Forum Miłośników Symulatorów Lotniczych
Hangar => Digital Combat Simulator World (DCS World) => Mi-8MTV2 Magnificent Eight => Wątek zaczęty przez: Toyo w Sierpnia 17, 2014, 22:07:47
-
Mam pytanie, a brzmi ono tak.
W "Rukowodstwie lietnoj eksploatacji Mi-8" przeczytałem, że przed startem należy włączyć autopilota na pulpicie, na środkowym panelu (to tak dla uściślenia, że wiem gdzie to jest), są tam trzy przyciski-lampki (kurs, krien/tangaż, wysota). Po naciśnięciu włączają się dwie skrajne (kurs i wysota), niestety środkowa (krien/tangaż) pomimo animacji naciśnięcia nie włącza się. OCB?
Kolejna sprawa to jaki powinien być skok wirnika przy zmniejszaniu prędkości i zniżaniu do lądowania, tak instrukcyjnie, bo w ITP nie znalazłem tego. Przyznam, że u mnie waha się w okolicach 2...3. Jednak strasznie słabo mi idzie lądowanie, start opanowałem dzięki wskazówkom jaki otrzymałem podczas treningów do defilady, niestety nie dopytałem o parametry lądowania.
-
Ląduj 2-3-ema metrami opadania max i tak go trzymaj Uwaga aby Ci nie przepadł.
-
Autopilota zrąbali w ostatnim patchu. Jeden użytkownik forum ED zaproponował taki tymczasowy fix:
http://forums.eagle.ru/showpost.php?p=2146237&postcount=26
Nie sprawdzałem czy to działa, ani czy nie psuje czegoś innego.
A co do skoku wirnika wypowiedział się nasz Orzeł:
Dal tych co już latają, należy pamiętać aby przy lądowaniu poniżej wysokości 100m skok ogólny wirnika nie był niższy niż 3.
-
Nie sprawdzałem czy to działa, ani czy nie psuje czegoś innego.
Fix działa i chyba nic nie psuje.
-
Autopilota należy włączyć przy rozruchu na tym centralnym panelu jak piszesz (zaświeci się zielona lampka), nawet jeśli fizycznie go nie używamy. Sam z niego nie korzystam jakoś w locie, ew. tylko ten stabilizator lotu poziomego, który akurat jest pod klawiszem "T" do dłuższych lotów po prostej by łapy nieco odpoczęły.
-
Per analogia, w MiG-29 również przed lotem włączało się w SAU (sistiema awotmaticzesnowo uprawlienija) na zakres "tłumienia". Było to konieczne i de facto autopilot działał "w tle" poprawiając komfort latania. Bez tego zakresu samolot zachowywał się bardzo źle i traktowane było to jako stan awaryjny.
Wracając do Mi-8, zrobiłem tak jak sugerował LMP (wielkie dzięki), a działa to tak, autopilot jest uruchomiony domyślnie, poza kursem i wysokością, w locie bywa, że wyłącza się, jednak nie ma problemu z ponownym włączeniem poprzez naciśnięcie przycisku. Czy pomaga? Odnoszę wrażenie, że tak, chyba lepiej kontroluję śmigłowiec.
Co do postępów w lataniu :)
Na pięć lądowań rozbijam tylko raz, przeważnie waląc belką w glebę. Ląduję +/- 50 metrów od wybranego miejsca, czyli daję radę, oczywiście skok ogólny utrzymuję w granicach 3. Ciężko mi było zgrać nogi z dźwignią skoku, niestety mam inne nawyki. :)
Trenuję zawis, tu mam dużo problemów, nie chce stać w jednym miejscu, cały czas delikatnie tańczy, a jeżeli zatrzyma się, to mam wibracje od worteksów (?). Tak czy inaczej nie jest łatwo.
Sądziłem, że opanuję to szybciej, a widzę, że wymaga to normalnej metodyki szkolenia/przeszkolenia na typ, czyli muszę swoje wylatać.
Na samym początku maszyna wiozła mnie gdzie chciała przy starcie, teraz jest wszystko OK, idzie po linii, podejrzewam, że z dalszą częścią będzie to samo.
Śliczne dzięki za porady.
Wstrieczimsja w wozduchie.
:)
-
Ląduj 2-3-ema metrami opadania max i tak go trzymaj Uwaga aby Ci nie przepadł.
Stary pilot powie krótko!!! Poniżej 100 m jaka wysokość taka prędkość.
-
Staram się tak robić, nawet zaczyna mi to wychodzić. :)
-
To aż takie proste? Jaka wysokość - taka prędkość?
OT: Dopiero teraz zauważyłem pierwsze chyba na tym forum użycie OCB. OMG!
-
Autopilota zrąbali w ostatnim patchu.
Hmm, w 1.2.10 jeszcze nie latałem na Mi-8. Faktycznie, zrobiłem teraz "kartę" i autopilota nie da się włączyć, przez co też chyba stabilizatory nie do końca działają jak należy.
Oby to naprawili jak najszybciej.
@Toyo,
nagrałem Ci tracka z lądowania, ja często wykorzystuję tę technikę (wyhamowanie przez skręt), ale równie dobrze można lądować (prościej) w trybie samolotowym. Trzeba tylko do takiego nieco wcześniej się przygotować.
https://www.sendspace.com/file/f5mor1
Jak nic nie dotkniesz to będziesz miał oryginalne widoki. Ps. można włączyć Show Indicators (RCtl+Enter), wtedy zobaczysz operowanie skokami, drążkiem i orczykiem. Ważne, by zawsze w przypadku nadmiernego opadania nie bać się użycia bardziej dź.skoku ogólnego.
-
Na początek podziękowania dla LMP za "naprawę autopilota", bez niego naprawdę źle się lata.
Co do skoku wirnika można sobie pozwolić przy mniejszej masie śmigłowca przy lądowaniu na zmniejszenie skoku poniżej 3, ponieważ siedemnastka ma mocniejsze silniki niż ósemka.
Jeśli chodzi o autopilota, to pełni on bardziej rolę stabilizatora lotu niż typowego autopilota. Nie można do niego np. wprowadzić trasy lotu tak jak np w Su-22. Toyo jeśli w locie wyłącza Ci się autopilot to spróbuj zauważyć jakie są wtedy obroty wirnika. Jeśli obroty wirnika spadną poniżej 89-88% lub coś koło tego to wychodzą z pracy prądnice SGS-40, które są zamontowane na przekładni głównej WR-14 i wtedy spada napięcie wytwarzane przez nie, co w konsekwencji prowadzi do wyłączenia się autopilota.
-
Tak właśnie robię, na początek wstępne wartości (skok 3), a później wg potrzeb, jednak w granicach owego 3, chyba, że sytuacja czymś zaskoczy. Ogólnie rzecz biorąc taka wprowadzania nakazanych obrotów i ich korekcja daje lepsze efekty niż "gonitwa" za parametrami (prędkość pozioma, prędkość opadania, wysokość), gdyż wynikiem np. skoku ich wartości zbliżą się do nakazanych, a drobne odstępstwa można łatwo skorygować.
W przypadku śmigłowca potwierdza się to o czym nie raz słyszałem od kolegów, czyli piloci samolotów musieli nabyć nowych nawyków i odruchów, lata siedzenia za sterami samolotu robi swoje i na początek jest dosyć ciężko pracować nogami w zależności od ruchu dźwigni skoku ogólnego. Nie jet to proste, ale robię postępy, wczoraj odpuściłem sobie latanie, na rzecz małego WOSzK-u, oczywiście były tylko elementy sportu :) dzisiaj nadrobię zaległości.
Muszę przyznać, że te symulatory stają się coraz bardziej zaawansowane i opanowanie całości lotu (start, lot, lądowanie, operowanie wyposażeniem wtedy gdy trzeba) wymaga normalnego grafika szkolenia. Nie ma przeproś.
Dzięki YoYek za traka, na pewno się przyda.
OT. "Cza iźć z duchem czasa" - to tak w kontekście OCB :) Można zapisać a annałach Das Forum pierwsze użycie tego czegoś. :)
-
Prawdę mówiąc to z tymi nawykami to czy się je ma z samolotów, czy nie ma jakichkolwiek, to nauka latania śmigłowcem jest po prostu wymagająca. Jedyny aspekt lotu, gdzie nawyki mogą ugryźć poważnie w tyłek to zmiana wysokości w takim UH-1, bo trzeba pamiętać by wznoszenie zaczynać drążkiem, stabilizować zespoloną i kończyć w tej samej kolejności, natomiast zniżanie jest w odwrotnej - najpierw zespolona, potem drążek i wyrównanie lotu ze zniżania w tej samej kolejności ;)
PS. Ptaku w wiertalocie... świat się kończy :D
-
W przypadku śmigłowca potwierdza się to o czym nie raz słyszałem od kolegów, czyli piloci samolotów musieli nabyć nowych nawyków i odruchów, lata siedzenia za sterami samolotu robi swoje i na początek jest dosyć ciężko pracować nogami w zależności od ruchu dźwigni skoku ogólnego.
W naszym przypadku dochodzą trudności w niedoskonałości organów sterowania . Na zwykłym joyu i manetce trudność zagadnienia pilotażu się zwiększa.
W końcu znasz z autopsji, kiedy próbowałeś Lock on-a .
-
Jak komuś się nie chce zmieniać samemu, albo nie ma tego Notepada++ (zwykły może coś źle zapisać) to tutaj wrzucam fix do autopilota (1.2.10v):
https://www.sendspace.com/file/a1gkko
Rozpakować do:
DCS World\Mods\aircrafts\Mi-8MTV2\Cockpit\Scripts .
Jedyna kwestia, że działa on non stop. Trzeba czekać by BS naprawił to co się zwaliło.
-
Jeżeli to jest ten sam fix, który podał również LMP, to autopilot wyłącza się w momencie braku "wydolności" prądnic, to o czym pisał Orzeł. U mnie można go spokojnie włączyć ponownie bez żadnego problemu.
Walka trwa.
:)
-
Orzeł nie czepiam się, ale w "17" autopilot to autopilot a nie system stabilizacji ;) . To , że nie możesz "zapodać" danej trasy nie oznacza , że uklad nie jest autopilotem.Mogę rozwinąć temat jak będzie potrzeba :) .Co do sgs-40pu to instr. dopuszcza spadek obr. WN do wartości 87% w czasie nie dłuższym niż 15s i prądnice nie powinny "otkazać" :P
-
Mam pytanie odnośnie autopilota kierunku. Na starcie działa w porządku, natomiast gdy w locie wyłączę ten kanał i użyję pedałów nie jest możliwe ponowne sterowanie kierunkiem po kolejnym włączeniu tego trybu AP za pomocą kanałów (zamiast orczyka). Gdy steruję kierunkiem tylko za pomocą kanałów AP, można włączać i wyłączać autopilota kierunku, za każdym razem działa.
-
Niestety już kilka "paczy" wcześniej skopali autopilota. Normalnie tzn. w "realu" przed startem włącza się kanał pochylenia i przechylenia oraz kanał kierunku i przez cały lot świecą obie lampki na pulpicie autopilota. Wcześniej w grze też tak było, że po włączeniu kanału kierunku lampka świeciła cały czas, niestety teraz nawet na ziemi jak tylko ruszy się orczykiem gaśnie lampka kanału kierunku i świeci się tylko, gdy orczyk jest w położeniu środkowym.
-
Faktycznie, też zwróciłem uwagę, że zachowanie tej lampki się zmieniło. Zgłosiłem problem na niebieskim forum: https://forums.eagle.ru/showpost.php?p=3006242&postcount=1
Swoją drogą, zgodnie z nowym manualem w Rosji standardową praktyką jest latanie tylko z kanałem pochylenia i przechylenia. Kanału kierunku używa się tylko kiedy trzeba. Więc najwyraźniej są dwie szkoły.
Mam pytanie odnośnie autopilota kierunku. Na starcie działa w porządku, natomiast gdy w locie wyłączę ten kanał i użyję pedałów nie jest możliwe ponowne sterowanie kierunkiem po kolejnym włączeniu tego trybu AP za pomocą kanałów (zamiast orczyka). Gdy steruję kierunkiem tylko za pomocą kanałów AP, można włączać i wyłączać autopilota kierunku, za każdym razem działa.
Kanał jest odłączany kiedy pedały są wychylone z położenia neutralnego. Może kiedy go próbujesz używać masz nogi na pedałach, albo masz jakąś drugą oś podpiętą pod pedały i o tym nie wiesz?
-
To było to pierwsze, dodatkowo nakładał się trym kierunku, zwiększyłem deadzone, reset trymów, włączyłem wyświetlanie tych pomocy na ekranie i jest gitara, dzięki. :) Teraz to jest moja ulubiona zabawka, jak jeszcze wydadzą rydwan...
-
Nie musisz resetować trymu. Po prostu oś Z nie może być wychylona poza neutrum. W rzeczywistości na pedałach są przyciski, które wyłączają kanał kierunku kiedy pilot trzyma na nich nogi - BST odwzorował to tak, że uzależnił od wychylenia osi.
-
Niestety BST nie uwzględnił jednego, że w Mi-17 w przeciwieństwie do Mi-8 jest w kanale kierunku coś takiego jak SPUU-52, który to cały czas w zależności od prędkości i wysokości lotu "koryguje" wychylenie śmigła ogonowego i dlatego na Mi-17 kanał kierunku powinien być włączony cały czas.
-
Ale chodzi o tę środkową kontrolkę na centralnym panelu? SPUU-52 zdaje się, że jest, i włącza się je na trójkącie z lewej strony. Mi w każdym razie nie wyłącza się autopilot kierunku, gdy używam pedałów.