Forum Miłośników Symulatorów Lotniczych

Lotnisko => Technika, wojskowość i zagadnienia militarne => Wątek zaczęty przez: Holkar w Kwietnia 19, 2011, 23:06:57

Tytuł: Ciekawostki i pytania dotyczące wszystkiego co lata.
Wiadomość wysłana przez: Holkar w Kwietnia 19, 2011, 23:06:57
Witam.
Zakładam temat, ponieważ mam kilka pytań dotyczących lotnictwa.
1. Dlaczego podczas startu samolotu pasażerskiego w kabinie pasażerskiej oświetlenie jest wyłączone (nawet podczas startu w nocy)?
2. Dlaczego samolot, który ląduje awaryjnie np. po godzinie lotu musi zrzucać paliwo? Po to, żeby nie był za ciężki, bo podwozie mogłoby tego nie wytrzymać?
3. Jaka jest procedura zrzutu paliwa? Czy można to zrobić nad miastem, albo nad zbiornikiem wodnym czy lasem?
4. Jak przebiega katapultowanie się pilotów z myśliwca dwumiejscowego? Wystarczy, że jeden pilot pociągnie za dźwignię i obaj się katapultują czy każdy to robi osobno?

Będę wdzięczny za odpowiedź.
 Może zna ktoś jakieś inne ciekawostki?
Tytuł: Odp: Ciekawostki i pytania dotyczące wszystkiego co lata.
Wiadomość wysłana przez: ESP w Kwietnia 20, 2011, 09:48:17
1. Aby mieć zapas mocy w razie jakiejś awaryjnej sytuacji. Im mniej prądu muszą wyprodukować generatory tym lepiej.
2. Dokładnie tak - aby coś mu się nie urwało/złamało.
3. Nie wiem.
4. Tak - wystarczy że tylko jeden pociągnie za dźwignię. Chociaż przynajmniej raz się zdarzyło że ten z tyłu wysiadł a pilot musiał sprowadzić maszynę przerobiona na kabriolet na ziemię:
(http://www.aircraftresourcecenter.com/Stories1/001-100/0014_F-14_Convertible/01.jpg)
Tytuł: Odp: Ciekawostki i pytania dotyczące wszystkiego co lata.
Wiadomość wysłana przez: rutkov w Kwietnia 20, 2011, 10:00:26
3. Słyszałem kiedyś że jest to operacja mozliwa do zrobienia wszędzie, byle zachować odpowiednią wysokość zrzutu, paliwo po prostu wyparowywuje. Przyjęło się (?) że dla lądujących na Okęciu strefą zrzutu był/jest Las Kabacki.
Tytuł: Odp: Ciekawostki i pytania dotyczące wszystkiego co lata.
Wiadomość wysłana przez: Sundowner w Kwietnia 20, 2011, 10:04:21
Ad.4 Zależnie od maszyny, albo osobno, albo można wybrać. Po wypadku Kary Huldgreen na maszynach morskich zwykle automat jest rozłączony i trzeba się strzelać oddzielnie.

Ad.2 Nie tylko ograniczenia strukturalne są problemem, ale i np długość dobiegu
Tytuł: Odp: Ciekawostki i pytania dotyczące wszystkiego co lata.
Wiadomość wysłana przez: Ranwers w Kwietnia 20, 2011, 10:06:58
Ad1. Może też chodzić o dostosowanie wzroku do ciemności na wypadek ewakuacji.
Ad.2 + ewentualny (mniejszy) rozmiar pożaru.
Tytuł: Odp: Ciekawostki i pytania dotyczące wszystkiego co lata.
Wiadomość wysłana przez: Zefirro w Kwietnia 20, 2011, 11:42:41
Ad.4 Zależnie od maszyny, albo osobno, albo można wybrać. Po wypadku Kary Huldgreen na maszynach morskich zwykle automat jest rozłączony i trzeba się strzelać oddzielnie.
Przeczytałem kilka zdań o wypadku Hultgreen, ale nie znalazłem wprost informacji, dlaczego akurat to zdarzenie miało wpływ na rozłączenie automatu. Możesz napisać coś więcej?
Tytuł: Odp: Ciekawostki i pytania dotyczące wszystkiego co lata.
Wiadomość wysłana przez: Sundowner w Kwietnia 20, 2011, 12:06:57
Automatyczna sekwencja odpalania siedzisk dwóch członków załogi wymaga odstępu czasu miedzy jednym odpaleniem a drugim - raz żeby nie nastąpiła ich kolizja, dwa - aby spadochrony ustalające miały miejsce do pracy. Pierwszy odpalany jest fotel tylnego/prawego członka załogi, potem pilota.
W wypadku Revlon, katapultę uruchomił RIO katapultując obu członków załogi, ale maszyna była przeciągnięta i waliła się na lewe skrzydło. W momencie w którym doszło do odpalenia siedziska pilota, te było skierowane w taflę wody.
Ustalono, że większe szanse przeżycia miałaby gdyby zanurkowała razem z samolotem i wystosowano propozycję by każdy członek załogi uruchamiał katapultę samemu, by wyeliminować sytuację w których sekwencja jest uruchomiona, ale zanim nastąpi odpalenie ostatniego siedziska, warunki nie sprzyjają już bezpiecznemu opuszczeniu maszyny (szczególnie groźne np. na EA-6B, gdzie członków załogi jest 4 i cała sekwencja trwa blisko półtorej sekundy).
Tytuł: Odp: Ciekawostki i pytania dotyczące wszystkiego co lata.
Wiadomość wysłana przez: Ranwers w Kwietnia 20, 2011, 12:33:20
A własnie - Sun - czy w takim Intruderze/Prowlerze ogień silnika fotela nie poparzy sąsiedniego członka załogi, który jeszcze pozostał w maszynie ?
Tytuł: Odp: Ciekawostki i pytania dotyczące wszystkiego co lata.
Wiadomość wysłana przez: Zefirro w Kwietnia 20, 2011, 12:38:48
Widziałem film z tego lądowania. Faktycznie, czasu było tam niewiele. Nie wiesz może, czy decyzję o rozdzieleniu podjęto jedynie z powodu tego wypadku, czy prowadzono jakieś dodatkowe badania? Np. na to, jaka jest różnica (czasowa) między podjęciem decyzji o opuszczeniu maszyny przez różnych członków załogi w przypadku sytuacji awaryjnej w deficycie czasu, jak w tym przypadku? W tym sensie, że jeśli dwóch członków uruchomi katapultę w tym samym momencie (nie podoba mi się to nieprecyzyjne stwierdzenie "w tym samym momencie", ale mam nadzieję, że jest zrozumiałe), to i tak zastosowane będzie opóźnienie, które może wystrzelić jednego z członków już w momencie, gdy on nie powinien/nie chciałby się strzelać.
Poza tym ciekawy jestem, czy widać jakąś statystyczną różnicę między tym, jak trafne i szybkie są decyzje podejmowane o opuszczeniu maszyny z przedniego i tylnego fotela. W tym sensie, że naiwnie spodziewałbym się, że pilot będzie miał większą tendencję do ratowania maszyny/wykonania zadania/wyjścia z sytuacji przy pomocy narzędzia, które aktualnie ma w ręce (drążek) zamiast strzelania niż będzie to w wypadku "obserwatora" wydarzeń z tyłu. Jeśli coś takiego miałoby miejsce, to ciekawi mnie, dlaczego jednak zdecydowano się na rozdzielenie katapult. Znasz inne wypadki potwierdzające/negujące słuszność tego rozwiązania?
Tytuł: Odp: Ciekawostki i pytania dotyczące wszystkiego co lata.
Wiadomość wysłana przez: Sundowner w Kwietnia 20, 2011, 12:57:25
Ranwers - Nie, siedzisko takie jak Marin Baker GRU-7 (GRUEA-7) stosowane w Prowlerze, jest wyrzucane z kabiny ładunkiem pirotechnicznym, a silniki odpalane są poza nią (uruchamiane mechaniczne na końcu drogi szyn prowadzących - konkretniej rury zespołu pirotechnicznego). Ich dysze skierowane pod kątem w tył, dół i na boki, tak, że płomień jest za trajektorią kolejnego siedziska w serii.


Zefirro - niestety nie mam tego dokumentu NATOPS, był omawiany w którymś starym wydaniu "Approach", musiałbym się przez nie przewertować, oprócz wypadku NH103 były też przykłady katastrof F-4 i A-6, tak że przypadek nie był odosobniony.
Tytuł: Odp: Ciekawostki i pytania dotyczące wszystkiego co lata.
Wiadomość wysłana przez: Holkar w Kwietnia 20, 2011, 15:26:46
Tu jest filmik, który pokazuje wysiadkę z EA6B :
http://www.youtube.com/watch?v=UeZKyGDo5Io

A na tym filmiku wysiadło tylko dwóch, a samolot leciał dalej:
http://www.youtube.com/watch?v=czvEDNdyFBU&feature=related
Tytuł: Odp: Ciekawostki i pytania dotyczące wszystkiego co lata.
Wiadomość wysłana przez: akej w Kwietnia 20, 2011, 18:14:05
Odnośnie pytania nr 4 to zależy chyba też od samolotu. Bo np. TS 11 Iskra może nie był to myśliwiec rasowy, katapultowanie wygląda inaczej. Każdy z pilotów niezależnie od drugiego ma możliwość zrzucenia "odpalenia" kabiny, natomiast samo wystrzelenie foteli następuje po samodzielnym odpaleniu fotela, nie ma możliwości be jeden z pilotów odpalił za dwóch. Pozdrawiam
Tytuł: Odp: Ciekawostki i pytania dotyczące wszystkiego co lata.
Wiadomość wysłana przez: some1 w Kwietnia 20, 2011, 18:19:07
A na tym filmiku wysiadło tylko dwóch, a samolot leciał dalej:
http://www.youtube.com/watch?v=czvEDNdyFBU&feature=related

Raczej "aż" dwóch, to zwykły A-6.
Tytuł: Odp: Ciekawostki i pytania dotyczące wszystkiego co lata.
Wiadomość wysłana przez: Gerrah w Lipca 13, 2011, 19:55:37
http://www.youtube.com/watch?v=bC2XIGMI2kM&feature=player_embedded
Jak to jest, że heli nie spadnie z pokładu? Jest pod filmikiem coś napisane, ale nie za bardzo mogę to zrozumieć...
Tytuł: Odp: Ciekawostki i pytania dotyczące wszystkiego co lata.
Wiadomość wysłana przez: szturmowik w Lipca 13, 2011, 20:31:45
Po pierwsze - hydrauliczny "harpun" wpinający się w specjalną metalową "siatkę" pokładu, po drugie - specjalny system blokowania kół , po trzecie - antypoślizgowa farba pokrywająca pokład .  :001:
Tytuł: Odp: Ciekawostki i pytania dotyczące wszystkiego co lata.
Wiadomość wysłana przez: Sundowner w Lipca 13, 2011, 20:36:55
No i po czwarte - Lynx i większość śmigłowców przeznaczonych do operowania z małych pokładów posiadają rozszerzony zakres sterowania skokiem wirnika głównego o kąty "ujemne" tzn pozwalające wytwarzać siłę nośna w przeciwnym kierunku dociskając maszynę do pokładu do czasu zabezpieczenia jej przez obsługę lądowiska, czy pewnego zadziałania urządzeń wspomagających.
Tytuł: Odp: Ciekawostki i pytania dotyczące wszystkiego co lata.
Wiadomość wysłana przez: Gerrah w Lipca 13, 2011, 21:43:49
Ten system blokowania kół i antypoślizgowy pokład rozumiem. Ciekawi mnie natomiast jak dokładnie jest odbywa się to wpinanie w siatkę. Ot tak zaczepia harpunem i napina go?
Tytuł: Odp: Ciekawostki i pytania dotyczące wszystkiego co lata.
Wiadomość wysłana przez: Sundowner w Lipca 13, 2011, 22:18:46
Praktycznie tak. Ta broszura powinna wyjaśnić jak to działa:

http://cramm.nl/downloads/producten/documentatie/heligrid2/Heligrid2.pdf (http://cramm.nl/downloads/producten/documentatie/heligrid2/Heligrid2.pdf)
Tytuł: Odp: Ciekawostki i pytania dotyczące wszystkiego co lata.
Wiadomość wysłana przez: Gerrah w Lipca 13, 2011, 23:55:07
Dzięki, wszystko mi ten dokument wyjaśnił.
Tytuł: Odp: Ciekawostki i pytania dotyczące wszystkiego co lata.
Wiadomość wysłana przez: MazuR w Lipca 14, 2011, 10:32:56
Ktoś ma jakiś pomysł co stało się z tym Harrierem?

http://www.youtube.com/watch?v=a5uEguTYq3U&feature=related
Tytuł: Odp: Ciekawostki i pytania dotyczące wszystkiego co lata.
Wiadomość wysłana przez: KosiMazaki w Lipca 14, 2011, 22:25:09
Błąd pilota.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/england/suffolk/3330045.stm
Tytuł: Odp: Ciekawostki i pytania dotyczące wszystkiego co lata.
Wiadomość wysłana przez: MazuR w Lipca 14, 2011, 23:04:34
Niespodzianka dla mnie bo tak nagle zwalił się jak kamień że obstawiałbym awarię mechaniczną.Swoją drogą musiałoby być ciekawe na żywo.Stoisz po pas w owdzie a tu nagle samolot robi nura do wody...
Tytuł: Odp: Ciekawostki i pytania dotyczące wszystkiego co lata.
Wiadomość wysłana przez: syringe w Sierpnia 02, 2011, 21:36:49
Dzięki, wszystko mi ten dokument wyjaśnił.

http://www.youtube.com/watch?v=dLEL3QMgQAs&NR=1 (http://www.youtube.com/watch?v=dLEL3QMgQAs&NR=1)

Tu  w 1:20 ładnie widać proces zaczepiania.
Tytuł: Odp: Ciekawostki i pytania dotyczące wszystkiego co lata.
Wiadomość wysłana przez: PZl Belfegor w Października 01, 2011, 17:17:58
Na rysunku znajduje się tabliczka z Bella 412:
(http://img534.imageshack.us/img534/6449/wai6d63tmp.th.png) (http://imageshack.us/photo/my-images/534/wai6d63tmp.png/)
Spadek VNE wraz ze wzrostem wysokości mnie nie zaskoczył, jednak wpływ OAT na VNE nie jest dla mnie jasny. Spodziewałem się raczej spadku VNE wraz ze spadkiem temperatury (ze względu na mniejszą prędkość dźwięku), jednak w tabeli związek nie jest tak prosty - dla 14000 stóp i -20*C zaróno zmniejszenie, jak i zwiększenie OAT spowoduje spadek VNE. Czy ktoś może mi przybliżyć z czego to wynika?
Tytuł: Odp: Ciekawostki i pytania dotyczące wszystkiego co lata.
Wiadomość wysłana przez: Schmeisser w Stycznia 01, 2012, 10:27:05
Cytuj
1. Aby mieć zapas mocy w razie jakiejś awaryjnej sytuacji. Im mniej prądu muszą wyprodukować generatory tym lepiej.

W takim razie jest to wspaniały przykład w jaki sposób początkowa konieczność z czasem staje się tradycją , poprzez którą wyraża się szacunek względem 100 lat awiacji.  :003:
No bo nikt raczej mnie nie przekona iż w przypadku dwóch albo czterech turbowentylatorków rozwijających ciąg liczony w dziesiątkach ton obciążenie dodatkowym odbiorem mocy rzędu , zaszalejmy, a co tam - 50 kW , ma jakiekolwiek znaczenie.
Tytuł: Odp: Ciekawostki i pytania dotyczące wszystkiego co lata.
Wiadomość wysłana przez: lakoni w Stycznia 01, 2012, 16:37:32
W takim razie jest to wspaniały przykład w jaki sposób początkowa konieczność z czasem staje się tradycją , poprzez którą wyraża się szacunek względem 100 lat awiacji.  :003:
No bo nikt raczej mnie nie przekona iż w przypadku dwóch albo czterech turbowentylatorków rozwijających ciąg liczony w dziesiątkach ton obciążenie dodatkowym odbiorem mocy rzędu , zaszalejmy, a co tam - 50 kW , ma jakiekolwiek znaczenie.
Nie jest prawdą, że chodzi o zapas mocy. Tak jak pisał Schmeisser, zapas mocy jest wystarczający.
Pierwszym powodem jest przystosowanie wzroku do ewentualnej ciemności w czasie ewakuacji.
Kolejny powód to...ułatwienie zaobserwowania przez pasażerów np. pożaru silnika...tak to prawda
Tytuł: Odp: Ciekawostki i pytania dotyczące wszystkiego co lata.
Wiadomość wysłana przez: ESP w Stycznia 02, 2012, 09:51:23
Pierwszym powodem jest przystosowanie wzroku do ewentualnej ciemności w czasie ewakuacji.

To czemu w dzień też wszystkie światła pokładowe są wyłączane?

Kolejny powód to...ułatwienie zaobserwowania przez pasażerów np. pożaru silnika...tak to prawda

Po co? Załoga w kokpicie ma wystarczająco problemów podczas lądowania, panika na pokładzie jest chyba ostatnią rzeczą jakiej potrzebują. A pożar ma to do siebie że jak się pojawi włączy jakąś czujkę która rozświetli całą tablicę przyrządów na czerwono. A jak jest to pożar który nic nie włączy to:
a. można go zignorować bo nic nie uszkodził a zaraz lądujemy i nich ci na ziemi się martwią
b. można go zignorować bo już nic na niego się nie poradzi ;)
Tytuł: Odp: Ciekawostki i pytania dotyczące wszystkiego co lata.
Wiadomość wysłana przez: Sherman w Stycznia 10, 2012, 00:21:03
Co PZL M-20 ma na wiatrochronie? Ogrzewanie?
Tytuł: Odp: Ciekawostki i pytania dotyczące wszystkiego co lata.
Wiadomość wysłana przez: Sundowner w Stycznia 10, 2012, 08:34:21
Na rysunku znajduje się tabliczka z Bella 412:

http://imageshack.us/photo/my-images/534/wai6d63tmp.png

Spadek VNE wraz ze wzrostem wysokości mnie nie zaskoczył, jednak wpływ OAT na VNE nie jest dla mnie jasny. Spodziewałem się raczej spadku VNE wraz ze spadkiem temperatury (ze względu na mniejszą prędkość dźwięku), jednak w tabeli związek nie jest tak prosty - dla 14000 stóp i -20*C zaróno zmniejszenie, jak i zwiększenie OAT spowoduje spadek VNE. Czy ktoś może mi przybliżyć z czego to wynika?
Problemem są silniki, konkretnie temperatura mierzona między turbinami (ITT), PT6 w tym powerpacku nie lubią bardzo wysokich temperatur, 50°C to praktycznie maks jaki zniosą i nie mogą być mocno obciążone (nic powyżej prędkości przelotowej nie osiągniesz, a o zawisie OGE możesz zapomnieć).
Tytuł: Odp: Ciekawostki i pytania dotyczące wszystkiego co lata.
Wiadomość wysłana przez: PZl Belfegor w Stycznia 10, 2012, 23:09:42
Super, dziękuję bardzo za odpowiedź!
Tytuł: Odp: Ciekawostki i pytania dotyczące wszystkiego co lata.
Wiadomość wysłana przez: adam9336 w Stycznia 16, 2012, 17:18:12
Dlaczego nie konstruuje się myśliwców z kokpitem umieszczonym bezpośrednio nad środkiem ciężkości? Na chłopski rozum, taka konstrukcja pozwoliłaby na znaczne ograniczenie przeciążeń działających na pilota, zwłaszcza w dobie Kóbr i tym podobnych manewrów. Wyobrażam sobie, że konstruktorzy maszyn o takiej konfiguracji stanęliby przed ogromnymi problemami technicznymi, ale nie takie przecież były przezwyciężane w historii lotnictwa. Oświećcie mnie, bądź naprostujcie błędy w moim rozumowaniu.
Tytuł: Odp: Ciekawostki i pytania dotyczące wszystkiego co lata.
Wiadomość wysłana przez: Jeremak w Stycznia 16, 2012, 20:15:22
odpowiedź jest bardzo prosta: w takiej sytuacji większość pola widzenia zasłaniałyby skrzydła bezpośrednio po bokach i długaśny nos z przodu (zwłaszcza utrudniający życie przy lądowaniu), Dodatkowo, co równie ciężkiego trzeba by było wstawić w ten nos, żeby zrównoważyło silnik? Latanie takim samolotem byłoby jak prowadzenie samochodu (najlepiej jeszcze długonosego Sedana) siedząc dokładnie po środku kabiny: mniej więcej bezpośrednio za hamulcem ręcznym. Widać coś stamtąd?
Tytuł: Odp: Ciekawostki i pytania dotyczące wszystkiego co lata.
Wiadomość wysłana przez: Miron w Stycznia 16, 2012, 20:27:51
A na inżynierski rozum: ograniczenie w ten sposób przeciążeń to bajka na dobranoc dla niegrzecznych dzieci. Cała reszta to już dyskusja czysto akademicka.
Tytuł: Odp: Ciekawostki i pytania dotyczące wszystkiego co lata.
Wiadomość wysłana przez: JOE.KING w Stycznia 16, 2012, 21:27:25
Dlaczego nie konstruuje się myśliwców z kokpitem umieszczonym bezpośrednio nad środkiem ciężkości? Na chłopski rozum, taka konstrukcja pozwoliłaby na znaczne ograniczenie przeciążeń działających na pilota(...)
Przeciążenia będą takie same? Wg. mnie takie umieszczenie "kierowcy" ma większy sens w samochodzie. Jak umieszczą Cie równo między osiami, to będziesz mniej fikał na wybojach i może lepiej czuł przyczepność osi.
Tytuł: Odp: Ciekawostki i pytania dotyczące wszystkiego co lata.
Wiadomość wysłana przez: Rolam w Stycznia 16, 2012, 22:24:51
Co PZL M-20 ma na wiatrochronie? Ogrzewanie?
Tak ,elementgrzejny przedniej szyby.
Podobne zobaczysz np na Cessnie 421.