Forum Miłośników Symulatorów Lotniczych

Lotnisko => Technika, wojskowość i zagadnienia militarne => Wątek zaczęty przez: Silesian w Sierpnia 20, 2006, 01:55:00

Tytuł: System oświetlenia w Cessnach 172/182 kontra Flashpoint
Wiadomość wysłana przez: Silesian w Sierpnia 20, 2006, 01:55:00
Mam wielką prośbę o wyjaśnienie mi działania systemu oświetlenia w Cessnach 172/182.

Podłożem mojego problemu nie jest właściwie realna sytuacja lecz „symulacja”  :004: tego samolotu w grze Flashpoint.
 Od zafascynowania w 2001 r stale coś w niej dłubie. Ostatnio powróciłem do porzuconego przed ponad 2 laty zamysłu poprawienia samolotu , który ma być w tej grze najpr. Cessną  182 Skylane . Jaki ułomny OFP jest każdy wie kto grał, więc poprawiać można właściwie wszystko.
Żaden to  Flight Sim ale przynajmniej można zmienić wrzażenie wizualne jak np kokpit :
(http://silesian.akcja.pl/SCESSNA/SCESSNAnc1.jpg)

Pomijając marną jakość wykonania, to model Cessny w tej grze jest chyba jakąś hybrydą kilku typów (172 i 182) i wersji.

Wracając do tematu to chciałbym wykonać realistycznie działające oświetlenie do tej gry. Proszę o zweryfikowanie czy tak wygląda system oświetlenia w Cessnach 172/182.

1. Czerwone światło na stateczniku pionowym o ile się nie mylę jest to tzw. Bacon (BCN) czyli światło informujące o włączonym silniku
– a może jest to światło antykolizyjne ?
Świeci zapewne pulsacyjnie.
- Czy w cessnach  172/182 bywa to światło zdublowane na spodzie kadłuba ?

2. Pozycyjne światła nawigacyjne na zakończeniu skrzydeł. Na lewej stronie czerwone a na prawej zielone. Świecą światłem ciągłym.

3. Stroboskopowe światła antykolizyjne na zakończeniu skrzydeł i na ogonie lub końcówce steru kierunku. Właściwie nie świecą lecz emitują „błyski”
- Czy powinny to być pojedyncze impulsy świetlne czy może szybki podwójny (2) impuls i przerwa ?
- Czy światło na ogonie lub końcówce steru kierunku to też stroboskop czy lampa z białym światłem ciągłym ?

4. Teraz mój największy dylemat czyli zestaw 2 reflektorów. Cessna Bisu ma ich tu 4, choć w grze świecą tylko 2 (1 z przodu i 1 w skrzydle)
(http://silesian.akcja.pl/THE%20BEST/NCessna1.JPG)
Żaden z podobnych  znanych mi modeli Cessny nie ma jednocześnie 2 reflektorów pod śmigłem(C 172) i 2 w skrzydle(C 182). Biorąc pod uwagę, że autorom modelu za wzór posłużył realny samolot to może jakiś majsterkowicz robiąc remont wykonał taki „rozświetlony” samolot” – przepisy lotnicze chyba nie regulują ilości dopuszczalnych świateł? - W samochodach np można mieć chyba tylko 6 halogenów.
Zakładam, że są to tzw. landing lights, ale istnieją też jeszcze tzw. taxi light.
Czy ktoś mógłby mi wyjaśnić jak to jest w tego typu cessnach? Czy piloci cessn latają mając włączone te światła w nocy lub też za dnia ?   

5. Coś pominąłem ?

Parę innych widoków jednej z moich wersji malowania:
(http://silesian.akcja.pl/THE%20BEST/NCessna2.JPG)
(http://silesian.akcja.pl/THE%20BEST/NCessna3.GIF)

Praca się nie zmarnuje bo będzie ją można przenieść do następcy OFP -Armed Assault.
Tytuł: Odp: System oświetlenia w Cessnach 172/182 kontra Flashpoint
Wiadomość wysłana przez: PZl Belfegor w Sierpnia 20, 2006, 13:01:39
Na stateczniku pionowym jest beacon (inaczej anti-collision), informuje o włączaniu silnika. Zapalane przed uruchomieniem, wyłączane po wyłączeniu silnika. Światło czerwone, obrotowe. W Cessnie 172 na szczycie statecznika pionowego, w innych samolotach może też być pośrodku na górze i na dole kadłuba.

Światła nawigacyjne (pozycyjne). Czerwone na lewym skrzydle, zielone na prawym, białe u podstawy statecznika pionowego, bądź na jego szczycie. Świecą światłem ciągłym. Włączane, gdy załoga jest na pokładzie.

Stroboskopy-dwa szybkie błyski, przerwa, znowu dwa szybkie błyski. Umieszczone na końcówkach skrzydeł. Włączane  przed zajęciem pasa, zapalone podczas lotu, wyłączane po opuszczeniu pasa.

Prawdziwe Cessny mają albo 2 światła (taxi i landing) na skrzydle, albo z przodu. Tutaj to jakiś mix. Zasada:taxi do kołowania (włączane, kiedy samolot jest w ruchu, wyłączane, gdy samolot zatrzymuje się na dłużej), landing do startu i lądowania (wyłączane po starcie na FL100, włączane do lądowanie też na FL100, zależy też od polityki linii).

Są jeszcze światła logo, recognition, runway turnoff, wing, wheel well, formation i pewnie jeszcze kilka, ale w Cessnie ich po prostu nie ma :001:
PS
Rozlokowanie budzików w tej Cessnie mnie przeraża :003:
Tytuł: Odp: System oświetlenia w Cessnach 172/182 kontra Flashpoint
Wiadomość wysłana przez: Silesian w Sierpnia 20, 2006, 16:38:10
Bardzo dziękuję za szybką i merytoryczną odpowiedź.
Tytuł: Odp: System oświetlenia w Cessnach 172/182 kontra Flashpoint
Wiadomość wysłana przez: PZl Belfegor w Sierpnia 20, 2006, 18:34:04
Jeszcze ułóż wskaźniki w jakiś normalny sposób (T):
1 (http://airliners.net/open.file?id=1052250&WxsIERv=Prffan%20172A%20Fxlunjx%20100%20VV&Wm=0&WdsYXMg=Hagvgyrq&QtODMg=Va%20Syvtug&ERDLTkt=HFN%20-%20Abegu%20Pnebyvan&ktODMp=Znl%202006&BP=0&WNEb25u=Nyrk%20ZpZnuba&xsIERvdWdsY=A733XG&MgTUQtODMgKE=Cvpxvat%20bhe%20jnl%20guebhtu%20gur%20G-fgbezf%20ba%20bhe%20jnl%20gb%20cvpx%20hc%20n%20arj%20nvecynar.%20V%20arire%20ernyvmrq%20ubj%20tbbq%20gur%20ivfvovyvgl%20bhg%20bs%20gur%20172%20vf%21&YXMgTUQtODMgKERD=30173&NEb25uZWxs=2006-05-26&ODJ9dvCE=&O89Dcjdg=17268358&static=yes&width=1024&height=695&sok=JURER%20%20%28nvepensg_trarevp%20%3D%20%27Prffan%20172%20Fxlunjx%2FPhgynff%2FUnjx%20KC%20%28G-41%2FZrfpnyreb%29%27%20BE%20nvepensg_trarevp%20%3D%20%27Ervzf%20S172%20Fxlunjx%2FErvzf%20Ebpxrg%2FUnjx%20KC%27%20BE%20nvepensg_trarevp%20%3D%20%27Prffan%20175%20Fxlynex%27%20BE%20nvepensg_trarevp%20%3D%20%27Prffan%20177%20Pneqvany%27%20BE%20nvepensg_trarevp%20%3D%20%27Ervzf%20S177ET%20Pneqvany%20ET%27%20BE%20nvepensg_trarevp%20%3D%20%27Prffan%20182%20Fxlynar%27%20BE%20nvepensg_trarevp%20%3D%20%27QVASVN%20N-182%27%20BE%20nvepensg_trarevp%20%3D%20%27Ervzf%20S182%20Fxlynar%27%29%20%20BEQRE%20OL%20ivrjf%20QRFP&photo_nr=5&prev_id=1057817&next_id=0606391&tbl=COCKPIT&size=L)
2 (http://airliners.net/open.file?id=0181396&WxsIERv=Prffan%20172C%20Fxlunjx%20VV&Wm=0&WdsYXMg=Hagvgyrq&QtODMg=Ornire%20Snyyf%20-%20Ornire%20Pbhagl%20%28OSC%20%2F%20OIV%29&ERDLTkt=HFN%20-%20Craaflyinavn&ktODMp=Nhthfg%205%2C%202001&BP=0&WNEb25u=Fgrcura%20QrNatryvf&xsIERvdWdsY=A65032&MgTUQtODMgKE=Bcrengrq%20ol%20Ornire%20Inyyrl%20Sylvat%20Pyho.%20Prffan%2065032%27f%20%22syvtug%20qrpx%22&YXMgTUQtODMgKERD=24527&NEb25uZWxs=2001-08-08&ODJ9dvCE=&O89Dcjdg=17275672&static=yes&width=1024&height=780&sok=JURER%20%20%28nvepensg_trarevp%20%3D%20%27Prffan%20172%20Fxlunjx%2FPhgynff%2FUnjx%20KC%20%28G-41%2FZrfpnyreb%29%27%20BE%20nvepensg_trarevp%20%3D%20%27Ervzf%20S172%20Fxlunjx%2FErvzf%20Ebpxrg%2FUnjx%20KC%27%20BE%20nvepensg_trarevp%20%3D%20%27Prffan%20175%20Fxlynex%27%20BE%20nvepensg_trarevp%20%3D%20%27Prffan%20177%20Pneqvany%27%20BE%20nvepensg_trarevp%20%3D%20%27Ervzf%20S177ET%20Pneqvany%20ET%27%20BE%20nvepensg_trarevp%20%3D%20%27Prffan%20182%20Fxlynar%27%20BE%20nvepensg_trarevp%20%3D%20%27QVASVN%20N-182%27%20BE%20nvepensg_trarevp%20%3D%20%27Ervzf%20S182%20Fxlynar%27%29%20%20BEQRE%20OL%20ivrjf%20QRFP&photo_nr=9&prev_id=1060025&next_id=0779539&tbl=COCKPIT&size=L)
3 (http://airliners.net/open.file?id=0741701&WxsIERv=Prffan%20172A%20Fxlunjx&Wm=0&WdsYXMg=Hagvgyrq&QtODMg=Va%20Syvtug&ERDLTkt=Fbhgu%20Nsevpn&ktODMp=Bpgbore%2016%2C%202004&BP=1&WNEb25u=Fira%20Qr%20Orirer&xsIERvdWdsY=MF-BTZ&MgTUQtODMgKE=Ubj%20ybj%20pna%20lbh%20tb%3F...%20Ybj%20yriry%20bire%20gur%20ornpu%20ng%20Oybhoretfgenaq%20jvgu%20n.arg%20fperrare%20Pca360%20ng%20gur%20pbagebyf.%20Vafgehpgbe%20Qvpx%20rawblf%20rirel%20zvahgr%20bs%20gur%20syvtug.&YXMgTUQtODMgKERD=12375&NEb25uZWxs=2004-12-24&ODJ9dvCE=&O89Dcjdg=17273118&static=yes&width=1024&height=689&sok=JURER%20%20%28nvepensg_trarevp%20%3D%20%27Prffan%20172%20Fxlunjx%2FPhgynff%2FUnjx%20KC%20%28G-41%2FZrfpnyreb%29%27%20BE%20nvepensg_trarevp%20%3D%20%27Ervzf%20S172%20Fxlunjx%2FErvzf%20Ebpxrg%2FUnjx%20KC%27%20BE%20nvepensg_trarevp%20%3D%20%27Prffan%20175%20Fxlynex%27%20BE%20nvepensg_trarevp%20%3D%20%27Prffan%20177%20Pneqvany%27%20BE%20nvepensg_trarevp%20%3D%20%27Ervzf%20S177ET%20Pneqvany%20ET%27%20BE%20nvepensg_trarevp%20%3D%20%27Prffan%20182%20Fxlynar%27%20BE%20nvepensg_trarevp%20%3D%20%27QVASVN%20N-182%27%20BE%20nvepensg_trarevp%20%3D%20%27Ervzf%20S182%20Fxlynar%27%29%20%20BEQRE%20OL%20ivrjf%20QRFP&photo_nr=11&prev_id=0779539&next_id=1026970&tbl=COCKPIT&size=L)
Może pomyślisz nad wymodelowaniem jakiegoś samolotu Do FSa :004:?

Tytuł: Odp: System oświetlenia w Cessnach 172/182 kontra Flashpoint
Wiadomość wysłana przez: BigMac w Sierpnia 20, 2006, 18:54:10
Jeszcze ułóż wskaźniki w jakiś normalny sposób (T):
1 (http://airliners.net/open.file?id=1052250&WxsIERv=Prffan%20172A%20Fxlunjx%20100%20VV&Wm=0&WdsYXMg=Hagvgyrq&QtODMg=Va%20Syvtug&ERDLTkt=HFN%20-%20Abegu%20Pnebyvan&ktODMp=Znl%202006&BP=0&WNEb25u=Nyrk%20ZpZnuba&xsIERvdWdsY=A733XG&MgTUQtODMgKE=Cvpxvat%20bhe%20jnl%20guebhtu%20gur%20G-fgbezf%20ba%20bhe%20jnl%20gb%20cvpx%20hc%20n%20arj%20nvecynar.%20V%20arire%20ernyvmrq%20ubj%20tbbq%20gur%20ivfvovyvgl%20bhg%20bs%20gur%20172%20vf%21&YXMgTUQtODMgKERD=30173&NEb25uZWxs=2006-05-26&ODJ9dvCE=&O89Dcjdg=17268358&static=yes&width=1024&height=695&sok=JURER%20%20%28nvepensg_trarevp%20%3D%20%27Prffan%20172%20Fxlunjx%2FPhgynff%2FUnjx%20KC%20%28G-41%2FZrfpnyreb%29%27%20BE%20nvepensg_trarevp%20%3D%20%27Ervzf%20S172%20Fxlunjx%2FErvzf%20Ebpxrg%2FUnjx%20KC%27%20BE%20nvepensg_trarevp%20%3D%20%27Prffan%20175%20Fxlynex%27%20BE%20nvepensg_trarevp%20%3D%20%27Prffan%20177%20Pneqvany%27%20BE%20nvepensg_trarevp%20%3D%20%27Ervzf%20S177ET%20Pneqvany%20ET%27%20BE%20nvepensg_trarevp%20%3D%20%27Prffan%20182%20Fxlynar%27%20BE%20nvepensg_trarevp%20%3D%20%27QVASVN%20N-182%27%20BE%20nvepensg_trarevp%20%3D%20%27Ervzf%20S182%20Fxlynar%27%29%20%20BEQRE%20OL%20ivrjf%20QRFP&photo_nr=5&prev_id=1057817&next_id=0606391&tbl=COCKPIT&size=L)

Na tej fotce, po stronie drugiego pilota są takie dwa kółka na desce wyglądające jak jakieś głośniki :) Co to jest?
Tytuł: Odp: System oświetlenia w Cessnach 172/182 kontra Flashpoint
Wiadomość wysłana przez: Sundowner w Sierpnia 20, 2006, 18:55:22
Miejsce na dodatkowe zegary
Tytuł: Odp: System oświetlenia w Cessnach 172/182 kontra Flashpoint
Wiadomość wysłana przez: PZl Belfegor w Sierpnia 21, 2006, 16:11:32
Cytuj
Miejsce na dodatkowe zegary
Jakby ktoś zapragnął wstawić sobie np. drugi ADF.
Wczoraj napisałem:
Cytuj
Stroboskopy-dwa szybkie błyski, przerwa, znowu dwa szybkie błyski. Umieszczone na końcówkach skrzydeł. Włączane  przed zajęciem pasa, zapalone podczas lotu, wyłączane po opuszczeniu pasa.
Jednak dziś widziałem dwie Cessny,i w obu strobe to był pojedynczy błysk (a w FS mam podwójne). To jak to jest?

I czy jakiś alte eksperten może wie, w czym różni się oświetlenie maszyn wojskowych od cywilnych (chyba w wojskowych światła pozycyjne migają, ale to jedyne, co wiem)?
Tytuł: Odp: System oświetlenia w Cessnach 172/182 kontra Flashpoint
Wiadomość wysłana przez: Silesian w Sierpnia 23, 2006, 11:15:04
Wczoraj napisałem:Jednak dziś widziałem dwie Cessny,i w obu strobe to był pojedynczy błysk (a w FS mam podwójne). To jak to jest?
To może zależeć od modułu sterujacego tymi światłami, inna sprawa czy kwestie działania tych świateł regulują jakieś przepisy lotnicze ? Jeżeli mamy tu dowolność to wydaje mi się, że podwójny błysk daje lepszy efekt.

Jeszcze ułóż wskaźniki w jakiś normalny sposób (T):
To jest przetexturowany standardowy kokpit z gry  :001:
Tytuł: Odp: System oświetlenia w Cessnach 172/182 kontra Flashpoint
Wiadomość wysłana przez: PZl Belfegor w Sierpnia 23, 2006, 11:54:10
To może zależeć od modułu sterujacego tymi światłami, inna sprawa czy kwestie działania tych świateł regulują jakieś przepisy lotnicze ? Jeżeli mamy tu dowolność to wydaje mi się, że podwójny błysk daje lepszy efekt.
Ja niestety nic nie znalazłem na temet przepisów :005:
Cytuj
To jest przetexturowany standardowy kokpit z gry  :001:
Czyli radosna twórczość panów z Bohemii, grzebać w modelu zapewne się nie da?
Tytuł: Odp: System oświetlenia w Cessnach 172/182 kontra Flashpoint
Wiadomość wysłana przez: Silesian w Sierpnia 28, 2006, 23:29:51
Po upadku kilku mitów o „niemożliwym” i wydaniu kilku narzędzi jest to bardzo otwarta gra na wszelkie zmiany. Z przerobienie tego kokpitu też nie byłoby większych problemów.

Według mnie nie ma to jednak sensu
- cały ten model jest ułomny (jak i gra ma 6 lat)
- najlepiej byłoby zrobić nowy lecz z tym lepiej poczekać bo jesteśmy w „przeddzień” (X.06) wydania następcy OFP, może tam będzie lepszy model.
ArmA ma znacznie ulepszony model lotu (półrealistyczny, można wykonywać akrobacje)

Tu mamy piękny przykład wierności modelu
(http://www.carenado.com/html/182Q30c.jpg)

Z texturami tej jakości nie ma problemu i w OFP (np moj kokpit) a w ArmA nie powinno być i z modelem biorąc pod uwagę zapowiedzi BIS
BRDM (http://www.ofp.bmj.pl/phpnews/images/armass_renderowanie_pic5.jpg)
Mi17 (http://www.armedassault.pl/news/upload/new_arma_03.jpg)
Blackhawk (http://www.armedassault.pl/news/upload/ArmAofpinfo3.jpg)