Forum Miłośników Symulatorów Lotniczych

Lotnisko => Lotnictwo wojskowe z epoki II Wojny Światowej => Wątek zaczęty przez: Pogo w Kwietnia 23, 2006, 17:39:01

Tytuł: Zeke i spust od karabinów ???
Wiadomość wysłana przez: Pogo w Kwietnia 23, 2006, 17:39:01
Witam
Mam pytanie odnośnie samolotu „Zeke”
Oglądałem zdjęcia samolotu oraz wnętrze kabiny no i co mnie zastanowiło.
Patrzę na draga i nie widzę umieszczonych  tam spustów od km-ów ?
Więc jak oni tym strzelali jak już przeładowali te karabiny ?
Tytuł: Odp: Zeke i spust od karabinów ???
Wiadomość wysłana przez: Razorblade1967 w Kwietnia 23, 2006, 18:42:42
To że go tam nie widać nie znaczy że go tam nie ma - może przycisk spustu jest umieszczony pod elastycznym pokryciem uchwytu? Nie bardzo wyobrażam sobie umieszczenie spustu w innym miejscu niż na drążku.
Znalazłem natomiast dwa potrzebne urządzenia: a mianowicie bezpiecznik i selektor broni - czyli wystarczy jeden mały przycisk na drążku - bo przełączanie działek, kaemów i "wszystko razem" - jest z boku kabiny z lewej obok przepustnicy.
(http://img199.imageshack.us/img199/1624/a6mrys15bt.jpg) (http://imageshack.us)
(http://img199.imageshack.us/img199/9807/a6mrys20dn.jpg) (http://imageshack.us)
(http://img197.imageshack.us/img197/4388/a6mopis7jo.jpg) (http://imageshack.us)
40 - bezpiecznik
42 - selektor kaemów
Tytuł: Odp: Zeke i spust od karabinów ???
Wiadomość wysłana przez: Pogo w Kwietnia 23, 2006, 19:27:35
No ja też raczej nie wyobrażam sobie spustu w innym miejscu.
Ale na tym zdjęciu widać że końcówka draga jest z drewna ???

http://www.aeronautics.ru/archive/wwii/books/cockpit/small/Mitsubishi%20Zero%20A6M3.jpg



Tytuł: Odp: Zeke i spust od karabinów ???
Wiadomość wysłana przez: Razorblade1967 w Kwietnia 23, 2006, 20:13:09
Problem w tym, że na żadnym dostępnym zdjęciu, z tych które znalazłem - nie widać przodu drążka - więc gdyby ten przycisk spustu był dość mały to pewnie byłby na nich niewidoczny.

(http://img181.imageshack.us/img181/9809/kab14pk.th.jpg) (http://img181.imageshack.us/my.php?image=kab14pk.jpg)(http://img181.imageshack.us/img181/9833/kab21gh.th.jpg) (http://img181.imageshack.us/my.php?image=kab21gh.jpg)(http://img186.imageshack.us/img186/6387/kab33mo.th.jpg) (http://img186.imageshack.us/my.php?image=kab33mo.jpg)(http://img186.imageshack.us/img186/4320/kab45bw.th.jpg) (http://img186.imageshack.us/my.php?image=kab45bw.jpg)(http://img186.imageshack.us/img186/9435/a6m520kanoya20cockpit3jt.th.jpg) (http://img186.imageshack.us/my.php?image=a6m520kanoya20cockpit3jt.jpg)
Tytuł: Odp: Zeke i spust od karabinów ???
Wiadomość wysłana przez: Razorblade1967 w Kwietnia 23, 2006, 20:41:35
Całe życie człowiek się uczy i głupi umiera  :002: - spust jest na przepustnicy !

Znalazłem taki tekst - nie wiem na ile wiarygodny ? - ale coś w tym jest:

The gun triggers are on the THROTTLE lever - standard Japanese practice,
I think, as the same is true of the Ki-43 Oscar.  There is no gun button
or control lever on the control column.  A clear indication that Japanese
fighters were designed as dogfighters - when fighting, the pilot would
automatically have his hand on the throttle?


http://groups.google.pl/group/rec.aviation.military/browse_thread/thread/29a62f466a71bce9/0b06edf13fef0403?lnk=st&q=a6m+control+stick+trigger&rnum=1&hl=pl#0b06edf13fef0403

Więc szukamy rysunków i zdjęć przepustnicy !
Tytuł: Odp: Zeke i spust od karabinów ???
Wiadomość wysłana przez: Pogo w Kwietnia 24, 2006, 13:55:28
Znalazłem fotkę trochę ciężko dostrzec …

http://www.j-aircraft.com/walk/dave_pluth/blayd/cockpit3.jpg

A tu pozostałe zdjęcia.

http://www.j-aircraft.com/walk/dave_pluth/blayd/blayd.htm

Trochę dziwaczny pomysł aby montować spust pod lewej rękę.
Zwłaszcza że Zeke był lekki i bardzo dobry w walce manewrowej.
Czyli chodzi mi oto że nie wyobrażam sobie jak pilot radzi sobie z dragiem  jedna ręką ?
No i pojawia się jeszcze pytanie a gdzie spust dla 20 mm km-ów ?

Tytuł: Odp: Zeke i spust od karabinów ???
Wiadomość wysłana przez: Leon w Kwietnia 24, 2006, 17:42:14
Cytuj
Czyli chodzi mi oto że nie wyobrażam sobie jak pilot radzi sobie z dragiem  jedna ręką ?
Maszyny powinny być tak projektowane aby nie trzeba było używać obu rąk. Zwłaszcza "myśliwce manewrowne" pokroju Zero, Czajki czy Jaka-1. A ułożenie lewej ręki na przepustnicy było czymś naturalnym. Co ciekawe zachowane są sowieckie relacje, cytowane w literaturze, w których piloci domagają się zmainy kształtu opancerzenia fotela w Jaku-1 tak aby ochraniał łokieć i przedramnię lewej, ułożonej na przepustnicy ręki. Co jeszcze bardziej ciekawe w Jakowlewie zminieniono drażek sterowy - z typowego dla sowieckich myśliwców posiadającego pętlowe zakończenie na skopiowany żywcem z Bf-109 a na takim drążku trudniej ułożyć lewą rękę, chociaż oczywiście można. Kwestię rozwaiłby całkiem wykres sił na przyrzadąch Zero ;).
Tytuł: Odp: Zeke i spust od karabinów ???
Wiadomość wysłana przez: Razorblade1967 w Kwietnia 24, 2006, 21:15:53
(http://img378.imageshack.us/img378/1599/throttlezeke6yz.png) (http://imageshack.us)

Spotkałem sie też z twierdzeniem, niestety nie popartym jednak żadnymi faktami, że w A6M nie było możliwości użycia jednocześnie działek i km-ów - rzekomo z powodu  "różnicy w balistyce broni" - ten tekst akurat z forum UBi  :003: - jakby na 100m różnica w balistyce miała duże znaczenie - te parę centymetrów to akurat ... przy wielkości celu w postaci samolotu.

No i pojawia się jeszcze pytanie a gdzie spust dla 20 mm km-ów ?

W każdym razie ten przełącznik może działać np. do przodu km-y, do tyłu działka, a nacisk w środku to wszystko razem. Nie wiem ale tak sądzę np. poprzez analogię do Spitfire.
(http://img244.imageshack.us/img244/2990/cockpitspitfireguns9zg.jpg) (http://imageshack.us)
Nacisk na górną część spustu powodował strzał z km-ów ...
(http://img244.imageshack.us/img244/7521/cockpitspitfirecanons0vj.jpg) (http://imageshack.us)
nacisk w środku działka + km-y - natomiast na nacisk na dół spustu (nie mam zdjęcia) powodował strzały z działek.

Jeżeli żółci faktycznie zrobili spust na przepustnicy (nie to żebym uważał, że tak się nie da latać - powiedzmy to takie zjawisko jak w samochodzie dźwignia zmiany biegów przy kierownicy - niby inaczej ale da się jeździć  :003:) to byli chyba jedyni, którzy na to wpadli bo przecież spust na drążku to standart od czasów I Wojny Światowej (dla obu stron) .

(http://img244.imageshack.us/img244/8814/wolantww17mz.jpg) (http://imageshack.us)
z lewej Sopwith Camel, z prawej Pfalz D III

W Bf-109 spust był pod kciukiem, kryty klapką zabezpieczającą
... w pierwszych wersjach ...
(http://img254.imageshack.us/img254/231/bf109f2drek10lt.jpg) (http://imageshack.us)
(http://img255.imageshack.us/img255/1679/bf109f2drek27dm.jpg) (http://imageshack.us)
... i w wersji G6.
(http://img255.imageshack.us/img255/5839/bf109g6drek17ng.jpg) (http://imageshack.us)

U "farmerów" np. w P-39 był taki fajny przycisk "fire" - jak na współczesnych joystickach  :002:
(http://img254.imageshack.us/img254/8849/p39drek11vw.jpg) (http://imageshack.us)