Forum Miłośników Symulatorów Lotniczych

Lotnisko => Współczesne lotnictwo wojskowe => Wątek zaczęty przez: Dr.Hugo w Maja 12, 2019, 15:31:02

Tytuł: Silniki turboodrzutowe w pociskach manewrujących
Wiadomość wysłana przez: Dr.Hugo w Maja 12, 2019, 15:31:02
Jako że ostatnio odświeżyłem sobie Dangerous Waters, mam pytanie do expertten.
Pocisk Harpoon, wystrzeliwany jest horyzontalnie a nie wertykalnie, w przypadku okrętu klasy 688.  Zakładam że woda na nim nie robi wrażenia, bo przy strzale horyzontalnym nie ma gazowej bańki izolującej, poruszającej się wraz z silnikiem.
Jakim cudem silnik odrzutowy uzyskuje moc roboczą w ciągu, zakładam, 2 sekund od momentu pierwszego obrotu wałem.
A może turbina jest rozpędzana, na sucho, przy zamkniętych kanałach dolotowych i wylotowych?
Tytuł: Odp: Silniki turboodrzutowe w pociskach manewrujących
Wiadomość wysłana przez: Miodek w Maja 12, 2019, 17:52:42
Wg. Wikipedii i wideo - są warianty tejże rakiety, i te odpalane stacjonarnie mają silniki rakietowe na paliwo stałe. Podejrzewam, że te odpalane z samolotów mogą się rozkręcać w miarę długo.
https://www.youtube.com/watch?v=mrkfST7HPxc
https://en.wikipedia.org/wiki/Harpoon_(missile)
Turbina raczej nie byłaby rozkręcana "na sucho", jeżeli już to podejrzewałbym jakiś ładunek pirotechniczny.
Tytuł: Odp: Silniki turboodrzutowe w pociskach manewrujących
Wiadomość wysłana przez: ThomasCrown w Maja 13, 2019, 19:15:10
Jakim cudem silnik odrzutowy uzyskuje moc roboczą w ciągu, zakładam, 2 sekund od momentu pierwszego obrotu wałem.

Silnik Teledyne J402-CA-400 z pocisku Harpoon uruchamiany jest rozrusznikiem pirotechnicznym niczym Spitfire Mk II (rozrusznik Coffmana (https://www.youtube.com/watch?v=QPwuu0_rWQU)). Znaczenie mają tutaj niewielkie wymiary silnika i mała bezwładność wirnika (sprężarka + turbina).
W przypadku wersji okrętowych, zarówno nawodnych jak i podwodnych, używany jest startowy silnik rakietowy o czasie działania 3 sekund. Zatem te 3 sekundy wystarczają do uruchomienia silnika marszowego, tym bardziej że podczas rozpędzania pocisku do wlotu silnika wpada powietrze, które pomaga mu w nabraniu ciągu.