Forum Miłośników Symulatorów Lotniczych
Hangar => MS Flight Simulator X/FSX: SE/Prepar3D/MS FS2020/MS FS2024 => Wątek zaczęty przez: MałySłoń w Stycznia 11, 2012, 22:59:00
-
Witam wszystkich ponownie!
Jeśli tylko znajdziecie chwilę czasu, moich pytań dotyczących tematu "Flight Simulator X a rzeczywistość" ciąg dalszy: tym razem chodzi mi o przestrzenie (lub strefy) powietrzne, czyli najprościej mówiąc, te oznaczone kolorowymi ramkami obszary widoczne na ekranie GPS i na mapie. Zdaję sobie sprawę, że w rzeczywistości zetknąłbym się z masą przepisów dotyczących wlotów i przelotów przez każdą strefę, a że aż takim hardkorowym hobbystą nie jestem, to zadowoli mnie odpowiedź na następujące pytania:
1. Dlaczego niektóre strefy zaznaczone są linią ciągłą, a inne przerywaną?
2. Jakie są zasady dotyczące stref ograniczeń? (Domyślam się, że chodzi tu o specyficzne ograniczenia dotyczące każdej strefy, które w FSX z oczywistych względów pominięto)
3. Jakie są ogólne zasady dotyczące terenów operacji wojskowych?
4. Czy komputerowa ATC "widzi" strefy w wirtualnych przestworzach i prowadzi samolot z ich uwzględnieniem?
Jeśli chodzi o pytanie 4, zastanawiam się nad tym za każdym razem, kiedy podchodzę do lądowania na pas 24 lotniska LKPR Ruzyne w Pradze; za każdym razem ATC każe mi wykonywać jakieś dzikie wariacje kilkadziesiąt mil przed lądowaniem, i dziwnym trafem pokrywa się to z niebieską strefą ograniczeń zaraz przed lotniskiem, zupełnie jakby krzemowy kontroler kazał mi je omijać, stąd też moje pytanie.
Z największą przyjemnością pochłonę wszystkie informacje dotyczące tego tematu, a jeśli nie chce wam się strzępić klawiatury, a znacie jakieś dobre źródło wiedzy na ten temat (chodzi mi bardziej o zasady rządzące FSX), będę bardzo wdzięczny. Pozdrawiam!
-
Szczerze mówiąc, to już dawno nie włączałem FSowego GPSu, obchodzę się bez niego, więc pewności nie mam, ale spróbuję coś pomóc.
ad. 1, 2) Może chodzi o różne strefy albo granice CTR/TMA/FIR.
http://www.bl.mw.mil.pl/news.php?id=169
http://www.aeroklub-lodz.pl/pages/służby%20ruchu%20lotniczego.pdf (http://www.aeroklub-lodz.pl/pages/służby%20ruchu%20lotniczego.pdf)
Przy czym AIRAC zaszyty w FS9 i FSX to prehistoria, a ponadto FSowe ATC poza tym, że jest głupie jak but, to w Europie stosuje amerykański sposób kontroli.
ad. 4) Szczerze mówiąc nie wiem. Powinien co najmniej rozróżniać przestrzeń kontrolowaną od niekontrolowanej, ale jak to z tym tępym kaloszem jest dokładnie, to nie wiem. A "dzikie wariacje", to prędzej głupota defaultowego FS ATC niż celowe działanie.
-
Dzięki za odpowiedź.
Istotnie, FSXowe ATC dziwnie się zachowuje. Wszystko jest okej do momentu schodzenia, wtedy padają najróżniejsze niedorzeczne komendy w stylu schodzenia z kursu, tylko po to, żeby za 5 min na niego powrócić.
Ostatnio podczas wykonywania podejścia (EPWA - EPGD), dostałem też instrukcje, z którymi wcześniej się nie spotkałem - przechwycenie wiązki ILS na pas 29 i go-around na pas 11. Czy coś takiego jest możliwe w realnym świecie, jeśli pas wyposażony w ILS nie ma sprzyjającego wiatru, a ten drugi nie ma ILSu?
-
Nie wiem czy FSowe ATC to potrafi, ale to o co pytasz to circle-to-land: http://www.aztec.pl/forum/viewtopic.php?t=2587
-
Malutkie kompendium wiedzy o podejściach do lądowania:
http://lotniczapolska.pl/Procedury-podejscia-do-ladowania-wg-wskazan-przyrzadow,6715 (http://lotniczapolska.pl/Procedury-podejscia-do-ladowania-wg-wskazan-przyrzadow,6715)
I taki bonusik o polskiej przestrzeni powietrznej:
http://lotniczapolska.pl/Polska-przestrzen-powietrzna,6077 (http://lotniczapolska.pl/Polska-przestrzen-powietrzna,6077)