Forum Miłośników Symulatorów Lotniczych
Lotnisko => Współczesne lotnictwo wojskowe => Wątek zaczęty przez: Miodek w Maja 10, 2009, 15:16:35
-
Jak w temacie: mógłby ktoś podać różnice? Szukałem, ale na ten temat nie znalazłem zbyt dużo.
-
Tak w bardzo dużym uproszczeniu:
YF-22 to oznaczenie prototypu (literka "Y" przed oznaczeniem literowym)
F-22 to oznaczenie seryjnego samolotu
Co do nazw, początkowo nazwa miała brzmieć właśnie Lightning II, dla upamiętnienia myśliwca P-38 Lightning z 2WŚ, taki samo jak A-10 Thunderbolt II nazwany ku pamięci P-47 Thunderbolt ( choć i tak nazywają go Warthog albo po prostu Świnia :003: ), ale później została zmieniona, pewnie względy marketingowe, Raptor brzmi bardziej dżezi :118:.
-
W gruncie rzeczy to dwa zupełnie różne samoloty, praktyczne jedyną rzeczą wspólną jest ogólny kształt i filozofia konstrukcji.
-
No właśnie o to czym się różnią mi chodzi, ale skoro mówisz że są podobne tylko kształtem to chyba starczy za odpowiedź, bo nie chcę męczyć nikogo o długie teksty.
-
Ogólnie YF-22 powstał jako model koncepcyjny, bo USAF chciało aby obie startujące firmy przedstawiły latający prototyp przedstawiający filozofię podejścia do problemu i przetestować obie. Zważywszy, że dano na to tylko 50 miesięcy, to tak i w YF-22, jak i YF-23 brano komponenty dostępne z półki z innych maszyn - to samo miało też i miejsce w wypadku JSF np podwozie z A-6 Intrudera w prototypowym wariancie morskim ;) ). W związku z czym już pod wersję docelowa trzeba było przeprojektować praktycznie całą konstrukcję kadłuba, aby stworzyć miejsce dla uzbrojenia, awioniki i innych silników.
Zewnętrznie zmieniono kąt skosu skrzydeł, co pociągnęło za sobą zmiany wszystkich innych powierzchni (kąty muszą być identyczne), powiększono też powierzchnię skrzydeł, przesunięto kokpit, zwiększono przekrój i wydłużono kadłub, itp itd. Ogólnie maszyna znacznie przytyła, ale i zyskała znacznie więcej mocy.
-
Dzięki, taka odpowiedź całkowicie mnie satysfakcjonuje :)
-
Nie chcę zaczynać nowego wątku ...ale...hm, nurtuje mnie pewne zagadnienie. Otóż jakie są różnice między YF-23 a F-22? Chodzi mi o szeroko pojęte osiągi oraz ...dlaczego raptor wygrał przetarg an nie wdowa? (Jestem pozbawiony wszelkich sentymentów oraz chęci do szukania jakiś teorii spiskowych, po prostu chciałbym poznać zdanie kogoś kto się na tym zna)...i jeszcze jedno...jakie są problemy eksploatacyjne związane z maszynami trudno wykrywalnymi jak i ...jak walczyć z takimi samolotami? (eh, pytam się jak dziecko).
-
Tak na prawde nie wiadomo jakie byly roznice ktore stanowily podstawe wyboru jednego a nie drugiego, ale byly omawiane takie rzeczy:
YF-23 mial mniejsza komore uzbrojenia, brakowalo sterowania wektorowego i za duzo bylo materialow ryzykownie nowoczesnych, czyli nie sprawdzonych, uzytych prszy konstrukcij.
W koncu rozwoj YF-22 do F-22 na pewno czerpal duzo z pomyslow uzytych prszy YF-23, niemniej jezeli chodzi o te juz nie az tak ryzykowne materialy.
Problemy eksploatacijne ... kto wie :) Nikt duzo o tym nie mowi. Kumpel ktory prszy nich pracuje omawia ze poczatkowo tak jak oczekiwano dlugo czasu zajmowalo tze. maintenance, a teraz tez czas sie bardzo zmiejszyl jak sie juz poduczyli.
O ile chodzi do walki, w tej chwili nie ma szans. Kiedy nosza podzieszone reflektory, F-15C z AESA, z prszewaga lidzbowa oraz z doswiadczonymi pilotami moze wygrac i wygrywa.
W momencie kiedy sciagaja reflektory i staja sie niewykrywalne, F-15C spadaja nie wiedzac nawet z kad byli atakowani.
F-15C to niby stary i zmeczony samolot, ale one sa caly czas modernizowane ... walczyc prszeciwko F-22 potrszeba inny samolot stealth z podobnymi cechami do walki powietrsznej lub niezwykle wielka przewage lidzbowa.
-
YF-23 mial mniejsza komore uzbrojenia, brakowalo sterowania wektorowego i za duzo bylo materialow ryzykownie nowoczesnych, czyli nie sprawdzonych, uzytych prszy konstrukcij.
Właśnie chyba to, żę YF-22 był wykonany bardziej klasycznie i w sprawdzonych technologiach zdecydowało o jego wyborze.
A co do komór uzbrojenia to chyba właśnie było na odwrót - główna komora YF-23 była ogromna.
[/quote]
-
YF-23 w konfiguracji w jakiej powstał był cięższą maszyną od YF-22. Komory uzbrojenia były głębsze niż te na YF-22, ale nie pozwalały zabierać tyle pocisków średniego zasięgu co YF-22 (tylko 4 AMRAAMy), do tego pociski były składowane parami - jeden nad drugim. Podwieszenie bomb powodowałoby brak miejsca dla rakiet średniego zasięgu.
W jednym z "finalnych" projektów komora jest znacznie powiększona i jej pozycja cofnięta, umożliwiając załadunek nawet do 4 rzędów AMRAAMów, lub wyrzutnika bębnowego podobnego co na B-1 i B-2. Ta wersja jednak przenosiłaby mniej paliwa.
Taatj przykładowy patent kompaktowego magazynu dla tego typu maszyn:
http://www.wikipatents.com/US-Patent-4702145/stores-magazine-and-launch-system
-
YF-22 też mógł przenosić tylko 4 AMRAAMy.
Jakby nie patrzeć - komora uzbrojenia YF-23 była na prawdę duża.
YF-23:
(http://i784.photobucket.com/albums/yy128/cueva533/Weapons%20Bay/07YF-23weaponsbaylookingaft.jpg)
Dla porównania YF-22:
(http://ericpalmer.files.wordpress.com/2009/06/f22pilots_bay.jpg)
(http://www.ausairpower.net/F-22A-JDAM-Bay-2S.jpg)
-
Tak, ale YF-22 wymagał jedynie nowych punktów montażu wyrzutników i dało się w ten sposób upchać 6 rakiet. W YF-23 trzeba by przerobić całą komorę, była ona głęboka, ale niezbyt szeroka. tutaj mamy przekrój jednej z propozycji finalnej wersji F-23:
www.secretprojects.co.uk/YF-23%204%20View.gif (zapisać na dysk, za duże do otwierania w przeglądarce)
Komora umieszczona tak jak i w prototypie - w ciasnej części kadłuba tuż pod zbiornikami nr 1A, 1B i 2. Brakuje tutaj możliwości rozwoju tej sekcji by dostosować do większej ilości pocisków. YF-22 tutaj prezentował się znacznie lepiej - bez zmiany gabarytów, jedynie po przeprojektowaniu szkieletu pod montaże wyrzutników dawał już o 50% pocisków więcej.
O ile F-23 byłby zapewne trudniej wykrywalnym samolotem od Raptora, to jednak, ten drugi zaoferował spore oszczędności, w i tak bardzo drogim programie.