Forum Miłośników Symulatorów Lotniczych
Lotnisko => Współczesne lotnictwo wojskowe => Wątek zaczęty przez: Holkar w Lutego 12, 2011, 16:01:01
-
Witam
Od najmłodszych lat pasjonuję się lotnictwem wojskowym i cywilnym. Aktualnie chodzę do drugiej klasy technikum o profilu elektronika. Chciałbym zostać pilotem samolotu pasażerskiego (mam na myśli Boeing 737 czy Airbus A320). Czy mógłby się ktoś wypowiedzieć na temat wymagań zdrowotnych na takiego pilota? Na razie nic mi nie dolega (chyba, że o czymś nie wiem) oprócz tego, że sprawność lewego oka wynosi dwadzieścia parę procent, ale prawego 100%. Czytałem wywiad z Lekarzem Lotnictwa Cywilnego i wyczytałem, że człowiek z jednym okiem (powiedzmy, że tak jest w moim przypadku) nie ma możliwości zostania pilotem samolotu pasażerskiego. Czy aktualnie jest to prawdą? Podobno w Polsce przepisy są dość surowe na ten temat, ale w innych państwach (nie dowiedziałem się w jakich) przepisy dopuszczają coś takiego. Jak to w końcu jest?
-
Przepisy wg których się bada obowiązują nie tylko w Polsce. Musisz znaleźć dokument, który to opisuje-> JAR-FCL 3 (Joint Aviation Requirements - Flight Crew Licensing) i tam znaleźć odpowiedź, czy spełniasz wymagania, najlepiej wspólnie ze swoim okulistą. Możesz też próbować dzwonić do GOBLLu do Wrocławia, może pomogą. Co to dokladnie znaczy "sprawność" w twoim przypadku? Widzenie obuoczne jest niestety niezbędne do tego żeby czuć głębię. Także już gość w samochodzie, z dużą, nieskorygowaną wadą wzroku jednego oka stanowi niezłe niebezpieczeństwo na drodze (a sporo takich bezkarnie jeździ, uwierzcie mi), a co dopiero w samolocie...
-
Sprawność, czyli że jeśli mam sprawność prawego oka 100% to widzę doskonale, a lewego dwadzieścia parę procent, no to już nie tak doskonale ... tak mniej więcej mi to okulista powiedział. Okulary, które noszę poprawiają tą "sprawność" o ok 10%.
A co oznacza czuć głębię? Nigdy nie spotkałem się z takim określeniem. Czy to oznacza umiejętność wyobrażenia sobie odległości od czegoś?
Po mieście poruszam się skuterem i nie mam problemu z oceną odległości, jeśli to o to chodzi.
-
Taka wada w młodym wieku sugeruje, że Twoje okulistyczne problemy są bardziej złożone i okulista po specjalistycznym badaniu będzie w stanie ocenić ogólne funkcjonowanie wzroku i na podstawie przepisów wydać decyzję. Innymi słowy, nie znajdziesz odpowiedzi na swoje pytanie tutaj na forum. Znajdziesz ją tylko jak zgłosisz się na badania. Powodzenia. Do poczytania po polsku:
http://www.ulc.gov.pl/_download/prawo/prawo_miedzynarodowe/konwencje/01_01_00_-_zal_1.pdf Rozdział 6.3.3
Tak. Chodzi o ocenę odległości. Dobrze, że nie masz problemu :] Ludzki mózg ma olbrzymie zdolności adaptacyjne. Mam kolegę z zezem rozbieżnym, co oceniał odległość łypiąc co milisekundę raz jednym raz drugim okiem, a nawet raz skasował przez to swój samochód...:D Na szczęście doczekał się porządnych okularów korekcyjnych.
-
Wada mojego wzroku to astygmatyzm. Mam to od urodzenia, ale radzę sobie bez najmniejszego problemu. Poczytam to co wysłałeś. Mam nadzieję, że nie wszystko stracone... Jeszcze zostaje kontrola lotów, ale to już nie to samo...
Na śmigłowce obowiązują te same przepisy i wymagania zdrowotne?
-
6.3.3.2. Odległościowa ostrość widzenia, z korekcją lub bez, powinna wynosić 6/9 lub więcej w każdym oku oddzielnie, a binokularna ostrość wzroku powinna wynosić 6/6 lub więcej.
Możesz wyjaśnić co oznacza to 6/9 lub 6/6?
-
Sorry, że tak jedno pod drugim, ale czas na edycję się skończył. Czy na pilota śmigłowca wymagane jest Orzeczenie lotniczo-lekarskie klasy 1 czy Orzeczenie lotniczo-lekarskie klasy 2?
-
Klasa 1 wymagana jest dla licencji pilota zawodowego i liniowego, bez względu na rodzaj statku pow., klasa 2 dla licencji pilota turystycznego. Dokładniej na temat tych licencji, różnic w wymaganiach szkoleniowych i uprawnieniach wszystko jest do znalezienia w JAR FCL.
Ostrość wzroku 6/6 oznacza ostrość 1,0 - czyli prawidłową (6/6=1), 6/9=2/3=~0,66. W badaniu tablicą Snellena http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/9f/Snellen_chart.svg/481px-Snellen_chart.svg.png osoba o ostrości 6/9 będzie w stanie odczytać literki z rzędu podkreślonego na zielono, ale tych mniejszych już nie, podczas gdy osoba zdrowa na 6/6 odczyta literki z rzędu podkreślonego na czerwono. Można też to chyba ująć tak, że osoba 6/9 dopiero z 2 metrów rozróżnia szczegóły, które zdrowa odróżnia z 3.
-
Astygmatyzm. Nieciekawie, jeśli marzysz, by zostać pilotem. Mojego kumpla, na badaniach w Dęblinie chyba właśnie na tym udupili. Piszę chyba, bo było to dość dawno (jakieś 3-4 latka już), więc nie pamiętam, dokładnie tej historii.
Swoją drogą - sam zamierzam wybrać się tam na badania (bo przecież kto nie próbuje spełniać swoich marzeń, ten ich nie spełni) i tu moje pytanie. Czy jeśli mam lekką skoliozę (mam prawą nogę dłuższą o 1,5 cm), mogę ubiegać się o przyjęcie do Szkoły Orląt, czy może też jest to wada dyskfalifikująca mnie na samym starcie?
-
Nie należy mieszać młodzieńcowi pytającemu o badania cywilne wiedzą związaną z orzecznictwem wojskowym (Dęblin), bo to zupełnie różne bajki.
Astygmatyzm tragiczny nie jest, ja mam na obu gałach względnie nieduży i nikt nigdzie nawet się o to nie zająknął; mój brat zaś ma jedno oko prawie w porządku, a na drugim denko od butelki (też astygmatyzm - tym "chorym" okiem nie jest w stanie czytać literek na ekranie monitora), i orzeczenie kl. 2 dostał.
Poza tym to się daje leczyć, choć trochę kosztuje.
Powodzenia.
-
Heh dzięki. Owszem to da się leczyć operacyjnie, ale jest to dość kosztowne i poprawi jakość widzenia o kilka procent. Gadałem o tym z moim okulistą i specjalnie tego zabiegu nie polecał. Powiedzmy, że jeśli dostałbym te orzeczenie 2 kl. to o lataniu Boeingiem 737 mogę zapomnieć... , no cóż takie jest życie.
-
Errata.
Jest:
Powiedzmy, że jeśli dostałbym te orzeczenie 2 kl. to o lataniu Boeingiem 737 mogę zapomnieć...
A powinno być:
Powiedzmy, że jeśli dostałbym tylko orzeczenie 2 kl. to o jakimkolwiek lataniu zarobkowym mogę zapomnieć...