Forum Miłośników Symulatorów Lotniczych

Lotnisko => Lotnictwo wojskowe z epoki II Wojny Światowej => Wątek zaczęty przez: adampolska7 w Października 27, 2013, 13:45:11

Tytuł: Rozczytanie tablicy dewiacji kompasu.
Wiadomość wysłana przez: adampolska7 w Października 27, 2013, 13:45:11
Mam problem z rozczytaniem tablicy dewiacji kompasu!
Czy ktoś mógłby mi uświadomić co oznaczają pola od 1 do 8 i co
tam powinno się znajdować. Niestety nie znam niemieckiego a rodzaj czcionki
utrudnia rozczytanie i wrzucenie do translatora.
Pozycja pierwsza oznacza chyba samolot i zdaje się powinien tam chyba być numer
seryjny tego samolotu?
I co z resztą punktów?
(http://imageshack.us/a/img818/7100/n3vv.jpg)
Tytuł: Odp: Rozczytanie tablicy dewiacji kompasu.
Wiadomość wysłana przez: Miron w Października 27, 2013, 14:41:50
7 - data, 8 - podpis (autora). 1 to oczywiście flugcojg (raczej typ niż "numer"), 4 to oczywiście komp(ass) czyli pupa komputera...  :evil:, a więc miejsce na podanie nazwy obiektu (-ów). 3 i 6 to właśnie miejsce na "numerki" (rejestracji samolotu względnie seryjny busoli). 2 i 5 zgadywać nie będę.
Tytuł: Odp: Rozczytanie tablicy dewiacji kompasu.
Wiadomość wysłana przez: adampolska7 w Października 27, 2013, 15:06:24
Dziękuję Miron bardzo mi pomogłeś  :) .
Tytuł: Odp: Rozczytanie tablicy dewiacji kompasu.
Wiadomość wysłana przez: rutkov w Października 27, 2013, 15:36:41
2 i 5 to muster, czyli wzorzec od i do którego kompensujemy.
Tytuł: Odp: Rozczytanie tablicy dewiacji kompasu.
Wiadomość wysłana przez: Sherman w Października 27, 2013, 15:44:20
1. Flugzeug (rejestracja samolotu)
2. Muster (model samolotu)
3. Werk-Nr. (numer seryjny płatowca)
4. Kompass (na zalinkowanym przykładzie wpisano Plath, czyli nazwę producenta- C.Plath)
5. Muster (model busoli)
6. Werk-Nr. (numer seryjny busoli)

Przykładowe wypełnienie: http://www.cockpitinstrumente.de/downloads/Bilder/Geratebretter/Original/gross/Klemm%2035/Bilder/1.gif
Tytuł: Odp: Rozczytanie tablicy dewiacji kompasu.
Wiadomość wysłana przez: adampolska7 w Października 27, 2013, 16:37:01
Dziękuję panowie.
Jest zdaje się dokładnie jak to opisał Sherman, potwierdza to za linkowane przez niego zdjęcie.
Chociaż ten 2  i 5 punkt daje trochę do myślenia, kompas powinien być tak jak Rutkov powiedział
z kompasem bazowym porównany ale zdjęcie  załączone przez Shermana zaprzecza temu.
Faktycznie słowo muster po niemiecku znaczy model lub wzorzec.
Musze znaleźć jeszcze jeden przykład wypełnienia.
Tytuł: Odp: Rozczytanie tablicy dewiacji kompasu.
Wiadomość wysłana przez: rutkov w Października 27, 2013, 16:48:28
Cóż, wziąłem to na logikę. Ale zdjęcie Shermana mówi wszystko. Choć chyba lepiej byłoby tak jak pomyślałem, po co mi wpisana w tabeli nazwa samolotu, przecież w nim siedze i już. Tym bardziej że podajemy nr płatowca. Bo przecież każdy samolot musi mieć różną kompensację.
Tytuł: Odp: Rozczytanie tablicy dewiacji kompasu.
Wiadomość wysłana przez: adampolska7 w Października 27, 2013, 17:08:26
Cytuj
Cóż, wziąłem to na logikę. Ale zdjęcie Shermana mówi wszystko. Choć chyba lepiej byłoby tak jak pomyślałem, po co mi wpisana w tabeli nazwa samolotu, przecież w nim siedze i już. Tym bardziej że podajemy nr płatowca. Bo przecież każdy samolot musi mieć różną kompensację.
Być może kompas w celu kompensacji co jakiś czas jest wyciągany z samolotu, może dla tego jest
podawany jego model i rejestracja.
Też spekuluje, może ktoś wie czy kompas trzeba wyciągać z samolotu żeby go co jakiś czas skompensować
czy można to zrobić na miejscu w samolocie bez demontażu?
Tytuł: Odp: Rozczytanie tablicy dewiacji kompasu.
Wiadomość wysłana przez: Sherman w Października 27, 2013, 17:14:35
W takim razie pytanie za 100 punktów- o jaki wzorzec (Muster) chodzi w przypadku płatowca? :icon_smile:

Pola Flugzeug oraz Kompass dublują się niejako z pozostałymi polami, dlatego sądzę że autor tabliczki w ogóle niepotrzebnie po tych wyrazach dał kropki (dane zostały przez gapiostwo).

I swoją drogą- kto widział tabliczkę dewiacji z podanym numerem seryjnym przyrządu lub kręgu kompensacyjnego względem którego kompensowano busolę? Ktoś może dać przykład?
Tytuł: Odp: Rozczytanie tablicy dewiacji kompasu.
Wiadomość wysłana przez: adampolska7 w Października 27, 2013, 18:02:28
Cytuj
I swoją drogą- kto widział tabliczkę dewiacji z podanym numerem seryjnym przyrządu lub kręgu kompensacyjnego względem którego kompensowano busolę? Ktoś może dać przykład?
Zamieszczone przez ciebie zdjęcie jest jedynym czytelnym wypełnieniem tej tabelki jakie można
znaleźć w sieci reszta to puste blankiety i je też trudno znaleźć.
Cytuj
W takim razie pytanie za 100 punktów- o jaki wzorzec (Muster) chodzi w przypadku płatowca?
Zamieszczone przez ciebie zdjęcie stawia sprawę jasno że to chodzi o model a nie wzorzec płatowca.
Jeszcze raz dziękuję za pomoc.
 
Tytuł: Odp: Rozczytanie tablicy dewiacji kompasu.
Wiadomość wysłana przez: Miron w Października 27, 2013, 21:23:01
@Rutkov: tabelki są "mobilne", można je wyciągać bez trudu (zwykle prostym narzędziem lub zupełnie bez) - właśnie dlatego, że powinno się je regularnie aktualizować (czy się to robi to już inny temat). Częstą praktyką jest też wypełnianie takiej tabelki poza samolotem (w biurze), gdzie mogą leżeć również tabelki dla innych płatowców/busol (np. kompensowanych w tym samym czasie). Model/typ/numer samolotu/busoli jest przez to dość przydatnym elementem takiej tabelki - nie żebyś wiedział, w jakim samolocie siedzisz; tylko aby mieć pewność, że tabelka, na którą patrzysz, to ta właściwa.

@Adampolska: busoli się nie wyciąga (przynajmniej nie "do kompensacji"), kompensację wykonuje się "na płatowcu" (bo to on najbardziej przeszkadza). Wyciąga się za to tabelkę (czasami - j.w.).

@Sherman: to niemiecka tabelka, a Niemcy są porządni. Mało tam miejsca na wpisanie modelu/typu/wersji/nr. rej. samolotu w jednej linii, więc rozbito je na trzy. Osobno dla samolotu i busoli, bo przecież nikt nie powiedział że w samolocie może być tylko jedna busola.
Tytuł: Odp: Rozczytanie tablicy dewiacji kompasu.
Wiadomość wysłana przez: Sherman w Października 27, 2013, 22:35:48
Mi chodziło o coś innego. Nie o to że dane samolotu dublują dane busoli, a o dublowanie się pól Flugzeug i Werk-Nr. płatowca oraz Kompass i Werk-Nr. busoli. Ale w tym drugim przypadku faktycznie zapomniałem o możliwości zabudowy więcej niż jednej busoli na samolocie. ;)

Także, w przypadku gdy mielibyśmy więcej busol na samolocie to w polu Kompass można by było wpisać zamiast producenta informację co to dokładnie za busola np. Führerkompass (busola pilota) czy Orterkompass (busola nawigatora). Nie zawsze jest miejsce aby tabliczkę umieszczać przy samej busoli.