Forum Miłośników Symulatorów Lotniczych

Zaplecze => Software & Hardware => Sprzęt wykonany samodzielnie => Wątek zaczęty przez: lancer2000 w Stycznia 07, 2012, 23:52:39

Tytuł: Mój własny kokpit do DCS: Blackshark
Wiadomość wysłana przez: lancer2000 w Stycznia 07, 2012, 23:52:39
Jakiś czas temu rozpocząłem budowę własnego kokpitu do DCS: Blackshark przy użyciu OpenCockpits.

Wykonanie płytek PCB zleciłem jednej z polskich firm. Większość podzespołów zakupiłem w TME oraz Farnell.
Po zlutowaniu płytek Master i USBExpansion, wykonaniu panelu, podłączeniu wszystkiego, oskryptowaniu wykonałem w pełni działający 'Weapon Panel' do Black Sharka:
(http://img30.otofotki.pl/miniaturki/go515_DSCF1823.JPG) (http://img30.otofotki.pl/go515_DSCF1823.JPG.html)

Teraz powoli przymierzam się do panelu R-800 UHF. Z czasem będę zamieszczał kolejne informacje z postępu prac nad kokpitem.
Mam dostęp do grawerki laserowej, zainteresowanym wykonam dowolny panel kokpitu.
Szczegóły w temacie: http://www.il2forum.pl/index.php/topic,14607.0.html (http://www.il2forum.pl/index.php/topic,14607.0.html)

Tytuł: Odp: Mój własny kokpit do DCS: Blackshark
Wiadomość wysłana przez: YoYo w Stycznia 08, 2012, 11:26:08
Inne panele też wchodzą w rachubę ?
Tytuł: Odp: Mój własny kokpit do DCS: Blackshark
Wiadomość wysłana przez: lancer2000 w Stycznia 08, 2012, 11:53:33
Pewnie, z tym że mam tylko schematy kilku paneli do Black Sharka, ale w internecie można tego trochę znaleźć. Musiałbyś podesłać schemat panelu.
Tytuł: Odp: Mój własny kokpit do DCS: Blackshark
Wiadomość wysłana przez: lancer2000 w Kwietnia 05, 2012, 18:08:05
Z braku czasu prace nad kokpitem idą powoli. Po "Weapon Panel" został wykonany R-800 i już prawie konstrukcja pokręteł do ustawień częstotliwości radia. Częstotliwość radia będzie wyświetlana za pomocą wyświetlaczy 7-segmentowych. Płytka drukowana do ich obsługi "czeka" na wiercenie otworów. Poniżej kilka zdjęć z postępu prac:

R-800
(http://img21.otofotki.pl/miniaturki/ma828_R800_foto1.jpg) (http://img21.otofotki.pl/ma828_R800_foto1.jpg.html)

Z powodu braku miejsca przy pokrętłach na enkodery wykonałem przełożenie za pomocą zębatek wyciętych laserem w plexi. Ogólnie 90% konstrukcji pokręteł została wykonana z plexi. Poniżej zdjęcia z wersji testowej, ostateczna wersja będzie miała jeszcze małe przeróbki i zostanie ostatecznie pomalowana. Na górę zostanie nałożony czarny laminat.

(http://img21.otofotki.pl/miniaturki/in282_pokretla_full1.jpg) (http://img21.otofotki.pl/in282_pokretla_full1.jpg.html) (http://img21.otofotki.pl/miniaturki/yr397_pokretla_full3.jpg) (http://img21.otofotki.pl/yr397_pokretla_full3.jpg.html)

Po skończeniu zamieszczę ostateczne fotki.

Następnie będzie wykonany "APU Panel".
Tytuł: Odp: Mój własny kokpit do DCS: Blackshark
Wiadomość wysłana przez: vito_zm w Kwietnia 05, 2012, 21:47:45
Gratulacje.
Tytuł: Odp: Mój własny kokpit do DCS: Blackshark
Wiadomość wysłana przez: Darth_Worm w Kwietnia 07, 2012, 23:11:30
Gratuluję pracy. Od razu rzucam proste pytania. Z czego korzystałeś?_Open cockpits to generalnie pasażerka. Jaki soft wykorzystałeś? Jakie konfiguracje i co można z niego wycisnąć? Wrzuć jakieś linki,_zrób filmik.
Jaki hardware potrzebny jest, aby uruchomić ustrojstwo w Black Sharku. Czy działa z Black Shark 2?
Czy można skonfigurować taki panel pod A-10, ewentualnie Lock on FC2?
Podziel się z nami swoim wiadomościami doświadczeniem, problemami, z którymi się spotkałeś.
Tu na forum jesteśmy wszyscy fanami lotnictwa i warto odkryć swoją kuchnię. To bardzo pomaga,_a twoja praca nas inspiruje do działania :).
Pozdrawiam serdecznie, życząc zdrowych i spokojnych świąt wielkanocnych :). 

Poprawki interpunkcyjne i ortograficzne. Usunąłem zbędne spacje i dodałem odstępy po znakach interpunkcyjnych. Zfrr
Tytuł: Odp: Mój własny kokpit do DCS: Blackshark
Wiadomość wysłana przez: lancer2000 w Kwietnia 10, 2012, 18:53:41
Z czego korzystałeś?Open cockpits to generalnie pasażerka.

Niby tak, ale seria DCS idealnie współpracuje z Opencockpits. Testowałem jedynie na Black Sharku 1.02 i 2, ale napewno w A-10 też działa, co FC2 to nie wiem.

Nie będę omawiał konfiguracji OpenCockpits, to można znaleźć na stronie producenta, opiszę jedynie w skrócie co trzeba zrobić aby DCS współgrał z Opencockpits.
Potrzebne są:
- płytki z OpenCockpits "Master Card" + "USB Expansion". Ta druga karta nie jest potrzebna, ale umożliwia podłączenie przez USB (Master Card można jedynie podłączyć przez LPT)
- pliki konfiguracyjne ze stronki http://code.google.com/p/dcsbsexport/downloads/detail?name=Export_0_93_beta.zip&can=2&q= (http://code.google.com/p/dcsbsexport/downloads/detail?name=Export_0_93_beta.zip&can=2&q=)
- Program do obsługi OpenCockpits - SIOC 4.01 http://opencockpits.com/modules.php?name=Downloads&d_op=getit&lid=343 (http://opencockpits.com/modules.php?name=Downloads&d_op=getit&lid=343)


1. W katalogu z grą trzeba edytować jeden plik: DCS Black Shark 2\Config\Export\Config.lua
Należy zmienić:
EnableExportScript = falsena
EnableExportScript = true
2. Pliki z DSCexport0_93 wrzucić do katalogu z grą i zamienić wszystkie istniejące.

Teraz gra już powinna się połączyć z SIOC-iem. Aby to sprawdzić to należy uruchomić SIOC-a, następnie grę i włączyć misję. Gdy już będzie w kokpicie, minimalizuje grę i w oknie programu SIOC powinno widnieć:

Client connecteds: 1
(http://img21.otofotki.pl/miniaturki/iy45_sioc.jpg) (http://img21.otofotki.pl/iy45_sioc.jpg.html)

Teraz pozostaje tylko konfiguracja przycisków, kontrolek, potencjometrów itd.
Konfiguracja polega na edycji dwóch plików:
- pliku z rozszerzeń *ssi. Jest to plik który jest używany przez SIOC Server.
- plik w grze DCS Black Shark 2\Config\Export\SIOCConfig\siocConfig.lua

Gdy znajdę więcej czasu opisze jak programuje się te pliki.
Tytuł: Odp: Mój własny kokpit do DCS: Blackshark
Wiadomość wysłana przez: lancer2000 w Kwietnia 18, 2012, 17:39:54
Czy ktoś robił już takie kontrolki:

Kontrolki OFF
(http://img31.otofotki.pl/miniaturki/dn472_kontrolka_OFF.jpg) (http://img31.otofotki.pl/dn472_kontrolka_OFF.jpg.html)

Kontrolki ON
(http://img31.otofotki.pl/miniaturki/bd440_kontrolka_ON.jpg) (http://img31.otofotki.pl/bd440_kontrolka_ON.jpg.html)

Chodzi o to, żeby tekst na kontrolce był widoczny dopiero po jej zaświeceniu. Ma ktoś pomysł w jaki sposób wykonać takie kontrolki?
Tytuł: Odp: Mój własny kokpit do DCS: Blackshark
Wiadomość wysłana przez: EGHI w Kwietnia 18, 2012, 18:44:08
(http://img84.imageshack.us/img84/5206/forumcontr.jpg)

Takim sposobem wykonałem kilka przycisków i kontrolek w moim kokpicie. Do przyciemnienia można użyć folię do szyb samochodowych. Plexi może być mleczna, to daje lepszy efekt, ale musi być mocniejsze źródło światła (porządna dioda).



Tytuł: Odp: Mój własny kokpit do DCS: Blackshark
Wiadomość wysłana przez: lancer2000 w Kwietnia 18, 2012, 22:00:11
Dzięki EGHI za info.

Jak zdobędę folie to wypróbuje, plexi bezbarwną i mleczną mam. Czy dioda 4000mcd 120stopni SuperFlux powinna zdać egzamin przy plexi mlecznej? Czy może jeszcze mocniejsza np. 11000mcd?
Tytuł: Odp: Mój własny kokpit do DCS: Blackshark
Wiadomość wysłana przez: Marcin_B w Stycznia 12, 2013, 21:34:18
Witaj!

Niedawno zabrałem się za własny kokpit A-10. W zakresie materiału poszedłem podobnie - laminat grawerski. Dodatkowo przerobiłem też laminat do podświetleń - ale puszcza za dużo światła (paski z SMD). Zwykły grawerski jest lepszy. Szukam aktualnie przycisków do podświetlenia - jaki konkretnie model wybrałeś do swojego panela?
Tytuł: Odp: Mój własny kokpit do DCS: Blackshark
Wiadomość wysłana przez: lancer2000 w Stycznia 24, 2013, 11:13:44
Przyciski zastosowałem takie bo nic lepszego nie znalazłem.
http://www.tme.eu/pl/details/d6q-gr/przelaczniki-przyciskane/itt/d6c10lfs-gr/#t965ed2878e0811eb11caa2a37de1ce80

Do przycisku zrobiłem przedłużkę z plexi, na górze dodatkowe plexi z wygrawerowanym laminatem
Tytuł: Odp: Mój własny kokpit do DCS: Blackshark
Wiadomość wysłana przez: vito_zm w Stycznia 24, 2013, 12:36:45
Można zastosować przycisk podświetlany bistabilny lub monostabilny kolorowy np.PB133FAL-1 lub -3 lub PB6133FBL-1 lub-3. Są tutaj http://www.tme.eu/pl/details/pb6133fal-1/mikroprzelaczniki-tact-pcb/highly/#
Cytuj
Do przycisku zrobiłem przedłużkę z plexi, na górze dodatkowe plexi z wygrawerowanym laminatem
Jak uzyskałeś podświetlanie?
Drugie pytanie dotyczy współpracy SIOC z DCS. Czy jest potrzebne dodatkowe oprogramowanie związanie z tym symulatorem? Dodam tylko, że dla Falcona potrzebne jest takie dedykowane oprogramowanie pod nazwą FAST.
Tytuł: Odp: Mój własny kokpit do DCS: Blackshark
Wiadomość wysłana przez: lancer2000 w Stycznia 24, 2013, 19:03:05
Cytuj
Jak uzyskałeś podświetlanie?

Pod laminatem jest bezbarwna plexi z otworami na diody LED oraz otworem na mocowanie przedłużki z plexi.
(http://img23.otofotki.pl/miniaturki/qp242_D6Q.jpg) (http://img23.otofotki.pl/qp242_D6Q.jpg.html)

Dzięki temu podświetlić można osobno opis przycisku(podświetlenie kokpitu) i kontrolkę ON

Cytuj
Czy jest potrzebne dodatkowe oprogramowanie związanie z tym symulatorem?

Nie trzeba dodatkowego oprogramowania, lecz o ile pamiętam trzeba wrzucić do katalogu Config/Export pliki LUA z DCSExport

Tytuł: Odp: Mój własny kokpit do DCS: Blackshark
Wiadomość wysłana przez: vito_zm w Stycznia 24, 2013, 22:29:28
Bardzo pomysłowe rozwiązanie. Niektóre moje przyciski zrobiłem podobną techniką ale zamiast przedłużki z plexi stosowałem przyciski z długim "ramieniem". Tam gdzie potrzebowałem dwa niezależne podświetlone napisy musiałem dodatkowo wprowadzić ekran dla LED.
Tytuł: Odp: Mój własny kokpit do DCS: Blackshark
Wiadomość wysłana przez: Marcin_B w Stycznia 24, 2013, 22:33:49
Dzięki Koledzy za wskazówki.
Tytuł: Odp: Mój własny kokpit do DCS: Blackshark
Wiadomość wysłana przez: lancer2000 w Lutego 01, 2013, 23:40:38
Czy ktoś wie jak napisać skrypt do synchronizacji przycisków w grze z fizycznymi przyciskami?
Tytuł: Odp: Mój własny kokpit do DCS: Blackshark
Wiadomość wysłana przez: vito_zm w Lutego 02, 2013, 09:13:40
Cytuj
Czy ktoś wie jak napisać skrypt do synchronizacji przycisków w grze z fizycznymi przyciskami?
Bardzo ciekawe pytanie. Zastanawiałem się także nad tym problemem. Dotyczyło to kontroli przełączników w ramp start lub zwykłego taxi. W fizycznym kokpicie położenie przełączników może się różnić od tych w kokpicie 3D na ekranie. W moim przypadku stosuję procedurę polegającą na wzrokowej kontroli położenia przełączników w momencie ramp start.
Można sprawdzić położenie przełączników przed ramp start programem "contralador?" dla paneli OpenCockpits, jest taka możliwość.
Tobie prawdopodobnie chodzi o przyciski a nie przełączniki. Czy możesz wyjaśnić na czym ma polegać synch. przycisków.? Przycisk działa chwilowo, czy chodzi o to aby oszukać symulator symulując "wirtualne" naciśnięcie przycisków?
Tytuł: Odp: Mój własny kokpit do DCS: Blackshark
Wiadomość wysłana przez: lancer2000 w Lutego 02, 2013, 19:40:44
Chodzi właśnie o przełączniki dźwigniowe, rotary switch. Przykładowo mam włączony w fizycznym kokpicie laser, po uruchomieniu gry laser w wirtualnym kokpicie jest jednak wyłączony. Zauważyłem pewną rzecz, podczas pierwszego uruchomienia misji synchronizacja czasami działa i przełączniki się zgadzają, ale po crashu daje ponownie FLY przełączniki się nie już synchronizują.
Na innej stronie ktoś napisać taki skrypt do synchronizacji, tylko że zbytnio nie działa. Pewnie dlatego że polega na offsetach.
Var 1 Link IOCARD_SW Input 23 Type I
{
  CALL &SyncSwitches
}
Var 2 Link IOCARD_SW Input 25 Type P
{
  CALL &SyncSwitches
}
Var 5 name SyncSwitches Link SUBRUTINE
{
  v10 = v1
  v11 = v2
  // ...
}
var 10 Link FSUIPC_OUT Offset $wxyz Length mn    // PM offset for a switch
var 11 Link FSUIPC_OUT Offset $wxyz Length mn    // PM offset for a switch

// Call SyncSwitches also at start-up,
// either by detecting that your aircraft is loaded (FSUIPC offset):
var 20 Link FSUIPC_IN Offset $wxyz Length mn    // Offset about aircaaft type loaded
{
  // some comparion code here, and if it is your aircraft:
  CALL &SyncSwitches
}
// or via a push button specific for this goal:
Var 1 Link IOCARD_SW Input 23 Type P  // "hidden" buton to sync all switches
{
  CALL &SyncSwitches
}
Tytuł: Odp: Mój własny kokpit do DCS: Blackshark
Wiadomość wysłana przez: vito_zm w Lutego 02, 2013, 22:16:02
Cytuj
Przykładowo mam włączony w fizycznym kokpicie laser, po uruchomieniu gry laser w wirtualnym kokpicie jest jednak wyłączony.
To jest prawidłowa reakcja, szansa jest 50%. SIOS jest tak zrobiony, że reaguje na zmiany stanów na wejściach. Stan początkowy przełączników w fizycznym kokpicie nie jest analizowany, dlatego wspomiałem, że stosuję metodę sprawdzenia położenia przełączników na początku misji.
Wspomniałem także, że jest program do testowania stanu przełączników, 7segLED, LED..pod nazwą o ile się nie mylę "contralador?" . Z tego wynika, że jeżeli jest możliwość sprawdzenia stanu przełączników to można wymusić w kokpicie symulatora ich położenie. Jestem pewny, że dla programisty napisanie takiego programiku (skryptu) byłoby bardzo proste. Jak będę miał trochę czasu to przyjrzę się temu. Można zrobić przycisk, który zainicjuje ten program. Jest pewne niebezpieczeństwo, jeśli ustawimy przełączniki przypadkowo to efekt może być także nieprzewidywalny.
Nie pamiętam już jak się robiło skrypty dla SIOC, ale widzę na przykładzie, że jest także opcja wywoływania funkcji call przyciskiem. Nie ma opisu funkcji CALL &SyncSwitches.
Jeśli masz przykład to można zapytać na forum OC, jak to zrobić. Widzę FSUIPC czyli FSX, ale można zrobić także dla BMS4.
Tytuł: Odp: Mój własny kokpit do DCS: Blackshark
Wiadomość wysłana przez: vito_zm w Lutego 03, 2013, 10:27:47
Już kiedyś na tym forum był poruszany problem synchronizacji przełączników kokpitu fizycznego i tego w symulatorze. Jeszcze raz zrobiłem analizę tego problemu i doszedłem do kilku wniosków. Synchronizacja dotyczy tych, którzy mają fizyczne kokpity i głównie w fazie początkowej w opcji taxi. Dlaczego tak myślę, ponieważ w ramp start wykonujemy pewne procedury i z definicji widać tego efekt np. uruchamianie silnika, załączanie zasilań w avionics power itp. Jeśli wykonamy wszystkie przewidziane procedury to testujemy je przy pomocy panelu test i tutaj można sprawdzić wskaźniki i niektóre przyciski. Jeszcze jedna uwaga dotycząca niektórych ważnych przełączników np. start 2. Mają one mechanizm powrotny czyli wracają po określonym czasie do stanu początkowego.
Jeśli chodzi o sytuację związaną z taxi to tutaj możemy mieć bałagan, ponieważ nie ma mechanizmu synchronizacji pomiędzy kokpitem fizycznym oraz w symulatorze.
Jak ja sobie z tym radzę. Po pierwsze mam urządzenia OC czyli zawsze przed uruchomieniem symulatora włączam program Controlador gdzie jest opcja "all on" zapalająca wszystkie LED oraz 7seg-LED oraz gasząca reset. Dodatkowo w okienku "Inputs" można podglądnąć w jakiej pozycji są przełączniki np. 001-002-008.....Ja z tego nie korzystam, ponieważ stosuję metodę sprawdzenia wizualnego stanu przełączników w fizycznym kokpicie.
Inne przełączniki np. laser on, master arm czy radar itp. widzę na MFD tym fizycznym już w czasie lotu. Nie korzystam z kokpitu symulatora tylko z fizycznego.
Wracając do idei synchronizacji przełączników w kokpicie fizycznym oraz tym w symulatorze są możliwe dwie sytuacje. W pierwszej zmieniamy położenie przełączników w kokpicie symulatora tak aby odpowiadały tym z fizycznego. W sytuacji drugiej sygnalizujemy tylko, że jest niezgodność ale nic z tym nie robimy mam na myśli program. To tyle moich przemyśleń, może inni  także się wypowiedzą na ten temat.
Tytuł: Odp: Mój własny kokpit do DCS: Blackshark
Wiadomość wysłana przez: lancer2000 w Lutego 03, 2013, 12:03:12
Chyba znalazłem rozwiązanie z sychnronizacją przełączników kokpitu fizycznego i w grze. Cały czas próbowałem to rozwiązać tylko za pomocą scryptu w SIOC, dodatkowo jednak trzeba zmodyfikować pliki lua w grze.

Zastosowałem pewną sztuczkę: do zsychnronizowania przełączników używam dodatkowego przycisku monostabilnego do którego przypisałem funkcję resetowania połączenia DCS-a z SIOC.
Włączam grę, pojawia się kokpit, klikam przycisk do synchronizacji i przełączniki w grze przestawiają się zgodnie z moim fizycznym kokpitem.

Nie wiem tylko czy przez takie odłączanie i podłączanie do SIOC-a nie pojawią się jakieś błędy, narazie jest wszystko OK, ale wymaga to jeszcze dłuższego przetestowania
Tytuł: Odp: Mój własny kokpit do DCS: Blackshark
Wiadomość wysłana przez: vito_zm w Lutego 03, 2013, 15:54:34
Cytuj
przypisałem funkcję resetowania połączenia DCS-a z SIOC.
Jest to interesujące, ale niestety nie znam tych funkcji. U mnie komunikacja pomiędzy BMS4 i SIOC jest za pomocą programu FAST, który jest tylko programowym interfejsem.
Tytuł: Odp: Mój własny kokpit do DCS: Blackshark
Wiadomość wysłana przez: lancer2000 w Lutego 03, 2013, 17:10:02
Cytuj
U mnie komunikacja pomiędzy BMS4 i SIOC jest za pomocą programu FAST

Zgadza się, w DCS komunikacja odbywa się za pomocą wbudowanych w grze skryptów LUA, w BMS4 trzeba użyć właśnie osobnego programu FAST.
Niestety nie znam działania BMS4 i FAST i tutaj w sprawie synchronizacji przełączników nie jestem w stanie pomóc