Forum Miłośników Symulatorów Lotniczych

Lotnisko => Technika, wojskowość i zagadnienia militarne => Wątek zaczęty przez: Schmeisser w Listopada 11, 2005, 22:41:20

Tytuł: HUD
Wiadomość wysłana przez: Schmeisser w Listopada 11, 2005, 22:41:20
Jaki samolot i mniej więcej kiedy , jako pierwszy został wyposażony w wyświetlacz HUD?
Tytuł: HUD
Wiadomość wysłana przez: Sundowner w Listopada 12, 2005, 00:34:40
To zależy.
Pierwszy w ogóle, to chyba będzie Bf-109 ze swoim celownikiem Revi. - jeżeli rozpatrujemy to jako cokolwiek co mozna nazwac Heads Up Display

Potem P-51D-20 ze swoim celownikiem żyroskopowym K-14.
Reszta HUD'ów nie różniła się specjalnie aż do zakończenia sie wojny w Wiet-Namie i pojawienia się samolotów programów ATF - czyli F-15, F-14 itp. w których to zaczęto wyświetlac coś wiecej niż horyzont, punkt celowania dla działek i odległośc do celu (te wiadomości dostarczały HUD'y w F-4 i F-8 oraz modernizowane wtedy wcześniejsze konstrukcje).
Tytuł: EZ42
Wiadomość wysłana przez: Bociek w Listopada 12, 2005, 16:53:08
Myślę że z tym Revi to lekka przesada - moim zdaniem przodek HUD powinien przynajmniej w minimalnym stopniu odciążać pilota od jakiegoś obowiązku - ujmę to tak - ma zdradzać jakieś "przebłyski inteligencji". Koszmarnie to zabrzmiało, lecz Revi był tylko celownikiem i nic więcej, a pilot sam obliczał z jakim wyprzedzeniem ma nacisnąć spust. Protoplastą HUD był według mnie celownik żyroskopowy ASKANIA EZ42 - tutaj już rzeczywiście urządzenie w pewnej mierze przejmowało obowiązki pilota. Inna sprawa że było trudne w obsłudze i piloci z tego rezygnowali. Testy (jestem w ich posiadaniu) wskazywały na większe prawdopodobieństwo trafienia przy prawidłowym użyciu EZ42 niż Revi. Stosowano w późniejszych me 262.

Natrafiłem tylko na jedną fotkę tego urządzonka:
(http://img126.imageshack.us/img126/2425/ez420fs.jpg)
Tytuł: HUD
Wiadomość wysłana przez: Sundowner w Listopada 12, 2005, 17:30:31
HUD jak sama nazwa wskazuje ma nam coś przed oczami pokazywac, pierwszy był celownik kolimacyjny, potem tylko dodawano różne rzeczy. Tej wersji będę się trzymał  :D
Tytuł: HUD
Wiadomość wysłana przez: Schmeisser w Listopada 12, 2005, 20:04:16
błąd logiczny :D imho
Iły-2 miały farbą maźnięty na wiatrochronie krzyżyk , idąc Twoim tropem nie rózniło sie to od pokrycia eksperymentalnych systemów obrazowania na całej powierzchni owiewki :D

HUD w zamyśle ma odciążać kierowcę , podając mu łatwe do przyswojenia, zgrupowane w jednym miejscu parametry paramtery nawigacyjno pilotażowe oraz ewentualnie bojowe.
Między celownikiem refleksyjnym , nawet z zyroskopowym określeniem punktu ogniowego, a hudem jest mniej więcej taka róznica jak między celownikiem kolimatorowym typu red dot a fire computerem zainstalowanym w OICW( jesli ktoś by pytał to w oicw jest kamera termowizyjna z układem detekcji i oznaczania  ruchu )
Tytuł: HUD
Wiadomość wysłana przez: Sundowner w Listopada 12, 2005, 21:38:42
Cytat: Schmeisser
HUD w zamyśle ma odciążać kierowcę , podając mu łatwe do przyswojenia, zgrupowane w jednym miejscu parametry paramtery nawigacyjno pilotażowe oraz ewentualnie bojowe.
W takim razie będzie to F-14 i 1970 rok.
Tytuł: HUD
Wiadomość wysłana przez: Schmeisser w Listopada 12, 2005, 21:42:04
Hawker Buccaneer,1962
Firma GEC-Marconi - referencje: F-22 Raptor i EF-2000. Mają też większość rynku cywilnego.


Ich hab ein!!!!! Volltreffer!!!!!
 :twisted:  :twisted:  :twisted:  :twisted:
Tytuł: HUD
Wiadomość wysłana przez: Sundowner w Listopada 12, 2005, 22:15:53
eee tam

Jak już chcesz grzebac w prehistorii, to pierwsze urządzenie wyświetlajace przed pilotem dane nawigacyjne było zamontowane na DC3, który latał od grudnia 1960 do kwietnia 1961. Urządzenie wykonała grupa "Australia’s Aeronautical Research Laboratory" po około 4 latach badań stworzyli system oparty na celowniku kolimacyjnym, który podawał informacje ułatwiające lądowanie.
Tytuł: HUD
Wiadomość wysłana przez: kaa w Listopada 12, 2005, 23:20:28
a wiecie jaki mosolot ma takiego HUDa?  :mrgreen:
(http://www.headupflight.net/Images%20diverses/Marconi_HUD_B737-800.jpg)
Tytuł: HUD
Wiadomość wysłana przez: Sundowner w Listopada 12, 2005, 23:21:36
Boeing 737-800
Tytuł: HUD
Wiadomość wysłana przez: Josiv w Listopada 13, 2005, 00:32:34
W lewym dolnym rogu ilość pozostałych pasażerów w magazynku.
Tytuł: HUD
Wiadomość wysłana przez: Elwood w Listopada 13, 2005, 11:30:28
Sun, pomijając gdybologię stosowaną która nas doprowadzi do "czy celownik żryoskopowy ze Spitfire był namiastką systemu HUD", to nie ma innej odpowiedzi niż H-S Buccaneer i GEC Marconi z 1962 roku. To był system zastosowany w prawdziwym samolocie seryjnie, działał, i sprawdził się. Akademickie dywagacje nie skończyłyby się na wspomnianych przez Ciebie Australijczykach, bo i Szwedzi też próbowali, i jankesi też. Tylko że to niczego nie zmienia.
Ad Kaa: większość współczesnych dużych samolotów niebojowych ma takie rozwiązania, i fabrycznie nowe Beńki, i modernizowane starenkie C-130 Hercules. Bogatsi operatory zamawiaja nawet dwie jednostki HUD, dla obu pilotow jednoczesnie.
Tytuł: HUD
Wiadomość wysłana przez: kaa w Listopada 13, 2005, 14:17:47
(http://chevroletcorvettec5.free.fr/images/c5_hud-01.jpg)

[ Dodano: Nie 13 Lis, 2005 14:25 ]
Cytuj
Ad Kaa: większość współczesnych dużych samolotów niebojowych ma takie rozwiązania

Chyba jednak nie. Nowe B737, pewnie B777 i B787, może A350, A380 i projektowany A400, C-17 czy niektóre starsze zmodernizowane transportowce, ale większość latających na świecie B737, A320, MD-80, B747, B757, C-130, C-5, Ił-76 raczej HUDów nie ma.

[ Dodano: Nie 13 Lis, 2005 17:15 ]
kabina A380 (http://www.airliners.net/open.file/957790/L/) - HUDa brak, ale za to mają Windows'a!  :lol:
Tytuł: HUD
Wiadomość wysłana przez: Elwood w Listopada 13, 2005, 22:11:37
Mam na myśli większość nowych, nowo wyprodukowanych, nowo wprowadzanych samolotów cywilnych. HUD jest na większości z nich, a dla drugiego pilota w opcji. Ponadto wiele modernizowanych samolotów otrzymuje ten system przy okazji, jest na ten temat wiele w popularnej europejskiej prasie lotniczej (zagranicznej). Ostatnio duży kontrakt poszedł firmy Rockwell-Collins na C-130 przy okazji modernizacji kilkudziesięciu sztuk. Lockheed-Martin niedawno zrealizował także poważny podobny kontrakt dla floty starszych samolotów NASA.
Na Ił-76 HUD-a bym się nie doszukiwał, na Twoim miejscu  :wink:
Tytuł: HUD
Wiadomość wysłana przez: kaa w Listopada 13, 2005, 23:45:23
No tośmy się nie zrozumieli - HUDy w nowych konstrukcjach cywilnych stają się coraz częstsze, ale nadal są nowinką i na dzień dzisiejszy maszyny w nie wyposażone są jeszcze chyba stosunkowo nieliczne (nie wiem ile ich jest). A z tym Iłem to nie bardzo rozumiem - przecie właśnie napisałem, że nie ma HUDa.  :roll:

Kilka fotek HUDów:
B738 (http://www.airliners.net/open.file/643156/L/)
CRJ600 (http://www.airliners.net/open.file/386063/L/)
A321 (http://www.airliners.net/open.file/292376/L/)
ERJ145 (http://www.airliners.net/open.file/219777/L/)
Dash 8 (http://www.airliners.net/open.file/080614/L/)
Tytuł: HUD
Wiadomość wysłana przez: John Cool w Listopada 14, 2005, 12:12:57
Cytat: Elwood
Na Ił-76 HUD-a bym się nie doszukiwał, na Twoim miejscu Wink


W któryś tam halach zakładowych Iłuszyna kończą właśnie montaż 3-4 samolotów Ił-76MDKO dla jakiegoś bliżej mi nie znanego przewoźnika, i podobno oprócz silników D-30KR z nowymi sprężarkami i kilku innych drobnostek mają mieć również m.in. po jednym wyświetlaczu przeziernym.
Tytuł: Odp: HUD
Wiadomość wysłana przez: F. von Izabelin w Listopada 23, 2005, 13:56:57
A mam pytanko, czy rozwiązanie zastosowane w (chyba) heńku 176, czyli przezroczyste lustro, przed pilotem, oraz instrumenty po bokach, odbijane w lustrze, to nie HUD??
Tytuł: Odp: HUD
Wiadomość wysłana przez: Elwood w Listopada 23, 2005, 22:34:24
Tak, ten system można uznać za protoplastę idei Head Up Display. Ale tylko jako koncepcja, bo seryjny, dopracowany układ tego typu to jednak dopiero wyświetlacze przezierne. Pierwszy był zatem Hawker-Siddeley Buccaner.
To trochę tak jak z fotelem wyrzucanym- pierwszy był przecież Ju-87, ale wprowadzono to na seryjne wyposażenie innej maszyny i tą uznaje się dziś za pierwszą.
Tytuł: Odp: HUD
Wiadomość wysłana przez: kaa w Listopada 24, 2005, 02:28:40
A możecie w paru słowach przybliżyć to rozwiązanie ew. skierować do jakiejś strony ntt?
Tytuł: Odp: HUD
Wiadomość wysłana przez: Elwood w Listopada 24, 2005, 09:22:33
Kierowca jechał w pozycji półleżącej (a w zasadzie leżał), przy czym kształt kabiny nie pozwalał na zastosowanie klasycznej "dechy" z zegarami, widać to na rysunkach tego płatowca. Wymusiło to zabudowę przyrządów z tyłu za pilotem, a ich odczyt następował dzięki specjalnym lustrom wokół głowy kierowcy w których odbijały się poszczególne wskazania. Nie wiem w jaki spoób rozwiązano problem odwrotnego obrazu odbicia- czy zegary byly "odwrotne", czy było pośrednie lustro "odwracające" obraz z powrotem. Jeśli ktoś wie, chętnie się nauczę. Cały ten samolot to jeden wielki wynalazek, więc i te zegary nie dziwią.