Forum Miłośników Symulatorów Lotniczych
Lotnisko => Współczesne lotnictwo wojskowe => Wątek zaczęty przez: Kusch w Sierpnia 07, 2005, 20:34:19
-
A więc porozmawiajmy o rakiecie Amraam.
Na początek Wersja c5.
Jakie zmiany wprowadzono w tej wersji rakiety w porównaniu do poprzednich odsłon.
Czy są to zmiany wyłącznie kosmetyczne mające na celu dostosować pocisk do przenoszenia w komorach uzbrojenia F/A-22 i F-35?
Wklejanie zdjęć szczegółów konstrukcji mile widziane.
-
Na początek zdjęcie:
(http://img94.imageshack.us/img94/838/aim120c2dk.jpg)
oraz link do opisu:
http://www.designation-systems.net/dusrm/m-120.html
Jest tam fragment, że informacje o parametrach rakiety pozostają "classified".
-
przebijam przekrojem
i przy okazji kto jest producentem? Hughes czy Raytheon ?
(http://www.designation-systems.net/dusrm/aim-120a.jpg)
-
Znalazłem tylko ten schemat i zdjęcie:
(http://www.jolly-rogers.com/images/120-cutaway.jpg)
(http://www.jolly-rogers.com/images/120-datalink.jpg)
To ze strony producenta:
http://www.raytheon.com/products/stellent/groups/rms/documents/content/cms01_054563.pdf
edit:
o Schnmeisser (nie Kusch :) ) mnie wyprzedził z tym schematem :)
Zaprzeczam jakoby Kusch a Schmeisser to jedna i ta sama osoba :D
Kusch
:shock:
Wybacz, nie wiem dlaczego napisałem "Kusch" a nie "Schmeisser" :D (niech się jakiś, psycholog/psychoanalityk wypowie, dlaczego tak napisałem) :mrgreen:
-
hihi szczerze mówiąc to też się nosiłem z zamiarem poruszenia tematu amraama
ale w kontekście obrony przed nim :D
bo chociaż męcze tego locka i męczę to amraama udaje mi się wykolegować tylko w ok. 60% przypadków :roll:
a to niedużo :(
więc jeśli podpięcie takiej kwestii pod post o amraamie nie byłoby nadużyciem to rzucam hasło :D
-
więc jeśli podpięcie takiej kwestii pod post o amraamie nie byłoby nadużyciem to rzucam hasło
Tak ale jeżeli będziemy mówić o realu i sposobach na kiwanie rakiet pokroju Amraam.
W dziale LO założymy sobie może temat o ogólnym unikaniu rakiet.
-
(http://www.fas.org/man/dod-101/sys/missile/amraam-1.gif)
Szkoda, że bez opisów, ale można mniej więcej wyliczyć granice poszczególnych obszarów biorąc pod uwagę max. zasięg
Tutaj jest sporo informacji
http://www.fas.org/man/dod-101/sys/missile/docs/Aim-120_amraam_train.pdf
i kilka zdjęć:
(http://www.globalsecurity.org/military/systems/munitions/images/amraam_030319-n-6817c-009.jpg)
(http://www.globalsecurity.org/military/systems/munitions/images/aim-120_030301-n-3235p-501.jpg)
Czemu na tych dwóch zdjęciach, amraamy(tutaj w wersji C4) pozbawione są anten??
Amraamy w "opakowaniu"
(http://www.globalsecurity.org/military/systems/munitions/images/aim-120_hoisted-on-020314_04.jpg)
[ Dodano: Nie 07 Sie, 2005 22:17 ]
Napęd AMRAAM-a
(http://www.atk.com/images_rocketmotors/AMRAAM-motor.jpg)
Physical Characteristics:
Length 74.4 in.
Diameter 7.0 in.
Weight 166 lb
Propellant Reduced Smoke HTPB
Motor Designation WPU-16/B
Performance Parameters:
Operating Temperature -65°F to 145°F
Storage Temperature -65°F to 145°F
Service Life 10 Years
i dokumencik o tymże napędzie
http://www.atk.com/datasheet_PDFs/AMRAAM.pdf
[ Dodano: Nie 07 Sie, 2005 22:22 ]
Troszkę o sposobie montowania amraam-ów pod(a właściwe w)
F-22
http://www.edocorp.com/AMRAAMAVEL.htm
[ Dodano: Nie 07 Sie, 2005 22:50 ]
tak wygląda szyna na której montuje się amraamy (w F-15)
http://www.stellex.com/amram%20launch%20rail.htm
tutaj kilka dużych zdjęć Amraam-a (w wersji A), zrobione z bliska, więc można się przyjrzeć szczegółom
http://www.yellowjacketsystems.com/jimball/amraam/
i Amraaam-y pod F-35
(http://www.f-16.net/PhotoGallery/album60/abx.sized.jpg)
(http://www.f-16.net/PhotoGallery/album60/aca.sized.jpg)
(http://www.f-16.net/PhotoGallery/album60/acf.sized.jpg)
[ Dodano: Nie 07 Sie, 2005 23:18 ]
Ufff , więcej nie znalazłem
-
Co do przyszłości, po programie P3I na tapetę pójdzie wydłużenie zasięgu rakiety, jak na razie są dwie koncepcje: FMRAAM i ERAAM
FMRAAM - to w gruncie rzeczy rakieta meteor, czyli AMRAAM z silnikiem typu RAMjet na paliwo ciekłe, teoretycznie ma zapewnić zasięg równy 250% AIM-120 (czyli jakieś 85nm)
ERAAM - to AMRAAM ale z dwustopniowym silnikiem zapewniającym jakieś 80% osiągów rakiety FMRAAM ale będąc tańszy i łatwiejszy w eksploatacji.
Dla porównania możemy dać rozwojową wersję rakiety Adder - R-77M , która wyposażona w silnik RAMjet będzie posiadać zasięg 100nm lub więcej. Dodajmy do tego, że rosjanie pracują nad rakietą przeciw samolotom AWACS, która ma posiadac zasieg 215nm (oznaczenie KS-172)
-
Czemu te amraamy 2 posty wyżej nie mają stateczników? Są one dołączane póżniej?
-
na pewno juz po zainstalowaniu na podach:)
mysle ze farmerzy by je po prostu w czasie rozladunku/podwieszania polamali:)
-
LOL Ale mają gustowny futerał na Amraamy :) .
-
The AMRAAM P3I (Pre-Planned Product Improvement) program led to the AIM-120C, first delivered in 1996. The major new feature of the basic AIM-120C (P3I Phase 1) are the clipped wings and fins. Although this feature was introduced to allow carriage in the internal weapons bays of the F/A-22 Raptor, the -120C can also be used from other AMRAAM-capable aircraft. The guidance unit of the AIM-120C is upgraded to WGU-44/B standard. The first P3I Phase 2 missile is the AIM-120C-4 (first delivered in 1999), which has an improved WDU-41/B warhead. The AIM-120C-5 is a C-4 with a slightly larger motor in the new WPU-16/B propulsion section and a new shorter WCU-28/B control section with compressed electronics and ECCM upgrades. Deliveries of the AIM-120C-5 began in July 2000. The current production version of AMRAAM is the AIM-120C-6, which features an updated TDD (Target Detection Device). The AIM-120C-7 (P3I Phase 3), development of which has begun in 1998, incorporates improved ECCM with jamming detection, an upgraded seeker, and longer range.
The designation AIM-120D refers to a projected version of the AIM-120C with a two-way data link, more accurate navigation, an expanded no-escape envelope and a 50% increase in range. The AIM-120D is a joint USAF/USN project, and current plans call for an IOC on the F/A-18E/F in FY2008.
Ekhmm Lancer, wypadałoby przynajmniej jedno zdanie napisać.Tym bardziej,że tekst jest w języku zagranicznym.
Kusch
-
Strzelają już z AIM-120D AMRAAM. F/A-18E/F z dywizjonu VX-31, odpalił najnowszego Amraama do celu QF-4 (Phantom). AIM-120D AMRAAM oprócz powiększonego zasięgu posiada min: System GPS, dwukierunkowy datalink (pocisk może przesyłać informacje na pokład samolotu), oraz jest bardziej odporny na zakłócenia.
http://www.prnewswire.com/cgi-bin/micro_stories.pl?ACCT=149999&TICK=RTN&STORY=/www/story/03-27-2008/0004781180&EDATE=Mar+27,+2008
-
Przy temacie AMRAAMa nasuwa się jedno pytanie - jaki wariant dostaną nasze Jastrzębie? Cały czas mowa była o C-5 ale jak można wyczytać w produkcji był/jest już C-6 i C-7, a za chwilę wejdzie C-8 czyli AIM-120D. I tutaj spotkałem się ze zwrotem, że C-6 zastąpił na linii produkcyjnej C-5, a C-7 zaczęto wprowadzać do linii na początku 2006 roku. Czyli jeśli mamy dostać C-5 należy rozumieć, że Amerykanie utrzymują jeszcze linię produkcyjną starszego wariantu (co byłoby raczej dziwne chyba, że dla sojuszników - gdyby był zakaz eksportu na najnowsze rakiety?!) czy raczej może, że dostaniemy C-5, które "trochę" poczekały na nowego właściciela dopiero się szkolącego na F-16? Naturalne wydaje się, że nasze F-16ki mogą być łatwo przystosowane do najnowszych wariantów AMRAAMa (raczej kwestia oprogramowania naszych maszyn, nad którym przecież jeszcze trwają prace w USA, bo belki dla C-7 chyba pozostały te same?) i jeśli obecnie na linii produkcyjnej nie ma już C-5 to może dostaniemy nowe C-7 o trochę dłuższych rękach? Może ktoś widział konkretne zamówienie rakiet dla Polski np. na stronach DoD, terminy dostawy i coś konkretnego wie na ten temat?
-
Pewnie to jakieś leżaki będą, bo nie sądzę żeby robili nam prezenty.
-
Akurat dobrze się składa (ofc dla US i A). Wprowadzają nowe warianty rakiet więc sprzedadzą nam te stare, które w przeciwnym wypadku pewnie leżałyby do usranej śmierci w magazynach(czego się nie robi dla przyjaciół :020:), bo wątpie by miały to być rakiety, które robili specjalnie dla nas. Jak znam życie to były takie negocjacje:
-Możemy wam zaproponować rakiety Aim-120 w wersjach c-5 i c-6. Cena c-5 to 1mln, a c-6 1mln.
-A dlaczego kosztują tyle samo?
-Bo do każdej partii c-5 dorzucamy kluczyki do nowego Mercedesa :619:
P.s. ceny to tylko taki przykład. Nie wiem ile taka rakieta kosztuje :002:
-
P.s. ceny to tylko taki przykład. Nie wiem ile taka rakieta kosztuje :002:
Powiem szczerze że prawie trafiłeś :) Wedle mojej wiedzy wg. kursu dolara z 1991 roku rakieta AIM-7M Sparrow na ten przykład kosztowała około 260 tys. $, natomiast AIM-120A/B, z racji bardziej wyrafinowanego układu naprowadzania, był wówczas ok. 4-5 krotnie droższy. Przy czym jest możliwe że cena jednostkowa spadła do czasu kiedy wprowadzono na uzbrojenie USAF i USN większą ilość tych pocisków.
-
Nie bijcie, ale 'gdzieś' czytałem z jakiś roczek temu o zagranicznych nabywcach AMRAAMów.
Sojusznicy podzieleni są na różne strefy zaufania i każdy z nich dopuszczony jest do eksportu różnych wersji w różnym czasie.
Tak się jakoś składa, że Polandia jako że należy do NATO była dosyć wysoko i mogliśmy kupować AMRAAMki w wersji 'aż' o model niższej niż aktualnie dostarczana dla USA. Nie pamiętam niestety numerku pocisku (chyba to był C-6?). Ale inni chętni byli niżej. Jakiś kraj azjatycki (Arabia Saudyjska?) mógł kupić bodaj tylko pocisk o 3 podwersje niższą niż najnowsza.
Jeśli ktoś czytał również ten artykuł, to proszę o ewentualną korektę bądź doprecyzowanie.
-
Powiem szczerze że prawie trafiłeś :) Wedle mojej wiedzy wg. kursu dolara z 1991 roku rakieta AIM-7M Sparrow na ten przykład kosztowała około 260 tys. $, natomiast AIM-120A/B, z racji bardziej wyrafinowanego układu naprowadzania, był wówczas ok. 4-5 krotnie droższy. Przy czym jest możliwe że cena jednostkowa spadła do czasu kiedy wprowadzono na uzbrojenie USAF i USN większą ilość tych pocisków.
W FY 1999 był to koszt dla amerykańskiego podatnika już "tylko" 386 tys. USD, z tą samą ceną spotkałem się dla roku 2003 (+jest to kwota najczęściej podawana jako orientacyjna cena tej rakiety niezależnie od kontraktu). W innych latach końca XX/początku XXI wieku można spotkać kwoty oscylujące w pobliżu tego poziomu, w tym najniższe jakie spotkałem to 299 tys. $. Czyli uwzględniając inflację można przyjąć, że cena po kilku latach spadła do poziomu Sparrowa.
-
najniższe jakie spotkałem to 299 tys. $.
Już nawet rakiety sprzedają z końcówką '99' :karpik
A tak na poważnie to wie ktoś ile takich rakiet zakupiła Polska?
-
Swego czasu pisało się o 178sztukach AIM-120 C5.
-
Zacznijmy od tego, że nie ma parzystych Charlie, jest C-5, C-7 i C-9/D. CATMy jakie dostaliśmy bazują na wersji C-5. A jakie dostaniemy normalnie to chyba nikt nie wie ;) Zresztą to co dostajemy to jest pakiet, porównywalny do dodawania dywaników do nowego samochodu. Teraz w naszej gestii jest zakup prawdziwego uzbrojenia.
-
Zacznijmy od tego, że nie ma parzystych Charlie, jest C-5, C-7 i C-9/D.
No jak to nie ma, jak są :121:, a c-4, c-6 i c-8=>D
-
Dobra, C-4 był dostarczony, bo miał zupełnie nowy silnik i elektronikę, ale teraz proszę bardzo ile zostało dostarczonych C-6 ? Fakt Oznaczenie C-6 istniało w projekcie... ale projekt został projektem do momentu opracowania C-7 i rozpoczęcia jego produkcji seryjnej, podobnie z C-8 i C-9/D. Raytheon kiedyś miał fajna rozpiskę wszystkich projektów AMRAAMa, szkoda, że już jej nie można znaleźć na ich stronie.
-
Hej
Ja jeszcze nieśmiało dodam że polski przetarg rozstrzygnięty został w 2002. Najnowszą dostępną wówczas wersją AIM-120 była C-5. C-7 była w próbach, które mocno się przeciągały. Trudno więc było przewidzieć kiedy będą możliwe dostawy (faktycznie rozpoczęły się w 2006), łatwo zaś przewidzieć że w pierwszej kolejności Amerykanie będą produkować pociski na swoje potrzeby, potem dopiero na eksport. No i zamówiono C-5...
-
Zacznijmy od tego, że nie ma parzystych Charlie, jest C-5, C-7 i C-9/D. CATMy jakie dostaliśmy bazują na wersji C-5. A jakie dostaniemy normalnie to chyba nikt nie wie ;) Zresztą to co dostajemy to jest pakiet, porównywalny do dodawania dywaników do nowego samochodu. Teraz w naszej gestii jest zakup prawdziwego uzbrojenia.
Hmm właśnie wcześniej też nigdy nie spotkałem się z C-6 w produkcji/służbie ale uznałem, że to moja niewiedza czytając jeden z zalinkowanych artykułów: http://www.designation-systems.net/dusrm/m-120.html gdzie można przeczytać, że "Deliveries of the AIM-120C-5 began in July 2000. It was followed on the production line by the AIM-120C-6, which features an updated TDD (Target Detection Device).(...) The AIM-120D (P3I Phase 4, formerly known as AIM-120C-8) is a development of the AIM-120C with a two-way data link... "
-
A nie jest przypadkiem tak, że każda kolejna seria zastępuje poprzednią na linii produkcyjnej, być może C-5 nie jest już w produkcji, teraz klepią C-7 a za chwile C-8/D. Pytanie czy podpisaliśmy już kontrakt na zakup uzbrojenia? Skoro już nie ma w produkcji "5" logicznym by było zakupienie najnowszej. Dorzucę ładny obrazek, rozwoju Am-ka
(http://img399.imageshack.us/img399/4684/amraamsz3.th.jpg) (http://img399.imageshack.us/my.php?image=amraamsz3.jpg)
Tak na marginesie ciekawe jak to jest z jego wschodnim odpowiednikiem - R-77 od jego publicznej prezentacji mineło z kilkanaście lat i nic nie słychać o modernizacjach (oprócz R-77m ale to już nowy pocisk), gdzieś czytałem że zmodernizowano aktywną głowice w drugiej połowie lat '90 ma ktoś jakieś info?
-
Żadnego kontraktu na zakup uzbrojenia nie podpisywaliśmy, to co dostajemy teraz było razem z samolotami, na uzbrojenie "do magazynów" trzeba złożyć osobne zamówienie... aż strach pomyśleć co by nasi 'experten' tam powypisywali.
-
My nie podpisywaliśmy ale rząd USA w imieniu rządu Polski zamawiał uzbrojenie i tak Raport WTO z marca 2007 donosił w rybryce "z ostatniej chwili", że zamówiono w Raytheon Missiles 78 pocisków AGM-154C JSOW-C i 67 zasobników CNU-672/E za 21,3 mln USD. Na pewno było podobne zamówienie na AMRAAMy i jak wcześniej już pytałem może ktoś takie doniesienie o zamówieniu widział?
-
To wszystko dla tego pakietu, który dostajemy z maszynami.
-
Ja wiem, że to część tego pakietu zamówionego z F-16. Zastnawiam się tylko czy zamówienie na AMRAAMy nie było podobne do tego na JSOW, tzn. np. na początku 2007 roku na nowowyprodukowane przez Raytheona rakiety. A jesli tak było i rakiety mają być "nowe" to prawdopodobne byłyby C7... Ale równie dobrze z AMRAAMami mogło być inaczej - tzn. Amerykanie przekażą nam "prawie" nowe C5 ze swoich zapasów (ale co w takim przypadku z "resursem" takich rakiet?). Chyba, że tak jak wcześniej gdybałem Raytheon produkuje jeszcze C5 dla sojuszników. Generalnie dużo gdybania mało konkretów i dlatego pytałem o to potwierdzenie zamówienia AMRAAMów dla Polski przez Amerykanów (jak się pojawiło info o JSOW to może było i o innym uzbrojeniu...).
-
Jaki jest zasięg AIM-120C-7 i AIM-120D i czy ten drugi jest już w służbie czy nadal w czasie testów?
-
AIM-120C-5 ma ponoć maksymalny zasięg skuteczny ok 70km, C-7 ponoć trochę większy a AIM-120D ma mieć już ponad 100km. Wszystkie zasięgi dotyczą oczywiście dużego pułapu i odpalenia do zbliżającego się celu i należy je traktować bardzo orientacyjnie.
AIM-120D będzie w służbie od przyszłego roku. (US Navy i Super Hornety)
-
Aim-120 C-7 zawiodła w testach w zimnych warunkach atmosferycznych (problemy z silnikiem ). Z tego powodu dostawy tych pocisków do Finlandii będą opóżnione : http://www.hs.fi/english/article/Mysterious+fault+causes+suspension+of+missile+delivery+from+US+manufacturer+Raytheon+/1329104729695