Autor Wątek: Kask lotniczy  (Przeczytany 27109 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Ranwers

  • *
  • Wizzard
Kask lotniczy
« dnia: Luty 13, 2006, 22:19:03 »
Interesuje mnie kto tak naprawdę pierwszy wprowadził do użytku kask lotniczy. Pojedynek rozłoży się zapewne między USA i Anglię. Proszę nie brać tylko pod uwagę wojskowych hełmów piechoty jakie zabierali lotnicy bomberów, jak również tych powiększonych pod słuchawki.
Użycie pierwszych kasków lotniczych kojarzę z konfliktem w Korei. Amerykańscy piloci zarówno na rurach jak i tłokowcach latali już w kaskach, choć jeszcze z osobnymi goglami. Natomiast ogólnie pojęta strona pólnocna, nawet w MiG-ach śmigała jeszcze w haubach. Ba - u nasz w Polszcze to jeszcze w siedemnastkach (a o ile mnie pamięć nie myli to jeszcze w 19-stkach) latano w haubach.
Swoją drogą dziwi mnie fakt, że tak późno wprowadzono kask lotniczy. Iluż to pilotów przeżyło by fatalny skok czy też uniknęło by poważnych zranień.
Mnie chyba najbardziej podoba się kask USAF z okresu wojny wietnamskiej. Pilot w nim wyglądał diabolicznie.
.       __!__
.____o(''''')o____.
          " " "
Forum to miejsce spotkań ludzi, którzy mają "zryty palnik" w pewnych kwestiach i do tego dobrze im z tym

syd

  • Gość
Odp: Kask lotniczy
« Odpowiedź #1 dnia: Luty 13, 2006, 22:56:39 »
Pojedynek rozłoży się zapewne między USA i Anglię.

Oj. W ostatnim czasie to ja bym jeszcze Chiny wziął pod uwagę..... :003:

Offline Sundowner

  • *
  • Chasing the sunset
Odp: Kask lotniczy
« Odpowiedź #2 dnia: Luty 13, 2006, 23:09:23 »
Pierwszym kaskiem (hełmem) lotniczym prowadzonym powszechnie był P-4/H-4 (oznaczenie USAF/US Navy) i wszedł jakoś na początku konfliktu w Korei, szczegółów niestety nie znam.

Tutaj zdjęcia z pierwszych serii:
http://www.boomspeed.com/ww2usvisors2/qq7.jpg
http://www.boomspeed.com/ww2usvisors2/qq7a.jpg

Tutaj zdjęcia jego późniejszej wersji: http://www.flighthelmet.com/cgi-bin/shopper.cgi?preadd=action&key=KRPS_P4A-1
« Ostatnia zmiana: Luty 14, 2006, 01:18:03 wysłana przez Sundowner »


Suncom Raptor #SF64030539
Thrustmaster HOTAS Cougar #16348

Offline John Cool

  • Global Moderator
  • *****
    • http://www.rsp.prv.pl
Odp: Kask lotniczy
« Odpowiedź #3 dnia: Luty 14, 2006, 00:39:03 »
Cytat: Ranwers
Natomiast ogólnie pojęta strona pólnocna, nawet w MiG-ach śmigała jeszcze w haubach. Ba - u nasz w Polszcze to jeszcze w siedemnastkach (a o ile mnie pamięć nie myli to jeszcze w 19-stkach) latano w haubach.

Jeśli chodzi o uznawaną obecnie za zdecydowanie ciemną stronę mocy :121:, to "tamta" strona rzeczywiście pomyślała o tym na poważnie prawie dekadę później. Pierwszym hełmem (czy kaskiem, jak kto tam woli) wprowdzonym do bardziej powszechniejszego użycia był ZSh-3, wprowadzony o ile mnie pamięc nie myli coś około roku 1958-1959. Czas był zresztą najwyższy, bo planowano niezadługo wprowadzic do eksploatacji samoloty latające z prędkościami rzędu 2Ma i na pułapie ok. 20km (MiGi-21 oraz Su-7. który w owym czasie projektowany był m.in. na myśliwiec przechwytujący). Hemł ZSh-3 i jego rozmaite podobne przymiarki były używane od początku lat 60-tych w ZSRR praktycznie przez wszystkich kierowców obsługujących latające i posiadające skrzydła ustrojstwa - poczynając od późnych wysokościowych wersji MiGa-17PFM wyposazonych w prymitywną stację radiolokacyjną i do 2-óch pocisków rakietowych, a kończąc na MiGu-29/31, transportowcu Ił-76, poprzez śmigłowce bojowe oraz wszelakiej maści bombowce strategiczne. Nawiasem mówiąc zaryzykuję stwierdzenie że to chyba najczęściej stosowany hełm (kask) lotniczy na świecie. Jedna z pierwszych wersji ZSh-3 (duża opuszczana osłona jest charakterystyczna dla wersji stosowanej przez pilotów lotnictwa Frontowoj Awiacji) na zdjęciu poniżej.



Zh-3 to generalnie dośc prosty projekt. Był nakładany najczęściej na hauby typu ShL/Z-50, ShL/Z-78 bądź też ShL/Z-82. ShZ to zimówka, ShL to wariant letni. Charakterystyczną cechą hełmu są duża opuszczana osłona (możliwośc blokady na 3 pozycjach) oraz 3 otwory dla lepszej cyrkulacji powietrznej. Bywało również, że zamiast owej osłony piloci woleli korzystac z googli typu PO-1/PO-1M (Prozraczne Oczki).



Kolejna rzecz. Maski tlenowe przy ZSh-3 przypinane do hauby były 2-óch typów: KM-16 oraz KM-32. KM-16 była stosowana przez pilotów śmigłowców, KM-32 - przez pilotów samolotów. Proszę zauważyc woreczek przy prawej masce, tj. KM-32. Stosowany był go przy nagłej potrzebie tlenu. Wtedy woreczek się napełniał, a głowa pilota były na sztywno bardziej dociskana do maski.





Lotnictwo morskie używało wersji z błękitną osłoną.



Hełm poniżej to ZSh-3M, stosowany współcześnie. Hauba jest typu ShZ-82 a maska tlenowa to KM-32.



Na koniec mała ciekawostka. Podczas wojny w Afganistanie piloci Mi-24W stosowali model ZSh-3B, bardziej wzmocniony, dla zabezpiecznenia głowy pilota przed przypadkowym szrapnelem w kabinie i tym podobnymi historiami. Jego struktura została wzmocniona kilkoma mądrymi stopami, w związku z tym jest około 2-krotnie droższy i sporo cięższy od innych wersji i generalnie nie zaleca się jego noszenia dłuzej niż 4 godziny. 





Hełm wysokościowy pilota MiGa-25P to trochę inna bajka, o której oraz o kilku innych pierdołach postaram się skrobnąc może innym razem... Na razie to będzie tyle co do hełmów via. russkaja technika :003:
МАССАНДРА: "Микоян Артём Славный Сын Армянского Народа Дарит Радость Авиаторам".

Kiedy natkniemy się na pole minowe, nasza piechota przeprowadza atak dokładnie tak, jakby go tam nie było. Gieorgij Żukow (1896-1974)

Offline Kusch

  • Global Moderator
  • *****
Odp: Kask lotniczy
« Odpowiedź #4 dnia: Luty 14, 2006, 19:30:45 »
Cytuj
Hełm wysokościowy pilota MiGa-25P to trochę inna bajka, o której oraz o kilku innych pierdołach postaram się skrobnąc może innym razem...

Koniecznie musisz skrobnąć, czekamy  :004:
"Najlepszą metodą przewidywania przyszłości jest jej tworzenie"

http://img90.imageshack.us/img90/9643/klmd5.jpg

Offline John Cool

  • Global Moderator
  • *****
    • http://www.rsp.prv.pl
Odp: Kask lotniczy
« Odpowiedź #5 dnia: Sierpień 12, 2009, 19:05:28 »
Kask lotniczy typu ZSz-10 z NWU typu Sura.

МАССАНДРА: "Микоян Артём Славный Сын Армянского Народа Дарит Радость Авиаторам".

Kiedy natkniemy się na pole minowe, nasza piechota przeprowadza atak dokładnie tak, jakby go tam nie było. Gieorgij Żukow (1896-1974)

Offline cygan

  • APAsq
  • *
  • 11WELT/7WEDS
Odp: Kask lotniczy
« Odpowiedź #6 dnia: Sierpień 12, 2009, 19:57:08 »
Jesli chodzi o nasze podwórko to pierwszymi typowymi hełmami lotniczymi były THL-2 .
Sładały sie z dwóch czesci :hełmofonu i hełmu ochronnego , opcjonalnie maska .Hełm był kopią hełmu amerykańskiego P-4 ale tylko jesli chodzi o skorupę
ponieważ P-4 posiadał wbudowane słuchawki natomiast do naszego potrzebny był hełmofon również bedacy kopia hełmofonu ....francuskiego niestety nie pamietam jakiego.



FS 2004/FSX  DCS  BMS  TOH  ARMA3

Offline John Cool

  • Global Moderator
  • *****
    • http://www.rsp.prv.pl
Odp: Kask lotniczy
« Odpowiedź #7 dnia: Sierpień 12, 2009, 20:32:40 »
THL nie był przypadkiem rozszyfrowywany jako "Twardy Hełm Lotniczy"?
МАССАНДРА: "Микоян Артём Славный Сын Армянского Народа Дарит Радость Авиаторам".

Kiedy natkniemy się na pole minowe, nasza piechota przeprowadza atak dokładnie tak, jakby go tam nie było. Gieorgij Żukow (1896-1974)

Offline Szelma

  • *
  • Tomcat Tribute
Odp: Kask lotniczy
« Odpowiedź #8 dnia: Sierpień 12, 2009, 23:06:26 »
Zgadza się Jasiu. Na stronie producenta polskich hełmów jest nazwa rozpisana THL jako "Twardy Hełm Lotniczy"
11:05 PM

Odp: Kask lotniczy
« Odpowiedź #9 dnia: Wrzesień 04, 2009, 12:12:09 »
W Chinach coś nowego dla Pań ;)

Cytat: Altair
Nowe kombinezony chińskich lotniczek

30 sierpnia w jednej z baz w północnej części ChRL miała miejsce uroczystość wprowadzenia do eksploatacji nowego wyposażenia. Nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego, gdyby nie fakt, że jednym z elementów ekwipunku były nowe kombinezony, przeznaczone specjalnie dla kobiet służących w chińskich wojskach lotniczych.

Panie otrzymały także nowe hełmy, maski tlenowe i kamizelki ratunkowe. W uroczystości wzięło udział 16 lotniczek.

Nowe kombinezony zostały zaprojektowane i uszyte zgodnie z najnowszymi standardami. Wykonano je z lekkiego, niepalnego materiału, który jednocześnie zapewnia dobrą wentylację i chroni człowieka przed działaniem strumienia powietrza w przypadku konieczności awaryjnego opuszczenia samolotu. Kombinezony w kolorze zielonym, wzorowane na wyposażeniu zachodnim, zastąpią używane dotychczas niebieskie ubiory, zapożyczone od Rosjan. Natomiast nowe maski tlenowe i interkomy zaprojektowano z wykorzystaniem technologii używanych przez kosmonautów.

Według oświadczenia chińskiego Ministerstwa Obrony, każda z pań otrzymała kombinezon skrojony i uszyty specjalnie dla niej. Obecnie trwają prace na ubiorem przeciwprzeciążeniowym przeznaczonym dla kobiet-pilotów. Zakończenie projektu zaplanowane jest za 15 miesięcy / Zdjęcia: MO ChRL


Czesio

  • Gość
Odp: Kask lotniczy
« Odpowiedź #10 dnia: Wrzesień 04, 2009, 12:50:46 »
Nazwa THL już wiem skąd się wzięła, ale ZSh? (Może jest tam słowo Шлем - czyli powinno być ZSz)  :003:

Offline John Cool

  • Global Moderator
  • *****
    • http://www.rsp.prv.pl
Odp: Kask lotniczy
« Odpowiedź #11 dnia: Wrzesień 04, 2009, 14:20:20 »
ЗШ jest rozszyfrowywane jako Защитный Шлем.
МАССАНДРА: "Микоян Артём Славный Сын Армянского Народа Дарит Радость Авиаторам".

Kiedy natkniemy się na pole minowe, nasza piechota przeprowadza atak dokładnie tak, jakby go tam nie było. Gieorgij Żukow (1896-1974)

Odp: Kask lotniczy
« Odpowiedź #12 dnia: Luty 08, 2010, 18:07:47 »
Rzadkie zdjęcie - polski pilot z 8elt w hełmie ZSh-7.

A fighter pilot is noted for intelligence, independence, integrity, courage, and patriotism. "Fighter Pilot" is a state of mind, not a job title. Therefore, not all people who fly fighters are fighter pilots, nor do all fighter pilots fly fighters, some of them drive trucks.

Offline cygan

  • APAsq
  • *
  • 11WELT/7WEDS
Odp: Kask lotniczy
« Odpowiedź #13 dnia: Luty 08, 2010, 19:24:03 »
I w nomexowym kombinezonie cwu-27 .....w dodatku BL-owiec  :002:
FS 2004/FSX  DCS  BMS  TOH  ARMA3

Odp: Kask lotniczy
« Odpowiedź #14 dnia: Lipiec 13, 2012, 21:48:57 »
Taki ciekawy wątek kurzem zarasta! Oj wstyd, wstyd....

Pewnego razu, dwa dni temu, przyszło Pocztą sobie pudełko, w gustownym kolorze, wyposażone w „idealną rączkę” do noszenia. Sam miód – malina!

Po rozpakowaniu z środka wyjąłem kilka drobiazgów.

Same pudełko z porządnej „radzieckiej” (a może polskiej?) sklejki. Dno wyłożone kawałkiem gumy.

Drobiazgi z pudełka okazały się bardzo ciekawe. Pierwsze, co rzuca się w oczy, to podszelmik materiałowy. Mi kojarzy się raczej z klasztorem, ale co tam.

Po otwarciu dużego granatowego worka, można zobaczyć coś takiego:

To cudo nazywa się ZSz-5. Drugi z worków, mniejszy, kryje w sobie maskę KM-34. Na worku jest naniesiony rozmiar maski – w tym wypadku „3”.

Kolejny pokrowiec, kryje w sobie wcale nie to, co myślicie...... To po prostu zwykła zapasowa szybka do Zsz’a.

Do pełni szczęścia jest jeszcze laryngofon.


Fajne, no nie?

ZSz jest wyposażony w szybkę przeciw słoneczną, którą można zatrzasnąć w trzech położeniach. Mechanizm zatrzaskiwania szybki wygląda tak:

(1)   – zatrzask, który należy zwolnić, żeby przestawić szybkę, (2) – dźwignia za pomocą której można szybko „zamknąć” szybkę, (3) – mocowanie do maski tlenowej, (4) – sznurek do „odciągania” lewej słuchawki.

Ciekawostką jest to, że do mechanizmu zamykania szybki dochodzą dwa przewody ze złącza elektrycznego. Służą one do automatycznego zwalniania szybki podczas katapultowania. Zabieg ten ma na celu ochronić oczy pilota przed naporem powietrza. Gdzieś czytałem, że jest to robione za pomocą odpalanego pironaboju, ale nie wiem czy jest to prawda. Z hełmu wychodzą trzy złącza:
 
Te okrągłe na pierwszym zdjęciu służy do podłączenia „pilota do samolotu”. Typ tego złącza jest inny, jak w moim fotelu KM-1. „Intuicja” podpowiada mi więc, że musi istnieć jakaś „przejścióweczka” pozwalająca na podłączenie ZSz-5 do KM-1. Niestety jeszcze jej nie posiadam  :). Małe, prostokątne złącze na drugim zdjęciu, służy do podłączenia mikrofonu (znajdującego się wewnątrz maski) lub laryngofonu. Ostatnie złącze, to „przewód tlenowy”, doprowadzający tlen z maski do specjalnej poduszki znajdującej się z tyłu hełmu. Podczas oddychania (a dokładnie wydechu) poduszka ta napełnia się, dociskając jednocześnie maskę do twarzy pilota. Wewnątrz hełmu znajdują się słuchawki, na regulowanych pałąkach.

 
Słuchawki te są dociskane do uszu za pomocą sprężyn wbudowanych w pałąki. Aby można było założyć hełm, należy odciągnąć słuchawki na bok za pomocą sznurków. Do hełmu mocuje się maskę. Ta na poniższych zdjęciach to KM-34. Maska jest wyposażona w dwa przewody (cienki i gruby karbowany) służące do „podłączenia pilota” do instalacji powietrznej samolotu:

Oprócz tego „wychodzą” z niej jeszcze dwa przewody: elektryczny od mikrofonu i „powietrzny” do napełniania poduszki w hełmie:

Całość jest uzupełniana przez laryngofon, który można założyć na szyję i podpiąć do hełmu zamiast mikrofonu.

Po złożeniu wszystkiego „do kupy” uzyskujemy coś takiego:


         

Budowa hełmu jest o tyle ciekawa, że dzięki słuchawką, które dociskają hełm do uszu, pasuje on naprawdę na każdego  :).

Dla przykładu pasujący na mnie hełm, pasuje też na moich „maluchów”.

 

To mój pierwszy hełm  :) i mam nadzieję, że nie ostatni....
"Uczonych w mowie i piśmie" proszę o sprostowanie, jeżeli coś przegiąłem w opisie.