Forum Miłośników Symulatorów Lotniczych
Hangar => MS Flight Simulator X/FSX: SE/Prepar3D/MS FS2020/MS FS2024 => Wątek zaczęty przez: jodle w Kwietnia 07, 2009, 23:58:06
-
Czy jest to błąd FSX czy normalna rzecz, że np. na wysokości FL330-400 prędkość samolotu świruje i spada poniżej 130kts. Z tego co wyczytałem: http://en.wikipedia.org/wiki/Flight_level (http://en.wikipedia.org/wiki/Flight_level) i zobaczyłem http://www.flygradar.nu/karta.php (http://www.flygradar.nu/karta.php) samoloty "fruwają" na wyższych i jakoś nam na głowy nie spadają. Czy macie jakiś pomysł jak to obejść (nie interesuje mnie latanie niskie ;-)) :banan
-
Zapewniam cię, że nie wszystkie samoloty latają wyżej ;).
Polecam:
http://en.wikipedia.org/wiki/Coffin_corner_(aviation)
-
Z obejściem tego w FSX to będzie raczej ciężko :002:
-
Czy jest to błąd FSX czy normalna rzecz, że np. na wysokości FL330-400 prędkość samolotu świruje i spada poniżej 130kts.
Po pierwsze - Jakiego samolotu? Dla oceny wspomnianego hipotetycznego błędu gry warto by znać typ maszyny - tj. z jaką prędkością rzeczywiście powinna lecieć? Na ile to co pokazuje Tobie prędkościomierz jest błędne?
Po drugie - "Problemem" może tu być fakt, że prędkościomierz nie pokazuje prędkości rzeczywistej:
IAS - (Indicated Airspeed) - prędkość przyrządowa
TAS - (True Airspeed) - prędkość rzeczywista
Tutaj w skrócie o prędkościach: http://pl.wikipedia.org/wiki/Rodzaje_pr%C4%99dko%C5%9Bci_powietrznych
Natomiast tutaj poczytaj rozdział "Prędkościomierz"(jest wyjaśnienie i tabelka do przybliżonych przeliczeń): http://www.heading.pata.pl/wysok1.htm
Wysokość Współczynnik TAS
5000 ft (1524 m) 32 = 9 IAS + 9%
10000 ft (3048 m) 42 = 16 IAS + 16%
15000 ft (4572 m) 52 = 25 IAS + 25%
20000 ft (6096 m) 62 = 36 IAS + 36%
25000 ft (7620 m) 72 = 49 IAS + 49%
30000 ft (9144 m) 82 = 64 IAS + 64%
Zgodnie z tym IAS = 130 kts na wysokości 30000 to da w przybliżeniu TAS = 215 kts czyli ok. 400 km/h. W przypadku wysokości wyższych (FL400) te wartości będą jeszcze wyższe i osiągną pewnie TAS = 260 kts czyli prawie 500 km/h. Pytanie co to za samolot? Dla wielu maszyn prędkość przelotowa 400-500 km/h będzie prędkością prawidłową.
Przy okazji na odczyt powinno mieć też wpływ włączenie /wyłączenie funkcji ogrzewania rurki pitota - choć w większości samolotów do FSX chyba po prostu będzie brak odczytu, a nie podawanie zaniżonej prędkości.
Czy macie jakiś pomysł jak to obejść
Tak - można sobie to zmienić w opcjach realizmu: Settings -> Realism -> zmienić opcję "Display indicated airspeed" na "Display true airspeed". Oczywiście tracimy na realiźmie, ale mamy prędkość rzeczywistą samolotu.
-
OK dzięki za inf. :banan
Co do maszyny B744. Myślę jednak, że jest to błąd FSX. Patrząc na przelicznik - na wysokości FL320 IAS wynosi 150 kts co daje nam grubo powyżej 220kts (piszę z łba jestem@work) ale maszyna w FSX zachowuje się nie jakby leciała 220kts (wysokość ciśnienie itp) ale bierze silnik gry pod uwagę prędkość IAS - 150kts i co za tym idzie (leci) zachowuje się jak dla tej właśnie prędkości. szkoda - trochę realizm spada :015:
-
To nie błąd, takie życie. ;)
-
Patrząc na przelicznik - na wysokości FL320 IAS wynosi 150 kts co daje nam grubo powyżej 220kts (piszę z łba jestem@work) ale maszyna w FSX zachowuje się nie jakby leciała 220kts (wysokość ciśnienie itp) ale bierze silnik gry pod uwagę prędkość IAS - 150kts i co za tym idzie (leci) zachowuje się jak dla tej właśnie prędkości. szkoda - trochę realizm spada :015:
Samolot tak ma się zachowywać. Na większej wysokości gęstość powietrza jest mniejsza, w związku z czym potrzebna jest większa prędkość, aby wytworzyć tę samą siłę nośną. IAS zwykle nie odpowiada rzeczywistej prędkości, ale za to bardzo dobrze "mówi nam" jak się będzie zachowywał samolot. To dlatego wskaźniki w kabinie pokazują właśnie IAS, a nie TAS.
Naprawdę polecam ten link, który podałem ;), a także poniższe:
http://en.wikipedia.org/wiki/Indicated_airspeed
http://en.wikipedia.org/wiki/True_airspeed
http://en.wikipedia.org/wiki/Ground_speed
-
Poza tym (ja tu lekko offtopicowo) jeśli mamy już dotykać realizmu , to Benek 747 + FL320 + 150IAS=brak realizmu. Na tym pułapie wskazane jest raczej poruszanie się podobną maszyną przy ok 280- 290 IAS ( w zależności od potrzeby tj aktualnej masy statku powietrznego czy innych warunków lotu podyktowanych np zaleceniami komputera zarządzania lotem etc.)Przy 150 IAS na tym pułapie kąty natarcia w przypadku takiej maszyny mogłyby byc "nieco" znaczne .
Podejrzewam jednak ,że kolega użył defaultowego modelu 747 zaaplikowanego przez Microsoft , więc wszystko jasne.
Ale to tak na marginesie :004:
-
Poza tym (ja tu lekko offtopicowo) jeśli mamy już dotykać realizmu , to Benek 747 + FL320 + 150IAS=brak realizmu. Na tym pułapie wskazane jest raczej poruszanie się podobną maszyną przy ok 280- 290 IAS ( w zależności od potrzeby tj aktualnej masy statku powietrznego czy innych warunków lotu podyktowanych np zaleceniami komputera zarządzania lotem etc.)Przy 150 IAS na tym pułapie kąty natarcia w przypadku takiej maszyny mogłyby byc "nieco" znaczne .
Podejrzewam jednak ,że kolega użył defaultowego modelu 747 zaaplikowanego przez Microsoft , więc wszystko jasne.
Spokojnie Edelmann - wiadomo, że maszyny defaultowe nie umywają się do dobrych, płatnych dodatków! Natchnięty tym wątkiem zrobiłem mały test, choć jak powszechnie wiadomo "autobusów" się brzydzę. :004:
Miejsce startu: EPBY czyli Bydgoszcz-Szwederowo
Samolot: defaultowy Boeing 747-400 (czyli B744)
Masa startowa: 874000 funty (czyli bliska maksymalnej wynoszącej 875000)
EPBY ma pas o długości 2,5 km - start udał się z tuz przed końcem pasa, przy sporo wysuniętych klapach.
(http://img159.imageshack.us/img159/6480/startb.th.jpg) (http://img159.imageshack.us/my.php?image=startb.jpg)(http://img6.imageshack.us/img6/4341/wznoszenie.th.jpg) (http://img6.imageshack.us/my.php?image=wznoszenie.jpg)
Tuż po starcie, po schowaniu podwozia, aby utrzymać wysoka masę maszyny pomogłem, sobie funkcją FSX i znalazłem się na FL400.
Na tej wysokości (~ FL400) udało mi się rozpędzić samolot w locie zbliżonym do poziomego poziomym do IAS = 265kts czyli TAS=530kts (980km/h). Pewnie na upartego wydusiłbym jeszcze ze 3-4 węzły.
(http://img214.imageshack.us/img214/1254/fl400263.th.jpg) (http://img214.imageshack.us/my.php?image=fl400263.jpg)
Lekkie nurkowanie i na FL360, przy IAS = 326kts (TAS = 590kts/1092km/h) włączyło się ostrzeżenie "OVERSPEED"
(http://img171.imageshack.us/img171/8819/fl360326overspeed.th.jpg) (http://img171.imageshack.us/my.php?image=fl360326overspeed.jpg)
Po przejściu do lotu poziomego na FL340, przy IAS = 185kts (TAS~335kts/620km/h) włączyło się ostrzeżenie "STALL".
(http://img266.imageshack.us/img266/4994/fl340184stall.th.jpg) (http://img266.imageshack.us/my.php?image=fl340184stall.jpg)
Udało mi się zachować sterowność do IAS=145kts na FL300 (czyli TAS~240kts/440km/h), potem maszyna zaczęła powoli przepadać. Nie mam doświadczenia z "autobusami" w FSX (i w ogóle w FS-ach) - pewnie ktoś doświadczony byłby w stanie utrzymać maszynę do 130kts, nie wiem? Zapewne gdyby maszyna miała mniejszą masę (ja testowałem to przecież przy zbliżonej do maksymalnej) też dałoby się lecieć z tą prędkością (IAS=130kts), którą opisuje jodle.
Moim zdaniem te wartości są zbliżone do rzeczywistych i o jakim wielkim odejściu od realizmu przy tych prędkościach w grze chyba nie można mówić, nawet w stosunku do maszyn defaultowych.
-
Do poczytania:
http://www.aztec.pl/forum/viewtopic.php?t=1117&p=9368#9368
-
Nawiasem mówiąc podlinkowałeś u siebie bardzo ciekawą stronkę.