Autor Wątek: Plany niemieckich lotnisk polowych w Polsce  (Przeczytany 3919 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

hellkitty

  • Gość
Plany niemieckich lotnisk polowych w Polsce
« dnia: Luty 16, 2008, 19:16:49 »
Jak w temacie. Gdzie szukać? I czy w ogóle istnieją?

Blackmessiah

  • Gość
Odp: Plany niemieckich lotnisk polowych w Polsce
« Odpowiedź #1 dnia: Luty 17, 2008, 12:01:48 »
Myślę, że trzeba porozmawiać z pasjonatami lokalnej historii. Ja mam takiego człowieka w Kędzierzynie-Koźlu. Popytam o ten region. Na szybko mogę powiedzieć, że w wiosce o nazwie Twardada było takie polowe lotnisko. Zaraz po wojnie stały tam podobno dwa Fw 190, które zostały rozebrane przez okoliczną ludność.

hellkitty

  • Gość
Odp: Plany niemieckich lotnisk polowych w Polsce
« Odpowiedź #2 dnia: Luty 17, 2008, 12:15:10 »
Dzięki za odzew. Pytaj, pytaj. Ja napisałem już w tej sprawie do osoby mającej styczność z Bundesarchiv więc zobaczymy co ona powie.

Nie ukrywam, że mnie najbardziej interesuje rejon zamojszczyzny. Dzisiaj wybieram się na jedno z 5 niemieckich lotnisk w regionie, gdzie w momencie rozpoczęcia planu Barbarossa stacjonował III./KG 55. Wczoraj, prócz lokalizacji dawnego pola wzlotów nic nie udało mi się odnaleźć mimo chodzenia z wykrywką. Teren jest ogromny, zimno było jak pierun więc trochę zgłupiałem.
Dzisiaj mam zamiar odwiedzić pewnego starszego Pana, który może mieć szczątki rozbitego tu niemieckiego samolotu. Dwa lub trzy lata temu, jakiś człowiek odkupił od niego już śmigło, elementy kabiny, bodajże płat i silnik, dając w zamian kilka stówek i mówiąc, że sprzęt pójdzie na złom (sic!!!). Także na wiele nie liczę. W każdym bądź razie postaram się też wypytać o to czy jest ktoś kto pamięta układ lotniska i gdzie znajdują się tzw. "krzaki" tj. miejsce gdzie rozbił się ten szkopski flugzeug. Po przyjeździe napiszę co udało mi się osiągnąc.

Pozdrawiam. 
« Ostatnia zmiana: Luty 17, 2008, 12:23:05 wysłana przez hellkitty »

Odp: Plany niemieckich lotnisk polowych w Polsce
« Odpowiedź #3 dnia: Luty 17, 2008, 12:32:28 »
Tak się zastanawiam, które lotniska mieszczą się w kategorii "niemieckie lotniska polowe w Polsce", a które nie. Rozumiem, że np. Kraków Rakowice nie, bo to przecież przed 1939 r. było stałe polskie lotnisko wojskowe. A takie na przykład Aleksandrowice pod Bielskiem, gdzie w 1936 r. powstała pierwsza w Polsce Szkoła Pilotów LOPP? W zasadzie nie była to baza  wojskowa, chociaż od 20 sierpnia 1939 r. w Aleksandrowicach stacjonowała zasadzka myśliwska 2 PL. Później lotnisko intensywnie wykorzystywali Niemcy do celów szkoleniowych, zaś na początku 1945 r. Aleksandrowice stały się lotniskiem frontowym, z którego korzystały samoloty bojowe oraz Ju-52. Mój znajomy podczas pracy w hotelu Austrii miał okazję zajrzeć do książki lotów starszego pana, który latał na transportowcach, m.in. do Bielitz.                                 
"Od tajgi do mórz brytyjskich, Armia Czerwona silniejsza od wszystkich"...
http://front1945.cieszyn.pl

hellkitty

  • Gość
Odp: Plany niemieckich lotnisk polowych w Polsce
« Odpowiedź #4 dnia: Luty 17, 2008, 12:38:47 »
W przypadku mojego regionu 4 z 5 lotnisk wybudowane było od podstaw przez Niemców (a raczej przez polskich robotników) jako baza wypadowa znacznych sił 4 Floty Powietrznej na ZSRR. Te właśnie obiekty miałem na myśli. 

Dla uniknięcia zamieszania, wywalmy może jednak ten wyraz "polowych" :001:

Offline Razorblade1967

  • Global Moderator
  • *****
  • FSX Acc/RoF
Odp: Plany niemieckich lotnisk polowych w Polsce
« Odpowiedź #5 dnia: Luty 17, 2008, 13:09:51 »
Jak w temacie. Gdzie szukać? I czy w ogóle istnieją?

Może taki spis (na pewno ma błędy i jest niekompletny) będzie pomocny w poszukiwaniach:

Cytuj
ROBOCZE ZESTAWIENIE LOTNISK LUFTWAFFE W POLSCE 1939-1945
Allenstein-Deuthen.....N53 45 10 E20 25 23 .....Olsztyn-Dajtki/OL
Altkemnitz.....N50 54 30 E15 36 00 O?.....Stara Kamienica/JG
Alt-Rosenberg.....?.....?
Arys-Rostken.....N53 43 00 E21 55 00.....Orzysz/SU
Aslau.....N51 18 40 E15 44 20.....Osła/JG
Bad Polzin.....?.....Połczyn Zdrój?
Balice.....~N50 04 39 E19 47 05.....koło Krakowa
Baranowicze.....~N53 08 44 E25 57 43.....?
Bednary.....N52 32 05 E17 14 00.....Niem: Tonndorf
Biała Podlaska.....~N52 00 25 E23 08 56.....?
Białystok - Krywlany.....~N53 06 28 E23 10 10.....?
Bielice.....~N52 13 02 E20 18 03.....Koło Sochaczewa
Bielitz(-felde).....N50 33 30 E17 30 00.....Bielice OP
Bielsk Podlaski.....~N52 40 00 E19 48 59.....?
Bielsko Biała - Aleksandrowice.....N49 48 20 E19 00 20.....Niem: Bielitz Alexanderfeld
Bojary.....?.....Wchłonięte przez Białystok?
Borysowszczyzna.....N52 26 00 E23 06 00.....?
Braunsberg.....N54 22 30 E19 50 30.....Braniewo/EL
Breslau-Gandau.....N51 07 38 E16 58 40.....Wrocław – Gądów
Breslau-Schöngarten.....N51 06 25 E16 55 10.....Wrocław – Strachowice
Brieg.....N50 50 20 E17 24 47.....Brzeg Opolski (dokładnie: Rudniki)
Brody.....?.....?
Brüsterort.....N54 56 15 E19 59 25.....Jantarnyj/Kalin.Obł.
Brześć nad Bugiem.....~N52 06 46 E23 54 00.....Niem: Brest Litovsk
Bunzlau.....N51 19 30 E15 33 10.....Bolesławiec JG
Bydgoszcz.....N53 06 30 E17 57 40.....Szweredowo/Biedaszkowo, Niem: Bromberg
Ciechanów - Krubinek.....~N52 50 20 E20 37 58?.....Niem: Zichenau
Cosel.....N50 20 00 E18 14 00.....Kędzierzyn-Koźle OP
Cuniow.....?.....?
Czerlany.....?.....?
Częstochowa - Rudniki.....N50 53 06 E19 12 17AIP.....Niem: Tschenstochau
Danzig-Langfuhr.....N54 23 38 E18 36 43.....Gdańsk-Wrzeszcz
Dębica.....?.....Niem: Debiza,
Dęblin - Irena.....~N51 33 09 E21 53 39.....?
Deep.....N54 08 20 E15 14 00.....Rogowo KOŁ
Deutsch-Buckow.....N54 30 30 E17 07 10.....Jezierzyce SŁ
Deutsch-Eylau.....N53 35 30 E19 35 30.....Iława OL
Dievenow.....N54 00 50 E14 45 30.....Dziwnów SZ
Dołubowo.....?.....Białostockie?
Dramburg.....N53 28 45 E15 43 30.....Drawsko KO
Dub.....N50 40 00 E23 34 00.....Near Zamość
Dubno.....~N50 27 23 E25 49 46.....Dworzyszcze k/Dubna?,okres 1939-45:
Eichwalde.....N54 50 30 E21 08 30.....Polyesk (Kalinin. Zone)
Elbing.....N54 08 30 E19 26 00.....Elbląg
Flatow-Annafeld.....?.....Złotów PI
Fordon.....N54 32 25 E17 47 30.....Niem: Leidenburg
Frankenstein.....N50 34 20 E16 50 00.....Ząbkowice Śl. WB
Frankfurt am Oder.....N52 20 15 E14 37 15.....Słubice GO
Frauenburg.....N54 21 30 E19 41 30.....Frombork EL
Freienwalde.....N53 27 40 E15 20 00.....Chociwel SZ
Freiwaldau.....N51 27 40 E15 06 30.....Gozdnica ZG
Freudenthal.....?.....= Bruntal
Friedersdorf.....?.....?
Gabbert.....N53 18 40 E15 42 50.....Jaworze SZ
Gäbersdorf.....N51 02 20 E16 27 00.....Udanin WR
Ganshorn.....?.....?
Gerdauen.....N54 23 50 E21 17 40.....Zheleznodorzhniy (Kalinin. Zone)
Glatz-west..........Kłodzko NJB
Gleiwitz.....N50 16 15 E18 40 30.....Gliwice KA
Glogau.....N51 42 00 E16 07 00.....Głogów LG
Gotenhafen-Hexengrund.....N54 35 05 E18 30 45.....= Amalienfelde/Westpr, Gdynia-Babie Doły
Grieslienen.....N53 36 15 E20 22 30.....Gryźliny OL
Grodno.....?.....?
Grójec.....?.....Słomczyn WAR?
Gross Lassewitz.....?..... (czy Gross Lassowitz?; Oberwalden), Lasowice Wlk. OP
Gross Stein.....N50 31 35 E18 05 45.....Kamień Śl. OP
Grossburg.....N50 52 00 E17 04 50.....Borek Strzeliński WR
Grosskosel.....N53 19 30 E20 17 30.....Kozłowo OL
Gross-Schiemanen.....N52 28 45 E20 57 30 .....Szymany OL
Gross-Schönfeld.....N53 06 00 E14 33 00.....Żarczyn SZ
Grottkau.....N50 38 15 E17 23 30.....Stary Grodków OP
Grudziądz.....?.....?
Grunau.....N50 54 00 E15 47 10.....Jeżów Sudecki JG
Grunau-Schettnienen.....N54 26 30 E19 52 00.....Gronovo (Kalinin. Zone)
Grünwiese.....?.....Niewiesze KA
Guben.....N51 59 20 E14 43 40.....Gubin ZG
Gutenfeld.....N54 40 30 E20 38 40.....L’ugovoye (Kalinin. Zone)
Hartenau.....N50 20 30 E17 59 30.....Twardawa OP
Heiligenbeil.....N54 28 30 E19 58 00.....Mamonovo (Kalinin. Zone)
Henkenhagen.....?..... = Kolberg (Ost), Kołobrzeg KO
Hirschberg.....N50 54 00 E15 47 10.....= Grunau, Jelenia Góra
Hohenfriedeberg.....N50 55 30 E16 15 30.....Dobromierz WB?
Hordynia.....?.....Brak danych
Hostynne.....N50 45 00 E23 43 00.....Koło Zamościa
Hranówka.....?.....Koło Dubna
Inowrocław.....?.....Niem: Hohensalza
Insterburg.....N54 36 40 E21 48 30.....Tsherniakhovsk (Kalinin. Zone)
Jesau.....N54 33 40 E20 36 00.....Przypuszczalnie: Juzhnyi (Kalinin. Zone)
Juliusburg-Nord.....?.....Dobroszyce WR
Juliusburg-Süd.....?.....(Dobroszyce) WR
Jürgenfelde.....N54 28 45 E21 47 30.....?
Kamenz..........Kamieniec Ząbkowicki WB
Kamp.....N54 08 45 E15 20 00.....Unieście KO
Katowice - Mierzęcice.....N50 14 20 E19 02 25.....?
Klein Eichen.....N50 30 00 E18 04 30.....Dębina OP
Klemensów.....~N50 43 00 E23 01 00.....Zamojskie
Klützow.....N53 18 40 E15 00 30.....Kluczewo SZ
Kobryń.....?.....Niem: Kobrin
Kolbatz.....?.....Kołbacz SZ
Kolberg.....N54 12 00 E15 40 30.....Kołobrzeg KO
Kołomyja.....~ N48 31 53 E25 02 03.....Niem: Kolomea
Komturhof.....~ N51 17 40 E18 09 33.....Wieruszów?
Königsberg.....N52 56 30 E14 25 00.....Chojna SZ
Königsberg-Devau.....N54 43 30 E20 34 30.....Kalinigrad-Vassilkovo (Kalinin. Zone)
Königsberg-Neuhausen.....N54 47 10 E20 37 05.....Kaliningrad-Guryevsk (Kalinin. Zone)
Köslin.....?.....Koszalin. Czy chodzi o Zegrze Pom.?
Kraków.....N50 05 00 E19 59 40.....Rakowice/Czyżyny
Kreutzberg- Süd.....~ N50 58 30 E18 12 52.....(czy Kreutzburg) (Kluczbork OP)
Krosno.....N49 40 59 E21 44 01.....?
Kroszewo.....?.....koło Krosna
Krzewica.....~ N52 04 12 E22 42 05.....?
Küpper.....?.....= SAGAN, Żagań ZG
Kuriany.....N53 05 00 E23 16 00.....Jeśli „Kurjany”, to koordynaty są złe
Kurowice.....?.....koło Lwowa
Kurowice.....~N49 46 00 E24 24 59.....25 km ESE Lwów
Kwatery.....?.....Wileńszczyzna?
Labiau.....~ N54 52 00 E21 06 59.....= Eichwalde, Polyesk (Kalinin. Zone)
Łabunie.....~N50 39 00 E23 22 00.....Zamojskie
Langenau.....N51 11 30 E17 05 00.....Długopole WR (koło Bystrzycy Kłodzkiej)
Lauenburg.....N54 32 25 E17 47 30.....Lębork SŁ
Leba.....N54 45 20 E17 31 00.....Łeba KO
Leobschütz.....N50 13 00 E17 47 00.....Lwów-Skniłów Głubczyce OP
Lesiszcze.....?.....Wileńszczyzna?
Lezanie.....?.....Czy Lezany?
Lida.....?.....?
Liegnitz.....N51 11 10 E16 11 30, N51 10 59 E16 10 46AIP.....Legnica
Lisiatycze.....?.....?
Littausdorf.....?.....?
Lobellen.....N54 56 30 E22 15 30.....(Hüttenfelde-Neusiedel),?
Łódź Lublinek.....N51 43 20 E19 24 00.....Niem: Litzmannstadt
Lötzen.....N54 02 30 E21 46 15.....Giżycko SU
Lüben.....N51 25 30 E16 11 30.....Lubin LG
Lublin.....?.....Radawiec?
Łuck.....~N50 45 04 E25 21 43.....Niem: Luzk lub Luck
Ludwigsdorf.....?.....Ludwikowice Kł. WB
Łuniniec.....?.....?
Lwów Skniłów.....?.....Niem: Lemberg
Lyck.....N53 49 50 E22 23 45.....Ełk SU
Mackfitz.....N53 45 40 E15 17 50.....= Plathe, Makowice SZ (lub Płoty)
Malzkow.....?.....?
Marienburg.....N54 01 40 E19 07 40.....Malbork EL
Märkisch-Friedland.....N53 23 20 E16 06 15.....= Crössinsee, Mirosławiec PI
Märzdorf.....?.....= Ohlau, Oława OP
Mehlsack-Wormditt.....~ N54 08 45 E20 05 07.....= Wormditt, Orneta
Międzyrzecz.....?.....Miedzyrzec (Podl?), inna nazwa lotniska KRZEWICA?
Mielec.....N50 19 20 E21 27 43AIP.....?
Mirkau.....?.....Mirków WR
Mława.....?.....?
Młynów.....?.....Warszawskie
Möckendorf.....N50 31 35 E17 18 35.....Korzekwice OP
Moderówka.....~ N49 45 39 E21 38 08.....Niem: Moderowka, koło Krosna
Modlin.....?.....?
Mohylew.....?.....Niem: Mogilev?
Mołodeczno.....?.....?
Mondschütz.....N51 18 30 E16 35 50.....Lubiąż WR
Mühlen.....?.....Mielno OL
Nagłowice.....N50 40 00 E20 06 00.....Kieleckie
Nakło.....?.....Niem: Nakel
Nasielsk.....?.....?
Naumburg.....N51 52 40 E15 18 40.....Nowogród Bobrzański ZG
Neisse.....N50 30 25 E17 17 35.....= Stephansdorf, Nysa-Radzikowice OP
Nemmin.....N53 47 40 E15 48 30.....Świdwin KO
Nest.....N54 16 50 E16 07 40.....Unieście KO
Neudorf.....N50 37 53 E17 47 00.....Opole - Nowe Miasto
Neuhammer.....N51 28 30 E15 25 30.....Świętoszów JG
Neuhausen.....N54 47 15 E20 37 10.....Guryevsk (Kalinin. Zone)
Neukuhren.....N54 56 50 E20 14 45.....Pionierskij (Kalinin. Zone)
Neustadt.....N50 20 30 E17 35 00.....Prudnik OP
Nieder-ellguth.....N50 29 15 E18 06 35.....Ligota Dln. OP
Nowy Dwór.....?.....?
Oberglogau.....N50 21 30 E17 51 00.....Głogówek OP
Oels.....N51 13 00 E17 26 44.....Oleśnica WR
Ohlau.....N50 58 50 E17 14 40.....= Märzdorf, Oława WR
Orany.....?.....Varena (Lithuania)
Oschen.....?.....Ośno EL
Ostrów Mazowiecka.....N51 37 00 E17 57 00.....Niem: Ostrow
Ottmuth.....N50 30 40 E17 59 00.....Krapkowice OP
Paulwitz.....?.....Pawłowice WB
Petershagen.....N53 54 45 E15 38 30.....Kol. Mirowo lub Leszczyn KO
Pillau-Neutief.....N54 36 50 E19 52 45.....Bal’tijsk (Kalinin. Zone)
Pinnow.....N53 54 30 E15 28 10.....Pniewo SZ
Pińsk.....~ N52 09 59 E26 07 39.....Niem: Pinsk
Plathe.....~N53 45 40 E15 17 50.....= Mackfitz, Płoty SZ
Polangen.....?.....?
Powayen.....N54 45 05 E20 11 00.....Kryemnievo (Kalinin. Zone)
Powunden.....N54 53 25 E20 35 10.....Khol’mogorovka lub Khrabrovo (Kalinin. Zone)
Poznań - Ławica.....N52 25 35 E16 50 20, .....Niem: Posen
Praust.....~ N54 15 04 E18 39 16.....Pruszcz Gd.
Preussisch-Eylau.....N54 22 30 E20 40 30?.....Bagratyonovsk (Kalinin. Zone)
Prowehren.....N54 46 00 E20 25 00.....Druzhnoye (Kalinin. Zone)
Pruzana..........= Prużana PL (ob. Pruzhana BY)
Przasnysz.....~ N53 00 16 E20 55 52.....Niem: Praschnitz
Puławy.....~ N51 24 30 E21 55 24.....Dokładnie: Góra Puławska
Pułtusk.....?.....Niem: Pultusk or Ostenburg, lotnisko we wsi Kleszewo k/Pułtuska
Putzig.....?.....Puck GD,
Pyritz.....N53 07 20 E14 51 10.....Pyrzyce SZ
Raczki.....N53 59 20 E22 47 08.....?
Radom - Piastow.....N51 28 50 E21 06 40.....?
Radom - Sadkow.....N51 23 30 E20 13 00 .....?
Radziwiłłów.....?.....?
Radzyń Podlaski.....?.....Niem: Radzyn
Ratibor.....?.....Racibórz KA
Reichenbach.....?.....Dzierżoniów WB
Reichshof.....N50 06 30 E22 03 00, .....Rzeszów Jasionka
Reppen.....N52 19 25 E14 48 40.....Rzepin GO
Riesenburg.....N53 45 30 E19 12 00.....Prabuty OL?
Rogoźnica.....?.....Niem: Rogoznica
Ros.....?.....Właściwie Ross, koło m. Wołpa, Grodzieńszczyzna BY.
Rosenborn-Zobten.....N50 57 30 E16 46 15.....(lub Rosenberg - Rostkowice OP), Mirosławice WR
Rossweide.....N50 22 00 E17 57 00.....Rozkochów OP
Rumia.....N54 35 10 E18 23 35.....Niem: Rahmel
Saatzing.....?.....Szadzko SZ
Sachau.....?.....Sucha OP
Sagan-Küpper.....N51 36 00 E15 18 00.....Żagań
Schendek.....?.....= Zendek/Pol. = Udetfeld, Zendek KT
Schippenbeil.....N54 15 00 E21 00 40.....Sępopol OL
Schlosswalden.....?.....Lasowice Mł OP
Scholastikovo.....?.....Koło Prussisch Friedland?
Schönfeld-Seifersdorf.....N51 11 30 E15 56 30.....Lutogniewice JG
Schönwald-Oppeln.....?.....Świercze OP, (lub Krzywizna)
Schweidnitz.....N50 51 12 E16 26 48.....Świdnica-Słotwina WB
Schweidnitz-Ost.....N50 51 10 E16 31 20.....Świdnica-Przenno WB
Schwieben.....?.....Świbie KA
Seerappen.....N54 44 30 E20 16 45.....Lyublino (Kalin. Obł)
Seifersdorf.....?.....= Schönfeld-Seifersdorf, Lutogniewice JG
Siedlce.....?.....?
Sorau.....N51 39 40 E15 08 20.....Żary ZG
Sprottau.....N51 33 40 E15 35 00.....Szprotawa ZG, (lotnisko Altsiedel?)
Środa Wielkopolska.....?.....Niem: Schroda Ost (lotnisko Śnieciska)
Środa Wielkopolska.....N52 14 46 E17 19 10.....Niem: Schroda-Süd (lotnisko Mączniki)
Stanislau.....?.....Stanisławów?
Stargard.....N53 17 15 E14 59 25.....Stargard Szcz. SZ, w literaturze często jako: Stargard-Klützow
Starżawa.....?.....Hureczko-Hurko?
Stephansdorf.....?.....= Neisse, Nysa-Radzikowice OP
Stettin-Altdamm.....N53 23 42 E14 37 20.....?
Stettin-Kreckow.....?.....?
Stolp West.....N54 27 30 E17 00 15.....Słupsk
Stolp-Reitz.....N54 28 45 E17 06 05.....Słupsk Redzikowo SK
Strebielin.....N54 34 30 E18 01 45.....Strzebielin GD
Strychowo (?).....?.....?
Stryj.....~N49 14 47 E23 48 14.....?
Stubendorf.....N50 34 00 E18 08 40.....Izbicko OP
Stubno.....?.....koło Przemyśla
Suwałki.....N54 04 21 E22 53 56AIP.....Niem: Sudauen
Świdnik.....N51 13 55 E22 41 25AIP.....?
Swinemünde.....?.....?
Tarnowo.....N53 06 00 E21 53 00.....Łomżyńskie
Terespol.....?.....Probably fake name for Małaszewicze
Tilsit.....N55 05 00 E21 47 40.....[-TISLIT-OST?-] Sovyetsk (Kalinin. Zone)
Topolowa.....?.....?
Toruń.....N53 01 45 E18 32 45.....Niem: Thorn
Trakehnen.....N54 33 30 E22 29 30.....Jasnaya Polyana (Kalinin. Zone)
Trembowla.....~ N49 17 51 E25 42 21.....30 km SSE Tarnopol (Ukraine)
Turbia.....N50 37 42 E22 00 02AIP.....?
Udetfeld.....N50 28 35 E19 04 55.....= Zendek = Schendek, Zendek KT (EPKT Pyrzowice)
Ułęż.....~N51 37 37 E22 05 41.....Niem: Ulez
Vietzkerstrand.....N54 33 15 E16 37 30.....Wicko Morskie KO
Warszawa - Bielany.....?.....?
Warszawa - Okęcie.....N52 09 56 E20 58 01AIP.....?
Warszawa – Gocław.....?.....?
Warszawa - Mokotów.....?.....?
Warzyn.....?.....?
Weidengut.....N50 32 10 E17 34 58.....Wierzbie OP
Wilno.....?.....Vilnius, Niem.: Wilna
Winnica.....?.....Niem: Winniza, Lwowskie
Wisenhof.....?.....?
Włodzimierz.....?.....(Włodzimierz Wołyński?)
Woisselsdorf.....N55 44 00 E17 23 35.....- (lub WOISSELDORF), Wojsław OP, Uwaga: złe koordynaty.
Würgsdorf.....N50 53 30 E16 04 30?.....Wierzchosławice LG
Wysokie Mazowieckie.....N52 55 00 E22 30 00.....Łomżyńskie
Zamość - Mokre.....N50 42 10 E23 12 22 .....?
Zamzow.....N53 28 35 E15 44 25.....inaczej Kluczewo?
Zdarzec.....?.....?
Ziegenhals.....N50 19 30 E17 24 00?.....Głuchołazy OP

Znalazłem to tutaj - http://www.ioh.pl/forum/viewtopic.php?p=59054 Post co prawda ma prawie 3 lata, ale może czegoś się jeszcze dowiesz.
To nie sztuka zginąć za ojczyznę - sztuka spowodować aby nieprzyjaciel oddał życie za swoją !

hellkitty

  • Gość
Odp: Plany niemieckich lotnisk polowych w Polsce
« Odpowiedź #6 dnia: Luty 17, 2008, 22:39:32 »
KLĄTWA LUFTWAFFE


Tuż po południu wybrałem się z kolegą do wsi gdzie rzekomo miał mieszkać pan, który posiada części z rozbitego niemieckiego samolotu. Pojechaliśmy w ciemno- bez znajomości ani nazwiska, ani domu, ani numeru telefonu. Na wsi jak to na wsi, napotkane starsze panie twierdziły co innego, panowie przesiadujący w sklepie monopolowym już nieco wstawieni co innego, niektórzy w ogóle nie mieli o niczym pojęcia. Koniec końców udało nam się zdobyć nazwisko człowieka, który mieszka w pobliżu, a który rzekomo pamięta tamte wydarzenia. Jako, że tłumaczący nam rzecz panowie byli już trochę podchmieleni po jakichś 30 minutach jazdy po niesamowitych zadupiach gdzie nawet prąd w gniazdkach zawraca, dotarliśmy do sklepu monopolowego. Tam pewien wstawiony już młodzieniec i jego starszy kolega, pod warunkiem, że przywieziemy ich z powrotem w miejsce zamelinowania, zobowiązali się wskazać nam drogę do poszukiwanego przez nas mężczyzny. Po jakichś 15 minutach jazdy byliśmy na miejscu. Starszy pan powiedział to i owo, jednakże bez szczegółów, po te odsyłając nas do prawdopodobnie swojego kuzyna (miał takie same nazwisko) do wsi w której byliśmy na początku. Schody zaczęły się po tym, jak odwieźliśmy wspomnianych powyżej dwóch delikwentów i udaliśmy się w stronę pożądanej miejscowości (przynajmniej tak sądziliśmy). Po kilku minutach zorientowaliśmy się, że jesteśmy in the middle of nowhere, wiejska, przysypana śniegiem droga, nagle zamieniła się w pokryte koleinami pole. Dzielne chłopaki postanowiliśmy powolutku ominąć przeszkody  , tym samym bezpiecznie przejeżdżając przez wyboisty obszar. Niestety zawieszenie naszego Kadetta 1.4 stanowczo się temu sprzeciwiło. Wjechaliśmy w koleinkę, po czym wspaniałomyślny kumpel stwierdził, że przejmie stery i zawróci na utwardzoną drogę tym samym ratując nas z opresji. Traf chciał, że za nami była jeszcze większa koleinka i po chwili prawe tylne koło wesolutko dyndało w powietrzu. W tym miejscu pozwolę sobię khm, khm, obrazowo przedstawic zaistniałą sytuację:



Mając pod rękę saperkę od razu zabraliśmy sie do roboty. Na przemarznięta ziemię wylaliśmy pół litrową butelkę Pepsi i i cały termos cieplutkiej herbaty, niestety- podkopać wciąż się nie dało. Po jakieś pół godzinie dramatycznych prób ruszenia (czegos to my nie próbowali?), pobiegłem do najbliższych zabudowan prosic o pomoc. W końcu dwaj mili panowie postanhowili pomóc nam swoim samochodem (traktor nie chciał odpalic). Po jakieś godzinie od incydentu, znowu byliśmy on road :D
Pomimo złego omenu i zachodzącego słońca zdecydowaliśmy szukać dalej pana od niemieckiego samolotu. Znów popytaliśmy ludzi, dzięki czemu trafiliśmy do domu w którym miał rzekomo przebywac, a gdzie akurat odbywał się zjazd rodzinny. Jako, że pan faktycznie tam był, ale już nie chodzi weszliśmy do środka. Na pytanie czy wiadomo coś o szczątkach rozbitej maszyny, rodzinka zaczęła sobie żartować, że pewnie- silnik to do dzisiaj mają, in po wsi na nim latają. Pan, który rzekomo miał grzebac lotnika, prócz wskazania nam "Niedźwiedzia" tj. góry gdzie rozbił się samolot nie powiedział nic więcej. Nie wnikam już w to z jakich przyczyn, ważne, że mieliśmy trop. otrzymaliśmy też dwa nowe nazwiska, które miały pomóc nam w odnalezieniu miejsca upadku. Po kilkunastu minutach błądzenia, już po zmroku wtoczyliśmy się stromą polną drogą do jakichś samotnych zabudowań na pobliskim wzniesieniu. Doszliśmy do wniosku, że najlepiej będzie gdy zapytamy tu kogoś jak jechać dalej. Drzwi otworzył nam starszy miły i jak się mieliśmy dowiedziec za chwilę, rozmowny pan. Wytłumaczyliśmy mu w jakim celu tu przyjechaliśmy i kogo szukamy, tendencyjnie pytając go "a pan coś może pamięta?". 
Dobrze pamiętał ten dzień. Siedział z kolegami na podwórku, na którego skraju teraz staliśmy, gdy nagle nad ich głowami pojawiły się trzy, cztery strzelające do siebie maszyny. Pomimo zmroku i wiszących chmur z dreszczem emocji spojrzeliśmy w niebo nad malutkim podwórkiem, zupełnie jakby wciąż rozgrywał się tam śmiertelna walka. Dowiedzieliśmy się, że dostało dwóch, z jednego buchnął czarny dym, zatoczył się i runął wprost na skraj lasku przy polu za drogą. Podobno pilot spłonął we wraku. Błyskawicznie na miejscu pojawił się patrol niemiecki, jednakże nie za bardzo było już co zbierac. Drugi skierował się w stronę Nielisza, gdzie również się rozbił. Zarówno ta informacja, jak informacje udzielane nam przez wcześniej spotkane osoby (nic nie wspominali o "Niedźwiedziu", natomiast mówili właśnie o okolicach Nielisza) dowodziły jednego- mamy dwa wraki!
Ładnie Panu podziękowaliśmy, rzuciliśmy okiem na wspomniany lasek (miałem wyrywkę, ale było już ciemno) i pojechaliśmy dalej tą polną drogą, zgodnie z nowymi wskazówkami. Niestety, do kolejnej osoby już nie dotarliśmy. Tuż po skręceniu w drugą boczną dróżkę Opel stwierdził, że dalej nie jedzie i zakopał się w śniegu.
Z pół godziny próbowaliśmy gerata odkopywac, nie pomogły nawet podłożone pod koła trawy.



Niemiecka jakość w końcu wzięła jednak górę, ku radości wszystkich obecnych tj. nas w liczbie sztuk dwóch, Opel ruszył do tyłu. Euforia trwała jednak krótko, dokładnie do momentu w którym przypomnieliśmy sobie, że drzwi od strony kierowcy nie zostały zamknięte. Podstępnie wykorzystała to wysoka, gliniana skarpa. Dziki pisk i już po chwili w nocne, zachmurzone, blado rozświetlone mglistymi promieniami księżycowego blasku, niebo płyną wiązki najplugawszych inwektyw jakie zna świat. To naprawdę bolalo, bolalo tym bardziej, że samochód jest mojego ojca :/



Po 20 minutach, kiedy kumpel po nieudanej reanimacji dwóch zapalniczek odnalazł w końcu zapałki i zapalił upragnionego papierosy wzięliśmy się do roboty. Pierwszy pomysł był taki, żeby zdjąć tapicerkę i wyklepać dziadostwo, przynajmniej w takim stopniu żeby drzwi mogły się domknąć. Nie jestem sadystą, pominę więc fakt szukania odpowiednich ku temu przyrządów, gwintów, kluczyków, odkręcania śrubek etc. Niestety gdy przyszło co do czego okazało się, że nie mamy młotka. Żałowałem w tym momencie, że nie ma z nami Schmeissera, nikt tak jak on nie zna się na Oplach- na pewno by coś wymyślił. Było po 18 stej, przed chwilą dowiedziałem się, że na 19 samochód potrzebny jest w oddalonym o 25 km domu. Nie miałem innego wyjścia- telefon do mamuśki, na prośbę, żebym się uspokoił odparłem „jeszcze nigdy nie byłem spokojniejszy niż dzisiaj”, jednocześnie walcząc z wypadającym z ręki telefonem. Nie mówię o tym, że przed kilkoma minutami przestałem czuć palce u stóp, i byłem umorusany w glinie jak świnia.
W końcu doszliśmy do wniosku, że najlepiej będzie przywiązać niedomykające się drzwi do słupka, co zresztą po kilkuminutowej walce z cudem odnalezionym sznurkiem się powiodło. Zrezygnowani i zgnębieni zaczęliśmy cofać się do drogi z której zjechaliśmy. Tym razem za sterami siedziałem już ja, kumpel pilotował bo przez zabrudzone i zaparowane szyby nie widziałem zupełnie nic. Trochę nam nie wyszło, 3 sekundy później leżeliśmy już w koleinie...



K..., k...., k...., k.... – rozlegał się dźwięczny głos kolegi po bezkresnym, ośnieżonym stepie.
Tego było już za dużo, wyjechać w żaden sposób się nie dało. Zostawiliśmy sprzęt i zbiegliśmy na dół do wsi, gdzie po kilkunastu minutach pukania do ludzi trafiliśmy na gościa z czynnym Władymircem. Przez pół kilometra biegliśmy przy traktorze, dobrze, że nas nikt nie widział, bo wyglądaliśmy co najmniej jak bodyguardzi amerykańskiego prezydenta lol. Gdy wtoczyliśmy się jakoś pod górę, gość zaczepił stalową linkę, pociągnął nas i wypchnął naszego messerschmitta z koleiny. Ku wielkiej naszej radości, z duszą na ramieniu, z prędkością nie przekraczającą 60 km/h potoczyliśmy się w stronę Zamościa. W połowie drogi powrotnej zorientowaliśmy się jeszcze, że mamy wyciek paliwa, niestety ten niemiecki sprzęt nie posiadał samouszczelniających się zbiorników. Jako, że paliwo sączyło się pomalutku, a temperatura cieczy chłodzącej pozostawała w normie, obroty zresztą też, cali i zdrowi (poza Kadettem) wróciliśmy do swoich kwater.

Tak oto, zamiast rozbitych messerschmittów mieliśmy rozbite ople, jak widac Luftwaffe musi jeszcze poczekac...       
       
« Ostatnia zmiana: Luty 17, 2008, 22:46:59 wysłana przez hellkitty »

Offline Sherman

  • *
  • 1. Pułk Lotniczy, 2. Eskadra Wywiadowcza
Odp: Plany niemieckich lotnisk polowych w Polsce
« Odpowiedź #7 dnia: Luty 17, 2008, 23:10:11 »
Taki pech w Światowy Dzień Kotów...
Nie przepuszczą żadnej owcy,
Z drugiej chłopcy wywiadowcy.

Offline Leon

  • Global Moderator
  • *****
Odp: Plany niemieckich lotnisk polowych w Polsce
« Odpowiedź #8 dnia: Luty 17, 2008, 23:18:49 »
Pech pechem ale niedostosowanie niemieckiego wyposażenia do warunków wschodniej zimy też dało swoje ;).
Szkoda opelka.
Marcin Widomski

Pealuuga lipp, Surnupealuuga lipp, Tundmuste tipp, Sinu tundmuste tipp, See on ju vabadus hüperboloid, Insener Garini hüperboloid...

hellkitty

  • Gość
Odp: Plany niemieckich lotnisk polowych w Polsce
« Odpowiedź #9 dnia: Luty 17, 2008, 23:28:36 »
Ano. Nawet nie wyklepie tylko nowe drzwi trzeba. Na allegro idą za 150 + robocizna :karpik

PS: wiecie jak skutecznie wyciszyć kumpla który po takiej akcji gada i narzeka, że nic gorszego nie mogło się przytrafić? Kamiennym głosem zapytać czy widzi to drzewo naprzeciwko :118:

jastrząb50

  • Gość
Odp: Plany niemieckich lotnisk polowych w Polsce
« Odpowiedź #10 dnia: Marzec 16, 2008, 23:30:25 »
Witam.Jestem tu pierwszy raz a już zonk.Pierwszy zapis poszedł ( chyba) w eter nieskończony.No ale to naprawdę MÓJ PIERWSZY RAZ.Jak by co- Przepraszam i powtórzę.Na liście lotnisk polowych jest zaznaczone Swinemunde-Świnoujście,na wspólnej ( z Niemcami) wyspie Uznam.Możliwe.W głębi wyspy jest lotnisko polowe służące tamtejszemu ,niemieckiemu, aeroklubowi.Pas ma ok. 940 m długości.Widać je w Google Earth,współrzędne: 53 st. 55 min. 07,52 N  i 14st. 01min. 54,37 E
Jak ono jest stare,nie wiem.Sprawdzę to ,, albowiem z tych stron pochodzę" :001:.Na naszej wysepce są jeszcze dwa lotniska.Oba od ,,przedwojny" z pasami betonowymi.Jedno zwane,, Flughafen Heringsdorf" 
http://www.flughafen-heringsdorf.de/pl/polozenie/index.html
ale przyległe do m. Kaminke a drugie na północno zachodnim krańcu wyspy, w Peenemunde.Jest tam muzeum:  http://www.peenemuende.de/index.php?id=40&L=3   .Na terenie tego lotniska jeszcze w latach osiemdziesiątych walały się resztki ruskich myśliwców( JAK lub Ła ).W rejonie wyspy znajdowane też są szczątki samolotów.Sam widziałem silnik rzędowy w układzie V wydobyty przez pogłębiarkę.Był jednak tak zżarty przez słoną wodę że nie dało się określić konkretnego typu.Są też przekazy o zalegających kompletnych samolotach ...ale tego na razie nie opiszę.Może w specjalnym poście na temat wraków.Trzeba to jednak tak opisać żeby zawodowi szabrownicy się za szybko nie domyślili gdzie to jest( bo będzie jak z kompletnym ,podobno,Bf 109 E i masą innego sprzętu wojennego z prywatnego zbioru pod Wolinem w m. Żarnówek.Goście byli z okolic Wrocławia.Powiezli SIEDEM tirów- pewne).A tu link do ,,Odkrywcy" o wrakach na zamojszczyznie. http://www.odkrywca-online.pl/pokaz_watek.php?id=418120#422555   
 Pozdrawiam wszystkich forumowiczów.

hellkitty

  • Gość
Odp: Plany niemieckich lotnisk polowych w Polsce
« Odpowiedź #11 dnia: Marzec 17, 2008, 15:24:25 »
Dziękuje jastrząb50 za post! Temat o wrakach na zamojszczyźnie do którego podałeś link został założony przeze mnie :001: Widać, wątek staje się popularny. To dobrze. 

W moim przypadku wiele ruszyło do przodu. Dzięki grecowi znam już nazwisko człowieka który był/jest w posiadaniu części samolotu oraz mam namiary na kilka innych osób które wiedzą coś więcej o wraku. Niestety od opisywanego przeze mnie wypadu nie byliśmy jeszcze w terenie. Na święta też raczej nie wyjdzie, więc trzeba czekać i mieć nadzieję, że jakiś nadgorliwy eksplorator nas nie ubiegnie :001:   

Straszne jest to co piszesz (7 tirów, sic!!!), ale tak to jest kiedy ma się pieniądze. Wróć. Kiedy ma się ich za dużo :001: Z drugiej strony kto by to wziął jeśli nie inny poszukiwacz, państwo?
« Ostatnia zmiana: Marzec 17, 2008, 15:33:07 wysłana przez hellkitty »