Forum Miłośników Symulatorów Lotniczych
Zaplecze => Software & Hardware => Sprzęt wykonany samodzielnie => Wątek zaczęty przez: Sundowner w Września 09, 2010, 11:47:42
-
Moje projekty poutykały na stadiach projektowych, wymagają przeniesienia do formy materialnej i przetestowania kilku koncepcji... i zaczyna się problem: ograniczony fundusz R&D i "park maszynowy" skutecznie blokują postęp. Kombinowałem nad różnymi materiałami do wykonywania prototypów, niestety póki co albo robota jest zbyt pracochłonna, albo wymaga wykosztowania się na start, bo materiału trzeba kupić - jak na nasze potrzeby - wręcz hurtowe ilości.
Kombinowałem przy tekturze, ale robota z nią jest zbyt pracochłonna - by uzyskać strukturę o wystarczającej wytrzymałości mechanicznej. Podobnie sprawa ma się z płytami Styrenowymi. Plusem tych materiałów jest prostota ich obróbki, składania w kupę i można je dostać relatywnie tanio - w ilości takiej jaka akurat jest potrzebna. Tego np nie można powiedzieć o płytach MDF - odrzutów w zakładach produkujących meble praktycznie nie ma (skubańcy zatrudniają dobrych technologów :118: ) i trzeba sporo ostrzy do wyrzynarek zmarnować na pracę w tym materiale - otwornic też trzeba trochę nakupić na start, więc koszty by wystartować w tym materiale są wielokrotnie większe. Sklejka wypada jeszcze gorzej, chociaż jej wytrzymałość oferuje zbliżone rezultaty do finalnych produktów. Praca w metalu jest dostępna, ale wszystko na zamówienie i już trzeba dodawać do kosztów opłatę czyjejś robocizny.
Kompozyty pozwalają na zakup i użycie dokładnie takiej ilości materiału jaka jest potrzebna do pracy, jednakże środki na rozruch są potrzebne równie spore, jak nie większe co przy produktach celulozowych...
Ktoś ma jakieś pomysły na materiały, z których można zbudować prototypy kołysek drążków, czy kompletne przepustnice i orczyki, przy minimalnych nakładach finansowych i sensownej wytrzymałości ?
-
Mieliśmy podobny problem przy pracach magisterskich ze znajomymi przy budowie obudów, podstaw itp tak aby miały ładny wygląd a nie pochłonęły sporej ilości gotówki. Nie wiem co Ty chcesz dokładnie budować (jakie kształty zaprojektowałeś) ale wiem, że bardzo dobrze spisywała się zwykła peksa, która dała się łatwo docinać, nawiercać i łączyć za pomocą śrub i klei, można ją dostać za niewielkie pieniądze i w domowych warunkach dociąć idealnie. Dostępna jest w różnych grubościach i kolorach także nie przeźroczystych. Innym materiałem były panele ścienne albo podłogowe. Cena niska choć panele podłogowe są dość twarde (pojawiają się nawet iskry przy pracy z wyrzynarką) ale za to bardzo wytrzymałe.
-
Wszystkie komponenty projektuję jako albo wykonane z odlewów kompozytowych (żywica + włókno szklane + inne wypełniacze) i zwykle mają relatywnie - mało skomplikowane kształty, a sporą objętość. Albo jako wykonane z frezowanych i wierconych płaskowników i cylindrów metalowych (stal, dural, mosiądz).
Do wykonywania prototypów komponentów kompozytowych idealnie byłoby znalezienie jakiejś pianki - dość wytrzymałej, by się nie rozpadła przy próbach użycia, ale nadal pozwalającą łatwo się obrabiać. Niestety nie znalazłem jeszcze niczego odpowiedniego.
-
Tego np nie można powiedzieć o płytach MDF - odrzutów w zakładach produkujących meble praktycznie nie ma (skubańcy zatrudniają dobrych technologów
Szkoda,ze nie mieszkasz w Poznaniu.U nas można zamówić płytę MDF u stolarzaw dowolnym wymiarze oraz grubości.
-
Proponuję Corian. Tworzywo które da się odrabiać zwykłymi narzędziami do obróbki ręcznej. Coraz częściej stosowane jako blaty kuchenne. Obrabiałem to kilka razy i co mogę powiedzieć to, że jest bardzo wytrzymały, na całej grubości ma jednakową strukturę, można dowolnie kształtować.
Nie wiem jak z dostępnością w Polsce, można poszukać u producentów mebli kuchennych, może mają jakieś resztki które da się wykorzystać.
-
Przypomniałem sobie, że ktoś już się bawił tym materiałem.
http://vatsim.home.pl/viewtopic.php?f=91&t=19479&st=0&sk=t&sd=a&start=20
Sorry za post pod postem, czas edycji minął.
-
Ten Corian wygląda interesująco... ale gdzie można to kupić w ilościach detalicznych (jedną płytę), ile kosztuje, ile kosztują kleje ?
Limitem ceny jest 150zł żeby wystartować z materiałem - tego nie spełnia MDF (cholernie wielkie płyty trzeba kupić), żywica (żywica + utwardzacz + akryl pod formę odlewową + włókno szklane + styropian na pierwowzór).
Myślałem nawet o Styrodurze laminowanym z płytami polisterynowymi... czy nawet styropianie powlekanym kompozytem żywica + celuloza.
Najważniejsze to niski koszt i szybkość pracy w materiale. Bo jeżeli budowa prototypu (a potrzeba kilku pod różne koncepcje) zeżre więcej niż produktu finalnego, to gdzie tu w tym sens ? ;)
-
Najważniejsze to niski koszt i szybkość pracy w materiale. Bo jeżeli budowa prototypu (a potrzeba kilku pod różne koncepcje) zeżre więcej niż produktu finalnego, to gdzie tu w tym sens ? ;)
W takim razie Corian odpada, nadaje się raczej na produkt finalny. Jeśli jednak chcesz zrobić eksperyment z tym materiałem to najlepiej wybrać się do sklepu z kuchennymi gadżetami i poszukać deskę do krojenia. Często właśnie z Corianu są wykonane.
Styrodur będzie najlepszy do szybkiej obróbki. Można łatwo zrobić urządzenie do wycinania, transformator + drut. Drut się nagrzewa i tniesz ja żyletą ;). Kiedyś w szkołach podstawowych były takie urządzenia do wycinania liter na szkolne gablotki :), właściwie do tej pory są używane w wielu agencjach reklamowych do cięcia styroduru.
-
Limitem ceny jest 150zł żeby wystartować z materiałem - tego nie spełnia MDF (cholernie wielkie płyty trzeba kupić),
Miałem ten sam problem,ale go przypadkowo rozwiązałem.W Poznaniu jest zakład,gdzie jest produkowany MDF.Pojechałem do fabryki i kupiłem bardzo tanio płytę 8mm,ale o wymiarach około 3m.Musiałem ją pociąć na miejscu pożyczonym narzędziem i zorganizować transport.To mnie zniechęciło do MDF a potrzebowałem jeszcze 10 oraz 18mm do mojego kokpitu.Pochodziłem po stolarzach,jeden stwierdził,że może sprowadzić,ale muszę kupić całą płytę.Trafiłem w końcu na stolarnię gdzie mogę prosic o przycięcie płyt o dowolnej grubości i wymiarze .Materiał jest tani za przycięcie biorą kilka zł w zależności od wielkości płyty.Może u Ciebie są stolarnie,które używają MFD.
-
Dowiedziałem się o pewnym wykonawcy kuchni pod wymiar w okolicy, nie słyszałem o nim wcześniej... widać jakiś underground ;) , spróbuję coś tam załatwić.
Co komponentów jakie muszę wykonywać w poszukiwanym materiale, to tutaj jest przykład:
(http://img230.imageshack.us/img230/391/rudderx.th.jpg) (http://img230.imageshack.us/img230/391/rudderx.jpg)
Domyślnie wykonane w kompozycie szklanym, ale prototyp musi wytrzymać prawie 50 kilo nacisku na szczycie ramienia (domyślny obliczony na blisko 200kg).
-
Sun, wydaje mi się że płyta MDF będzie złym wyborem do wykonania elementu przez Ciebie zaprezentowanego. Weź uwagę, że MDF to nic innego jak drewniane wióra razem sprasowane i sklejone a to wszystko oklejone cieniutkim laminatem albo okleiną papierową, w zależności od tego jaka jest płyta. Jeżeli chodzi o obróbkę tych płyt to temat jest mi dobrze znany... Pocięcie na elementy nie jest problemem. Ale dalsza obróbka jest, narzędzia ręczne typu dłutko czy strug odpadają. Dobrze nadają się do tego frezarki o wysokich obrotach, bo inne narzędzie będzie Ci wyłupywać dziury.
O wytrzymałości takiej jak napisałeś (50kg na ramię) przy listewce (bo tak to trzeba określić) z MDF możesz zapomnieć...
Jeżeli koniecznie chcesz robić element z drewna to drewno dębowe było by świetne na coś takiego, ale jego obróbka jest ekstremalnie pracochłonna a jeśli nie dysponujesz porządną frezarką i frezami lepszymi niż 50 zł za zestaw z casto, to odradzam brania się za to, jednak element końcowy byłby naprawdę solidny.
Najlepsze wg mnie rozwiązanie to wykonać ten mechanizm z połączenia blachy duralowej (dostaniesz w modelarskim), która jest łatwa w obróbce z elementami drewnianymi: sosna - dąb, albo lite albo sklejka, MDF na szarym końcu. Łoża pod łożyska możesz wykonać z tego drewna, w sumie potrzebna była by wiertarka z frezem albo wiertłem zależy jaka średnica łożyska. Elementy podłużne robisz z blachy. Wszystko łączysz za pomocą śrub - nie wiem jak jest ze spawaniem blachy duralowej, ale to chyba wyższa szkoła jazdy i robota dla zawodowca, ale i tak musisz to zespolić z drewnianymi elementami - czyli wkrętami (osobiście polecam eurowkręt http://www.eurowkret.pl/uploads/.articles/31/thumbnail.jpg DW/P dobrze dociąga blachę dzięki płaskiemu łebkowi, ale trzeba pod niego wiercić). Podobny sposób wykorzystałem robiąc swoją przepustnicę. Połączyłem drewno z tą blachą i wyszła fajna konstrukcja - może niezbyt fachowo wyglądająca ale spełnia zadanie już dobre 2 lata.
Pozwoliłem sobie zaznaczyć na rysunku gdzie wykorzystałbym drewno (żółte), a gdzie zostawił blachę. Kropki to śruby.
(http://img842.imageshack.us/img842/391/rudderx.jpg)
Pozdrawiam.
-
Wiem, że odkopuję, ale: Czy nie zastanawiałeś się nad spienionym PCV? Można kupić w Castoramie itp. tnie się to bardzo łatwo nożykiem do tapet, albo jeszcze łatwiej brzeszczotem do metalu. Gotowa płyta jest gładka i jednorodna.
Ja z tego zbudowałem mój kokpicik biurkowy. http://www.il2forum.pl/index.php/topic,13502.0.html
-
Czy nie zastanawiałeś się nad spienionym PCV?
Czy jest to "potoczna" nazwa tego materiału?Czy są dostępne płyty o różnych grubościach?Czym się różni w porównaniu do mdf,wytrzymalością,łatwiejszą obróbką?
-
Miałem do czynienia tylko z XPS, jaka jest firmowa nazwa tego spienionego PCV ?
-
Spienione PCV to spieniony polichrolek winylu. (tak w sieci znalazłem). Podejrzewam, że są różne grubości, choć w castoramie niespecjalny wybór. Ja kupiłem grubość 5mm. Niby cała płyta specjalnie sztywna nie jest, ale odpowiednio budując konstrukcję uzyskałem dość dużą sztywność. Może mniejszą niż MDF, ale za to łatwiejsze jest to w obróbce zdecydowanie.
-
Jeżeli masz doświadczenia z MDFem to powiedz jak w porównaniu z nim wypada wytrzymałość na ściskanie ?
Szukam obecnie materiałów konstrukcyjnych na maszynkę i potrzebuję wysokiej sztywności komponentów, relatywnie prostych w obróbce - więc i patrzę na różne sandwiche, póki co HPL+MDF jest interesujący. Ale jakby ta pianka była odporna na ściskanie w podobnym stopniu co MDF to mogłaby być ciekawszym wyborem na rdzeń.
-
Jeśli na ściskanie... To chyba jednak mdf, z niego dawno temu robiłem kolumienkę głośnikową. To sprasowane mocno wióry. Piankę jednak łatwiej ścisnąć. Ale obecnie nie mam porównania.
-
Przede wszystkim najbardziej mi zależy aby się nie zmniejszyła grubość materiału jak go ścisnę oklejając innym. Potem już wszystkie obciążenia przenoszą warstwy zewnętrzne wewnętrzna tylko trzyma je mniej więcej ze sobą ;)
Maszynka projektowana pod możliwości płyty MDF 22mm, ale to draństwo kosztuje prawie 250zł za płytę... z kolei HPL w sensownej grubości jeszcze nie dane mi było znaleźć.
-
to draństwo kosztuje prawie 250zł za płytę
U mnie u stolarza kosztuje to grosze,ponieważ on zamawia płytę a ty płacisz tylko za tę część,którą on przytnie.
-
Fajnie, ale ja potrzebuję prawie dwie całe płyty :D
-
Przede wszystkim najbardziej mi zależy aby się nie zmniejszyła grubość materiału jak go ścisnę oklejając innym. Potem już wszystkie obciążenia przenoszą warstwy zewnętrzne wewnętrzna tylko trzyma je mniej więcej ze sobą ;)
No to pcv powinno się nadać. Można co prawda to nieco "wgnieść" śrubokrętem, czy nawet paznokciem, ale trzeba się postarać - i to w płycie 5mm conajwyżej rysę zrobisz. To pcv przypomina nieco bardziej miękką plexę - ale tylko nieco. Może wieczorkiem ścisnę kombinerkami i zrobię zdjęcie.
Na moim kokpicie stał monitor - 8kg.... wszystko klejone kropelką (to kolejna zaleta) i nie ugięło się nawet.
-
W łapki wpadł mi ścinek z płyty materiału "Polioksymetylen", lub "POM", czy "Delrin" jak kto woli ;) Ktoś wie, gdzie można kupić tego "sensownie małe" ilości ? Płyty i wałki.
-
Derlin jest materiałem szeroko zastosowanym w modelarstwie.
Poszukaj w sklepie internetowym modelarnia.pl.
Jest pewien człowiek na Śląsku (Elektromar) Produkuje własnej konstrukcji modele zdalnie sterowane.
Ramy w zależności od wersji są albo z włókna węglowego albo z czarnego derlinu.
Namiar na sklep:
http://95.48.241.50/elektromar/sklep/
Dane kontaktowe :
P.P.H.U."Elektromar" Marek Świerzy
41-809 Zabrze ul.Tatrzańska 4
Tel/fax 32 2751659
tek kom 509732752
Nr rach. bankowego -
Mail - poczta@elektromar.com.pl
GG - 5463536
Skype - marekswierzy8655
Odezwij się do niego. Na pewno Ci pomoże w pozyskaniu materiałów, może też coś doradzi.