Forum Miłośników Symulatorów Lotniczych

Lotnisko => Współczesne lotnictwo wojskowe => Wątek zaczęty przez: LECH w Sierpnia 23, 2022, 10:42:35

Tytuł: KAI T-50/FA-50
Wiadomość wysłana przez: LECH w Sierpnia 23, 2022, 10:42:35
Co sądzicie o zakupie?
Tytuł: Odp: KAI T-50/FA-50
Wiadomość wysłana przez: KosiMazaki w Sierpnia 23, 2022, 11:37:30
Co sądzicie o zakupie?

W zasadzie to nic... No może trochę bez sensu i na siłę, ale mam wrażenie, że to część większego dealu. Coś na zasadzie, weź kredyt hipoteczny, a jak weźmiesz do tego kartę kredytową to oprocentowanie kredytu spadnie. Nie widzę tego jako zamiennik Su-22. Samolot szkolny nigdy nie będzie dobrym myśliwcem, samolotem wsparcia i na odwrót.
Tytuł: Odp: KAI T-50/FA-50
Wiadomość wysłana przez: Bartek_Smok w Sierpnia 23, 2022, 15:12:07
W praktycznie jednej chwili wyszły z eksploatacji Iskry, straciliśmy możliwość dalszej eksploatacji i tak zajechanych MiG-29 oraz Su-22. Coś trzeba dać w zamian. Próba wsadzenia jednego typu zamiast tych trzech zawsze będzie kompromisem. Trochę taki Jägernotprogramm jak w '44  :)
Tytuł: Odp: KAI T-50/FA-50
Wiadomość wysłana przez: Sherman w Września 03, 2022, 22:47:06
Zakup tak dziwny, że tak jak napisał Kosi, pewnie stoją za nim względy nietechniczne. Najbardziej co mnie drażni to zachowanie przedstawicieli MON na wątpliwości. Podobnie gdy redukowano liczbę Su-22 i kupowano bsl w ich miejsce, wątpliwości dziennikarzy zbijano tym że możliwości Su-22 są nikłe, sugerując że dziennikarz uważa Su-22 za samolot spełniający potrzeby. Ten sam bezczelny myk słyszałem ostatnio, dokładnie to samo. Masz wątpliwości odnośnie FA-50? Pewnie, hehe, chciałbyś aby Su-22 i MiG-29 dalej u nas latały. No i argument, że FA-50 będzie bardzo szybko dostarczony, już w przyszłym roku! Tak, będzie, szkoda tylko, że Block 10, a wersja docelowa dla nas jeszcze nie istnieje. Bardzo szybko będzie.

Także kolejny zakup sprzętu bez przetargu. No ale, jak się nie robiło nic przez lata aby zastąpić rosyjski sprzęt, to tak jest. Nagle się z... i panowie z koncesją nie załatwią części, nawet z 5 pośrednikami.
Tytuł: Odp: KAI T-50/FA-50
Wiadomość wysłana przez: Rafi w Listopada 27, 2023, 14:57:49
2023.11.26 zakończono dostawę wszystkich 12 egz. polskich KAI FA-50GF Fighting Eagle czyli wersji Block 10. I tak jak poprzednie dostawy przywiózł je na Lotnisko Warszawa-Okęcie im. Chopina - WAW samolot transportowy Boeing Boeing 747-400F - 4B5F(ER) linii Korean Air Cargo. Była to VI. partia (i ostatnia) dwóch samolotów (11. i 12. egz.) FA-50GF. Co ciekawe lot był realizowany m.in przez terytorium Kanady (z międzylądowaniem w Vancouver - YVR).
Terminy dostaw:
2023.07.09 - I. partia
2023.08.22 - II. partia
2023.09.19 - III. partia
2023.10.24 - IV. partia
2023.11.05 - V. partia

Zgodnie z umową zawartą w 2022 roku pozostałe 36 egz. zaczną pojawić się w Polsce od 2025, ale już w wersji docelowej FA-50PL (Block 20). A tegoroczne 12 sztuk zostanie zmodernizowanych do FA-50PL.

https://milmag.pl/komplet-dwunastu-zamowionych-fa-50gf-juz-w-polsce/ (https://milmag.pl/komplet-dwunastu-zamowionych-fa-50gf-juz-w-polsce/)
https://zbiam.pl/fa-50gf-fighting-eagle-w-komplecie/ (https://zbiam.pl/fa-50gf-fighting-eagle-w-komplecie/)
Tytuł: Odp: KAI T-50/FA-50
Wiadomość wysłana przez: macias13_84 w Listopada 27, 2023, 15:22:20
Za każdym razem jak myślę o tym FA-50GF to mnie pusty śmiech ogarnia jak można było od strony wizerunkowej dać tym maszynom przydomek "Gap Filler".

Regulamin forum. Mazak.
Tytuł: Odp: KAI T-50/FA-50
Wiadomość wysłana przez: Forsberg w Listopada 27, 2023, 19:22:51
Zgodnie z trendem nowoczesnego świata nie znam się, ale się wypowiem :032:
Samolot ładny, zabiera różne zabawki, multirole. Czego chcieć więcej? Lepszy rydz niż nic, zawsze to jakaś platforma i do szkoleń i do roli mniejszej wagi. Można będzie oszczędzać na resursie docelowych F-35 i może F-15 jeśli Polska zdecyduje się je brać.
Tytuł: Odp: KAI T-50/FA-50
Wiadomość wysłana przez: Rafi w Listopada 28, 2023, 12:56:47
Zdjęcie z 2023.11.26 tego Boeinga 747-4B5F(ER) HL7603 Korean Air Cargo, którym przyleciały nasze ostatnie FA-50GF.
(https://s30.flog.pl/media/foto/14459439_boeing-7474b5fer-hl7603-korean-air-cargo.jpg)
https://jkusak.flog.pl/wpis/14459439/boeing-7474b5fer-hl7603-korean-air-cargo#w (https://jkusak.flog.pl/wpis/14459439/boeing-7474b5fer-hl7603-korean-air-cargo#w)

Na Youtube pojawił się wywiad z b. pilotem F-16 ppłk Marcinem Modrzewskim, gdzie można wysłuchać jego opinii o tym koreańskim nabytku.
https://www.youtube.com/watch?v=TIBsY91avr8 (https://www.youtube.com/watch?v=TIBsY91avr8)
Tytuł: Odp: KAI T-50/FA-50
Wiadomość wysłana przez: RobinDobryDruh w Września 12, 2024, 14:26:19
Właśnie ujawniono aferę przy zakupie FA-50:

https://www.rmf24.pl/fakty/polska/news-zakupione-przez-polske-samoloty-bojowe-nie-sa-bojowe,nId,7779368#crp_state=1

Przy negocjowaniu kontraktu Błaszczak nie uwzględnił zakupu uzbrojenia. A to tylko część problemu, bo uzbrojenie do tych samolotów już nie jest produkowane.
Tytuł: Odp: KAI T-50/FA-50
Wiadomość wysłana przez: macias13_84 w Września 12, 2024, 14:41:18
Przecież podstawowe uzbrojenie FA-50 to bomby rodziny GBU, AGM Maverick i AIM-9 wszystko co mamy też dla F-16. Z AiM-9X ma być co prawda kompatybilny dopiero FA-50PL ale starsze modele Sidewinderów przecież mamy i są na rynku. Więc nie kumam jakie uzbrojenie nie jest już produkowane.
Tytuł: Odp: KAI T-50/FA-50
Wiadomość wysłana przez: RobinDobryDruh w Września 12, 2024, 14:48:58
Nasze lotnictwo używa Sidewinder AIM-9X, a zakupione FA-50 GF już nie są kompatybilne z wersją 9X tylko ze starszą 9F.
Tytuł: Odp: KAI T-50/FA-50
Wiadomość wysłana przez: as.karo w Września 13, 2024, 01:23:10
Przecież podstawowe uzbrojenie FA-50 to bomby rodziny GBU, AGM Maverick i AIM-9 wszystko co mamy też dla F-16. Z AiM-9X ma być co prawda kompatybilny dopiero FA-50PL ale starsze modele Sidewinderów przecież mamy i są na rynku. Więc nie kumam jakie uzbrojenie nie jest już produkowane.
Jasne, choć najbardziej podstawowym uzbrojeniem samolotu jest to, które jest fabrycznie zabudowane na jego płatowcu. W tym przypadku to trójlufowe działko 20 mm bazujące na amerykańskim Vulcan'ie. Samolot przenosi i zrzuca oczywiście także klasyczne bomby MK-82, które są de facto produkowane w Polsce (w Nitro-Chemie), a które zamawiają u nas sami Amerykanie...
Mam wrażenie, że ta nagonka medialna jest pod zamówienie z obecnego kierownictwa MON, które najwyraźniej chce ten kontrakt "uwalić". Oczywiście, powinniśmy na Koreańczykach egzekwować wszystko co jest zapisane w papierach. Jeśli są opóźnienia w realizacji (bo i takie głosy się słyszy), to powinni nam płacić kary, jak my zapłaciliśmy Malezji z okazji ich kontraktu na nasze PT-91 Twardy w wersji "Malay" (choć tam Francuzi zawinili, a Polacy zapłacili :-[).

Nasze lotnictwo używa Sidewinder AIM-9X, a zakupione FA-50 GF już nie są kompatybilne z wersją 9X tylko ze starszą 9F
Nie są kompatybilne z AMI-9X, tylko ze starszymi wersjami "grzechotników". Czy jest to wersja F, za to bym nie ręczył, bo to licencyjna wersja B produkowana kiedyś przez Niemców. Nie wierzę, że Koreańczycy zintegrowali swój samolot jedynie z takim starociem... Oczywiście, starsze wersje AIM-9 można wciąż kupić, tyle że z drugiej ręki, a nie od producenta. Trzeba tylko chcieć rozmawiać z partnerami zagranicznym, aby sprzedali je nam z ich własnych zapasów.

Ps. Słyszy się, że Amerykanie nie chcą zgodzić się na integrację naszych FA-50 z AMRAAM-ami. Koreańczycy proponują w zamian integrację z Meteorem, gdyż już to wykonali w przypadku swojego KF-21, więc nie będzie problemu. Zabawne, że nasi "decydenci" specjalnie wybrali amerykański radar od Raytheon'a, aby nie było problemu z AIM-120, a teraz firma rzuca "kłody pod nogi" z rakietami :P
Tytuł: Odp: KAI T-50/FA-50
Wiadomość wysłana przez: some1 w Września 13, 2024, 09:43:35
Nasze lotnictwo używa Sidewinder AIM-9X, a zakupione FA-50 GF już nie są kompatybilne z wersją 9X tylko ze starszą 9F.

Wartość bojowa AIM-9F na współczesnym polu walki jest praktycznie żadna. To rakieta, której można użyć tylko z tylnej półsfery, podobnej klasy do tego co mieliśmy na MiG-21. Raczej chodzi o AIM-9M, inna generacja, ale nadal ustępuje radzieckim R-73, nie mówiąc o nowszych wersjach wdrożonych po rozpadzie ZSRR.
Tak czy siak to rakiety tylko do samoobrony i na wypadek, gdyby napatoczył się jakiś nieuzbrojony cel. Myśliwca z FA-50 nie zrobią i nie po to kupiliśmy te samoloty.

Uzbrojenie powietrze-ziemia to standard natowski i to już mamy, więc pewnie bardziej rozchodzi się o to, że nie kupiliśmy nic dedykowanego flocie FA-50 i musimy albo uszczuplić zapasy uzbrojenia dla F-16, albo znowu sięgać do kieszeni. O ile klasyczne bomby niekierowane to nie jest duży problem, to już bardziej zaawansowane uzbrojenie kierowane czy zasobnik Sniper to nie są rzeczy, które dostaniemy w dzisiejszych czasach od ręki.

Więc pewnie jak zwykle prawda leży gdzieś pośrodku, częściowo nagonka na poprzednią władzę, ale też realny problem.
Tytuł: Odp: KAI T-50/FA-50
Wiadomość wysłana przez: as.karo w Września 14, 2024, 13:30:54
Myśliwca z FA-50 nie zrobią i nie po to kupiliśmy te samoloty.
Całkowicie się z Tobą zgadzam. Widząc jednak jakiej "sraczki" w socjal-mediach dostali choćby branżowi "redaktorzy", to twierdzę, że jest coś na rzeczy... 
Uzbrojenie powietrze-ziemia to standard natowski i to już mamy, więc pewnie bardziej rozchodzi się o to, że nie kupiliśmy nic dedykowanego flocie FA-50 i musimy albo uszczuplić zapasy uzbrojenia dla F-16, albo znowu sięgać do kieszeni. O ile klasyczne bomby niekierowane to nie jest duży problem, to już bardziej zaawansowane uzbrojenie kierowane czy zasobnik Sniper to nie są rzeczy, które dostaniemy w dzisiejszych czasach od ręki.
1. Uzbrojenie A-G zawsze się znajdzie. Wystarczy przesunąć do Mińska część ze zmagazynowanych zapasów Maverick-ów, które kupiliśmy z naszymi F-16. W dzisiejszych czasach wykonywanie misji uderzeniowych przez F-16 z tymi rakietami to nieporozumienie.
2. Snipery zamówiliśmy w USA rok temu. Pierwsze trafią do nas już niedługo
https://milmag.pl/umowa-na-zasobniki-sniper-dla-polskich-fa-50/   

Więc pewnie jak zwykle prawda leży gdzieś pośrodku, częściowo nagonka na poprzednią władzę, ale też realny problem.
Każdy "problem" jest też jakąś szansą. W tym przypadku na renegocjację kontraktu z Koreą i uzyskanie lepszych warunków sprzedaży.
Tytuł: Odp: KAI T-50/FA-50
Wiadomość wysłana przez: as.karo w Września 28, 2024, 19:09:27
Ciąg dalszy "naparzanki" w Koreańczyka, tym razem w wykonaniu byłego inspektora sił powietrznych gen. Drewniaka:
https://defence24.pl/sily-zbrojne/gen-drewniak-wiele-pytan-o-fa-50

"Zwrócił uwagę, że kabina posiadanych przez Polskę FA-50 to nie tzw. glass cokpit, lecz kabina analogowa. „Oznacza to, że pilot szkolący się na M346, przyzwyczajony do trzech kolorowych monitorów, przesiadłby się na samolot z kabiną analogową, żeby potem znowu przestawić się na F-16 – który wkrótce otrzyma kolorowe monitory w ramach modernizacji do standardu MLU lub jeden duży monitor zastosowany w F-35. Z tego powodu nie wiem, czy to dobry wariant. Nie wiem, czy straty spowodowane koniecznością przestawiania się między rodzajami wskaźników nie będą większe niż zyski z użycia uzbrojenia” – powiedział."
     
Czyli według Drewniaka ta kabina jest analogowa:
(https://scontent-waw2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.18169-9/946184_893739380741679_8448134685841529403_n.jpg?stp=dst-jpg_p403x403&_nc_cat=104&ccb=1-7&_nc_sid=13d280&_nc_ohc=fLDXcY8BUMwQ7kNvgF760cr&_nc_ht=scontent-waw2-1.xx&oh=00_AYCKaNcr2FK4Y9oubXCXkQzrkY0mTEKiZW7Z4c4cCds2dQ&oe=671FBAA2)

Dalej:
"FA-50 widziałbym jako dobre uzupełnienie samolotu M346 Master, który ma rozbudowane zdolności szkoleniowe, ale nie pozwala na realne użycie uzbrojenia oprócz podwieszanego działka."

Tia, jakoś generałowi umyka fakt, że M346 ma zupełnie inny układ HOTAS niż F-16, F-35 i właśnie "fafik". Dla generała ważniejszy jest brak trzeciego ekranu w kabinie niż możliwość użycia uzbrojenia, wykonania lotu z uczniem z prędkością naddźwiękową oraz użycia radaru w "realu", a nie tylko w symulatorze...

Przyznam szczerze, że jestem zażenowany jakością tego wywiadu i argumentacją ex-wojskowego (wydawałoby się, że kompetentnego w temacie). Widzę, że dla niego ważniejsza jest osobista zemsta na poprzedniej ekipie w MON (Drewniak został zwolniony z wojska za czasów Macierewicza. Stracił prestiżową i dobrze płatną posadę) niż racjonalna ocena rzeczywistości. Przykre :(
Tytuł: Odp: KAI T-50/FA-50
Wiadomość wysłana przez: Student w Października 03, 2024, 11:51:22
Jeśli nie Fafik to co? Czym na już zastąpić Migi i Su? Btw, czy Fafik po wejściu rasowych myśliwców nie wejdzie do szkolenia? Czy my nie potrzebujemy dużych sił powietrznych? 15 Masterów może nie wystarczyć. Należy żałować że nie zakupiluśmy więcej F-16. 48 to zdeydowanie za mało. Fajnie było by mieć dwa skrzydła po cztery eskadry. Zupełnie inne możliwości.
Tytuł: Odp: KAI T-50/FA-50
Wiadomość wysłana przez: Rafi w Października 03, 2024, 19:29:36
"...a karawana jedzie dalej". 2024.10.02 pokazało się zdjęcie z zakładów KAI w Sacheon z produkcji FA-50PL. Na ostateczniku pionowym widać napis FA-50PL i nr fabryczny 5013:
(https://zbiam.pl/wp-content/uploads/2024/10/1st-fa-50pl-5013-in-production.jpg)
Źródło: https://zbiam.pl/fa-50pl-fighting-eagle-w-produkcji/ (https://zbiam.pl/fa-50pl-fighting-eagle-w-produkcji/)
https://defence24.pl/przemysl/pierwsze-zdjecie-fa-50pl (https://defence24.pl/przemysl/pierwsze-zdjecie-fa-50pl)
Tytuł: Odp: KAI T-50/FA-50
Wiadomość wysłana przez: as.karo w Października 09, 2024, 00:54:22
Jeśli nie Fafik to co? Czym na już zastąpić Migi i Su? Btw, czy Fafik po wejściu rasowych myśliwców nie wejdzie do szkolenia?
Nie ma dobrego rozwiązania. Zupełnie kiepskim pomysłem byłoby wejście w kolejny typ maszyny. Zatem, jeśli nie FA-50 to F-35, a przejściowo wynegocjować/wyleasingować z USA eskadrę na F-16C/D. 

Myślę jednak, że rezygnacja z "fafików" byłaby nieopłacalna. Znając Koreańczyków to z pewnością wpisali sobie do umowy słone rekompensaty za zerwanie kontraktu, czyli: samolotów nie musicie odebrać, ale i tak musicie za nie zapłacić...

Czy my nie potrzebujemy dużych sił powietrznych?
Nie zaszkodziłoby, tyle że mamy ograniczone zasoby i kasę. W końcu też, po coś weszliśmy do tego NATO, a zapewnienie nam przewagi w powietrzu (w razie "W") to chyba najbardziej realistyczne wsparcie, na które możemy liczyć. 

Należy żałować że nie zakupiluśmy więcej F-16. 48 to zdeydowanie za mało. Fajnie było by mieć dwa skrzydła po cztery eskadry. Zupełnie inne możliwości.
Teraz to już gdybanie. Kiedyś (10-12 lat wstecz) na NFOW, żołnierze Sił Powietrznych pisali, że ich zdaniem Jastrzębie to będą nasze jedyne samoloty bojowe po odesłaniu MiG-ów i Su-czek na emeryturę. Popatrz jak się pozmieniało.
Tytuł: Odp: KAI T-50/FA-50
Wiadomość wysłana przez: Rafi w Października 11, 2024, 21:11:21
Głos w dyskusji o polskich FA-50:
Tomasz Dmitruk "Dlaczego kupiono samoloty FA-50?"
https://dziennikzbrojny.pl/aktualnosci/news,1,12079,aktualnosci-z-polski,dlaczego-kupiono-samoloty-fa-50 (https://dziennikzbrojny.pl/aktualnosci/news,1,12079,aktualnosci-z-polski,dlaczego-kupiono-samoloty-fa-50)
Tytuł: Odp: KAI T-50/FA-50
Wiadomość wysłana przez: Rafi w Października 20, 2024, 19:00:15
Spojrzenie na kupno FA-50 widziane przez żołnierzy.
Maciej Szopa "FA-50 Gap Filler. Wyzwanie, które było potrzebne [ANALIZA]"
https://defence24.pl/sily-zbrojne/fa-50-gap-filler-wyzwanie-ktore-bylo-potrzebne-analiza (https://defence24.pl/sily-zbrojne/fa-50-gap-filler-wyzwanie-ktore-bylo-potrzebne-analiza)

I pozwolę się zgodzić z opinią znalezioną na X:
Cytuj
Zakup FA-50GF dał czas na przygotowanie do wersji PL. Gdyby go nie było, to czekalibyśmy na pierwsze samoloty 2-3 lata i nic nie robili. W te 3 lata kadry z 23 BLT rozeszłyby się. A tak trwa ich rozbudowa i szkolenie.
I tu dodatkowo brak uzbrojenia na obecną chwilę nie jest jakimś istotnym faktem. Tak trochę pół żartem, pół serio to również można mieć zastrzeżenia, że w kontrakcie nie zapewniono zapasów...paliwa.
Tytuł: Odp: KAI T-50/FA-50
Wiadomość wysłana przez: Rafi w Października 25, 2024, 13:31:53
Reportaż z linii FA-50, gdzie na różnym etapie produkcji znajduje się 6 egzemplarzy naszych FA-50PL.
(https://cdn.galleries.smcloud.net/t/galleries/gf-4bFx-knEa-rDQN_kabina-fa-50pl-na-linii-produkcyjnej-664x0-nocrop.jpg) (https://cdn.galleries.smcloud.net/t/galleries/gf-vbEz-xZHb-SdMJ_fa-50pl-na-linii-produkcyjnej-664x0-nocrop.jpg)

Można też zauważyć egz. wykorzystywany do prób na którym testuje się nasze wyposażenie (m.in. sondę do tankowania paliwa w powietrzu, czy nową część dziobowa z zabudową radaru Phantom Strike).
(https://cdn.galleries.smcloud.net/t/galleries/gf-vU1R-RXFU-f4th_testowy-fa-50block-20-dobrze-wiczony-wydluzony-nos-i-sonda-do-tankowania-w-powietrzu-664x0-nocrop.jpg)

I taka informacja:
Cytuj
Jeśli chodzi o opóźnienie o którym wspominał w polskim Sejmie wiceminister obrony Cezary Tomczyk, to dotyczy ono dostaw pewnym komponentów s USA oraz zgody na ich integrację na samolocie FA-50PL. To jednak częściowo wynika z działań strony polskiej, która jako końcowy użytkownik musiała wystąpić do administracji USA o zgodę na wykorzystanie komponentów oraz uzbrojenia objętych programem FMS. Reglamentuje on eksport technologii wojskowej poza USA.

Źródło: https://portalobronny.se.pl/przemysl-zbrojeniowy/szesc-fa-50pl-na-linii-produkcyjnej-w-korei-nasz-dziennikarz-w-zakladach-kai-aa-ViTK-fNBb-nRqy.html (https://portalobronny.se.pl/przemysl-zbrojeniowy/szesc-fa-50pl-na-linii-produkcyjnej-w-korei-nasz-dziennikarz-w-zakladach-kai-aa-ViTK-fNBb-nRqy.html)
Tytuł: Odp: KAI T-50/FA-50
Wiadomość wysłana przez: as.karo w Października 25, 2024, 23:37:32
Podoba mi się to, że sonda do tankowania w powietrzu jest chowana. Na dotychczasowych grafikach FA-50PL, nie było to takie oczywiste.

(https://milmag.pl/2021/wp-content/uploads/2023/04/fa50pl.jpg) 
Tytuł: Odp: KAI T-50/FA-50
Wiadomość wysłana przez: Rafi w Października 27, 2024, 16:52:48
I cyk, kolejny artykuł o FA-50 na Defence24.pl (jacyś, mało tacy krytyczni w prównaniu z resztą osintowo-twitterowego światka :icon_twisted: )
Maciej Szopa "FA-50 z częściami i uzbrojeniem od F-16 [ANALIZA]"
https://defence24.pl/sily-zbrojne/fa-50-z-czesciami-i-uzbrojeniem-od-f-16-analiza (https://defence24.pl/sily-zbrojne/fa-50-z-czesciami-i-uzbrojeniem-od-f-16-analiza)
Tytuł: Odp: KAI T-50/FA-50
Wiadomość wysłana przez: Rafi w Października 31, 2024, 14:23:35
Informacja z 30 października 2024 o podpisaniu umowy na produkcję zamówionych Sniperów dla polskich FA-50:
Cytuj
W środę, 30 października 2024, amerykańska spółka Lockheed Martin poinformowała, że podpisała umowę o wartości 90,68 mln USD (364,33 mln zł) z Departamentem Obrony USA na produkcję optoelektronicznych zasobników obserwacyjno-celowniczych AN/AAQ-33 Sniper ATP (Advanced Targeting Pod) z dwukierunkowym łączem wymiany danych, wsparciem systemowym i częściami zamiennymi na potrzeby lekkich samolotów bojowych F/A-50 Fighting Eagle. O finalnej ich liczbie zadecyduje Ministerstwo Obrony Narodowej.
(...) 9 maja 2023 amerykańska Agencja Współpracy Obronnej DSCA (Defense Security Cooperation Agency) informowała o zgodzie Departamentu Stanu USA na potencjalną sprzedaż do Polski partii 34 zasobników AN/AAQ-33 Sniper ATP wraz z kontenerami transportowymi za maksymalnie 124,7 mln USD (wówczas 518,31 mln zł).
Już 18 sierpnia tego samego roku Agencja Uzbrojenia informowała w mediach społecznościowych, że zawarła umowę o wartości ok. 105 mln USD (wówczas 431,73 mln zł) z rządem amerykańskim na dostawę 34 zasobników.
https://milmag.pl/produkcja-zasobnikow-sniper-dla-polskich-fa-50/ (https://milmag.pl/produkcja-zasobnikow-sniper-dla-polskich-fa-50/)

https://zbiam.pl/umowa-na-produkcje-i-dostawe-zasobnikow-an-aaq-33-sniper-dla-polski/ (https://zbiam.pl/umowa-na-produkcje-i-dostawe-zasobnikow-an-aaq-33-sniper-dla-polski/)
https://www.altair.com.pl/news/view?news_id=44418 (https://www.altair.com.pl/news/view?news_id=44418)

Kwota kontraktu jest mniejsza niż zapowiadana pierwotnie więc i ilość zasobników też będzie raczej mniejsza niż 34 sztuki.

A przy okazji kolejny artykuł Macieja Szopy o FA-50: "FA-50 od podszewki. Co dalej z polskim programem? [RELACJA]", gdzie można przeczytać m.in. o obecnych FA-50GF, ich gotowości operacyjnej (77 %), produkcji FA-50PL a także o nowych typach uzbrojenia szykowanych w Korei dla FA-50.
(https://cdn.defence24.pl/2024/10/30/780xpx/j0ZoEYlAftY32IVnCERhucj5u5lM3h51IgNftLlB.hewp.webp)
https://defence24.pl/przemysl/fa-50-od-podszewki-co-dalej-z-polskim-programem-relacja (https://defence24.pl/przemysl/fa-50-od-podszewki-co-dalej-z-polskim-programem-relacja)

O nowym pocisku pow-pow także tu:
"Nowy naddźwiękowy pocisk dla FA-50. Pierwsze odpalenia w przyszłym roku" Juliusz Sabak.
https://portalobronny.se.pl/przemysl-zbrojeniowy/nowy-naddzwiekowy-pocisk-dla-fa-50-pierwsze-odpalenia-w-przyszlym-roku-aa-QK9H-ypkH-Eqk1.html (https://portalobronny.se.pl/przemysl-zbrojeniowy/nowy-naddzwiekowy-pocisk-dla-fa-50-pierwsze-odpalenia-w-przyszlym-roku-aa-QK9H-ypkH-Eqk1.html)
Tytuł: Odp: KAI T-50/FA-50
Wiadomość wysłana przez: as.karo w Czerwca 30, 2025, 15:41:41
Ministerstwo Obrony Narodowej podpisało umowę na dostawę 24 pocisków AIM-9L dla FA-50: link (https://tech.wp.pl/dostawa-broni-dla-wojska-nowe-pociski-dla-fa-50,7173218037947264a)
Tytuł: Odp: KAI T-50/FA-50
Wiadomość wysłana przez: Rafi w Listopada 14, 2025, 23:04:05
FA-50GF po 2 latach oczami wojskowych.
Cytuj
Podczas II. konferencji zorganizowanej przez Dowódcę Grupy Obsługi Technicznej 23. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Mińsk Mazowieckim 13 listopada 2025 r. ppłk Marcin Boruta, zastępca dowódcy Grupy Obsługi Technicznej (GOT), dowódca Eskadry Wsparcia (DES) podsumował ponad dwuletni okres użytkowania samolotu FA-50GF w Siłach Powietrznych.
(...) Całkowity nalot (Effective Flight Time, EFT) 12 polskich samolotów FA-50GF wynosi ok. 1500 godzin, a dwa najintensywniej używane maszyny wylatały po ok. 200 godzin. Samoloty szczególnie dużo lotów wykonały w pierwszych 10 miesiącach 2025 r. Do 13 listopada wykonano 815 spośród wszystkich 1452 lotów od początku eksploatacji rozpoczętej w 2023 r. Średni sumaryczny miesięczny nalot 12 samolotów wynosi 69 godzin. W październiku 2025 r. loty były szczególnie intensywne i osiągnięto łącznie ponad 110 godzin w powietrzu na każdym z samolotów FA-50GF.
Służący w 23. BLT są szczególnie dumni z osiągniętego wskaźnika wykonania misji, wynoszącego 87% (stosunek misji zaplanowanych do wykonanych i nieprzerwanych z powodów technicznych). Z analiz dowództwa 23. BLT wynika, że jest to najwyższy wskaźnik w polskim lotnictwie wojskowym i prawdopodobnie w Europie. W europejskich państwach NATO najwyższe wskaźniki są o ok. 10 punktów procentowych niższe. Osiągnięty w 23. BLT wskaźnik wynika zarówno ze stosunkowo niskiej usterkowości (24,7 defektów na miesiąc na całą flotę samolotów FA-50GF), jak i efektywnego usuwania awarii w średnim czasie zaledwie 2,4 roboczogodziny.
EFT dla poszczególnych egzemplarzy:
5001 - 97,5 godzin
5002 - 104,4 godzin
5003 - 196,6 godzin
5004 - 163,2 godzin
5005 - 78,8 godzin
5006 - 98,2 godzin
5007 - 129,3 godzin
5008 - 146,5 godzin
5009 - 99 godzin
5010 - 115,1 godzin
5011 - 199 godzin
5012 - 106,8 godzin
Źródło: https://zbiam.pl/najwyzszy-w-silach-powietrznych-wskaznik-wykonania-misji-ma-fa-50gf/ (https://zbiam.pl/najwyzszy-w-silach-powietrznych-wskaznik-wykonania-misji-ma-fa-50gf/)