Forum Miłośników Symulatorów Lotniczych
Lotnisko => Współczesne lotnictwo wojskowe => Wątek zaczęty przez: Sundowner w Stycznia 05, 2004, 15:44:38
-
Polecam zapoznanie się z tym krótkim 4 minutowym filmikiem ukazującym próby najnowszego pazurka USAF, Navy, Marines i ... WLOP.
http://www.raytheon.com/products/aim9_x/ref_docs/v2885a.wmv
Ta rakietka jest chyba najlepszą częścia rozstrzygniętego przetargu na samolot wielozadaniowy dla Polski...
Na filmiku widzimy próbne odpalenia z samolotów:
F/A-18C
F/A-18E
F-15C
F-16C Block 50
Celem jest F-4 - w wersji zdalnie sterowanej.
Naprawde robi wrażenie.
-
No ja bym sie tu jeszcze zastanowil nad IRIS-T oraz Pythonem 5 ze wskazaniem na ten pierwszy.
-
No ja bym sie tu jeszcze zastanowil nad IRIS-T oraz Pythonem 5 ze wskazaniem na ten pierwszy.
IRIS-T to dobra broń, jednakże nadal jest w trakcie testów/usuwania błędów, a jako, że plany jej produkcji sa trochę mniejsze niż X'a (na dzień dzisiejszy zamówienia jedynie dla Typhoon'ów) cena jest wyższa, a możliwości odrobinę słabsze (problemy z głowicą sterującą)
Natomiast Python 5 uważany jest za przereklamowany, reklamowany jako równy X'owi , ale podobno jego skuteczność zaledwie dorównuje pociskowi AIM-9M.
Trochę szkoda, zę AIM-9X jednak jest produkowany z matrycą śledzacą o rozdzielczości 128x128 puntów.. a nie jak w pierwszych prototypach 256x256 - przy dzisiajszej wielkości serii produkcyjnej różnica cenowa nie była by zbyt duża, a osiągi rakiety jeszcze lepsze (większa dokładność i jescze mniejsza wrażliwość na zakłucenia).
Zresztą z oceną ostateczną, lepiej poczekac jeszcze 2 lata...
-
IRIS-T to dobra broń, jednakże nadal jest w trakcie testów/usuwania błędów, a jako, że plany jej produkcji sa trochę mniejsze niż X'a (na dzień dzisiejszy zamówienia jedynie dla Typhoon'ów)
Zamówienie złozyly jeszcze Greckie siły powietrzne do swoich F-16 Block52,poza tym IRIS-T wydaje sie byc lepszy na dłuzszych dystansach gdyz posiada jeszcze powierzchnie sterujace które pozwalaja mu jeszcze manewrowac po wyczerpaniu paliwa.
-
Zamówienie złozyly jeszcze Greckie siły powietrzne do swoich F-16 Block52,poza tym IRIS-T wydaje sie byc lepszy na dłuzszych dystansach gdyz posiada jeszcze powierzchnie sterujace które pozwalaja mu jeszcze manewrowac po wyczerpaniu paliwa.
Fakt... istnieje taka możliwość, choć byłaby to zupełna nowość - zwykle rakiety po wyczerpaniu się paliwa ulegają samodestrukcji.
-
Łał, a ja durny myślałem, że oznaczenie "AIM-9X" to tylko wymysł twórców gry "Flight Commander 2", a tu się okazuje, że.....
-
lata jak pogięta :lol:
a czy na końcowej planszy to jest su 37 przed paszczą węża - jako cel - czy się mylę :?:
-
(http://www.eurofighter.starstreak.net/common/AA/images/iris-t-cutout.jpg)
Słów parę o IRIS-T
IRIS-T jest następca programu ASRAAM - rakiety krótkiego zasięgu mającej zastąpić Sidewindera w strukturach NATO, jednakże po wycofaniu się z programu Amerykanów próbujących dalej ciągnąć program AIM-9 (czego wynikiem jest AIM-9X) Europejczycy zostali sami i przez pewien czas ciągnęli projekt ASRAAM aż do odejścia z niego Brytyjczyków, wtedy nastąpiło załamanie się programu, wznowiony został w latach 90'tych i wynikiem jego jest właśnie rakieta IRIS-T (Infra Red Imagery Sidewinder Tail-controlled).
Rakieta jest bardzo podobna do Amerykańskiego odpowiednika, posiada również ruchomą głowicę śledzącą, lecz o mniejszej rozdzielczości, bo zaledwie 64x64 pix. Głowica o rozdzielczości 128x128 nie wyszła jeszcze poza stadium prototypu, jako że występują "jakieś" problemy (prawdopodobnie z chłodzeniem). Pocisk jest budowany przez wiele krajów:
- głowica śledząca: Anglia/Szwecja (BGT, SAAB i DSP)
- silnik: Włochy/Norwegia (FiatAvio i Nammo)
- głowica bojowa: Grecja (GPCC)
- układ sterowania i zapalnik radarowy: Włochy (Alenia-Marconi)
- system sterowania ciągiem: Kanada (AlliedSignal)
- system nawigacyjny: Włochy (Litton Italia)
Rakieta podobnie jak nowy Sidewinder nie wymaga nowych wyrzutni, czy tez oprogramowania (o ile nie wykorzystujemy dodatkowych możliwości jakie oferuje np. naprowadzanie celownikiem nahełmowym) i może być odpalana z każdego samolotu przystosowanego do odpalenia rakiet AIM-9 L/M Sidewinder.
Stan uzyskania gotowości bojowej IRIS-T w siłach powietrznych krajów które już złożyły zamówienia przewidywany jest na 2005 rok (oczywiście wersja z głowicą 64x64).
-
Odnośnie wypowiedzi poprzednika!!!
IRIS-T nie jest nastepcą programu ASRAAM!
Prawdą jest że po wycofaniu się amerykanów "europejczycy"(anglicy i niemcy) zostali sami,
ale to nie anglicy zrezygnowali z programu tylko niemcy!
Brytyjczycy pozostali sami i do tej pory kontynuują rozwuj i budowe pocisku, czego efektem jest wprowadzenie ASRAAM-ów na wyposażenie RAAF-u (modernizowane F/A-18 ) i RAF-u (Tornado F.3, Harrier,Typhoon)
Anglicy nie mają "nic" wspólnego z budową IRIS-T, za jego budowe odpowiedzialne są
Niemcy(BGT-Bodenseewerk Geratecknik) oraz panstwa kooperujące tak jak wyżej wymienił SUNDOWNER!-Szwecja, Włochy i Kanada
Pozdrawiam!
P.S.
Głowica naprowadzająca ASRAAMA składa się podobnie jak w AIM-9X ze 128x128 elementów!
-
AIM-9X w detalach.
http://www.aero-cafe.com/real_aviation/aim-9x_otis/aim-9x_otis.html
(http://www.aero-cafe.com/real_aviation/aim-9x_otis/images/02.jpg)
-
To pylon Orzełka, jak sądzę?
-
Tak. Tutaj jego nowocześniejsza wersja z holowanym wabikiem.
http://www.aero-cafe.com/real_aviation/bol/bol_missile_rail.html
(http://www.aero-cafe.com/real_aviation/bol/images/BOL%20Missile%20Rail%20102nd%20FW%2006.jpg)
-
Jako ciekawostka:
http://www.altair.h2.pl/start-501
F-16 zniszczył startującą rakietę
Uzbrojony w dwa pociski rakietowe AIM-9X Sidewinder zestrzelił startującą rakietę doświadczalną Orion. To alternatywa dla innych systemów antyrakietowych.
Szef Missile Defense Agency, gen. Henry Bering III poinformował, że 3 grudnia USA przeprowadziły na poligonie White Sands Missile Range (WSMR) udaną próbę zniszczenia startującej rakiety balistycznej przez samolot F-16 uzbrojony w samonaprowadzające się pociski klasy powietrze-powietrze. Do naprowadzenia na cel został użyty NCDE (Net-Centric Airborne Defense Element) – system zaprojektowany przez Raytheon Missile Systems specjalnie do naprowadzania bsl i samolotów załogowych na rakiety balistyczne.
W próbie użyto dwóch zmodyfikowanych pocisków AIM-9X Sidewinder, z których jeden trafił w rakietę-cel. Drugi transmitował obraz z systemu samonaprowadzania.
Eksperci uważają, że pociski AIM-9X czy AIM-120 z dodatkowymi stopniami startowymi, mogą być z powodzeniem wykorzystywane do niszczenia startujących rakiet balistycznych krótkiego i średniego zasięgu. To tania alternatywa dla znacznie droższych, wyspecjalizowanych systemów, takich jak Airborne Laser czy Kinetic Energy Interceptor. Dzięki przyspieszaczom pociski klasy powietrze-powietrze mogłyby atakować rakiety balistyczne startujące z wyrzutni odległych nawet o 150-200 km w czasie 2-3 minut od ich startu.