Forum Miłośników Symulatorów Lotniczych

Lotnisko => Współczesne lotnictwo wojskowe => Wątek zaczęty przez: Sundowner w Maja 05, 2006, 18:39:57

Tytuł: F-15
Wiadomość wysłana przez: Sundowner w Maja 05, 2006, 18:39:57
Pozwoliłem sobie wydzielić posty z pewnego starego tematu w dziale Lock-On

Kusch

Wiec porównajmy:

Maszyna:F-15C ; MiG-29A
Masa własna:13 ton ; 9 ton
Ciąg silników:226 kN ; 162,8 kN
Powierzchnia skrzydeł:56,50 m2 ; 35,20m2

A więc:
Moc/Masa:17,38 kN/t ; 18,08 kN/t
Masa/Powierzchnia:0.23 t/m2 ; 0.25 t/m2

Obie maszyny są godnymi siebie przeciwnikami, ale Orzeł powinien mieć pewną przewagę w walce manewrowej dzięki mniejszemu obciążeniu powierzchni nośnej.
Tytuł: Odp: Brak odpowiedniego uzbrojenia w sprzęcie US, trudne misję i zwiechy LO
Wiadomość wysłana przez: Schmeisser w Maja 05, 2006, 18:56:19
Pomijając fakt znacznie lepszych charakterystyk oderwania strug w przypadku skrzydła pasmowego na kątach natarcia nieosiągalnych dla klasycznego skrzydła, to jak najbardziej masz racje :P :P

Jak wynika z opowiadań jednego pana, sprowadza się to w praktyce do tego że jak trzeba to zawsze można bardziej zaciągnąć, przynajmniej przez decydującą chwilę.

Ale co ja pieprze....
TOOOOOOOOOYOOOOOOOOOOOOOOO!!!!!!!
Tytuł: Odp: Brak odpowiedniego uzbrojenia w sprzęcie US, trudne misję i zwiechy LO
Wiadomość wysłana przez: Toyo w Maja 05, 2006, 19:10:18
Osobiście zasiadałem w kabinie F-15, mało tego leciałem nim, oczywiście z drugiego fotela. No i tak jak to w pierwszym locie zaby dużo chciałem zobaczyć. Jednak z tego co pamiętam "15" ładnie chodziła na prędkościach powyżej 500 km/h, podobna była do "29".
Jednak prosiłbym o odrobinę cierpliwości, za jakieś trzy tygodnie przylatują do nas cztery Orzełki no i zobaczymy co z nich za orły. Mam nadzieję, że polatam z nimi, bo w tym samym czasie szykuje mi się trochę innych rzeczy do zrobienia.
Poczekajcie, nie obiecuję, ale może znowu coś wyklikam z serii "Kapitan Oyot nadaje"  :021:
Tytuł: Odp: Brak odpowiedniego uzbrojenia w sprzęcie US, trudne misję i zwiechy LO
Wiadomość wysłana przez: Sundowner w Maja 05, 2006, 19:14:11
No to bedzie sie działo, oj będzie  :020:

Schmeiss, oba myśliwce mają skrzydła pasmowe... z tym, że jeden ma wloty powietrza w miejscu gdzie drugi ma dłuższą kontynuację skrzydła, oba elementy w gruncie rzeczy działają podobnie. Z tą małą różnicą, że właściwe skrzydło w F-15 ma profil superkrytyczny laminarny i jest lekko przekombinowane, gdzie w MiGu jest profil klasycznym wręcz do bólu.

Czy muszę przypominać, że F-15 był konstruowany z myślą o walce z myśliwcem doskonałym, którym według wywiadu miał być MiG-25 ? ;)

PS. Maverickdan znalazł, że Mig-29 ma masę własną 11 ton i to według encyklopedii w Locku, wobec tego różnica jest teraz dużo większa:
Moc/Masa:17,38 kN/t ; 14,80 kN/t
Masa/Powierzchnia:0.23 t/m2 ; 0.31 t/m2
Tytuł: Odp: Brak odpowiedniego uzbrojenia w sprzęcie US, trudne misję i zwiechy LO
Wiadomość wysłana przez: Schmeisser w Maja 05, 2006, 19:43:12
Ta dłuższa kontynuacja skrzydła jak z własciwym sobie wdziękiem ją określiłeś nazywa się napływem i ma ściśle określone wymiary geometryczne oraz dosyć ściśle określony obrys, tak by generowany przezeń wir pojawiał sie w określonym miejscu skrzydła podstawowego, a nie gdzie chciał. Ale masz rację , wyciosane siekierą górne powierzchnie wlotów , zaokrąglone dodanymi w pózniejszych wersjach Orła, zbiornikami paliwa to prawie jak pasmo :P


A może przeliczymy dla mas startowych :P przecież pustę się nie będą gonić nie ?
Wstydziłbyś się Sun młodzież indoktrynowac imperialstyczną propagandą sukcesu
Tytuł: Odp: Brak odpowiedniego uzbrojenia w sprzęcie US, trudne misję i zwiechy LO
Wiadomość wysłana przez: maverickdan w Maja 05, 2006, 19:56:44
Witam
Liczby mówią chyba same za siebie. W kilu książkach znalazłem podobne dane

                                                                     F-15                     MIG-29

Rozpiętość skrzydeł                                            13,05m                11,36m
Powierzchnia nośna                                            56,50m                38,00m
Masa własna                                                  12.973kg              11.000kg
Startowa maksymalna                                      30 845kg              18 500 kg         
Prędkość maksymalna na dużej wysokości                2,5Ma                   2,3Ma
Prędkość maksymalna na małej wysokości               1,21Ma                 1,06Ma
Pułap praktyczny                                             18 300m               17 000m
Zasięg                                                             1200km                  600km
Paliwo w zbiornikach wewnętrznych                       6103kg                 4500kg
Obciążenie skrzydła                                          357kg/m2              442kg/m2
Prędkość minimalna                                            185km/h               220km/h

Czyli biorąc w F-15 50% paliwa mam masę 12 973kg+3 051kg=16 024kg czyli teoretycznie zasięg 600km.  MIG29 100% paliwa 11 000kg+4 500kg=15 500kg  zasięg 600km
Jaki wniosek?
F-15     MASA Z PALIWEM  [50%]  16 024KG MOC SILNIKÓW 10 782 kg każdy =21564kg   obciążenie 0,74
MIG29   MASA Z PALIWEM [100%] 15 500KG MOC SILNIKÓW   8 800 kg każdy =17 600kg  obciążenie 0,88

Moim zdaniem kręcenie MIGA29 w Lock On to nic dziwnego szczególnie z konfiguracją paliwa, z jaką latam [50%+ zbiornik] [Nie dotyczy Qrdla]hehe

Dane, powyżej które podałem są z trzech książek, więc nie ponoszę za to odpowiedzialności.

Co do wypowiedzi Toya, to mam nadzieje że jeżeli dojdzie do konfrontacji polskiego migacza, to skopiecie im tyłki. Pokażcie, że Polski pilot poleci nawet na drzwiach od stodoły hehehe.

Pozdrawiam
Maverickdan
Tytuł: Odp: Brak odpowiedniego uzbrojenia w sprzęcie US, trudne misję i zwiechy LO
Wiadomość wysłana przez: Schmeisser w Maja 05, 2006, 20:18:06
Taka moja uwaga natury technicznej - w wątku padło w pewnym momencie pytanie jak to jest w rzeczywistości i czy Toyo cos może na ten temat powiedzieć. Jako że może i pojawił się w wątku, uszanujmy to i wyciśnijmy z niego tyle informacji ile się da :D bez zawracaniue głowy tym jak jest w grze bo wprowadza to niepotrzebne zamieszanie.
W rzeczywistości o ile sie nie myle nikt nie wystartuje do zadania z połową paliwa, może poza przypadkami uzasadnionymi obciązeniem maszyny i rychłym uzupełnieniem po wejściu na pułap z ustawionego tankowca. Nie bo nie  :D Tak więc wszelkie porównania odnośmy do do sytuacji gdzie wszystko odbywa się jak bozia przykazała.



Cytuj
że Polski pilot poleci nawet na drzwiach od stodoły hehehe.

Ujezusku... tos podpadł :D
Tytuł: Odp: Brak odpowiedniego uzbrojenia w sprzęcie US, trudne misję i zwiechy LO
Wiadomość wysłana przez: Sundowner w Maja 05, 2006, 20:18:23
A może przeliczymy dla mas startowych :P przecież pustę się nie będą gonić nie ?
Wstydziłbyś się Sun młodzież indoktrynowac imperialstyczną propagandą sukcesu
Od czołgisty lekcji aerodynamiki nie będę pobierał  :021:

Te "zaokrąglone dodanymi w późniejszych wersjach Orła, zbiornikami paliwa" to występuje w F-15E, samolocie uderzeniowym, który nie ma pełnić roli myśliwca, na F-15C ich się nie stosuje (chociaż są na składzie magazynów odpowiednie wersje). Radzę przyjrzeć sie uważnie konstrukcji skrzydła w Orle, a i polecam relację z pewnych ćwiczeń izraelskich gdzie jeden z orłów po kolizji w powietrzu lądował bez jednego skrzydła, ciekawe czy MiGacz byłby w stanie wykonać coś takiego  :121:
Tytuł: Odp: Brak odpowiedniego uzbrojenia w sprzęcie US, trudne misję i zwiechy LO
Wiadomość wysłana przez: Kusch w Maja 05, 2006, 20:25:01
Stare dobre il2forum, zapytaj o lampkę w kabinie a wątek niechybnie wejdzie na tory aerodynamiki buachahhaha  :002:
Tytuł: Odp: Brak odpowiedniego uzbrojenia w sprzęcie US, trudne misję i zwiechy LO
Wiadomość wysłana przez: Schmeisser w Maja 05, 2006, 20:29:26
Nie widze związku z prowadzoną dyskusją. Ale skoro Sun zaczyna się podpierać przypowiesciami okolicznościowymi i w sposób bezpośredni konfrontowac to z MiGiem, to jest to dowód iż trafiłem celnie :D

Ein abschuss mit sieben 2cm minegeschossen, ziel zerstoert.  :118: :118: :118: :118:
Tytuł: Odp: Brak odpowiedniego uzbrojenia w sprzęcie US, trudne misję i zwiechy LO
Wiadomość wysłana przez: Sundowner w Maja 05, 2006, 20:39:30
Schmeiss tak sie zastanawiam, ty na prawdę myślisz, że amerykanie leją po korek do takiego orła, który zasięgu ma 1800km (1200 ma wersja A) , tylko po to by sobie przeleciał 1/4 tego dystansu ?

Otóż tak nie jest, leje sie tyle ile potrzeba, a potrzeba tyle i tyle funtów żeby dolecieć tam i tam, potem tam będzie sie przez tyle i tyle czasu zużywając tyle i tyle funtów JP-8, potem trzeba wrócić, dodajmy do tego rezerwę i wychodzi, że potrzeba tyle, a tyle funtów paliwa na dany lot i tyle sie leje, to nie jest Fulcrum, że plan lotu pisze się z założeniami "jeżeli starczy paliwa to zrobimy jeszcze to". To zbiorniki podwieszane napełnia się po korek, albo w ogóle.
Tytuł: Odp: Brak odpowiedniego uzbrojenia w sprzęcie US, trudne misję i zwiechy LO
Wiadomość wysłana przez: qrdl w Maja 05, 2006, 21:27:23
...a i polecam relację z pewnych ćwiczeń izraelskich gdzie jeden z orłów po kolizji w powietrzu lądował bez jednego skrzydła...

Sugerujesz, że bez 2 skrzydeł latałby w nieskończoność?! Wot technika...

pozdrawiam,
qrdl
Tytuł: Odp: Brak odpowiedniego uzbrojenia w sprzęcie US, trudne misję i zwiechy LO
Wiadomość wysłana przez: McHaron w Maja 05, 2006, 21:47:26
Ja się chowam, za dużo rykoszetów w powietrzu lata...  :118:
Tytuł: Odp: Brak odpowiedniego uzbrojenia w sprzęcie US, trudne misję i zwiechy LO
Wiadomość wysłana przez: Sundowner w Maja 05, 2006, 22:11:19
Sugerujesz, że bez 2 skrzydeł latałby w nieskończoność?! Wot technika...

pozdrawiam,
qrdl
Nie. Twierdzę jedynie, że konstrukcyjnie F-15 został lepiej zaprojektowany niż nowszy MiG i posiada spore rezerwy tak mocy jak i siły nośnej, co daje mu pewną przewagę w walce.

W przeciwieństwie do Schmeissera ja mam spory respekt dla maszyny, w której młody pilot po zderzeniu z A-4 nawet nie poczuł, że stracił całe skrzydło i nie wiedział o tym aż do momentu zatrzymania maszyny na pasie.
(http://www.uss-bennington.org/pics/phz-nowing-f15.jpg)
Już nie wspominając o tym, że po remoncie ta maszyna nadal lata.
Tytuł: Odp: Brak odpowiedniego uzbrojenia w sprzęcie US, trudne misję i zwiechy LO
Wiadomość wysłana przez: KosiMazaki w Maja 06, 2006, 11:59:52
Czita miał! bana mu! lolololol
Tytuł: Odp: Brak odpowiedniego uzbrojenia w sprzęcie US, trudne misję i zwiechy LO
Wiadomość wysłana przez: Sundowner w Maja 06, 2006, 12:05:06
Człowiek uczy się całe życie i umiera głupi ;)

Okazuje się, że każda maszyna zdolna do lotu stojąca na stojance u amerykanów jest zawsze zatankowana do pełna. Jedyna możliwość by osiągnąć w walce poziom 50% paliwa to po prostu zrzucenie go w trakcie dolotu do strefy, co jak się okazało jest bardzo często praktykowane na ćwiczeniach przez załogi F-15 i kiedyś F-14, które po prostu miały absurdalnie duży zapas paliwa w stosunku do wykonywanej misji.
Tytuł: Odp: Brak odpowiedniego uzbrojenia w sprzęcie US, trudne misję i zwiechy LO
Wiadomość wysłana przez: Edelmann w Maja 06, 2006, 12:17:17
Czit czitem , ale faktycznie koleś wylądował mając zamiast skrzydła jedynie 14 calowego (ok 35 cm) kikuta. A żeby było jeszcze ciekawiej - taki F-15 E został jeszcze bardziej wzmocniony! (no bo myśłiwiec biorący 12 prawie ton uzbrojenia w każdym możliwym zestawie musi być mocny  :010: ).Pomijając trwającą polemikę w kwestii możliwości manewrowych tej kobyły jestem pod wrażeniem samolotu- zwłaszcza wersji Strike Eagle. Ta 37 tonowa tytanowo -kompozytowa bestia naprawdę może zrobić wrażenie swoimi możliwościami.   Panowie, nie ulega wątpliwości,że F-15 stoi w dalszym ciagu na szczycie światowej chierarchi myśliwców (pomijam F-22 , który jest nieporównywalnie większym zabójcą wszelkiego jestestwa latającego no i nie ma go jeszcze w służbie). Jeżeli chodzi o konkurencję w kwestii manewrowości i przede wszystkim osiągów  to możnaby tutaj zaryzykować kandydaturę jednego z z europejskich ostatnich wynalazków - bodajże wymysł ten nazywa się EFA czy jakoś tak - dwusilnikowy z jednym statecznikiem pomiędzy silnikami, ale nie podaję żadnych innych danych celowo dolewając oliwy do ognia w celu wymuszenia jakże interesującej dyskusji :021:
Tytuł: Odp: Brak odpowiedniego uzbrojenia w sprzęcie US, trudne misję i zwiechy LO
Wiadomość wysłana przez: Schmeisser w Maja 06, 2006, 15:56:46
Uwierze w to lądowanie jak zobacze film z tego zdarzenia.
Nie bardzo sobie wyobrażam jak niby tak drastycznie 'zrekonfigurowany' samolot miałby utrzymywac równowagę. Ale to może kwestia wyobraźni...
Tytuł: Odp: Brak odpowiedniego uzbrojenia w sprzęcie US, trudne misję i zwiechy LO
Wiadomość wysłana przez: Edelmann w Maja 06, 2006, 17:34:52
Wiesz Schmeiss, to taki american dream. Coś a'la "Memphis Belle".
Pilot tam jest niepotrzebny , ale jest -  bo jakby to wyglądało przecież. W konkretnym przypadku komp tak wytrymował maszynę , że kolo tego prawie nie wyczuł. O czym to świadczy? Pytanie pozostawiam bez odpowiedzi  :118: :021:. Podobna sytuacja ma się do kolejnej zabaweczki Hamburgerożerskich. - "plastic bug-a" F-18. Tenże ładniutki samolocik ma w kabinie przyspawaną rączkę. Po co? Po to aby pilot podczas startu z lotniskowca połozył na niej swoją dłoń. A dlaczego? Ponieważ nie wolno mu dotykać drążka. Komp sam wykonuje start zamiast pilota. Oficer na pokładzie musi widzieć ,że kolo trzyma faktycznie łapkę na tej metalowej rączce i wtedy może odpalić katapultę... :020:

to jak napis na bateriach: "Nie dawać do spożycia dzieciom" :021:
Tytuł: Odp: Brak odpowiedniego uzbrojenia w sprzęcie US, trudne misję i zwiechy LO
Wiadomość wysłana przez: VanKrawiec w Maja 06, 2006, 17:39:47
Uwierze w to lądowanie jak zobacze film z tego zdarzenia.
Nie bardzo sobie wyobrażam jak niby tak drastycznie 'zrekonfigurowany' samolot miałby utrzymywac równowagę. Ale to może kwestia wyobraźni...

Niestety filmiku nie będzie (przynajmniej z tego co mi wiadomo). Ale w ramach tego są wspomnienia pilota, który brał w tym udział i parę fotek(mam nadzieję, że angielska wersja nie przyniesie kłopotów). :001:

Cytuj
On May 1st. 1983, a simulated dogfight training took place between two
F-15D's and four A-4N Skyhawks over the skies of the Negev. The F-15D
(# 957, nicknamed 'Markia Shchakim', 5 killmarks) was used for the conversion
of a new pilot in the squadron. Here is the description of the event as
described in "Pressure suit":

At some point I collided with one of the Skyhawks, at first I didn't
realize it. I felt a big strike, and I thought we passed through the jet
stream of one of the other aircraft. Before I could react, I saw the big
fire ball created by the explosion of the Skyhawk. The radio started to
deliver calls saying that the Skyhawk pilot has ejected, and I understood
that the fire ball was the skyhawk, that exploded, and the pilot was
ejected automatically.

There was a tremendous fuel stream going out of the wing, and I understood
it was badly damaged. The aircraft flew without control in a strange
spiral. I re-connected the electric control to the control surfaces, and
slowly gained control on the aircraft until I was straight and level again.
It was clear to me that I had to eject. When I gained control I said :
"Hey, wait, don't eject yet!". No warning light was on and the navigation
computer worked as usual; I just needed a warning light in my panel to
indicate that I missed a wing..." The instructor ordered me to eject.
The wing is a fuel tank, and the fuel indicator showed 0.000 so I assumed
that the jet stream sucked all the fuel out of the other tanks. However, I
remembered that the valves operate only in one direction, so that I might
have enough fuel to get to the nearest airfield and land.

I worked like a machine, wasn't scared and didn't worry. All I knew was
as long as the sucker flies, I'm gonna stay inside. I started to decrease
the airspeed, but at that point one wing was not enough. So I went into a
spin down and to the right. A second before I decided to eject, I pushed
the throttle and lit the afterburner. I gained speed and thus got control
of the aircraft again. Next thing I did was lowering the arresting hook.
A few seconds later I touched the runway at 260 knots, about twice the
recommended speed, and called the tower to erect the emergency recovery
net. The hook was torn away from the fuselage because of the high speed,
but I managed to stop 10 meters before the net.

I turned back to shake the hand of my instructor, who urged me to eject,
and then I saw it for the first time - no wing !!!

The IAF (Israeli Air Force) contacted McDonnel Douglas and asked for
information about possibility to land an F-15 with one wing . MD replied
that this is aerodynamically impossible, as confirmed by computer
simulations... Then they received the photo....

After two months the same F-15 got a new wing and returned to action.
McDonnel Douglas attributes the saving of this aircraft to the amount of
lift generated by the engine intake/body and "A Hell of a good Pilot"."

(http://img262.imageshack.us/img262/1910/1100990rn.jpg)

Sorki, że tak trochę od tematu wątku... :002:


Tytuł: Odp: Brak odpowiedniego uzbrojenia w sprzęcie US, trudne misję i zwiechy LO
Wiadomość wysłana przez: Sundowner w Maja 06, 2006, 17:51:59
Te fotki są ze starego  dokumentu na History Chanel i te kolorowe są obrobione.. to są F-15E z obciętym komputerowo jednym skrzydłem  :121:

Jedyne prawdziwe zdjęcia są z lotniska wykonane po zatrzymaniu się samolotu i po pracy służb ratowniczych, filmu nie ma, tylko katastrofy Gripenów są zawsze w ten sposób udokumentowane  :021:
Tytuł: Odp: Brak odpowiedniego uzbrojenia w sprzęcie US, trudne misję i zwiechy LO
Wiadomość wysłana przez: Schmeisser w Maja 06, 2006, 18:03:12
Start z lotniskowca bez udziału pilota akurat na mnie nie robi wrażenia, gdyz nie jest to nic odkrywczego, V-1 też startowały same, same wchodziły na zadany pułapi same utrzymywały kierunek lotu.
Cytuj
The IAF (Israeli Air Force) contacted McDonnel Douglas and asked for
information about possibility to land an F-15 with one wing . MD replied
that this is aerodynamically impossible

I ja chyba pozostanę przy tym. Bądz co bądz nawet Zydzi maja poczucie humoru.
Tytuł: Odp: Brak odpowiedniego uzbrojenia w sprzęcie US, trudne misję i zwiechy LO
Wiadomość wysłana przez: Ranwers w Maja 06, 2006, 18:49:04
Pesymista - realista.
Ale tak na zdrowy rozum, to przecież po urwaniu skrzydła powstajnie tak duży moment obracający, że wytrymowanie, ba pełne skontrowanie lotką jest raczej niemożliwe. Jeśli to prawda to trzeba by fizykę trochę zmienić.
Choć po zastanowieniu się dopuszczam pewną teorię. Strona gdzie pozostało skrzydło - ciąży, ale siła nośna chce je podnieść. Wniosek jest taki że musiał samolot lecieć z tak małą prędkością aby siła nośna była równoważona przez ciężar skrzydła (lub była nieco większa - kompensowana lotką). Tylko czy taka siła nośna wystarczy do utrzymania maszyny ?
Tytuł: Odp: Brak odpowiedniego uzbrojenia w sprzęcie US, trudne misję i zwiechy LO
Wiadomość wysłana przez: Schmeisser w Maja 06, 2006, 19:07:54
Chodziło mi po głowie ze 20 minut to latanie bez skrzydła, az zadałem sobie pytanie czy na pewno wiem jak latają te nowoczesne dziwactwa. Otóż nie wiem.
A skoro nie wiem , to nie będe się upierać że to niemożliwe. Może jakies róznicowe wychylanie powierzchni sterowych,klapy, sloty, przerywacze i niesymetryczny ciąg silników w połączeniu z szerokim kadłubem stabilizuje taki płatowiec. Nie wiem, nie mam pojęcia. I bardzo byłbym wdzięczny gdyby mi ktoś zrobił jasność.
Tytuł: Odp: Brak odpowiedniego uzbrojenia w sprzęcie US, trudne misję i zwiechy LO
Wiadomość wysłana przez: Kusch w Maja 06, 2006, 19:28:44
Nie wydarzyła się czasem podobna historia w Kosowie? I był nawet filmik, tylko za Chiny Ludowe nie mogę go odszukac. W każdym razie, ręki nie daję, że mu odpadło całe skrzydło, .
Tytuł: Odp: Brak odpowiedniego uzbrojenia w sprzęcie US, trudne misję i zwiechy LO
Wiadomość wysłana przez: Sundowner w Maja 06, 2006, 20:39:59
Może chodzi o to:
(http://www.richard-seaman.com/Movies/Aircraft/MilitaryAccidents/F18TopGunMidAir/F18Landing.jpg)
http://www.richard-seaman.com/Movies/Aircraft/MilitaryAccidents/F18TopGunMidAir/index.html

albo to to:
http://video.google.com/videoplay?docid=-3891823241542584312&pl=true
Tylko tutaj zderzyły się oba orły i trochę bardziej niefortunnie.
Tytuł: Odp: Brak odpowiedniego uzbrojenia w sprzęcie US, trudne misję i zwiechy LO
Wiadomość wysłana przez: tomek1988 w Maja 06, 2006, 21:41:32
Miałem napisać właśnie o tych Hornetach, jest o nich artykuł w Aeroplanie 2/05. Uznałem jednak, że urwana jedynie część skrzydła się nie liczy :).
Tytuł: Odp: Brak odpowiedniego uzbrojenia w sprzęcie US, trudne misję i zwiechy LO
Wiadomość wysłana przez: Kusch w Maja 06, 2006, 21:56:23
Nie, chodzi o orła który oberwał nad kosowem od OPL. Był swego czasu filmik, który pokazywał to zdarzenie.
Tytuł: Odp: Brak odpowiedniego uzbrojenia w sprzęcie US, trudne misję i zwiechy LO
Wiadomość wysłana przez: Razorblade1967 w Maja 06, 2006, 22:10:19
Może chodzi o to:
http://www.richard-seaman.com/Movies/Aircraft/MilitaryAccidents/F18TopGunMidAir/F18Landing.jpg
http://www.richard-seaman.com/Movies/Aircraft/MilitaryAccidents/F18TopGunMidAir/index.html

To tylko dowodzi "starej prawdy", że przy odpowiedniej mocy silnika nawet deska do prasowania poleci  :004:  :021:
Tytuł: Odp: F-15
Wiadomość wysłana przez: Kusch w Lipca 28, 2006, 17:48:17
Wrzucam tutaj link, który podlinkował ktoś w innym temacie (Zainteresowany proszę się zgłośić po odbiór zaszczytów, gdyż nie mogę zlokalizować, kto to wrzucił, ba nawet tematu nie pamiętam. Starość nie radość  :118:). Pasuje jak diabli, gdyż to właśnie wspomniany wyżej dokument z History Chanel.

http://www.youtube.com/watch?v=Dg3sKtPTWPQ
Tytuł: Odp: F-15
Wiadomość wysłana przez: KosiMazaki w Lipca 28, 2006, 18:01:13
Wielki szacunek dla pilota i F15....w główce mi to się nie mieści :)
Tytuł: Odp: F-15
Wiadomość wysłana przez: maverickdan w Lipca 28, 2006, 18:26:07
Dobrze wyszkoleni ci piloci muszą być. Sprzęt oczywiście jest super[f-15] ale ciekaw jestem czy dalszy lot kontynuował z pomocą komputera czy bez.
Tytuł: Odp: F-15
Wiadomość wysłana przez: Kelso w Lipca 28, 2006, 19:21:50
Cóż za opanowanie maszyny i ... własnego strachu. Do tej pory głowę bym dał, że takie coś jest niemożliwe. Może kadłub, który w tym samolocie również wytwarza siłę nośną, pozwolił na tak niesamowity manewr jak lot i lądowanie z urwanym skrzydłem ?
Tytuł: Odp: F-15
Wiadomość wysłana przez: BigMac w Lipca 28, 2006, 19:36:07
Mnie dziwi, że musiał dać po rurach przy korkociągu żeby zyskać prędkość a potem udało mu się kontrolować przyziemienie przy 250-260 węzłach. Mało to nie jest jak na lądowanie, ale znaczyłoby to chyba, że w tym korkociągu miał prędkość jakiś 200 węzłów?

Ale kto wie, może przez to zderzenie majtnęło nim tak, że wytracił sporo prędkości.
Tytuł: Odp: F-15
Wiadomość wysłana przez: 303_Hornet141 w Lipca 28, 2006, 19:47:20
To nie jest az tak trudne...

http://img205.imageshack.us/img205/7396/1yb6.jpg
http://img233.imageshack.us/img233/4108/2kw0.jpg
http://img64.imageshack.us/img64/540/3yb1.jpg
http://img233.imageshack.us/img233/4347/4nz1.jpg


... sorry ,ze bez miniatur ale musze zaraz wychodzic wiec wrzucilem to tak na szybko.
Tytuł: Odp: F-15
Wiadomość wysłana przez: Kusch w Lipca 28, 2006, 20:02:25
...w symulatorze.
Tytuł: Odp: F-15
Wiadomość wysłana przez: martin w Lipca 28, 2006, 21:45:58
...w symulatorze.

Znaczy lockon ma poprawnie wymodelowaną 15 stke  :021:
Tytuł: Odp: F-15
Wiadomość wysłana przez: HansVonStunke w Lipca 28, 2006, 21:58:32
eee, Panowie, toć o tym wypadku z Orzełkiem z jednym skrzydełkiem bardziej to było słychać z 5-10 lat temu co najmniej...śpicie ?  :121: :021:
A co do walki manewrowej MiG-29 vs F-15 to ciężko mi się wypowiedzieć, ale F-15 dowiodły już wiele razy (coś ok. 80-90, dokładnie nie wiem), że w roli myśliwca się znakomicie sprawdzają... i co ciekawsze, podobno żadnego z nich do tej pory w walce powietrznej nie utracono. 80:0 robi pewne wrażenie (ani F-16, ani F-4, ani F-14, ani Su-27 czy MiG-29 nie mogą się - o ile wiem - takim wynikiem pochwalić...) , nawet zakładając że za Eagle'm stoi cały system wojny powietrznej USAAF czy IAF i że opozycja latała sprzętem od MiG-21 do MiG-29 co najwyżej...i że większość tych zestrzeleń była na dystansie BVR chyba... Zrównywanie Orzełka z glebą tylko dlatego, że jest amerykański to mimo wszystko pewna przesada  :003:.
Tytuł: Odp: F-15
Wiadomość wysłana przez: Schmeisser w Lipca 29, 2006, 07:19:36
Dla mnie to dowód ze amerykanie czitują jakims lewym softem lol
Samoloty nie latają z jedym skrzydłem lolo
Tytuł: Odp: F-15
Wiadomość wysłana przez: bip3r w Lipca 29, 2006, 14:59:25
Cóż za opanowanie maszyny i ... własnego strachu. Do tej pory głowę bym dał, że takie coś jest niemożliwe. Może kadłub, który w tym samolocie również wytwarza siłę nośną, pozwolił na tak niesamowity manewr jak lot i lądowanie z urwanym skrzydłem ?

Opanowanie strachu nie miało w tej sytuacji nic do gadania.. bo pilot nie wiedział, że nie ma skrzydła do czasu otwarcia osłony kokpitu.. Dopiero na ziemi zobaczył czym leciał.
Sądzę, że był to główny czynnik, który sprawił, że ta maszyna została posadzona na ziemi - nieświadomość rozległości uszkodzeń!

Bo chyba nikt przy zdrowych zmysłach, po spojrzeniu na skrzydło, a raczej pustą przestrzeń po nim, nie zastanawiłby się dłużej, tylko ciągnął co sił za żółtą rączkę Eject :)
Tytuł: Odp: F-15
Wiadomość wysłana przez: bananpl w Lipca 29, 2006, 15:25:37
Ja sobie tego nie wyobrażam O0 - na zdrowy rozsądek to niemożliwe  :icon_idea: . Czytałem kiedyś że f-15 może nadal kontynuować lot po "zniszczeniu" 35 % (około) skrzydła, ale nie 100 % !!!
Czy jest ktoś kto mógłby się autorytatywnie wypowiedzieć, czy jest to możliwe od strony aerodynamicznej?
Tytuł: Odp: F-15
Wiadomość wysłana przez: BigMac w Lipca 29, 2006, 15:36:51
MD już jasno powiedziało, że nie ;)
Tytuł: Odp: F-15
Wiadomość wysłana przez: bip3r w Lipca 29, 2006, 17:17:01
Czytałem kiedyś że f-15 może nadal kontynuować lot po "zniszczeniu" 35 % (około) skrzydła, ale nie 100 % !!!

35% skrzydła, czy 35% całkowitej powierzchni nośnej.. bo to różnica..
Tytuł: Odp: F-15
Wiadomość wysłana przez: bananpl w Lipca 30, 2006, 13:09:29
Było napisane - "skrzydła" :)
Tytuł: Odp: F-15
Wiadomość wysłana przez: sermen w Sierpnia 03, 2006, 10:52:41
F-15C MSIP II z 1985r miał silniki F100-PW-220. Możliwości silnika po wprowadzeniu elektronicznego sterowania jego pracą pozwoliła na zwiększenie ciągu do 13050 kg, ale na elektronicznie ograniczyli go dla przedłużenia resursu do 10900 kg. Zlikwidowali też często występujący wcześniej pompaż. F-15C MSIP II waży 13235 kg.
Stosunek mocy do masy na pusto to 1,65, po zdjęciu ograniczenia to 1,97. Wogóle żadne myśliwce nie miały takiego nadmiaru mocy (MIG-29 10900 kg czyli pusty: 1,52 ale koszetm bardzo małego zasięgu samolotu wogóle). Pasma do wytwarzania wirów w F-15 były trochę mniej efektywne niż te z F-16, albo MiGa-29, ale F-15 miał mniejsze niż MiG-29 obciążenie powierzchni 234 kg/m2. (MiG-29 286kg/m2). W obydwu samolotach kadłuby uczestniczą w wytwarzaniu siły nośnej, ale kadłub MiGa-29 i jego skrzydła są jakby jedną bryłą więc jego udział jest większy. MiG-29 jest prawdopodobnie zwrotniejszy na małych prędkościach. W F-15 Projektując jego skrzydła o bardzo małej grubości profilu
świadomie zrezygnowano z manewrowania na małych prędkościach. F-15 jest projektowany do manewrów na prędkości
okołodźwiękowej i manewrów pionowych, bo tam ma bardzo duży stosunek mocy do masy i dużą powierzchnię która
umożliwia osiąganie dużych preciążeń na już na umiarkowanych kątach natarcia.Praktyka pokazała,że tak właśnie
wyglądają współczesne walki manewrowe jeśli do nich dochodzi. Myśliwce nie mogą tam tracić prędkości, bo to
samobójstwo. W bezpośredniej walce MiG-29 miał lepsze pociski AA-11, a F-15 AIM 9M. F-15 miał system HOTAS i
system automatycznego sterowania, a te udogodnienia zmniejszały czas rakcji i ułatwiały orientację, bo pilot nie musiał
spoglądać na parametry lotu, ani odrywać rąk od drążka i przepustnicy. MiG-29 nie miał takich udogodnień.
W czsie testu samolotu pilot F-15 miał zmierzyć czas wyrtacania prędkości od 1,2 Ma do 0,8 Ma. Okazało się, że nie traci
jej wię pilot zmierzył czas rozpędzania od 0,8 Ma do 1,2 Ma. Konstrukcja F-22 jest w podstawowych założeniach podobna
do F-15 i to jest moim zdaniem najlepszą gwarancją jej skuteczności.
Tytuł: Odp: F-15
Wiadomość wysłana przez: BigMac w Sierpnia 03, 2006, 13:14:43
Praca nie na temat, ocena niedostateczna.
Tytuł: Odp: F-15
Wiadomość wysłana przez: maverickdan w Sierpnia 03, 2006, 15:34:54
Cytuj
Praca nie na temat, ocena niedostateczna.
Post nie na temat. :118: Panu już dziekujemy :118:
Tytuł: Odp: F-15
Wiadomość wysłana przez: Kusch w Czerwca 24, 2008, 23:25:47
Horror też może bez skrzydła:

http://www.altair.com.pl/start-1327
Cytuj
Athena Technologies – spółka zależna Rockwell Collinsa – przeprowadziła kolejny etap badań wpływu poważnych uszkodzeń na lot dużego modelu samolotu F/A-18 napędzanego silnikiem odrzutowym.
Pierwsza z prób – prowadzonych w ramach programu finansowanego przez DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) w Aberdeen Proving Grounds w Maryland – polegała na odłamaniu prawie połowy prawego skrzydła modelu samolotu. W drugiej z pomocą ładunku wybuchowego odłamano 60% powierzchni skrzydła. W obu próbach stateczność i sterowność tak uszkodzonego modelu została utrzymana dzięki systemowi Rockwell Collinsa – ASAC (Automatic Supervisory Adaptative Control), błyskawicznie reagującego na zmianę konfiguracji samolotu. Kontynuował on lot i autonomicznie lądował z wykorzystaniem systemu nawigacji inercyjno-satelitarnej Athena GuideStar 111m.
Program ma przygotować metody ratowania samolotów uszkodzonych w czasie walk, które do tej pory miały małe szanse powrotu na macierzyste lotnisko. Powinno to odbywać się z minimalnym udziałem pilota lub w ogóle bez niego, jeśli odniesie on poważne obrażenia. ASAC ma być jednak przede wszystkim wykorzystywany w bezpilotowcach, głównie uderzeniowych.

Pierwszy etap prób był realizowany w kwietniu 2007. Od modelu F/A-18 odstrzeliwano wówczas lotkę jednego ze skrzydeł. Już wtedy, w znacznie mniej ekstremalnej sytuacji, system działał bez zarzutu. Samolot kontynuował stateczny lot i autonomicznie lądował.

Film:

http://www.flightglobal.com/airspace/forums/video-subscale-f-a-18-hornet-lands-safely-11751.aspx#14589
Tytuł: Odp: F-15
Wiadomość wysłana przez: iq85 w Czerwca 24, 2008, 23:38:21
Kolejny przemodelowany.  :021: W następnej wersji pewnie poleci pełnowymiarowy bez obu skrzydeł. :D
Tytuł: Odp: F-15
Wiadomość wysłana przez: John Cool w Czerwca 25, 2008, 01:38:14
A ja jestem wredny i odgrzeję stary kotlet :D

Praca nie na temat, ocena niedostateczna.


Może nie od razu nie na temat... Ale kilka stwierdzeń podpada tam pod tę ocenę :118:

[...] F-15 miał system HOTAS i system automatycznego sterowania, a te udogodnienia zmniejszały czas rakcji i ułatwiały orientację, bo pilot nie musiał spoglądać na parametry lotu, ani odrywać rąk od drążka i przepustnicy. MiG-29 nie miał takich udogodnień.

Kompletna bzdura. MiG-29, choć nie ma HOTASa (tak rozbudowanego i wygodnego jak samoloty zachodnie) to jak najbardziej posiadał trój-kanałowy system automatycznego sterowania SAU (САУ: Система Автоматического Управления) kontrolowany przez komputer. Ma on za zadanie właśnie m.in. poprawę komfortu pilotażu: tłumi wahania samolotu trwające krótki kwant czasu, poza tym musi równoważyć liczne momenty wychylające na powierzchniach sterowych, zapewniać stateczność w kanale podłużnym... I wykonywać wiele innych zadań.

Jak inaczej wyobrażasz sobie sterowanie na ten przykład różnicowo wychylanym sterem wysokości? Albo jak niby ma otrzymywać komendy ogranicznik kątów natarcia i innych parametrów lotu SOS (СОС: Система Ограничения Сигналов)?

Taki system posiadał nawet MiG-23M/MF i późniejsze.
Tytuł: Odp: F-15
Wiadomość wysłana przez: marco w Stycznia 29, 2011, 15:57:30
USAF rozpoczyna trzy letni program testów nowych radarów AESA na F-15E. Pierwszy Strike Eagle z APG-82(v)1 wystartował 18 stycznia. 220 F-15E ma zostać zmodernizowanych i utrzymanych w linii do 2035 roku jako myśliwiec wielozadaniowy.

http://www.flightglobal.com/articles/2011/01/26/352345/usaf-starts-flight-tests-on-f-15e-with-aesa-radar.html
Tytuł: Odp: F-15
Wiadomość wysłana przez: Valium w Lutego 18, 2011, 22:06:59
Znalazłem bardzo ciekawe zdjęcie. Nie sądzę, aby wcześniej było podane.
Jest to F-15B (USAF S/N 71-0291). Jak widać, Amerykanie coś na tym egzemplarzu testowali...  :003:



Jeżeli ktoś coś wie, więcej na ten temat, to prosiłbym o jakieś informacje.
Tytuł: Odp: F-15
Wiadomość wysłana przez: Bartek444 w Lutego 18, 2011, 22:09:45
Albo to jest photoshop albo Ja o czymś nie wiem...
Tytuł: Odp: F-15
Wiadomość wysłana przez: Valium w Lutego 18, 2011, 22:12:58
Tutaj już jako F-15E. Co ciekawe, ma ten sam numer seryjny. (71-0291)



Wydaję mi się, że to po prostu jeden z prototypów, tak jak jeden z Su-27 zamieszczony na tym forum.
Poszukam jeszcze o tym samolocie, ew. coś napiszę.

Tytuł: Odp: F-15
Wiadomość wysłana przez: some1 w Lutego 18, 2011, 22:17:07
Wystarczy wklepać sygnaturę zdjęcia do googla.
Tytuł: Odp: F-15
Wiadomość wysłana przez: Sundowner w Lutego 18, 2011, 22:33:18
Photoshop.


291 był prototypem wersji Strike Eagle:
http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/6/7/8/0889876.jpg (http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/6/7/8/0889876.jpg)


Kaczka i dysze pochodzą z programu badawczego STOL/MTD - ten był testowany na 290 (później z dyszami "3D" w programie ACTIVE):


(http://i302.photobucket.com/albums/nn94/Demo282/F15smtd02.jpg)
Tytuł: Odp: F-15
Wiadomość wysłana przez: marco w Marca 04, 2011, 22:02:36
Kilka fotek piętnastki i jednego fantoma :001:

Przelot nad krążownikiem Mińsk

Linki padły. Mazak.
Tytuł: Odp: F-15
Wiadomość wysłana przez: ff1987 w Marca 18, 2013, 21:30:00
Cytuj
US Air Force poinformowały o oblocie pierwszego F-15SA. Wydarzenie miało miejsce 20 lutego.


(http://www.altair.com.pl/files/news/photos/9/9947/fly-by-wire_f-15sa_130220-f-vc230-001.jpg)

Pierwsza maszyna dla Arabii Saudyjskiej - samolot pod względem wyposażenia przypomina F-15SG dla Singapuru, ma natomiast inny kamuflaż:

Cytuj
F-15SA będą wyposażone m.in. w radiolokator Raytheon APG-63(V)3 z anteną fazowaną, cyfrowe urządzenia walki elektronicznej i wskaźnik nahełmowy. Napęd stanowią silniki General Electric F-110-GE-129.


http://www.altair.com.pl/news/view?news_id=9947
Tytuł: Odp: F-15
Wiadomość wysłana przez: Kusch w Lutego 12, 2015, 21:28:19
F-15 zostaną znowu przystosowane do zestrzeliwania satelit:

http://www.space.com/28504-darpa-satellite-launching-jet-alasa-xs-1.html?cmpid=514630_20150210_40270116&adbid=10152631610356466&adbpl=fb&adbpr=17610706465

(http://www.dmitryshulgin.com/wp-content/uploads/2015/02/ALASA-Concept-1024x680.jpg)
Tytuł: Odp: F-15
Wiadomość wysłana przez: Solo-Wing Pixy w Lutego 12, 2015, 21:46:04
Hehe, na tym filmiku, co był w linku jedna rzecz mnie śmieszy. Mianowicie silniki ,,piętnastki" nadal słychać po tym, jak ta rakietka się od niej oddzieliła :P. Właściwie to przecież to nie ma niszczyć satelitów tylko wysyłać nowe :)
Tytuł: Odp: F-15
Wiadomość wysłana przez: Kusch w Kwietnia 11, 2016, 19:40:41
F-15C wróciły na Islandię do bazy Keflavik, co ciekawe przenoszą zasobniki Sniper dla identyfikacji intruzów z większej odległości, podczas wykonywania zadań Air Policing.

https://www.youtube.com/watch?v=Qysvg9Iam5s

(http://theaviationist.com/wp-content/uploads/2016/04/F-15-Iceland-taxi.jpg)
(http://theaviationist.com/wp-content/uploads/2016/04/F-15-Iceland.jpg)

Tytuł: Odp: F-15
Wiadomość wysłana przez: Kusch w Maja 28, 2018, 01:11:23
Nowy wyświetlacz w modernizowanych F-15C:

http://www.thedrive.com/the-war-zone/21081/the-usaf-has-quietly-added-large-multi-function-cockpit-displays-to-its-f-15c-fleet

(http://imagesvc.timeincapp.com/v3/foundry/image/?q=70&w=1440&url=https%3A%2F%2Ftimedotcom.files.wordpress.com%2F2018%2F05%2Fjjajd9222.jpg)

Tytuł: Odp: F-15
Wiadomość wysłana przez: Poko w Maja 28, 2018, 08:25:10
Wow! Ile to ma cali? Pewnie robi za dwa MFD w split-screenie. :)

[EDIT] Ano rzeczywiście ekran jest dzielony czasem nawet na więcej części:

(http://imagesvc.timeincapp.com/v3/foundry/image/?q=60&url=https%3A%2F%2Fs3.amazonaws.com%2Fthe-drive-staging%2Fmessage-editor%252F1527272898295-jjadj91.jpg)
Tytuł: Odp: F-15
Wiadomość wysłana przez: Freeman13 w Maja 28, 2018, 09:54:12
Kawał telewizora, było by już pod co podpiąć Xbox'a :D
Tytuł: Odp: F-15
Wiadomość wysłana przez: Rafi w Maja 02, 2023, 13:16:30
Pomału i te samoloty zaczynają odchodzić na emeryturę. Tu filmik z 2023.04.25 i ostatnie lądowanie egz. F-15C 86-0156, który ma na swoim koncie 2 zestrzelone MiG-i-29. 1999.03.26 podpułkownik Jeff "Claw" Hwang z 493.Eskadry Myśliwskiej ,,Grim Reapers''' stacjonującej w bazie RAF Lakenheath w Wielkiej Brytanii posłał do ziemi dwa serbskie migacze.
https://youtu.be/VT3G8JohzF8
https://spidersweb.pl/2023/05/samolot-ktory-zestrzelil-dwa-mig-29.html (https://spidersweb.pl/2023/05/samolot-ktory-zestrzelil-dwa-mig-29.html)

https://spidersweb.pl/_next/image?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2%2Fspidersweb%2F2023%2F04%2FJeff-Hwang-min-1000x643.jpg&w=1180&q=75
A teraz F-15 trafi do Narodowego Muzeum Sił Powietrznych USA w Dayton.
Tytuł: Odp: F-15
Wiadomość wysłana przez: Rafi w Sierpnia 14, 2025, 10:18:10
Podobna historia jak powyżej. 2025.08.13 do kolekcji Smithsonian’s National Air and Space Museum trafił F-15C 85-0114, na którym to kpt Cesar “Rico” Rodriguez zestrzelił w czasie "Pustynnej Burzy" w 1991 roku dwa irackie samoloty MiG-29.
https://x.com/i/status/1955696143418998816 (https://x.com/i/status/1955696143418998816)
https://x.com/airandspace/status/1955696143418998816?t=_SttpIzLhX7UsFuTsmQc0g&s=19 (https://x.com/airandspace/status/1955696143418998816?t=_SttpIzLhX7UsFuTsmQc0g&s=19)
https://airandspace.si.edu/stories/editorial/cesar-rico-rodriguez-and-f-15-eagle (https://airandspace.si.edu/stories/editorial/cesar-rico-rodriguez-and-f-15-eagle)
https://www.magnum-x.pl/artykul/cesar-antonio-rico-rodriguez-wspolczesny-lowca-mig-ow (https://www.magnum-x.pl/artykul/cesar-antonio-rico-rodriguez-wspolczesny-lowca-mig-ow)
Tytuł: Odp: F-15
Wiadomość wysłana przez: as.karo w Sierpnia 14, 2025, 22:36:54
...., na którym to kpt Cesar “Rico” Rodriguez zestrzelił w czasie "Pustynnej Burzy" w 1991 roku dwa irackie samoloty MiG-29.
Jednego zestrzelił, a drugiego wymanewrował ;).
Na kanale Yarnhub jest przedstawienie całej tej akcji: https://www.youtube.com/watch?v=y69ERL0l9tg
Polecam! Ogląda się to świetnie :).