Forum Miłośników Symulatorów Lotniczych
Zaplecze => Software & Hardware => Virtual Reality i kontrolery VR => Wątek zaczęty przez: YoYo w Stycznia 26, 2020, 00:57:45
-
Tak szczerze, to do tej pory nie ruszałem opcji IPD w DCS. Coś tam dłubałem w IL-2 (są skróty) i w P3D. Skalowanie jest mega ważne, ponieważ czasem ma się takie wrażenie, że jest się jakimś giganto ludziem zamkniętym w jakiejś małej łupinie. Na szczęście wymienione simy w jakimś zakresie dają tę opcję w ręce użytkownika z większym bądź mniejszym zakresie. Zauważyłem jednak też, że też zależy sporo od samego producenta modelu, ponieważ nie wszystko tam ma odpowiednią skalę. Są dodatki z wielkością wszystkiego 1:1, a są gdzie te przełączniki wszystkie są takie tyci tyci. Przykładem może być tutaj np. w DCS F/A-18E (tu ok) oraz MiG-21bis (tu wrażenie jest, że wszystko jest małe), podobnie np. z Mi-8MTV i Gazelle. W IL-2 w zasadzie jest okej, ale tutaj nie ma różnych wydawców, więc może dlatego nie ma tak istotnych różnic. W P3D skale też są różne w zależności od modelu. W niektórych jest ok i to bardzo (np. deafaultowy UH-60L, Virtavia), itp. Wszystko zatem zależy zdaje się też o zapisu samego modelu (jego skali) i jeśli dev tego nie sprawdzi to jak już się okrzepnie z VR to wyłażą takie różnice. W mojej ocenie idealnie by było jakby każdy samolot miał jakąś opcję swojego skalowania indywidualnie, np. poprzez jakąś modyfikację cfg/lua itd. Opcja ogólna tego nie załatwia, ponieważ są różnice w skali u podstaw.
Natomiast wracając do DCS, miałem defaultowe 65. Pobawiłem się nieco i zostaję ... z 58 :o . Tu to bardziej opcja "World scale". Te 65 z defaulta jest do niczego, tak naprawdę ładnie jest w przedziale między 50-55. Co ciekawe jest temat na Blue Forum i jest to popularne ustawienie (np. pod F-16). Faktycznie, przy zjeździe do takich wartości zaczynamy być odpowiedniej wielkości, a przełączniki i pokrętła w kabinie nie są takie, że paluchem byś nie trafił. Co ciekawe przy takich ustawienia świetnie prezentują się wszelakie MFD, które są odpowiednio większe jaki i czytelniejsze. Polecam sobie protestować opcję np. 100 i właśnie tę 50 i defaultową 65. Dla mnie wygrywa coś między 60-50 bezsprzecznie. Spit też wygląda jak należy, FW-190 A-8 bardziej bliżej 50, ale no własnie, nie da się dla każdego samolotu inaczej. Ogólnie ta opcja tu IPD sporo daje w odbiorze kabiny. Przy 58 np. skala w Jaku-52 wygląda świetnie, ogólnie wszystko od ED przy 55 i okolicach jest taka jak należy.
Jeśli coś się sknoci z ustawieniami, mamy to w pliku Config, graphics.lua w User/Zapisane gry/DCS. Testując raz źle wpisałem, zamiast 100 dałem 70100 i zrobiłem się Guliwerem, a menu było tak małe, że w zasadzie go nie widziałem ;D. Ręcznie idzie to poprawić, bo repair nie widzi, że to błąd oczywiście.
-
Muszę Ciebie tutaj zmartwić, jest gorzej niż się wydaje. Skalowanie zależy też od gogli i nie działa to liniowo.
Wczoraj się z tym szarpałem przy okazji zabawy z Samsungiem O i Valve Index. Z grubsza w Index jest jako tako, bez dotykania tego "ręcznego skalowania". W Samsungu można to ustawić ręcznie ale nigdy nie jest do końca ok. Przykładowo ustawisz tak, żeby dźwignia przepustnicy wyglądała dobrze, to kokpit jest za mały i odwrotnie. To tak jakby źle była dobrana "ogniskowa" tego wirtualnego obiektywu przez który patrzymy. Dokładnie to samo w Index wygląda dobrze, bez żadnej dodatkowej regulacji. Zmienia się to też zależnie od wersji sterowników. Dawniej bez ręcznego ustawienia w WMR wszystko było skopane, teraz tylko niektóre modele rażąco odbiegają od optymalnych wartości.
Bez sensu jest komentowanie "defaultowego" IPD. Każdy ma inne i to do niego jest w mózgu dostosowana indywidualna "skala świata", gadanie o tym że takie czy inne ustawienie może być ok jest bez sensu, bo to zależy od osobnika i jego konkretnego IPD, którego używa do oglądania świata w realu. To ustawienie tylko jako tako koryguje błędy devsów DCSa lub producenta gogli. Warto to oczywiście ustawić pod siebie, ale efekty nie będą idealne i nie jest to wina DCSa w przygniatającej większości, bo w natywnym SteamVR czyli np w Index wygląda to w miarę dobrze bez dotykania, jeśli oczywiście prawidłowo wyregulujemy gogle pod prawidłowe IPD.
-
YoYo super informacja! Nigdy tego ustawienia nie ruszałem, a faktycznie ma się wrażenie, że każda kabina ma trochę inny rozmiar (np. w Ka-50 jest zbyt duża, a Fw-190 A-8 zbyt ciasna). Dobrze że można to zmieniać 'w locie' z menu pauza/Settings/VR. Dla mnie faktycznie zakres 50-60 jest najlepszy w zależności od konkretnej maszyny (mniejsza wartość powiększa kokpit, większa go zmniejsza). Teraz można sobie poustawiać na szybko, już w misji pod daną maszynę. Dzięki!
-
Pewne różnice pomiędzy goglami różnych producentów może i są, choć przełączając się pomiędzy Oculusem a WMR drastycznych różnic nie stwierdziłem. Główny powód jest bardziej prozaiczny, po prostu modele 3D nie są w 100% idealnie odwzorowane. Grafik nawet mając dokładne plany samolotu sporo rzeczy musi wymodelować na oko, a w kokpicie nawet kilka centymetrów, czasem milimetrów robi dużą różnicę. Całego modelu przeskalować się nie da, bo zacznie kolidować z elementami kadłuba, poza tym problem przeważnie dotyczy wybranych elementów i wymiarów.
Chyba tylko Tomcat miał laserowo skanowany kokpit, tam wszystko powinno być na swoim miejscu.
-
Chyba tylko Tomcat miał laserowo skanowany kokpit, tam wszystko powinno być na swoim miejscu.
Z tym skalowaniem laserowo to faktycznie może być fajna sprawa, niestety jest tego bardzo mało, chociaż właśnie jety zrobione przez ED i/lub Belsimtek (w tym Mi-8MTV) mają świetne proporcje.
Może to przyszłość modelowania? 8)
-
Iracing od dawien dawna skanuje auta. Widzę, że w simlotnictwie to dopiero początki.
Wysłane z mojego SM-G960F przy użyciu Tapatalka
-
Iracing od dawien dawna skanuje auta. Widzę, że w simlotnictwie to dopiero początki.
Z tego co pamiętam, to panowie od DCS-owego F-14 też skanowali laserem samolot dla najwierniejszego odwzorowania. To nie jest takie egzotyczne. Problemem jest raczej dostępność maszyn. łatwiej znaleźć samochód niż samolot. Dlatego plany dobrze się mają.
-
Miałem dziś wolną chwilę i zmieniałem wartość IPD w zakładce VR ale jakoś nie zauważyłem zmiany w wielkości kabiny w DCS, czy mam coś z oczami czy ten efekt jest po prostu tak mały ze trudno go zauważyć ?
-
Zmien sobie na 100 daj ok i potem na 10. Roznice sa diametralne nawet miedzy 65, a 55.
-
Dziekuje za podpowiedz po tygodniu pracy od 7:00 do 19:00-20:00 niezbyt jasno się myśli , nie zaznaczyłem "ptaszka" w kwadraciku :), działa i na 55 jest idealnie w końcu nie mam wrażenia ze kabina f16 jest ciasna :)
-
działa i na 55 jest idealnie w końcu nie mam wrażenia ze kabina f16 jest ciasna :)
Tak, tak 55-58 jest dla mnie idealnie, chociaż bywa, że niektóre kabiny stają się za duże wręcz, przykład to L-39, ale wolę tak, niże wszystko za małe.
Fajnie by było jakby każdą kabinę można by skalować oddzielnie, gdzieś w opcji SPECJAL, ale to pozostaje raczej w gestii marzeń.
-
Ciekawa sprawa - ja tego ustawienia nie dotykam. Wydrukowałem sobie panel ICP z F16 w skali 1:1 i sprawdzałem wielkość kabiny w VR na podstawie tego właśnie panelu i wszystko pasuje idealnie.
-
Po zabawie X-plane i przetestowaniu chyba setki darmowych, jak i płatnych samolotów, potwierdziłem źródło problemu. Devsi zwyczajnie robią te kabiny w przygniatającej większość "na oko" patrząc tylko na zdjęcia i tak tylko, żeby to jakoś w miarę wyglądało na monitorze. W VR oko staje się nieco bardziej wymagające, przez pojawienie się trzeciego wymiaru i to cała tajemnica różnego wyglądu skali, różnych samolotów. One po prostu mają zwyczajnie, totalnie skopany model 3d. W x-plane zdarzają się takie kwiatki, jak np. 2m długości siedzisko fotela, albo wolant na wysokości twarzy. Tym naszym IPD poprawiamy to na poziomie skali świata, tylko przy okazji rozwalając cały świat poza modelem. Jak ustawiłem idealną średnią IPD w DCS, dla której najwięcej samolotów wygląda dobrze, to znowu mapy zaczęły dziwnie wyglądać (zbyt małe budynki, pojawiły się problemy z oceną odległości) Oczywiście tak czy inaczej IPD i tak trzeba prawidłowo wyregulować, bo nie wiedzieć dlaczego, różni się to niestety między goglami. Pewnie dlatego, że te suwaki nie są prawidłowo wyskalowane.