Forum Miłośników Symulatorów Lotniczych
Lotnisko => Współczesne lotnictwo wojskowe => Wątek zaczęty przez: as.karo w Stycznia 25, 2025, 20:20:40
-
Mover o "turbulencjach" w programie NGAD: https://www.youtube.com/watch?v=s7csoKG10s0
-
Wygląda na to, że przetarg na NGAD zgarnął Boeing ze swoim F-47 (którego prototyp ponoć lata):
https://www.twz.com/air/boeing-wins-air-forces-next-generation-air-dominance-fighter-contract
oraz:
https://milmag.pl/ngad-boeing-zbuduje-samolot-wielozadaniowy-6-generacji-f-47/
-
Na jednej z wizualizacji F-47 (podczas podpisania kontraktu przez Trumpa w Białym Domu) samolot ma canard'y:
(https://i.gremicdn.pl/image/free/2fb5fb003db5f5e446ef41a524316a4a/?t=crop:1069:663:nowe:0:6,resize:fill:1248:780,enlarge:1)
W koncepcjach Boeinga (na myśliwiec przyszłości) pojawiały się już wizualizacje z canard-ami, jak choćby ta:
(https://zapodaj.net/images/174832d442b8e.png)
Także ich X-36 był w układzie kaczki:
(https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/14/Boeing-X36-InFlight.jpg/1179px-Boeing-X36-InFlight.jpg)
Nie musi to przesądzać, że tak ostatecznie wyglądać będzie F-47. Widać jednak, że Boeing ma tendencję do korzystania z tego typu rozwiązania.
-
OT: A nie lepiej mówić kaczka?
-
Czy Canard'y i "układ kaczki" (bądź: kaczka) to pojęcia tożsame?
Kaczka – układ konstrukcyjny statku powietrznego (samolotu lub szybowca), w którym ster wysokości (zwany canardem) znajduje się w części dziobowej przed skrzydłami. Za wiki: https://pl.wikipedia.org/wiki/Kaczka_(lotnictwo)
Tymczasem są samoloty, które posiadają canard'y, a w klasycznym układzie kaczki raczej nie są (bo zachowują ster wysokości z tyłu):
- rosyjskie Su-30 i Su-34
(https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/76/Sukhoi_Su-30SM_in_flight_2014.jpg/1280px-Sukhoi_Su-30SM_in_flight_2014.jpg)
(https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/04/Russian_Air_Force_Sukhoi_Su-34_Belyakov_13august2011.jpg/1280px-Russian_Air_Force_Sukhoi_Su-34_Belyakov_13august2011.jpg)
- amerykańskie (prototypowe) F-15 STOL/MTD i YF-4E
(https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2e/F-15B_ACTIVE_is_shown_flying_at_low_altitude_during_a_High_Stability_Engine_Control_%28HISTEC%29.jpg)
(https://zapodaj.net/images/2cc9919390409.png)
-
Nie otwieram nowego wątku, a celowo piszę tutaj, gdyż już nawet amerykańscy wojskowi mówią, że nie należy rozpatrywać koncepcji NGAD w kontekście tylko jednej maszyny (F-47)...
Co uważacie nt. F-55 czyli Trumpowskiej koncepcji "F-35 na sterydach", tj. dwusilnikowym F-35? :D
1. https://defence24.pl/technologie/trump-chce-super-f-35-uklon-w-strone-lockheeda
2. https://www.airandspaceforces.com/trump-touts-f-55-fighter-is-there-a-twin-engined-f-35-in-the-air-forces-future/
3. https://www.twz.com/air/trump-wants-a-twin-engine-f-55-version-of-the-f-35-joint-strike-fighter
“We’re doing an upgrade, a simple upgrade, but we’re also doing an F-55. I’m going to call it an F-55, and that’s going to be a substantial upgrade, but it’s going to be also with two engines because the F-35 has a single engine. I don’t like single engines.”
Skoro tak Trumpowi podobają się maszyny dwusilnikowe, to może ktoś powinien powiedzieć mu, że w sumie to wersja F-35B ma dwa silniki. ;D :evil:
A tak całkiem serio to nie wierzę, że ten pomysł "wykiełkował" sobie sam w głowie Donalda. Myślę, że stoi za tym Pentagon lub dowództwo USAF, a on dał tylko temu twarz.
Aż dziwi bierze, że taki temat przeszedł tu na forum bez echa :P