Forum Miłośników Symulatorów Lotniczych
Lotnisko => Lotnictwo wojskowe z epoki II Wojny Światowej => Wątek zaczęty przez: Micho w Września 01, 2005, 21:24:44
-
swego czasu zaintrygowała mnie sterowana bomba latająca Henschel Hs 293
czytałem ze została użyta po raz pierwszy 25 sierpnia 1943 (!)
Kg 100 na Do217 zaatakował okrety RN na zatoce biskajskiej - bez zadowalających rezultatów - uszkodzony został tylko jeden okręt,
po raz kolejny 27.08.43 ta sama jednostka bombami hs 293 zatapia fregatę i ciężko uszkadza niszczyciel
z tego co wiem to bomba napędzana była silnikiem rakietowym, 500 kg materiału wybuchowego, sterowanie radiem (?)
i tyle co wiem,
czy ktoś z Was wie coś więcej na temat jej zastosowania i efektywności, broń jak na II WŚ nowatorska zapewne nie bez problemów wieku dziecięcego,
niewiele o niej słychać w kontekście wojny lotnicznej
pozdr
EDIT
no i jeszcze była (?) bomba kierowana ( bez własnego napędu ) Fritz X - tym chyba "Rome" zatopiono
-
pelna nazwa: Henschel Hs 293 A-1 Anti-Shipping Missle
ladunek materiałów wybuchowych - 500 kg
waga startowa - waga wystrzelenia - 1045 kg
układ sterowania skladal sie z:
a: odbiornik E-230, 18 kanałowy
b: "Aufschalgerate" do wygladzania sugnalu odbieranego
c: 3 fazowy zyroskop AC dla stabilizacji Roll i Yaw. Prezyzja to 2 stopnie na minute
d: podwojny potencjometr o wysokiej rezystancji
e: 210 V DC generator dla stacji odbiorczej
f: transformator który uaktywnial magnesy? w usterzeniu pionowym
g: mechanizm usterzenia poziomego z silnikiem "Oemitz" i potencjometrem przywracac trym do pozycji "0" (neutral)
h: bateria zelazowo-niklowa - 24 V (14 A/g)
Pocisk mial byc uzywany tylko przy dobrej pogodzie z przewaga wysokosci (co wiazalo sie z jego zasiegiem) W samolocie matce zamontowany byl joystick do sterowania pociskiem.
Samoloty nosiciele to He-111, He-177 i Do-217, pocisk musial byc odpalony przy locie poziomym na wprost od celu. Czas lotu tej bomby to ok 100 sekund.
Hs-293 to spadkobierca projektu o nazwie "Gustav Schwartz Propellerwerke" z 1939 roku.
Wystrzelono 2300 pociskow
Pierwszy zatopiony statek to niszczyciel HMS Egret w dniu 27-08-1943
niestety nie mam danych na temat samej Hs293 ale:
A translation of a Luftwaffe report on the operational use of guided missiles by KG 100 listed a total of 65 operations with 487 aircraft (both Fritz X and Hs.293). A total of 500 rounds were carried, but a number were lost with their aircraft, or returned to base. At the target, 319 bombs were dropped, of which 215 correctly functioned, with a 49.3% hit rate.
tlumaczenie raportu Luftwaffe na temat operacyjnego uzycia sterowanych pociskow przez KG100 to 65 operacji z 487 samolotami (z Fritz-X lub Hs-293). 500 pociskow "wylecialo" z bazy ale czesc zostalo straconyuch z samolotami lub wrocilo do bazy. 319 bomb zostalo zrzuconych, z czego 225 prawidlowo dzialalo. Procent trafien to 49,3.
(http://www.mFoto.pl/uploads/1003/2166518f9a.jpg) (http://www.mFoto.pl)
(http://www.mFoto.pl/uploads/1003/f7cb3a7b8d.jpg) (http://www.mFoto.pl)
-
Hai,
No chyba się w ramach debiutu operacjnego na Forum trochę powymądrzam...
pelna nazwa: Henschel Hs 293 A-1 Anti-Shipping Missle
Wow, to Niemcy nazywali bomby po angielsku?! ;)
ladunek materiałów wybuchowych - 500 kg
500 kg to był wagomiar bomby, w oparciu o którą zrobiono głowicę (SC 500) - m.w. było w niej 295 kg.
waga startowa - waga wystrzelenia - 1045 kg
975 kg?
c: 3 fazowy zyroskop AC dla stabilizacji Roll i Yaw. Prezyzja to 2 stopnie na minute
To się nazywa po naszemu przechylenie i odchylenie. Co gorsze, jest to nieprawda, jako że Hs 293, jak na pociski uskrzydlone z dwuosiowym sterowaniem przystało, kierowany był przechyleniu i POCHYLENIU. Patrz niżej.
f: transformator który uaktywnial magnesy? w usterzeniu pionowym
No właśnie nie, jako że Hs 293 nie posiadał steru kierunku, ale elektromagnetycznie wychylane lotki.
g: mechanizm usterzenia poziomego z silnikiem "Oemitz" i potencjometrem przywracac trym do pozycji "0" (neutral)
Tys nie. Ster wysokości, sterowany serwomechanizmem, służył do naprowadzania pocisku na linię celowania, po uprzedniej zmianie kąta przechylenia za pomocą lotek, w zależności od kierunku zejścia pocisku z tejże linii. tak to już jest z takim sterowaniem z naprowadzaniem metodą trzech punktów i inaczej nie chce być.
Pocisk mial byc uzywany tylko przy dobrej pogodzie z przewaga wysokosci (co wiazalo sie z jego zasiegiem)
W przypadku bomby lotniczej przewaga wysokości to chyba truizm? :)
No dobrze, do Fritza X przechodząc - tak, też był, używany operacyjnie od 29.08.1943. Była to beznapędowa bomba przeciwpancerna na bazie głowicy PD 1400, o masie całkowitej 1570 kg (320 kg m.w.). System zdalnego kierowania był podobny jak w Hs 293 - Kehl-Strassburg, różnica była w realizacji sterowania - bomba kierowana była w pochyleniu i odchyleniu, w przechyleniu zaś stabilizowana automatycznie. W odróżnieniu od Hs 293 służyła do atakowania opancerzonych okrętów, była też - z braku napędu przy zastosowaniu naprowadzanie metodą trzech punktów - znacznie trudniejsza i bardziej niebezpieczna w użyciu, jako że naprowadzający ją samolot musiał w praktyce przelecieć nad celem - co przekładało się wprost na wysokość strat ponoszonych przez jednostki używające Hs 293 i FX. Ogółem (testy, trening, użycie bojowe) zużyto 602 Fritze X.
Pzdr
Grzesiu
-
O prosze , kto do nas trafił :D
Witamy , witamy :)
-
Myśliwcy?
-
Nieeee, to Herr Grzesio - kolejny kryptonazista pokroju kliki trzęsącej tym forum , autor doskonałej strony o niemieckim uzbrojeniu http://luftwaffe.prv.pl/
-
Szkoda, :oops: bo od paru miesięcy zbieram się z napisaniem postu na Myśliwcach.
Mimo to Hai! :D
Ps. Stronę znam i odwiedzam ją w miarę potrzeb.
-
O przepraszam, ja jestem tylko subautorem tej strony, a w ogóle to stara ona i zdezaktualizowana... :oops:
Pzdr
Grzesiu