Autor Wątek: Przebudowa modelu rzutka na sterowanie RC  (Przeczytany 2066 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Przebudowa modelu rzutka na sterowanie RC
« dnia: Wrzesień 01, 2015, 13:07:25 »
      Witam! Jestem harrier13 i mam spory problem. Od dwóch lat mam samolot ONE TEAM Pelikan Zeta. Rzutka... Przy kupnie w składnicy modelarskiej dostałem link do strony z instrukcją przebudowy na sterowanie RC. Niestety, jak się okazało strona była nieaktywna lub usunięta. Więc proszę o pomoc.
      Gdyby model był większy nie było by takiego problemu, lecz jest dość mały i na domiar złego z pianki EPP więc boje się go uszkodzić, bo część nie są tanie. Na domiar złego nie mam żadnego doświadczenia w modelarstwie. Liczę na waszą pomoc.

Odp: Przebudowa modelu rzutka na sterowanie RC
« Odpowiedź #1 dnia: Wrzesień 01, 2015, 16:05:23 »
Witaj.

Przerabianie rzutek na RC jest tematem ciekawym, ale trudnym. Jeśli się pogrzebie trochę w sieci, można znaleźć na prawdę wiele pomocnych materiałów. Nie należy jednak skupiać się na konkretnym modelu bo może się okazać że akurat on nie cieszy się dużą popularnością. Jednak z tego co widzę Zeta jest przedstawicielem bardzo szerokiej grupy, z której rekordy popularności (w konwersjach) biją w zasadzie dwa modele: Multiplex "Fox" oraz HobbyKing "Hand Launch Free Flight Glider" (ten ostatni niedawno wycofany ze sprzedaży). Ich wspólną cechą jest to że są "przystosowane do konwersji"; to znaczy mają już kotową przestrzeń w "kokpicie" na elektronikę i zaznaczone powierzchnie sterowe (gotowe do wycięcia). Z tego co widzę Zeta akurat nie ma takich udogodnień, co czyni konwersję trudniejszą (choć nadal jest to możliwe). Ja osobiście temat przerabiałem z jeszcze innym modelem: "Mini Swift" (producent: no name from China) który w "przystosowaniu" szedł krok dalej gdyż miał nawet gotowe kanaliki na popychacze/serwa/kable itp.

A teraz do rzeczy: co tak na prawdę chcesz osiągnąć? W zasadzie wszystkie "przerobione" rzutki z kategorii wymienionej wyżej mają jedną wspólną cechę: są bardzo szybkie i nerwowe w pilotażu. Wynika to z malutkiej powierzchni skrzydeł, które wystarczą do rzucania, ale bardzo źle znoszą dociążenie nawet najlżejszą elektroniką. Przykład? Proszę bardzo, filmik z Jutupki, nawet polski, i to nawet przerobionej Zety:

Pelikan ZETA RC glider conversion

Jeśli całe Twoje doświadczenie w lataniu składa się wyłącznie z rzucania Zetą i/lub lataniu na Becie brata to bardzo, bardzo szczerze odradzam. Szkoda czasu, pieniędzy i kłopotu żeby się później rozczarować. Ale nie myśl, że jestem przeciwnikiem pomysłu; polecał bym jednak odłożyć go na półkę do czasu aż umiejętności zarówno pilotażowe jak i konstrukcyjne będą przynajmniej na "średnio przyzwoitym" poziomie.
You are not stuck in traffic. You ARE Traffic.
Get a bike. Break FREE!
"Still in one piece. Good Job. Let's go home."

Odp: Przebudowa modelu rzutka na sterowanie RC
« Odpowiedź #2 dnia: Wrzesień 01, 2015, 16:16:39 »
A nie można zwiększyć płatów? Mnie chodzi o szybowiec tylko i wyłącznie. Mój brat Bete już 2 raz skasował. Lecz staram się ćwiczyć na symulatorze. Szybka maszyna jak Fox odpada. Widziałem około 1 rok temu Zetę taką jak moja tylko, że miała powierzone skrzydła (i oczywiście RC).

Odp: Przebudowa modelu rzutka na sterowanie RC
« Odpowiedź #3 dnia: Wrzesień 01, 2015, 16:29:11 »
Wszystko można, pytanie czy dasz radę. Nie wiem jakie masz "zaplecze" techniczne, jaką wiedzę i jakie umiejętności. I jaki jest twój cel (względnie motyw) takiej konwersji. Napisz coś więcej, to może coś poradzimy.
You are not stuck in traffic. You ARE Traffic.
Get a bike. Break FREE!
"Still in one piece. Good Job. Let's go home."

Odp: Przebudowa modelu rzutka na sterowanie RC
« Odpowiedź #4 dnia: Wrzesień 01, 2015, 17:04:45 »
   Zaplecze techniczne:
Wszystkie narzędzia jakie mamy w domu, kilka wiertarek, armia śrubokrętów, piły, różnorakie obcęgi i kombinerki, lutownica, przecinaki, kleje modelarskie (bond i klej polimerowy), skalpel, skalpel modelarski i naszą modelarnie ( to pomieszczenie w piwnicy z dwoma blatami i wieszakiem na narzędzia. Oczywiście mogę korzystać z garażu. A wszystkie brakujące narzędzia mogę dokupić lub pożyczyć.
   Doświadczenie
Jestem bardzo dokładny, pierwszy model na ozdobę zbudowałem mając 8 lat. Co prawda był plastikowy, lecz według skali marki Revell-a był trudności 5. Później starałem się składać modele papierowe.  Na koniec pomagam przy naprawach Bety. Z elektryką nie mam problemu bo mój ojciec był elektrykiem. Mój brat jest dobry z fizyki i o samolotach wie prawie wszystko. Jeśli trzeba, obaj pomogą. W ostateczności mamy we Wrocławiu znajomego zawodowego modelarza.
   Z lataniem trochę umiem. Jak nie wykonuję gwałtownych ruchów to samolot leci pięknie, lecz jeszcze na maximum do 20 m nad ziemią, by latać wyżej mam za małe doświadczenie. Ale dobrze mi idzie
   Założenia

Żeby latać Betą 1800 potrzeba dużo miejsca, a w okolicach Oławy nie ma takich więc jeździmy nawet do 15km za Bystrzycę Oławską. Ja mam bardzo mało czasu w tygodniu. By polatać więcej musiał bym iść gdzieś w okolicach osiedla. Jest jedno miejsce, górka kowala. Ale Beta jest za duża. Z resztą jest mojego brata a ona jest rozklekotana jak Wardburg bo już kolejny raz ją rozbił. Przy kupnie Bety było założenie, że to będzie samolot do treningu lotu szybowego. A z resztą była by idealna na latanie na boisku koło górki kowala. A dodatkowo miejsca dużo nie zabiera. Chce mieć drona lecz na moto szybowiec mnie nie stać, a rzutki nie mogę kontrolować. W drony nie wliczam śmigłowców zabawkowych, gdyż to lata tylko po domu i bardzo krótko. Pilotowanie drona to wielka przyjemność. A ja zostałem uziemiony bo Beta leży z uszkodzonym serwem i nadłamaną lotką. A Zetę można by na wakacje brać bo jest mała i wygodna w transporcie.

Odp: Przebudowa modelu rzutka na sterowanie RC
« Odpowiedź #5 dnia: Wrzesień 01, 2015, 22:56:47 »
Bez jajec z tą Bystrzycą; nad Odrą masz piękne tereny (szczególnie w starorzeczu), że o Oławie (rzeczce) nie wspomnę. Jeżeli motywacją jest wyłącznie "brak miejsca" to po raz kolejny wybraną ścieżkę odradzam - modele tego typu dają się prowadzić w ciasnej przestrzeni, ale to wymaga sporej wprawy. Wprawy, której nie nabędziesz latając Betą.

Do latania "na biosku" polecał bym nabyć (lub zbudować jeśli chcesz) tzw. "park flyer'a" - samolot nieduży, raczej wolno latający, o małym obciążeniu powierzchni i raczej spokojnym pilotażu. W tej grupie mieści się tak wiele konstrukcji, że aż trudno wybrać. Alternatywnie dla bardziej ambitnych pilotażowo polecał bym niezbyt szybkie modele do akrobacji 3D (w kategorii 200-400g), najlepiej z EPP - przy ograniczonych wychyleniach dają się świetnie prowadzić w ciasnych przestrzeniach nawet początkującym pilotom.

Jeszcze raz, ostatni już, spytam (zanim przejdziemy do konkretów): czy absolutnie nic nie jest w stanie zawrócić Cię z obranej wcześniej drogi? Jeśli nadal przekonany jesteś że chcesz spróbować "konwersji", w następnym poście mogę podzielić się szerzej tym, co wiem. Ale obawiam się mocno, że nie jest to droga, która przyniesie ci satysfakcję; a raczej niesie duże ryzyko głębokiego rozczarowania. Wolał bym tego uniknąć.
You are not stuck in traffic. You ARE Traffic.
Get a bike. Break FREE!
"Still in one piece. Good Job. Let's go home."

Odp: Przebudowa modelu rzutka na sterowanie RC
« Odpowiedź #6 dnia: Wrzesień 02, 2015, 22:00:49 »
          No dobra... Zobaczę, co nie znaczy, że nie może mi zeta na później zostać... A tak w ogóle, o których odcinkach tych rzek mówisz? Bo wygląda na to, że po obu stronach Oławki są prywatne pola i mnóstwo drutów wysokiego napięcia. A starorzecze Odry zobaczę, choć brzegi mocno zniszczyli. Ale szansa jest. Ale dzięki za wszystko, jak zobaczę  co i jak to się odezwę.

Odp: Przebudowa modelu rzutka na sterowanie RC
« Odpowiedź #7 dnia: Wrzesień 03, 2015, 11:56:51 »
Przykładowe miejsca:
1) Przy ul. 3.maja/Ofiar Katynia (gdzieś w tej okolicy ulica zmienia nazwę), tuż przed zabudowaniami Elektrolux'u (idąc od centrum)
2) ul. Sportowa, na tyłach Biedronki - trzy ładne poletka plus stadion sportowy
3) przy ul. Strzelnej, obok mostu nad Oławą
4) ul. Rybacka, na całym odcinku od Odry do Oławy.
To tak na szybko. Terenu masz na prawdę sporo. Większość z wymienionych to zatrawione nieużytki; ale pamiętaj że do latania ważna jest otwarta przestrzeń, a nie równe jak stół i krótko wykoszone pole. Starty i lądowania wymagają niewiele miejsca (szczególnie jeśli startujesz "z ręki"). Jedyne czego potrzebujesz od pola brak drzew/drutów i możliwość legalnego wejścia jeśli nie uda ci się wylądować tam gdzie chciałeś.
You are not stuck in traffic. You ARE Traffic.
Get a bike. Break FREE!
"Still in one piece. Good Job. Let's go home."

Odp: Przebudowa modelu rzutka na sterowanie RC
« Odpowiedź #8 dnia: Wrzesień 04, 2015, 15:49:30 »
Mała uwaga. Na cześć tych miejsc jest nieznośna ochrona. n.p. np. koło elektroluxu jest ochrona kolei.

Pisownia. Mazak.
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 04, 2015, 15:58:25 wysłana przez KosiMazaki »

Odp: Przebudowa modelu rzutka na sterowanie RC
« Odpowiedź #9 dnia: Wrzesień 05, 2015, 11:21:00 »
Nie miałem na myśli "od strony torów" (czyli ul. Nowodojazdowa), tylko "od strony rzeki" (ul. Ofiar Katynia). Tam nie ma nic kolejowego i tam SOK'istę (o ile w ogóle jakiś się pojawi) możesz legalnie posłać na bambus (czyli "poinformować że działania niezgodne z prawem będą skutkowały wezwaniem patrolu Policji, względnie złożeniem doniesienia o popełnieniu"). Na stadion za Biedroną oczywiście musisz dostać zgodę właściciela/użytkownika, ale to zwykle nie jest trudne. Na Strzelniczej teren jest publiczny i ogólnodostępny; przy Rybackiej zaś... trudno wyczuć. Teren nie jest jakoś strasznie zaniedbany; ale użytkowy też nie bardzo. Brak ogrodzeń i oznakowań. Ja bym się nie szczypał; ale jak nie czujesz się komfortowo w takiej sytuacji, zawsze możesz poszukać czegoś innego. Miejsca które wymieniłem to tylko przykłady. Jeśli ci nie odpowiadają, wsiądź z bratem na rower i wybierzcie się na tournee po okolicy (najlepiej po mniej uczęszczanych drogach). Na pewno coś się znajdzie.
You are not stuck in traffic. You ARE Traffic.
Get a bike. Break FREE!
"Still in one piece. Good Job. Let's go home."

Odp: Przebudowa modelu rzutka na sterowanie RC
« Odpowiedź #10 dnia: Maj 17, 2017, 12:50:58 »
Jakby ktoś chciał spróbować swoich sił ... akurat teraz w Lidlach można nabyć za 39.99 dosyć fajnego rzutka, który rokuje możliwościami transformacji na RC.
Są już nawet pierwsze próby dokonania tego.
MJoy16.googlepages.com
... in the air.