze amerykanie zastepuje F16 hornetami i te przestarzale F'y odsprzedaja :)) Chyba ktos sie tak na forum Wp wypowiadal apropo przetargu.

A pytanie mam jeszcze dotyczace F/A-18. Jak to jest z jego manewrowoscia i mozliwosciami dogfighta. To raczej wielka kobyla, ale slyszalem rowniez ze jest to samolot bardzo zwrotny. Jak to jest, niech ktos ostatecznie rozwieje moje watpliwosci.

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
Phoenix - pytanie ogolne i bardzoej szczegolowe
« Odpowiedź #5 dnia: Styczeń 04, 2004, 15:08:09 »
Cytat: SoH
Swego czasu slyszalem (dziwaczna )  wiadomosc, ze F/A-18E maja zastapic rowniez F16 :), ktore beda wycofywane.
Nie pamietam dokladnie gdzie, ale slyszalem to apropo przetargu na samoloty dla Polski (bylo powiedziane mniej wiecej tak, ze amerykanie zastepuje F16 hornetami i te przestarzale F'y odsprzedaja :)) Chyba ktos sie tak na forum Wp wypowiadal apropo przetargu.

A pytanie mam jeszcze dotyczace F/A-18. Jak to jest z jego manewrowoscia i mozliwosciami dogfighta. To raczej wielka kobyla, ale slyszalem rowniez ze jest to samolot bardzo zwrotny. Jak to jest, niech ktos ostatecznie rozwieje moje watpliwosci.

Falcony mają byc zastąpione przez F-25A JSF, Hornet jest zbyt drogi dla USAF.

F/A-18 jest bardzo zwrotnym samolotem - bije Falcona przy każdym manewrze (z wyjątkiem bezwładnego spadania z odstzrelonymi skrzydłami - tu lepszy jest Falcon ;) )
Hornet posiada ogromne przyspieszenie oraz potrafi latać na większych kątach (rekord to stabilny lot poziomy na kątach natarcia 60 stopni z krędkością 60 km/h (!), zabiera większa ilość uzbrojenia a-a i możliwe, że mógłby zabrać taka samą ilość uzbrojenia a-g co Falcon... lecz ograniczeniem jest tutaj opór powietrza jaki ono generuje przy tak lekkim samolocie - katapulta na lotniskowcu byłaby w stanie nadać samolotowi odpowiednią prędkość poczatkową, lecz samolot bardzo szybko utraciłby uzyskana energię, zanim zdołałby się na dobre rozpędzić. Hornet jest równiez znacznie mocniejszym samolotem... teoretycznie może wytrzymac krótkotrwałe przeciążenia dochądzące do 22G ... F-16 po przekroczeniu 14G powinien się rozpaść... ale nikt tego nie sprawdzi :)

Radar Horneta jest zdecydowanie lepszy od tego z Falcona... (wersja zastosowana w Super Hornecie to rozwojowa wersja radaru zbudowanego dla F/A-22 Raptor i posiada jeszce lepsze parametry)... co tu dużo mówić... ubolewam nad tym, że Boeing wycofał się z przetargu na samolot wielozadaniowy dla Polski. W Kanadzie i Hiszpani Hornety sprawują się wyśmienicie...

Offline Kusch

  • Global Moderator
  • *****
Phoenix - pytanie ogolne i bardzoej szczegolowe
« Odpowiedź #6 dnia: Styczeń 06, 2004, 00:04:34 »
Ja natomiast z swoich doswiadczen wiem ze wiecej razy stracilem Horneta za pomoca dzialek niz Falcona :D
"Najlepszą metodą przewidywania przyszłości jest jej tworzenie"

http://img90.imageshack.us/img90/9643/klmd5.jpg

SoH

  • Gość
Phoenix - pytanie ogolne i bardzoej szczegolowe
« Odpowiedź #7 dnia: Styczeń 06, 2004, 17:40:31 »
Mnie natomiast (we Flankerze 2.x) zawsze latwiej bylo stracic Falcona niz F15 :D

Ciekawe sie wnoski z tego nasuwaja :D

PS. A co to za zwierz ten A/F-25? Za bardzo na necie nie moge o nim informacji znalesc.
Mozna o jakies linki prosic?

Offline Kusch

  • Global Moderator
  • *****
Phoenix - pytanie ogolne i bardzoej szczegolowe
« Odpowiedź #8 dnia: Styczeń 06, 2004, 21:29:22 »
Pewnie sie koledze pomylilo i chodzi o F-35 nastepce Falcona.
"Najlepszą metodą przewidywania przyszłości jest jej tworzenie"

http://img90.imageshack.us/img90/9643/klmd5.jpg

Ger0nim0

  • Gość
Phoenix - pytanie ogolne i bardzoej szczegolowe
« Odpowiedź #9 dnia: Styczeń 07, 2004, 08:55:19 »
Właściwie ty chyba następcę F16, F18 i Harrier'a. Z racji tego że na podstawie jednego płatowca mają powstać 3 wersje
1.Klasyczny samolot uderzeniowy
2.Samolot szturmowy dla marynarki (powiększone powierzchnie skrzydeł oraz wzmocnione podwozie +hak)
3.Samolot krótkiego startu i pionowego lądowania dla Marines + Angole

Gdzieś zresztą widziałem ostatnio jakiś program (Discovery ?) przedstawiający w skrócie nowe super maszyny dla amerykańskich chłopców była tam też mowa o nowych ruskich maszynkach np. Su-39

Oraz Mig 33 i 35 tutaj więcej szczegółów

Offline KosiMazaki

  • Administrator
  • *****
    • http://www.kg200.il2forum.pl
Phoenix - pytanie ogolne i bardzoej szczegolowe
« Odpowiedź #10 dnia: Styczeń 07, 2004, 20:36:54 »
Midzer i Suczka zajebi........... :mrgreen: Te ostre kanty normalnie same tna powietrze :D nie to co te fuj hamerykanskie dziwadla :P
I/KG200_Doktor  1972-†2006

"Herr Rittmeister wylądował, klasnął w dłonie mówiąc: Donnerwetter! Osiemdziesiąt jest godną szacunku liczbą"

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
Phoenix - pytanie ogolne i bardzoej szczegolowe
« Odpowiedź #11 dnia: Styczeń 07, 2004, 21:07:28 »
Wracając do tematu :)

F-14 dywizjonu VF-111 "The Sundowners" pilotowany przez Lt. jg Mike 'Sluggo' Higgins (Pilot) i Lt. Joe 'Sluf' Chartrand (Operator) odpala AIM-54 do celu ćwiczebnego MQM-74. Zdjęcie zrobione w 1983 roku u wybrzeży Puerto Rico.


F-14 dywizjonu VF-111 "The Sundowners" odpala AIM-54.

Nie posiadam danych dotyczącuch tego zdjęcia... najprawdopodbniej zostało ono wykonane pod koniec lat 80, co można stwierdzić po nowym malowaniu samolotu (low visibility), które to zdominowało barwne dotychczas lotnictwo US Navy, jedynie samolot dowódcy (numer boczny 200) zachował oryginalne biało-czerwone malowanie.

Więcej zdjęć tego pięknego samolotu można zobaczyć na mojej stronce (którą to nie mam czasu się zająć)

Update
Właśnie się dowiedziałem, że drugie zdjęcie zostało wykonane w 1994 roku, czyli na rok przed rozformowaniem dywizjonu... dokładniejszych danych brak

Speedy

  • Gość
Phoenix - pytanie ogolne i bardzoej szczegolowe
« Odpowiedź #12 dnia: Styczeń 09, 2004, 01:21:50 »
Hej

Pozwole sobie wrzucic jeszcze troche uzupełnienia o Phoenixach:

Ta głowica bojowa jest odłamkowo burząca o wymuszonej fragmentacji (prętowa). I oczywiscie to nie jest tak że sobie wybierasz jaki zapalnik ma zadzialaca jak nie zadziala to kicha. Po to ich tyle jest zeby dawały wszystkie. Jak sie uda trafic bezposrednio to reaguje ten uderzeniowy, a jak pocisk mija cel to zbliżeniowy, dwa są dla wiekszej niezawodnosci.

Prócz techniki samonaprowadzania jaką opisałes Phoenix ma jeszcze dodatkową opcję, funkcję Home-on-Jam, naprowadzania na źrodło zakłocen radioelektronicznych. Rosjanie przewidywali że w atakach na zespoły USNavy będą szeroko wykorzystywać potężne nadajniki zakłocen zainstalowane na różnych samolotach załogowych i bezzałogowych.

I troche chronologii i wersji: prototyp XAIM-54 poleciał po raz pierwszy w 1965 a w 1966 po raz pierwszy dokonano przechwycenia celu. Produkcja seryjna pierwszej wersji AIM-54A ruszyła w 1973 a rok pozniej pierwsza jednostka F-14 z tymi pociskami uzyskała gotowość bojową. W 1977 do produkcji weszła wersja AIM-54B z niewielkimi zmianami konstrukcyjnymi mającymi głownie na celu uproszczenie i potanienie produkcji. Od 1982 zastąpiła ją kolejna wersja, AIM-54C z nową, w pełni cyfrową elektroniką, programowaną pamięcią, zwiększoną odpornością na zakłocenia, ulepszoną gówicą bojową o efektywności zwiekszonej o 20-25%, rakieta nieco cieższa i o wiekszym zasięgu (150 km+ zamiast 130+; podobno w optymalnych warunkach przechwycenia duży cel moze byc  zaatakowany nawet z 200-220 km). Produkcję przerwano na początku lat 90-tych. Łącznie zbudowano ponad 5000 AIM-54 wszystkich wersji (ponad połowa to C; czesc starszych rakiet zmodernizowano też do tego standardu). Przewiduje sie ze Phoenixy zostaną wycofane ze służby w 2007 wraz z ostatnimi F-14

Prócz bojowych istnieją też ćwiczebne Phoenixy. ATM-54A (B, C) to normalny pocisk bez głowicy bojowej, do ćwiczebnego odpalania. CATM-54 służy do ćwiczeń załóg w przechwytywaniu celów, nie jest odpalany. DATM-54 to taka atrapa, odpowiadająca Phoenixowi kształtem i masą, służąca do cwiczeń personelu naziemnego w transportowaniu, podwieszaniu itp. AEM-54 to pocisk z aparaturą telemetryczną na pokładzie służacy do celów doświadczalnych.

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
Phoenix - pytanie ogolne i bardzoej szczegolowe
« Odpowiedź #13 dnia: Styczeń 09, 2004, 07:05:43 »
:)
Pominąłeś wersję AIM-54C plus która to powstała w rok, po normalnej wersji "C" i charakteryzowała się nowym silnikiem Aerojet Mk60 (zamiast Rocketdyne Mk47). Silnik ten generował mniej dymu, i zapewniał bardziej stabilną pracę, oraz większy zasięg. Po pojawieniu się wersji AIM-54C plus i zapoznaniu się marynarki z tym nowym pociskiem, całe pozostające zamówienie AIM-54C zostało przepisane na nowszą wersję "plus" , rakiety wersji "C" ze starymi silnikami poszły w pierwszej kolejności do testów ogniowych dywizjonów, więc zdecydowano, że nowe rakiety będą produkowane ze starą nazwą"AIM-54C".

Musisz pamiętać, że żaden pocisk phoniex w swojej historii nie został odpalony do celu znajdującego się dalej niż 134km , więc faktycznego zasięgu maksymalnego nie można ustalić. Poza tym przy radarze AWG-9 mającym maksymalny zasięg oświetlania celu - 185km nie jest wręcz możliwe oddanie strzału z odległości większej, szczególnie przy warunkach wojennych. No chyba, że do podświetlania celu wykorzystamy samolot AWACS, jednakże jego radar nie pozwala na stałe podświetlanie celu na takiej odległości bez wpływu na inne parametry pracy - częstotliwość z jaką cel jest omiatany wiązką radarową jest bardzo ważny, a AWACS ma ją dosyć niską - o ile cel porusza się w jednym kierunku i z tą samą prędkością, wszystko jest w porządku, ale kiedy samolot przeciwnika wykryje wiązkę z AWACS'a skręci, powodując ogłupnięcie radaru - zamiast podświetlać cały czas cel, radar będzie go śledził, przełączając się na podświetlanie tak rzadko, że rakieta straci kontakt i poleci sobie do morza.

Rekord zasięgu został ustanowiony w kwietniu 1973 roku, w trakcie testów TomCat zaatakował cel powietrzny BQM-34E - symulujący bombowiec "BackFire" lecący z prędkością Mach 1.5 , TomCat wykrył go już z odległości 260 km, dopiero od 245km możliwe było śledzenie celu, a w odległości 204km od celu odpalono rakietę. Po 2,62 Minutach lotu, pokonując dystans 134km rakieta trafiła w cel. Jest to rekord na skalę światową! Żadna rakieta powietrze-powietrze nie przeleciała dotąd takiego dystansu.

Offline Kusch

  • Global Moderator
  • *****
Phoenix - pytanie ogolne i bardzoej szczegolowe
« Odpowiedź #14 dnia: Styczeń 09, 2004, 23:12:24 »
Cytuj
Rekord zasięgu został ustanowiony w kwietniu 1973 roku, w trakcie testów TomCat zaatakował cel powietrzny BQM-34E - symulujący bombowiec "BackFire" lecący z prędkością Mach 1.5 , TomCat wykrył go już z odległości 260 km, dopiero od 245km możliwe było śledzenie celu, a w odległości 204km od celu odpalono rakietę. Po 2,62 Minutach lotu, pokonując dystans 134km rakieta trafiła w cel. Jest to rekord na skalę światową! Żadna rakieta powietrze-powietrze nie przeleciała dotąd takiego dystansu.
Jezeli nie brac pod uwage Rosyjskiej mysli technicznej to tak,ale nalezy zaznaczyc ,ze w Pazdzierniku 1993 samolot Mig31M jako pierwszy mysliwiec na swiecie zestrzelił pociskiem K-37 cel powietrzny w odległosci 240 km. A calkowity zasieg pocisku to 300 km.
"Najlepszą metodą przewidywania przyszłości jest jej tworzenie"

http://img90.imageshack.us/img90/9643/klmd5.jpg