Forum Miłośników Symulatorów Lotniczych
Kantyna => Dyskusje przy barze => Wątek zaczęty przez: rutkov w Marca 16, 2015, 13:28:21
-
Reklama w przedwojennej "Skrzydlatej Polsce":
(https://pbs.twimg.com/media/CAN79Q6VAAATBeG.jpg:large)
Cena przystępna, przy odrobinie zaparcia mógłbym się szarpnąć ;)
-
9500 złotych to cena i duża i mała, jak na Polskę.
Popatrzcie sami na ceny, znalezione na historycy.org:
Samochód osobowy PF 508 (pełne wyposażenie)– 5400 zł
PF 518 – 9000 zł
Ciężarówka PF-618 Grom (1,5t) 7.100 zł
Opel Kadett – 5200 zł
Fiat 1100 – 6450 zł
Polski Fiat Model 524/L - 22 tys zl - 20% zwrotu w podatkach dla nabywcy
Chewrolet Master – 9800 zł
7TP - 181,5 tys zł (z uzbrojeniem 231 tyś zł)
Vickers E (dwuwieżowy) ok. 180.000 zł (?) (13.800 GBP - prawdopodobnie kwota jest błędna - importowany [1931] (bez uzbrojenia)
TK - 45.000 zł lub 34.900 zł
TK-3 - 45 tys zł
TKS - 47,8 tys zł
Renault FT-17 - 65 tys zł
"Ursus" - 36 tys zł
C-7P - 100 tys zł
C-4P - 15 tys zł
parowóz pancerny TI-3 300 tys zł
wagon bojowy - 100 tys zł
prowadnica do czołgu - 22 tys zł
Renault R-35 1 400 tys franków - 196.980 zł
tankietka Carden-Loyd Mk IV ok. 28.000 zł (bez uzbrojenia) [1929 - importowany]
samochód pancerny wz.28 - ok. 30.000 zł [1929]
samochód pancerny wz.29 Ursus - 36.000 zł [1930] (bez uzbrojenia)
samochód pancerny wz.34 - 32.457 zł
działo samobieżne TKS-D - 68.000 zł (cena przewidywana - z tego 28.000 uzbrojenie)
motocykl Sokół 1000 (CWS) M111 - 4.200 zł [1935] (standardowo z wózkiem bocznym)
motocykl Sokół 600 RT M211 (+ wózek boczny) - 1.840 zł + 578 zł (cena ze zniżką. Cena komercyjna wynosiła 2.300 zł + 680 zł [1937])
lekki motocykl Sokół 200 M411 1.320 zł - [1939] (dopiero wdrażany do produkcji)
lekki motocykl MOJ - 130 950 zł [1937] (głównie na rynek cywilny)
H 75A dla Polski– 297 tys zł
Samoloty:
Bleriot SPAD S-61C1 z Francji (1926) - 61 199,37 zł
- platowiec - 29 333,73 zł
- silnik - 31 865,64 zł
Bleriot SPAD S-61C1 krajowy - 26 tys. zl
Bleriot SPAD S-51C1 (1926) - 3 137,50 zł
- silnik - 41 337,50 zł
- platowiec - 31 800 zł
Br XIXB2 - 75.587 zł
DE MONGE M-101C2 - 73 533,50 zł (bez uzbrojenia i wyposażenia zmiennego)
- silnik - 41 337 zl
- platowiec - 32 196 zł
Cant Z – 760 tys zł
Farman Goliath - 152 232 zł
PZL 3 - 600 tys zl
PZL P.6 - 171 685 zł
- silnik - 100 000 zł
- platowiec seryjny - 71 685 zł
PZL P.7 - 195 311 zł
- silnik - 108 865 zł
- platowiec - 71 685 zł
- synchronizator - 1150 zł
- przyrządy pokładowe - 2172 zł
- uzbrojenie - 11 439 zł
PZL P.8 - 150 tys. zl
PZL. P.37 Łoś z silnikami – 580 tys. Zł
- silnik - 130 tys. zł
PZL P.11c – 171.000 zł (bez radia i z 2 KM - 165 500 zł)
- płatowiec 63 500 zł
- silnik 95 000 zł
- radiostacja 6000 zł
- 2 km PWU 7000 zł
PZL P.11g – 190 – 200 tys zł
PZL P.23 – 230 tys. zł (komplet)
PZL P.24a dla Turcji - 29 000 funtow tureckich (???) - (bez siln.,radia,apar. fot, km i działek)
PZL P.24a dla Turcji - 9500 funtow tureckich (???) - platowiec w czesciach montazu
PZL P.24b - 185 299,20 zł
- silnik - 65 tys. zl
PZL P.24h – 190 – 200 tys zł
PZL P.37 – 460 – 500 tys zł
PZL P.38/I – 1 011 158 zł (cena bardzo watpliwa!!!)
PZL P.38/II - 550 441 zł
PZL P.38 Wilk seryjny - okolo 200 tys. zl
PZL P.38 Wilk - 398 tys. zl
- dwa silniki - 130 tys. zl
- radiostacja - 12 500 zl
- dzialko - 42 tys. zl
- 2 KM pilota - 7 tys. zl
- 2 KM obserwatora - 7 tys. zl
PZL P.39 – 145 – 150 tys zł
PZL P.43 Karaś na export - 236 tys zł
PZL P.43A Karaś na export - 248 tys zł
PZL P.46 – 265 tys zł
PZL P.50/I - 750 tys. zl
PZL P.50/II - 480 tys. zl
- silnik - 100 tys. zl
PZL P.50 (silnik Merkury VIII)– 260 – 280 tys zł
LWS 3 – 318 tys zł
LWS 4 – 145 -150 tys zł
LWS 6 – 460 tys zł
RWD-8 - 22 300 zł
- silnik - 9 300 zł
RWD-9 – 64 tys. zł
RWD-14b Czapla – 85 tys zł (bez 2 KMów)
- silnik - 40 tys. zł
PWS-1 - 86 865,64 zł
- silnik - 31 865,64 zł
- platowiec - 55 tys. zł
PWS-A (Avia BH-33) - 94 296 zł (1933)
- platowiec - 52 899 zł
- silnik - 28 193 zł
- synchronizator - 574 zł
- uzbrojenie - 11 439 zł
- przyrzady pokladowe - 1191 zł
PWS-10M1 (prototyp) - 116 116 zł
PWS-10M1 (seryjny) - 119 231 zł (1933)
- platowiec - 53 668 zł
- silnik - 51 513 zł
- synchronizator - 574 zł
- uzbrojenie - 11 438 zł
- przyrzady pokladowe - 2038 zł
PWS-26 - 77 tys zł
- silnik - 30 tys zł
Potez XVA2 - 41.352 zł
Potez XXVIIA2 - 50.952 zł
Spitfire dla Polski – 298 tys zł
Seversky PA-1 dla Polski - 288 tys zł
SPAD S61C1 - 61.199 zł
SPAD S51C1 - 73.137 zł
WIBAULT 70C1 - 90 tys. zł
- silnik - 30 tys. zł
- platowiec - 60 tys. zł
Z drugiej strony, zarobki:
ZAROBKI:
Wojsko (1933):
kapral samotny - 137, utrzymujący rodzinę - 167;
Plutonowy - 151 lub 201
Sierżant - 171 lub 241
Starszy sierżant - 194 lub 264
Chorąży - 230 lub 300
Podporucznik - 206 lub 266
Porucznik - 265 lub 324
Kapitan - 345 lub 400
Major - 435 lub 490
Podpułkowsnik - 524 lub 580
Pułkownik - 632 lub 713
Ge. brygady - 1000
Gen. dywizji - 1500
Gen. broni - 2000
Marszałek - 3000
Cywile:
Politycy:
Prezydent: 5000 zł
Premier: 3000 zł
Minister i Wicepremier: 2450 zł
Minister: 2000 zł
Senator: 1800 zł
Poseł: 1500 zł
Rzemieślnik
1 do 2 zł n dzień
Robotnik:
1929 – 1,02 zł za godz.
1933 – 0,80 zł za godz. (46,5% robotników zarabia poniżej kosztów utrzymania)
1935 – 0,73 zł za godz.
Prcownik umysłowy:
1928 – 324 zł
1930 – 352 zł
-
Ech, łezka się w oku kręci... dzięki rutkov za pamięć! :564:
Od kiedy ruszyły biblioteki cyfrowe, co nieco idzie znaleźć w przedwojennych czasopismach, wygodnie rozpierając się w domowym fotelu.