Forum Miłośników Symulatorów Lotniczych

Lotnisko => Lotnictwo wojskowe z epoki II Wojny Światowej => Wątek zaczęty przez: sermen w Marca 01, 2018, 11:24:19

Tytuł: Ster kierunku w samolotach bez elektronicznego sterowania
Wiadomość wysłana przez: sermen w Marca 01, 2018, 11:24:19
Witam,
takie pytanie, w IL2: BoS kiedy lecę Bf 109 prosto zauważyłem, że koordynator skrętu pokazuje mi na chyłomierzu, że ogon ucieka mi w prawo. Kiedy nacisnę na prawy pedał chyłomierz się wyrównuje i daje mi to kilka dodatkowych km/h. Bf 109 nie ma ruchomego w locie trymu steru kierunku.

Czy pilot również musiał w czasie prostego lotu stale wywierać nacisk na pedał?

Pozdrawiam
Tytuł: Odp: Ster kierunku w samolotach bez elektronicznego sterowania
Wiadomość wysłana przez: KosiMazaki w Marca 01, 2018, 11:57:57
Z tego co pamiętam to trym kierunku był ale ustawiany na ziemi na daną prędkość, dopiero chyba w G6A/S testowano inne rozwiązanie, a potem w K4. W tamtym okresie niemieckie samoloty do 5 ton nie musiały być wyposażone w trymowanie steru kierunku z kokpitu. Potem to się pozmieniało.

http://falkeeins.blogspot.com/2012/09/contending-with-torque-late-war.html
Tytuł: Odp: Ster kierunku w samolotach bez elektronicznego sterowania
Wiadomość wysłana przez: sermen w Marca 01, 2018, 13:23:26
Dzięki za link.

Dowiedziałem się, że owszem, przy prędkościach większych niż 350km/h trzeba było wywierać ciągły nacisk na lewy, nie prawy - coś pomyliłem, pedał. I było to męczące.
Tytuł: Odp: Ster kierunku w samolotach bez elektronicznego sterowania
Wiadomość wysłana przez: Dr.Hugo w Stycznia 24, 2019, 17:53:20
Stary patus Mieczysław, nie wiedział za bardzo co to trymer steru kierunku. Skąd miał wiedzieć, skoro zrobiono go z ultranowoczesnego silnika i płatowca w technologii początku lat 30... Za to posiadał niesymetryczny profil statecznika pionowego oraz równie niesymetryczne rozłożenie masy względem osi długiej, co powodował iż nawalony JagdMeisterem kierowca miał cały czas wrażenie że coś nie halo.
Działało to na tyle dobrze, że w zakresie prędkości przelotowych nie było trzeba używać nogi, zaś w zkresie prędkości bojowych...specjalnie się tym nie przejmowano, bo jak się Daimlerowi odkręciło to "messerschmitt poszedł piką do ziemi, ciągnąc za sobą czarną smugę. zgłosiłem go jako zestrzelonego."    :evil: :evil: :evil:
Tytuł: Odp: Ster kierunku w samolotach bez elektronicznego sterowania
Wiadomość wysłana przez: some1 w Stycznia 24, 2019, 18:00:43
I tam profil statecznika, Włosi poszli po całości, MC.202 ma asymetryczne skrzydła, jedno jest większe. Co zresztą widać w grze. :)
Tytuł: Odp: Ster kierunku w samolotach bez elektronicznego sterowania
Wiadomość wysłana przez: Dr.Hugo w Stycznia 24, 2019, 18:18:31
A w B-29 pilot miał jedynie kotrolę nad klapkami wyważającymi. Na parkingu nie dało się poruszyć usterzeniem.
B-29 to wogóle fajny samolot, hitlersyny nie ogarniały go nawet na poziomie koncepcyjym. To był totalny kosmos w 45 roku. Sumaryczny koszt programu B-29 przewyższał koszt Manhattanu i trzech  pierwszych grzybów o jakieś drobne 230 % :D
Tytuł: Odp: Ster kierunku w samolotach bez elektronicznego sterowania
Wiadomość wysłana przez: Kusch w Stycznia 24, 2019, 20:09:14
Baczność! Who let the dog out!?  8)
Tytuł: Odp: Ster kierunku w samolotach bez elektronicznego sterowania
Wiadomość wysłana przez: Sherman w Stycznia 26, 2019, 00:31:24
Chyba słyszę głosy.
Tytuł: Odp: Ster kierunku w samolotach bez elektronicznego sterowania
Wiadomość wysłana przez: rutkov w Stycznia 26, 2019, 11:45:33
No tak, ja te figury retoryczne już tutaj czytałem i się za nimi stęskniłem, bardzo.