Forum Miłośników Symulatorów Lotniczych
Kantyna => Dyskusje przy barze => Wątek zaczęty przez: lancer w Sierpnia 27, 2023, 04:14:10
-
Szanowni. Jako wysokiej klasy laik zwracam się do wyjadaczy z prośbą o wyjaśnienie, czy określenie osłony kabiny owiewką jest prawidłowym terminem? Osobiście od wielu lat w krajowych publikacjach spotykam się z tym terminem owiewki na to co pilot ma ponad głową i uważałem go za prawidłowy. Mój świat jednak legł w gruzach, gdy dowiedziałem się, że tak piszą tylko amatorzy:
Na zdjęciu udostępnionym przez koncern zwraca uwagę przede wszystkim brak "elementu zwanego w publikacjach amatorskich owiewką – czyli kopułki osłony kabiny..
I dalej wynikło, że:
Nie ma nic amatorskiego w owiewce. Ale amatorskie jest nazywanie owiewką elementu, który owiewką nie jest. Równie dobrze można by nazywać skrzydło statecznikiem pionowym, a statecznik pionowy – podwoziem. Jest to błąd bardzo poważny, a tym samym kwalifikujący publikację do grona amatorskich.
Ktoś rozstrzygnie?
-
Remov?
-
Mam taką książkę pt "Ilustrowany Leksykon Lotniczy - Technika Lotnicza" (wydaną w 1988 przez WKiŁ) gdzie jest napisane, że:
OWIEWKA - odpowiednio wyprofilowana osłona wystających lub o ostrych załamaniach części statku latającego stosowana w celu zmniejszenia jego oporu aerodynamicznego. W samolotach o. są stosowane zwykle dla zmniejszenia oporu (oporu kształtu) kół i goleni podwozia stałego, wystających poza obrys skrzydła (usterzenia) elementów układu sterowania, anten radiowych i radiolokacyjnych itp. oraz zawsze oporu interferencyjnego połączeń skrzydeł i usterzenia.
To o co Ty pytasz wg tejże zwie się "OSŁONA KABINY ZAŁOGI" (w skrócie "OSŁONA KABINY").
No ale książka jest z czasów słusznie minionych więc i hasła mogą być minione.
:evil:
-
A tam. Kolejne dzielenie włosa na czworo o jakieś słowo które ktoś używa tak jak używa, bo niby "źle". Wg. SJP PWN: "osłona o kształcie opływowym, zmniejszająca opór aerodynamiczny". Definicja ta nie określa jednak że przedmiot o którym mowa nie może pełnić żadnej innej funkcji; więc "osłona kabiny" jest jak najbardziej "owiewką". To jakby próbować dyskutować czy kwadrat jest prostokątem, rombem, czy jeszcze innym czworobokiem symetrycznym... Cały jednak knif w tym że główną rolą języka jako takiego jest efektywne przekazywanie informacji, więc jak jeden powie "owiewka" a drugi zrozumie "kawał pleksy nad głową pilota" to wszystko jest cacy i koniec.
Ocieram się o lotnictwo już od wielu lat, i jeszcze nigdy nie spotkałem się z czymś takim żeby na hasło "owiewka" ktoś odparł "a która?". Wszyscy wiedzą że "owiewka czegoś tam" to właśnie to, natomiast "owiewka sama w sobie" to to samo co "osłona kabiny". Jak się komuś nudzi to proponuję podyskutować o poprawności lub nie użycia słowa "limuzyna" do określenia... dokładnie tego samego przedmiotu :P