Forum Miłośników Symulatorów Lotniczych
Lotnisko => Współczesne lotnictwo wojskowe => Wątek zaczęty przez: Kusch w Maja 26, 2006, 22:01:34
-
Szwecja tylko czeka aż F-35 podwinie się noga. Oto nowa wersja zaproponowana Norwegii i Dani:
http://www.gripen.com/articles/5.b280b110b188749cb8000173.html
(http://pub.tv2.no/multimedia/na/archive/00246/norskgripen-t_246922c.jpg)
(http://img95.imageshack.us/img95/1107/gripendk6605mg.jpg)
Nowa wersja będzie zabierać więcej paliwa. Poniżej zmiany kosntrukcyjne;
(http://img154.imageshack.us/img154/992/undstunden69jz.jpg)
Porównanie sylwetek wersji C i N/DK
(http://img228.imageshack.us/img228/2322/undstunden78je.jpg)
(http://img154.imageshack.us/img154/7599/undstunden83ic.jpg)
-
Więcej zabawek, więcej paliwa, większy kadłub... przy tym samym malutkim silniczku - jakoś tego nie widzę zbyt różowo.
-
Czy można zaryzykować stwierdzenie, że dopiero teraz Gripen osiągnął możliwości bojowe Block-50/52+ ? Zwiększona masa i opory w połączeniu z skrzydłem delta i słabym silnikiem będą chyba powodować ograniczenia w walce manewrowej, w której lepszym okazać może się Viper. Jego Przewagą mogą natomiast być pociski Meteor, których pod naszymi F-16 raczej nie uświadczymy.
-
Tylko ze dodanie obslugi dla nowych pociskow to w zasadzie kwestia wgrania softu i przgotowanie F-16 do ich przenoszenia nie wymaga zbytnich nakladow.
Zmiany w "hardwar`ze" platowca jakie przechodzi Gryf sa trudniejsze w realizacji.
Ale nie powiem - tak obladowana maszynka wyglada bardzo rasowo. Troszke sie z Rafale kojarzy.
-
Meteor jest w pełni kompatybilny z wszystkimi samolotami, które mogą przenosić Amraam, tylko pytanie, czy Ameryknie okażą łaskę i pozwolą je podczepiać pod Vipery z szachownicą.
-
Najpierw nasz rząd musiałby złożyć zamówienie na te pociski, a na to się nie zapowiada... nawet nie mówi się o kupieniu jakiegokolwiek uzbrojenia poza pakiet jaki dostajemy z maszynami, a jak wszyscy wiemy, brakuje w nim rakiet HARM i zasobników JSOW wersji A i B, bomb SDB, a i zasobników ACMI dostajemy zaledwie 8 sztuk.
Gripen N/DK w końcu będzie mógł wykonywać prawie te same misje co Viper (poza SEAD) ale nadal będzie mógł zabierać mniej uzbrojenia i będzie miał krótsze nogi, a jego zalety w postaci zwrotności i mniejszego RCS ulegną pogorszeniu. Obawiam się, że z tej maszyny nie da się zrobić samolotu wielozadaniowego o parametrach F-16... ten samolot jest po prostu za mały.
-
-Dzień dobry.
-hello my friend.
-Panie Amerykaninie chcilibyśmy kupić sobie pociski Meteor, tylko trzeba by tu podpisać.
-Meteor? My będziemy mieć niedługo w ofercie coś podobnego, tylko, że Raytheona.
-Ale nam się Meteor podoba, wszyscy już mają i jest sprawdzony, po testach.
-No to my wam wstrzymiemy dostawę części zamiennych do F-16 a wy w tym czasie się zastanówcie, który pocisk wam się bardziej podoba.
-No dobra to niech będzie ten FMRAAM, tylko ile on będzie kosztować?
-2 razy drożej, ale będzie dopiero dostępny za jakieś 5, 7 lat.
-Spoczko to bierzemy.
-Luzik.
-Cya
-Cya later aligator
-
Nie przesadzajmy, jakoś F-16 latają sobie z IRIS-T i nikt nikomu nie wstrzymał serwisu z tego powodu.
-
Tak, tylko takie rzeczy to oni negocjowali przed zakupem Vipera (tak jak Chile), u nas pewnie nikt nie pomyślał...
-
I ty pytanie. Kto jest wiekszym skur..czybykiem. Oni ze chca wepchnac swoj wyrob, czy nasze wielkie glowy z krotkim wzrokiem (gleboka kieszenia?) dbajacy o interes ich, a nie nasz (co nie raz juz udowodnili i niestety robia to ciagle)?
-
Podczepię pod ten temat tą wiadomość.
Meteor został po raz pierwszy odpalony do celu. 6 marca szwedzki Gripen odpalił do celu MQM-107B pocisk Meteor, przez cały czas niezakłócenie komunikował się on z samolotem nosicielem. Było to pierwsze kierowane odpalenie pocisku MBDA Meteor.
-
Dziś miał miejsce roll out:
http://www.gripen.com/en/MediaRelations/News/2008/Gripen_Demonstrator_The_Future_has_Arrived.htm
http://pl.youtube.com/watch?v=pffx_bD3aVo&e
(http://i30.tinypic.com/s2bmh1.jpg)
(http://lotnictwo.net/pic/0804/0804230001.jpg)
-
Pierwszy Gripen z sensownym silnikiem.
-
Ale zrobił się brzydszy i jakoś nie proporcjonalny. :/
-
Zaciekawiło mnie to co spiker mówił odnośnie nowego radaru.
Czy działa on podobnie do tego z F-35 czy Raptora ?
-
Tak, tak samo jak te na F-22, F-35, F-2, F-15, F-16, F/A-18, B-2, B737 Wedgetail, Saab 100B Argus, i niedługo również dostępne dla E-2D, Typhoon, Rafale, Su-27 i MiG-29 (te dwa na układach T/R Sagema, jeżeli dobrze pamiętam).
-
Czy to znaczy, że radar Gripena dopiero teraz doszedł do "poziomu" ?
-
Najwyraźniej nowy i większy Gripen od jakiegoś czasu (od maja 2008) już lata, a w temacie cicho. Za altair.pl: http://www.altair.com.pl/start-2406
Ponaddźwiękowy Gripen Demo
Gipen Demo, demonstrator technologii, wzór dla prototypu JAS 39E/F, oznaczonego handlowo Gripen NG, wykonał w środę lot z prędkością naddźwiękową nad Morzem Bałtyckim, bez użycia dopalaczy.
Gripen Demo, w czasie poprzednich lotów testowych, z wykorzystaniem m.in. pocisków Iris-T, Meteor i bomb GBU10. Ostatnia próba może mieć spore znaczenie dla wyników przetargów na samoloty wielozadaniowe w Szwajcarii, a nieco później w części krajów byłego bloku wschodniego i – jako najważniejsze wyzwanie – w Indiach / Zdjęcie: Gripen International
Zastosowanie nowego, mocniejszego o 20% silnika – General Electric/Volvo Aero F414G – jest jedną z podstawowych zmian, które mają być wprowadzone do nowego modelu Saaba. Celem było przekroczenie prędkości dźwięku bez użycia dopalaczy, czym charakteryzują się najnowsze konstrukcje myśliwskie.
Oprócz tego JAS 39E/F będzie miał większy zasięg, nowy elektronicznie skanowany radar (PS-05/A Mk 5), przebudowany system łączności i wymiany informacji oraz walki radioelektronicznej. Samolot zostanie przystosowany do przenoszenia nowych typów uzbrojenia – Gripen Demo ma m.in. zainstalowane dwie nowe, wzmocnione szyny podkadłubowe.
Oblot demonstratora odbył się pod koniec maja (zobacz: Pierwszy lot Gripena Demo). Od tego czasu Szwedzi wykonali ok. 40 lotów testowych, badając m.in. graniczne kąty natarcia, różne rodzaje i masy podwieszanych ładunków oraz stopniowo zwiększając prędkość i pułap.
Ostatnią próbę nad Bałtykiem przeprowadził pilot doświadczalny Saaba, Magnus Ljungdahl. Poinformował on, że na wysokości 9300 m osiągnął on prędkość Ma1,2, utrzymując ją przez dłuższy czas, aż do opuszczenia terenu prób. Samolot miał podwieszone makiety uzbrojenia.
-
Celem było przekroczenie prędkości dźwięku bez użycia dopalaczy
Ten supercruise był w konfiguracji gładkiej, czy z ww. podwieszeniami?
-
W niusie pisze że maszyna miała podwieszone makiety uzbrojenia.
-
Demonstrator Gripena F wylądował w Emmen.
http://www.admin.ch/aktuell/00089/index.html?lang=en&msg-id=46201
Samolot będzie testowany przez Szwajcarów, oraz pojawi się na Axalp. Testy samolotu są związane z zamówieniem przez Szwajcarię 22 maszyn.
http://www.altair.com.pl/news/view?news_id=8726
Jas-39 E/F Gripen NG będzie posiadał radar ES-05 Raven AESA (_z poruszaną anteną co zapewni mu większe pole widzenia od obecnie stosowanych radarów AESA_): http://www.selexgalileo.com/EN/Common/files/SELEX_Galileo/Products/Vixen1000E_dsh141.pdf
a także SKYWARD-G IRST. Na nowym samolocie poprawiono znacznie osiągi (_m. in. deklarują osiągnięcie supercruise ), oraz zmniejszono RCS. Gripeny Szwedzkich Sił Powietrznych od 2014 r mają też zostać wyposażone w pociski MBDA Meteor_, które mają zapewnić im znaczną przewagę nad innymi samolotami generacji 4+ (_zapewniając znacznie większą NEZ od obecnie używanych pocisków BVR_).
Wszystkie te zabiegi i testy mają zapewne na celu pokazanie potencjalnym klientom jak wielki jest skok technologiczny miedzy Gripenem C/D a E/F (_jak wiadomo z przecieków Szwajcarskich sił powietrznych Gripen D wypadł najsłabiej w testach organizowanych w 2008 r w Emmen_, ustępując Rafale i Typhoonowi).
Pisownia i mniej pośpiechu przy pisaniu. Mazak.
-
Kilka zdjęć i filmik z wizyty nowego Gripena w Szwajcarii : http://www.vbs.admin.ch/internet/vbs/de/home/themen/defence/tte/foto.html
-
Moim zdaniem jedyna realna szansa na supercruise z uzbrojeniem u Gripena E/F to zastosowanie nowego GE F414-EPE z ciągiem zwiększonym do 120kN. Tylko... Jak zwykle jeśli Jankesi poczują, że w ten sposób Gripen będzie dla ich konstrukcji konkurencją to oczywiście nie zgodzą się na jego instalację w Gripenku ;)
-
Zawsze można zamontować Snecma M88-4, lub kolejną wersję rozwojową tego silnika. Eurojet EJ200 teoretycznie też, jakby przeprojektować moduł akcesoriów silnika.
-
Albo przeprojektować kadłub.. To po pierwsze kosztowne po drugie niedopuszczalnie opóźniłoby cały program a po trzecie z nowym g414 nie trzebaby nic przeprojektowywać :)
-
Saab w swoich spotach reklamowych podaje , że Gripen NG będzie w stanie osiągać supercruise Mach 1.1 z uzbrojeniem powietrze - powietrze ( standardowo to będą 4 meteory i 2 IRIS-T ): http://www.saabgroup.com/en/Air/Gripen-Fighter-System/Gripen-for-Brazil/The-Fighter-Gripen-NG/
"The engine, a General Electric F414G turbofan, is a modular, fuel-efficient low-bypass ratio, afterburning turbofan with the latest technology. With a thrust rating of more than 22,000lb (98kN), the F414G produces 20% more thrust than Gripen’s current Volvo Aero RM12 power plant, and will enable super-cruise performance of Mach 1.1 with air-to-air weapons."
Natomiast silnik to będzie raczej F414G (98kN) http://www.geaviation.com/press/military/military_20111204.html
F414 Enhanced Performance Engine (EPE) ma 120kN , ale pewno jest bardziej paliwożerny więc troszkę by to skróciło zasięg i podniosło koszty eksploatacji .
-
Oferta Gripenów dla Chorwacji:
http://www.altair.com.pl/news/view?news_id=8797
Promocja ważna tylko do stycznia 2013 roku :D
-
Gripen Demo na Axalp 2012
http://www.youtube.com/watch?v=lbp6JlBpDjs
http://www.youtube.com/watch?v=wd6Q33zunRY
-
14 węgierskich Gripenów w locie - czyli 100 % floty
http://www.blikk.hu/galeria/Gripen_parade
-
Coś dla wielbicieli gatunku Sci-Fiction - czyli nowy filmik reklamowy SAAB-a:
http://www.gripenblogs.com/Lists/Posts/Post.aspx?ID=524
Muszę przyznać, że jest nawet lepszy od reklamówki Eurofightera :D.
-
Nagrodę festiwalu SIGGRAPH mają w kieszeni ;D
-
Przepraszam za archeologię :)
http://www.defence24.pl/news_cyfrowe-naboje-zaklocajace-dla-gripena
Świetny pomysł :)