Forum Miłośników Symulatorów Lotniczych
Zaplecze => Software & Hardware => Sprzęt wykonany samodzielnie => Wątek zaczęty przez: =OPS=padonis w Sierpnia 14, 2016, 18:53:26
-
Otworzyłem nowy temat, właśnie po to, by dowiedzieć się czegoś więcej o tym oprogramowaniu. Jest oczywiście oficjalna strona tego programu , ale zdecydowanie brakuje dokładnych informacji i pomocy w uruchomieniu tego cuda na tym forum. Bardzo proszę kolegów o napisanie czegoś o nim i podzieleniu się swymi doświadczeniami w tej dziedzinie. Osobiście interesuje mnie instalacja oraz obsługa kontrolek i przycisków za pomocą DCS-bios i Arduino.
-
DCS BIOS - intsalka:
https://github.com/dcs-bios/dcs-bios/releases/tag/v0.5.0
Soft wspiera:
A-10C
UH-1H
Mig-21Bis (contributed by wraith444)
Ka-50 (contributed by airtom)
Dane do podłączenia czerpie się z wtyczki w przeglądarce. U mnie to Chrome - jaką ty masz?
https://www.youtube.com/watch?v=MoVoa-BUOkQ
-
Mam IE ale Chrome też jest.
-
W tej instalce dcs-bios, tam są jeszcze jakieś pliki Source code (zip) i Source code (tar.gz) - co to za ustrojstwo, potrzebne mi jest ?
-
Pierwszy etap chyba zrobiony, przeniesiony folder DCS-BIOS do folderu C:\Users\FAREL\Saved Games\DCS . Plik Export.lua nadpisany. W przeglądarce wszystko włączyłem no i widzę jak się wszystko zmienia tak jak jest na filmie. Zatem teraz chyba należy nabyć Arduino, no jakie diody zastosować, na jakie napięcie, bo chyba nie na 12V ?
-
Arduino podaje 5v. Diody - jakie chcesz fi 3 albo 5mm. rezystory 330 om do każdej diody.
Tu masz poradniki PL
http://forbot.pl/blog/artykuly/programowanie/kurs-arduino-0-zapowiedz-cyklu-id5290
widać jak podłączyć diody.
http://forbot.pl/blog/artykuly/programowanie/kurs-arduino-2-podstawy-programowania-porty-io-id3648
Płytka - jak chcesz więcej wyjść to MEGA 2560 - ja kupowałem tutaj:
http://allegro.pl/klon-arduino-mega2560-r3-atmel-atmega2560-avr-usb-i5747071215.html
Soft do wgrywania ustawień do Arduino:
https://www.arduino.cc/en/Main/Software
-
Wcześniej widziałem_, że rezystory 220 Ohma. Ta Mega 2560 to co to jest, to samo to co ty masz?
-
Czy za ściągnięcie tego softu trzeba zapłacić ?
-
Różnica między 220 a 330 om jest mała. Megi mam dwie - jedna do warning panel druga obrabia CMSP (z LCD włącznie). Arduino ma cały soft free :)
-
OKI ściągnąłem, płytkę Arduino zamawiam, jeszcze diody i oporniki. Ta płytka ma jeszcze gniazdo zasilania, jaka tam wtyczka jest ? Jakie ewentualnie potencjometru używasz do wyjść analogowych ?
-
OKI czegoś jednak nie rozumiem, nigdzie nie piszą jakie to diody maja być. Czy 5v czy 3,5V a może 2,5V - różnica jest taka, że przy 5V nie powinien być potrzebny rezystor, przy 3,5 czy 2,5 już tak, by spowodować spadek napięcia na nim. W zasadzie mogę też szeregowo umieścić dwie diody i zapomnieć o oporniku... Przeglądam necik tu i tam i wszędzie piszą jak je podłączyć, jaki rezystor dobrać, ale nic o wartościach diody, którą podłączają.
-
No chyba, że zastosuję przekaźniki sterowane napięciem 5V i dam diody 12V.
-
Daj coś z przedziału 330-470R w szereg z diodą, będzie dobrze.
Diody LED, takie gołe, bez niczego, nie są "na" ileś tam V. Mają swój chakterystyczny spadek napięcia (zależy od koloru), ale ważniejszy jest prąd w mA jaki przez nie płynie. AVRy, z tego co pamiętam mogą dostarczyć max ok. 20mA. W praktyce przy 5V dla LEDów podłącza się rezystory z przedziału 220 Ohm- kilka kOhm. Wartość rezystora ustala jasność diody. Dobrym pomysłem jest użycie LEDów ultrajasnych i zastosowanie trochę większego rezystora, 1k - 10k, zwłaszcza jeśli diod będzie sporo. Zmniejszy to całkowity prąd pobierany przez układ.
Istnieją też gotowe kontrolki z diodami i wbudowanym rezystorem. Te zazwyczaj oznaczane są "na" 5, 12 czy więcej V.
Podłączenie LEDa bez rezystora może doprowadzić do upalenia diody i portu w mikrokontrolerze.
Wtyczka zasilania w Arduino ma 5.5/2.1mm, taki typowy wtyk zasilaczy DC.
-
Oki ale jak patrzę w sklepie na diody te mają różne napięcie pracy, od 1V po 48V http://www.piekarz.pl/pl/?group=180 zatem nie jest wszystko jedno którą kupię. Zastosowanie przekaźnika pozwoli mi zastosować dowolne diody lub całe ich paski.
-
"Napięcie pracy" do dość nieprecyzyjne określenie tego parametru. Sugeruje, że dioda pracuje jak żarówka, podłączamy bateryjkę z napięciem pracy i zaczyna świecić. A tak nie jest, pomijając przypadki LEDów z wbudowanymi rezystorami. Ten parametr to spadek napięcia na diodzie.
Przykład:
http://kalkulator.majsterkowicza.pl/oblicz/rezystor_do_LED
Napięcie zasilania = 5V (zasilanie Arduino, nie napięcie pracy diody).
Prąd= 5mA (20mA to niepotrzebne marnotrawienie energii, lepiej użyć jaśniejsze LEDy i mniejszy prąd).
Napięcie przewodzenia: np. dla koloru zielonego.
Wychodzi 400R. Nie ma takich rezystorów w podstawowym szeregu, więc dobieramy najbliższą dostępną wartość. To nie apteka ;) Niech będzie 390R lub 470R.
Szukaj LEDów z napięciem z przedziału 1.5-4V. Parametr mcd (milikandele) określa jasność diody. Im więcej, tym dioda jaśniejsza.
Jeśli zajdzie potrzeba włączenia większej ilości diod z jednego portu, to najprościej zastosować dodatkowy tranzystor, albo najlepiej od razu bufor na ULN2803
(http://i.imgur.com/d848DTg.png)
-
Ok rozumiem, dzięki za fachowe porady. Zatem szukam diodek albo zrobię to na przekaźnikach. Wszystko zależy od tego jak taka jedna dioda podświetli kontrolkę i co lepiej będzie wyglądać.
-
Kup diody standardowe np. z poniższej strony plus rezystory jak było wcześniej pisane.
Arduino ciągnie prąd z USB więc nie ma odrębnego zasilania. Takowe będzie potrzebne jeżeli będziesz chciał podłączyć silnik albo serwo.
Poniżej sklep w którym ja często kupuję - ewentualnie zmień parametry wyszukiwania - np. pod kątem jasności:
http://www.tme.eu/pl/katalog/#search=dioda&s_field=accuracy&s_order=DESC&id_category=100684&visible_params=2%2C1088%2C690%2C1150%2C754%2C120%2C2922%2C1101%2C1096%2C10%2C1095%2C2586%2C1594%2C1089%2C750%2C1113%2C35&used_params=10%3A3244%3B750%3A24577%3B1088%3A5396%3B1095%3A57765%3B2586%3A89768%3B
-
3.14ter bardzo prosto wyjaśnił jak dobrać LED i jak je sterować. Przekaźnik w tym przypadku nie ma sensu stosować. Przekaźnik stosujemy jeśli chcemy odseparować źródła napięcia. LED można tak dobrać (mcd), że dla małych napięć bardzo jasno będą świecić. Arduino oraz otoczenie LED czy ULN2803 jest zasilane z USB, które ma także swoje ograniczenia prądowe.
-
Znam sklep, kupuję tam lub w piekarz.pl . Arduino już zamówione, przekaźnik też kupiłem, bo w wyłącznikach pożarowych mam umieszczone paski diodowe na 12V, muszą praktycznie świecić na maxa, by się przebić przez nadruk.
-
Ile mcd powinna mieć taka dioda by "mocno" świeciła ?
-
Ja do podświetleń paneli stosuje SMD w obudowie 1206 o jasności1000mcd z piekarz.pl
-
Mam takie kontrolki http://www.tme.eu/pl/details/r9-70b-01-g/kontrolki-z-neonowka/sci/r9-70b-01-24v-green/, oczywiście muszę w nich wymienić neonówkę 24V na diodę.
-
Do kontrolek mam takie: http://pl.farnell.com/multicomp/ovl-3321/led-3mm-bright-white-8cd/dp/1716696
Nasuwają po oczach równo :D myślę, że możesz szukać diod led około 5cd
-
Kurna szukałem raczej czegoś w przedziale 2000-3000 mcd ale o kącie świecenia 60-100 stopni. Chyba też powinno być dobre.
-
Spokojnie :) już 1000mcd bardzo dobrze świeci wg mnie
-
No dobrze, jest w domku Arduino :) Marcinie proszę o dalsze instrukcje :) .
-
Troszkę zgłupiałem, sterowniki zainstalowane, teoretycznie ze strony https://github.com/dcs-bios/dcs-bios-arduino-library/releases pobrane są najnowsze szkice. Importuje je do oprogramowania Arduino. No i tu zacinka, chcę otworzyć przykład •Click File → Examples → DcsBios → TemplateSketch ( jak to piszą na stronie DCS-BIOS ) ale takiegom tam nie ma. Zanlazłem coś takiego w przykładach w wersji v0.1.4. Niestety w nowszych wersjach już takiego nie ma. Który mam otworzyć do pierwszych prób ?
-
Otworzyłem jeden z przykładów, skopiowałem linie i udało się wgrać to do Arduino. Jednak po wgraniu dioda się natychmiast odpala lecz nie reaguje na to co się dzieje w grze. Nie wiem co źle zrobiłem. Tak jak by Arduino nie widział DCS-Bios-a ... :-[
-
Oki - samotna walka ale udało się, przekaźniki działają, Arduino działa. Teraz tylko wybór gdzie jakie diody.
-
Super, musisz tylko pamiętać że pojedyncze piny na Mega 2560 są nieaktywne - więc jak Ci coś nie będzie działać to zaczynaj od zmiany pinu a nie diody :)
-
O masz ci los, które pojedyncze piny ? Teraz używam pinów od 2 do 9, zostało tam jeszcze sporo cyfrowych.
-
U mnie były: 1, 20,21 - czyli paniki nie ma :)
Poniżej dla uproszczenia listing z caution panel:
#define DCSBIOS_IRQ_SERIAL
#include "DcsBios.h"
DcsBios::LED clA1(0x10d4, 0x0001, 2); //ENG START CYCLE
DcsBios::LED clA2(0x10d4, 0x0002, 3); //L-HYD PRESS
DcsBios::LED clA3(0x10d4, 0x0004, 4); //R-HYD PRESS
DcsBios::LED clA4(0x10d4, 0x0008, 5); //GUN UNSAFE
DcsBios::LED clB1(0x10d4, 0x0010, 6); //ANTI-SKID
DcsBios::LED clB2(0x10d4, 0x0020, 7); //L-HYD RES
DcsBios::LED clB3(0x10d4, 0x0040, 8); //R-HYD RES
DcsBios::LED clB4(0x10d4, 0x0080, 9); //OXY LOW
DcsBios::LED clC1(0x10d4, 0x0100, 10); //ELEV DISENG
DcsBios::LED clC2(0x10d4, 0x0200, 11); //VOID 1
DcsBios::LED clC3(0x10d4, 0x0400, 12); //SEAT NOT ARMED
DcsBios::LED clC4(0x10d4, 0x0800, 13); //BLEED AIR LEAK
DcsBios::LED clD1(0x10d4, 0x1000, 14); //AIL DISENG
DcsBios::LED clD2(0x10d4, 0x2000, 15); //L-AIL TAB
DcsBios::LED clD3(0x10d4, 0x4000, 16); //R-AIL TAB
DcsBios::LED clD4(0x10d4, 0x8000, 17); //SERVICE AIR HOT
DcsBios::LED clE1(0x10d6, 0x0001, 18); //PITCH SAS
DcsBios::LED clE2(0x10d6, 0x0002, 19); //L-ENG HOT
DcsBios::LED clE3(0x10d6, 0x0004, 22); //R-ENG HOT
DcsBios::LED clE4(0x10d6, 0x0008, 23); //WINDSHIELD HOT
DcsBios::LED clF1(0x10d6, 0x0010, 24); //YAW SAS
DcsBios::LED clF2(0x10d6, 0x0020, 25); //L-ENG OIL PRESS
DcsBios::LED clF3(0x10d6, 0x0040, 26); //R-ENG OIL PRESS
DcsBios::LED clF4(0x10d6, 0x0080, 27); //CICU
DcsBios::LED clG1(0x10d6, 0x0100, 28); //GCAS
DcsBios::LED clG2(0x10d6, 0x0200, 29); //L-MAIN PUMP
DcsBios::LED clG3(0x10d6, 0x0400, 30); //R-MAIN PUMP
DcsBios::LED clG4(0x10d6, 0x0800, 31); //VOID 2
DcsBios::LED clH1(0x10d6, 0x1000, 32); //LASTE
DcsBios::LED clH2(0x10d6, 0x2000, 33); //L-WING PUMP
DcsBios::LED clH3(0x10d6, 0x4000, 34); //R-WING PUMP
DcsBios::LED clH4(0x10d6, 0x8000, 35); //HARS
DcsBios::LED clI1(0x10d8, 0x0001, 36); //IFF MODE 4
DcsBios::LED clI2(0x10d8, 0x0002, 37); //L-MAIN FUEL LOW
DcsBios::LED clI3(0x10d8, 0x0004, 38); //R-MAIN FUEL LOW
DcsBios::LED clI4(0x10d8, 0x0008, 39); //L-R TKS UNEQUAL
DcsBios::LED clJ1(0x10d8, 0x0010, 40); //EAC
DcsBios::LED clJ2(0x10d8, 0x0020, 41); //L-FUEL PRESS
DcsBios::LED clJ3(0x10d8, 0x0040, 42); //R-FUEL PRESS
DcsBios::LED clJ4(0x10d8, 0x0080, 43); //NAV
DcsBios::LED clK1(0x10d8, 0x0100, 44); //STALL SYS
DcsBios::LED clK2(0x10d8, 0x0200, 45); //L-CONV
DcsBios::LED clK3(0x10d8, 0x0400, 46); //R-CONV
DcsBios::LED clK4(0x10d8, 0x0800, 47); //CADC
DcsBios::LED clL1(0x10d8, 0x1000, 48); //APU GEN
DcsBios::LED clL2(0x10d8, 0x2000, 49); //L-GEN
DcsBios::LED clL3(0x10d8, 0x4000, 50); //R-GEN
DcsBios::LED clL4(0x10d8, 0x8000, 51); //INST INV
void setup() {
DcsBios::setup();
}
void loop() {
DcsBios::loop();
}
-
U mnie Arduino jest tylko do diodek, przynajmniej na dzień dzisiejszy. Zrobiłem tak.
(https://www.arduino.cc/en/uploads/Tutorial/arduinomegaPWM_bb.png)
Ale jest jeszcze sporo wolnego:
(https://blog.arduino.cc/wp-content/uploads/2014/08/bb4-e1408377623554.png)
Tylko, że w tej chwili są podłączone przekaźniki. Z wyjść analogowych mam plan zrobić potencjometry do panelu oświetlenia.
-
A tak jeszcze jedno pytanko, czy dioda 12V która podłączę przez przekaźnik, jakiego rezystora wymaga ? Dioda ma 15ma, kalkulator dawał mi wynik jakieś chyba 720 Ohm.