Forum Miłośników Symulatorów Lotniczych
Kantyna => Dyskusje przy barze => Wątek zaczęty przez: Rola w Marca 05, 2006, 17:21:42
-
Jeszcze zanim się zalogowałem by zabrać głos w dyskusji o nazwie: aparat pościgowy (http://www.il2forum.pl/index.php/topic,6363.msg84776.html#msg84776), naszło mnie by rzucić Wam takie pytanie:
Motoszybowiec czy samolot słabosilnikowy? :003:
Przy okazji pisania bazy danych polskich konstrukcji lotniczych zdecydowałem się na zarzucenie tak lubianych przeze mnie terminów "z myszką" ze względu na utrzymywanie porządku w bazie.
Toteż do kosza poszły określenia "liniowy", "towarzyszący", "wywiadowczy" czy "niszczycielski". Zostaną ich bardziej nowoczesne odpowiedniki: "łącznikowy", "rozpoznawczy", "obserwacyjny" itd.
A dzisiaj jedno zdjęcie dało mi w pysk. Albowiem "Bąka" zakwalifikowałbym do motoszybowców. Jednak zarówno przedwojenna prasa lotnicza pisała "płatowiec słabosilnikowy", a jego rejestracja literowa np. SP-BRK (w przeciwieństwie do numerycznej szybowcowej np. SP-1003) także sugerowałaby samolot.
Toteż "gdzie kończy się motoszybowiec, a zaczyna samolot słabosilnikowy / ultralight"?
-
Bąk (II) był klasyfikowany jako "samolot sportowy". W popularnych opracowaniach pojawiał się jako "motoszybowiec" :)
O zaklasyfikowaniu do "ultralight" decyduje masa.
-
Samolot, urtlalight, motoszybowiec, szybowiec z silnikiem dolotowym, szybowiec...
Podobno wszystko to jest co innego....aczkolwiek jak sie ma licencje pilota samolotowego to można latać na pierwszych 3 wpisujac sobie nalot do ksiazki samolotowej - tak słyszałem ale nie dam głowy :P Wiem, że mozna tak bylo robić z motobocianem w warszawie dopuki sie nie rozbił dzień przed moim szkoleniem....
-
A spadł w lesie opodal, nie wiem czy to jeszcze się zalicza do Chomiczówki. Własnie sobie Twoim postem uświadomiłem, jak to dawno już temu było... lekki szok, jak czas leci :)
-
Rola, granica ta jest tak bardzo płynna jak klasyfikacja statków powietrznych. Zasadniczo motoszybowiec zdolny jest do wykonywania lotów szybowcowych, lecz startuje z napędem własnym . Poza tym w dzisiejszych czasach motoszybowce a nawet niktóre ULMy mają większą doskonałość niż niektóre szybowce wyczynowe z przed 39-tego.
-
Już nie do Chomiczówki, a przeciągnęli i skończyli 2m obok ścieżki rowerowej/szlaku.
-
Rola, granica ta jest tak bardzo płynna jak klasyfikacja statków powietrznych. Zasadniczo motoszybowiec zdolny jest do wykonywania lotów szybowcowych, lecz startuje z napędem własnym . Poza tym w dzisiejszych czasach motoszybowce a nawet niktóre ULMy mają większą doskonałość niż niektóre szybowce wyczynowe z przed 39-tego.
Nic ująć...a dodać może jeszcze tyle, że w dzisiejszych czasach to nie tylko motoszybowce, ale i samoloty pasażerskie mają doskonałość większą niż szybowce przed 1939 :002:...
Za to współczesne motoszybowce to niewiele czasami odbiegają, albo i wcale, doskonałością od współczesnych szybowców wyczynowych - np. taka Eta- szczyt niemieckiej myśli technicznej w motoszybowcach, samo startuje (znaczy- bez holówki czy 'windy', nie bez pilota :002:), rozpiętość 31 metrów, doskonałosć - można się z najlepszymi ścigać ( co między innymi pan Centka uskuteczniał chyba 2 lata temu )....sporo szybowców doczekało się wersji samostartującej (lub z silnikiem 'dolotowym')...
Kolejny przykład- z naszego podwórka- J-6 Fregata pana Janowskiego, ładny samolocik ultralekki o cechach (i wyglądzie) motoszybowca, z doskonałością ok.20 ,z silnikiem zasięg ok.1600 km, i masie startowej max. 410 kg...ultralight, czy motoszybowiec ? :021:
Jednym z kryteriów podziału może być, według jakich przepisów latadło było certyfikowane/projektowane...
-
Jednym z kryteriów podziału może być, według jakich przepisów latadło było certyfikowane/projektowane...
Excellent hint !! :) Od tego trzeba było zacząć :)