Forum Miłośników Symulatorów Lotniczych
Lotnisko => Technika, wojskowość i zagadnienia militarne => Wątek zaczęty przez: empeck w Maja 28, 2010, 19:11:31
-
Bezzałogowy samolot ekperymentalny, napędzany silnikiem scramjet przekroczył sześciokrotnie prędkość dźwięku i utrzymał tą prędkość przez ponad trzy minuty.
http://home.myhughesnet.com/news/read.php?ps=1018&rip_id=%3CD9FV4FD80%40news.ap.org%3E&_LT=HOME_LARSDCCLM_UNEWS
Nieźle.
-
Tu pisze że "tylko" 5 - http://www.altair.com.pl/start-4585
-
I tutaj zaczynają się niuanse:
16 listopada 2004 roku samolot bezzałogowy X-43A (http://en.wikipedia.org/wiki/NASA_X-43) osiągnął prędkość Ma=9,68 - jednak do tej prędkości rozpędził go człon rakietowy (rakieta) Pegasus, a silnik strumieniowy o spalaniu naddźwiękowym prędkość tą jedynie podtrzymywał przez 12 sekund.
Tutaj zaś człon rakietowy ATACMS rozpędził X-51A (http://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_X-51) do prędkości Ma=4,5, po czym silnik scramjet dalej przyśpieszał go przez 200 sekund (planowano 300) aby osiągnąć Ma=5. Widać zatem pewien postęp, chociaż bardziej elastyczny ma być silnik Pratt & Whitney Rocketdyne PWR-9221FJ (http://www.altair.com.pl/start-2884) umożliwiający spalanie zarówno poddźwiękowe jak i naddźwiękowe, dzięki zmianom kształtu dyfuzora, komory spalania i dyszy.
Jeśli chodzi zaś o rekord prędkości z człowiekiem na pokładzie, to należy on do rakietoplanu X-15A-2 (http://pl.wikipedia.org/wiki/North_American_X-15) i wynosi Ma=6,72 (ustanowiony 3.10.1967r., pilot William J. Knight).
Jako ciekawostkę mogę podać, że silnik Reaction Motors XLR99-RM-2 na zakresie ciągu minimalnego powodował przyśpieszanie X-15 pomimo wychylonych hamulców aerodynamicznych!