| Maszyna: | F-15C | ; | MiG-29A |
| Masa własna: | 13 ton | ; | 9 ton |
| Ciąg silników: | 226 kN | ; | 162,8 kN |
| Powierzchnia skrzydeł: | 56,50 m2 | ; | 35,20m2 |
| Moc/Masa: | 17,38 kN/t | ; | 18,08 kN/t |
| Masa/Powierzchnia: | 0.23 t/m2 | ; | 0.25 t/m2 |
| Moc/Masa: | 17,38 kN/t | ; | 14,80 kN/t |
| Masa/Powierzchnia: | 0.23 t/m2 | ; | 0.31 t/m2 |
że Polski pilot poleci nawet na drzwiach od stodoły hehehe.
A może przeliczymy dla mas startowych :P przecież pustę się nie będą gonić nie ?Od czołgisty lekcji aerodynamiki nie będę pobierał :021:
Wstydziłbyś się Sun młodzież indoktrynowac imperialstyczną propagandą sukcesu
...a i polecam relację z pewnych ćwiczeń izraelskich gdzie jeden z orłów po kolizji w powietrzu lądował bez jednego skrzydła...
Sugerujesz, że bez 2 skrzydeł latałby w nieskończoność?! Wot technika...Nie. Twierdzę jedynie, że konstrukcyjnie F-15 został lepiej zaprojektowany niż nowszy MiG i posiada spore rezerwy tak mocy jak i siły nośnej, co daje mu pewną przewagę w walce.
pozdrawiam,
qrdl
Uwierze w to lądowanie jak zobacze film z tego zdarzenia.
Nie bardzo sobie wyobrażam jak niby tak drastycznie 'zrekonfigurowany' samolot miałby utrzymywac równowagę. Ale to może kwestia wyobraźni...
On May 1st. 1983, a simulated dogfight training took place between two
F-15D's and four A-4N Skyhawks over the skies of the Negev. The F-15D
(# 957, nicknamed 'Markia Shchakim', 5 killmarks) was used for the conversion
of a new pilot in the squadron. Here is the description of the event as
described in "Pressure suit":
At some point I collided with one of the Skyhawks, at first I didn't
realize it. I felt a big strike, and I thought we passed through the jet
stream of one of the other aircraft. Before I could react, I saw the big
fire ball created by the explosion of the Skyhawk. The radio started to
deliver calls saying that the Skyhawk pilot has ejected, and I understood
that the fire ball was the skyhawk, that exploded, and the pilot was
ejected automatically.
There was a tremendous fuel stream going out of the wing, and I understood
it was badly damaged. The aircraft flew without control in a strange
spiral. I re-connected the electric control to the control surfaces, and
slowly gained control on the aircraft until I was straight and level again.
It was clear to me that I had to eject. When I gained control I said :
"Hey, wait, don't eject yet!". No warning light was on and the navigation
computer worked as usual; I just needed a warning light in my panel to
indicate that I missed a wing..." The instructor ordered me to eject.
The wing is a fuel tank, and the fuel indicator showed 0.000 so I assumed
that the jet stream sucked all the fuel out of the other tanks. However, I
remembered that the valves operate only in one direction, so that I might
have enough fuel to get to the nearest airfield and land.
I worked like a machine, wasn't scared and didn't worry. All I knew was
as long as the sucker flies, I'm gonna stay inside. I started to decrease
the airspeed, but at that point one wing was not enough. So I went into a
spin down and to the right. A second before I decided to eject, I pushed
the throttle and lit the afterburner. I gained speed and thus got control
of the aircraft again. Next thing I did was lowering the arresting hook.
A few seconds later I touched the runway at 260 knots, about twice the
recommended speed, and called the tower to erect the emergency recovery
net. The hook was torn away from the fuselage because of the high speed,
but I managed to stop 10 meters before the net.
I turned back to shake the hand of my instructor, who urged me to eject,
and then I saw it for the first time - no wing !!!
The IAF (Israeli Air Force) contacted McDonnel Douglas and asked for
information about possibility to land an F-15 with one wing . MD replied
that this is aerodynamically impossible, as confirmed by computer
simulations... Then they received the photo....
After two months the same F-15 got a new wing and returned to action.
McDonnel Douglas attributes the saving of this aircraft to the amount of
lift generated by the engine intake/body and "A Hell of a good Pilot"."
The IAF (Israeli Air Force) contacted McDonnel Douglas and asked for
information about possibility to land an F-15 with one wing . MD replied
that this is aerodynamically impossible
Może chodzi o to:
http://www.richard-seaman.com/Movies/Aircraft/MilitaryAccidents/F18TopGunMidAir/F18Landing.jpg
http://www.richard-seaman.com/Movies/Aircraft/MilitaryAccidents/F18TopGunMidAir/index.html
...w symulatorze.
Cóż za opanowanie maszyny i ... własnego strachu. Do tej pory głowę bym dał, że takie coś jest niemożliwe. Może kadłub, który w tym samolocie również wytwarza siłę nośną, pozwolił na tak niesamowity manewr jak lot i lądowanie z urwanym skrzydłem ?
Czytałem kiedyś że f-15 może nadal kontynuować lot po "zniszczeniu" 35 % (około) skrzydła, ale nie 100 % !!!
Praca nie na temat, ocena niedostateczna.Post nie na temat. :118: Panu już dziekujemy :118:
Athena Technologies – spółka zależna Rockwell Collinsa – przeprowadziła kolejny etap badań wpływu poważnych uszkodzeń na lot dużego modelu samolotu F/A-18 napędzanego silnikiem odrzutowym.
Pierwsza z prób – prowadzonych w ramach programu finansowanego przez DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) w Aberdeen Proving Grounds w Maryland – polegała na odłamaniu prawie połowy prawego skrzydła modelu samolotu. W drugiej z pomocą ładunku wybuchowego odłamano 60% powierzchni skrzydła. W obu próbach stateczność i sterowność tak uszkodzonego modelu została utrzymana dzięki systemowi Rockwell Collinsa – ASAC (Automatic Supervisory Adaptative Control), błyskawicznie reagującego na zmianę konfiguracji samolotu. Kontynuował on lot i autonomicznie lądował z wykorzystaniem systemu nawigacji inercyjno-satelitarnej Athena GuideStar 111m.
Program ma przygotować metody ratowania samolotów uszkodzonych w czasie walk, które do tej pory miały małe szanse powrotu na macierzyste lotnisko. Powinno to odbywać się z minimalnym udziałem pilota lub w ogóle bez niego, jeśli odniesie on poważne obrażenia. ASAC ma być jednak przede wszystkim wykorzystywany w bezpilotowcach, głównie uderzeniowych.
Pierwszy etap prób był realizowany w kwietniu 2007. Od modelu F/A-18 odstrzeliwano wówczas lotkę jednego ze skrzydeł. Już wtedy, w znacznie mniej ekstremalnej sytuacji, system działał bez zarzutu. Samolot kontynuował stateczny lot i autonomicznie lądował.
Praca nie na temat, ocena niedostateczna.
[...] F-15 miał system HOTAS i system automatycznego sterowania, a te udogodnienia zmniejszały czas rakcji i ułatwiały orientację, bo pilot nie musiał spoglądać na parametry lotu, ani odrywać rąk od drążka i przepustnicy. MiG-29 nie miał takich udogodnień.
US Air Force poinformowały o oblocie pierwszego F-15SA. Wydarzenie miało miejsce 20 lutego.
F-15SA będą wyposażone m.in. w radiolokator Raytheon APG-63(V)3 z anteną fazowaną, cyfrowe urządzenia walki elektronicznej i wskaźnik nahełmowy. Napęd stanowią silniki General Electric F-110-GE-129.
...., na którym to kpt Cesar “Rico” Rodriguez zestrzelił w czasie "Pustynnej Burzy" w 1991 roku dwa irackie samoloty MiG-29.Jednego zestrzelił, a drugiego wymanewrował ;).