Forum Miłośników Symulatorów Lotniczych
Lotnisko => Współczesne lotnictwo wojskowe => Wątek zaczęty przez: Kusch w Marca 31, 2008, 22:14:34
-
Według stanu na 2007 dysponowały ok:
65-Su-27
217-MiG-29
65-Su-25
104-Su-24/M
29-Su-24MR
Oprócz tego OP dysponuje:
2 Brygady S-300W (Stryj)
3 Brygady S-300PMU (Kamjanka Buzka, Kijów, Dnietropietrowsk)
3 Brygady Buk (Lubomil, Terembowlja, Charków)
2 Brygady S-200 i S-125 (Kijów, Ewpatoria))
1 Brygada S-300PU (Sewastopol)
1 Brygada S-125 (Mariupol)
1 Brygada S-200 (Dergacz)
W wojskach lądowych systemy 2S6 Tunguska i Tor (Buki przeniesiono do OPK)
Od czasu do czasu pojawiają się też informacje o ukraińskich modernizacjach. Zatwierdzono modernizację MiG-29, Su-27 i Su-25 (te ostatnie niedawno ćwiczyły ostre strzelanie), ale więcej szczegółów o postępach prac na razie brak.
Wiktor Juszczenko polatał sobie ostatnio w Su-27UB:
http://tabloid.pravda.com.ua/photos/47ed1733b8706/ (http://tabloid.pravda.com.ua/photos/47ed1733b8706/)
(http://tabloid.pravda.com.ua/images/doc/13-5add0.jpg)
(http://tabloid.pravda.com.ua/images/doc/9-dd862.jpg)
Nowa ukraińska rakieta*?
(http://tabloid.pravda.com.ua/images/doc/02-1922e.jpg)
*O ukraińskich rakietkach nadmienialiśmy też tutaj:
http://www.il2forum.pl/index.php/topic,4693.msg97567.html#msg97567
Trochę fotek:
(http://www.mil.gov.ua/images/event/2008-03-28-1223-5395.jpg)
(http://www.mil.gov.ua/images/event/2008-03-28-1223-5400.jpg)
(http://www.mil.gov.ua/images/event/2008-03-28-1223-5403.jpg)
-
W zestawieniu zapomnieliście o Su-24MP, których jest co najmniej tyle co w Rosji (około ośmiu) jeśli nie więcej (12).
-
1. Podane dane dotyczą ilości maszyn w ogóle, czy tych sprawnych bojowo? Żeby się nie okazało, że np. z imponującej mi liczby 217 sztuk MiGów-29, sprawny jest co 10... :001:
2. Jakieś dane co do modernizacji (MiG-29 zwłaszcza)?
-
Cóż, mnie się wydawało dotąd że przede wszystkim było ich (MiGów-29) mniej - około 150 (z początkowej liczby 245), zgrupowanych o ile dobrze pamiętam w 5 brygadach myśliwskich. Spróbuję za jakiś czas to zweryfikować.
Poza tym nieco MiGów-29 Ukraińcy również sprzedali.
Warto jeszcze dodać iż temat o UkrAF jest dosyć wdzięczny, a to co otrzymali w spadku po ZSRR (wliczając w to kilkanaście Tu-160 z Pryłuk - później prawie wszystkie zwrócone do FR) może budzić zazdrość po dziś dzień.
-
a to co otrzymali w spadku po ZSRR (wliczając w to kilkanaście Tu-160 z Pryłuk - później prawie wszystkie zwrócone do FR) może budzić zazdrość po dziś dzień.
Tja, ale za to są częścią Rosji :020:
-
1. Podane dane dotyczą ilości maszyn w ogóle, czy tych sprawnych bojowo? Żeby się nie okazało, że np. z imponującej mi liczby 217 sztuk MiGów-29, sprawny jest co 10... :001:
Po rozpadzie ZSRR Ukraina odziedziczyła w sumie 247 maszyn MiG-29. Natomiast co do stanu obecnego różne zródła podają różne dane, ale zawsze oscylują w okolicach 200 egzemplarzy (zawsze ponad 200). Informacja o 217 MiG-29 pochodzi z "World Military Aircraft Inventory".
Edit:
Ukraińskie żaby:
http://uk.youtube.com/watch?v=idnLqPr8zVc
-
Modernizacja MiG-29 przeprowadzana w zakładach w Lwowie, zdjęcia z sieprnia 2007:
(http://www.kommersant.ua/ISSUES.PHOTO/KOMUA/2007/147/KKI_006531_00329_t208.jpg)
(http://www.kommersant.ua/ISSUES.PHOTO/KOMUA/2007/147/KKI_006531_00318_t208.jpg)
-
Parada w Kijowie. Na zdjęciach godne uwagi jest kilka wozów z zestawów plot.
Galeria: http://fishki.net/comment.php?id=39711
(http://de.fishki.net/picsw/082008/20/parad/010_parad.jpg)
(http://de.fishki.net/picsw/082008/20/parad/011_parad.jpg)
(http://de.fishki.net/picsw/082008/20/parad/013_parad.jpg)
-
Ale wymalowane :D
-
Czym je tak umyto, że się świecą jak psu jaja?? ;D
-
Ropą?
-
Sidoluks :002:
-
Ale kombinujecie :D Przed tegoroczną paradą w Warszawie czołgi zostały pomalowane olejem do smażenia :118:
-
A co to za rakieta na ostatnim zdjęciu? Tak pobieżnie to wygląda na powiększoną Kh-31, no ale wiadomo, że nie jest to Kh-31, więc co?
-
To rakieta 5W28 systemu S-200W Wega.
-
Niedokończony kadłubek An-225 w Kijowie (UKKT).
(http://spotters.net.ua/files/images/0000006651_large.jpeg)
(http://spotters.net.ua/files/images/0000006650_large.jpeg)
(http://spotters.net.ua/files/images/0000006649_large.jpeg)
-
Zdeczko upiorny widok.
-
Ukraiński Su-15TM sfotografowany w bazie Belbek w 1995 roku.
(http://spotters.net.ua/files/images/0000002966_large.jpeg)
(http://spotters.net.ua/files/images/0000006702_large.jpeg)
-
Ale rzęch, że to jeszcze latało w 95 oO.
-
Bober, a co u nas wtedy latało? :021:
Zresztą, tylko dwa czy trzy lata wcześniej wycofano u nas ostatnie Limy.
-
Tego Antka jeszcze może złożą. Zapotrzebowanie na przewozy wielkogabarytowe jest coraz większe, a praktycznie nie ma lepszej maszyny. :)
-
Su-24MR w nietypowym jak na ten samolot malowaniu.
(http://spotters.net.ua/files/images/0000007126_large.jpeg)
-
Hahah wspaniałe malowanie, świetnie wyszedł :D
-
No to coś ze staroci. Ukraińskie Tu-160 z byłego 184 GwTBAP w Pryłukach, rok 1999.
Przypomnijmy: Po rozpadzie ZSRR, 24 sierpnia 1991, 184 pułk z 19ma samolotami tego typu został przejęty przez niepodległą Ukrainę. Przez wiele lat stanowiło to delikatnie mówiąc sporną kwestię w stosunkach ukraińsko-rosyjskich. Nie brakowało licznych skandali, jak choćby demonstracyjne zezłomowanie 3 maszyn tego typu czy kwestia składania przez personel przymusowej przysięgi na wierność Ukrainie w maju 1992, ostatecznie zakończona wyjazdem sporej części personelu bazy do Rosji i innych państw WNP.
Oczywiście ukraiński MON nie miał funduszy ani potrzeb utrzymywania lotnictwa strategicznego. Ponieważ był zobowiązany wg. międzynarodowych traktatów do wycofania tych maszyn do 2001 roku, więc po długich negocjacjach Ukraina przekazała w końcu FR w 1999 roku 8 samolotów Tu-160 (remont reszty był nieopłacalny) + ponad 500 pocisków Ch-55 różnych wersji w zamian ze redukcję zadłużenia za gaz. Jedna z pozostałych maszyn trafiła do muzeum w Połtawie, reszta znalazła się na śmietniku historii radzieckiego lotnictwa.
Na pierwszym zdjęciu zwracają uwagę zamalowane godła Ukrainy.
(http://spotters.net.ua/files/images/0000000433_large.jpeg)
(http://spotters.net.ua/files/images/0000000434_large.jpeg)
(http://spotters.net.ua/files/images/0000000432_large.jpeg)
Jeden z samolotów tego typu w muzeum w Połtawie:
(http://spotters.net.ua/files/images/0000003360_large.jpeg)
Połtawa, 1993 rok:
(http://spotters.net.ua/files/images/0000003413_large.jpeg)
-
Coś co tygryski lubią najbardziej :001:
(http://spotters.net.ua/files/images/0000003377_large.jpeg)
(http://spotters.net.ua/files/images/0000003378_large.jpeg)
(http://spotters.net.ua/files/images/0000004096_large.jpeg)
(http://spotters.net.ua/files/images/0000004319_large.jpeg)
-
Ukraińskie "Koniki Garbuski" - Su-25UB:
(http://spotters.net.ua/files/images/0000004794_large.jpeg)
(http://spotters.net.ua/files/images/0000004940_large.jpeg)
(http://spotters.net.ua/files/images/0000006816_large.jpeg)
(http://spotters.net.ua/files/images/0000006853_large.jpeg)
(http://spotters.net.ua/files/images/0000007599_large.jpeg)
(http://spotters.net.ua/files/images/0000006856_large.jpeg)
(http://spotters.net.ua/files/images/0000002362_large.jpeg)
(http://spotters.net.ua/files/images/0000003429_large.jpeg)
-
Jeden z ostatnich ukraińskich Tu-160 z Pryłuk podczas utylizacji. Już donikąd nie poleci...
(http://img377.imageshack.us/img377/2285/tu16024ro5.jpg)
-
Film przedstawiający historię i dzień dzisiejszy ukraińskiego 85. plm (85-й ИАП) latającego na MiGach-29:
http://www.spotters.net.ua/video/file/?id=26
-
Nie ma co, Ukraińcy mają naprawdę wesoło...
Za altair: http://www.altair.com.pl/start-3395
WWS Ukrainy bez samolotów?
Wskutek braku pieniędzy lotnictwo wojskowe Ukrainy zakonserwuje w 2010 większość samolotów bojowych.
O fatalnej sytuacji ukraińskich WWS powiedział w wywiadzie dla gazety Nowaja zastępca ich dowódcy, gen. Wasilij Nikiforow (na zdjęciu – po locie Su-27 z prezydentem Juszczenko). Jego zdaniem, z powodu kryzysu finansowego, nakłady na obronność Ukrainy spadły do niebezpiecznie niskiego poziomu. Projekt budżetu obronnego na 2010 przewidywany jest na 7 mld hrywien. Według Nikiforowa, lotnictwo wojskowe otrzyma zaledwie 2,5% (!) minimalnej kwoty niezbędnej do normalnego funkcjonowania (w br. było to 18%). Dla przykładu – na remonty samolotów potrzeba 1200 mln hrywien, a w 2009 wojsko dostało zaledwie 3 mln hrywien. W 2010 będzie to jeszcze mniej.
W tej sytuacji nie będzie środków na remonty znajdujących się w fatalnym stanie ukraińskich samolotów wojskowych. Większość z nich ma wyczerpane resursy i nigdy nie była modernizowana, mimo że na Ukrainie po czasach ZSRS pozostało aż 8 zakładów remontowych. Trafiają do nich MiGi-29 i Su-25, kontynuowany jest program modernizacji Su-24 i Su-27, ale wojsko nie płaci za wykonywane prace. Zadłużenie sięgnęło 28 mln hrywien.
W tej sytuacji wojsko oferowało zapłatę w naturze – za 2 wyremontowane samoloty jeden do dyspozycji zakładów. Mogły one te samoloty sprzedać za granicę, by mieć pieniądze na wypłaty. Jednak w 2002 ministerstwo obrony zakazało tej praktyki.
Brakuje też paliwa i innych materiałów eksploatacyjnych. Praktycznie wszystkie samoloty WWS Ukrainy zostaną więc zakonserwowane – w 2010 latać będą jedynie pojedyncze egzemplarze.
Zdaniem Nikiforowa, na kompromitującym poziomie pozostają zarobki ukraińskich pilotów wojskowych. – Dowódca pułku, który musi być w pełni dyspozycyjny, zarabia 3 tys. hrywien (1 hrywna to 0,33 zł), a pilot 1,8-2 tys. hrywien. W tej sytuacji najbardziej doświadczeni piloci odchodzą do cywila w pierwszym możliwym formalnie terminie, a więc już w wieku 32 lat... W liniach lotniczych pilot po przeszkoleniu na pasażerskiego Boeinga może liczyć na 28 tys. hrywien.
Kilka lat temu w ukraińskich WWS było 60-70% pilotów 1. i 2. klasy. Teraz zostało ich zaledwie 30%. Powinni oni latać po co najmniej 100 godzin rocznie. Obecnie nie ma pieniędzy nawet na połowę tej liczby godzin.
Nikiforow mówi, że lepsza jest sytuacja lotnictwa wojskowego Rosji i Białorusi, a najwięcej środków na szkolenie przeznacza Kazachstan. – Tam piloci latają praktycznie codziennie. Ukraina pod względem wielkości finansowania lotnictwa wojskowego plasuje się gdzieś za Turkmenistanem – podsumowuje rozmowę Nikiforow.
W WWS dyżury bojowe pełni codziennie 2 tysiące lotników. Liczba sprawnych samolotów pozostaje tajemnicą. Wiadomo jedynie, że stacjonują one w 18 bazach. W czasach ZSRS baz było ponad 50.
Nikiforow marzy o powrocie do latania grupy akrobacyjnej Ukraińskie Sokoły. Na 2011 zaplanowano remont 6 MiGów-29. Jego koszt szacuje się na 190 mln hrywien. W kolejnych latach potrzeba będzie po 20-30 mln hrywien na normalne funkcjonowanie zespołu – głównie na paliwo i obsługę techniczną samolotów. Takie postępowanie przewiduje rozporządzenie prezydenta Ukrainy. Pieniądze muszą bowiem pochodzić spoza budżetu WWS. Według Nikiforowa, na 5 lat latania Ukraińskich Sokołów na początku kolejnej dekady potrzeba 290 mln hrywien.
Przy okazji wywiadu, Nikiforow ocenił przyczyny katastrofy białoruskiego Su-27 w Radomiu. Jego zdaniem, nienormalne jest, by samolot w czasie pokazów pilotowało dwóch wysokiej rangi pułkowników, nieprzygotowanych do tego zadania. – W czasach ZSRS byłoby to nie do pomyślenia. Ale teraz nie ma następców doświadczonych pilotów. Zdaniem Nikiforowa, który sam wylatał 3 tys. godzin, w tym większość na Su-27, przyczyną katastrofy był błąd pilota.
-
Trudno uwierzyć, kraj o takim potencjale ,obszar na którym stacjonowały pierwszorzutowe jednostki w czasach ZSRR i znajdowały się liczne zakłady produkcyjne i szkoły wojskowe. :icon_eek: A zespół "Ukraińskie Sokoły" nie lata już od 2002r. Czyżby po reaktywacji jego maszyny były jedynymi zdolnymi do lotu samolotami bojowymi (a może nawet pozbawionymi cech bojowych tak jak tamte z pierwszego składu :karpik) WWS Ukrainy ?
-
Trudno powiedzieć jak jest naprawdę i czy ten cały nius nie jest tylko kolejnym biciem na alarm. Ale fakt faktem że ich lotnictwo wojskowe jest w gorszym stanie niż większości krajów WNP. Co by też złego nie powiedzieć o takiej Rosji czy Białorusi to w obu tamtych krajach widać drobną poprawę - stały wzrost godzin nalotu personelu latającego, nieco zmodernizowanych i wyremontowanych samolotów, nawet trochę nowej techniki bojowej etc. Delikatnie mówiąc nie jest to dużo w stosunku do potrzeb ale zestawiając z taką Ukrainą to można nawet pokusić się o stwierdzenie że jest nieźle.
Jeśli zaś naprawdę u Ukraińców jest tak źle to praktycznie na ich miejscu zredukowałbym lotnictwo wojskowe do 2óch pułków Su-27P/UB (ok. 60 maszyn)... i na tym koniec. Pozostałe maszyny; MiG-29, Su-25 oraz Su-24M wycofać z linii i zmagazynować/zakonserwować. Su-27 są moim zdaniem najbardziej perspektywiczne z tych maszyn i mają też największy potencjał modernizacyjny. Poza tym pewnie na część z wycofanych maszyn znaleźliby się chętni.
Przy okazji - delegacja z Indian Air Force na Ukrainie:
(http://img25.imageshack.us/img25/1867/20090902262311645.jpg)
(http://img261.imageshack.us/img261/4472/20090902262311643.jpg)
(http://img42.imageshack.us/img42/8210/20090902262311644.jpg)
(http://img140.imageshack.us/img140/3352/20090902262311642.jpg)
-
Pewnie mało kto z tego forum szwendał się po AONach i innych WSOSP i nie wie co mówią nasi taktycy, ale największe zagrożenie ze strony lotnictwa państw b. ZSRR dla Polski jest spodziewane ze strony samolotów Su-24, o których nawet słyszałem określenie "killer". Faktycznie takiego kloca sunącego tuż przy ziemi z ośmioma tonami uzbrojenia trudno wykryć i rozwalić. Dla tego wątpię aby Ukraina kiedykolwiek zrezygnowała z Su-24, mających nieporównywalnie większe możliwości zwalczania celów naziemnych niż pozostałe samoloty znajdujące się u nich na uzbrojeniu.
-
Pomimo tak jak wspomniałeś niezaprzeczalnej przewagi Su-24M w zakresie wykonywania lotów na niewielkiej wysokości i zwalczania celów naziemnych nawet nad większością wielozadaniowych wersji Su-27 (i zapewne wieloma innymi samolotami bojowymi - nawet budowanymi wiele lat po Su-24) nie jestem pewien czy Ukrainę będzie stać w ich sytuacji (wg. Altairu) na utrzymywanie tak specjalistycznego samolotu w linii.
Stąd wydawało mi się że przejściowym rozwiązaniem ich problemów mogłoby być właśnie ograniczenie zarówno liczebności lotnictwa jak i typów posiadanych maszyn i jako kandydat na dalsze utrzymywanie interesu wydawał się mi być Su-27.
Dobrze Czesio że w ogóle poruszyłeś tematykę Su-24/Su-24M. Warto tu wspomnieć że Ukraina jest w posiadaniu dość rzadkiej odmiany tej maszyny - Su-24MP, przeznaczonej, jak sugeruje oznaczenie, do walki radioelektronicznej ("P" zapewne od "Pomiech") - defacto następca Jaków-28P i Tu-16PP. Łącznie wyprodukowano ok. 20 egzemplarzy tego samolotu i wszystkie znajdowały się na wyposażeniu 11. ORAP (Samodzielnego Pułku lotnictwa Rozpoznawczego). Obecnie Ukraina posiada prawdopodobnie około 12 maszyn tej wersji, Rosjanom zaś przypadło ok. 8 sztuk (wg innych danych - RF ma 14 a Ukraina tylko 6 maszyn Su-24MP).
Na przykład taki Su-24MP nr taktyczny #48 z 11. ORAP...
(http://www.airwar.ru/image/idop/spy/su24mp/su24mp-3.jpg)
...obecnie lata sobie w barwach Ukrainy:
(http://www.airwar.ru/image/idop/spy/su24mp/su24mp-c1.jpg)
-
http://www.youtube.com/watch?v=AVd-gUNvu4A&feature=related (http://www.youtube.com/watch?v=AVd-gUNvu4A&feature=related)
http://www.youtube.com/watch?v=tJlAOi3AdPU (http://www.youtube.com/watch?v=tJlAOi3AdPU)
Materiały pokazujące Tu-160 i Tu-22M3 w barwach WWS Ukrainy.
-
No popatrz, mieli nawet H-55SM (Izd. 121) o wydłużonym zasięgu, z bocznymi zbiornikami konforemnymi. O ile pamiętam, około 500 sztuk tych pocisków różnych wersji zwrócili Rosjanom w roku 1999.
Do do Tu-160, to z tego co pamiętam to na Ukrainie ostał się obecnie chyba tylko jeden egzemplarz w muzeum w Połtawie. Pozostałe, nie licząc 8 sztuk zwróconych Rosjanom, albo zostały pocięte na złom, albo czekają w kolejce na zezłomowanie.
Szkoda swoją drogą że udało się ich odzyskać tylko 8, choć jak znam życie i patrząc na to jak Ukraińcy je traktowali (na przykład 3 sztuki zniszczono demonstracyjnie jeszcze we wczesnych latach 90. w ramach politycznych rozgrywek z Rosjanami), pozostałe po latach zaniedbań musiałyby pewnie przejść kapitalny i bardzo kosztowny remont.
-
Jeszcze ciekawsze jest ile Ch-55SM zostało odsprzedanych do Chin i co z nimi tam zrobiono :020:
-
W Lotnictwie z tego roku (nie pamiętam numery) był artykuł o lotnictwie Ukrainy. Rosja chciała kupić te 3 Tu-160 za jakieś ogromne pieniądze ale Ukraińcy się postawili (prawdopodobie po namowie USA). Po ogłoszeniu niepodległości dostali za dużo i nie bardzo wiedzieli co z tym robić i jak to utrzymać. Ilość przekształceń w ich SP była dość duża. Podobno były jakieś przypadki ucieczki pilotów, którzy nie złożyli nowej przysięgi, do Rosji razem z maszynami.
-
Dokładnie tak było.
A propos tych ucieczek, to chyba największą jednorazową dezercją było uprowadzenie do Rosji 14 lutego 1992 r. 6ciu samolotów Su-24M z 7. BAP stacjonującego na lotnisku w Starokonstantinowie na Ukrainie. Ucieczka miała być tak jak piszesz protestem przeciw składaniu ukraińskiej przysięgi wojskowej i próbom włączenia ich jednostki do sił zbrojnych Ukrainy. Maszyny przeleciały do Smoleńska w Rosji. Przy okazji jeden ze szturmanów (2gi członek załogi) zdołał zabrać na kolanach sztandar pułkowy.
-
O ile pamiętam, około 500 sztuk tych pocisków różnych wersji zwrócili Rosjanom w roku 1999.
Rosjanie pisali o 575 oddanych za gaz, a podobno na terenie Ukrainy było ich trochę ponad 1000. Czekają z resztą na nowy rachunek albo ,jak pisze Czesio, Chińczycy już je rozebrali do ostatniej śrubki i ... kopia, kopia .....
-
Doczytałem się że było ich dokładnie 1612 sztuk różnych wersji w dwóch pułkach bombowych: 184. BAP (19 x Tu-160) oraz 182. BAP (25 x Tu-95MS16), więc można powiedzieć że przejęli całkiem spory arsenał.
Patrząc jak im idzie bezlicencyjne kopiowanie Su-27 w postaci J-11B to chyba tak szybko własnych pocisków tego typu się nie dorobią :)
Przy okazji - ukraiński Su-25UB.
(http://forums.airforce.ru/attachment.php?attachmentid=19843&d=1253352901)
(http://forums.airforce.ru/attachment.php?attachmentid=19844&d=1253352913)
-
A tu mamy tego Tu-160 w muzeum.
http://jetphotos.net/viewphoto.php?id=6421448&nseq=4
-
MiGi-29 40tej brygady lotniczej w Wasilkowie:
(http://www.mil.gov.ua/images/event/2009-09-16-2675-11893.jpg)
(http://www.mil.gov.ua/images/event/2009-09-16-2675-11891.jpg)
(http://www.mil.gov.ua/images/event/2009-09-16-2675-11887.jpg)
I z obrony przeciwlotniczej wymienionej w pierwszym poście przez Kuscha, takie cuda:
(http://www.mil.gov.ua/images/event/2009-09-16-2675-11889.jpg)
(http://img514.imageshack.us/img514/1212/20090923269812020.jpg)
(http://img514.imageshack.us/img514/3853/20090923269812027.jpg)
Tunguski:
(http://img89.imageshack.us/img89/8250/20090921269011980.jpg)
(http://img59.imageshack.us/img59/5782/20090921269011985.jpg)
(http://img228.imageshack.us/img228/9937/20090923270112048.jpg)
(http://img136.imageshack.us/img136/8126/20090923270112049.jpg)
(http://img514.imageshack.us/img514/7898/20090923270112047.jpg)
S-200 (pewnie Dubna albo Angara):
(http://img514.imageshack.us/img514/7673/20090923269812025.jpg)
(http://img268.imageshack.us/img268/9387/20090923269812021.jpg)
(http://)
-
Niezwykle ciekawy spis sprzętu wojskowego przewidzianego przez ministerstwo obrony do wycofania z Sił Zbrojnych Ukrainy z 2008 roku. Bardzo ciekawe rzeczy można tu wyczytać. Np. to że wiele pomocy dydaktycznych Charkowskiego Uniwersytetu Lotniczego było/jest na stanie wojska. Między innymi na liście znajduje się MiG-23S, którego zdjęcie wrzuciłem do tematu o tym samolocie, oraz dwa MiG-23 bez M (zdjęcia foxbata również w temacie o MiG-23). Według listy do wycofania przewidziano także 8 szt. Su-24MR. Wymienia się także po jednej sztuce Jak-38/38WM/38WMU/38M. Czy WM/WMU to prototypy Jak-38M i Jak-38U? Jest też partia silników AL-31F spośród których są wyprodukowane już w 1975 roku :karpik Na kolejnych stronach masa innego sprzętu w tym broń historyczna jak Walter P-38, czy Parabellum z początku wieku.
http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?page=1&nreg=1092-2008-%F0 (http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?page=1&nreg=1092-2008-%F0)
-
Tak, WMU i WM to były serie prototypowe.
-
Ponownie kilka ropuchów z 299 Brygady Lotnictwa Taktycznego z Chortkowa (ex. 299 OSzAP) :001:
Obecnie jednostka jest podporządkowana Dowództwu Sił Lotniczych "Południe", zaś na jej stanie jest obecnie 60 samolotów L-39C i Su-25, z tego obecnie lata 13 L-39C oraz 21 Su-25 (w tym 6 sztuk Su-25UB).
Numery taktyczne samolotów:
* L-39C ("Niebieskie") - 05, 33, 36, 63;
* L-39C ("Żółte") - 05, 06, 08, 11, 12, 14, 15, 16, 17;
* Su-25 ("Niebieskie") - 01, 02, 04, 05, 09, 10, 14, 16, 20, 21, 25, 27, 30, 31, 33;
* Su-25UB ("Niebieskie") - 60, 61, 62, 63, 64, 65.
(http://img8.imageshack.us/img8/9487/20090925271012090.jpg)
(http://img136.imageshack.us/img136/1554/20090925271012091.jpg)
(http://img62.imageshack.us/img62/8898/20090925271012092.jpg)
(http://img36.imageshack.us/img36/9429/20090925271012093.jpg)
A propo tego spisu, to za rok zobaczymy czy czarne przepowiednie altairu się spełnią, bo część lotnicza powinna być baaardzo obszerna :)
-
(http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/7/4/5/1587547.jpg)
Zdjęcie z sierpnia bieżącego roku samolotu zespołu "Ukraińskie Sokoły" ,oraz dawna naszywka zespołu.
(http://www.samolet.co.uk/jpegs/ufalcons.jpg)
-
Jeszcze o Tu-160
ostatnie dni
(http://hiblogger.net/img/userfiles/2007/09/20/25508/Tu160Lastday/0000000433_small.jpeg)
a potem
(http://www.testpilot.ru/russia/tupolev/160/images/300/tu160_ukr.jpg)
(http://www.airforce.ru/aircraft/tupolev/tu-160/book/tu-160_24.jpg)
-
No niestety, wówczas pocięto aż 10 sztuk (właściwie to mniej, bo już wcześniej demonstracyjnie skasowali jakiś egzemplarz przy targach z Rosjanami), więc z 19 sztuk ze 184 TBAP pozostał 1 w muzeum i 8 egzemplarzy zwróconych Rosji.
Przy okazji - ukraińskiemu Su-25 podczas kołowania klasycznie ugięło się podwozie :P
(http://spotters.net.ua/files/images/0000020577_large.jpeg)
-
Ja bym na miejscu Ukraińców sprzedał te 160tki USA przynajmniej by na wysyłce zaoszczędzili z tymi suczkami :004:
-
Patrząc na przykład Mołdawii to raczej kiepski pomysł, skończyłoby się dla Ukrainy pewnie oddaniem za jakąś komicznie symboliczną kwotę samolotów wartych setki miliony $ a tym samym olbrzymią stratą finansową dla państwa. Biorąc jeszcze pod uwagę że Federacja Rosyjska anulowała im za to kilka długów to zapewne wyszli na tym oddaniu Blackjacków całkiem nieźle. Poza tym i tak na Ukrainie jest już wystarczająco dużo skandali z eksportem broni do różnych dziwnych krajów, w dodatku za dość podejrzanie okazyjne ceny (w tym do Gruzji).
Przy okazji - ukraińskie MiGi-25RB oraz PD:
(http://img188.imageshack.us/img188/8914/mig253.jpg)
(http://img691.imageshack.us/img691/4696/mig256.jpg)
-
Te 8 Tu-160 i dodatkowo 3 Tu-95MS poszły do Rosji za odpisanie łacznie 275 mln $, czyli raczej za grosze.
-
Fakt, mi się kojarzyło z kolei 1275 mln $ ale w takim razie jest możliwe że komuś się jedynka dopisała :001: Warto dodać w tym miejscu że razem z bombowcami poszło też kilkaset pocisków H-55 i H-55SM.
Wracając do współczesnych wojsk lotniczych Ukrainy, ostatnio jest mowa o wdrożeniu do ichnich WWS pojedynczych zmodernizowanych samolotów. Mowa jest o Su-25M1, L-39M1 oraz MiG-29MU1. O zakresie modernizacji informacje są niestety na razie skąpe.
Informacja ze strony ukraińskiego MONu: http://mil.in.ua/index.php/news/1478.html?task=view
Jak się okazało, niepomalowana żaba pokazywana jakiś czas temu w innym wątku to nic innego jak jeden z dwóch pierwszych Su-25M1:
(http://spotters.net.ua/files/images/0000023623_large.jpeg)
(http://spotters.net.ua/files/images/0000023625_large.jpeg)
(http://spotters.net.ua/files/images/0000023626_large.jpeg)
-
http://www.youtube.com/watch?v=YkwxKJECVQ8 (http://www.youtube.com/watch?v=YkwxKJECVQ8)
Tutaj mamy filmik z oblotu tego Su-17UM3 stojącego na drugim planie. Czyżby Fittery też wracały do łask ?
-
Ten Su-17UM3 to własność zakładów remontowych ARZ w Zaporożu. Wykonuje on loty testowe mające na celu testowanie nowej instalacji paliwowej pod PTB oraz wyposażenia kompanii Hartron z Charkowa. Ale o co dokładnie chodzi to jeszcze nie wiem.
-
Dwa zmodernizowane ukraińskie MiGi-29MU1 o nr taktycznych "11" oraz "29":
(http://spotters.net.ua/files/images/0000026308_large.jpeg)
(http://spotters.net.ua/files/images/0000021880_large.jpeg)
-
Zastanawia mnie nieco cisza w prasie specjalistycznej na temat ostatnich modernizacji proponowanych przez lotnicze zakłady remontowe na Ukrainie, tym bardziej że sporo z nich to nie tylko ogólny zarys projektowy a dość konkretne rozwiązania, będące w fazie wdrożenia. Jedyne informacje jakie udało mi się zebrać pochodzą z oficjalnych stron ukraińskiego MONu i zakładów lotniczych, jak również wytwórców sprzętu radioelektronicznego i innego.
Warto może spisać na początek nieco informacji o modernizacji ukraińskich MiGów-29. Nowo modernizowane samoloty są oznaczane jako MiG-29MU1, twórcą modrnizacji jest zakład ARZ "MiGremont", część ukraińskiego koncernu "Aviawojenremont" (Государственного хозяйственного объединения Концерн «Авиавоенремонт»).
Czołowe elementy obecnie prowadzonej modernizacji MiG-29MU1 to między innymi:
- Zmodernizowana stacja radiolokacyjna N-019U1, zaprojektowana przez przedsiębiorstwo ZAO "Fazotron-Ukraina". Dokładny zakres zmian nie jest mi znany, można się zapewne spodziewać dodania nowych bloków obliczeniowych i implementacji kilku innych reżimów pracy, z pewnych zmian wiadomo między innymi iż wzmacniacz niskoszumowy (blok N-019-09) wymieniono na nowsze urządzenie - UM522, zwiększając m.in. czułość i inne parametry odbiornika.
- Odbiornik satelitarnego systemu nawigacyjnego GLONASS/NAVSTAR typu SN-3307 (СНС - "Sputnikowa Nawigacjonnaja Sistema" firmy GP 'Orizon-Nawigacija") uzupełniający dotychczasowy radiotechniczny system bliskiej nawigacji A-323 (RSBN), wyposażenie do przyrządowego lądowania VOR/ILS oraz DME etc.
- Mnogofunkcjonalny indikator - wliczystlitiel (MFI-W) uzupełniający system nawigacyjny (prezentacja danych).
- Mnogofunkcjonalny indikator (MFI) w kokpicie.
- Pulpit sterowania PSR-31.
- Systemy sterowania uzbrojeniem SUW i SUO uzupełnione o system ASP - Awiacjonnyj Spedstwami Porażenija (Авиационными Средствами Поражения: АСП).
- Zmodernizowany KOLS-29, m.in. o nowe bloki obliczeniowe i tzw. Izdielnyje "25F" - nowy, bezpieczny podświetlacz laserowy.
Itd. etc. Pewnie jeszcze kilka elementów się później znajdzie.
(http://img203.imageshack.us/img203/1041/mig29mu1cockpit.jpg)
Kokpit MiGa-29MU1.
Warto nadmienić iż pierwszy wariant modernizacji jest już wprowadzany do linii. Nie dalej jak w styczniu 2010 roku ukraińskie wojska lotnicze odebrały 3 pierwsze egzemplarze MiG-29MU1 z radiolokatorem N-019U1 (w tym prezentowany wcześniej egzemplarz o nr burtowym 11). W ciągu tego roku ma zostać wykonana remont i modernizacja jeszcze co najmniej kilku 29tych.
Natomiast jeszcze na przełomie 2010-2011 roku ma się pojawić drugi, nieco rozszerzony wariant modernizacji, przewidujący dalsze rozszerzenie możliwości stacji radiolokacyjnej poprzez dodanie kilku kolejnych trybów pracy (prawdopodobnie ostateczny wariant N-019U2) jak również dodanie kanału telewizyjnego (ПУ-ТС: Punkt Uprawienija Telewizornymi Sistemami) umożliwiającego użycie m.in. pocisków rakietowych H-29T oraz bomb o korygowanej trajektorii KAB-500Kr, tym samym rozszerzenie możliwości pokładowego SUW i SUO do przenoszenia nowych typów uzbrojenia.
Przewiduje się iż łącznie zostanie zmodernizowanych przeszło 60 ukraińskich myśliwców MiG-29 Izd. 9.12 oraz 9.13.
Odróżnić MiGa-29MU1 od innych 9.12/9.13 też nie jest zrazu tak trudno - na górnej części kadłuba wystaje taka mała kopułka z odbiornikiem systemu SN-3307... choć nie jest widoczna zbyt dobrze na każdym zdjęciu.
(http://img31.imageshack.us/img31/8554/mig29mu1antennagps.jpg)
-
Su-25M1 n/b 41:
(http://spotters.net.ua/files/images/0000034491_large.jpeg)
-
Z racji, że ogólnie są zdjęcia MiGów-29 i Su-25( czemu oczywiście nie jestem przeciwny) pozwoliłem sobie wstawić parę fotek tym razem Su-27 w barwach lotnictwa Ukrainy.
Su-27 (#38?)
(http://img153.imageshack.us/img153/6048/su27.jpg) (http://img153.imageshack.us/i/su27.jpg/)
Zdjęcie to bardzo często jest na necie, ale nikt go do tej pory nie wstawił, a jest dosyć ciekawe.
Su-27UB #73 oraz Su-27 lotnictwa ( o ile się nie mylę) Erytreii:
(http://img835.imageshack.us/img835/2396/su27ubukraineandsu27eri.jpg) (http://img835.imageshack.us/i/su27ubukraineandsu27eri.jpg/)
Su-27 #08
(http://img508.imageshack.us/img508/1601/0739867.jpg) (http://img508.imageshack.us/i/0739867.jpg/)
-
Jeden z pierwszych seryjnie zmodernizowanych ukraińskich Su-25M1 n/b "03".
Rozpoznać ten wariant nie jest łatwo, jednym z nielicznych widocznych szczegółów jest osłona jednej z anten odbiornika nawigacji satelitarnej SN-3307, umieszczona tuż obok charakterystycznej pionowo postawionej trójkątnej anteny SRZO.
(http://img218.imageshack.us/img218/3764/21868611.png)
(http://img248.imageshack.us/img248/2640/92210310.png)
-
Zawsze podziwiałem ludzi co potrafili takie detale uchwycić.
-
No to idźmy dalej tym tropem :121:
Nie tak dawno temu zakłady remontowe na Ukrainie wyremontowały oraz przekazały do Czadu przeszło 4 x Su-25 oraz 2 x Su-25UB. Przy czym jak się okazuje, co najmniej dwa z nich (TT-QAI oraz TT-QAO) również charakteryzują się umieszczeniem owej osłony anteny odbiornika nawigacji satelitarnej SN-3307 na nosie obok anteny SRZO. Czyżby Czad otrzymał kilka zmodernizowanych Su-25M1?
(http://img51.imageshack.us/img51/7260/0000023896large.jpg)
(http://img709.imageshack.us/img709/3018/0000037785large.jpg)
(http://img87.imageshack.us/img87/4564/0000037838large.jpg)
-
Witam Wszystkich
Poszukuje materiałów na temat Sił Powietrznych Ukrainy do mojej pracy
Jak ktoś może pomóc będę bardzo wdzięczny
legionista24@interia.pl
Michał
-
Nie chcę być złośliwy ale gdybyś pytał o konkretny detal to jak napisał Foxbat155 w jednym z wątków "Jak ktoś prosi o dużą dawkę mało użytecznej w życiu codziennym wiedzy nie jestem w stanie nie pomóc. " a tak trochę idziesz na łatwiznę.
-
Poszukuje materiałów na temat Sił Powietrznych Ukrainy do mojej pracy
W "Lotnictwio" 5/2009 był obaszerny artykuł na ten temat, z omówieniem przekształceń ukraińskiego lortnictwa począwszy od rozpadu ZSRR.
http://www.magnum-x.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=472catid=1&Itemid=11
Numer można sobie kupić tutaj:
http://sklep.magnum-x.pl/product_info.php?cPath=23_88&products_id=571
-
Jeszcze jeden potwierdzony Su-25M1 n/b 41:
(http://spotters.net.ua/files/images/0000049877_large.jpeg)
-
http://www.youtube.com/watch?v=DZ66S75Xzpw&feature=player_embedded (http://www.youtube.com/watch?v=DZ66S75Xzpw&feature=player_embedded)
Hardkorowcy z Ukrainy . :icon_eek:
http://forums.airshows.co.uk/viewtopic.php?f=8&t=35436 (http://forums.airshows.co.uk/viewtopic.php?f=8&t=35436)
Tutaj kilka fotek tego Iła.
-
Czy przypadkiem ten Ił nie uszkodził sobie podwozia podczas startu? :karpik
-
Uszkodził - część opon podwozia głównego poszła w strzępy. Nawiasem mówiąc beczka zatankowanego pod korek Su-27 po starcie też nie była najmądrzejsza - a już na pewno nie była uzgodniona z organizatorami RIAT. Nawiasem mówiąc na forach brytyjskich ludzie z obsługi którzy tankowali (:-)) IŁa-76 wyrażają przekonanie, że załoga nie była pierwszej świeżości (mówiąc wprost jechało od załogi gorzałą), że się tak wyrażę. Strach się bać takich gości ze Wschodu. Także w Radomiu, bo wygląda na to, że będą - choć z innymi maszynami i też tylko na statyce. Ale jakoś dolecieć i odlecieć będą musieli.
-
A gdzie tam widać ze coś ,,leci w strzepy,, ? i opada na pas? Nie histeryzuj. Koła otarły sie bokami o pas ,i tyle ..
-
Idź CRC do lekarza od oczu bo czas na okulary. Po starcie IŁ-a pas był czyszczony z kawałków opon(y). Na pewno zewnętrzna
tylnego lewego wózka strzeliła. Być może również jeszcze któraś.
http://forums.airshows.co.uk/viewtopic.php?f=9&t=35437
-
Dzieki za bezpłatna porade ,ale naprawde nie widze zeby cos leciało na pas.Równie dobrze ten płomień mógł pójśc z bezpiecznika termicznego ,właśnie zeby nie eksplodowała opona . Bo nie wiem czy oni pompuja kółka jeszcze powietrzem czy juz azotem.
-
Jaki płomień ?
Patrz na zewnętrzną oponę tylnego LEWEGO wózka.
EOT
-
http://www.youtube.com/watch?v=DZ66S75Xzpw&feature=player_embedded (http://www.youtube.com/watch?v=DZ66S75Xzpw&feature=player_embedded)
Hardkorowcy z Ukrainy . :icon_eek:
http://forums.airshows.co.uk/viewtopic.php?f=8&t=35436 (http://forums.airshows.co.uk/viewtopic.php?f=8&t=35436)
Tutaj kilka fotek tego Iła.
CRC przyjrzyj się dokładnie zdjęciom z linka powyżej to ujrzysz kapeć(ostatnie lewe kółko), jakieś elementy lecą w powietrzu nad pasem również. :004:
-
Kapcia po wystrzale to widze , ale tych resztek nie . Słowo. :005:
-
Na drugim, trzecim i czwartym zdjęciu wyraźnie widać kawałki opony.
-
Manewry "Safe Sky 2011":
(http://spotters.net.ua/files/images/0000051671_large.jpeg)
(http://spotters.net.ua/files/images/0000051771_large.jpeg)
(http://spotters.net.ua/files/images/0000051763_large.jpeg)
-
Okazuje się że żabka obecna w tym roku w Radomiu n/b 62 była najprawdopodobniej modernizowana: widać na górze elementy odbiornika systemu nawigacji satelitarnej SN-3307 (inaczej umieszczony niż na Su-25M1). Najprawdopodobniej więc jest to Su-25UBM1.
Przed remontem samolot nosił n/b 54.
(http://img36.imageshack.us/img36/9022/0000035282large.jpg)
-
Bardzo możliwe, bo była bardzo ładnie spasowana :D.
-
Modernizacja ukraińskich Mi-24P: http://olarhat.livejournal.com/170965.html
(http://img705.imageshack.us/img705/8466/32645623080859698932510.jpg)
(http://img64.imageshack.us/img64/3011/37603423087451698273310.jpg)
(http://img822.imageshack.us/img822/3287/37616323081069032244910.jpg)
-
Jakie urządzenie kryje ta "skrzyneczka" koło luf działka ?
-
Pilot wypowiadający się na ten temat używa zbitki "laziernaja ukazka..." więc jakiś rodzaj wskaźnika lub dalmierza laserowego, tak jak na tym filmiku:
http://www.youtube.com/watch?v=LaB_3lOPE6A&feature=player_embedded
Dokładnie to chyba jest "Adros" FPM-01KW («АДРОС» ФПМ – 01КВ):
http://adron.ua/ru/weoffer/developments/adros-fpm-01-kv
(http://adron.ua/images/stories/adros/FPM%2001-KV.JPG)
-
GP "Migremont" przekazał do wojsk lotniczych Ukrainy co najmniej dwa zmodernizowane Su-25M1 o n/b 04 oraz 05. Docelowo mają trafić do 299 brygady lotnictwa szturmowego.
Newsy: http://www.youtube.com/watch?v=Wtiva1MVmcE
(http://img607.imageshack.us/img607/1205/20111129699831181.jpg)
(http://img62.imageshack.us/img62/6236/20111129699831187.jpg)
-
Na stronie http://spotters.net.ua (http://spotters.net.ua), pod adresem http://spotters.net.ua/search/?cn=35716 (http://spotters.net.ua/search/?cn=35716) są zdjęcia z maja 2012 wyremontowanego ukraińskiego suchoja, w kamuflażu "pikselowym".
(http://spotters.net.ua/files/images/0000062854_small.jpeg)
-
A tu http://forums.eagle.ru/showthread.php?t=39132&page=24 (http://forums.eagle.ru/showthread.php?t=39132&page=24) w podobnym, pikselowym kamuflażu MiG-29:
(http://forums.airforce.ru/attachments/foto-video/38300d1336940447-mig-29-02_9-13-uk.jpg/)
-
Ciekawe są te kamuflaże. Nie powinny być jednak mniej jaskrawe, w szczególności oznakowania przynależności ?
-
Digital camo w lotnictwie to chyba więcej dla szpanu i wyglądu, ewentualnie maskowaniu na ziemi w czasie postoju. Z oczojeb....ą kolorów Suczki to troche przesadzili :)
-
Oprócz 100 (n/s 36911035716) lata także 101 (n/s 36911035717):
(http://spotters.net.ua/files/images/0000062892_large.jpeg)
(http://spotters.net.ua/files/images/0000062904_large.jpeg)
-
29tych w digicamo już też lata co najmniej para:
(http://spotters.net.ua/files/images/0000063639_large.jpeg)
-
20 godzin nalotu pilotów ukraińskich
W pierwszej połowie 2012 ukraińscy piloci wojskowi osiągnęli średni nalot na poziomie 20 godzin. To 2 razy więcej niż w ub.r., a kilka razy mniej niż w lotnictwie NATO.
Informację o wzroście nalotu ukraińskich pilotów wojskowych przedstawił w czasie wizyty w brygadzie lotnictwa taktycznego pod Charkowem minister obrony Ukrainy Dmitrij Sałamatin. Średnio wyniósł on w pierwszym półroczu 20 godzin na pilota, co jest najwyższym wynikiem od 5 lat. Dowódca Wozdusznych Sił (WS) SZ Ukrainy, gen. mjr Jurij Bajdak stwierdził, że oznacza to wypełnienie minimalnego planu założonego przez resort. – Piloci wydzielonych jednostek wylatali nawet po 25 godzin – stwierdził z dumą ukraiński generał. Średni nalot wzrósł dwukrotnie w stosunku do roku ubiegłego.
Według gen. Bajdaka, najszybciej rośnie nalot uczniów wydziału lotniczego Uniwersytetu WS w Charkowie. W 2011 temu każdy z nich w pierwszym półroczu wylatał średnio 2 godziny. – W bieżącym roku w podobnym okresie nalot wzrósł sześciokrotnie – poinformował ukraiński dowódca.
Według Sałamatina, ukraińskie siły zbrojne lata największego kryzysu mają już za sobą. Minister, który pełni swój urząd od lutego br. (Odwołanie ukraińskiego ministra, 2012-02-09) podkreślił, że do WS trafiają kolejne wyremontowane samoloty (Ukraińskie MiG-29 po remoncie, 2012-03-07). To między innymi dzięki temu wykonywany jest plan nalotów. W br. ukraińscy piloci wojskowi mają wylatać po 40 godzin.
Mimo optymistycznych ocen obecnej sytuacji, nalot ukraińskich pilotów wojskowych nadal odbiega od międzynarodowych standardów. Piloci państw NATO wylatują rocznie znacznie ponad 100 godzin. 3-4 razy więcej niż Ukraińcy. Większe średnie naloty notują nawet Białorusini (Białoruś rezygnuje z Su-24, 2012-02-21) i Rosjanie (Wzrósł nalot rosyjskich myśliwców, 2009-03-28).
http://www.altair.com.pl/start-8258 (http://www.altair.com.pl/start-8258)
Stąd ten świetny pokaz "umiejętności" w zeszłym roku przy okazji odlotów z RIAT 2011 (poprzednia strona wątku). :056: Masakra...
-
Мы БУДЕМ летать.. na Su-27 :icon_wink:
http://www.youtube.com/watch?v=kijts5DmWoE&feature=relmfu (http://www.youtube.com/watch?v=kijts5DmWoE&feature=relmfu)
Teraz dwa pytanka :
1 - co oni podwieszają w minucie 1:02 na belce podkadłubowej ? Potem w dalszej części filmu widać tez drugie takie ustrojstwo pod skrzydłem.
2 - minuta 2:30 - czy te czynności są związane z kalibracją systemów nawigacyjnych w oparciu o współrzędne znanych punktów terenowych (określenie dokładnej pozycji postoju i kursu samolotu ) ? Czytałem o czymś takim wcześniej ,ale to sprawa dotyczyła MiGa-25RB (Lotnictwo 2010.07) więc to trochę inna epoka.
-
Мы БУДЕМ летать.. na Su-27 :icon_wink:
Teraz dwa pytanka :
1 - co oni podwieszają w minucie 1:02 na belce podkadłubowej ? Potem w dalszej części filmu widać tez drugie takie ustrojstwo pod skrzydłem.
-to jakies przejsciówki w systemie uzbrojenia , zamykaja obwody elektryczne przy zdjeciu jakis komponentow aby system nadal działał ,albo tzw program pin co w sumie na jedno wychodzi...
2 - minuta 2:30 - czy te czynności są związane z kalibracją systemów nawigacyjnych w oparciu o współrzędne znanych punktów terenowych (określenie dokładnej pozycji postoju i kursu samolotu ) ? Czytałem o czymś takim wcześniej ,ale to sprawa dotyczyła MiGa-25RB (Lotnictwo 2010.07) więc to trochę inna epoka.
- to zwykła kompensacja po wymianie nadajnika ID-6 z układu kursowego ,to cos w prawym stateczniku pionowym 2,43 min
-
http://www.youtube.com/watch?v=tPTdgDJOwz8 (http://www.youtube.com/watch?v=tPTdgDJOwz8)
Kolejny ciekawy filmik od naszych ukraińskich sąsiadów z lotniska Zaporoże-Mokraja. :icon_smile:
-
Niezawodność działania fotela K-36 w praktyce. Lwów 2002.
(http://www.documentingreality.com/forum/attachments/f10/293290d1311880045-gore-gifs-p3-continued-1264321080326.gif)
-
Widziałem kiedyś filmik z tego pokazu, którego fragment wstawił właśnie szturmownik. Był jeszcze bez cenzury, masakra.
-
(http://www.defence24.pl/uploads/images/7efccab1080804eaa56be63027e4778a.jpeg)
Ukraińskie Su-27 w pełnym uzbrojeniu na bojowych patrolach powietrznych
http://www.defence24.pl/news_ukrainskie-su-27-w-pelnym-uzbrojeniu-na-bojowych-patrolach-powietrznych (http://www.defence24.pl/news_ukrainskie-su-27-w-pelnym-uzbrojeniu-na-bojowych-patrolach-powietrznych)
-
http://www.altair.com.pl/news/view?news_id=13033 (http://www.altair.com.pl/news/view?news_id=13033)
Na Ukrainie rozbił się Su-24M. Nie wiadomo, co było przyczyną katastrofy.
... może jakiś siedzący w krzakach "zielony ludzik" z Igłą kupioną w sklepie z militariami... :icon_wink:
-
Tymczasem w lwowskich zakładach:
(http://savepic.ru/6569588.jpg)
(http://savepic.ru/6616695.jpg)
Przy okazji. 5 stycznia siłom powietrznym przekazano dwa zmodernizowane MiG-29 i dwa Su-27:
https://www.youtube.com/watch?v=5XYZaTUr6TM&app=desktop
-
Z ciekawostek - kabina Su-25M1 oraz pulpit kontrolny systemu nawigacyjnego SN-3307:
(http://www.mil.in.ua/forum/download/file.php?id=1969)
(http://i31.fastpic.ru/big/2011/1216/47/bc95c740c193ab89a83324a18b160047.png)
-
Low-pass ukraińskiego Iła-76:
https://www.youtube.com/watch?v=-ClfzYsYtOA
-
Nie dalej jak wczoraj rozbił się pod Zaporożem Su-25M1 n/b 07 (n/s 10131) z 299 brTA z Kulbakino. Maszyna najprawdopodobniej podczas lotu koszącego uderzyła w słup linii wysokiego napięcia.
Pilot maszyny, starszy lejnant Jegor Igoriewicz Bolszakow (Большаков Егор Игоревич), zginął.
http://www.aex.ru/news/2015/11/11/144967/
(http://www.lostarmour.info/media/images/id8581-02.jpg)
(http://www.lostarmour.info/media/images/id8581-03.jpg)
-
Ukraińskie samoloty trenują lądowanie na autostradach.
http://www.defence24.pl/428499,ukrainskie-samoloty-trenuja-ladowanie-na-autostradach-wideo (http://www.defence24.pl/428499,ukrainskie-samoloty-trenuja-ladowanie-na-autostradach-wideo)