Forum Miłośników Symulatorów Lotniczych
Zaplecze => Software & Hardware => Sprzęt wykonany samodzielnie => Wątek zaczęty przez: drejku w Czerwca 04, 2014, 17:57:28
-
Poszukuję rozwiązania na szybkie wykonanie poszycia do rozpięcia na wręgach kokpitu dla lewej i prawej strony.
Założenia:
- cena w granicach rozsądku czyli do kilkuset złoty,
- szybki czas na wykonanie,
- sztywność.
Rozwiązanie 1:
Klejenie listewek jedna pod drugą + szlifowanie - problem: gdzie kupić tanio listewki 2,5m dł. np. 15x15mm - pewnie koło 200 szt. (!)
-
Polar + żywica + wykończenie szpachlówką?
-
Polar + żywica + wykończenie szpachlówką?
Nie mam w tym żadnego doświadczenia - możesz dokładniej opisać ten proces (z grubsza oczywiście ;) )?
Co to jest "polar" i jakiej żywicy szukać?
-
Taki patent często stosuje się przy zabudowach bagażnika car audio. Na wyciętą z mdfu skrzynię naciąga się tkaninę polarową mocując wedle uznania dla osiągnięcia pożądanego kształtu. Następnie rozrabia się żywicę chyba poliestrową i elegancko nasącza materiał. Można wspomagać się matą szklaną lub tkaniną plecioną dla wzmocnienia. Powstaje solidna skorupa z która możesz robić cokolwiek. Po przeszlifowaniu wykańczasz szpachlówką (taką jak do zaprawek samochodowych), znowu szlifujesz aż uzyskasz pożądany efekt. Potem możesz to pomalować.
Możesz zrezygnować z tkaniny polarowej na rzecz maty plecionej ale pewnie większy koszt.
Trzeba pamiętać, żeby nie rozrabiać za dużo żywicy, mieć dobrze wietrzone pomieszczenie. Do tego zapas pędzli czy te z wałków i jakieś środki ochrony osobistej pokroju rękawiczek i maski przeciwpyłowej..
Na szybko znalazłem link jak gość buduje sobie suba i jest pokazane krok po kroku jak lepił ;).
http://www.the12volt.com/installbay/forum_posts.asp?TID=121549
Jeszcze:
http://toptierimports.com/index.php?topic=4030.0
-
Żywicę epoksydową. Poliestrowa ma wredną tendencję do wchodzenia w reakcję chemiczną z tworzywami sztucznymi.
-
Szukam, szukam i znalazłem coś takiego:
http://allegro.pl/zywica-epoksydowa-epidian-6-utwardzacz-z-1-kg-i4218146836.html (http://allegro.pl/zywica-epoksydowa-epidian-6-utwardzacz-z-1-kg-i4218146836.html) - jednak epoksydowa jest dużo droższa niż poliestrowa - ok. 40,-/kg
Nie bardzo sobie wyobrażam rozkładanie maty szklanej "w powietrzu" rozpiętej tylko na wręgach kokpitu - jakieś pomysły? Może najpierw rozłożyć jakieś linoleum, czy coś podobnego? Doradźcie mi bo w tym temacie naprawdę jestem zielony.
-
W powietrzu się "nida"
Jeżeli żywica nie rozpuści styropianu (epoksydowa raczej nie), to może to być przyjazny materiał. Łatwy w obróbce i łatwo wypełnić odpowiednio przestrzeń pomiędzy wręgami, aby uzyskać odpowiednią "formę".
-
Jeśli masz wręgi to najprościej będzie wykonać poszycie z listew, wyszlifować i zalaminować. Przy niewielkim nakładzie pracy efekt będzie najlepszy.
Zamiast listew drewnianych lepiej użyć materiału MDF. Jest miękki i bardzo dobrze się obrabia. Myślę że grubość 10 mm i szerokość listwy 30-40 mm w zupełności wystarczy. Po wstępnym wyrównaniu kantów, trzeba by nałożyć szpachlówkę i jeszcze raz wyszlifować. Na koniec laminat (mata szklana i żywica poliestrowa) i ostateczne wykończenie powierzchni.
Przy dobrym wykonaniu efekt murowany.
-
Tutaj masz bardzo ładnie pokazane jak to się robi na przykładzie oparcia w ACES II:
http://www.viperpits.org/smf/index.php?PHPSESSID=38ee62c06a6e82d3b9baa49f449fff65&topic=7674.180 (http://www.viperpits.org/smf/index.php?PHPSESSID=38ee62c06a6e82d3b9baa49f449fff65&topic=7674.180)
Jeśli chodzi o uzyskanie wymaganego kształtu na materiale to na wręgach nie będziesz miał z tym problemu. Gorzej w pustych przestrzeniach pomiędzy wręgami, może dało by się naciągać materiał od strony wewnętrznej kokpitu, przy pomocy prostych "odciągów" z nici czy żyłki, mocowanych tymczasowo do podłogi czy innej stabilnej powierzchni. Ich rozmieszczeniem i napięciem mógł byś regulować kształt materiału. Na początek trzeba by dać warstwę gruntującą z rozrzedzonej żywicy, tak aby tylko utrwalić kształt i ewentualnie móc go skorygować. Później powinno być już z górki :)
W modelarstwie kartonowym często wykorzystuje się piankę poliuretanową (budowlaną) do wypełnienia pustych przestrzeni pomiędzy wręgami kadłuba. Pianka po zastygnięciu doskonale daje się szlifować do uzyskania wymaganego kształtu. Wtedy taki "pełny" kadłub bardzo łatwo okleja się poszyciem. Tyle że przy takich rozmiarach kokpitu to musiał byś chyba zamówić agregat z tą pianką :)
-
Żywicę epoksydową. Poliestrowa ma wredną tendencję do wchodzenia w reakcję chemiczną z tworzywami sztucznymi.
Bardzo możliwe, nigdy nie pamiętam jakiej używałem ale w piwnicy mam zawsze puszeczkę :P.
-
Witaj.
Obie metody są niezłe - ale finalnie lepszy efekt moim zdaniem przy tej drugiej.
Ad1. Żywica epoksydowa jest oczywiście znacznie lepsza, odporna na osmozę itp - ale - jest też znacznie droższa, a wykończenie powierzchni jest tak samo pracochłonne.
Jeżeli chciałbyś użyć epidianu i maty szklanej (nie tkaniny), to lepszy byłby Epidian 53 - jest rozcieńczony styrenem, który rozpuszcza lepiszcze włókien szklanych.
Ad2. by Viker
Moim zdaniem to jest ciekawa metoda - woodcore.
Moj znajomy zbudował tą metodą kilka wielkich, moskich jachtów:)
Oczywiście dla potrzeb kokpitu nie trzeba używać drogich materiałów - tak jak napisał Viker - może być to MDF
Poniżej link do metody - dobrze udokumentowane - http://www.rosaryshop.com/resources.php/request/canoe
-
To jest bardzo dobra technika, w wypadku jachtów rezultatem jest bardzo wytrzymała i lekka konstrukcja (choć wredna w naprawie). Trzeba jednak zwrócić uwagę na dwie rzeczy:
1. pokrycie włóknem szklanym jest wymogiem jeżeli konstrukcja ma utrzymać kształt;
2. lakierowanie włókna szklanego nie jest opcją - jest wymogiem, o czym przekonały się u nas w klubie żeglarskim dziewczyny, które postanowiły opalać się na nieukończonym, odwróconym kadłubie Omegi. Mikro-szpilek włókna szklanego nie czuć jak się wbijają w skórę, ale dopiero jak się je jakiś sposób podrażni i jeden prysznic nie wystarcza na zmycie tego z siebie.
-
Mam dylematy, ale skłaniam się ku metodzie z deseczkami, bo jest łatwiejsza do wykonania i będą to mogli robić ludzie z naszej ekipy, a z zywica moze być większy problem.
Właśnie zrobiłem wycenę na MDF 12mm - płyta ok. 100,-, wycięcie pasków po 15mm - 290,- (315 mb cięcia piły)!!!
Razem wychodzi ok 400,- + szpachla + ściernice.
Łudzę się, że to może być w granicach rozsądku. Można ewentualnie kupić potem 1kg żywicy i pomalować całość, żeby utwardzić powierzchnię.
????
-
Ad2. by Viker
Moim zdaniem to jest ciekawa metoda - woodcore.
Moj znajomy zbudował tą metodą kilka wielkich, moskich jachtów:)
Oczywiście dla potrzeb kokpitu nie trzeba używać drogich materiałów - tak jak napisał Viker - może być to MDF
Poniżej link do metody - dobrze udokumentowane - http://www.rosaryshop.com/resources.php/request/canoe
Dzięki @Lechtej ;)
Patrząc na nasze kokpity, samodzielna konstrukcja łódki to "pikuś" ;)
-
Dokładnie :):):)
-
Jak na razie patent z listewkami z MDF się sprawdza, ale przy okazji przydały się takie budżetowe pasy ściskające:
(http://saturn2.mech.pk.edu.pl/_sim/PICT8594_resize.JPG)
Może komuś się przyda :)