Forum Miłośników Symulatorów Lotniczych
Hangar => IŁ-2 Szturmowik/Forgotten Battles/Ace Expansion Pack/Pacific Fighters/1946 => IŁ-2 Modyfikacje => Wątek zaczęty przez: Loku w Września 29, 2011, 07:12:10
-
Jak sam tytuł wskazuje aktualnie dłubię sobie po cichu PWS-10.Model zewnętrzny powstal bez problemów za to z kabiną jest gorzej.Jak to zwykle bywa w przypadku naszych maszyn brak dokumentacji to największa bolączka.Internet już przegooglałem "w tę i spowrotem" i nie ma tego za dużo jesli chodzi o PWSa,dlatego jest prośba do wszystkich którzy mają jakieś materiały zdjeciowe z monografii itp. żeby sie podzielili.
(http://img193.imageshack.us/img193/8738/pewuesskinwip.jpg)
(http://img17.imageshack.us/img17/1884/pwschiquita.jpg)
-
Zajrzałem do "Polskich skrzydeł". Niestety, jedyny widoczny fragment kabiny na zdjęciach w tej fotografii to dwa górne zegary, które widać na zdjęciu z trojką dzieci stojącą przy samolocie.
Ale mimo to kibicuję temu projektowi: ostatnimi czasy PWS-10 trafił na moją listę "eleganckich samolotów".
-
Model zewnętrzny prezentuje się wspaniale :001: !
http://www.konradus.com/forum/read.php?f=1&i=164242&t=163538&page=3
-
Jeżeli chodzi o instrumenty pokładowe, to po lewej stronie panelu, powinny być na pewno instrumenty powiązane z obsługą motoru.
- obrotomierz (zlokalizowany)
- ciśnienie oleju
- temperatura oleju (wg starej pisowni "temperatura smaru")
- ciśnienie benzyny
Generalnie, zaproponowałbym układ podobny do tego jaki występował w myśliwcach P., ze wskazaniem na PZL P.7a
Po prawej stronie panelu mógł się znajdować manometr temperatury wody w chłodnicy (z zielonym cyferblatem).
-
Wiem, że coś takiego jak model kartonowy nie może buć absolutnie wzorcem do czegokolwiek ale na bezrybiu i rak ryba. Znalazłem coś takiego
http://www.rcpilot.hu/download.php%3Fget%3DL3Zhci93d3cvd3d3LnJjcGlsb3QuaHUvdXNlcnMvNzM2L2RvYy80Ny9hZl9wb2xvbmlhX3B3c18xMC5wZGY%3D&sa=U&ei=Dn6FTpegHcq10QWtttHjDw&ved=0CA4QFjAAOAo&usg=AFQjCNF4b6czFEfoL9vn2naHsHZL61jt3w (http://www.rcpilot.hu/download.php%3Fget%3DL3Zhci93d3cvd3d3LnJjcGlsb3QuaHUvdXNlcnMvNzM2L2RvYy80Ny9hZl9wb2xvbmlhX3B3c18xMC5wZGY%3D&sa=U&ei=Dn6FTpegHcq10QWtttHjDw&ved=0CA4QFjAAOAo&usg=AFQjCNF4b6czFEfoL9vn2naHsHZL61jt3w)
Jest to zeskanowany model kartonowy PWS-10 i w arkuszu 3 mamy kabine. Przyznam, że szukałem jakiś fotek i znalazłem jedna niewyraźną gdzie było widać w kabinie po środku tablicy wielkie kółko i to pasuje to modelu.
-
Zapomniałem napisać że przy budowie modelu 3D korzystałem z planów ze strony http://www.modele-kartonowe.com/drawings/index.html (http://www.modele-kartonowe.com/drawings/index.html) gdzie są dostępne plany PWS-10 razem z darmowym modelem kartonowym tego myśliwca,ze wszystkich tych materiałów korzystam obecnie przy budowie ale i tak dzięki za podane informacje.Autor planów i modelu też miał problem z dokumentacją na temat kabiny,myślałem że może gdzieś coś nowego się pojawiło.
Jedyne mi znane foto gdzie widać środek kabiny.
(http://img638.imageshack.us/img638/5844/pws10esp.jpg)
A tak wygląda model 3D kabiny na wczesnym etapie prac,textury narazie "takie se" żeby tylko było widać co i jak.
(http://img855.imageshack.us/img855/9193/pew10pitwip1.jpg)
(http://img849.imageshack.us/img849/9097/pew10pitwip2.jpg)
-
Ja z Lechem Kołodziejskim miałem się skontaktować żeby dowiedzieć się skąd on wytrzasnął informację że kontroler lotu był firmy Brown-Boveri, jednak w końcu zapomniałem. Może tam jest coś więcej, choćby informacja jakie przyrządy znajdowały się w PWS-10.
-
Dobra. Lech Kołodziejski posiada dodatkowo fotografię która znajduje się w książce "White Eagles. The Aircfraft, Men and Operations of the Polish Air Force 1918-1939", niestety jest to chyba jedynie fragment fotografii która przedstawia tablicę przyrządów.
Dodatkowo, przyrządy znajdujące się w kabinie przepisał z TBiU (157). Skąd Tomasz Syga ma ich listę- nie mam pojęcia. Faktem jest, że na fotografii z "White Eagles" widać kontroler lotu nie Philipsa czy Brown-Boveri tylko G. Gerlach na licencji Aera. Dodatkowo nie są to połączone prędkościomierz, zakrętomierz i wysokościomierz (jak podaje Syga), tylko klasycznie- prędkościomierz, zakrętomierz i chyłomierz poprzeczny.
Chętnie bym znalazł kontakt do Tomasza Sygi, lecz Google wynajduje jedynie ten jeden TBiU... Bellona raczej mi nie pomorze ;) Ktoś ma jakiś pomysł?
-
Dzięki wielkie Sherman,potwierdziło się to co czytałem w opisach że samolot był modyfikowany i wyposażany w przyrządy różnych producentów na bieżąco w czasie produkcji.Jak dam Gerlachy te same co w Lublinie,to będzie dobrze.
-
To jak z tym wycięciem na busolę na desce z przyrządami - widać że czasami jej nie instalowano. Wydaje mi się, że mógł tam siedzieć model podobny do tego z P.7a. Ale czy był to licencyjny Zurn-Kolberg, tego nie wiem :/
W każdym razie, zastosowanie gotowych przyrządów z Lublina i Karasia to będzie najlepszy pomysł.
Powodzenia!
-
Brak busoli może być spowodowany czasowym wymontowaniem lub wykręceniem jej przez jakiegoś kolekcjonera zza Odry.
Jutro będę wysyłać list do UK w tej sprawie, jak poczekasz parę dni to może będziemy coś więcej wiedzieć.
-
Trochę nie mogę uwierzyć- zwykły priorytet za 3zł i po 3 dobach mam odpowiedź na email.
Niestety- to jest całe zdjęcie. Zostało ono wykonane pod koniec wojny domowej w Hiszpanii.
-
Tylko że fotki nie widać.
-
Wydaje mi się, że mógł tam siedzieć model podobny do tego z P.7a. Ale czy był to licencyjny Zurn-Kolberg, tego nie wiem :/
Z-6 był produkowany w Polsce od 1930, więc najprawdopodobniej był stosowany także i na PWS-10.
-
Witam, odnośnie tablicy rozdzielczej w PWS-10 to gdzieś kiedyś wyczytałem, że przy projektowaniu tablicy oparto się o tą z PWS-A (licencyjna Avia BH-33), zmieniono tylko busolę na tą nowego typu (mniejsza od wcześniej stosowanych), przygotowano miejsce do instalacji radiostacji (niestety nie wiem gdzie konktretnie) reszta tablicy była kopią tej z PWS-A. Poszukam w wolnej chwili publikacji, gdzie to wyczytałem ale to była jedna z "przemielonych" przez lata książek lotniczych ...
-
Mały apdejt
(http://img822.imageshack.us/img822/3925/pwswiptests2.jpg)
(http://img651.imageshack.us/img651/9207/pwswiptests1.jpg)
(http://img830.imageshack.us/img830/8500/pwsskinwiptest3.jpg)
Testy...
(http://img217.imageshack.us/img217/898/pwswiptests3.jpg)
-
Witam, odnośnie tablicy rozdzielczej w PWS-10 to gdzieś kiedyś wyczytałem, że przy projektowaniu tablicy oparto się o tą z PWS-A (licencyjna Avia BH-33), zmieniono tylko busolę na tą nowego typu (mniejsza od wcześniej stosowanych), przygotowano miejsce do instalacji radiostacji (niestety nie wiem gdzie konktretnie) reszta tablicy była kopią tej z PWS-A. Poszukam w wolnej chwili publikacji, gdzie to wyczytałem ale to była jedna z "przemielonych" przez lata książek lotniczych ...
Mógłbyś sprawdzić w której?
Jeśli chodzi o opieranie się na tablicy z PWS-A- możliwe że już wtedy obowiązywała norma określająca układ tablicy przyrządów w myśliwcach, więc nie tyle opieranie się na PWS-A co trzymanie się normy.
A tak w ogóle- jest znane zdjęcie kokpitu PWS-A?
Aha, zdaje się że mam manual do kontrolera lotu modelu takiego jak ten z PWS-10. Jak ktoś będzie chciał go zrobić to mogę podesłać, jest tam niezachwycający, ale zawsze jakiś schemat.
-
Taką fotę znalazłem:
(http://img507.imageshack.us/img507/1083/8181deblin7.jpg)
Widać wyraźnie drugi przyrząd tak samo obrócony jak manometr paliwa po prawej stronie:
(http://img440.imageshack.us/img440/7241/pws10srodektablicy.png)
-
SUPER!!! Im wiecej polskich samolotow tym lepiej! Dzieki Loku za wysilek! :banan