Forum Miłośników Symulatorów Lotniczych
Lotnisko => Współczesne lotnictwo wojskowe => Wątek zaczęty przez: Macio w Listopada 10, 2005, 23:10:26
-
Drodzy koledzy,
Ci którzy byli w krakowskim Muzeum pamiętają może stojący przed Dużym Hangarem Saab J-35 Draken. Już wkrótce samolot ten będzie miał "brata". Z przyjemnością pragnę poinformowac, iż dnia 14 listopada br (poniedziałek) na lotnisku Kraków-Balice wyląduje samolot Saab J-37 Viggen w wersji AJSH Szwedzkich Królewskich Sił Powietrznych. Następnie samolot po rozbrojeniu stanie się kolejnym eksponatem Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie. Plan całej akcji jest taki, w poniedziałek około 12 w południe przylatuje C-130 z mechanikami na pokładzie. Około 15 planowany jest przylot Viggena. Samolot byc może przyleci w asyście Mig-29 lub Su-22. Ma pokazac małą akrobację nad lotniskiem. W nocy z czwartku na piątek zostanie prztransportowany na własnym podwoziu do Muzeum. Na dzień dzisiejszy niestety nie wiem czy będę mógł wprowadzic kogoś na teren JW na czas przylotu Viggena.
Macio
PS. Proszę rozpowszechnic tą wiadomośc !!!!
-
Gratulacje dla ludzi z krakowskiego muzeum oraz osób,które były "zamieszane" w zdobycie tak ciekawego eksponatu! :564:
-
uje... :509: :509: :509:
-
Trochę więcej konkretów zaczerpniętych z forum "AIRFOTO"
Viggen przyleci do Krakowa bezpośrednio ze swojej ostatniej bazy w Szwecji – 21 BL w Lulea – około godziny 15.00, nieco wcześniej (około 13.00) wyląduje samolot z delegacją szwedzkich sił powietrznych.
SAAB 37 Viggen (nazwa oznacza legendarny grom boga wojny Thora) był na początku lat 70-tych XX wieku najnowocześniejszym myśliwcem Europy. Szwedzcy konstruktorzy jako pierwsi stworzyli prawdziwie uniwersalny samolot bojowy, zdolny do realizacji niemal wszystkich zadań współczesnego pola walki (od przechwytywania bombowców wroga poprzez rozpoznanie po skuteczne niszczenie celów naziemnych i nawodnych) pomimo jednoosobowej załogi. Jednocześnie wymagano maksymalnej prostoty obsługi naziemnej (tankowanie i przezbrojenie przez 7 poborowych w czasie 10 minut) oraz parametrów krótkiego startu i lądowania z odcinków dróg publicznych o szerokości nawierzchni 14 metrów i długości 600 metrów. Zamiast kosztownych systemów silników nośnych albo zmiennej geometrii skrzydeł zastosowano nowatorski układ aerodynamiczny z dodatkowym płatem przednim oraz odwracacz ciągu.
Samolot produkowany był w wersjach: szturmowej AJ37, szkolnej SK37, obrony wybrzeża SH37, fotorozpoznawczej SF37 oraz przechwytującej JA37. Wyprodukowany w 1977 roku pod numerem seryjnym 37-954 egzemplarz przekazany do MLP jest piątym spośród 28 seryjnych rozpoznawczych SF37. Od pozostałych wersji różni się obrysem nosa kadłuba, który w tym wariancie mieści sześć aparatów fotograficznych. W latach 1992-98 kilkanaście SF37 zmodernizowano do nowego standardu AJSF37, dostosowując je do wykonywania zadań myśliwskich. Obecnie wariant AJSF37 zastępowany jest w szwedzkim lotnictwie przez nowy samolot bojowy JAS39 Gripen. Proces wymiany maszyn w jednostkach zostanie zakończony w 2006 roku.
http://www.airfoto.pl/forum/viewtopic.php?t=173
A tak będzie wyglądał egzemplarz,który otrzymamy.Zdjęcie "wyszperane" przez niejakiego "Gryzli" :564:
(http://img485.imageshack.us/img485/5320/sssssssssssss5pc.jpg)
-
Woho ! Super wiadomość ! Wielkie piwo dla panów z muzeum ! Jedna z najciekawszych konstrukcji na świecie ! :)
:564: :564: :564:
-
Bez dwóch znań krakowskie muzeum ma bardzo ciekawy zbiór eksponatów, w tym choćby i samolot F-5E Tiger.
Co do Viggena, to kilka nowych szczegółów, cytując za Gazetą Krakowską (http://ttp://www.zyciekrakowa.pl/nowahuta/index.php/content/view/1031/73/) :
Oba eksponaty (tj. Saab J 35 Draaken oraz Saab J 37 Viggen) trafiły do Krakowa za sprawą przyjaciela krakowskiego muzeum - Svena Scheiderbauera - ówczesnego dyrektora Muzeum Szwedzkich Sił Powietrznych. "Dzięki temu darowi jest szansa na realizację marzenia pracowników muzeum w Krakowie - na stworzenie ekspozycji samolotów bojowych latających w służbie innych państw".
-
Jeden z niewielu myśliwców, który ma "wsteczny" :wink:
Ale podzielam obawy użytkowników z forum NFOW - jeżeli stanie pod chmurką, to marny jego los będzie, a szkoda zaniedbac taki okaz (szczególnie, że przyleci o własnych siłach).
-
Wielkie piwo dla panów z muzeum
Podejrzewam ze największe dla pana Hoffmana.
-
A ja to co??? Więcej pracowałem przy ściągnięciu Viggena niż Pan Hoffmann a tak naprawdę to najwięcej działał przy tym twórca logotypu Muzeum Piotr Łopalewski.
Co do samolotu to Draken stoi już kilka lat "pod chmurką" i nic mu się nie stało jak na razie a i stopień zużycia niewielki. Niestety w hangarach miejsca brak!!!
[ Dodano: Wto 15 Lis, 2005 15:04 ]
INFORMACJA Z OSTATNIEJ CHWILI[/size][/color]
Viggen wyląduje jutro tj. 16 listopada o godzinie 9.30 rano.
-
Przecież za jakieś 3 lata ma być gotowy nowy budynek, wtedy zwolni sie miejsce w hangarach w których stoją najstarsze eksponaty...
-
Ciekawe którędy poleci i jak cała operacja dostarczenia egzemplarza będzie się odbywać. Przeciez to w połowie Krakowa będzie ruch zatrzymany
-
Pewnie go nocą przetransportują bo w dzień to istna masakra :)
-
Ciekawe którędy poleci i jak cała operacja dostarczenia egzemplarza będzie się odbywać. Przeciez to w połowie Krakowa będzie ruch zatrzymany
No tak, z Harrierem by nie bylo problemu :mrgreen:
-
Mógł wylądowac na naszym pasie startowym albo na ul. Bora-Komorowskiego... :D przecież szwedzi cwiczą lądowanie na drogach a i samolot do tego jest przystosowany. Samolocik z Balic pojedzie w nocy na własnym podwoziu za traktorem. Złoży mu się tylko statecznik, wytnie 2 drzewa (oczywiście po kryjomu), usunie 15 znaków drogowych i zamknie ruch na ul. Opolskiej.... :lol:
-
A.... czy przewidujesz udokumentować ten historyczny moment - mam na myśli przejażd przez miasto a nie nielegalną wycinkę drzewostanu :D
Bo ja na ten przykład dużo bym dał za zdjęcię suszarki na rondzie bronowickim :D
Ciekawe czy ktoś się rozpieprzy autem zapatrzony w nietypowy pojazd :D
-
Ciekawe czy ktoś się rozpieprzy autem zapatrzony w nietypowy pojazd :D
Byle nie o pojazd !!!!!!!!!!!!!
-
Ta a na notatce służbowej zanotuje:
"Kierujący pojazdem osobowym Fiat 126p wykonywał manewer wyprzedzania samolotu Saab...".....lolololol :lol: :lol: :lol:
-
Ta a na notatce służbowej zanotuje:
"Kierujący pojazdem osobowym Fiat 126p wykonywał manewer wyprzedzania samolotu Saab...".....lolololol :lol: :lol: :lol:
Podczas manewru wyprzedzania , kierujący żółtym maluchem, nie zachował należytej ostrożności, przekraczając barierę dźwięku (70 Km/h) zahaczył o skrzydło pojazdu wolnobieżnego marki SAAB na szwedzkich numerach. Kierowcy malucha mimo rozpaczliwych prób nie udało wyprowadzić sie go z płaskiego korka plecowego, co doprowadziło w ostateczności do zaatakowania latarni miejskiej. :D
Martin
Ała moje kolano, W prawe poproszę, i tak jest zbąbane.
-
Śmiejcie sie śmiejcie... w zeszłym roku o mało nie skończyło się notatką :
"Kierujący motocyklem Yamaha nie zastosował się do wskazań sygnalizacji świetlnej i doprowadził do kolizji z pojazdem marki ORLIK poruszającym się na drodze z pierszeństwem przejazdu"
Zagapiłem się , około 23-ciej w W-wie Grójecką holowali Orlika i mało w niego nie wjechałem :mrgreen:
-
Coś czuję że w weekend pójdę sobie na spacerek z Tygrysem do muzeum pooglądać eksponat, ku aboslutnej jego konfuzji.
-
Viggena nie obaczysz jeszcze w ten weekend w Muzeum... po pierwsze musi cholera przylecieć a tu jak coś szwedom się nie podoba to znowu wczoraj Balice nie wydały zgody na lądowanie (tu uwaga) ze względu na trudne warunki pogodowe. Dziś jeszcze nie ma ostatecznej zgody. Zdjęcia z przejazdu i z lądowania będę na pewno miał. :D a przeszkadzający drzewostan już ścięty :evil: :lol:
: Listopad 18, 2005, 08:16:17
Viggen wylądował !!! zdjęcia za chwilę. Niestety jakośc słaba bo z komóry... jutro będą z cyfrówki.
: Listopad 29, 2005, 17:23:02
Muszę się jeszcze pochwalic iż byłem w najbardziej szczerzonej twierdzy czyli w 32 Ośrodku Dowodzenia i Naprowadzania na Balicach. Przed sobą miałem mnóstwo monitorów, na których migały wszystkie (no może bez stealth) statki powietrzne w obszarze Polski... kilka kliknieć i podrywa się para dyżurująca do przechwycenia samolotu. Ale byłyby jaja... :021:
-
Ale byłyby jaja... :021:
A tam odrazu jaja, Toyo by chętne odstawił delikwenta z nad Bałtyku do Balic. A z jakim szykiem by pdjechali:
Viggen w obstawie dwóch uzbrojonych MiGów
Martin
-
zdjęcia by może zrobił nawet
tylko szkoda że czarnobiałe lol
-
SAAB utknął w błocie. Zięcia z akcji jego wyciągania są na stronie radia RMF FM. Obecnie samolot stoi w okolicach motelu Krak i czeka na następna noc.
Mam nadzieje że w Krakowie nie będzie dzisiaj padał śnieg. :001:
-
Widziałem dziś rano jak go transportowali w okolicach Kraka. Długa droga przed nim. :002: Ale co my nie damy rady, my ...
-
Póki co stoimy Panowie :
http://wiadomosci.onet.pl/1209667,11,item.html