Forum Miłośników Symulatorów Lotniczych
Lotnisko => Technika, wojskowość i zagadnienia militarne => Wątek zaczęty przez: Rola w Lutego 14, 2006, 20:13:46
-
Ponieważ mam dziś perwersyjne myśli o PZL-26, przygotowuję sobie na szybko pewne porównania "propagandowe".
Np. "PZL-26 był tak szybki, jak Messerschmitt Bf 108A Taifun", co prawda nasz 298km/h a Niemiec 300km/h (i dłużej mógł tak trzymać), ale można mówić już o "równy z równym" (weryfikuję jeszcze te dane, bo nie wierzę Wikipedii itp.)
Następnie chcę dowalić, że "owe samoloty nie(wiele) ustępowały prędkością ówczesnym myśliwcom"...
I właśnie tutaj poproszę Was o asystę.
Nie interesują nas chwilowo prototypy myśliwców, prototypy rekordowe i "co by było gdyby".
Mówimy o tym, co było w danej chwili na wyposażeniu jednostek. Mamy koniec lata 1934.
Ja zaczynam
Poland
PZL P.7a = 327km/h
W międzyczasie z fabryk wychodzą szybsze PZL P.11a, pod koniec roku już pierwsze P.11c.
Niemcy
Arado Ar 65F = 300km/h :118:
Heinkel He 51 to już 1935, a Arado Ar 68 - 1936 (poprawcie mnie w razie czego).
USofA
Boeing (Model 266) P-26A "Peashooter" = 377 km/h damn fast gothafokker! :002:
Labi, Sunny - anymore?
Teraz Wy dopiszcie/skorygujcie ;)
Wielka Brytania, Francja... jak się Leonowi chce, to może i Związek Sowiecki :P
-
ROMANIA
PZL P11b :118:
-
Groß Britanien
Hawker Fury Mk.I = 333km/h
We wrzesniu Hawker Nimrod Mk.II = 311km/h (a ile miał Mk.I ?)
Nie wiem czy na 1934 nie załapałby się i Hawker Fox Mk.VI = 370km/h
Le Francja
Dewoitine D.500C1 = 359km/h
Burdello Militare
FIAT CR.32 = 354km/h (podają aż 375km/h, ale chyba dla późniejszych wersji?)
LOL, na specjalne życzenie von Rutkova uzupełniam
Romania
PZL P.11b = 340km/h
Do końca lata dostali wszystkie, w lipcu sobie na nich trenowali. Nie jestem pewien, czy można policzyć to już jako gotowość operacyjną (przyjmujemy takie same kryteria dla wszystkich, bo w takim razie my mielibyśmy już P.11a).
-
Francja
D.510C1
393km/h
ZSRR
I-15
360km/h
-
Mówimy o tym, co było w danej chwili na wyposażeniu jednostek. Mamy koniec lata 1934.
-
mój błąd myślałem że do końca '34 ot niedopatrzenie
-
No ale czy do końca 1934 D.510 zdążył trafić do służby? A nie przypadkiem we wrześniu 1936?
-
no ja znalazłem info że do końca 1934 "Samoloty myśliwskie Dewoitine D.510C1 i jego wcześniejsze wersje od 1934 roku były na wyposażeniu lotnictwa francuskiego oraz innych krajów, do których zostały sprzedane. We wrześniu 1939 roku, w chwili wybuchu II wojny światowej były one jeszcze na wyposażeniu francuskich dywizjonów mysliwskich GC I/1, GC II/1 i GC I/8, a także w dwóch eskadrach obrony terytorialnej nr 561 i 562. Później były stopniowo wycofywane"
"Dla lotnictwa francuskiego wyprodukowano łącznie 120 samolotów Dewoitine D.510C1. Ponadto wyprodukowano 47 samolotów przeznaczonych za granicę w różnych odmianach, w tym: 24 samoloty D.510C1 dla Chin, 2 samoloty D.510C1 dla Arabii Saudyjskiej, 2 samoloty D.510J dla Japonii, 14 samolotów D.510L dla Litwy, 1 samolot D.510A dla Wielkiej Brytanii, 1 samolot D.510R dla ZSRR i samoloty D-500V dla Wenezueli. Kilka samolotów przeznaczonych dla Arabii Saudyjskiej i Litwy sprzedano do Hiszpanii."
-
Ja wyszukałem takie maszyny:
USA
Curtiss P-6D i P-6E
319 km/h - w służbie od wiosny 1932 roku (większość P-6D powstała przez przebudwę wcześniejszych wersji)
Curtiss F9F
283 km/h - dostawa od 1932 - stanowił wyposażenie sterowców "Akron i "Makon" - "Macon" latał do 1935 (zaginął z 4 F9F)
Grumman FF-1
323 km/h - dostawa 1933 (eskadra VF-5B USS Lexington) - latem 1934 był eksploatacji, wycofany w drugiej połowie lat 30-tych
Włochy
FIAT CR20
260 km/h - służbie np. w Węgierski Królewskich Siłach Powietrznych w 1936, a rozpoczecie produkcji w 1927 - więc na lato 1934 się "załapał")
Wielka Brytania
Bristol 105D Bulldog
280 km/h - od 1931 aż do 1940 - na wyposażeniu Danii(4), Estonii(12), Łotwy(12), Syjamu(2), Szwecji(11) i USNavy (2)
Gloster Gauntlet
370 km/h - 228 egz. oblot w 1932, ale nie wiem czy latem 1934 był już w służbie
-
Ehh... mówiłem, że Wikipedii nie należy przesadnie ufać. W Googlu poszukać to ja sobie też mogę, nie prosiłbym więc i nie zakładał tematu.
W tej samej Wikipedii w której szukałeś napisano także:
"The D.501 entered service in July, 1935. The D.510 entered service in September of 1936."
Thnx, Razorblade.
-
I jeszcze to:
USA
Boening F4B
300km/h (na wys 1830m) - w służbie od 1930 do 1938 ogółem 200 egz. (np. VF-6 z USS Saratoga, słynne godło "Kot Feliks"). W USAAF jako P-12
Wielka Brytania
Gloster Gamecock
249km/h - w służbie w latach 1929-1935 - budowany też w Finlandii (15 egz.)
Amstrong Whitworth Siskin IIIA
251km/h - co prawda w RAF latał do 1932, ale stanowił standartowe wyposażenie Royal Canadian Air Force aż do 1939
ZSRR
Polikarpow I-5
267 km/h - Produkowany do 1930, ale ponieważ I-15 wszedł do produkcji wiosną 1934 więc na pewno jeszcze był eksploatowany w linii latem 1934.
PS. Wszystkie podane przez mnie informacje pochodzą z tzw. źródeł pisanych, a nie z internetu (w razie potrzeby mogę Ci podać tytuły i autorów publikacji) - co do wiarygodności to nie zawsze mam pewność - ale przyjąłem zasadę, że informacja musi się potwierdzić przynajmniej w dwóch publikacjach.
-
Uff, po utracie spisów książek po crashu trudno jest się do czegokolwiek dokopać :(
ZSRR
I-15
360km/h
Raczej nie, bo pierwsza seria I-15 z silnikiem M-22 wyciągała 347km/h. I nie jestem pewien, czy nie dotarła do jednostek dopiero pod koniec 1934 roku
Fabryka dostarczyła pierwszego I-16 tip 4 (362km/h) w październiku 1934.
Razorblade, nie martw się, Sowieci zaczęli wycofywać I-5 z pierwszej linji dopiero w 1936, a przecież do zadań szturmowych latał i w 1941 :002:
Że o Hiszpanii nie wspomnę ;)
-
TBiU nr 88
"samolot pod oznaczeniem I-15 trafił wiosną 1934 do produkcji seryjnej" czyli moznaby założyć iż latem znalazł się w lini
prototyp - 368km/h
seria - 347km/h z dwoma PW-1 i 3000szt. amunicji na każdy + dwa zaczepy na bombki 40kg
He-50
286km/h na 800m
-
Włochy
Fiat CR.32
V=352 km/h
-
No to na takiej zasadzie można dorzucić np.
PWS-A (AVIA BH-33) - 242 km/h - używany w Lotnictwie Polskim w I linii w latach 1931-1935 (52 egz.)
PWS 10 - 240 km/h - używany tak samo w latach 1931-1935 w I linii (82 egz.)
oraz Nieuport Delage NiD-62C1 i późniejsze wersje NiD622C1 oraz NiD-629C1 - ponieważ w 1929 został sprzedany do Belgii, w 1933 do Peru, a w 1936 do Hiszpanii - więc łapie sie na pewno na lato 1934. W maju 1940 było we Francji jeszcze 143 egz. (pewnie już nie w I linii)
Prędkość - 270km/h dla wersji NiD-622C1 z silnikiem Hispano Suiza 12Md (500KM)
Pewnie też wcześniejszy NiD-29 się załapie bo jego japońska odmiana Nakajima Ko-4 była eksploatowana w latach 30-tych np. w Mandżurii (łącznie Japonia - 609 egz.). Ogółem Hiszpania miała 30 szt., Belgia - 108, Włochy - 181, Szwecja - 9 i kilka Argentyna (we Francji było 250 szt.). W Japonii na pewno jeszcze latał w 1934 r.
Prędkość: 235 km/h
TBiU nr 88
"samolot pod oznaczeniem I-15 trafił wiosną 1934 do produkcji seryjnej" czyli moznaby założyć iż latem znalazł się w lini
No tu można mieć pewne wątpliwości - bo biorąc uwagę proces produkcji i czas przezbrojenia na nowy typ - będzie troche "na styk". Ja wyczytałem że produkcja seryjna zaczęła się w maju - ale sprzeczał się nie będę bo nie pamiętam gdzie.