Ponieważ coraz częściej powtarzają się takie same pytania wątkach dla początkujących postanowiłem stworzyć wątek z poradnikiem. Proszę moderatorów (wątek pozostanie zamknięty, aby nam się bałagan tutaj nie robił) o wstawianie tutaj postów z odpowiedziami na najczęściej zadawane pytania. Osoby chcące tutaj coś dodać lub mające sugestie co do przydatnych fragmentów, a nie posiadających uprawnień proszę o kontakt na PW z moderatorami.Na początek wklejam tutaj i łączę 3 swoje posty dotyczące podstaw LO.PROCEDURA PRZEDSTARTOWA1. Uruchomić silniki Silniki można uruchomić razem kombinacją klawiszy
RWin + Home lub pojedynczo najpierw silnik nr 1 (lewy), a potem silnik nr 2 (prawy). Pojedyncze uruchamianie silników jest realizowane kombinacjami klawiszy
Alt + Home (lewy silnik)
Shift + Home (prawy silnik) Silniki gasi się łącznie kombinacją
RWin + End (lub Alt lub Shift + End– osobno lewy i prawy silnik).
2. Zamknąć kabinę Kabinę zamykamy kombinacją klawiszy
Ctrl + C3. Kołowanie na start Po uruchomieniu silników i osiągnięciu przez nie 65% obrotów oraz po zamknięciu kabiny rozpoczynamy kołowanie na start. Zwiększamy i zmniejszamy ciągu silników poprzez naciskanie klawiszy
Num+ i
Num-. Podczas kołowania staramy się nie rozpedzać zbytnio samolotu i poruszamy się z prędkością około 20 km/h. Jeżeli samolot zbytnio sie rozpędzi możemy użyć hamulców kół przytrzymując klawisz W. Nie wolno także zjeżdżać z drogi kołowania bo samolot może ugrzęznąć. Skrętów dokonujemy za pomocą klawiszy
Z i
X, które oprócz wychylania steru kierunku powodują też obrót przedniego kółka podwozia. Oczywiście lepszy efekt osiągamy mając podłączone pedały orczyka lub choćby pedały do kierownicy komputerowej. Dojeżdżamy do pasa i ustawiamy samolot na drodze startowej (pasie startowym).
4. Kontrola przedstartowa - opcja/ciekawostka
Po ustawieniu samolotu na drodze startowej powinniśmy skontrolować działanie powierzchni sterowych. Robi się tak w prawdziwych samolotach, ale też ma to sens w przypadku naszego symulatora ponieważ czasem gdy mamy podłączone do komputera kilka kontrolerów np. joystick z przepustnicą, kierownicę z pedałami i dodatkowo jakiś pad używany w innych grach może to spowodować błędne odczyty wychylenia tych urządzeń.
Trzeba pamiętać, że gra automatycznie przypisze główne funkcje do wszystkich kontrolerów i przed rozpoczęciem zabawy należy wybrać w funkcji OPTION / INPUT która powierzchnia sterowa będzie przypisana do wybranej osi kontrolera. Logicznie jest sterować tym tak samo jak w prawdziwym samolocie:
-lotkami (Roll) za pomocą wychylenia drążka (joysticka) w prawo i w lewo;
-sterem wysokości (Pitch) poprzez pochylanie drążka do przodu i do tyłu;
-sterem kierunku (Rudder) za pomocą pedałów lub dodatkowej służącej do tego osi na joysticku lub przepustnicy;
-ciągiem silników (Thrust) za pomocą przepustnicy.
Przypisane automatycznie do innego kontrolera funkcje należy skasować, gdyż w przypadku gdy będziemy mieli przypisane sterowanie lotkami zarówno do joysticka jak i kierownicy (a tak się to zaprogramuje automatycznie po instalacji gry) to przy wychyleniu tylko joysticka sterowanie nie będzie działać prawidłowo gdyż gra będzie czytała jednocześnie wychylenie joysticka jak i kierownicę będącą w położeniu neutralnym.
Można też dokonać kontroli innych elementów np.
KLAPY
Naprzemienne wysuwanie i chowanie klap – klawisz F
Wysuwanie klap – kombinacja Shift + F
Chowanie klap – kombinacja Ctrl + F
5.Ustawienie HUDTryby wyświetlacza HUD są zmieniane klawiszami 1-8 na klawiaturze głównej
1.Tryb nawigacyjny ma 4 podtryby zmieniane poprzez kolejne naciskanie klawisza „1”
- tryb ogólny
- marszruta
МРШ- powrót
ВЗВ- lądowanie
ПОС2.Walka poza zasięgiem widzialności
ДВБ – klawisz „2”
3.Walka powietrzna bliskiego zasięgu ma 4 podtryby:
- skanowanie pionowe
ВС БВБ – klawisz „3”
- celowanie z użyciem radaru
СТР БВБ – klawisz „4”
- celownik nahełmowy
ШЛЕМ БВБ – klawisz „5”
- bezpośrednie celowanie rakietą –
ФИО – klawisz „6”
4.Tryb powietrze-ziemia –
ЗЕМЛЯ – klawisz „7”
5.Tryb prostego celownika – klawisz „8”
Do startu ustawiamy HUD na tryb nawigacyjny (najlepiej w podtrybie ogólnym)
START Podczas startu rozpędzamy samolot na drodze startowej poprzez zwiększenie ciągu silników i tu są dwie możliwości:
1.Start bez użycia dopalaczy.
2.Start z użyciem dopalaczy.
Zasadniczo powinniśmy startować bez użycia dopalaczy gdyż oszczędza się przez to paliwo, co jest szczególnie ważne w samolotach, które nie mają go za dużo czyli np. w MiG-29. Jeżeli jednak nasz samolot jest mocno obciążony lub pas jest krótki (np. został częściowo zniszczony) to wtedy do startu należy użyć dopalaczy co spowoduje, że samolot rozpędzi się szybciej i będzie potrzebował krótszego odcinka pasa do startu.
Ciągiem sterujemy za pomocą przepustnicy lub klawiszy:
Num+ (zwiększanie) i
Num- (zmniejszanie), a zbaczanie samolotu z toru jazdy korygujemy pedałami lub klawiszami
Z i
XPo rozpędzeniu samolotu do prędkości 270-300 km/h (dla MiG-29) ciągniemy drążek do siebie (lub wciskamy klawisz kursor w dół) i samolot odrywa się od ziemi. Bezpośrednio po oderwaniu samolotu od pasa chowamy podwozie:
Naprzemienne chowanie i wysuwanie podwozia – klawisz
GWysuwanie podwozia – kombinacja Shift+G
Chowanie podwozia – kombinacja Ctrl+G
Potwierdzeniem wysunięcia i schowania podwozia jest kontrolka w lewym dolnym rogu tablicy przyrządów oraz widoczna obok dźwignia służąca do tego celu.
WYKRYWANIE CELÓW I WALKA Z DUŻEJ ODLEGŁOŚCIPo osiągnięciu wyznaczonej strefy zaczynamy poszukiwanie przeciwnika. Ustawiamy wyświetlacz HUD na tryb walki
ДВБ (klawisz „
2”)
oraz włączamy radar lub system pasywny EOS.
- Włączenie i wyłączenie radaru – klawisz „
I” - po włączeniu radaru pojawia się z lewej strony litera
И - Włączenie i wyłączenie EOS – klawisz „
O” - po włączeniu EOS pojawia się z lewej strony litera
ТNa monitorze ustawiamy odległość odpowiadającą zasięgowi radaru.
Ponieważ pole widzenia radaru jest stosunkowo niewielkie podczas poszukiwania celu można obracać anteną:
- W prawo kombinacja
Shift + /- W lewo kombinacja
Shift + ,- W górę kombinacja
Shift + ;- W dół kombinacja
Shift + .Wykrycie celu:
Gdy cel znajdzie się w polu widzenia naszego radaru na HUD pojawi sie znak w postaci 3 poziomych kropek. Wysokość znaku oznacza nie pułap, a odległość do celu -
rys AZa pomocą klawiszy:
„
; ” - w górę
„
.” - w dół
„
/ ” - w prawo
„
, ” - w lewo
...należy przesunąć znak celowniczy (prostokąt) na znak celu, a następnie naciskając klawisz TAB zatwierdzić cel. Pojawi się wtedy z lewej strony HUD literka
A oznaczająca śledzenie celu.
Rys BPo zatwierdzeniu celu obraz na HUD przejdzie w tryb
АТК (atak), zmieni się jego wygląd i pojawi się okrąg wskazujacy cel oraz strzałka pokazująca odległość do celu na tle możliwego zasięgu rakiety. Jednocześnie na monitorze pojawi sie zblokowany cel w postaci trójkątnego znaczka oznaczającego wrogi samolot.
Jeżeli zdarzy się, że zatwierdziliśmy jako cel samolot należący do wojsk własnych lub sprzymierzonych to na HUD po lewej stronie (tam gdzie wcześniej pojawiły się litery oznaczające działanie radaru
И i śledzenie celu
А) pojawi sie kolejna litera
С – oznaczającą „Swój”. Natomiast znaczek przedstawiający nasz cel na ekranie będzie miał kształt koła.
W takim przypadku możemy odblokować cel klawiszem
Ctrl + TAB.
Zasięg rakiety i sposób jej naprowadzania zależy od jej typu dla samolotu MiG-29S możemy użyć:
rakiety R-27 w różnych odmianach naprowadzane radarowo i termicznie
rakiety R-77
rakiety R-73
rakiety R-60M
Wyboru uzbrojenia dokonujemy klawiszem
D, a informacje o wybranym typie otrzymujemy m.in. Na HUD w dolnym prawym rogu w postaci kombinacji literowo-cyfrowej:
27Р – R-27 naprowadzana radarowo
27T – R-27 naprowadzana termicznie (MiG-29G)
77 – R-77 (MiG-29S)
73 – R-73
60M – R-60M
Schemat zasięgu rakiety i możliwości zwalczania znajduje się na HUD po lewej stronie i przestawia:
- Strzałkę pokazującą aktualną odległość pomiędzy naszym samolotem, a celem
- Granicę zasięgu maksymalnego rakiety
- Granicę zasięgu rakiety dla celów manewrujących
- Granicę minimalnej odległości wystrzelenia danej rakiety
Rys A cel poza zasięgiem, Rys B - cel w zasięguGdy cel znajdzie sie w zasięgu naszej rakiety na HUD pojawi się napis
ПР co oznacza, że możemy odpalić rakietę klawiszem
SPACJIWybrać odpowiedni tryb pracy HUD czyli:
Walka poza zasięgiem widzialności
ДВБ (klawisz 2), gdy nie widzisz celu i korzystasz z pomocy radaru bądź systemu EOS, Dodatkowo więc musisz włączyć radar (klawisz
I) bądź system pasywny EOS (klawisz
O). System EOS posiada mniejszy zasięg, ale jego praca nie jest wykrywana przez samolot przeciwnika. Gdy zobaczysz na HUD znacznik celu w postaci 3 kropek, naprowadź na niego prostokąt znaku celowniczego i wciśnij
TAB - to zablokuje cel. Gdy na HUD pojawią sie litery:
ПР (oznaczajce, że cel jest w zasięgu rakiety możesz odpalić rakietę naciskając klawisz
SPACJIWALKA Z BLISKIEJ ODLEGŁOŚCIJeżeli masz cel w zasięgu wzroku to włączasz jeden z czterech podtrybów HUD dotyczący walki w zasięgu widzialności celu:
- skanowanie pionowe
ВС БВБ (klawisz 3)
- celowanie z użyciem radaru
СТР БВБ (klawisz 4)
- celownik nahełmowy
ШЛЕМ БВБ (klawisz 5)
- bezpośrednie celowanie rakietą –
ФИО (klawisz 6) - ten tryb w zasadzie tylko gdy masz uszkodzone inne systemy.
W przypadku
СТР БВБ i
ШЛЕМ БВБ naprowadzasz okrągły znacznik celownika na widoczny cel (w przypadku celownika nahełmowego obrotami głowy wirtualnego pilota) i wciskasz
TAB, potem analogicznie do przypadku walki bez widzialności, gdy pojawią się litery
ПР oznaczające, że cel jest w zasięgu możesz odpalić rakietę.
W przypadku
ВС БВБ celujesz całym samolotem umieszczając widziany cel pomiędzy dwiema pionowymi liniami na HUD ... i dalej jak wyżej:
TAB, litery
ПР i
SPACJA.