Forum Miłośników Symulatorów Lotniczych
Lotnisko => Współczesne lotnictwo wojskowe => Wątek zaczęty przez: PZl Belfegor w Lipca 20, 2005, 22:19:35
-
Jak to jest z dyszami w silnikach odrzutowych? Im więcej mocy, tym dysza zwiększa średnicę, czy na odwrót? Męczy mnie to, bo mam Horneta, tego z recenzji u Yoyka (ktoś się dziwi :wink: ), a w nim na zero mocy dysza jest taka > a na 100% ] taka. We freewarowym F/A-18E jest dokładnie na odwrót- na 100% dysza jest taka ] Jak powinno być?
Pozdrawiam
-
Im więcej mocy tym dysza ma mniejszą srednicę. a kiedy włącza sie dopalanie dysza całkowicie sie otwiera i na całym zakresie dopalania utrzymuje taki sam przelot.
pozd
pawel
-
Dzięki! Tak dobrze zrobione ma to chyba tylko F-16 Kirka Olssona.
Pozdrawiam i dziękuję za tak szybką odpowiedź!
-
Jest jeszcze "pozycja spoczynkowa", którą dysza przyjmuje gdy silnik jest wyłączony, zależnie od silnika może byc całkowicie otwarta lub zamknięta.
Dla przykładu silnik F110-GE-400 ma pozycję spoczynkową otwartą, gdy F414-GE-400 ma pozycję spoczynkową zamkniętą.
-
Ciekawostka... A ile pozycji klap ma prawdziwy Hornet? FS`owy ma 2-45° i chyba 20°. Coś nie chce mi się wierzyć, że tak jest w rzeczywistości :?
-
T-45A/B/C, S-3, F-14A/B/D i F/A-18 A/B/C/D/E/F/G mają tylko 3 pozycje klap:
- off
- half
- full
Bez możliwości ręcznego wychylania o jakiś konkretny kąt.
-
O! To jednak dobrze to zrobili :) A model Academy Horneta ma do wyboru: 0° 20° 30° i 45°. Ciekawe czemu?
PS
W Hornecie 3.0 klapy mogły być wysunięte całkiem, albo na 0° Dobre i to :)
-
kąt wychylenia klap może byc zmieniany przez system kontroli lotu o dowolną wartośc - zależnie od predkości i kąta natarcia, ale pilot ma do wyboru tylko 3 położenia.
-
I wszystko jasne! Dzięki!
-
To w hornecie pilot może manualnie sterować klapami? Wydawało m się, że steruje nimi komputer pokładowy. :?:
-
Te systemy FCS wcale nie są aż tak zaawansowane jak nam się wydawało, do startu/lądowania pilot sam ustawia klapy (do lądowania na full, do staru zależnie od obciążenia) komputer koryguje je w niewielkim stopniu, a całkowicie steruje nimi dopiero w trakcie normalnego lotu, gdy dźwignia sterowania manualnego jest w pozycji "off" jednakże z tego co dotej pory wyczytałem komputer nie wychyla ich sam wtedy poza zakres "half".
-
To powiedz mi jeszcze jedno Sun. Start z katapulty jeśli się nie mylę odbywa się automatycznie, czyli na rozbiegu pilot trzyma się uchwytów na wiatrochronie i łapie za drążek dopiero po oderwaniu. Czy tak właśnie jest, czy mi się tylko zdawało?
-
Prawa łapa na wiatrochronie, lewa na przepustnicy-widziałem na filmikach 8) a potem łapie drąga.
-
No akurat wczoraj był o tym temat na forum Fighter Ops.
Więc teraz tak: wszystkie samoloty z wyjątkiem Hornetów sa wytrymowane tak by sie wznosic zaraz po starcie, jednakże stery powinno się trzyma by siłą bezwładnosci nie zmieniły swojego położenia.
W wypadku Horneta jest zgoła inaczej, start jest prawie całkowicie automatyczny, nadal powinno się trzymac przepustnice na właściwym położeniu, natomiast drąga nie powinno się dotykac (co oczywiście oznacza, że jak nam elektronika zrobi psikusa, to ręką już nie sięgamy po drążek, a raczej wyzwalacz katapulty, bo tylko na to jest czas). za drążek łapie siue dopiero wtedy jak bedziemy mie 12 stopni kąt wznoszenia i zapaloną zieloną lampkę AOA "on speed".
-
Ok. Dzięki za oświecenie. Ale męczy mnie jeszcze jedna sprawa. Podczas lądowanie na pokładzie łódki, procedury bezpieczeństwa mówią, że w fazie przyziemienia należy zwiększyć ciąg. W przypadku tomcata daje sie dopalanie na maxa o ile pamiętam, a jak to wygląda na hornecie? W końcu ma on bardzo duży nadmiar ciągu i podobno nawet istnieje możliwość startu z katapulty bez dopalania.
VIPER
-
a jak to wygląda na hornecie? W końcu ma on bardzo duży nadmiar ciągu i podobno nawet istnieje możliwość startu z katapulty bez dopalania.
Sun tylko delikatnie :mrgreen:
-
he he... he he... he... he he he..hhh...eee...
ufff...
no...
Zacznijmy od tego, że nowy Hornet to latający hamulec aerodynamiczny i ma zbyt małą moc silników do oporu jaki generuje i nawet nowe silniki z 25% zwiększonym ciągiem nadal tego nie poprawią.
W wypadku Tomcata w wersji B i D starty odbywają sie zawsze bez dopalacza... chyba że łódka stoi w miejscu.
W wypadku Super Horneta dopalacz jest wymagany zawsze powyżej 46,000 funtów masy, czyli zawsze gdy samolot jest obciążony czymś więcej niż tylko centralnym podwieszanym zbiornikiem paliwa.
Co nie zmienia oczywiście faktu, że po dotknięciu pokładu we wszystkich samolotach daje sie maksymalny możliwy ciąg i chowamy hamulce - manetkę przepustnicy ściąga się dopiero w chwili gdy samolot zwalnia, a gość ubrany w zielony strój po naszej prawej stronie macha nad głową rękoma - co oznacza, że złapaliśmy linę.
-
Zacznijmy od tego, że nowy Hornet to latający hamulec aerodynamiczny i ma zbyt małą moc silników do oporu jaki generuje i nawet nowe silniki z 25% zwiększonym ciągiem nadal tego nie poprawią.
hmmm też uważam, że to buraczany samolocik i zastanawia mnie jak US Navy mogło go przyjąć na stan jako samolot docelowy, no co innego gdyby potraktowano go jako środek przejściowy, do momentu wprowadzenia F35C.
P.S. I te jego kretyńskie pylony podskrzydłowe sterczące na boki (superhorneta oczywiście). Wymyśliłem nową nazwę: F/A 18 E/F Super Mongoł :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
-
A jak to jest ze zwykłym :) Hornetem? A po drugie: jakie są procedury lądowania na lotniskowcach (np. czemu hak opuszczany jest wcześniej niż koła?) i co musi zrobić pilot, jak hak nie złapie liny, a samolot tylko zrobi sruuu przez pokład?
-
A jak to jest ze zwykłym Hornetem?
Ale o co dokładnie Tobie chodzi Belfegor? Możesz sprecyzować.
A po drugie: jakie są procedury lądowania na lotniskowcach (np. czemu hak opuszczany jest wcześniej niż koła?) i co musi zrobić pilot, jak hak nie złapie liny, a samolot tylko zrobi sruuu przez pokład?
To proste, żeby kołami nie zahaczyć o liny tylko hakiem. A jak hak nie złapie liny to właśnie dla tego w fazie przyziemienia daje się pełny ciąg i ląduje się z zamkniętymi hamulcami, żeby ewentualnie przejść na drugi krąg. W hornetach C/D przejście od obrotów jałowych do pełnego dopalania jest wyjątkowo krótkie , ale i tak jest to aż 4 sek. A w tym czasie Hornecik byłby już w wodzie.
-
Sun omówił starty Super Horneta, a mnie ciekawi jak to jest w przypadku "zwykłego" Horneta
PZl Belfegor napisał/a:
A po drugie: jakie są procedury lądowania na lotniskowcach (np. czemu hak opuszczany jest wcześniej niż koła?) i co musi zrobić pilot, jak hak nie złapie liny, a samolot tylko zrobi sruuu przez pokład?
To proste, żeby kołami nie zahaczyć o liny tylko hakiem
Tu nie do końca sięzrozumieliśmy-chodziło mi o to, czemu (jeszcze w powietrzu) najpierw wypuszczany jest hak, a potem klapy i koła, a nie co pierwsze dotyka pokładu.
-
Hmmm, myślałem, że najpierw wypuszcza się klapy. A w kwestii hak czy podwozie, to chyba kolejniść nie ma większego znczenia, a chodzi po prostu o to, żeby usystematyzować czynności. Jeżeli zakładamy , że najpierw jest hak, to z pokładu meldują pilotowi, że hak jest wysunięty, potem podwozie i znów informacja , że podwozie wysunięte, a jeżeli każdy robiłby to po swojemu to byłby niezły burdel. Tak mi się wydaję , ale poczekajmy na naszego morskiego kolegę, co on na to...
'VIPER'
-
Przyznam się-nie wiem, kiedy powinno się wypuszczać klapy, napisałem to na czuja :)
-
Procedury podejścia do lądowania są takie same dla wszystkich maszyn, tylko prędkości mogą się trochę różnic, ja akurat podam dla Super Bug’a bo do niego akurat mam Flight Manual. :x
Normalne podejście rozpoczynamy od lotu równolegle do kursu lotniskowca po jego prawej na wysokości 800 stóp nad wodą, wchodząc na krąg wypuszczamy hak i zabezpieczamy uzbrojenie, po minięciu lotniskowca jeżeli jest nasza kolej na lądowanie robimy zwrot o 90* wypuszczamy podwozie i klapy i jeżeli trzeba hamulec aero by zwolnic do prędkości 250 węzłów następnie znowu zwrot o 90* tak by obrać kurs równoległy do lotniskowca w odległości 1.1 do 1.3 mili od jego burty, zmniejszamy wysokość do 600 stóp wykonujemy sprawdzenie systemów według check-listy po minięciu rufy jeżeli chcemy włączamy ATC (Automatic Throttle Control) jeżeli jest taka potrzeba dajemy ciąg 85-88 % RPM i wykonujemy zakręt na lotniskowiec utrzymując przechył około 30* i zmniejszając wysokość do około 500 stóp, wychodząc z zakrętu powinniśmy być już na linii podejścia, 3/4 mili od lotniskowca „przechwytujemy kulkę” i próbujemy trafić w 3 linę.
To jest zwykły „Carrier Landing Pattern”, jest jeszcze „Carrier Controled Approach” gdzie kolejka do lądowania ustawia się i krąży w pewnej odległości za rufą lotniskowca (Zwykle więcej niż 14 mil i na wysokości większej niż 8000 stóp. I tam się stosuje np. ACL (Automatic Carrier Landing system) który ma aż 3 tryby, których po kolei nie chce mi się opisywać, mimo iż są bardzo do siebie podobne.
Hak opuszcza się wcześniej gdyż jest to bardzo ważny element przy lądowaniu na lotniskowcu i warto sprawdzić go przed podejściem do okrętu, a można go wcześniej sprawdzić również z innego prostego powodu – generuje bardzo mało oporu aerodynamicznego, więc nie wpływa na nasz lot tak bardzo i można go opuszczać przy wyższych prędkościach niż klapy czy podwozie. Poza tym lądowanie bez haka jest bardziej zajmujące dla obsługi na okręcie, bo muszą nam przygotować siatkę – jeżeli zawiedzie podwozie lub klapy, procedura lądowania jest prostsza: chwytamy za wyzwalacz katapulty i czekamy na śmigłowiec. :D
BTW najpierw opuszcza się podwozie, potem klapy. :564:
-
Jak chcesz manual Horneta (jest też A-10, F-117, Blackbird) to jest na stronie http://airwar.ru/ (UWAGA! Strona po rosyjsku! Łopatologiczne-klikamy w piąte kółeczko, a potem w 6 link od góry :) ) A skąd masz manual Super Horneta?
-
Ściągnąłem ze strony Patricka (http://www.patricksaviation.com/)
Niestety wszystkie manuale innych samolotów morskich jak S-3, F-14 itp, które znalazłem w sieci są tylko płatne (20$ za CD lup 90$ za ksero) :x
-
Zgadza się, masz rację Sun. Sprawdziłem na filmie z Discovery, puścili całe londowanie z paru kamer (bez żadnych przerw). W lotnictwie cywilnym zawsze zaczynamy od podwozia i wypuszczamy je przed 3 zakrętem kręgu, ale wydawało mi się, że w morskim lotnictwie jest inaczej. Przepraszam Belfegor za wprowadzenie w błąd. :roll:
[ Dodano: Sob 23 Lip, 2005 15:30 ]
Normalne podejście rozpoczynamy od lotu równolegle do kursu lotniskowca po jego prawej na wysokości 800 stóp nad wodą
hmm a to chyba zależy od której strony podchodzimy do lotniskowca, bo jeśli na przykład od jego 9 godziny to krąg budujemy od 3 zakrętu...
-
W manualu do Horneta na rysunkach widać, że w wersji 2-osobowej niektóre samoloty mają 2 dżoje w kokpicie instruktora. Tak też jest w F/A-18F. W innych wersjach (wydaje mi się, że wcześniejszych) drugi pilot ma tam normalną przepustnicę. Do czego służy oba te drążeki?
-
W wypadku Hornetów w wersji D i F występują podwersje:
- szkolna
- bojowa
Podwersje szkolne mają zdublowane stery dla instruktora siedzącego z tyłu
Podwersje bojowe nie mają sterów w tylniej części - joysticki służa do sterowania radarem i innymi urzadzeniami bojowymi, jak uzbrojeniem i optycznymi zestawami celowniczymi (Litening, Sniper, Lantirn). Dodatkowo w bojowej wersji F, WSO w miejscu orczyka ma pedały sterujące systemem komunikacyjnym. Oba kontrolery maja te same funkcje i w zasadzie używa sie tego, który jest wygodniejszy w danym momencie.
-
Dzięki! Od paru miesięcy mnie to męczyło! :D
-
No ale zaraz czyli jak coś się stanie z pilotem z przodu to my z tyłu możemy tylko się katapultować, tak? A jak to jest w F-14?
-
Wizjer w dół, głowa oparta o zagłówek, plecy proste, nogi równo do przodu, łokcie jak najbliżej tułowia "Eject, Eject, Eject" i ciągniemy za kolorową pętelkę między nogami.
-
To zbyt ciekawie nie mają :? . Dzięki za info!
-
W FS zauważyłem, że w Hornecie jak poruszymy dżojem do siebie, to zadziałają stery poziome, klapy, sloty i usterzenie pionowe :shock: Co daje skierowanie usterzenia pionowego "do środka" gdy ciągniemy i "na zewnątrz" gdy pchamy drąga :wink:
Do siebie
(http://img303.imageshack.us/img303/9808/skrint014cv.th.jpg) (http://img303.imageshack.us/my.php?image=skrint014cv.jpg)
od siebie
(http://img303.imageshack.us/img303/9748/skrint030lc.th.jpg) (http://img303.imageshack.us/my.php?image=skrint030lc.jpg)