Forum Miłośników Symulatorów Lotniczych

Lotnisko => Współczesne lotnictwo wojskowe => Wątek zaczęty przez: Flanker w Stycznia 17, 2011, 16:50:20

Tytuł: A-10A/C
Wiadomość wysłana przez: Flanker w Stycznia 17, 2011, 16:50:20
Witam.

Moje pytanie co prawda dotyczy szczegółu, ale że nie znalazłem tematu dotyczącego ogólnie A-10, to postanowiłem taki założyć. Gra niedługo zostanie wydana, także wcześniej czy później jakieś pytania dotyczące samego samolotu się pojawią.

Moje zaś dotyczy tych czujników, które widać na poniższych zdjęciach. Do czego one służą ? Czy jest to jakiś czujnik opromieniowania laserem ?
http://aviationweek.typepad.com/photos/uncategorized/2007/04/10/a10.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/82/A10Shark.jpg

Wygląda to na jakiś czujnik optyczny, gdyż wydaje się być przysłonięty szybką a nie jak w przypadku czujników np od RWR osłonami dielektrycznymi.
Tytuł: Odp: A-10A/C
Wiadomość wysłana przez: Sundowner w Stycznia 17, 2011, 17:30:54
(http://www.b-domke.de/AviationImages/Warthog/Images/1572.jpg)


AN/ALR-69, antena odbiorcza.
Tytuł: Odp: A-10A/C
Wiadomość wysłana przez: Flanker w Stycznia 17, 2011, 17:39:29
A jednak, myślałem o tym gdyż jest podobnie ułożona jak w F-16, jednak odbłysk w tej osłonce skutecznie zbił mnie z tropu. Dzięki !
Tytuł: Odp: A-10A/C
Wiadomość wysłana przez: John Cool w Stycznia 17, 2011, 18:20:07
Ja mogę dodać że od jakiegoś czasu (od jesieni 2009 roku) na A-10C Warhog faktycznie pojawiają się czujniki optyczne w podczerwieni systemu ostrzegawczego AAR-47(V)2 Countermeasure System (CMS), ale zlokalizowane są w innych miejscach. We wcześniejszym okresie modernizowane samoloty ich nie miały.

Do poczytania: http://warthognews.blogspot.com/2009/10/new-warning-system-has-been-identified.html

(http://img840.imageshack.us/img840/150/dsc2892s6501.jpg)

(http://img214.imageshack.us/img214/7849/dsc3190650.jpg)

(http://img227.imageshack.us/img227/4223/dsc3189650.jpg)
Tytuł: Odp: A-10A/C
Wiadomość wysłana przez: marco w Marca 04, 2011, 22:40:55
Ciekawy przykład eksperymentalnego kamuflażu.
Wstyd takim latać  :003:

(http://img62.imageshack.us/img62/6622/42377552.jpg)
(http://img12.imageshack.us/img12/5208/66461616.jpg)
(http://img148.imageshack.us/img148/17/78346637.jpg)
(http://img6.imageshack.us/img6/2716/88964508.jpg)
(http://img846.imageshack.us/img846/190/16747565.jpg)
(http://img856.imageshack.us/img856/8318/94785296.jpg)

Tytuł: Odp: A-10A/C
Wiadomość wysłana przez: tofik977 w Marca 04, 2011, 23:14:53
Majteczki w kropeczki ło ho ho ho  :118:
Tytuł: Odp: A-10A/C
Wiadomość wysłana przez: KosiMazaki w Marca 05, 2011, 11:41:00
Przypomina malowanie Bf-109 w malowaniu Afrika Korps poza tym wygląda niemęsko ło ho ho ho :118:.

(http://www.scenicreflections.com/ithumbs/Messerschmitt_Bf-109_(Desert_Camouflage)_Wallpaper_jmxdb.jpg)
Tytuł: Odp: A-10A/C
Wiadomość wysłana przez: whiskey111 w Kwietnia 04, 2011, 15:46:20
Śledząc na bieżąco ostatnie konflikty na świecie, nie da się nie zauważyć, że super myśliwce stoją w hangarach a samoloty takie jak A-10 czy Su-25 biorą na swe bary całkiem sporą cześć zadań.
Jeszcze ładnych parę lat temu ogłoszono (o ile się nie mylę) zaprzestanie produkcji A-10, a potem modernizacja, nowa wersja, bo nagle się okazało, że tylko to paskudztwo nadaje się do określonych zadań.

Teraz strzelam, ale przez najbliższe 20-30 lat większość walk będzie się toczyć po wiochach i mało rozwiniętych krajach (tak jak przez ostatnie 10 lat), w różnych częściach świata. Omijając kwestię równowagi sił, większość myśliwców nowej generacji może nie zobaczyć konfliktu zbrojnego, w którym mogłyby wykorzystać 100% swoich możliwości. Natomiast konstrukcje jak Su-25 i A-10 będą za każdym razem w akcji zdzierając sobie kolejne warstwy lakieru.
Zastanawia mnie w jakim kierunku zmierza myśl taktyczna, ponieważ nikt poza Rosją i USA nie ma czegoś podobnego (za to są Gripeny, EFy, Rafale'y i inne) a przecież zapotrzebowanie na takie właśnie samoloty szturmowe jest chyba dosyć spore.
Gdzieś ostatnio czytałem, że F-35 ma nawet przejąć większość zadań A-10. Jednak czy jest to możliwe ?
Tytuł: Odp: A-10A/C
Wiadomość wysłana przez: Ranwers w Kwietnia 04, 2011, 16:00:48
Jest jeszcze Pucara...
Tytuł: Odp: A-10A/C
Wiadomość wysłana przez: babcia131 w Kwietnia 04, 2011, 17:44:53
I pomyśleć że parę lat temu ,na deskach kreślarskich Naszych projektantów urodził się samolot pola walki Skorpion.I znowu komuś coś nie pasowało.
Tytuł: Odp: A-10A/C
Wiadomość wysłana przez: Miron w Kwietnia 04, 2011, 19:59:53
(...)
Jeszcze ładnych parę lat temu ogłoszono (o ile się nie mylę) zaprzestanie produkcji A-10, a potem modernizacja, nowa wersja, bo nagle się okazało, że tylko to paskudztwo nadaje się do określonych zadań.
(...)

"Parę lat temu" (a konkretnie w okolicach pierwszej imprezy w Iraku) wróżono nie zaprzestanie produkcji, lecz wycofanie tego zacnego wynalazku z linii. Okazało się jednak, że "warto by jeszcze poczekać". Niedawno Boeing dostał kontrakt na dorobienie nowych kompletów skrzydeł (w ilości ok. 2/3 stanu A-10, o ile pamiętam) do egzemplarzy modernizowanych. Gdzieś nawet (Wiki?) widziałem datę przewidzianego zakończenia służby nieco po 2020r.

(...)
Gdzieś ostatnio czytałem, że F-35 ma nawet przejąć większość zadań A-10. Jednak czy jest to możliwe ?

Jeśli będzie "w pełni sprawny" (czyli okaże się zdolny spełnić to, co producent naobiecywał), to przynajmniej niektóre jego wersje uplasują się gdzieś pomiędzy śmigłowcami szturmowymi a A-10 właśnie, z zastrzeżeniem większej prędkości przelotowej kosztem słabszego opancerzenia. A że "pełną sprawność" ma ten wynalazek osiągnąć gdzieś w latach '20 obecnego wieku...

Coś dziwnie zbieżne te daty.

A Skorpion to Idea z Fix'em była, od samego początku. Szczególnie na tle agonii Irydy. Pomarzyć można było, niektórym się nawet "podobał"...
Tytuł: Odp: A-10A/C
Wiadomość wysłana przez: foxbat155 w Kwietnia 04, 2011, 20:22:14
Samolot szturmowy, a właściwie jego idea, jak najbardzie żyje tyle tylko ze zmieni sie jego forma. Gdy stwierdzono że szturmowiec poddżwiękowy nie ma już racji bytu były trochę inne czasy. Ostatnie lata Zimnej Wojny, silne nasycenie wojsk lądowych mobilnymi opl o wysokiej skuteczności , co powodowało że poddżwiękowy samolot wydawał się po prostu zbyt łatwym celem. W tamtych czasach nikomu nie przychodziło do głowy że kolejne konflikty będą tak szalenie niesymetryczne, wręcz idealne dla takiego szturmowca jak Su-25 czy A-10. Problem polega na tym że dzisiaj jest już zapóżno na budowanie ich następców, bo przede wszystkim nie ma na to czasu i pieniędzy. Dlatego póki co będą jeszcze latały aż wypadnie z nich ostatnia śróbka czy nit. Natomiast co będzie za kilka/kilkanaście lat to już dzisiaj widać. W wielu państwach powstały/powstają lekkie szturmowce na bazie turbośmigłowych samolotów do szkolenia zaawansowanego. To zrobili Brazylijczycy z Tucano, teraz kombinują Jankesi z Texanem, i uważam że powinniśmy zacząc my z Orlikiem. Takie samoloty mają jedną świetną przewagę nad klasycznymi szturmowcami - relacja koszt/efect. Są znacznie tańsze w zakupie i eksploatacji, i w tym sensie bardziej efektywne. Często widać jak Gracz czy Wartog latają z pojedyńczą bombą czy kpr/zasobnikiem npr. W sensie finansowym to wyrzucanie kasy w błoto, bo koszty pozostałe są niemalże sztywne. Dlatego argentyńska Pucara w sporej mierze wyprzedziła swój czas, tym bardziej że wszystko wskazuje na to, iż pieniądze będą miały zdecydowany wpływ na kształt przyszłego lotnictwa. W mojej opinii czasy mega miliardowych programów zbrojeniowych także lotniczych dobiegają po prostu końca, co widać w licznych ostatnio cięciach. I trzeba też napisać, że na pewno jakąś część tego poletka zagospodarują uzbrojone bezpilotowce.
Tytuł: Odp: A-10A/C
Wiadomość wysłana przez: John Cool w Kwietnia 06, 2011, 11:42:11
Zastanawia mnie w jakim kierunku zmierza myśl taktyczna, ponieważ nikt poza Rosją i USA nie ma czegoś podobnego (za to są Gripeny, EFy, Rafale'y i inne) a przecież zapotrzebowanie na takie właśnie samoloty szturmowe jest chyba dosyć spore.

Niekoniecznie, komercyjne wersje samolotów Su-25K i Su-25UBK (a także eks rosyjskie/białoruskie/ukraińskie Su-25/Su-25UB) dla odmiany znalazły trochę zagranicznych nabywców i dość regularnie uczestniczą w konfliktach o niskiej intensywności prowadzone przez te kraje.
Tytuł: Odp: A-10A/C
Wiadomość wysłana przez: whiskey111 w Kwietnia 07, 2011, 15:16:06
A co z takimi państwami jak UK, Hiszpania czy Niemcy ? W Afganistanie wsparcie wojsk lądowych zapewnia głównie A-10. Oczywiście można by się uprzeć i wysłać do takiej akcji EF'y, tylko czy dadzą radę ?
Temat ten może być ciekawy jeżeli weźmie się pod uwagę pomysły formowania wojsk Unii Europejskiej (czyli trzeba brać pod uwagę opcję działania, w określonym konflikcie, bez wsparcia USA).
Tytuł: Odp: A-10A/C
Wiadomość wysłana przez: Sundowner w Kwietnia 07, 2011, 15:30:10
UK i Hiszpania, póki co mają jeszcze Harriery, a Niemcy to pacyfiści  :121:


Ostatecznie od takiej roboty będą UCAV.
Tytuł: Odp: A-10A/C
Wiadomość wysłana przez: Shaitan w Kwietnia 07, 2011, 16:02:32
Angole pożegnali się z Harrierami jakieś 4 miesiące temu.
Tytuł: Odp: A-10A/C
Wiadomość wysłana przez: Yarden w Kwietnia 07, 2011, 16:14:33
W Niemczech i UK są od tych zadań Tornada w odpowiednich wersjach, W Lotnictwie był jakoś rok temu chyba 3-częściowy cykl artykułów o brytyjskich wersjach, warto przeczytać.
Tytuł: Odp: A-10A/C
Wiadomość wysłana przez: Sundowner w Kwietnia 07, 2011, 16:24:52
Fakt, odejście Harrierów z RAFu umknęło mojej uwadze. Natomiast Tornado do misji CAS i COIN nadają się tak samo jak do wywalczania przewagi powietrznej*.


* nie nadają się w ogóle.
Tytuł: Odp: A-10A/C
Wiadomość wysłana przez: Pchelka w Kwietnia 07, 2011, 16:34:00
Fakt, odejście Harrierów z RAFu umknęło mojej uwadze. Natomiast Tornado do misji CAS i COIN nadają się tak samo jak do wywalczania przewagi powietrznej*.


* nie nadają się w ogóle.

Tak właściwie to do czego one się nadają ? Jakoś nie kojarzę tej maszyny jako synonimu skuteczności...
Tytuł: Odp: A-10A/C
Wiadomość wysłana przez: Sundowner w Kwietnia 07, 2011, 16:38:48
SEAD i AI.
Tytuł: Odp: A-10A/C
Wiadomość wysłana przez: whiskey111 w Kwietnia 08, 2011, 00:35:39
Czyli przyszłość bezpośredniego wspierania oddziałów naziemnych leży w gestii śmigłowców bojowych oraz jednostek bezzałogowych ?
Tytuł: Odp: A-10A/C
Wiadomość wysłana przez: YoYo w Kwietnia 08, 2011, 22:30:25
Tak właściwie to do czego one się nadają ? Jakoś nie kojarzę tej maszyny jako synonimu skuteczności...
Zgadza się SEAD.
Fajny temat, że go też nie zauważyłem :D.

(http://farm6.static.flickr.com/5104/5593103202_3a1d4579a6_z.jpg)

Cudo w postaci węża. W sumie Hog, ma dużo ze snejka :), atakuje szybko i z zaskoczenia.
Rola tego typu maszyn na pewno będzie rosła, ale bez osłony myśliwskiej (CAP, SEAD) się nie obejdzie w pierwszej fazie działań, w dowolnym konflikcie.

W ogóle jeśli chodzi o C, czyli "Digital Hog" to faktycznie jest mało materiałów. Zgadza się. Aż dziw szczerze, że pojawił się w nowym DCSie. Szacuneczek, ale to pewnie i za sprawą programu dla USAF.
Tytuł: Odp: A-10A/C
Wiadomość wysłana przez: whiskey111 w Kwietnia 09, 2011, 01:35:39
Cytat: 'YoYo'
W sumie Hog, ma dużo ze snejka :), atakuje szybko i z zaskoczenia.
Nie wiem jak inne, ale mój pyton królewski całymi dniami siedzi w swojej dziupli. Kiedy przychodzi czas posiłku, zamiast w myszoskoczka, wali głową w ściankę terrarium - taki z niego łowca. Mam nadzieję, że A-10 radzą sobie lepiej  :118:

A-10 to wyjątkowa bestia. Produkt zapomnianej epoki, który wbrew przewidywaniom wielu osób, okazał się być niezbędny w ostatnim dziesięcioleciu.
Tytuł: Odp: A-10A/C
Wiadomość wysłana przez: YoYo w Kwietnia 11, 2011, 08:29:50
Nowa fajna fotka.
(http://farm6.static.flickr.com/5104/5608444180_7c4f78b0f6.jpg)
Tytuł: Odp: A-10A/C
Wiadomość wysłana przez: whiskey111 w Kwietnia 11, 2011, 09:25:27
Fota całkiem.
Co to są za dwa okrągłe punkty na "pyszczku" , po obu stronach ? Jakieś urządzenia walki elektronicznej ?
Tytuł: Odp: A-10A/C
Wiadomość wysłana przez: syringe w Kwietnia 11, 2011, 09:29:03
Masz 2 strony i jesteś aż taki leniwy, że nie chce Ci się ich przejrzeć?
Tytuł: Odp: A-10A/C
Wiadomość wysłana przez: YoYo w Kwietnia 12, 2011, 18:40:37
Artykuł o Hogach nad Libią: http://www.popularmechanics.com/technology/military/planes-uavs/air-war-over-libya-in-the-pilots-words-5486669-2

I jak widać Litening czy też Sniper w A-10 trochę rozleniwiło pilotów  :021:
"No targeting pod can fill the shoes of a JTAC. But we did it Gulf War one—'hogs were there without JTACs on the ground. I can't really say much more."

Tytuł: Odp: A-10A/C
Wiadomość wysłana przez: whiskey111 w Kwietnia 13, 2011, 00:39:19
Cytat: Syringe
Masz 2 strony i jesteś aż taki leniwy, że nie chce Ci się ich przejrzeć?
Czyli to samo co w tylnej części maszyny i na skrzydłach. Dzięki :D
Tytuł: Odp: A-10A/C
Wiadomość wysłana przez: Miodek w Kwietnia 18, 2011, 19:45:33
Mam prośbę - czy ktoś wie gdzie mógłbym poszukać czegoś w rodzaju charakterystyki aerodynamicznej A-10 (albo samego skrzydła)?
Tytuł: Odp: A-10A/C
Wiadomość wysłana przez: YoYo w Kwietnia 18, 2011, 22:04:48
Mam prośbę - czy ktoś wie gdzie mógłbym poszukać czegoś w rodzaju charakterystyki aerodynamicznej A-10 (albo samego skrzydła)?
http://www.megaupload.com/?d=6XZJKVCA
Tytuł: Odp: A-10A/C
Wiadomość wysłana przez: YoYo w Kwietnia 27, 2011, 07:58:48
Nie ma to jak dobra impreza.

(http://i13.photobucket.com/albums/a299/usmilobserver/A-10s%20OEF/100919-F-9209C-793_650.jpg)
Tytuł: Odp: A-10A/C
Wiadomość wysłana przez: Ponury w Kwietnia 27, 2011, 16:42:35
YoYo, Ty gruba parówo, co Ty wiesz o imprezach..? To miała być impreza?
To była impreza:

http://img863.imageshack.us/i/szef.jpg

Apacz obudził się następnego dnia w damskich majtkach (to akurat nie nowość), a Mazak był komendantem melanżu i dostał mandat bo nawalony jak szpadel poszedł na milicję i kazał im szukać Fegeleina.
Od razu mówię, że nie wiem kto zrobił to zdjęcie- byłem zajęty bo musiałem wycinać Mejera. Jak zwykle zaplątał się w rajstopy.
Tytuł: Odp: A-10A/C
Wiadomość wysłana przez: Schmeisser w Kwietnia 29, 2011, 13:55:12
Kijowo wyszło bo Fegelein się znalazł, pechowo niestety, w jakichs cywilnych łachach i nie wiedzieć czemu z brytyjskim paszportem w kieszeni, a co gorsza ten gość ze zdjęcia w paszporcie był prawie jak Fegelein.
Szef się wkurzył na maksa , on strasznie nielubi jak sie ktoś... po angielsku :) urywa z imprezy :D
Tytuł: Odp: A-10A/C
Wiadomość wysłana przez: YoYo w Maja 04, 2011, 21:31:51
Rzadko spotykane ujęcie z powłączanymi systemami w kabinie w A-10C:

http://farm5.static.flickr.com/4144/4996069258_b41d602b89_o.jpg

Bardzo dobrze też widać, jak tak naprawdę wysoko siedzi pilot w samej kabinie.
Tytuł: Odp: A-10A/C
Wiadomość wysłana przez: YoYo w Czerwca 19, 2011, 23:01:24
Po prostu Afgan  :121:

(http://farm6.static.flickr.com/5240/5845772943_6fb345e9a3_b.jpg)
Tytuł: Odp: A-10A/C
Wiadomość wysłana przez: baton_bb w Grudnia 02, 2012, 14:33:45
Witam.

Poniżej zamieszczam link, w którym są informacje o wizycie i fotki  polskich lotników w bazie Spangdahlem w Niemczech.

Na jednej fotce Gen. Wlodzimierz Usarek siedzi w kabinie A-10. Niby nic takiego, a cieszy.

Dobrze, że nasi piloci wymieniają doświadczenia z zagranicznymi kolegami.

Link: http://warthognews.blogspot.com/2012/11/polish-air-force-leaders-visit.html

Pozdrawiam
Tytuł: Odp: A-10A/C
Wiadomość wysłana przez: John Cool w Grudnia 14, 2012, 11:34:20
A-10C w akcji, Enduring Freedom ~2007 roku: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=czbEiNu8tU0#!
Tytuł: Odp: A-10A/C
Wiadomość wysłana przez: YoYo w Grudnia 21, 2012, 19:00:12
Ale brudas - ciekawostka.

(http://farm9.staticflickr.com/8202/8272425183_1d0eb23e1d_b.jpg)
Tytuł: Odp: A-10A/C
Wiadomość wysłana przez: JacD w Grudnia 24, 2012, 18:16:33
Potłuczony nosek (http://www.bagram.afcent.af.mil/shared/media/photodb/photos/2012/10/121016-F-AO544-093.jpg)

Pod linkiem poniżej zdjęcia z Bagram, wsród nich sporo A-10-tek:

Bagram Airfield (http://www.bagram.afcent.af.mil/photos/mediagallery.asp?galleryID=1434)
Tytuł: Odp: A-10A/C
Wiadomość wysłana przez: Kusch w Lutego 10, 2015, 20:52:16
Niespełna dwa lata po wycofaniu z europy, oraz burzy związanej z całkowitym wycofaniem tych samolotów, A-10C powracają do bazy w Niemczech:

http://www.acc.af.mil/news/story.asp?id=123438748 
Tytuł: Odp: A-10A/C
Wiadomość wysłana przez: Groove w Lutego 11, 2015, 13:55:15
Bylem raz na bazie Spengdahlem, duza baza.
Tytuł: Odp: A-10A/C
Wiadomość wysłana przez: rutkov w Lutego 11, 2015, 14:07:32
Ciekawostki o służbie Warthoga i jego przyszłości:
artykuł po angielsku

http://defensetech.org/2015/02/10/group-af-skewed-data-in-a-10-smear-campaign/?ESRC=deftech.sm
Tytuł: Odp: A-10A/C
Wiadomość wysłana przez: leszek74 w Lutego 11, 2015, 18:11:37
Potrafi zawładnąć wyobraźnią.

(http://i58.tinypic.com/2edzd75.jpg)

Z całym szacunkiem ale czy każdy twój post ze zdjęciem musi rozjeżdżać forum? Czy nie możesz zamieścić obrazka pod wypowiedzią? Proszę o tym pamiętać, a nie z uporem maniaka wklejac jak leci. Mazak.
Tytuł: Odp: A-10A/C
Wiadomość wysłana przez: Valium w Marca 09, 2015, 21:17:05
http://www.altair.com.pl/news/view?news_id=15865
Tytuł: Odp: A-10A/C
Wiadomość wysłana przez: Speedy w Marca 30, 2015, 12:00:43
Skoro to działko takie fascynujące to dodam jeszcze trochę szczegółów o tym co mogło być a nie jest.

Do konkursu na GAU-8 stanęły dwie firmy a w zasadzie trzy :) General Electric zaprezentowało 7-lufowe działko w układzie Gatlinga o szybkostrzelności 4200/min, na oerlikonową amunicję 30x173 (ono w końcu wygrało). Konkurentem było 6-lufowe działko Philco-Ford o bardzo podobnym mechanizmie.
(http://images66.fotosik.pl/754/91e7305a9f5df73am.jpg) (http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/91e7305a9f5df73a.html)

Philcowe działko strzelało ich własną amunicją 30x164 (potem 165 a potem 167 - jakoś im się ta łuska wydłużała stopniowo), z mechanicznym zapłonem opracowaną wspólnie z firmą Honeywell. Szybkostrzelność wynosiła 4000/min. Ogólnie było wyraźnie lżejsze od projektu GE, ale gorzej wypadło na próbach (więcej awarii).

I jako rozwiązanie rezerwowe, na wypadek jakby gatlingi nie wypaliły, wybrano działko Hughes GAU-9. Była to licencyjna wersja Oerlikona KCA (304Rh), z dosyć poważnymi jednak zmianami.
(tak wygląda oryginalny Oerlikon; ale GAU-9 zapewne nie różniło się zbytnio).

(http://images67.fotosik.pl/755/494c486f9a9c12b7m.jpg) (http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/494c486f9a9c12b7.html)
Było to 1-lufowe działko rewolwerowe (4 komory) strzelające w tempie 1350/min (a w zasadzie 2700, gdyż dla samolotu szturmowego opracowano instalację z 2 działkami).

(http://images70.fotosik.pl/753/3e181ef084eabb62m.jpg) (http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/3e181ef084eabb62.html)

W porównaniu z oryginalnym KCA zmieniono przede wszystkim mechanizm przeładowania: oryginalny był poruszany pironabojem, USAF zażyczyło sobie jednak pneumatyczny. Hughes powzmacniał też tam różne rzeczy, stosując rozmaite magiczne gatunki stali i materiały ceramiczne, a także swoją ulubioną gładką lufę: gwintowana była tylko 20-calowej długości wkładka na samym początku za komorą nabojową, gdyż zakładano, że łatwiej wymieniać zużytą wkładkę niż całą lufę (analogiczne lufy miało działko Philco-Ford). A to dlatego, że w wymaganiach była możliwość oddania 100-strzałowej serii co nie do końca się udało (ostatnie pociski leciały niestabilnie; statystycznie do 64 strzałów było ok). Generalnie wyniki testów uznano za zadowalające; jednakże jako że był to projekt rezerwowy na wypadek fiaska GAU-8, a do tego nie doszło, to i GAU-9 odesłano do lamusa. Hughes oferował je jeszcze potem w formie podwieszanego zasobnika, ale o ile wiem nikt go sobie nie kupił.

(Obrazki z książki G.M.Chinna "Machine Guns")
Tytuł: Odp: A-10A/C
Wiadomość wysłana przez: KosiMazaki w Marca 30, 2015, 12:59:49
Speedy wrócił i to w dobrej formie ;).
Tytuł: Odp: A-10A/C
Wiadomość wysłana przez: Speedy w Kwietnia 13, 2015, 21:24:10
Jak mnie tak admin pochwalił, to jeszcze coś wrzucę działkowego. Oto kolejna ciekawostka sprzed lat: rakieta do GAU-8 :)

Już na samym początku, w 1. połowie lat 70. ludzie dłubiący nad projektem GAU-8 i A-10 zastanawiali się, co będzie, jak w przyszłości czołgi pogrubieją. Czy da się jeszcze jakoś podnieść zdolność przebijania amunicji 30x173? Klasycznym podejściem byłoby zrobienie jakiegoś pocisku APDS czy APFSDS, czyli z odrzucanym sabotem. W lotnictwie jednak takie rzeczy się nie bardzo sprawdzają z uwagi na niebezpieczeństwo zassania fragmentów sabotu do silnika, czy ogólnie kolizji z nimi. Goście sięgnęli więc po inną technologię - pocisk z pomocniczym napędem rakietowym (RAP - rocket-assisted projectile). Przy czym mieli taką wizję, by umieścić silnik z pierścieniowym ziarnem wokół rdzenia (między rdzeniem a płaszczem; i dysze też na obwodzie) by jak najmniej wpływać na geometrię pocisku. Posłali więc zapytania do przemysłu i czekali co będzie.

W pierwszej transzy jedyną sensowną propozycję zgłosił Thiokol. Tyle że niezgodną z ich wizją, bo zrobił pocisk z krótszym, wolframowym rdzeniem, czepcem z tworzywa szt. i silnikiem umieszczonym z tyłu z jedną centralną dyszą. W 1973 dostarczył prototypy i postrzelali sobie nimi z luf testowych z takim sobie efektem. Pocisk przy pewnych zaletach generalnie przebijał tylko trochę mniej :) od standardowego PGU-14. W dodatku były obawy,czy w realnym przypadku walenia serią z rozgrzanej lufy czepiec z tworzywa nie podsmaży się zanadto i nie zdeformuje. Tyle, że sobie sprawdzili, że da się zrobić silnik wytrzymujący ogromne ciśnienie i przyspieszenie przy wystrzale oraz siły wynikające z rotacji pocisku.

W drugiej turze w 1976 AAI zrobiło im wreszcie ten pocisk marzeń z silnikiem wokół rdzenia i 4 dyszami na obwodzie (to ten na załączonym obrazku). Przy okazji zastosowano nowy dłuższy rdzeń. Faktycznie osiągi wzrosły zauważalnie; z odległości 1800 m pocisk przebijał tyle co zwykły PGU-14 z 1200 m, a z mniejszej odległości wyraźnie więcej. Z drugiej jednakże strony do tego czasu goście mieli już więcej doświadczenia ze strzelań z realnych samolotów na poligonie i doszli do wniosku, że wszystko to nie jest bardzo potrzebne. Rakietowy pocisk owszem wali trochę mocniej, ale jest pierońsko drogi (a działko wystrzeliwało ich 70 na sekundę :) ). I - tego już w źródle jasno nie powiedziano, ale łatwo się domyślić na podstawie takiej ogólnorakietowej wiedzy - przypuszczalnie jednak praca silnika rak. odbiła się istotnie i negatywnie na celności. Tak, że ostatecznie projekt powędrował na półkę i tyle z tego było.

A - pocisk firmy Thiokol, B - pocisk AAI

(http://images68.fotosik.pl/794/3e1548ed423a0808m.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=3e1548ed423a0808)

A tu jeszcze wyrób AAI w kolorze:

(http://images66.fotosik.pl/793/2fbd593ceae8d6f3m.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=2fbd593ceae8d6f3)

(za raportem Dale'a M. Davisa "Historical Development Summary of Automatic Cannon Caliber Ammunition.: 20-30 Millimeter", Air Force Armament Laboratory, 1984 - jest na scribd chyba. Fotki z forum BOCN z tego wątku http://www.bocn.co.uk/vbforum/threads/19696-30x173-ammo-for-Goalkeeper-GAU-8-A)
Tytuł: Odp: A-10A/C
Wiadomość wysłana przez: KosiMazaki w Kwietnia 14, 2015, 08:42:16
Co miałem nie chwalić jak post merytoryczny i czyta się świetnie :). Swoją drogą ciekawa koncepcja z brnięciem w taką technologię, wszak wystarczy posłać jakąś kierowaną rakietę co nawet grubszy pancerz czołgu otworzy jak kwiatek. Ewentualnie jakaś salwę niekierowanych rakiet dla pewności ;).
Tytuł: Odp: A-10A/C
Wiadomość wysłana przez: Kusch w Lipca 23, 2015, 23:43:15
A-10 na opuszczonym polskim lotnisku w Nowym Mieście:

http://www.airforcetimes.com/story/military/2015/07/22/-10s-poland-prove-they-can-land-anywhere/30506443/ (http://www.airforcetimes.com/story/military/2015/07/22/-10s-poland-prove-they-can-land-anywhere/30506443/)

http://alert5.com/2015/07/23/a-10-demonstrate-its-ability-to-operate-from-cracked-uneven-disuse-runway-in-poland/ (http://alert5.com/2015/07/23/a-10-demonstrate-its-ability-to-operate-from-cracked-uneven-disuse-runway-in-poland/)

http://www.spangdahlem.af.mil/news/story.asp?id=123453987 (http://www.spangdahlem.af.mil/news/story.asp?id=123453987)

(http://alert5.com/wp-content/uploads/2015/07/150720-F-VE588-0091.jpg)
Tytuł: Odp: A-10A/C
Wiadomość wysłana przez: HAV w Lipca 29, 2015, 07:41:28
Zna ktoś przyczyny poniedziałkowego, tj. 27.07.2015 lądowania 2-ch A-10 na łódzkim Lublinku koło 13-14? Jakaś głębsza historia się za tym kryje, czy może skończyła im się waha w drodze do Łasku :evil:?
Tytuł: Odp: A-10A/C
Wiadomość wysłana przez: szturmowik w Lipca 29, 2015, 23:21:13
W poniedziałek były Guźce, dzisiaj rano eFy... Wojsko trenuje podejścia według ILS-a regularnie na EPLL. W razie większej zawieruchy na "dzikich polach" nad Dnieprem gdzieś się muszą rozśrodkować przecież...  :icon_wink:
Tytuł: Odp: A-10A/C
Wiadomość wysłana przez: Kusch w Marca 06, 2017, 17:40:58
Dzikie świnie trenują ataki na małe łodzie, w domyśle szybkie łodzie motorowe marynarki Iranu.

https://twitter.com/Tank_Blog/status/837452087705366530

(https://pbs.twimg.com/media/C5857qoWYAEZ_Du.jpg)