Forum Miłośników Symulatorów Lotniczych
Lotnisko => Lotnictwo wojskowe z epoki II Wojny Światowej => Wątek zaczęty przez: fresh w Października 18, 2010, 23:14:34
-
Witam
Mam pytanko, czy boczne oznaczenie RAF'u było czymś uwarunkowane, czy tez była to tylko ewolucja symbolu na przestrzeni lat ?
http://www.letletlet-warplanes.com/wp-content/gallery/hendon-museum/supermarine-spitfire-lf-ix-replica-sn-mh486.jpg
To samo zagadnienie tylko w tym wypadku chodzi o skrzydła:
http://mobini.pl/upload/files/129/525/023/185/253/730_spitfire_l.jpg
http://www.airshows.org.uk/2009/airshows/duxfordoct/photographs/raf_spitfire_2.jpg
-
Temat jest dość obszerny, w skrócie wygląda to tak:
Podstawowy znak na kadłubie to typ A (układ niebieski = D, biały 3/5D, czerwony 1/5D, D - średnica znaku), na płatach (pow. górna) typ B (bez pola białego),
Od 1.05.1940 wprowadzono odmianę typu A - typ A1 (uzupełniony o żółtą obwódkę - D, nieb.5/7D, biały 3/7D, czerw. 1/7D), od 15.051940 wprowadzono znaki A na dolne powierzchnie płatów. Ponieważ prawa strona dolnej powierzchni w tym okresie malowana była na czarno wprowadzono tam znak A1. Od 6.06.1940 zmieniono sposób malowania dołu i zaniechano stosowania znaków. Ponownie wprowadzono je 1.08.1940 w formie typu A.
Jednocześnie z wprowadzeniem znaku A1 na kadłubach, dla samolotów nocnych zastosowano znak B1 na kadłub (znak B + żółta obwódka w proporcjach: żółty-D, niebieski 3/5D, czerwony 1/5D).
Kolejna zmiana 27.11.1940, ponownie malowano prawą stronę dołu na czarno i stosowano tam znak A1. Na samolotach myśliwskich nocnych zgodnie z instrukcją R.D.M.2 na dolnych powierzchniach malowano znaki A (bez żółtej obwódki).
15.04.1941 ponownie zmiana malowania i powrót do znaków A na dolnych częściach płatów.
15.05.1942 wprowadzono znaki o zmniejszonej powierzchni koloru białego typ C (nieb.-D, biały-4/8D, czerw. 3/8D) i C1 (żółty-D, nieb.-8/9D, biały-4/9D, czerw.3/9D).
Od 3.01.1945 w samolotach należących do 2TAF zastąpiono znak B na górnych częściach płatów znakiem C, do 15.01.1945 tak oznaczono wszystkie samoloty RAF w na kontynencie.
Podobnej ewolucji podlegały tzw. "Fin Flash" na stateczniku, ale ponieważ pytanie dotyczyło kokard pozwoliłem sobie to pominąć.
-
Ciekawy temat. A czemu te wszystkie zmiany miały służyć ?
A co do tzw. "Fin Flash" to czasem nie było tak że Anglicy go wprowadzili w 1940r aby upodobnić oznaczenia do samolotów Francuskich. A po upadku Francji to jakoś im zostały do dziś ?
-
Ciekawy temat. A czemu te wszystkie zmiany miały służyć ?
Przyczyny różne:
- zwiększenie widzialności i rozpoznawalności (obwódka, powrót do białego na górnej powierzchni);
- zmniejszenie widzialności znaku (ograniczanie czy likwidacja białego koloru);
- unikanie pomyłek - likwidacja koloru czerwonego na Dalekim Wschodzie.
-
Między innymi amerykanie zrezygnowali z czerwonego pola na swoich znakach z tych samych powodów.
BTW tak tylko dla porządku RAF piszemy dużymi literami.
-
Ciekawy temat. A czemu te wszystkie zmiany miały służyć ?
A co do tzw. "Fin Flash" to czasem nie było tak że Anglicy go wprowadzili w 1940r aby upodobnić oznaczenia do samolotów Francuskich. A po upadku Francji to jakoś im zostały do dziś ?
Kokardy RAF nawiązywały do znaków wprowadzonych 12.11.1914 dla RFC. Te z kolei wzorowano na znakach francuskich malowano je na płatach i kadłubie w takiej samej formie tylko w odwrotnej kolejności barw w stosunku do francuskich. Pasy na stateczniku malowano wtedy takie same jak u Francuzów. Po zakończeniu I wojny zmieniono ich formę i odwrócono kolejność barw.
- zmniejszenie widzialności znaku (ograniczanie czy likwidacja białego koloru);
Dokładnie tak. Duża powierzchnia koloru białego (a później i żółtego) stanowiły swego rodzaju tarczę strzelecką, a dzięki jasnym kolorom bardzo wyraźną. Swego rodzaju wyjątkiem było zastosowanie znaku A1 na dolnych powierzchniach, gdyż chodziło o oddzielenie czarnego tła (płata) od granatowego (znak).
Tak samo w celu zmniejszenia widoczności zmieniono (zmniejszono) wymiary pasów "Fin Flash", głównie pasa białego. Z początkowych ośmiu cali do dwóch.
-
Dziękuje za fachową odpowiedź akbar :010:
-
Ciekawy temat. A czemu te wszystkie zmiany miały służyć ?
A co do tzw. "Fin Flash" to czasem nie było tak że Anglicy go wprowadzili w 1940r aby upodobnić oznaczenia do samolotów Francuskich. A po upadku Francji to jakoś im zostały do dziś ?
http://en.wikipedia.org/wiki/Royal_Air_Force_roundels
http://www.renohighrollers.com/images/British%20Roundels.pdf
jeszcze nie tak dawno aktywne były linki do rozkazów Air Ministry, wprowadzających nowe wzory oznaczeń dla wszystkich rodzajów brytyjskiego lotnictwa, w kolejnych latach (faksymile miałem z Instytutu Sikorskiego, ale to w latach siedemdziesiątych).
Pamiętać należy, że niezależnie od tych rozkazów, w jednostkach bojowych "objawiała się duża dowolność" w malowaniu oznaczeń przynależności państwowej i oznaczeń taktycznych. Z tego powodu, oraz z powodu "spychologii" warsztatów remontowych, można spotkać zdjęcia nietypowych malowań, z obu Wojen Światowych.
Znajomość "genezy rozwoju" oznaczeń jest interesująca sama w sobie, lecz wiedza "praktyczna" tylko frustruje:
- rzadko zgadza się komentarz z filmem prezentowanym na "Discovery"," Planete", nawet na "NG" i " BBC"
- często wzory malowań i kalkomanie , dostarczane przez firmy modelarskie, wymagają zmiany a zawsze poważnego "grzebalnictwa" w celu weryfikacji.
- nawet takie próby http://www.sas1946.com/main/index.php/topic,3146.0.html
rzadko spotykają się ze zrozumieniem.
-
Pamiętać należy, że niezależnie od tych rozkazów, w jednostkach bojowych "objawiała się duża dowolność" w malowaniu oznaczeń przynależności państwowej i oznaczeń taktycznych. Z tego powodu, oraz z powodu "spychologii" warsztatów remontowych, można spotkać zdjęcia nietypowych malowań, z obu Wojen Światowych.
Nie tylko "spychologia". Przykładowo jak pisałem wcześniej znak A1 powstał przez domalowanie żółtej obwódki do znaku A. Często powodowało to to, że regulaminowa szerokość obwódki nie mieściła się na płaszczyżnie bocznej kadłuba, można więc było spotkać znaki z wąską obwódką, lub regulaminową ale "uciętą". Kiedyś widziałem zdjęcie takiego Hurka, w którym właśnie żółta obwódka kończyła się (była ścięta) na linii koloru dolnej powierzchni samolotu.