Forum Miłośników Symulatorów Lotniczych

Lotnisko => Lotnictwo wojskowe z epoki II Wojny Światowej => Wątek zaczęty przez: MiGol w Maja 04, 2011, 21:31:40

Tytuł: Mikulin AM-38F i kierunek obrotów śmigła
Wiadomość wysłana przez: MiGol w Maja 04, 2011, 21:31:40
Witam

Może ktoś z Kolegów jest w stanie podać, jaki był kierunek obrotów śmigła w Iłach-2m3, czyli napędzanych Mikulinami AM-38F. Zakładam, że skręt wykonany w kierunku obrotów śmigła pozwalał na bardziej ciasny skręt. Zdaniem osoby, która ma dostęp do rozrysowanych schematów takich nalotów, podobno Iły podczas wyjścia z ataku na cele naziemne wykonywały skręt na ogół w jednym kierunku. Zakładam, że w tym samym kierunku wykonywały słynne kręgi, z których schodziły kolejno do ataku.   
Badam konkretny przypadek zestrzelenia Iła (zresztą jeden z wielu) i odpowiedź na to pytanie może pozwolić zrozumieć przebieg zdarzenia, które, wskutek ataku Bf 109, zakończyło się zestrzeleniem Szturmowika i śmiercią jego załogi.
Być może w celu udzielenia odpowiedzi wystarczy odpalić IL2 1946 i zaobserować ów kierunek obrotów. Niestety, obecnie nie mam "Iłka" na kompie, stąd moja prośba.
Pozdrawiam                                                 
Tytuł: Odp: Mikulin AM-38F i kierunek obrotów śmigła
Wiadomość wysłana przez: Minamir w Maja 04, 2011, 22:13:16
W IL-2 1946, w samolocie "IL-2 Type 3M '43", śmigło obraca się w lewą stronę, czyli samolot powinien lepiej skręcać w prawo. To jednak tylko gra i nie traktowałbym jej jako podstawy co poważnej dyskusji (zawsze może być jakaś nieścisłość).
Tytuł: Odp: Mikulin AM-38F i kierunek obrotów śmigła
Wiadomość wysłana przez: Baas ArK w Maja 04, 2011, 22:29:57
Czy te zdjęcia od ciotki Wiki coś wyjaśnią:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d7/Il2_2_ns37_machine_cannon_moscow_march_1943.jpg/220px-Il2_2_ns37_machine_cannon_moscow_march_1943.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/4d/Ilyushin_Il-2_Warsaw_1.JPG/220px-Ilyushin_Il-2_Warsaw_1.JPG
Tytuł: Odp: Mikulin AM-38F i kierunek obrotów śmigła
Wiadomość wysłana przez: MiGol w Maja 04, 2011, 22:51:08
W IL-2 1946, w samolocie "IL-2 Type 3M '43", śmigło obraca się w lewą stronę, czyli samolot powinien lepiej skręcać w prawo. To jednak tylko gra i nie traktowałbym jej jako podstawy co poważnej dyskusji (zawsze może być jakaś nieścisłość).
Dzięki Minamir za sprawdzenie. Zdaje się, że masz rację i jest tak, że obroty śmigła w lewo, ale szybszy skręt w prawo
http://www.il2forum.pl/index.php/topic,8640.0.html

Tymczasem "nasze" Iły skręcały raczej w lewo. Być może to wynikało z jakichś innych uwarunkowań, np. podczas kręgu w lewo pilot miał cały czas na oku manetkę obrotów silnika i łatwiej mu było się utrzymać w "karuzeli", niż gdy zakręcał w prawo i patrzył do "środka" manewru, tracąc z oczu dźwignię obrotów silnika, która chyba w każdym samolocie jednoosobowym była po lewej stronie kabiny?                           
Tytuł: Odp: Mikulin AM-38F i kierunek obrotów śmigła
Wiadomość wysłana przez: Schmeisser w Maja 04, 2011, 23:30:27
Myślę że w przypadku szturmowca, odciążonego po ataku a dodatkowo z natury posiadającego obciązenie powierzchni nośnej dwa razy mniejsze od myśliwca, nie miało to większego znaczenia w którą stronę szybciej wykonywał manewr.
Większość gwałtownych manewrów wykonywano w samolotach z okresu DWS w lewo. Wytłumaczenie jest proste - ręka ludzka działa sprawniej pchając coś niż ciągnąc, wynika to z konstrukcji mięśni. Nie zawsze było możliwe użyć obu rąk, a siły przy prędkościach bojowych z jakimi było się trzeba zmagać, były spore.
Tytuł: Odp: Mikulin AM-38F i kierunek obrotów śmigła
Wiadomość wysłana przez: Leon w Maja 04, 2011, 23:54:54
Aktualnie mam odłączony skaner ale w książce "Sto Stalińskich Sokołow" (Jauza, Eksmo, 2006), zawierającej raporty i analizy pilotów WWS,w rozdziałach tyczących Szturmowików, na schematach "pracy" Iłów nad celem, można dostrzec pewną prawidłowość. Krąg Iłów obraca się przeciwnie do ruchu wskazówek zegara (ustalony zakręt w lewo) a wyjście z kręgu, odejście po ataku, wykonywano poprzez zakręt w prawą stronę. Być może są to te same schematy, o których piszesz.
Tytuł: Odp: Mikulin AM-38F i kierunek obrotów śmigła
Wiadomość wysłana przez: MiGol w Maja 05, 2011, 07:25:12
Po konsultacji stwierdzam, że krąg chyba zawsze był wykonywany w lewo. Z kolei kierunek odejścia po ataku był w gestii danych armii, może korpusów lotnictwa szturmowego (zwłaszcza jeśli istniał w armii tylko jeden). Wszystkie znane odejścia były wykonywane w lewą stronę. Przebieg w/w zdarzenia, położenie miejsca zestrzelenia w stosunku do celu nalotu, wskazują, że tak było i w tym przypadku.                           
Tytuł: Odp: Mikulin AM-38F i kierunek obrotów śmigła
Wiadomość wysłana przez: MiGol w Maja 26, 2011, 23:01:25
Przebieg w/w zdarzenia, położenie miejsca zestrzelenia w stosunku do celu nalotu, wskazują, że tak było i w tym przypadku.                           

Tutaj podanych jest kilka szczegółów owego nalotu Szturmowików na rozjazd kolejowy w Kończycach Małych 14 lutego 1945...
http://www.308.cieszyn.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=82:25052011&catid=6:news&Itemid=3
... choć nie wszystkie, bo jakby wszystko było w necie, to kto by przyszedł na naszą wystawę :-).
Iły, zgodnie z decyzją dowódcy, zrobiły tylko jedno podejście i nawet nie zdążyły wszystkiego się pozbyć, skoro w latach 60., na miejscu katastrofy jednego z dwóch Szturmowików, które rozbiły się podczas próby lądowania na Rakowicach, znaleziono także podwieszane uzbrojenie.