Forum Miłośników Symulatorów Lotniczych

Lotnisko => Współczesne lotnictwo wojskowe => Wątek zaczęty przez: Galimex w Lipca 13, 2010, 16:01:03

Tytuł: Su-33
Wiadomość wysłana przez: Galimex w Lipca 13, 2010, 16:01:03
Mam pytanie w sprawie przyszłości samolotów Su-33(Su-27K)/ Su-33UB czy można spodziewać się jakiś modernizacji bo z tego co mi wiadomo od lat 90 samoloty nie podlegały większym remontą a nowe maszyny dodawano jedynie w celu uzupełnienia. Nie przerwanie od ich eksploatacji ciągną się kłopoty z szkoleniem pilotów. O ile dobrze pamiętam Su-25M nie spełnia swojego zadania a jedyna baza wyposażona w rampę na stałym lądzie znajduje się na Ukrainie, morze i tu coś usprawniono. Ponadto w sieci nie brakuje filmów pokazujących liczne błędy pilotów SU-33 np: http://www.youtube.com/watch?v=g-8DFu-6sag (http://www.youtube.com/watch?v=g-8DFu-6sag). Doszły mnie również słuchy, że Chińczycy po latach prób sklonowali morską suczkę a Rosjanie zaczynają skłaniać się ku Migą-29K. Czy zapomnieli już o większych możliwościach Su-33 nad migami-29k ?! Wiem, że mamy wielu ekspertów dla których rosyjskie suszarki to chleb powszedni jeżeli macie Ochotę podzielcie się informacjami.
Pozdrawiam

Czy za Tobą zawsze musi chodzić moderator albo dwóch i sprzątać? Mazak.
Tytuł: Odp: Su-33
Wiadomość wysłana przez: Valium w Lipca 13, 2010, 19:17:34
Cóż. Coś na temat ostatnich prac nad MiGiem-29K słyszałem. Sprawa ogólnie rzecz biorąc wygląda tak, że Siły Zbrojne Federacji Rosyjskiej mają słabiej rozwiniętą flotę morską, co skutkuje problemami z budową lotniskowców. Było to z resztą opisywane w innym wątku.
Drugim problemem są koszty budowy Su-33 oraz jego modernizacji, gdyż budowa MiG'a-29K jest o wiele tańszą opcją od Su-33.
Po za tym trudno mi powiedzieć jak potoczą się prace z wdrażaniem MiG'a-29K do Rosyjskich Sił Zbrojnych, o ile będą w ogóle tam wdrażane, w każdym razie są one dostarczane do Indyjskich Sił Zbrojnych.

Ostatnio również obiło mi się o uszy coś na temat chińskiego prototypu Su-33.
Jak ktoś na ten temat coś wie, to prosze pisać.
Tytuł: Odp: Su-33
Wiadomość wysłana przez: John Cool w Sierpnia 21, 2010, 20:00:39
Pozwolę sobie wkleić w temacie mój nieco zaktualizowany post stąd (http://www.il2forum.pl/index.php?topic=12848.msg222816#msg222816) zawierający trochę informacji o pułku lotniczym stacjonującym na Kuźniecowie.

Jak pewnie większość się domyśla, trudne położenie ekonomiczne Federacji Rosyjskiej w latach 90. znacznie skomplikowało i spowolniło wdroże­nie lotniskowca Admirał Kuzniecow do służby, jak również ukompletowanie go samolotami i przeszkolenie załóg latających. 10 marca 1986 r. w Nowo-Fiodorowce w Sakach na Krymie sformowano 100. IIAP (Issledowa-tielsko-Instruktorskij Awiacjonnyj Połk) mają­cy za zadanie przygotować pilotów myśliwców pokładowych. Pierwszym dowódcą pułku został ppłk pil. Timur Apakidze, który 26 września 1991 r. jako pierwszy pilot wojskowy wylądował na pokładzie lotniskow­ca; nazajutrz wylądował płk pil. Andriej Jakowlew. Przez dłuższy czas byli oni jedynymi pilota­mi wojskowymi w pełni przeszkolonymi na Su-27K.

Dalszemu szkoleniu przeszkodzi­ło przejście bazy w Sakach pod jurysdykcję Ukrainy. W grudniu 1991 r., wraz z przeniesie­niem Admirała Kuzniecowa do Floty Północnej, grupa 15 pilotów i ponad 40 techników z 100. IIAP przeniosła się do Siewieromorska, nowego miejsca bazowania lotniskowca. Tam wcielo­no ich do 279. OKSzAP (Otdielnyj Korabielnyj Szturmowej Awiacjonnyj Połk), latającego przedtem na Jak-38. Tenże 279. OKSzAP poddano reorganizacji i wkrótce przemia­nowano w 279. OKIAP (Otdielnyj Korabielnyj Istriebitielnyj Awiacjonnyj Połk). Jego dowódcą został, cóż za niespodzianka, ppłk. pil. Timur Apakidze. Pierwsze cztery seryjne samoloty Su-27K przyleciały do Siewieromorska dopiero w marcu-kwietniu 1993 r. Do końca roku 279. OKIAP został ukompletowany łącznie 24 samolotami seryjnymi (serie produkcyjne od 4. do 9.). Później produkcję Su-27K wstrzymano.

Szkolenie pilotów z racji faktu iż  jedyny istniejący ośrodek szkolenia pilotów lotnictwa pokładowe­go, Nitka w Sakach, znalazł się poza granicami Rosji, było bardzo utrudnione. Rosjanie deklarowali wielokrotnie chęć budowy podobnego obiektu u siebie, ale okazało się to na tyle mało realne że prościej było dzier­żawić ośrodek w Sakach od Ukrainy. Po latach rozgrywek politycznych na różnych szczeblach Rosjanie w 1994 roku zawarli w tej sprawie z Ukraińcami porozumienie.

Jako ciekawostka: przez lata dla Su-27K funkcjonowało oznaczenie Su-33, ale przez długi czas jako nieoficjalnie. Dopiero 31 sierpnia 1998 roku dekretem prezydenta FR Borysa Jelcyna już jako Su-33 samolot został oficjal­nie przyjęty do uzbrojenia lotnictwa rosyjskiej marynarki wojennej. Samolot przyjęto z bazowym kompleksem bojowym znanym Su-27P: radiolokatorem N001 "Miecz" z procesorem sygnałowym/komputerem danych BCWM C100.02.04 (SCW-1) oraz C100.03.03 (SCW-2). Wg. innej niesprawdzonej wersji samolot podobno miał być przyjęty na uzbrojenie z nieco zmodernizowaną wersją radiolokatora "Miecz": N001M z procesorem sygnałowym/komputerem danych BCWM C101/C102 (SCW-1 oraz SCW-2) ze zmianami podobnymi do tych na modłę N019M "Topaz" z MiGa-29S, zwiększającymi możliwości obliczeniowe kompleksu radiolokacyjnego i umożliwiającego w teorii porażenie w trybie SnP dwóch celów dwoma pociskami.

23 grudnia 1995 roku Kuźniecow wyruszył na czele grupy 12 okrętów w swój pierwszy długotrwały rejs operacyjny na Morze Śródziemne. Podczas rejsu na pokła­dzie lotniskowca uczestniczyło 8 myśliwców Su-27K (siedem wojskowych i jeden z nume­rem bocznym 109 należący do biura konstrukcyjnego), dwa szkolne Su-25UTG (08 i 11) oraz 11 śmi­głowców Ka-27 różnych wersji. Powrót do Siewieromorska dnia 25 marca 1996 roku.


(http://img97.imageshack.us/img97/7105/nitka2007027.th.jpg) (http://img97.imageshack.us/i/nitka2007027.jpg/) (http://img193.imageshack.us/img193/9333/nitka2007020.th.jpg) (http://img193.imageshack.us/i/nitka2007020.jpg/) (http://img693.imageshack.us/img693/8064/nitka2007009.th.jpg) (http://img693.imageshack.us/i/nitka2007009.jpg/)

W latach 2002-2003 większość samolotów Su-33 przeszło w zakładach KnAAPO remont oraz drobną modernizację. M.in. zainstalowany został nowy system RWR: SPO-32 (L-150) Pastel. Niektóre jego czujniki widoczne są na przednich klapach skrzydeł. Do prezentacji danych o zagrożeniach oraz o opromieniowaniu samolotu przez stacje radiolokacyjne, zamiast starego, charakterystycznego dla tego typu SPO ekranu CRT (i dawnej Beriozy) służy nowy system SIO-1 (СИО-1: Sistema Indikacji samoljeta o Obłuczeniu) zaprojektowany przez OKB Uljanowsk. W skład systemu wchodzą bloki obliczeniowe BWU-16 oraz wskaźnik wielofunkcyjny IM-3M-14. Kilka egzemplarzy które nie przeszły remontu najprawdopodobniej na dzień dzisiejszy są nielotami.

(http://img38.imageshack.us/img38/8607/nitka2007043.th.jpg) (http://img38.imageshack.us/i/nitka2007043.jpg/) (http://img693.imageshack.us/img693/3363/nitka2007042.th.jpg) (http://img693.imageshack.us/i/nitka2007042.jpg/) (http://img52.imageshack.us/img52/7416/nitka2007039.th.jpg) (http://img52.imageshack.us/i/nitka2007039.jpg/)


Na dzień dzisiejszy w pułku znajduje się w linii 20 samolotów Su-33. Samoloty zgrupowane są w dwóch eskadrach pułkowych: 1. eskadra "Orły" oraz 2. eskadra "Tygrysy". Maszyny każdej z eskadr otrzymały charakterystyczny emblemat na stateczniku pionowym. Znane numery boczne samolotów Su-33 z 279.OKIAP:

   1. "60"
   2. "61"
   3. "64"
   4. "65" (nr fab. 49051006105, nr ser. 06-05) — rozbity 11 czerwca 1996 r. skutkiem błędu pilota. Zginął pil. Witalij Kuźmienko;.
   5. "66"
   6. "67"
   7. "68"
   8. "70" (nr fab. 49051004103, nr ser. 04-03) — rozbity 17 lipca 2001 r. na pokazach w Orłówce skutkiem błędu pilota. Zginął gen. major Timur Apakidze.
   9. "71"
  10. "72"
  11. "73" — rozbity 11 maja 2000 r. skutkiem błędu pilota. Pilot płk. Paweł Kretow katapultował się pomyślnie.
  12. "76"
  13. "77" (nr fab. 49051005101, nr ser. 04-03) —
  14. "78"
  15. "79"
  16. "80"
  17. "81"
  18. "82" (nr fab. 49051007504, nr ser. 07-04) — rozbity 5 września 2005 r., podczas lądowania i posadzenia maszyny na pokładzie lotniskowca zerwana została linia hamująca. Pilot ppłk. Jurij Korniejew katapultował się pomyślnie.
  19. "83"
  20. "84"
  21. "85"
  22. "86"
  23. "87"
  24. "88" (nr fab. 49051009301, nr ser. 09-01) —

Pozostałych numerów fabrycznych niestety ciągle poszukuję.

(http://img684.imageshack.us/img684/8499/nitka2007056.th.jpg) (http://img684.imageshack.us/i/nitka2007056.jpg/) (http://img138.imageshack.us/img138/1359/nitka2007054.th.jpg) (http://img138.imageshack.us/i/nitka2007054.jpg/) (http://img716.imageshack.us/img716/3439/nitka2007048.th.jpg) (http://img716.imageshack.us/i/nitka2007048.jpg/)

Jak wynika z rozpiski, w toku eksploatacji utracone zostały 4 egzemplarze:
- 11 czerwca 1996 r., zginął pilot Witalij Kuźmienko;
- 11 maja 2000 r. pilot płk Paweł Kretow katapultował się pomyślnie;
- 17 lipca 2001 r. na pokazach w Orłówce rozbił się Su-33 nr taktyczny 70. W wypadku zginął, już wtedy mianowany na generała-majora, legenda pokładowego lotnictwa Rosji, Timur Apakidze;
- 5 września 2005 r. podczas lądowania i posadzenia maszyny na pokładzie lotniskowca zerwana została linia hamująca, w rezultacie samolot Su-33 pilotowany przez ppłk. pil Jurija Korniejewa "przeszorował pokład" i wpadł do wody, po katapultowaniu się został pomyślnie podjęty przez śmigłowiec Ka-27PS;

We wszystkich przypad­kach, pomijając ostatni, przyczyną wypadków były błędy popełnione przez pilotów.

I parę fot - manewry ćwiczebne na stanowisk "Nitka-1":


(http://img46.imageshack.us/img46/9343/nitka2007041.jpg)

(http://img215.imageshack.us/img215/1351/nitka2007036.jpg)

(http://img11.imageshack.us/img11/410/nitka2007026.jpg)

(http://img195.imageshack.us/img195/1991/nitka2007012.jpg)

(http://img94.imageshack.us/img94/3724/nitka2007001.jpg)
Tytuł: Odp: Su-33
Wiadomość wysłana przez: hamar w Sierpnia 24, 2010, 22:52:45
Witam. Chciałbym trochę dodać do tego co napisał John .Dla potrzeb ,,programu,, powstała najpierw makieta gabarytowo masowa z seryjnego Su 27S - T10 KTM (ser nr. Fabryczny 05-05).Następny egzemplarz T 10-0  został przeznaczony na próby statyczne. Kolejny T 10 K-1 miał numer boczny 37 i pilotowany przez Sadownikowa uległ katastrofie w próbach korkociągu. Sadownikow katapultował się ale został ranny i do latania nie wrócił. Następny T 10 K-2, to ta maszyna na której Pugaczow po raz pierwszy lądował na pokładzie. Kolejny T 10 K-3 nie miał numeru bocznego a fabryczny 02-03 .T 10 K-4 miał nr. boczny 59, fabryczny 02-02 i pełny seryjny 49051002502 a został póżniej totalnie przerobiony na wersję KUB. T 10 K-5 ,z fabrycznym 02-03 to boczny 69 i seryjny 49051002603.Boczny 79 to 03-01 i T 10 K-6,K-7 to 03-02.K-8 to03-03 a K-9 to 03-04 a pełny 49051003604.Jego boczny to 109. Następny egzemplarz T 10 K-10 czyli 03-05 to kolejny egzemplarz przeznaczony na próby statyczne.
Tytuł: Odp: Su-33
Wiadomość wysłana przez: darekQ w Sierpnia 24, 2010, 23:50:48
W temacie NITKA, trampolina to dość spore ustrojstwo
(http://s004.radikal.ru/i208/1003/d9/e5d937061014t.jpg)


A dla miłośników symulatorów:
(http://s50.radikal.ru/i128/1005/bb/8eadec40365f.jpg)
(http://s52.radikal.ru/i136/1005/bf/d1961645c230t.jpg)
(http://i015.radikal.ru/1005/56/61151695cfebt.jpg)
Tytuł: Odp: Su-33
Wiadomość wysłana przez: darekQ w Sierpnia 25, 2010, 00:11:28
Cytuj
Samoloty zgrupowane są w dwóch eskadrach pułkowych: 1. eskadra "Orły" oraz 2. eskadra "Tygrysy".
No ładne maja te zwierzaki, więc pozwoliłem sobie bliżej je zaprezentować.
(http://s53.radikal.ru/i139/1004/4c/6682929edce9.jpg)
(http://s43.radikal.ru/i102/1004/d0/88f819538afe.jpg)
Tytuł: Odp: Su-33
Wiadomość wysłana przez: John Cool w Września 09, 2010, 22:33:53
Odnośnie egzemplarzy prototypowych i przedseryjnych Su-27K/Su-33 to pozwolę sobie trochę rozszerzyć i rozpisać to co powiedział na ten temat hamar.

Egzemplarze prototypowe:

   1. T10K-0 (nr ser. 01-01) - egzemplarz do prób statycznych.
   2. T10K-10 (nr ser. 03-05) - egzemplarz do prób statycznych.
   3. T10-20KTM "20" (nr ser. 05-05) - makieta gabarytowo-masowa, przebudowana z egzemplarza T10-20, używana w próbach statycznych przy hangarowaniu oraz na pokładzie okrętu, pod przyszłego Su-27K/Su-33.

(http://img812.imageshack.us/img812/8638/d48cbd93a373.th.jpg) (http://img812.imageshack.us/i/d48cbd93a373.jpg/)

   4. T10K-1 "37" - pierwszy lotny prototyp, po raz pierwszy wzbił się w powietrze 17 sierpnia 1987 roku. Utracony 27 września 1988 roku, pilotowany przez Nikołaja Sadownikowa uległ katastrofie w próbach korkociągu. Sam Sadownikow strzelał się ale został ranny i do latania nie wrócił.

(http://img408.imageshack.us/img408/8291/2a72a14d129b.th.jpg) (http://img408.imageshack.us/i/2a72a14d129b.jpg/)

   5. T10K-2 "39" - pierwszy lot drugiego lotnego prototypu miał miejsce 22 grudnia 1987 roku. To jest właśnie ta sama maszyna na której Wiktor Pugaczow po raz pierwszy wylądował na pokładzie lotniskowca (1 listopada 1989 roku).

(http://img31.imageshack.us/img31/7937/44e2858644d9.th.jpg) (http://img31.imageshack.us/i/44e2858644d9.jpg/)



Egzemplarze serii próbnej:

   1. T10K-3 (nr ser. 02-01) - pierwszy lot 17 lutego 1990 roku.

(http://img191.imageshack.us/img191/1982/3f89ef74da33.th.jpg) (http://img191.imageshack.us/i/3f89ef74da33.jpg/)

   2. T10K-4 "59" (nr fab. 49051002502, nr ser. 02-02) - zbudowany w 1990 roku, zaś w latach 1995-1999 przebudowany jako prototyp T10KUB-1.

(http://img830.imageshack.us/img830/664/0ebc723a7ac3.th.jpg) (http://img830.imageshack.us/i/0ebc723a7ac3.jpg/)

   3. T10K-5 "69" (nr fab. 49051002603, nr ser. 02-03) - zbudowany w 1990 roku, regularnie uczestniczył na wystawach MAKS.

(http://img820.imageshack.us/img820/8364/1647459.th.jpg) (http://img820.imageshack.us/i/1647459.jpg/)

   4. T10K-6 "79" (nr fab. 49051003301, nr ser. 03-01) - zbudowany w 1991 roku.

(http://img801.imageshack.us/img801/3081/9461c2e26e9b.th.jpg) (http://img801.imageshack.us/i/9461c2e26e9b.jpg/)
   5. T10K-7 "89" (nr ser. 03-02) - w roku 1991 po upadku ZSRR samolot pozostał na Ukrainie, następnie w roku 2003 sprzedany do ChRL.

(http://img52.imageshack.us/img52/5031/3dc0854a4a75.th.jpg) (http://img52.imageshack.us/i/3dc0854a4a75.jpg/)

   6. T10K-8 "99" (nr ser. 03-03) - rozbity 11 lipca 1991 roku z powodu awarii SDU. Jego pilot - Timur Apakidze - pomyślnie się katapultował.
   7. T10K-9 "109" (nr fab. 49051003604, nr ser. 03-04) - wybudowany w 1991 roku, wziął udział m.in. w rejsie "Admirała Kuźniecowa" na morze Środziemne.

(http://img823.imageshack.us/img823/2941/4041bb70c96a.th.jpg) (http://img823.imageshack.us/i/4041bb70c96a.jpg/)


Teraz będzie bardzo łatwo rozpoznać który jest który  :001:
Tytuł: Odp: Su-33
Wiadomość wysłana przez: Rafi w Września 10, 2010, 07:46:23
W swoim archiwum znalazłem "ładniejsze"  :004: zdjęcie T10K-4 "59"
(http://img508.imageshack.us/img508/1306/su3359.jpg)
http://img508.imageshack.us/img508/1306/su3359.jpg (http://img508.imageshack.us/img508/1306/su3359.jpg)
Tytuł: Odp: Su-33
Wiadomość wysłana przez: darekQ w Września 10, 2010, 08:11:09
Jaka jest max. masa startowa Su-33 przy startach z stanowisk 1 i 2 podobno niewielka.
(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/99/Ussr_cv.png)
Tytuł: Odp: Su-33
Wiadomość wysłana przez: Rafi w Września 10, 2010, 13:39:02
2010.08.31, NITKA:
(http://farm5.static.flickr.com/4104/4945033427_d56fb95fd9_b.jpg)
http://farm5.static.flickr.com/4126/4945621094_302278a815_o.jpg (http://farm5.static.flickr.com/4126/4945621094_302278a815_o.jpg)

(http://farm5.static.flickr.com/4143/4945037009_601dc6c1e9_b.jpg)
http://farm5.static.flickr.com/4143/4945037009_6fabdcd84d_o.jpg (http://farm5.static.flickr.com/4143/4945037009_6fabdcd84d_o.jpg)

Więcej na: http://1greywind.livejournal.com/427118.html (http://1greywind.livejournal.com/427118.html)

A tak pas startowy NITKA wygląda z kosmosu (za Google): http://maps.google.pl/maps?client=opera&rls=pl&q=45.0975%2C33.604167&oe=utf-8&um=1&ie=UTF-8&sa=N&hl=pl&tab=wl (http://maps.google.pl/maps?client=opera&rls=pl&q=45.0975%2C33.604167&oe=utf-8&um=1&ie=UTF-8&sa=N&hl=pl&tab=wl)
Tytuł: Odp: Su-33
Wiadomość wysłana przez: Czesio w Września 10, 2010, 15:33:08
Jaka jest max. masa startowa Su-33 przy startach z stanowisk 1 i 2 podobno niewielka
Na 1 i 2 nie mniejsza niż 26000 kg (podstawowy wariant zatankowania i 2xR-27E + 2xR-73).
Tytuł: Odp: Su-33
Wiadomość wysłana przez: darekQ w Września 10, 2010, 23:48:25
Nie MNIEJSZA ? Pomyłka czy żart :)  (taki wyrafinowany).
"Niewielka masa startowa" tak to jest jak człowiek ma w głowie skróty i nie pomyśli trochę.
Chodziło o to ile może zabrać przy podstawowym zatankowaniu. Jeżeli max.  26000 to ładunek waży około 1000 kg (przy 5300 kg paliwa), to niewiele. Wersja w konfiguracji uderzeniowej raczej z tego nie wystartuje, potrzebuje tego dłuższego pasa.
Jaka jest więc koncepcja wykorzystywania Su-33  ?
Jako "baza" dla myśliwców do osłony floty ?
Jako osłona dla "Minstreli" gdzie mają stacjonować Ka-52 ?
Tytuł: Odp: Su-33
Wiadomość wysłana przez: ZAKAPIOR w Września 11, 2010, 17:04:31
Czy jest Su-33 UB ?
Tytuł: Odp: Su-33
Wiadomość wysłana przez: John Cool w Września 11, 2010, 17:51:54
Jest coś takiego (w zasadzie to: było, bo to już właściwie projekt martwy) jak Su-27KUB czyli morski wielozadaniowy dwumiejscowy samo­lot szkolno-bojowy (inaczej T-10KUB-1), ale dla wersji seryj­nej spodziewane było w zasadzie właśnie oznaczenie Su-33UB.

(http://img13.imageshack.us/img13/5815/su33ub3.jpg)

Z tym że należy tutaj dodać iż pierwszy pro­totyp czyli T10KUB-1 (nr burt. "21") właściwie jest przerobionym w latach 1995-1999 dru­gim przedseryjnym samolotem Su-27K/Su-33 czyli T10K-4 o nr burt. "59", nr fab. 49051002502 oraz nr ser. 02-02) zbudowanym jeszcze w 1990 roku; w roku 2001 rozeszły się pogłoski o drugim egzemplarzu Su-27KUB - T10KUB-2 który miałby być w budo­wie w Komsomolsku nad Amurem ale najprawdopodobniej nigdy go nie ukończono.

Prototyp T10KUB-1 wykonał pierwszy lot 29 kwiet­nia 1999 roku w LII w Żukowskim pod Moskwą pilo­towany przez parę lotników doświadczalnych: Wiktora Pugaczowa i Siergieja Mielnikowa. Su-27KUB początkowo latał bez malowania a w zasadzie dopiero wiosną 2001 roku został pomalowany i otrzymał numer boczny 21.

Poza tym zmiany wprowadzone w T10KUB-1 były na tyle zna­czące, że można go uznać za nowy samolot. Przednia część kadłuba przebudowano całkowicie i umieszczono w niej dużą kabinę dla dwóch członków załogi z miejsca­mi obok siebie. Co interesujące, podobnie jak w T-10W (Su-34) kabina jest nieotwierana a pilo­ci wchodzą do niej po prostu przez luk w komorze pod­wozia przedniego. Poza tym T10KUB-1 był prowizorką wynikającą z tego że nowa część przednia została niejako „wklejona” w dawnego T10K-4 - dopiero T10KUB-2 i następne egzemplarze miały mieć nieco zmieniony wygląd i technologię budowy. Co interesujące, wbrew temu co można gdzieniegdzie przeczytać producent (KnAAPO) podjął kroki (większe użycie materia­łów kompozytowych itp.) wskutek krótych masę własną samolotu udało się utrzymać na zbliżonym poziomie co w zwykłym jednomiejscowym Su-33.

(http://img267.imageshack.us/img267/2126/271049652af304c860ea12e.jpg)
Tytuł: Odp: Su-33
Wiadomość wysłana przez: darekQ w Września 13, 2010, 08:23:34
Ja tu czegoś nie rozumiem (choć jak nie rozumiesz to nie znaczy że to jest głupie :) ).
Zasadniczo nie wątpiłem w rozumne postępowanie Rosjan
przy obmyślaniu kolejnych typów samolotów wojskowych ale to ?
Myślałem że droga do lotnictwa morskiego jest taka:
uprawnienia do samodzielnych lotów na Su-27-> przesiadka na 33->
szkolenie na NITKA -> heja na lotniskowiec.
Czy oni mieli zamiar od razu szkolić pilotów z pokładu "Kuzniecowa" ?
Tytuł: Odp: Su-33
Wiadomość wysłana przez: John Cool w Września 18, 2010, 23:16:58
Jeśli chodzi o szkolenie pilotów lotnictwa pokładowego WMF to w systemie szkolenia pilotów była pewna luka - mianowicie brak dedykowanego samolotu szkolnego dla pilotów Su-27K/Su-33. Staż na Su-27P czy Su-27UB to jedno, ale przesiadka na Su-33 wymagała w pewnym etapie programu szkolenia przygotowania do lądowania na pokładzie lotniskowca.

Do tej pory ten etap realizowany był przez szkolny samolot pokładowy rosyjskiej marynarki Su-25UTG, z tym że w pierwotnym okresie, w swoim założeniu SU-25UTG został zbudowany nie stricte dla treningu na lotniskowcu, ale właśnie na naziemnej makiecie pokładu (stanowisko NITKA, specjalnie zbudowane w Nowofiodorowce na Krymie). Było to zresztą rozumne działanie, bowiem marynarka nie posiadała wówczas pilotów przeszkolonych w starcie i lądowaniu na lotniskowcu 'klasycznym' samolotem.

W programie szkolenia jednak była "dziura", wyszło bowiem że potrzebny był również samolot do treningu na pokładzie "Kuzniecowa" (i ew. przyszłych lotniskowców), ale ta maszyna musiałaby mieć już własności lotne bliskie Su-33. Stąd zamysł Su-27KUB czy też w ostateczności Su-33. Przy czym szkolenie pilotów lot­nictwa pokładowego było w zamyśle może i pierwszym, ale zdecydowanie nie najważniejszym przezna­czeniem Su-27KUB, pomyślano go bowiem przede wszystkim jako dwumiejscowy samolot wielozadaniowy, oprócz zadań typowych dla "zwykłych" Su-33 również przeznaczony być miał do zwalczania celów nawodnych i naziemnych.

Ponadto warto zauważyć że w 279 OKIAP jest oprócz powyższej listy co najmniej jeszcze jeden samolot - szkolno-bojowa szparka Su-27UB nr taktyczny 20, zapewne też do szkolenia pilotów:

(http://img16.imageshack.us/img16/7989/028174.jpg)

Program Su-27KUB, jako o małym priorytecie, biegł jednak stosunkowo wolno i w zasadzie dopiero w roku 2001 założono nań kompleks bojowy tj. radiolokator Fazotron Żuk-MS (defacto: powiększony Żuk-M z bazą elementową tego radaru, zaś S po prostu oznacza że kompleks jest zwymiarowany dla samolotów Suchoja). Co interesujące program kontynuowano jeszcze sporo czasu, w latach następnych tj. w 2003 roku założono silniki AL-31FP z rucho­mymi dyszami a także kompleks bojowy zmodernizowany do standardu Żuk-MFS, znany też skądinąd jako wyrób N031 Sokół-III będący kolejną odmianą Żuk-M/MS ale z anteną FAR ze ska­nowaniem elektronicznym.

Warto też zauważyć że prowadzony przez KnAAPO program T10KUB swego czasu był konkurencyjny wobec T10WS (seryjny Su-34) prowadzonego przez NAPO gdyż w KnAAPO przewidywano ówcześnie m.in. także lądową wersję T10KUB. Podobieństw między hipotetyczną lądową wersją T010KUB a T10WS znalazło by się całkiem sporo, obydwie maszyny przedstawiają nieco podobne założenia konstrukcyjne, przenoszą dość podobne uzbrojenie i w pewnym zakresie ich zadania zapewne by się pokryły. Aczkolwiek warto zauważyć również że T10WS proponowany przez NAPO był jednak większy, miał znacznie bogatsze wyposażenie radioelektroniczne, większy zasięg operacyjny aczkolwiek z drugiej strony T10WS nie nadawał się do operowania z pokładu Kuzniecowa - był zbyt ciężki, no chyba że przyjętoby na uzbrojenie rosyjskiej floty jakiś dużo większy lotniskowiec z prawdziwego zdarzenia z katapultami parowymi - wówczas ewentualnie i o pokładowym Su-34 można by pomyśleć. Natomiast Su-27KUB stworzono jako myśliwca pokładowego z tym że Su-34 był wówczas już na całkiem zaawansowanym etapie prac, natomiast Su-27KUB ciągle istniał w jednym prototypie i delikatnie mówiąc daleko mu było do konfiguracji finalnej.

Zresztą Su-27KUB miałby chyba niewielkie szanse na przyjęcie na uzbrojenie przez WWS - pomijając nawet wcześniej wymienione przyczyny to MON RF oraz holding Suchoja na pewno wolałoby aby również koncern NAPO z Nowosybirska - producent Su-34, prosperujący wówczas znacznie gorzej niż KnAAPO (które wówczas sporo budowało na eksport jak również modernizowało samoloty WWS) również dostał jakieś zamówienia. Natomiast nieco inna sytuacja była w lotnictwie WMF - jako samolot pokładowy marynarce rekomendowano wówczas Su-27KUB, aczkolwiek między Bogiem a prawdą to Su-34 na ten przykład też nie byłby tak zupełnie bez szans na przyjęcie na uzbrojenie lotnictwa WMF ale operującego z baz lądowych - na przykład na miejsce Su-24M a częściowo pewnie i Tu-22M3.

(http://img299.imageshack.us/img299/8179/025013.jpg)
Tytuł: Odp: Su-33
Wiadomość wysłana przez: darekQ w Września 20, 2010, 10:34:39
A widzicie Państwo. Na to bym nie wpadł.Samolot szkolny jak najbardziej
staje się bardzo bojowym, gdzie jego dwuosobowa załoga ma szerokie pole do popisu.
A jakie zdziwienie w papierach wywiadu - zaokrętowanych 10 Su-27KUB czy  to
duże szkolenia czy akcja militarna :) ? No, ale jak podał John'y projekt jest martwy.
A mogło być ciekawie.
Tytuł: Odp: Su-33
Wiadomość wysłana przez: hamar w Września 20, 2010, 13:19:37
Przy okazji zdjęcia tego UB boczny 20 chciałbym zapytać o te czerwone elementy pod belkami podwieszeń.Czasami 2 na samolot czasem 4.To znaczy wiem że to czujniki opromieniowania laserem bo były fotki ,ale co to za  system ? Przenoszący je Su 27 wykonuje jakąś misję szkoleniową bez podwieszeń ,ale jak to działa i jak się nazywa?
Tytuł: Odp: Su-33
Wiadomość wysłana przez: sniffer w Września 21, 2010, 09:24:48
A w Nowofiodorowce się bawią dalej:

(http://forums.airforce.ru/attachment.php?attachmentid=26824&d=1284924404)

(http://forums.airforce.ru/attachment.php?attachmentid=26861&d=1285004402)

(http://forums.airforce.ru/attachment.php?attachmentid=26826&d=1284924404)

Więcej: Saki, ćwiczenia WMF RF (http://forums.airforce.ru/showthread.php?t=3411)
Tytuł: Odp: Su-33
Wiadomość wysłana przez: John Cool w Września 26, 2010, 12:21:36
Przy okazji zdjęcia tego UB boczny 20 chciałbym zapytać o te czerwone elementy pod belkami podwieszeń. Czasami 2 na samolot czasem 4. To znaczy wiem że to czujniki opromieniowania laserem bo były fotki ,ale co to za  system ? Przenoszący je Su 27 wykonuje jakąś misję szkoleniową bez podwieszeń ,ale jak to działa i jak się nazywa?

Chodzi Ci może hamar o to?

(http://img215.imageshack.us/img215/4665/su27nav01.jpg)

Widziałem podobne urządzenie kilka lat temu na fotce z doświadczalnego Su-27 z LII im. Gromowa w Żukowskim. Niestety sam chciałbym wiedzieć co to dokładnie jest i poznać odpowiedzi na Twoje pytania.
Tytuł: Odp: Su-33
Wiadomość wysłana przez: hamar w Września 26, 2010, 13:02:44
Dokładnie o to mi chodzi John.Kilka lat temu były pierwsze fotki jak napisałeś ,z Żukowskiego a od tej pory cisza.Przenoszenie tego czujnika na liniowych Su 27 może tylko świadczyć o przyjeciu na uzbrojenie, a nie stosowanie w próbach LII.
Tytuł: Odp: Su-33
Wiadomość wysłana przez: Wacha w Września 26, 2010, 17:46:38
Trochę to przypomina serię luster geodezyjnych takich jak poniżej, zamontowanych we wspólnej obudowie dla obserwacji pod różnymi kątami :D
(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/23/Reflector_on_tribranch.jpg)
Tytuł: Odp: Su-33
Wiadomość wysłana przez: foxbat155 w Września 26, 2010, 19:04:26
Zdaje się że kolega Wacha ma rację. Swego czasu gdzieś przeczytałem że jest to kątowy odbijacz do laserowych urządzeń pomiaru odległości. Jeśli się mylę niech ktoś mnie poprawi, ale zdaje się ze na Kużniecowie jest zabudowany laserowy układ wspomagania lądowania i może jego zastowanie wymaga takowych odbijaczy na pokładzie samolotu. W związku z tym że NITKA to kopia kawałka pokładu na lotniskowcu to prawdopodobnie tam też ten laserowy układ lądowania jest zabudowany.
Tytuł: Odp: Su-33
Wiadomość wysłana przez: hamar w Września 26, 2010, 19:58:37
Wacha i foxbat155,wydaje mi się że macie rację -pomiar odległości .Ale te ustrojstwa sa też na zwykłych Su 27. Widziałem je na S,SM,UB. A te nic z NITKĄ wspólnego nie maja, z Kużniecowem też. A może to taki laserowy system pomiaru położenia przestrzennego w granicach przestrzeni poligonu....nie wiem ,po prostu wymyślam :005:
Tytuł: Odp: Su-33
Wiadomość wysłana przez: John Cool w Października 05, 2010, 20:36:51
Swoją drogą odnośnie przyszłości Su-33 w lotnictwie WMF nie dalej jak dzisiaj ich producent - KnAAPO, ogłosiło iż są prowadzone prace modernizacyjne tych samolotów i na dniach rozpoczęto próby zmodernizowanego Su-33.

Za: http://en.rian.ru/mlitary_news/20101005/160836124.html

Cytuj
Russia's Sukhoi begins Su-33 Flanker-D trials

Russia's Sukhoi aircraft holding revealed on Tuesday it has begun ground and flight trials of the modernized fourth generation Su-33 naval fighter.

The Su-33 Flanker-D is a carrier-based warplane, originally known as the Su-27K Flanker, which first rolled off the production line in the late 1980s.

Modernization works and trials are being carried out in the Russian Far Eastern city of Komsomolsk-on-Amur, a statement from Sukhoi said.

Wygląda więc na to że o ile informacja się potwierdzi to pomimo ogłoszenia planów zakupu partii przeszło 24 myśliwców MiG-29K/KUB Izd. 9.41/9.47 to obecne w WMF w 279 OKIAP kilkanaście samolotów Su-33 może mieć szansę polatać jeszcze kilkanaście lat o ile modernizacja dojdzie do skutku. W sumie uzupełnienie dwóch tuzinów MiG-29K/KUB zmodernizowanymi Su-33 to byłby z punktu widzenia operacyjnego zapewne dość rozumny wariant.

Warto w tym miejscu zaznaczyć że Rosjanie dla lotniskowca Admirał Kuzniecow (Адмирал флота Советского Союза Кузнецов) od lat starali się o tak zwaną drugą zmianę pokładowych samolotów myśliwskich dla okrętu (w dawnych czasach, jak jeszcze eksploatowano starsze lotniskowce z pionowzlotami Jakowlewa taka była właśnie radziecka prakty­ka, że pułk obsługujący lotniskowiec miał etatowo prawie dwukrotnie więcej samolotów, niż mieściło się na okrę­cie). Jeśli się na to zdecydują i pieniądze im na to pozwolą to nie byłoby to takie złe - zwłaszcza w obliczu odejścia od programu Su-27KUB/Su-33UB.

Na marginesie warto przypomnieć że kilkanaście obecnie eksploatowanych pokładowych Su-33 w latach 2002-2003 w ramach remontu generalnego w zakładach KnAAPO przeszło również aczkolwiek drobną - ale jednak - modernizację gdzie m.in. zainstalowany został nowy system RWR: SPO-32 (L-150) Pastel. Niektóre jego czujniki widoczne są na przednich klapach skrzydeł. Do prezentacji danych o zagrożeniach oraz o opromieniowaniu samolotu przez stacje radiolokacyjne, zamiast starego, charakterystycznego dla tego typu SPO ekranu CRT (i dawnej Beriozy) służy nowy system SIO-1 (СИО-1: Sistema Indikacji samoljeta o Obłuczeniu) zaprojektowany przez OKB Uljanowsk ze wskaźnikiem wielofunkcyjnym IM-3M-14. Systemy nawigacyjne miałby zostać uzupełnione również o odbiornik A-737-010 (GLONASS). Dość łatwo je zresztą rozpoznać po nowym malowaniu i m.in. braku elementów Beriozy.

Z dostępnych zdjęć wynika iż remont przeszło co najmniej tuzin maszyn Su-33: 60, 61, 64, 68, 72, 76, 79, 80, 81, 86, 87, 88.
Maszyny które nie przeszły tamtych prac ale latają do dnia dzisiejszego to m.in. 67, 83 oraz 85 (niewykluczone jednak że te i inne przejdą remont).

Kilka egzemplarzy które nie przeszły remontu (prawdopodobnie wówczas nie starczyło pieniędzy) najprawdopodobniej na dzień dzisiejszy są nielotami tym niemniej wg. ostatnich informacji docelowo praktycznie na wszystkich będących na stanie Su-33 mają zostać przeprowadzone prace.

(http://russianplanes.net/images/to30000/029044.jpg)

(http://russianplanes.net/images/to29000/028170.jpg)

(http://russianplanes.net/images/to29000/028264.jpg)
Tytuł: Odp: Su-33
Wiadomość wysłana przez: John Cool w Listopada 08, 2010, 17:50:33
A może to taki laserowy system pomiaru położenia przestrzennego w granicach przestrzeni poligonu....nie wiem ,po prostu wymyślam :005:

Wracając jeszcze do tej sprawy - ostatnio przyszło mi do głowy że może to być element optycznego systemu lądowania Opticzeskaja Sistema Posadki (OSP) Łuna-3M.
Tytuł: Odp: Su-33
Wiadomość wysłana przez: hamar w Listopada 12, 2010, 12:33:03
Nie jest wykluczone że pomieszaliśmy dwa urządzenia.Ten laserowy odbijacz kątowy o którym dyskutowalismy wcześniej ,który faktycznie może być elementem Łuny 3M , oraz ПМСМ (według najnowszych informacji z airfoce.ru).ПМСМ to mocowany pod gniazdo stykowe imitator pocisku R27.Istnieje możliwość nastawy wersji imitacji R27 R lub R 27 T.
http://forums.airforce.ru/attachment.php?attachmentid=28095&d=1289489782
Tytuł: Odp: Su-33
Wiadomość wysłana przez: John Cool w Listopada 13, 2010, 15:31:39
W takim razie myślę że wyjaśniła się rola obu urządzeń. Wygląda również na to że imitator pocisku R-27R1 tj. ПМСМ przenoszony jest pod gniazdami stykowymi pylonów zarówno Su-33, Su-27P czy MiGów-29... w zasadzie pewnie można się pokusić o twierdzenie że przez wszystkie samoloty które przenoszą belkę AKU-470 bądź APU-470.
Tytuł: Odp: Su-33
Wiadomość wysłana przez: Czesio w Listopada 13, 2010, 23:41:35
W takim razie myślę że wyjaśniła się rola obu urządzeń.
Bynajmniej, dla mnie nie jest to takie jasne. Trudno mi sobie wyobrazić, że Su-33 do lądowania musi zabierać w miejsce rakiety R-73, jakieś urządzenie optyczne. Z resztą zdjęcie zrobiono chyba na Su-27, a nie Su-33. Generalnie najważniejszym elementem na TAKR AFSS Kuźniecow jest radiotechniczny system naprowadzania Rezistor K4. System zapewnia między innymi automatyczne podejście do lądowania w trybie dyrektywnym, półautomatycznym i automatycznym. W końcowej fazie pilot korzysta z systemu optycznego Łuna-3 oraz Glissada - N.
(http://img338.imageshack.us/img338/8053/una3.png)
Łuna-3 składa się z zespołu reflektorów o wąskim kącie świecenia w kolorze czerwonym, zielonym i żółtym przy czym żółty wskazuje punkt przyziemienia dopiero na kolejnej linie aerofiniszera.
Być może Łuna-3M jest udoskonaloną wersją z dodatkowym urządzeniem laserowym, a urządzenie podwieszane pod samolotem służy do jego okresowej kalibracji.
(http://img192.imageshack.us/img192/8329/dsc07779y.jpg)
O ile mi wiadomo w czasie podejścia do lądowania Su-33 jest wykorzystywane urządzenie znajdujące się na goleni przedniej
(http://www.aircraftresourcecenter.com/AWA1/201-300/walk270_Su-33/images_Sergei_Galicky/su-33-09.jpg)
Jako ciekawostkę wrzucam zdjęcie T-10K-9 z inna kolejnością lamp na panelu.

Na pokładzie okrętu znajduje się również system wideo rejestrujący starty i lądowania, który być może wykorzystuje laserowy dalmierz.
Czy jest to odzwierciedlone w Lock On?
Tytuł: Odp: Su-33
Wiadomość wysłana przez: John Cool w Grudnia 13, 2010, 19:58:57
Na pokładzie okrętu znajduje się również system wideo rejestrujący starty i lądowania, który być może wykorzystuje laserowy dalmierz.
Czy jest to odzwierciedlone w Lock On?

Odnośnie sima to w kabinie jest tylko wskaźnik Łuny... i to w zasadzie tyle na temat.

Przy okazji - reportaż z rosyjskiej TV Zwiezda z zakładów KnAAPO prezentujący wspomniany wcześniej prototyp modernizacji Su-33 która najwyraźniej dojdzie do skutku... co w sumie cieszy. Co interesujące na hali montażowej widać również klika egzemplarzy Su-30M2 - najprawdopodobniej z niewielkiej serii zamówionej przez WWS (kokpit w ostatnich sekundach filmiku to również najprawdopodobniej Su-30M2/MK2).

http://www.tvzvezda.ru/news/forces/content/ispytaniya_modernizirovannogo_su-33_v_1312.html
Tytuł: Odp: Su-33
Wiadomość wysłana przez: Sundowner w Grudnia 14, 2010, 08:25:47

O ile mi wiadomo w czasie podejścia do lądowania Su-33 jest wykorzystywane urządzenie znajdujące się na goleni przedniej
http://www.aircraftresourcecenter.com/AWA1/201-300/walk270_Su-33/images_Sergei_Galicky/su-33-09.jpg
Ja tam jestem ślepy, ale nic do automatycznego podejścia tam nie widzę, tylko układ sterowania, oświetlenie lądowania/kołowania i światła sygnalizacji AOA* dla LSO*.




* jakkolwiek nazywa się rosyjski odpowiednik
Tytuł: Odp: Su-33
Wiadomość wysłana przez: MazuR w Grudnia 14, 2010, 15:54:57
Odnośnie sima to w kabinie jest tylko wskaźnik Łuny... i to w zasadzie tyle na temat.

Czy mógłbyś pokazać screena tego wskaźnika w LO? Czy w symulatorze robi coś więcej oprócz wyglądania?
Tytuł: Odp: Su-33
Wiadomość wysłana przez: John Cool w Grudnia 14, 2010, 22:33:30
Ja tam jestem ślepy, ale nic do automatycznego podejścia tam nie widzę, tylko układ sterowania, oświetlenie lądowania/kołowania i światła sygnalizacji AOA* dla LSO*.

Bo podejście czy tam jak kto woli awtomaticzeski zachwat kursu i glissady :121: w trybie automatycznym bądź dyrektywnym realizowane jest przez morskie radiotechniczne systemy bliskiej nawigacji i o ile dobrze zrozumiałem tylko w ich kontekście była o tym mowa a nie systemów optycznych... wykorzystywanych w fazie finalnej.

Jako ciekawostka - aerofiniszer na TAKR "Admirał Flota Sowieckiego Sojuza Kuźniecow" nazywa się Swietłana-2, natomiast ostatnia z zespołu linii rozpiętych w poprzek pokładu startowego do specjalnych tłumików hydraulicznych to Nadieżda.

Czy mógłbyś pokazać screena tego wskaźnika w LO? Czy w symulatorze robi coś więcej oprócz wyglądania?

Sklejenie symulatorowego i rzeczywistego kokpitu z panelem sygnalizacyjnym:

(http://img593.imageshack.us/img593/2016/su33cockpit1.jpg)
Tytuł: Odp: Su-33
Wiadomość wysłana przez: Valium w Grudnia 15, 2010, 00:53:31
Chciałem tylko wyjaśnić, aby nie bylo nie dogodności. Łuna nie pełni funkcji w LO wyłącznie ozdobnej, bowiem pomaga w lądowaniu.
Pokażę to na przykładzie LOFC 2. Sory za kiepskie podejście, ale na co dzień nie latam na Su-33 tylko Su-27, a ostatni trening podejścia do lotniskowca miałem wieki temu.
(http://img213.imageshack.us/img213/1776/screenshot016lz.jpg) (http://img213.imageshack.us/i/screenshot016lz.jpg/)
(http://img59.imageshack.us/img59/9070/screenshot017oy.jpg) (http://img59.imageshack.us/i/screenshot017oy.jpg/)
Co do wypowiedzi kolegi z trzech postów niżej - nie mogę się zgodzić. Su-33 różni się znacznie od Su-27 w Lock On.
Oprócz Łuny jest kilka innych rzeczy. Wstawiam zdjęcie poniżej. Akurat to co najważniejsze to wcięło, ale przy wyświetlaczu klap jest puste miejsce, a w Su-27 nie. Masz inny zegar kątu podejścia, ową Łunę, IRST w innym miejscu, kontrolki uzborjenia i całkowicie inny panel przycisków po boku.
(http://img339.imageshack.us/img339/6245/screenshot017lrf.jpg) (http://img339.imageshack.us/i/screenshot017lrf.jpg/)




Tytuł: Odp: Su-33
Wiadomość wysłana przez: John Cool w Grudnia 21, 2010, 21:02:34
Su-33 podczas remontu i modernizacji w zakładach KnAAPO:

(http://img525.imageshack.us/img525/2484/7a9c9d69f473.jpg)
Tytuł: Odp: Su-33
Wiadomość wysłana przez: John Cool w Stycznia 02, 2011, 16:22:29
Skoro mowa w temacie o rosyjskich lotniskowcach to odnośnie 279.OKIAP i listy Su-33 obu eskadr bojowych pułku warto jeszcze wspomnieć że istnieje również trzecia eskadra szkolno-treningowa (3.AE) - "Wróble", operująca na szkolnych samolotach pokładowych Su-25UTG. Myślę że również warto sporządzić ich listę.

(http://img529.imageshack.us/img529/4705/img1295sm.th.jpg) (http://img529.imageshack.us/i/img1295sm.jpg/)
Znaczek trzeciej eskadry.

Prototypy:
   1. "08" — Pierwszy prototyp T8UTG-1 powstały z przebudowanego Su-25UB. Dziewiczy lot 1 września 1988 roku. Na wystawie MAKS 1999 samolot zaprezentował mechanizm składania skrzydeł - jedyny egzemplarz morskiej "żaby" zmodyfikowany w ten sposób (na egzemplarzach seryjnych nie ma tej instalacji).

(http://img204.imageshack.us/img204/1942/su25utg9.jpg)

W latach 1990-1991 zakłady lotnicze w Ułan-Ude (U-UAZ) wykonały serię 10 samolotów Su-25UTG. Pierwsze pięć egzemplarzy trafiło do Sewieromorska, pozostałe 5 trafiło do ośrodka treningowego Nitka (НИУТК) w Sakach (Nowo-Fiodorowka) na Ukrainie. Po upadku ZSRR zostały one przejęte przez Ukrainę, aczkolwiek część egzemplarzy zwrócono później Rosji.

Pozostałe maszyny w posiadaniu lotnictwa WMF FR nie były oczywiście wystarczające stąd też co interesujące wysłano zapytanie do zakładów Suchoja o przebudowę kilku zwykłych samolotów szkolnych Su-25UB w wersję pokładową nazwaną Su-25UBP ("P" od "Pałubnyj"). Ostatecznie do tego nie doszło z dwóch przyczyn: 1) wierzono jeszcze wówczas w  powstanie i wdrożenie do marynarki wersji Su-27KUB, 2) opcja ta okazała się zbędna po tym jak pojawiła się możliwość przejęcia części Su-25UTG pozostających na Ukrainie.

Egzemplarze seryjne:

Przekazane do Sewieromorska:
1. "04" —
2. "06" — 11 listopada 1992 roku egzemplarz n/b '06' uległ rozbiciu podczas próby lądowania nieopodal Murmańska. Przyczyną był najprawdopodobniej błąd pilota.
3. "07" —
4. "10" — w styczniu 2004 roku uległ wypadkowi podczas lądowania na lotniskowcu TAKR "Kuzniecow", zrezygnowano z remontu maszyny i samolot ostatecznie spisano ze stanu.
5. "11" — w służbie do dnia dzisiejszego.

Przekazane do do ośrodka treningowego Nitka (НИУТК) w Sakach (Nowo-Fiodorowka) :
6. "60" — przejęty przez Ukrainę, otrzymał nowy n/b "42", obecnie nielot.
7. "61" — przejęty przez Ukrainę ale później na bazie dwustronnych umów przekazany z powrotem do WMF FR, otrzymawszy n/b "16", spisany ze stanu w roku 2007.
8. "62" — przejęty przez Ukrainę, otrzymał nowy n/b "43", w roku 2007 został sprzedany do ChRL (sic!).
9. "63" — przejęty przez Ukrainę ale później na bazie dwustronnych umów przekazany z powrotem do WMF FR, otrzymawszy n/b "17", spisany ze stanu w roku 2007.
10. "64" — przejęty przez Ukrainę ale później na bazie dwustronnych umów przekazany z powrotem do WMF FR, otrzymawszy n/b "18".

Ponadto w ostatnim czasie można zaobserwować egzemplarze o innych numerach, najprawdopodobniej pochodzą one jednak z dawnej serii a po remontach zostały im nadane nowe numery boczne.
- "08" (wrzesień 2010),
- "12" (wrzesień 2010),
- "14" (wrzesień 2010),
- "15" (wrzesień 2010).

(http://spotters.net.ua/files/images/0000013093_small.jpeg)

(http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/middle/5/4/8/1791845.jpg)

(http://photo.strizhi.info/d/120819-5/DSC01696.JPG)
Tytuł: Odp: Su-33
Wiadomość wysłana przez: Czesio w Stycznia 18, 2011, 12:58:39
Panowie nie bawcie się w leecherów. Wiem, że macie wszystkie samoloty w Rosji policzone i sfotografowane  :020: Mógłby ktoś z Was zrobić zestawienie współczesnych losów prototypów T-10K?
Pytanie - co to za zasobnik?
(http://paralay.com/su33/3353.jpg)
Tytuł: Odp: Su-33
Wiadomość wysłana przez: hamar w Stycznia 18, 2011, 15:35:32
Stara fotka,wiele razy publikowana, ale co to jest ?Może to ten zasobnik      http://fotki.yandex.ru/users/b737/view/456056?page=4
albo jego wersja,bo część przednia jest jakby pełna a nie przeszklona (dla kamery dokumentującej podejścia?)
Tytuł: Odp: Su-33
Wiadomość wysłana przez: John Cool w Stycznia 18, 2011, 16:54:35
Ja gdzieś widziałem go podpisany jako zasobnik rozpoznawczy, ale do czego toto naprawdę służy to na tę chwilę niestety nie wiem.
Tytuł: Odp: Su-33
Wiadomość wysłana przez: Czesio w Stycznia 18, 2011, 17:05:27
T-10K-7 (03-02) sfotografowany na lotnisku Kirowskoje w maju 2003 roku, jak podają różne źródła Chińczycy kupili T-10K w 2000 lub 2001. Trudno dociec jak było na prawdę.
(http://spotters.net.ua/files/images/0000002831_large.jpeg)
Tytuł: Odp: Su-33
Wiadomość wysłana przez: John Cool w Stycznia 18, 2011, 18:20:56
Według moich informacji ChRL dokonała tego zakupu właśnie w roku 2003, ale w sumie nie ma to aż takiego znaczenia - bo powiedzmy sobie szczerze- grono prototypów podejrzanych o to że zostały sprzedane do tamtego kraju jest niewielkie i w zasadzie moim zdaniem ograniczone jest do dwóch egzemplarzy: T10K-3 (nr ser. 02-01) i T10K-7 (nr ser. 03-02) więc defacto maszyn będących przedmiotem wątpliwości. Pewne jest że T10K-7 pozostał na Ukrainie - mógł więc trafić do ChRL. Może kupili obydwa?

Pozostałe egzemplarze przedseryjne miały różne losy: T10K-1 został rozbity, T10K-4 (nr ser. 02-02) został przebudowany jako prototyp T10KUB-1, T10K-5 (nr ser. 02-03) oraz T10K-6 (nr ser. 03-01) byli częstymi uczestnikami na wystawach MAKS, T10K-8 (nr ser. 03-03) także został stracony.

Natomiast T10K-9 (nr ser. 03-04) często był widziany razem z egzemplarzami seryjnymi podczas rejsów Kuźniecowa i do dzisiaj pozostaje w Rosji... w kondycji powiedzmy dyskusyjnej.

(http://img211.imageshack.us/img211/9807/p8192472ff.jpg)
Tytuł: Odp: Su-33
Wiadomość wysłana przez: tiges w Stycznia 19, 2011, 20:32:48
Ja mam mam nadzieje, ze ciekawa fotke (skan)

(http://img521.imageshack.us/img521/3924/su33tanker.jpg)

Jest tez wnetrze, ale to skan, wiec jakosc srednia.

(http://img262.imageshack.us/img262/5608/su33wnetrze.jpg)
Tytuł: Odp: Kraksy, wypadki, nieprzewidziane zdarzenia....
Wiadomość wysłana przez: damos w Stycznia 27, 2011, 21:25:16
Czy mnie wzrok myli, czy SU-33 jest w stanie wystartować na zablokowanych kołach ? (hamulce?)
http://www.youtube.com/watch?v=qFavtMOXrOE&feature=related (http://www.youtube.com/watch?v=qFavtMOXrOE&feature=related)
od 0:29 - SU-33 startuje "na rampę", bez użycia katapulty i ciągnie za sobą 2 czarne ślady - ewidentnie "palone gumy".
Mimo to zdołał nabrać na tyle prędkości aby utrzymać się w powietrzu !
To był błąd pilota, czy awaria układu? (Zimny Janek z pewnością ma wszystkie detale w swoim kajecie ;) )
Takie sytuacje "zdarzają się" i są wliczone w kształt rampy i prędkość okrętu, czy pilot miał wyjątkowe szczęście?
Co jeszcze potrafią rosyjskie (radzieckie?) samoloty? :)

Jest to raczej "nieprzewidziane zdarzenie" i niemal "kraksa" więc umieszczam tutaj.
Tytuł: Odp: Odp: Kraksy, wypadki, nieprzewidziane zdarzenia....
Wiadomość wysłana przez: Galimex w Stycznia 27, 2011, 21:53:25
Chłopak spalił gumę i tyle  :118:
Tytuł: Odp: Odp: Kraksy, wypadki, nieprzewidziane zdarzenia....
Wiadomość wysłana przez: John Cool w Stycznia 27, 2011, 23:59:20
To jest bardzo podobny wypadek jaki przydarzył się bodajże jakoś jesienią 1989 roku podczas startu z trampoliny lotniskowca TAKR "Kuzniecow" na T10K-2 n/b "39" Wiktorowi Pugaczowowi.

Generalnie na lotniskowcach, włączywszy w to TAKR "Kuzniecow" istnieje podczas startu pewien "drobny" problem - mianowicie samolot generalnie ciężko utrzymać na pokładzie w jednym miejscu gdy silniki pracują na maksymalnym zakresie a co gorsza pokład jest mokry i pokryty solą. Koła podwozia po prostu się ślizgają. Generalnie jednak na takich okrętach są różne sposoby rozwiązania tego problemu - Rosjanie na ten przykład zastosowali zespół połączonych ze sobą wysuwanych klinów pod koła podwozia głównego- gdy pilot przesunie DSSy do oporu i silniki wejdą w maksymalny zakres dopalania to kliny są spuszczane i maszyna startuje.

I tego dnia Pugaczow ustawił maszynę na bliższym stanowisku startowym, koła podwozia głównego zostały zablokowane przez kliny i wówczas przesunąwszy DSS do oporu wszedł na maksymalny zakres dopalania. Po podniesieniu tylnej osłony dał znak operatorowi systemu aby zwolnił kliny... po czym te niespodziewanie uległy awarii. Po prostu się zablokowały i za nic nie chciały się schować.

W rezultacie maszyna utknęła z silnikami pracującymi przy full obrotach na maksymalnym zakresie dopalania naprzeciw wysuniętej osłony na ponad 16 sekund zamiast dopuszczalnego limitu 6 sekund postoju na maksymalnym ciągu. To było zdecydowanie za wiele dla układu chłodzenia cieczą osłony i w efekcie końcowym została ona poważnie uszkodzona. SKP lotniskowca TAKR "Kuzniecow" poleciło Pogaczowowi aby zwolnił dzwignie DSSów i nieco zmniejszył obroty... po czym gdy ten ledwo przesunął DSSy to zmniejszyło się obciążenie na klinach i te się niespodziewanie schowały... po czym maszyna ruszyła gwałtownie (wręcz strzeliła) do przodu. Przy czym Wiktor Pugaczow jako wyjątkowo doświadczony lotnik wykorzystał do oporu halmulce kołowe aby tylko przez przypadek nie ześlizgnąć się w niekontrolowany sposób z trampoliny.

Po wylądowaniu odholowano T10K-2 z pokładu do hangaru i po przeglądzie technicznym nie stwierdzono żadnych uszkodzeń więc suma sumarum skończyło się dobrze.



Najprawdopodobniej przebieg wypadków na filmiku był podobny do tego co przydarzyło się Pugaczowowi i pilot tamtego Su-33 postąpił podobnie.
W każdym razie metoda działa - lepiej puścić dym z opon i zadać szyku niż "klapnąć" do wody  :021:
Tytuł: Odp: Su-33
Wiadomość wysłana przez: damos w Stycznia 28, 2011, 13:27:32
 :karpik Dzięki za wyjaśnienia - miałem rację co do "Kajetu Zimnego Janka"  :banan
Gwoli ciekawstki na tym filmiku: http://www.youtube.com/watch?v=TdPDlbrN21o
 przy 03:27 widać działanie omawianych przez Johna Coola klinów/blokad.
Tytuł: Odp: Su-33
Wiadomość wysłana przez: John Cool w Kwietnia 06, 2011, 23:31:54
Na blogu Denisa Mokruszina (http://twower.livejournal.com) pojawiła się duża seria fajnych zdjęć Su-33 w Sewieromorsku-2.

Link do galerii: http://twower.livejournal.com/522538.html

Zdjęcia są o tyle interesujące że widać na nich ewidentnie że na kilku samolotach Su-33 przeprowadzono jakieś prace remontowe w KnAAPO a być może także - kierując się wcześniejszymi doniesieniami - również modernizacyjne. Ich zakres przynajmniej dla mnie pozostaje jednak nieznany, zaś w informacjach na ten temat na razie da się wyczytać jedynie eufemizm "zmodernizowany Su-33"... cokolwiek miałoby to oznaczać.

Na samolotach zwraca uwagę również zwiezda w nowej kolorystyce jak i odświeżone malowanie. Maszyny wyglądają dość świeżo, wśród nich da się dostrzec również dawno nie widziane Su-33 n/b 78, 66 oraz 62. Przy czym ten ostatni może być przenumerowanym egzemplarzem, bo nie ma takowego na oryginalnej liście produkcyjnej.

Przy okazji - z prawej strony nagłówka fotelu pilota udało się odczytać nr fabryczny Su-33 n/b 64: 06102 zatem pełny numer to jak można wywnioskować 49051006102.

(http://img-fotki.yandex.ru/get/4403/elberet545.47/0_5a7ff_1c6b8b7_XL.jpg)

(http://img-fotki.yandex.ru/get/6004/elberet545.47/0_5a800_125357e6_XL.jpg)

(http://img-fotki.yandex.ru/get/4404/elberet545.48/0_5a827_640402e3_XL.jpg)

(http://img-fotki.yandex.ru/get/4405/elberet545.48/0_5a801_453a6d53_XL.jpg)

(http://img-fotki.yandex.ru/get/5803/elberet545.48/0_5a810_5f8a02fd_XL.jpg)

Interesująca tablica - Indykacja IŁS pricelnego kompleksa Su-33. Chyba nie trzeba tłumaczyć  :121:

(http://img-fotki.yandex.ru/get/5504/elberet545.47/0_5a7f6_c0bb09e8_XL.jpg)

Jedna z naszywek:

(http://img-fotki.yandex.ru/get/4403/elberet545.47/0_5a7fd_e4a9fda6_-1-XL.jpg)


Symulator Su-33:

(http://img-fotki.yandex.ru/get/5303/elberet545.48/0_5a823_f8955d69_XL.jpg)

(http://img-fotki.yandex.ru/get/6003/elberet545.49/0_5a842_dcd4ccfb_XL.jpg)

Na jednym ze stanowisk facet ma... Cougara:  :021: :karpik

(http://img-fotki.yandex.ru/get/4607/elberet545.48/0_5a839_712d949b_XL.jpg)
Tytuł: Odp: Su-33
Wiadomość wysłana przez: sniffer w Kwietnia 07, 2011, 12:40:45
Niedawno też 2 maszyny (#62, #68) wizytowały port lotniczy Tolmaczewo w Nowosybirsku:

(http://2.bp.blogspot.com/-vrY5LuYZW1s/TYnwUGveYeI/AAAAAAAAIUk/fzM-ip9e4Pk/s1600/STILETO%2B7.jpg)

(http://4.bp.blogspot.com/-T63-gsF0Zu4/TYnwT4mJx7I/AAAAAAAAIUc/oiaYusfNMGA/s1600/STILETO%2B8%2BSU-33%2BTOLMACHEVO.jpg)
Tytuł: Odp: Su-33
Wiadomość wysłana przez: whiskey111 w Kwietnia 07, 2011, 15:01:28
Zdjęcia extra. Dlaczego używają Cougara a nie własnych ?
Tytuł: Odp: Su-33
Wiadomość wysłana przez: John Cool w Kwietnia 07, 2011, 21:30:13
Niedawno też 2 maszyny (#62, #68) wizytowały port lotniczy Tolmaczewo w Nowosybirsku: [...]

Podejrzewam że zatrzymały się w Tołmaczewie po drodze do Sewieromorska-2, w końcu z zakładów z Kosmomolska nad Amurem jest to całkiem "ładny" kawałek drogi  :karpik

Przy okazji ze zdjęć udało mi się "wyczaić" również nr fabr. maszyny Su-33 n/b 81 czyli 49051007403.

Zdjęcia extra. Dlaczego używają Cougara a nie własnych ?

Zapewne dlatego że to stanowisko/trenażer na PC - więc można łatwo podłączyć jakikolwiek kontroler jaki popadnie, pewnie równie dobrze można się bawić Saitekiem X45. Coś jak symulator A-10C dla US National Guard od ED  :121:
Tytuł: Odp: Su-33
Wiadomość wysłana przez: marco w Maja 17, 2011, 16:10:16
Lotnictwo pokładowe, starty i lądowania na Kuzniecowie.

http://www.youtube.com/watch?v=W0X50HpeLqA&feature=player_embedded
Tytuł: Odp: Su-33
Wiadomość wysłana przez: John Cool w Maja 21, 2011, 11:39:26
Kolejna seria zdjęć Su-33 z Sewieromorska-2: http://onepamop.livejournal.com/823062.html

Wyraźnie widać że maszyny są świeżo po remoncie. Jest mowa również o nalocie rocznym pilotów pałubnej awiacji - obecnie na poziomie 80-90h, zaś instruktorzy mogą wyrobić do 120-150h.

Zastanawiający jest jeszcze casus maszyny Su-33 n/b 62 - zwłaszcza na tle tego że p. Piotr Butowski pisał w swoich pracach o 26 samolotach seryjnych (znane są póki co 24). Czyżby faktycznie co najmniej 2 samoloty we wcześniejszym zestawieniu zostały niesłusznie pominięte?

(http://gallery.greedykidz.net/get/990353/sf-avia_2011_compressed_ed-DSC_9709.jpg?g2_serialNumber=1)

(http://gallery.greedykidz.net/get/990208/sf-avia_2011_compressed_ed-DSC_9235.jpg?g2_serialNumber=1)

(http://gallery.greedykidz.net/get/990221/sf-avia_2011_compressed_ed-DSC_9253.jpg?g2_serialNumber=1)

(http://gallery.greedykidz.net/get/990291/sf-avia_2011_compressed_ed-DSC_9523-2.jpg?g2_serialNumber=1)

(http://gallery.greedykidz.net/get/990251/sf-avia_2011_compressed_ed-DSC_9376-2.jpg?g2_serialNumber=1)

(http://gallery.greedykidz.net/get/990367/sf-avia_2011_compressed_ed-DSC_9827.jpg?g2_serialNumber=1)
Tytuł: Odp: Su-33
Wiadomość wysłana przez: darekQ w Maja 29, 2011, 02:08:54
Na blogu Denisa Mokruszina (http://twower.livejournal.com) pojawiła się duża seria fajnych zdjęć Su-33 w Sewieromorsku-2.

Link do galerii: http://twower.livejournal.com/522538.html

Na dziś widoczki z symulatora
http://www.youtube.com/watch?v=shmDIenqM0c&feature=player_embedded
Tytuł: Odp: Su-33
Wiadomość wysłana przez: John Cool w Czerwca 16, 2011, 16:38:41
W temacie warto dodać że znane jest już nazwisko pilota który odpalił ten "numer" na krążącym już od jakiegoś czasu po sieci filmiku:
http://www.youtube.com/watch?v=UE6fJMSSl7U

Miał to być rzekomo podpułkownik pil. pałubnej awiacji WMF Paweł Podguzow (Павел Подгузов):

(http://img824.imageshack.us/img824/7742/87072588.jpg)

Z mniej znanych egzemplarzy samolotów seryjnych istnieje jeszcze Su-33 n/b 71 - niestety na razie nie jest dostępna żadna fotografia tej maszyny. Zgadzałoby się to z p. Piotrem Butowskim który swego czasu pisał w swoich pracach o 26 samolotach seryjnych.
Tytuł: Odp: Su-33
Wiadomość wysłana przez: darekQ w Czerwca 16, 2011, 21:35:06
 Trza mieć kupę szczęścia i wielkie umiejętności żeby z tego wyjść.
Jeżeli to on, to nie jego pierwszy "numer" z tej serii.
w opisie "kobra" Podguzowa
http://rutube.ru/tracks/220907.html
Tytuł: Odp: Su-33
Wiadomość wysłana przez: Czesio w Czerwca 20, 2011, 22:47:57
Bez tłumaczenia, zainteresowani się połapią  :001:
Cytuj
Т10К-1, 17.08.87, б/н 37, разбит 27.09.88, Н.Ф.Садовников
Т10К-2, 22.12.87, б/н 39, первая посадка на ТАКР
Т10К-0, (01-01), стат.испытания, 1989 г., в 1997 г переоборудован в стат. Т10КУБ-0
Т10К-3, (02-01), 17.02.90
Т10К-4, 1990, б/н 59, в 1995 - 96 годах был переоборудован в Т10КУБ-1
Т10К-5,1990, б/н 69
Т10К-6, (03-01), январь 1991, б/н 79
Т10К-7, (03-02), февраль 1991, остался в Крыму, продан Китаю, прототип J-15
Т10К-8, (03-03), апрель 1991, разбит 11.07.91, Т.Апакидзе, отказ СДУ
Т10К-9, (03-04), июнь 1991, б/н 109, с 1996 года не летал
Т10К-10, (03-05), повторные стат.испытания, (23.07.91 ?)

б/н 60, летает, прошел модернизацию
б/н 61, летает, прошел модернизацию
б/н 62, летает, прошел модернизацию
б/н 64, летает, прошел модернизацию
б/н 65, разбит 17.06.1996, ошибка пилотирования, В.Кузьменко, погиб
б/н 66, летает, прошел модернизацию
б/н 67
б/н 68
б/н 70, разбит 17.07.2001, Т.Апакидзе. погиб, (зав.№ 49051004103, сер.№ 04-03)
б/н 71, нет фото
б/н 72
б/н 73, разбит 11.05.2000, "Кобра", ошибка пилотирования П.П.Кретов
б/н 76, летает

б/н 77, (зав.№ 49051005101, сер.№ 05-01)
б/н 78
б/н 79
б/н 80, летает, прошел модернизацию
б/н 81, летает, прошел модернизацию
б/н 82, обрыва троса, 05.09.2005, Юрий Корнеев, (зав.№ 49051007504, сер.№ 07-04)
б/н 83
б/н 84
б/н 85
б/н 86, летает, прошел модернизацию
б/н 87, летает, прошел модернизацию
б/н 88, (зав.№ 49051009301, сер.№ 09-01)

В 1992 - 96 годах сданы 4, 5, 6, 7, 8 по 5 машин каждая, и одна б/н 88 девятой серии. Из девятой серии несколько машин осталось на заводе в Комсомольске-на-Амуре

Таким образом построено 35 машин, 9 опытных, 2 для стат.испытаний, 24 серийных, потеряно 2 опытных и 4 серийных.
 
Tytuł: Odp: Su-33
Wiadomość wysłana przez: John Cool w Lutego 24, 2012, 16:27:12
Zestaw zdjęć od Siergieja Kuzniecowa: https://picasaweb.google.com/117990383296131038585/_#

(https://lh3.googleusercontent.com/-fS5pM5Y_75w/TzvrTjgRDtI/AAAAAAAACOI/FdrNLzpyjZI/s640/IMG_4335.JPG)

(https://lh5.googleusercontent.com/-KaJo14TrkhM/TzvseIxJiCI/AAAAAAAACV4/HVAYRSzfDoU/s640/IMG_4480.JPG)

(https://lh4.googleusercontent.com/-WI-XZTVnQ6w/TzvsNXaTZpI/AAAAAAAACUA/xBGnhFw774I/s640/IMG_4435.JPG)

(https://lh4.googleusercontent.com/-WVDgVzZpWVk/TzvrsnbeFAI/AAAAAAAACQo/fvY4w5Tgx0E/s640/IMG_4361.JPG)
Tytuł: Odp: Su-33
Wiadomość wysłana przez: John Cool w Kwietnia 15, 2012, 10:43:22
Czyżby jednak w Rosji budowano nowy obiekt pokroju Nitka?
Budowę rozpoczęto w Jejsku (Ейск), instalacja rampy ma się zakończyć do końca 2012 roku, cały obiekt ma być oddany do użytku ~2015 roku. Wykonawcą jest ОАО "Корпорация "Трансстрой".

(http://russianplanes.net/images/to74000/073289.jpg)
Tytuł: Odp: Su-33
Wiadomość wysłana przez: John Cool w Sierpnia 13, 2012, 00:45:26
Su-33 n/b 70 po remoncie w KnAAPO otrzymał malunek z Timurem Apakidze:

(http://img13.imageshost.ru/img/2012/08/12/image_5027b5f1c8dc1.jpg)

(http://img13.imageshost.ru/img/2012/08/12/image_5027b5eb8a1d0.jpg)
Tytuł: Odp: Su-33
Wiadomość wysłana przez: Rafi w Sierpnia 19, 2012, 19:53:45
Su-33 n/b 70 po remoncie w KnAAPO otrzymał malunek z Timurem Apakidze:

Na rosyjskojęzycznym forum jest informacja, że ten egzemplarz nie jest po remoncie i będzie przeznaczony na pomnik a jego numer będzie inny. Post Serhio 2012.08.13 16:00: http://forums.airbase.ru/2012/08/t11769,2--su-33-novosti.4616.html#p2898586 (http://forums.airbase.ru/2012/08/t11769,2--su-33-novosti.4616.html#p2898586)

Wg postu Czesia #55 z Czerwiec 20, 2011, 22:47:57 oryginalny 70 uległ rozbiciu
Cytuj
б/н 70, разбит 17.07.2001, Т.Апакидзе. погиб, (зав.№ 49051004103, сер.№ 04-03)
.
Tytuł: Odp: Su-33
Wiadomość wysłana przez: red_ivan w Grudnia 03, 2012, 22:53:54
Na military photos pojawiło się zdjęcie kokpitu podpisane jako Su-33M (http://i.imgur.com/v5HIN.jpg). Czy ktoś posiada jakieś informacje na temat takiej modernizacji? A może, to tylko źle podpisana fotka?
Tytuł: Odp: Su-33
Wiadomość wysłana przez: John Cool w Lutego 09, 2014, 17:28:39
Film o kompleksie treningowym NITKA:

1/2:
http://www.youtube.com/watch?v=DYmMo2Owkcs
2/2:
http://www.youtube.com/watch?v=iME8KGrxhCc#t=366
Tytuł: Odp: Su-33
Wiadomość wysłana przez: HAV w Grudnia 22, 2014, 13:34:51
Pozwolę sobie odkopać temat, bo i wzmianki o tym żadnej tu nie znalazłem...
Znane są jakieś info na temat chowanej drabinki w lewej burcie Su-33?
Pomysł się nie przyjął, czy jest dopiero wdrażany? Jakieś wzmianki czy reszta maszyn będzie w nie doposażona?
Trochę zawsze dziwiło mnie podejście Rosjan do tego elementu samolotów pokładowych i bieganie załogi z drabinkami po pokładzie lotniskowca; jakby nie patrzeć, np. w US NAVY element raczej podstawowy maszyn pokładowych...
Udało mi się ustalić, że jest na stanie dwóch maszyn - 70 z malowaniem Timura Apakidze i 88.

(http://s25.postimage.org/oio9zzcnv/image.jpg) (http://postimage.org/image/oio9zzcnv/) (http://s25.postimage.org/gr7k1f8ij/su_33_88.jpg) (http://postimage.org/image/gr7k1f8ij/) (http://s25.postimage.org/fq7bcariz/image.jpg) (http://postimage.org/image/fq7bcariz/) (http://s25.postimage.org/vppyvunkr/image.jpg) (http://postimage.org/image/vppyvunkr/) (http://s25.postimg.org/wyduhhfiz/53718d1399974863.jpg) (http://postimg.org/image/wyduhhfiz/) (http://s25.postimage.org/t9o5i05i3/6870.jpg) (http://postimage.org/image/t9o5i05i3/)


Przy okazji - wg. Airforce.ru (http://forums.airforce.ru/matchast/4131-reestr-su-33-a-13/#post106870) 17.07.2013 odsłonięto pomnik #70 z malowaniem Timura Apakidze na terenie KnAAPO

(http://s25.postimg.org/zefnvbxln/732463894598.jpg) (http://postimg.org/image/zefnvbxln/) (http://s25.postimg.org/h92ph9y3f/435465.jpg) (http://postimg.org/image/h92ph9y3f/) (http://s25.postimg.org/j25m5lja3/354687532.jpg) (http://postimg.org/image/j25m5lja3/)
Tytuł: Odp: Su-33
Wiadomość wysłana przez: John Cool w Marca 25, 2015, 22:19:08
[...] Udało mi się ustalić, że jest na stanie dwóch maszyn - 70 z malowaniem Timura Apakidze i 88.

Może tak być, bo maszyna n/b 88 jest samolotem z 9-tej serii produkcyjnej (n/s 09-01, n/fabr 49051009301), moim zdaniem jedynym jaki lata z tej serii. Jest wysoce prawdopodobne że od 9 serii postanowiono po prostu taką drabinkę zainstalować - ot kolejna modyfikacja wprowadzona w toku produkcji w nowej serii. To chyba najprostsze i najlogiczniejsze wyjaśnienie.
Natomiast n/b 70 który wystawiono jako pomnik to n/s 09-02 - samolot nigdy nie ukończony, ostatecznie niedawno wystawiono go jako pomnik na pamiątkę katastrofy samolotu Timura Apakidze. Ów Su-33 faktycznie nosił n/b 70, był to jednak samolot n/s 04-03 (nn/fabr49051004103).
Istnieją jeszcze przynajmniej 2 egzemplarze 9-tej serii o n/s 09-03 i 09-04, ale one również nie zostały ukończone i do dnia dzisiejszego są zmagazynowane w KnAAPO.

Przy okazji - dobre wieści dla Su-33: wbrew wcześniejszym zapowiedziom o spisaniu typu ze stanu, postanowiono że eksploatacja samolotu będzie kontynuowana co najmniej do 2025 roku (najwyraźniej jednocześnie z nowo przyjmowanymi do służby MiGami-29K/KUB), co więcej jest szansa że maszyna doczeka się kolejnej modernizacji: http://www.aex.ru/news/2015/3/20/131855/