Forum Miłośników Symulatorów Lotniczych
Lotnisko => Współczesne lotnictwo wojskowe => Wątek zaczęty przez: John Cool w Listopada 14, 2005, 00:09:16
-
Chyba zrobię cały przegląd samolotów krajów Wspólnoty Niepodległych Państw :D Tym razem lotnictwo Kazachstanu.
Samoloty Su-27P podczas ćwiczeń.
Niestety. Link padł.
MiGi-31 w barwach sił powietrznych Kazachstanu.
Niestety. Link padł.
-
Te Migi-31 są rewelacyjne, kanciaste jak Polfighter Borewicz Edyszon ;]
-
Trochę zdjęć z Kazachstanu.
MiGi-31:
Niestety. Link padł.
Su-27P:
Niestety. Link padł.
MiG-29:
Niestety. Link padł.
-
Trochę zdjęć z Kazachstanu.
Piękne Johny !
Szczególnie te ujęcia w locie.
Mam pytanie. Czy aby ta wersja Su-27 (P) nie była maszyną czysto przechwytującą i do tego przeznaczoną wyłącznie dla SP Rosji?
I drugie pytanko. Czy znaki Kazachstanu świadczą, że to ich maszyny, czy to rosyjskie maszyny a znaki są proforma? Choć wydaje mi się, że nawet kamuflaż jest nieco odmienny od Rosyjskiego.
Z drugiej strony bardzo fajne te nakrycia głowy personelu naziemnego. Piraci z Karaibów czy coś :-))).
-
Mam pytanie. Czy aby ta wersja Su-27 (P) nie była maszyną czysto przechwytującą i do tego przeznaczoną wyłącznie dla SP Rosji?
Su-27P i Su-27S nieco się między sobą różniły, ale nie jestem pewien czy aby na pewno chodziło wyłącznie o możliwość przenoszenia uzbrojenia niekierowanego. Musiałbym to sprawdzić przy okazji.
Na pewno nie jest tak że Su-27P był zarezerwowany dla WWS Rosji. Ściślej mówiąc - mógł być zarezerowowany dla WWS ZSRR - sporo z nich przejęły przecież byłe republiki związkowe, które teraz są niepodległe. Być może ograniczenia tyczyły się eksportu poza ZSRR/WNP, np. jako Su-27SK do ChRL.
I drugie pytanko. Czy znaki Kazachstanu świadczą, że to ich maszyny, czy to rosyjskie maszyny a znaki są proforma? Choć wydaje mi się, że nawet kamuflaż jest nieco odmienny od Rosyjskiego.
To są na pewno ich własne maszyny. Co ciekawe dostali je później, w zamian za inne samoloty niepotrzebne w tamtym kraju (m.in. strategiczne Tu-95MS), za użytkowanie kosmodromu Bajkonur i innych obiektów oraz w ramach spłaty jakichś długów. Samoloty są w służbie od 1996 roku, łącznie dostarczono w latach 1996-1999 około 47 maszyn Su-27P/S i Su-27UB... w roku 2000 podobno była druga dostawa 14 egzemplarzy. Obecnie w linii jest 48 maszyn w ramach 604 Bazy Lotniczej Taldy-Kurgan (reszta może zakonserwowana jako zapas). Możliwe że są zgrupowane w dwóch pułkach (nazwa drugiego nie jest mi znana). Rosjanom też transakcja pomogła w ramach redukcji uzbrojenia - dzięki temu też owe Flankery nie trafiły do baz rezerwowych (do dziś zresztą nie ma tam żadnego).
MiGi-29 odstąpiono na identycznych zasadach.
Od września 2007 roku samoloty Kazachstanu przechodzą remonty na Białorusi i Ukrainie dostając m.in. owo ładne nowe malowanie.
-
Mała galeryjka samolotów wojskowych Kazachstanu:
http://www.lifeisphoto.ru/album.aspx?id=20494&n=0
(http://photos.lifeisphoto.ru/53/0/531304.jpg)
(http://photos.lifeisphoto.ru/52/0/529639.jpg)
(http://photos.lifeisphoto.ru/46/0/467700.jpg)
(http://photos.lifeisphoto.ru/46/0/465860.jpg)
-
Czy na tym ostatnim zdjęciu to ja dobrze widzę, że chłopaki na ślepaka lecą?
-
To całkiem możliwe bo osłona na stelażu jest rozpięta :001:
-
Zmodernizowany Su-27UB sił powietrznych... Kazachstanu. Podobno samolot zmodernizowano w zakładach lotniczych na Białorusi (sic!). Kurcze, gubię się już powoli w tych modyfikacjach sprzętu wschodniego, czas chyba znowu poszperać i się czegoś dowiedzieć na ten temat.
Co interesujące oprócz uzbrojenia kierowanego różnych typów klasy powietrze-ziemia widoczny jest podwieszony jakiś bliżej nieokreślony zachodni TGP... czyżby Litening II?
Niestety. Link padł.
-
A pod lewym wlotem Ch25 MLD?.Super ciekawa fotka.A co to za imprezka?
-
Imprezka to wystawa uzbrojenia KADEX 2010 w Astanie, Kazachstan : http://kadex.kz/
Przy okazji zrobiłem małe rozeznanie i wyjaśniła się nieco sprawa tej maszyny. Jest to w istocie przygotowywany dla Kazachstanu wariant Su-27UBM2, dalsze rozwinięcie modernizacji Su-27UBM1 używanej w WWS Białorusi i również opracowanej przez 558 lotniczy zakład remontowy w Baranowiczach (558.ARZ). W sumie to cieszy że zakład nie poprzestał na Su-27UBM1 i dalej rozwija projekt. W przypadku Kazachstanu ponoć podpisano kontrakt na remont i modernizację przeszło 10 samolotów Su-27P oraz Su-27UB.
Co interesujące maszyna na zdjęciu wygląda na normalny samolot używany w linii i chyba nie jest wyłącznie demonstratorem. Ale to w sumie charakterystyczne dla modernizacji prowadzonych w zakładach lotniczych Białorusi, na temat przez dłuższy czas kompletna cisza i nagle sprawa wypływa ot na jakiejś wystawie.
Warto nadmienić przy okazji że suczkę którą oglądać mogliśmy w Radomiu to nic innego jak właśnie modernizowany białoruski Su-27UBM1, numer taktyczny Czarna 63.
-
John jak zwykle wyczerpująco...Mogłem się lepiej przyjrzeć temu logo na hangarze :001:Pozostaje mieć nadzieję na inne ,równie ciekawe fotki z tej wystawy.
-
Mała galeryjka jest na stronie wystawy, ale w sumie latadeł w niej jak na lekarstwo: http://kadex.kz/gallery/
Wracając jeszcze do tego Su-27UBM2 to można przy okazji zauważyć że maszyna ma pod skrzydłami aż 4 belki podwieszeń (zamiast standardowo 3 jak w większości zwykłych Flankerów), na modłę najnowszych rozwiązań stosowanych w modyfikacjach dwumiejscowych Suchojów oferowanych przez IAPO i KnAAPO. Nie jest to takie proste, zważywszy na konieczną przebudowę skrzydeł, dźwigarów i innych elementów siłowych.
Wygląda na to że zakłady remontowe w Baranowiczach oferują całkiem kompleksowy remont i modernizację, ciekawe czy są to ich własne rozwiązania czy współpracują z producentami rosyjskimi?
Co śmieszniejsze, wygląda na to że ów Su-27UBM2 o numerze taktycznym 53 chyba nie jest jedyną zmodernizowaną Suczką, kilka postów wcześniej wklejona jest 50... o zgrozo również z większą ilością belek (sic!) a sam post jest sprzed ponad pół roku. Ile to rzeczy człowiek może kompletnie przegapić... Wygląda więc na to że faktycznie modernizacja jest już od jakiegoś czasu w toku i zmodernizowanych kazachskich maszyn jest więcej niż pojedynczy egzemplarz wystawiony na KADEX 2010.
(http://photos.lifeisphoto.ru/52/0/529639.jpg)
-
Ten wątek to domena Johna, nie chcę się nawet odzywać by nie psuć harmonii wątku, ale na Altairze się pojawiły takie o to informacje: http://www.altair.com.pl/start-4730
Białorusini zmodernizowali kazachskie Su-27
Myśliwce Su-27 i Su-27UB wojsk lotniczych Kazachstanu zostały zmodernizowane do standardu Su-27M2/UBM2 w Baranowiczach na Białorusi. Dopiero w czerwcu pokazano je publicznie.
Kontrakt dotyczący 10 Su-27 został zawarty w 2007. Kazachskie samoloty trafiły w 2008 do zakładów remontowych w Baranowiczach. Wyremontowane i zmodernizowane w pełni wielozadaniowe myśliwce Białorusini przekazali odbiorcy w grudniu 2009. Su-27M2/UBM2 weszły w skład eskadry Barsy Żetisu z 604. Bazy Lotniczej w Tadil-Kurganie.
Kazachstan dysponuje obecnie łącznie 44 myśliwcami Su-27 różnych wersji. Część z Su-27 i Su-27UB ma wkrótce zostać zmodernizowanych do nowego standardu. Na razie jednak nie zawarto odpowiedniego kontraktu.
Samoloty zmodernizowane dotąd przez Białorusinów zostały wyposażone w nowe, białoruskie systemy walki radioelektronicznej zakresu X, a także systemy wskazywania celów Litening-3 izraelskiego Rafaela. Zabudowano w nich radiolokatory N001, zdolne do wykrywania celów naziemnych i nawodnych. Mogą one wykrywać obiekty o SPO równej 30 km2 z odległości 40-50 km. Zasięg radiolokatorów nad spokojną wodą sięga 350 km. Dane między pokładowymi systemami rozpoznania mogą być wymieniane w czasie rzeczywistym między samolotami i ośrodkami naziemnymi.
Zmodyfikowano też system nawigacyjny samolotów. Może on korzystać z danych GPS. System może przechowywać kompletne dane dotyczące 8 tras, z lotniskami, urządzeniami radioelektronicznymi itp. Położenie samolotu jest określane z dokładnością do 80 m.
Także zespół napędowy Su-27M2/UBM2 został poważnie zmodernizowany. Cyfrowy system steruje silnikami i ułatwia ich eksploatację – dane dotyczące stanu silników są zapisywane w czasie lotu na kartach pamięci. Są one po powrocie na lotnisko wykorzystywane przez techników.
Zmodernizowane myśliwce mogą przenosić różne systemy uzbrojenia kierowanego, m.in. kpr R-27ER, R-27ET, R-73 i R-77, a także H-25MŁ, H-29T, H-29Ł, H-31A i H-31R.
-
Nikomu nie bronię się odzywać, naturalnie pod warunkiem że ma coś do powiedzenia, głupio też samemu pisać post pod postem :001:
Pozwoliłem sobie jedynie przekleić w Twoim poście tekst niusa w całości aby nie przepadł.
Poza tym w agencji lenta.ru pojawił się dzisiaj podobny news: http://lenta.ru/news/2010/06/29/su27ubm2/_Printed.htm
Wyjaśniło się przy okazji że prowadzona jest też modernizacja jednomiejscowych Flankerów jako Su-27M2. Z tym że wydaje mi się że remonty maszyn jednomiejscowych prowadzone są dla odmiany na Ukrainie a nie na Białorusi ale to jest jeszcze do wyjaśnienia. Tak samo jak i dalsze szczegóły techniczne.
-
Szczerze mówiąc, nic na ten temat nie wiedziałem, aż do teraz. To pewnego rodzaju niespodzianka, bo szczerze mówiąc nie spodziewałem się, że kazachskie Su-27 będą modernizowane w Białorusi, choć z tego co pisze w poniższym tekście, sądzę, że wygląda to nawet całkiem ciekawie. No nic. Zobaczymy efekty w przyszlości. :002:
-
Te efekty już są, bo program remontów i modernizacji prowadzono w latach 2007-2010 i jak widać na zdjęciach co najmniej kilka Su-27UBM2 w tym m.in. egzemplarze o numerze taktycznym 50 oraz 53 już lata.
Sęk w tym że zmodernizowane samoloty dopiero teraz oficjalnie pokazano, jak już tych kilka maszyn jest w jednostce liniowej... ale taki brak rozgłosu jest od dłuższego czasu typowy dla modernizacji prowadzonych przez Białoruś :121:
Nie inaczej było zresztą w przypadku zmodernizowanego MiGa-29BM - pokazanego na wystawie MAKS 2005... praktycznie wówczas gdy już co najmniej kilka maszyn latało i było eksploatowanych w 61. Bazie Lotniczej.
-
News cokolwiek stosunkowo stary ale warty odnotowania w tym temacie, tym razem na temat remontu kazachskich MiGów-31: http://www.altair.com.pl/start-99
RSK MiG będzie remontować kazachskie samoloty
Kazachstan podpisał z RSK MiG trzy warte ponad 60 mln USD kontrakty na remonty samolotów lotnictwa wojskowego. Jak podaje Kazakhstan Today w grę wchodzi przede wszystkim remont i modernizacja 10 z 48 posiadanych przez Kazachstan samolotów MiG-31. Te naddźwiękowe myśliwce zostały przejęte przez republikę po upadku ZSRR. Ze strony kazachskiej umowę podpisał w czasie MAKS-2007 szef sztabu armii Muktar Altynbajew.
Kazachskie MiG-31 są wykorzystywane nie tylko do celów wojskowych. Między innymi służą jako nosiciele pocisków antysatelitarnych testowanych na rzecz Rosji. Na tej samej technologii oparte są nosiciele (o masie 500-3000 kg) mikrosatelitów umieszczanych w tani sposób w kosmosie. Jeden z takich mikrosatelitów, dostarczony przez Roskosmos, ważył ok. 160 kg. Oba programy realizuje spółka Kazcosmos.
Kazachstan zamierza też zbudować nowoczesny system obrony powietrznej oparty na rosyjskim uzbrojeniu. Bogate, oparte na zasobach ropy naftowej, państwo chce inwestować znaczne kwoty w zakup i modernizację zestawów przeciwlotniczych S-300 i S-400. W oparciu o nie miałby powstać także system przeciwrakietowy.
-
Z tymi kazachskimi suchojami to nie całkiem tak, jak piszecie.
Ile ich mają to nie bardzo wiadomo - przez lata zbierałem różne doniesienia, i wychodziło mi, że dostali dużo (ponad 40) suchojów za rosyjskie długi, za Tu-95 z Semipałatyńska i za korzystanie z kosmodromu. Ale to chyba jednak nie była prawda, bo okazuje sie teraz, że mają ich zapewne 20 - tak przynajmniej najczęsciej twierdzą kazachskie serwisy informacyjne. Za to mają sporo MiGów-29 - prawie 40, czyli może dostawali migi, a nie suchoje?
Samoloty były remontowane i malowane na pewno od 2007 roku, bo już wtedy pokazywały się zdjęcia aparatów w efektownym biebiesko-błękitno-szarym malowaniu. Były malowane na Białorusi (w 558 Lotniczym Zakładzie Remontowym w Baranowiczach), choć to nie jest takie pewne, bo na serwerze spotters.net.ua są zdjęcia malowanego właśnie Su-27 #10 z 2007, którego autorzy twierdzą, że wykonane zostało na Ukrainie, w Zaporożu. Na pewno w zaporoskim zakładzie coś dłubali. Wielce prawdzopodobne, że silniki remontowano na Ukrainie, we Lwowie.
Przez lata 2007-2009 udało mi się znaleźć zdjęcia samolotów Su-27 z numerami 01, 02, 03, 04, 05, 10 oraz Su-27UB 50, 51 i 53. Czyli razem dziewięć. Podkreślam jeszcze raz - w latach 2007-2009 były tylko remontowane.
Umowa na modernizację dziesięciu samolotów podpisana została z zakładem w Baranowiczach w 2007 roku. Pierwsze dwa zmodernizowane samoloty wylądowały na lotnisku Tałdy-Kurgan w grudniu 2009 roku (50 i 05), kolejne w następnych miesiącach, ostatnie prawdopodobnie na początku czerwca 2010 roku. Na wystawie KADEX-2010 w Astanie w czerwcu 2010 roku pokazano zmodernizowany Su-27UBM2 o numerze 53, z podwieszonym zasobnikiem Litening-III produkcji izraelskiej firmy Rafael. Dnia 29 czerwca 2010 roku (tak, wczoraj, to nie pomyłka) - internet obiegły wiadomości o zakończeniu modernizacji, która objęła 10 samolotów, zgodnie z umową. Kilkanaście dni wcześniej, przy okazji KADEX-u, "gławkom" sił powietrznych Kazachstanu informował, że jeszcze następne samoloty będą modernizowane (no bo na pewno mają ich więcej, zapewne przynajmniej 20), ale nie wiadomo kiedy.
Modernizacja białoruska (558 ARZ w Baranowiczach) to doprowadzenie Su-27 do standardu Su-27M2, a Su-27UB - Su-27UBM2. Zakres modernizacji dwusteru jest większy:
- białoruskie zestawy pułapek cieplnych X-Diapozon
- zasobnik Litening-III
- modernizacja stacji N001 (większe zasięgi) na Su-27UBM2
- ulepszone silniki - nowe systemy starownia i diagnostyki
- wymiana informacji o celach pomiędzy samolotami i ziemią
- uzbrojenie: rakiety Ch-27 i Ch-31 w różnych wersjach, a Su-27UBM2 także bomby KAB-500/1500 w wersjach L i Kp.
- system nawigacji satelitarnej
(http://www.mars.slupsk.pl/fort/sukhoi/small/su27ub-kazakhstan-2008.jpg)
Samoloty należą do 604 Bazy Lotniczej w Tałdy-Kurganie. Jednostka nosi nazwę Barsy Żetisu. Bars to panthera uncia, czyli po naszemu irbis, czyli leopard śnieżny - śliczne zwierzątko. Żetisu to historyczna nazwa kraju na pograniczu Kazachstanu. Suchoje są na służbie od 1996 roku.
P.S. Proszę spojrzeć na http://www.mars.slupsk.pl/fort/sukhoi, ale dopiero jutro (w piątek 2 lipca 2010), bo dzisiaj jeszcze skończę rysunki i jutro wszystko zaktualizuję. Będzie też sporo nowości z Ukrainy.
-
Dzięki mariwoj63 że do nas dołączyłeś i za wkład w uporządkowanie informacji na temat kazachskich suczek :001:
Myślę że łatwiej byłoby oszacować ich ilość w WWS Kazachstanu jeśli zamiast późniejszych dostaw to państwo przejęłoby "z marszu" w chwili rozpadu Związku Radzieckiego jakąś jednostkę która użytkowała Su-27P/Su-27UB. Wówczas byłoby wiadomo że chodzi o ilość samolotów odpowiadającą przykładowo z grubsza jednemu pułkowi. A tak niestety trzeba się zdać na różne doniesienia.
Wyjaśniłoby to również zdjęcia z 2009 roku na których wyraźnie widać Su-27M2 o nr taktycznym 05 oraz Su-27UBM2 o numerze 50. Wynika z tego że zostały one w istocie zrobione zimą więc można założyć że są to właśnie pierwsze zdjęcia owych dwóch pierwszych zmodernizowanych samolotów na lotnisku Tałdy-Kurgan w grudniu 2009 roku. Kolejne maszyny jak można się domyśleć trafiły tam w następnych miesiącach. Zastanawia mnie przy tym czy owa dodatkowa para belek podskrzydłowych na Su-27UBM2 to efekt prac remontowych czy też już bardziej modernizacyjnych?
Wspomniane przez Ciebie zdjęcie kazachskiego Su-27P o nr taktycznym 10, rzekomo w Zaporożu chyba także widziałem. Bodajże chodzi o te fotografie:
Niestety. Linka padł.
Natomiast z tą H-27 to chyba zakradł się mały błąd, myślę że chodziło tutaj o podwieszoną na belce pod jednym z wlotów Su-27UBM2 53 z wystawy KADEX 2010 rakietę Ch-25MŁ (H-25MŁ) i ewentualnie jej wersje z innymi układami naprowadzania. H-27 to już zaś nieco prehistoria i trochę trąca myszką aby stosować ją na samolotach niedawno modernizowanych, osobiście wątpię aby ktoś na serio rozważał jeszcze jej użycie :001:
Myślę też że spraw technicznych związanych z tą modernizacją znalazłoby się sporo więcej, może pojawi się wkrótce więcej informacji od zakładu remontowego, może też i więcej zdjęć np. kokpitu. Dałoby to głębsze spojrzenie na jej rzeczywisty zakres.
Wspomniany zakład z Zaporoża na Ukrainie wykonujący tego typu prace remontowe to ARZ "MiGremont" w , część ukraińskiego koncernu "Aviawojenremont" (Государственного хозяйственного объединения Концерн «Авиавоенремонт»). Co bardziej interesujące z całą pewnością wykonywane są w tym zakładzie prace remontowe na kazachskich Su-25 oraz Su-25UB, tak jak na tym Su-25 o nr burtowym 05.
Niestety. Linka padł.
Patrząc na to wszystko można to podsumować w ten sposób że coby nie powiedzieć to w ostatnich kilku latach Kazachstan jak widać daje poważne nakłady na remont i modernizację swoich statków powietrznych.
-
Witam Kolegów!
Pozdrawiam Johna Coola, zdaje się że to jego autorststwa jest znakomite opracowanie MiGa-29? Zdjęcia, które wymienia powyżej w wypowiedźi z 1 lipca - mam te same.
Co do Kazachstanu - oczywiście, że w białoruskiej modernizacji Su-27UBM2 sprawą zasadniczą są nowe rakiety. Zmodernizowany Su-27UBM2 może używać następujących rakiet i bomb:
- R-37ER, R-27ET, R-73 and RWW-AE;
- Ch-25ML, Ch-29T, Ch-29L, Ch-31A, Ch-31R;
- KAB-500L, KAB-500Kr, KAB-1500L, KAB-1500Kr;
- S-8, S-13, S-25
Najciekawszy i tak jest Litening-III podwieszony pod prawą gondolą silnikową.
Zaciekawiło mnie też coś innego - gdzieś w dyskusji wspominacie o czterech punktach podwieszania uzbrojenia pod skrzydłem - przykro mi, ale jakoś tego nie widzę na zdjęciach z wystawy w Astanie. Su-27UMB2 numer 53 ma trzy punkty, za to na belce zewnętrznej wisi coś dziwnego: jakiś podłużny zasobnik (kwadratowy w przekroju), a DOPIERO POD nim rakieta. Co to za zasobnik?
A przy okazji - też zaważyliście, że samolot dwuosobowy okazał się bardziej podatny na radykalne modyfikacje, zwłaszcza wtedy, kiedy chce się używać nowych rakiet, kierowanych laserowo i telewizyjnie? Zrobili tak Białorusini. Także Ukraińcy, którzy o modernizacji Su-27 raczej nie myślą, mają zamiar używać w przyszłości tylko Su-27UB! Tak przynajmniej wyszło mi z informacji zawartych w ukraińskiej Białej Księdze z 2009 opisującej ich siły zbrojne. Ukraina modernizuje tylko MiGa-29 do standardu MiG-28MU1, ale nie jest to chyba nic wielkiego.
Z małym poślizgiem czasowym zaktualizowałem rysuneczki i informacje o Kazachstanie oraz Ukrainie.
http://www.mars.slupsk.pl/fort/sukhoi (http://www.mars.slupsk.pl/fort/sukhoi)
http://www.mars.slupsk.pl/fort/mig (http://www.mars.slupsk.pl/fort/mig)
A widzieliście gdzieś JAKIEKOLWIEK zdjęcie kabiny białoruskich Su-27M1/UBM1 albo tych kazachskich wersji - M2/UBM2? Mi się nie udało niczego znaleźć...
Pozdrawiam
P.S. Na dniach zrobię porządniejsze rysunki samolotów białoruskich - jeśli macie jakieś informacje o jednostkach i ilościach, to dawajcie (albo w osobnym wątku, żeby bez bałaganu było).
-
Zdarzyło mi się zeskrobać nieco nt. MiG-29BM zaś w planach jest jeszcze m.in. Su-27UBM1 ale niestety nie mam pojęcia czy uda mi się go ukończyć w najbliższym czasie :005:
Faktycznie największą ciekawostką w tej modernizacji tj. Su-27UBM2 jest, przynajmniej na razie, zasobnik Litening-III podwieszony pod prawą gondolą silnikową.
Przyznaję że trochę mnie zagiąłeś mariwoj63 ze sprawą tych belek podwieszeń, aczkolwiek mi się wydaje patrząc na zdjęcie stronę wcześniej z wystawy KADEX-2010 że jednak są cztery: na owym dodatkowym (moim zdaniem), najbardziej wewnętrznym pylonie pod belkę AKU-58 podwieszony jest kpr H-29Ł, dalej na miejscu standardowej APU-470 na zamkach wisi sobie KAB-500Kr, następnie zaś są standardowo dwie zewnętrzne wyrzutnie P-72-1D pod kpr R-73K/L. Skoro jest mowa o korzystaniu z RWW-AE to pewnie też jest możliwość korzystania z belek APU-170.
Ten ów dziwny podłużny zasobnik (kwadratowy w przekroju) o który pytasz to jest to coś podwieszone pod czym wisi belka P-72-1D z R-73K? Szczerze mówiąc nie wiem co to może być. Z tyłu widać chyba jakiś element promieniujący (końcówka z szarą obudową), może to część nowego systemu samoobrony?
Jeśli chodzi o kokpit białoruskiego Su-27UBM1 to udało mi się znaleźć domniemane zdjęcie takowego na witrynie internetowej Lotniczego Zakładu Remontowego nr 558 w Baranowiczach. Tak toto wygląda:
http://558arp.by/rus/products/modernization/msu27/
(http://558arp.by/images/prod_uslugi/modern/su01.jpg)
Wnętrza kazachskiego Su-27UBM2 to sam jestem ciekaw :)
W ramach dygresji zaryzykuję w tym miejscu twierdzenie iż kokpit Su-27UBM1 jest uderzająco podobny do proponowanego lata temu przez IAPO z Irkuta Su-30KN i idąc dalej bazującej na nim porpozycji modernizacji rosyjskich "szparek" tj. zapomniany już nieco Su-27UBM (samolot o nr burtowym 20). Przypuszczam że rozwiązania białoruskich Su-27UBM1 są bardzo podobne do tych stosowanych na Su-30KN/Su-27UBM z IAPO (bardziej zapewne Su-27UBM). Co interesujące w kabinie widać dalej wyświetlacz SPO-15ŁM (L006) Berioza, na zewnątrz dobrze też widać jej czujniki po bokach wlotów powietrza (nieobecne na maszynach posiadających SPO-32 [L-150] Pastel, jego czujniki wbudowane są w przednią mechanizację skrzydeł). Wygląda na to że do programowania pocisków przeciwradiolokacyjnych H-31P i innych typów z dużym prawdopodobieństwem wykorzystuje się wersję podwieszaną tej aparatury tj. L-150-22, tak jak na innych modernizacjach proponowanych przez 558.ARZ. Z tego co widać z zewnątrz moim skromnym zdaniem istnieje również prawdopodobieństwo że tak samo sprawy się mają z kazachskimi Su-27UBM2.
-
Ten zasobnik to może być odmiana CNIRTI 418.Na Mig-u 29 jest stosowany w wersji K ,jako samodzielne podwieszenie, zajmując pylon (skrajny prawy).Ale tu, to chyba produkt białoruski ( w wersji której nazwy nie znam- coś kojarzę nazwę<< Satellite>>? ) w pomysłowy sposób stanowi belkę przejściową.Od góry jest mocowany do pylonu a od dołu do niego jest mocowana belka P-72-1D i pocisk R 73.,,418,, był pokazany po raz pierwszy w 2003 roku na Maks-ie. Coś na temat CNIRTI 418K http://www.youtube.com/watch?v=gO8I7mdPIhY
-
Jeżeli chodzi już o białoruska nazwę tego zasobnika, to nazywa się on Сателлит-М.
-
Hej!
Przejrzałem filmik na Youtube, stronę CNIRTI.ru oraz stronę 558arp.by i raczej nie ma wątpliwości - zasobnik to Satellit-M, białoruska wersja małowymiarowego zasobnika aktywnych zakłóceń elektronicznych MSP-418K.
Super - dzięki za informacje i namiary na powyższe źródła.
(http://aerospace.boopidoo.com/philez/Su-15TM%20PICTURES%20&%20DOCS/Overscan's%20guide%20to%20Russian%20Military%20Avionics_archivos/msp-418k.jpg)
MSP-418K
(http://558arp.by/images/prod_uslugi/satM.jpg)
Satellit-M
-
No to sprawa zasobnika jest rozwiązana aczkolwiek nie jestem pewien na ile Satellit-M oprócz całkiem zbliżonego wyglądu zewnętrznego ma się technologicznie do zasobnika MSP-418K opracowanego przez CNIIRTI (swoją drogą część systemu samoobrony "Kedr" z którym sprzężone są też inne urządzenia jak L-150 Pastel firmy CKB "Awtomatika"). Ale to już insza inszość.
P.S. Na dniach zrobię porządniejsze rysunki samolotów białoruskich - jeśli macie jakieś informacje o jednostkach i ilościach, to dawajcie (albo w osobnym wątku, żeby bez bałaganu było).
Sporo zdjęć znajdziesz w wątku: Siły Powietrzne Rosji i Białorusi [Zdjęcia].
Przyda Ci się może jeszcze na stronkę informacja zawarta tutaj (http://www.il2forum.pl/index.php?topic=6614.msg231201#msg231201) o jeszcze jednym wypadku z udziałem białoruskiego Su-27P.
Przy okazji - znalazło się zdjęcie dość podobnie pomalowanego Su-27UB na tle kazachskiej "żaby" (w zasadzie to "żaba" na tle Su27UB na dalszym planie :001:):
Niestety. Linka padł.
-
MiGi-27M Kazachstanu:
(http://russianplanes.net/images/to25000/024273.jpg)
-
Mała aktualizacja: http://necronom.35photo.ru/photo_164956/
-
I jeszcze jedno, lepsze zdjęcie kazachskiego Su-27UBM2:
(http://3.bp.blogspot.com/_2BBc6-JDVWY/TF8OFhzjuVI/AAAAAAAAHYE/wd-WPonsp9U/s1600/KAZAJASTAN+SU-27UB+M2+53+POD+LITENING.jpg)
-
Pojawiły się nowe zdjęcia kazachskich samolotów (ale zdaje się, że ciągle to te same egzemplarze) http://necronom.35photo.ru/photo_246258/ (http://necronom.35photo.ru/photo_246258/)
(http://necronom.35photo.ru/photos_series/67/67167.jpg)
http://necronom.35photo.ru/photos_series/67/67167.jpg (http://necronom.35photo.ru/photos_series/67/67167.jpg)
(http://necronom.35photo.ru/photos_series/67/67166.jpg)
http://necronom.35photo.ru/photos_series/67/67166.jpg (http://necronom.35photo.ru/photos_series/67/67166.jpg)
-
To jeszcze galeryjka MiGów-29 z Kazachstanu: http://www.lifeisphoto.ru/photo.aspx?id=998368
(http://photos.lifeisphoto.ru/99/2/998368.jpg)
(http://photos.lifeisphoto.ru/99/2/995950.jpg)
(http://photos.lifeisphoto.ru/99/2/995945.jpg)
-
Ch-31P a w tle Su-27UBM-2
(http://necronom.35photo.ru/photos_series/67/67165.jpg)
-
Su-27UBM2 w locie z podwieszonym Liteningiem:
(http://img254.imageshack.us/img254/8474/kadex25.jpg)
-
Kolejna seria z cyklu WWS Kazachstanu:
(http://russianplanes.net/images/to80000/079638.jpg)
(http://russianplanes.net/images/to80000/079640.jpg)
Pod MiGiem-27M podwieszona Ch-25MPU:
(http://russianplanes.net/images/to80000/079648.jpg)
(http://russianplanes.net/images/to80000/079650.jpg)
-
Relacja (po rosyjsku) z 2015.04.17 z oficjalnego przyjęcia na uzbrojenie pierwszych 4 egzemplarzy Su-30SM http://www.voxpopuli.kz/main/su-30-sm-pribyli-v-kazahstan-11922.html (http://www.voxpopuli.kz/main/su-30-sm-pribyli-v-kazahstan-11922.html)
(http://www.voxpopuli.kz/img/article/119/22_main.jpg)
(http://www.voxpopuli.kz/img/inner/119/22/1025.jpg)
(http://www.voxpopuli.kz/img/inner/119/22/4113.jpg)
(http://www.voxpopuli.kz/img/inner/119/22/3115.jpg)
(http://www.voxpopuli.kz/img/inner/119/22/1623.jpg)