Forum Miłośników Symulatorów Lotniczych
Lotnisko => Współczesne lotnictwo wojskowe => Wątek zaczęty przez: Kusch w Stycznia 06, 2007, 09:39:30
-
Hmmm bardzo dziwne Su-24 Kazachstanu. Proszę zwrócić uwagę na miejsce pod owiewką gdzie normalnie znajduje się sonda do pobierania paliwa, oraz na goleń podwozia. Widzę tam jakby czujniki podczerwieni TP-23. Czy ja coś przeoczyłem czy ten samolot posiadał takie geraty wcześniej? I w ogóle co to takiego:
(http://www.mig-21.de/bilder/publikationen/l+k0606_13.jpg)
Tutaj ta sama wersja w barwach WWS:
(http://www.suchoj.com/ab1953/Su-24/images/Su-24_17.jpg)
(http://www.suchoj.com/ab1953/Su-24/images/Su-24_15.jpg)
Wiem John, że Wy będziecie wiedzieć :004: Tylko mi nie mówcie, że to Su-24MP :003:
EDIT:
Ok już sam sobie znalazłem :D
To po prostu stara jak świat wersja Su-24 :D Pod owiewką rzeczywiście znajduje się termonamiernik, pózniej zastąpiono go stacją MAK a w to miejsce zamonotowano sondę do pobierania paliwa. Natomiast okienko pod spodem kadłuba to wczesna wersja termowizora, zastąpionego pózniej stacją Kaira.
-
Te okienka zamontowane pod kadłubem, tuż obok golenia głównego podwozia, w postaci wysięgnika zawierają aparaturę z czujnikami aparatury optycznej Czajka służącej bardziej do nawigacji w trudnych warunkach atmosferycznych niż celowania, jak to ma miejsce w przypadku stacji Kaira, i z tego co wiem to nie jest to system termowizyjny (po prostu jest za mały :) takie urządzenia zajmują trochę miejsca nawet dziś), ale posiada zamontowane geraty coś na kształt filtrów przeciwmgielnych etc. Drugim urządzeniem zamontowanym na tym wysięgniku jest pasywna aparatura Filin, umożliwiająca wykrywanie stacji i zaprogramowanie rakiety H-28. Z widocznych cech charakterystycznych wczesnych Su-24 to można dodać jeszcze fakt iż samoloty pierwszych kilku serii produkcyjnych nie posiadały również zasobnika ze spadochronem hamującym. Gdzieś miałem ładne rysuneczki z poszczególnymi seriami produkcyjnymi Su-24 i Su-24M, jak znajdę to zamieszczę i postaram się je krótko opisać jeśli to kogoś interesuje, być może nawet w osobnym wątku.
Co do Su-24MP, to faktem jest że trudno go odróżnić wizualnie jak jasna cholera od Su-24MR (taki sam kształt przednich osłon radioprzeźroczystych etc.), ale jest to wykonalne wbrew pozorom :004: Ciekawostką jest na przykład to iż Ukraina eksploatuje około 12 sztuk tych samolotów (odziedziczonych z jednostki bazującej w Neu-Welzow w NRD), a ponieważ jeden z nich (prawdopodobnie ma nr boczny 48, ale to wymaga sprawdzenia) ma trochę inne malowanie od pozostałych i jest jednocześnie najczęściej fotografowanym egzemplarzem, zatem tak się sprytnie zakamuflował iż jest nagminnie mylony przez większość lotniczych spotterów-pasjonatów z Su-24MR :D
Może faktycznie, coby tutaj już nie śmiecić i irytować moderatorów, postawię osobny wątek o rodzinie Su-24, gdzie można by zebrać do kupy różne ciekawostki związane z tym samolotem.
-
Odgrzewając stary temat, pozwolę sobie przekleić tutaj z Sił Powietrznych Rosji i [...] (http://www.il2forum.pl/index.php?topic=6614.msg209090#msg209090) elementy modernizacji Fencerów do standardu Su-24M2, podane przez Czesia, coby nie zaginęły w tamtym wątku :001:
Wskaźnik kineskopowy OR-4TM jako element Specjalizowanego Podsystemu Wyliczającego dla Su-24M - SWP-24:
(http://forum.keypublishing.co.uk/attachment.php?attachmentid=159590&d=1199372546)
(http://img33.imageshack.us/img33/9805/gefest.jpg)
Na jego bazie powstały urządzenia dla Tu-22M3 (SWP-24-22), MiG-27 (SWP-24-27) i Ka-50 (SWP-24-50).
(http://forum.keypublishing.co.uk/attachment.php?attachmentid=159593&d=1199372546)
Przy okazji wyświetlacz przezierny KAI-24 i jego możliwości:
(http://forum.keypublishing.co.uk/attachment.php?attachmentid=159594&d=1199372546)
I jeszcze ode mnie kilka zdjęć:
(http://img62.imageshack.us/img62/1875/041w.th.jpg) (http://img62.imageshack.us/i/041w.jpg/) (http://img62.imageshack.us/img62/8819/042r.th.jpg) (http://img62.imageshack.us/i/042r.jpg/)
-
Większość wtajemniczonych pewnie wie, że Su-24 miały prawie takie same silniki jak Su-22.Różniły się tylko tym, że były przystosowane do pracy w "parze", czyli pewnie miały zamontowane jakieś dodatkowe agregaty pozwalające na wspólną pracę.
Podobno kiedyś jeden z takich egzemplarzy przez pomyłkę trafił do Polski.
-
Też tą historię słyszałem. Silniki izd. 89 były produkowane w trzech wersjach AL-21F3/F3S/F3T. Prawdopodobnie F3S był dla samolotów serii S - S-22/32/54, a F3T dla samolotów T - T-6 czyli Su-24. Pewnie wersja T była synchronizowana wałkiem. Teraz zastanawia mnie, czemu w spisach występuje wersja bez literki AL-21F3 :011:
-
Gdzieś mi świta po głowie że niektóre odmiany bombowe (albo serie produkcyjne?) MiGa-23 B/BN były napędzane silnikami AL21F3
-
Prototypy MiGa-23B miały AL-21F, BNy już na 100% latały na silnikach Tumańskiego, dokładnie R-29B-300, jako że pierwszeństwo do silników Saturna miały Su-24.
-
Silnik 89 jak każdy inny jest zbudowany głównie ze stali różnych gatunków o różnych właściwościach. W niektórych formularzach eksploatacyjnych silnika AL-21F3 można znaleźć bardzo ciekawe wyszczególnienie innych metali użytych do jego budowy.
Silnik 89S:
Złoto - 1,680 gr;
Srebro - 445,317 gr;
Pallad - 0,233 gr;
Aluminium - 121,42 gr;
Magnez - 54,8 gr;
Miedź - 14,43 kg;
Nikiel - 1,05 kg;
Tytan - 335,3 kg;
Silnik 89T:
Złoto - 1,680 gr;
Srebro - 445,317 gr;
Pallad - 0,233 gr;
Aluminium - 119,97 kg;
Magnez - 51,25 kg;
Miedź - 14,62 kg;
Nikiel - 1,05 kg;
Tytan - 333,63 kg.
Ile dają za tytan w skupie? :020:
-
Kabina Su-24M2
(http://img514.imageshack.us/img514/7820/su24mk1kabina.jpg)
-
Rosyjski instruktor przeprowadzający szkolenie pilotów na algierskich Su-24MK2:
(http://img177.imageshack.us/img177/2156/novo07.jpg)
Inne algierski Su-24MK2:
(http://i2.guns.ru/forums/icons/forum_pictures/001834/1834840.jpg)
(http://i62.servimg.com/u/f62/11/02/97/60/sans_t14.jpg)
(http://i2.guns.ru/forums/icons/forum_pictures/001834/1834842.jpg)
(http://i2.guns.ru/forums/icons/forum_pictures/001834/1834862.jpg)
-
Su-24 jako tankowiec. Szukałem wyraźnego zdjęcia tego ustrojstwa do tankowania i znalazłem.
(http://worldweapon.ru/images/sam/su24/su24_23.jpg)
-
Zmodernizowane Su-24M2 z Lipiecka o nr taktycznych #42, #44 oraz #48. Napis pod charakterystycznym logo z czerwonym bykiem głosi "Wsiegda!" i jest to motto Lipieckich eskadr.
(http://img707.imageshack.us/img707/5927/1100498.th.jpg) (http://img707.imageshack.us/i/1100498.jpg/)
(http://img339.imageshack.us/img339/2632/1383954.th.jpg) (http://img339.imageshack.us/i/1383954.jpg/)
(http://img18.imageshack.us/img18/1681/1568414.th.jpg) (http://img18.imageshack.us/i/1568414.jpg/)
Sposób na rozpoznanie tej wersji jest dość prosty: od zwykłych Su-24M wersję Su-24M2 odróżniają charakterystyczne duże zasobniki na górze, umieszczone z tyłu po obu stronach steru kierunku, kryjące m.in. systemy samoobrony. Zwykłe Su-24M jak choćby ten nr #40 ich nie mają.
(http://img339.imageshack.us/img339/8688/ordinary2su24m.th.jpg) (http://img339.imageshack.us/i/ordinary2su24m.jpg/)
-
Świeże Su-24MK dla Algierii... Janku czy Twoje bystre oko podpowie mi czy one już są po modernizacji do standardu Su-24M2?
(http://img515.imageshack.us/img515/2904/7ff8426bdd2c.jpg)
(http://img249.imageshack.us/img249/4716/35c085885f0c.jpg)
(http://img7.imageshack.us/img7/3231/37acb42f8b96.jpg)
(http://img406.imageshack.us/img406/749/a55a9085f4ef.jpg)
(http://img521.imageshack.us/img521/7596/c716052940a9.jpg)
(http://img10.imageshack.us/img10/482/feb24b2d212d.jpg)
-
Prawdopodobnie tak, choć z wyglądu zewnętrznego różnią się od rosyjskich Su-24M2 - nie mają na przykład wspomnianych wcześniej charakterystycznych dodatkowych kontenerów zabudowanych na górnej części kadłuba, z obu stron statecznika pionowego. W zasadzie wyglądają z zewnątrz prawie jak zwykłe Su-24MK, diabeł pewnie tkwi w jakiś drobnych, mało rzucających się w oczy szczegółach :001:
Warto przy tym pamiętać że zmodernizowane samoloty Su-24MK w wariancie proponowanym dla Algierii najprawdopodobniej noszą obecnie oznaczenie Su-24bis. Nieco wcześniej pojawiało się również oznaczenie Su-24MK2. W co one dokładnie są wyposażone to niestety trudno mi powiedzieć, podejrzewam jednak że pod tym względem również mogą się nieco różnić od rosyjskich Su-24M2. Ciekawe czy w wojskach lotniczych tego kraju wdrożono choćby wspomniany wcześniej SWP-24?
Swoją drogą rozmowy nt. modernizacji algierskich Su-24MK rozpoczęto już w czerwcu 2000 roku. Przy okazji kraj ten wyraził zainteresowanie odbiorem dodatkowych 22 używanych egzemplarzy (sic!) Su-24M, pochodzących z zapasów WWS. Za dostawy miała być odpowiedzialna rosyjska spółka "Promexport". Kompania Gefest&T oraz zakłady NAPO z Nowosybirska, twórcy modernizacji, do końca 2001 roku wyremontowały oraz zmodernizowały 5 rosyjskich Su-24M do standardu Su-24M2 oraz co najmniej 7 dalszych samolotów tego typu należących do Algierii.
Ostatecznie w latach 2002-2005 kraj ten odebrał z NAPO wszystkie zmodernizowane egzemplarze Su-24MK2 i przyjęto je na uzbrojenie w Algierii jako Su-24bis.
Nieco później, uzupełniono flotę o jeszcze 3 dodatkowe egzemplarze Su-24bis z Rosji, dostarczone przez NAPO.
Co interesujące, podobno wyremontowano i zmodernizowano w NAPO także 12 innych samolotów Su-24MK posiadanych przez Algierię, zakupionych jeszcze wiele lat wcześniej w Związku Radzieckim.
Rezultat dostaw jest taki że Algieria ma całkiem pokaźną flotę Fencerów:
- 12 x Su-24MK dostarczonych w latach 1988-1994 z ZSRR;
- 25 x Su-24MK2 (Su-24Bis) pochodzące z zapasów WWS, dostarczone w latach 2002-2005;
- 4 x Su-24MR, zakupione na Ukrainie w latach 1997-1999;
- 2 x Su-24MP, do kompletu wariant walki radioelektronicznej, również pochodzące z Ukrainy;
Uwzględniając jeszcze remont i modernizację pierwszego tuzina Fencerów, w sumie mamy bagatela 37 x Su-24bis + 4 x Su-24MR + 2 x Su-24MP. Na uzbrojeniu widać że też nie oszczędzali i mają chyba... trzecią lub czwartą flotę Fencerów na świecie, za Rosją, Ukrainą i Białorusią. Nieźle, co nie? :001:
BTW. Dzięki za zdjęcia :023:
-
Dzięki wielkie Janku za jak zwykle wyczerpującą odpowiedź...
Jakby nie było Ci Algierczycy montują/mają zmontowaną niezłą flotę ;)
-
Zapomniałem tylko dodać że w linii są bodajże łącznie 34 sztuki na dzień dzisiejszy: ok. 30 x Su-24Bis oraz 4 Su-24MR.
Przy okazji - tankowanie Su-24M z podwieszanego agregatu tankującego UPAZ-A. Nawet nie wiedziałem że jest na nim oświetlenie sygnalizacyjne :001:
(http://img192.imageshack.us/img192/1733/98692195.jpg)
(http://img171.imageshack.us/img171/1650/80950814.jpg)
-
Widok z wyświetlacza przeziernego Su-24M:
(http://img43.imageshack.us/img43/6641/37326246.jpg)
-
Widok z wyświetlacza przeziernego Su-24M:
No właśnie widziałem coś takiego
(http://aerospace.boopidoo.com/philez/Su-15TM%20PICTURES%20&%20DOCS/Overscan's%20guide%20to%20Russian%20Military%20Avionics_archivos/relyief-display.jpg)
Podobno to z radaru uprzedzeń o zderzeniu Reljef (ten na dole).
(http://aerospace.boopidoo.com/philez/Su-15TM%20PICTURES%20&%20DOCS/Overscan's%20guide%20to%20Russian%20Military%20Avionics_archivos/orion.jpg)
-
Atak na cele naziemne. Widać pociski opuszczające wyrzutnie. Nie byłem do końca świadom pod jakim kątem się to wykonuje.
(http://img682.imageshack.us/img682/2093/001fd04b8f4d0bd3a01003.jpg) (http://img682.imageshack.us/i/001fd04b8f4d0bd3a01003.jpg/)
-
Filmik z Su-24M2, widać wiele fajnych szczegółów zwłaszcza jak wygląda teraz praca nowych urządzeń na stanowisku szturmana
http://www.youtube.com/watch?v=jSNx18-eXcQ (http://www.youtube.com/watch?v=jSNx18-eXcQ)
-
Nieźle foxbat155 pojechałeś z tym filmikiem, dzięki :001:
Interesujący jest zwłaszcza obraz przekazywany z istniejącej stacji Kajra-24 przez kanał telewizyjny na wskaźnik OR4-TM.
-
http://www.youtube.com/watch?v=PIBmqiwsueM (http://www.youtube.com/watch?v=PIBmqiwsueM)
Atrakcji technicznych niewiele, ale za to suczka pięknie sunie tuż nad chmurami.
http://www.youtube.com/watch?v=lW8ft__sn7w (http://www.youtube.com/watch?v=lW8ft__sn7w)
Natomiast w tym filmiku w niektórych momentach zapisy z górnego wyświetlacza szturmana w M2.
-
Zrzut ze wskaźnika telewizyjnego OR4-TM:
(http://img52.imageshack.us/img52/5143/sttureb60qbryyxdygc4q.jpg)
-
Zdjęcie marzenie :karpik
(http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/middle/9/2/8/1696829.jpg)
http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/9/2/8/1696829.jpg (http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/9/2/8/1696829.jpg)
-
No niezłe... Mnie z kolei spodobało się to 'unikalne' malowanie na tym egzemplarzu MR:
(http://spotters.net.ua/files/images/0000028735_large.jpeg)
I pytanko o tę unikalność... To malowanie to tylko mi nie jest znane czy może podobny ruch jak na innych statkach powietrznych, że specjalnie z okazji parady :011: (malowanie wydaje się być lekko zużyte...)
-
To jest Su-24MR w malowaniu specjalnym, demonstrowany jeszcze w 1992 roku na Mosaeroshow w Moskwie więc motyw jest dosyć stary ;)
-
O - to nawet coś przed MAKS'em było :) Teraz już wiem co...
Pewnie samolot kwitnie tam od tego 1992. Maszyna wyleciała teraz po to aby 'popstrykać' fotki T-50 w nowym malowanku :)
-
Jeśli dobrze widzę, to maszyna z tego ślicznego zdjęcia posiada dwa kontenery po bokach usterzenia pionowego, będące charakterystycznym elementem Su-24M2:
(http://airwar.ru/image/idop/bomber/su24m/su24m-1.jpg)
Przy okazji - jaka jest minimalna wysokość lotu profilowego w trybie automatycznym/ręcznym dla Su-24?
-
Przy okazji - jaka jest minimalna wysokość lotu profilowego w trybie automatycznym/ręcznym dla Su-24?
Ręcznie pewnie jakieś 2,10 przy rozbiegu, tyle chyba ma goleń podwozia :)
A na poważnie wg. p. Butowskiego wymagania jakie postawili wojskowi to 1400 km/h przy 200m. Su-24 spełniał to bez podwieszeń a Su-24M z podwieszeniami wyciąga 1200 km/h, więc 200m to raczej pewnik na automacie.
Jakoś nie znalazłem inny wysokości. Ręcznie to pewnie tak nisko jak pilot da radę.
-
Właśnie owe 200 m trochę mi nie pasuje skoro Tornado IDS wyciągał w trybie automatycznym 60 m, a w ręcznym 30 m (co nie znaczyło, że nie można było niżej). Oba te samoloty miały dodatkowe stacje do śledzenia rzeźby terenu, czyli można by przypuszczać, że owe 200 m dla Su-24 to nie jest jego dolna granica możliwości tylko bardziej wartość stosowana do obliczeń.
-
Jak koledzy zauważyli słusznie sterowanie samolotami Su-24 i Su-24M mogło odbywać się ręcznie lub automatycznie, odpowiadały za to elementy kompleksu nawigacyjno-celowniczego PNS-24 Tigr (PNS-24M Tigr-M).
Całość sprzężona była z systemem automatycznego sterowania SAU-6 (SAU-6M) zapewniającego sterowanie względem trzech osi i używanego przede wszystkim w lotach na niskim pułapie, a także wiele innych zadań charakterystycznych dla SAU, wyregulowanego poprzez odpowiednie ustawienia reżimów pracy: wprowadzanie automatycznych korekt, tłumienie i kompensacja drgań etc. Z SAU sprzężone były też urządzenia ARU-11A, ARZ-1, wzmacniacze hydrauliczne RM-130 i KAU-120 i wiele innych podsystemów. Całość podpięta była pod legendarny już w radzieckich samolotach komputer pokładowy BCWM CWU-10-058K "Orbita-10", w Su-24M była to seria BCWM "Orbita-20" już kolejnego pokolenia o ile dobrze pamiętam. Sprężynowy mechanizm ARZ-1 zapewniał odpowiednią do sytuacji czułość i zakres wychyleń sterownic.
Tak w ogóle to warto pamiętać że system sterowania samolotem pozwalał w razie potrzeby na sterowanie z obu miejsc załogi w kokpicie. Poza tym SAU-6 zapewniał bezpieczne zwiększenie wysokości lotu w przypadku awarii w locie na niskim pułapie.
Wspomnana radiolokacyjna stacja do wykrywania przeszkód terenowych (TFR) i ostrzegania o możliwości zderzenia z obiektami naziemnymi Relief używana była również jako radioodległościomierz.
Elementy te umożliwiały w praktyce wykonywanie szeregu zadań nawigacyjnych: autonomiczny lub nieautonomiczny dolot samolotu w zadany rejon na niskim pułapie, automatyczne omijanie przeszkód terenowych w każdych warunkach lotu, wyszukanie, oznaczenie i przechowanie wyznaczonych wcześniej naziemnych punktów orientacyjnych, korekta według nich położenia samolotu (a może i przez stację celowniczą Kajra - rodzaj topodowiązania, kto wie). Pewnie jeszcze kilka zadań dałoby się znaleźć, pomijam oczywiście w zestawieniu elementy bojowe.
Jakie toto miało dolne pułapy działania w trybie automatycznym lub dyrektywnym to trudno powiedzieć, dyrektywnie pewnie tak jak dla Tornado IDS - jak pilot potrafi i jakim jest kozakiem.
Skoro już przy tym jesteśmy, to trochę rozbieranki dla Su-24M z widokiem na stacje radiolokacyjne:
(http://img22.imageshack.us/img22/3827/170620096.jpg)
(http://img708.imageshack.us/img708/5853/170620097.jpg)
-
Kolejna fota, na której widzymy Su-24MR.
(http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/3/2/5/1737523.jpg)
-
Wracając jeszcze do modernizacji bombowców frontowych Su-24M to pewnie mało kto pamięta że swego czasu na MAKS wystawiono po prawdzie dwa warianty modernizacji, proponowanej przez NAPO:
Su-24M2 (b/n 38), wystawa statyczna oraz w locie
Su-24SM (b/n 39), wystawa statyczna
Przy czym jak dobrze wiemy obecnie wariantu modernizacji Su-24SM się nie stosuje, zaś WWS zdecydowała się na Su-24M2, podobnie jak wojska lotnicze Algierii, modernizujące swoje Fencery do standardu Su-24MK2 a właściwie u nich się to nazywa Su-24bis.
Ostatnimi czasy przyjrzałem się nieco głębiej całej historii modernizacji Su-24M należących do WWS i jak się okazuje z tą całą modernizacją jest pewien drobny kłopot i informacje które można przeczytać na ich temat są co najmniej nieścisłe i wprowadzające w błąd. Otóż jak się okazuje, według osób powiązanych z zakładami NAPO w Nowosybirsku w rzeczywistości żadna z jednostek liniowych WWS nie używa Su-24M z systemem SWP-24 (Specjalizowanego Podsystemu Wyliczającego) zmodernizowanego przez kompanię Gefest IT. Tak zmodernizowany Su-24M używany jest jedynie w 4.CBP w Lipiecku oraz ew. w 929 GLIC w Achtubińsku w ilości egzemplarzy nie przekraczającej 7-8 sztuk. Kilka modernizowanych samolotów Su-24M z pakietem SWP-24 z Lipiecka ostatnimi czasy zwróciło również uwagę mediów m.in. poprzez udział w manewrach Zapad 2009 na Białorusi, mylnie nazywając te maszyny Su-24M2 (swoją drogą w manewrach uczestniczyło też kilka modernizowanych Tu-22M3 z systemem SWP-24-22). Co interesujące, wg. komentarza osób związanych z NAPO, filmik zalinkowany przez foxbata155 nie przedstawia w istocie Su-24M2 z NAPO tylko inny wariant modernizacji tej maszyny. Chciałoby się w tym miejscu zapytać: o co tu kur.. chodzi?
Otóż jak się okazuje zmodernizowany Su-24M2, który jest na wyposażeniu 302.BAP w ilości sztuk 24 w Perejasławsku na Dalekim Wschodzie i której ostatnie maszyny dotarły tam 10 grudnia 2009 roku (finalizując tym samym dwuletni kontrakt na dostawy) nie ma nic wspólnego z pakietem SWP-24 proponowanym przez kompanię Gefest IT. Jak się okazało Su-24M2 na wyposażeniu 302.BAP jest w istocie wariantem modernizacji proponowanym przez NAPO, w tych też zakładach zaprojektowana została baza elementowa tej modernizacji i nie ma w niej systemu SWP-24. Podsumowując, wyjaśnienie tego stanu rzeczy jest stosunkowo proste: na dzień dzisiejszy istnieją dwaj dostawcy bazy elementowej do modernizacji bombowców frontowych Su-24M:
- kompania OAO "NAPO" w Nowosybirsku, proponująca pakiet modernizacji Su-24M2, używana w 4.CBP oraz w 929 GLIC;
- kompania Gefest IT, proponująca pakiet zatutuowany "Modernizacija samolieta Su-24M(MK)" na bazie elementowej systemu SWP-24, użytkowana w 302.BAP;
Wniosek z tego jest taki że ulotki kompanii Gefest IT nie dotyczą Su-24M2, zresztą w ogóle ANI RAZU nie pada w nich to oznaczenie. Jest jedynie mowa o "modernizacji samolieta Su-24M(MK)" w oparciu o elementy systemu SWP-24. Dla odmiany Su-24M2 jest propozycją modernizacji oferowaną przez holding Suchoja za pośrednictwem w NAPO w Nowosybirsku i to właśnie ten wariant wszedł na wyposażenie WWS, a konkretnie dotychczas jednego pułku - wspomnianego 302.BAP. Ponieważ zaś broszurki Gefest IT dotyczą ich własnego produktu, stąd zakres modernizacji Su-24M2 w wydaniu NAPO pozostaje nieznany (chyba że o czymś nie wiem) - najprawdopodobniej dotyczy jedynie dostosowania maszyny do kilku typów nowego uzbrojenia (m.in. H-31A/P oraz H-59MK2). Warto tu nadmienić że właśnie w chwili obecnej ważą się losy modernizacji Su-24M2 z NAPO - okazuje się bowiem iż po realizacji kontraktu na dostawę do 302.BAP rosyjskie WWS są bardziej skłonne przyjąć na uzbrojenie dla odmiany modernizowany Su-24M + SWP-24 proponowany przez spółkę Gefest IT, uznając ten wariant za nowocześniejszy, system SWP-24 bardziej perspektywiczny i lepiej sprawujący się w dzisiejszych realiach bojowych... przynajmniej takie wrażenie wynoszono ponoć z manewrów. Natomiast NAPO miałoby w zasadzie skupić się na dzień dzisiejszy wyłącznie na produkcji Su-34 i ew. remontach oraz przedłużeniu resursu pozostających w linii Su-24M, zarówno należących do WWS Rosji jak i samolotów Algierii.
Jednocześnie w tej chwili zupełnie już nie wiem z którą z wymienionych modernizacji mają coś wspólnego nadmienione wcześniej podwójne kontenery na górnej części kadłuba u statecznika pionowego? Może jednak bliżej im do Su-24M2 proponowanego przez NAPO, bo w broszurkach Gefest IT mi dostępnych niestety nie ma o nich słowa. Z drugiej strony jest wręcz przeciwnie - na Su-24M zmodernizowanym przez Gefest IT (widoczne logo) te kontenery widać, natomiast na Su-24M2 proponowanym przez NAPO - wręcz przeciwnie.
(http://img807.imageshack.us/img807/4719/su24m1zgefestit.th.jpg) (http://img807.imageshack.us/i/su24m1zgefestit.jpg/)
Modernizowany Su-24M z systemem SWP-24 wg. propozycji Gefest IT. Widoczne logo przedsiębiorstwa.
(http://img225.imageshack.us/img225/7585/su24m2napo.th.jpg) (http://img225.im ageshack.us/i/su24m2napo.jpg/) (http://img17.imageshack.us/img17/8661/su24m2napo2.th.jpg) (http://img17.imageshack.us/i/su24m2napo2.jpg/)
Modernizowany Su-24M2 n/b 38 wg. propozycji NAPO.
Podsumowując to wszystko moim zdaniem w dzisiejszych realiach najbardziej prawdopodobny wariant rozwoju sytuacji jest jednak taki że Su-24M należące do WWS modernizowane będą jednocześnie przez oba przedsiębiorstwa (NAPO oraz Gefest IT) jednocześnie. Po prostu wpływ/lobby Suchoja (stojącego za NAPO) nadal jest znaczny, zaś ponieważ jednocześnie system SWP-24 proponowany przez konkurenta dostał ostatnio bardzo dobre rekomendacje, więc można się spodziewać że obie firmy dostaną jakieś kontrakty w najbliższym czasie. Gefest IT najprawdpopodobniej do modernizacji i remontów Su-24M certyfikuje Lotniczy Zakład Remontowy nr. 514 w Rżewie (ОАО "514 ARZ"). Wyłącznie remonty Su-24M przeprowadza również wspomniany już gdzie indziej 20 ARZ. Przy czym wcale nie zdziwiłbym się jakby rozwiązania proponowane przez obydwie firmy zostały przyjęte na uzbrojenie pod identycznym oznaczeniem (sic!), tj. Su-24M2. Wtedy rozróżnienie obu maszyn i zorientowanie się co jest grane będzie wówczas niezwykle kłopotliwe.
Na marginesie też można dodać że w całkiem zaawansowanym stadium są już prace nad bazą elementową Su-24M3 (sic!), ponoć bardziej konkurencyjny wobec Su-24M (SWP-24) aczkolwiek moim zdaniem jest mało prawdopodobne aby ten wariant ujrzał światło dzienne.
-
Wydaje mi się że owe kontenery nie mają nic wspólnego z żadną z modernizacji ponieważ w jakiejś rosyjskiej publikacji z lat 90 przeczytałem że są to dodatkowe wyrzutniki flar/dipoli które były montowane na ostatnich seriach tych maszyn. MK otrzymał podobny zestaw tyle tylko że w grzebieniu aerodynamicznym na szkrzydle. Samoloty produkowane dla WWS tego grzebienia od połowy lat 80-tych już nie miały i miejsce dla dodatkowych wyrzutników znaleziono nadbudowując chwyt powietrza do chłodzenia przedziału silnika. Jak znajdę zdjęcie z tej publikacji to wkleję.
-
Samolot nie wielbłąd i pić musi.
www.ruclip.com/video/DKtRXlww44c/42-гвбап-на-полетах.html
-
Dzięki foxbat155 za wyjaśnienie kwestii tych kontenerów, widać będę musiał zrewidować swój pogląd na to jak rozróżnić czy to Su-24M2 czy modernizowany Su-24M(MK) przez spółkę Gefest IT od zwykłych Su-24M :121:
Wygląda więc na to że jak dotąd oglądaliśmy na zdjęciach prawie wyłącznie modernizację Su-24M(MK) proponowaną przez Gefest IT. Ciekawi mnie na dzień dzisiejszy jak faktycznie wyglądają modernizowane przez NAPO Su-24M2 a więc wariantu który trafił do jednostek liniowych. Żeby się o tym przekonać dobrze by było dostać zdjęcia tych maszyn z 302.BAP w Perejasławsku na Dalekim Wschodzie, niestety jedyne jakie posiadam pochodzą sprzed 2006 roku - a więc zdecydowanie sprzed modernizacji parku samolotowego.
Przy okazji - spółka Gefest IT wśród materiałów broszurkowych wydała też filmik nt. modernizacji samolotów Su-24M(MK) w oparciu o bazę elementową Specjalizowanego Systemu Wyliczającego (SWP-24):
http://rapidshare.com/files/415795374/su-24mkupgrade-part1.avi
-
Nawiasem mówiąc ów rosyjski instruktor sprzed dwóch stron:
Rosyjski instruktor przeprowadzający szkolenie pilotów na algierskich Su-24MK2:
[...]
... to nie kto inny jak Walerij Serpionowicz Potaszow (Валерий Серпионович Поташов), oblatywacz fabryczny NAPO, obecnie wykonujący m.in. obloty techniczne nowych Su-34.
Wracając jeszcze do Algierskich Su-24MK - jeszcze w NAPO w Nowosybirsku podczas remontu i modernizacji jako Su-24MK2, właściwie Su-24bis (w podobnym standardzie jak Su-24M2 należące do 302.BAP w WWS):
(http://img3.imageshack.us/img3/6167/argelianaapo1.jpg)
(http://img442.imageshack.us/img442/6845/argelianaapo3.jpg)
(http://img820.imageshack.us/img820/1092/argelianaapo6verde.jpg)
(http://img251.imageshack.us/img251/600/argelianaapo8.jpg)
(http://img809.imageshack.us/img809/4585/argelianaaposu24mkkx551.jpg)
-
Wracając jeszcze do sprawy tych kontenerów z dodatkowymi wyrzutnikami flar/dipoli które były montowane na ostatnich seriach tych maszyn (Su-24M) to okazuje się że jest to powiększona 48-nabojowa wersja wyrzutnika z kilkoma blokami APP-50A (L-028) tj. Автомат Постановки Пассивных Помех (АПП-50A), zasilana nabojami PPI-50 oraz PPR-50 i zawierająca dwa rzędy po 8 trzy-nabojowych bloków (na rysunku pozycja nr #85).
Istniała przy tym normalna wyrzutnia z blokiem APP-50A (L-028) zawierająca 12 naboi, wbudowana na stałe w górną część gondoli silnika AL-21F3 (na rysunku pozycja nr #88), w każdej z gondol zabudowana była jedna taka wyrzutnia. Należy dodać że w Su-24MK faktycznie instalowany był zestaw w grzebieniu aerodynamicznym na skrzydle, zawierał on pojedynczy rząd 9 trzy-nabojowych bloków z nabojami PPI-50 oraz PPR-50. Najprawdopodobniej instalowany był on dodatkowo do już istniejących bloków wbudowanych w gondolę silnika.
(http://img718.imageshack.us/img718/9991/app50.jpg)
Przy okazji warto może jeszcze powrócić na chwilę do modernizacji samolotów Su-24M(MK).
W 4.CBPiBPS w Lipiecku eksploatowane są co najmniej trzy zmodernizowane przez spółkę "Gefest & T" samoloty Su-24M z systemem SWP-24. Mają one numery boczne #40, #44 oraz #45 i charakteryzują się m.in. logiem spółki wymalowanym na boku lewego wlotu.
(http://img84.imageshack.us/img84/1483/95105616.th.jpg) (http://img84.imageshack.us/i/95105616.jpg/) (http://img815.imageshack.us/img815/1328/15962346.th.jpg) (http://img815.imageshack.us/i/15962346.jpg/) (http://img42.imageshack.us/img42/593/77726181.th.jpg) (http://img42.imageshack.us/i/77726181.jpg/)
Su-24M (SWP-24) z Lipiecka: #40, #44 oraz #45.
(http://img534.imageshack.us/img534/1100/allthree.th.jpg) (http://img534.imageshack.us/i/allthree.jpg/)
Wszystkie trzy Su-24M (SWP-24) na manewrach Rubież 2004.
Dostałem też mały "cynk" jakoby przez 4.CBPiBPS w Lipiecku przewinęły się również co najmniej cztery zmodernizowane przez NAPO Su-24M2 z nieco zmodyfikowanym kompleksem bojowym PNS-24M2. Mają one numery boczne #11, #22, #34 oraz #38. Ten ostatni bywał pokazywany m.in. kilkakrotnie na wystawach MAKS.
(http://img148.imageshack.us/img148/2586/85422579.th.jpg) (http://img148.imageshack.us/i/85422579.jpg/) (http://img16.imageshack.us/img16/2060/40905932.th.jpg) (http://img16.imageshack.us/i/40905932.jpg/) (http://img707.imageshack.us/img707/8407/15380088.th.jpg) (http://img707.imageshack.us/i/15380088.jpg/) (http://img836.imageshack.us/img836/4643/79598685.th.jpg) (http://img836.imageshack.us/i/79598685.jpg/)
Su-24M2 (PNS-24M2) zmodernizowane przez NAPO: #11, #22, #34 oraz najbardziej znany #38.
Na temat Su-24M (SWP-24) udało mi się ostatnio dostać trochę lepszą broszurę informacyjną z "Gefest & T" natomiast kilka szczątkowych informacji udało mi się również zebrać odnośnie zakresu modernizacji Su-24M2 (PNS-24M2). Nie jest tego wiele ale dobre i to. Przy jakiejś lepszej okazji, jak znajdę nieco czasu, spisze się te informacje i zrobi może małe zestawienie :001:
-
... wyrzutnia z blokiem APP-50A (L-028) zawierająca 12 naboi, wbudowana na stałe w górną część gondoli silnika AL-21F3 (na rysunku pozycja nr #88),
A nie #84 ?
-
Tak, to miało być #84.
Przy okazji, w Nowosybirsku widziane były przynajmniej dwa Su-24M2 o n/b 36 oraz 55:
(http://img299.imageshack.us/img299/9426/dsc00306vr.th.jpg) (http://img299.imageshack.us/i/dsc00306vr.jpg/) (http://img215.imageshack.us/img215/8691/dsc00321wu.th.jpg) (http://img215.imageshack.us/i/dsc00321wu.jpg/) (http://img411.imageshack.us/img411/6205/dsc00301uv.th.jpg) (http://img411.imageshack.us/i/dsc00301uv.jpg/) (http://img412.imageshack.us/img412/6829/dsc00316ds.th.jpg) (http://img412.imageshack.us/i/dsc00316ds.jpg/)
-
... to nie kto inny jak Walerij Serpionowicz Potaszow (Валерий Серпионович Поташов), oblatywacz fabryczny NAPO, obecnie wykonujący m.in. obloty techniczne nowych Su-34.
a tu wspomniany pilot w omawianej sytuacji na żywo
http://www.youtube.com/watch?v=G3mWGDnD-Sc&feature=player_embedded
Ładny mają znaczek oblatywacze z NAPO
(http://i072.radikal.ru/1002/cc/ed23ae426097.jpg)
-
Niezależnie od wszystkich modernizacji wersja "prostaja" w dalszym ciągu sobie lata. Zdjęcia z czerwca tego roku z Krymu, co ciekawe samoloty mają oznaczenia zarówno cywilne jak i wojskowe. Samoloty pochodzą z ostatnich serii Su-24 i mają trochę elementów z M np Bieriozę.
(http://img34.imageshack.us/img34/3769/viewe.jpg)
(http://img245.imageshack.us/img245/5691/rf337784sm.jpg)
(http://img695.imageshack.us/img695/6803/rf33778.jpg)
(http://img822.imageshack.us/img822/6003/img1746d.jpg)
(http://img819.imageshack.us/img819/3729/img1006hk.jpg)
-
Do całkiem niedawna było jeszcze jedno miejsce gdzie można było spotkać Su-24 wczesnych serii produkcyjnych jak 722 BAP w Smurawiewo. O ile jednak wiem w planach jest wycofanie w najbliższym czasie wszystkich pozostałych Su-24 i pozostawienie w linii wyłącznie Su-24M.
(http://img99.imageshack.us/img99/5654/dsc0212qd.jpg)
(http://img812.imageshack.us/img812/2404/dsc0226df.jpg)
(http://img534.imageshack.us/img534/7289/dsc0243r.jpg)
(http://img198.imageshack.us/img198/5973/dsc3723.jpg)
(http://img684.imageshack.us/img684/6683/dsc3724.jpg)
(http://img602.imageshack.us/img602/9897/dsc3735.jpg)
Poza tym można sobie pooglądać na tym profilu na youtube filmiki ze Szprotawy z 1992 roku a więc w okresie kiedy bazował tam 42 Tannerberski Pułk Lotnictwa Bombowego operujący na Su-24M:
http://www.youtube.com/user/kalemenev
-
(http://img153.imageshack.us/img153/8054/186e0.jpg) (http://img153.imageshack.us/i/186e0.jpg/)
Pulpit nawigacyjny.Czy wymienili układy bezwładnosciowe i RSBN y w tej modernizacji?
-
Wydaje się że wymienili całkiem sporo. Przegląd kabiny M2:
(http://img24.imageshack.us/img24/8246/177ci.th.jpg) (http://img24.imageshack.us/i/177ci.jpg/)(http://img32.imageshack.us/img32/8144/178uu.th.jpg) (http://img32.imageshack.us/i/178uu.jpg/)(http://img697.imageshack.us/img697/8158/179ok.th.jpg) (http://img697.imageshack.us/i/179ok.jpg/)(http://img593.imageshack.us/img593/5033/180e.th.jpg) (http://img593.imageshack.us/i/180e.jpg/)(http://img543.imageshack.us/img543/5113/181o.th.jpg) (http://img543.imageshack.us/i/181o.jpg/)(http://img26.imageshack.us/img26/681/182yo.th.jpg) (http://img26.imageshack.us/i/182yo.jpg/)(http://img41.imageshack.us/img41/3348/183fe.th.jpg) (http://img41.imageshack.us/i/183fe.jpg/)(http://img834.imageshack.us/img834/1366/184l.th.jpg) (http://img834.imageshack.us/i/184l.jpg/)(http://img203.imageshack.us/img203/8241/185zz.th.jpg) (http://img203.imageshack.us/i/185zz.jpg/)(http://img258.imageshack.us/img258/4171/1860.th.jpg) (http://img258.imageshack.us/i/1860.jpg/)(http://img139.imageshack.us/img139/3940/187k0.th.jpg) (http://img139.imageshack.us/i/187k0.jpg/)(http://img89.imageshack.us/img89/5797/188d.th.jpg) (http://img89.imageshack.us/i/188d.jpg/)(http://img405.imageshack.us/img405/6416/189lid.th.jpg) (http://img405.imageshack.us/i/189lid.jpg/)(http://img202.imageshack.us/img202/6755/190zey.th.jpg) (http://img202.imageshack.us/i/190zey.jpg/)(http://img526.imageshack.us/img526/4919/279oe.th.jpg) (http://img526.imageshack.us/i/279oe.jpg/)
Przy okazji fotki wyrzutników flar/dipoli:
(http://img6.imageshack.us/img6/3303/1le8s214.th.jpg) (http://img6.imageshack.us/i/1le8s214.jpg/)(http://img545.imageshack.us/img545/3703/gl2li214.th.jpg) (http://img545.imageshack.us/i/gl2li214.jpg/)(http://img408.imageshack.us/img408/7316/rbkga214.th.jpg) (http://img408.imageshack.us/i/rbkga214.jpg/)(http://img153.imageshack.us/img153/1658/vjvr214.th.jpg) (http://img153.imageshack.us/i/vjvr214.jpg/)
-
Wydaje się że wymienili całkiem sporo. Przegląd kabiny M2:
Super! Wielkie dzięki Foxbat :)
-
Wielkie dzięki foxbat155 za zdjęcia. Po prostu masakra, tym niemniej pozwolę sobie trochę je skomentować :)
Po tym co widzę po wyposażeniu kabiny nie widać ani wyświetlacza przeziernego KAI-24 ani wyświetlacza kineskopowego OR-4TM które są cechami modernizacji Su-24M (SWP-24). Nie są to więc systemy przedsiębiorstwa Gefest & T, te zaś wyświetlacze które są obecne w kabinie są innego typu (niestety niezbyt mi znanego) i można na 99% uznać że jest do modernizacja proponowana przez NAPO z Nowosybirska tj. Su-24M2 (PNS-24M2).
Podstawą modernizacji Su-24M2 jest oczywiście zmodernizowany kompleks nawigacyjno-bojowy PNS-24M2. Warto nieco szerzej się na jego temat rozpisać i wymienić kilka elementów tego systemu, charakterystycznego dla tej modernizacji:
- komputer pokładowy BCWM-90-608A (Бортовая Цифровая Вычислительная Машина) kompanii FGUP "UPPO" zaniast bloków dawnego komputera pokładowego BCWM "Orbita-20";
- komputer pokładowy BGRM K-024B (Бортовая графическая Вычислительная Машина);
- kompleks Binom-ATM2;
- nowe bloki radiolokatora "Orion-A": OR-2A oraz OR-2B;
- nowe bloki radiolokatora "Relief": RF-3 i RF-2M;
- nowe bloki kompleksu M-100: UWW-M oraz PZU;
- pulpit sterowania PUI-24;
- możliwa instalacja systemu nawigacji bezwładnościowej C-061K;
- możliwa instalacja odbiorników systemu RSBN-85;
- możliwa instalacja odbiorników systemu A-737 firmy OAO MKB "Kompas";
- możliwa instalacja radiostacji R-800L1/L2;
[...]
Pulpit sterowania PUI (prawdopodobnie połączony z blokiem sterowania А-735-7М) który pokazał CRC jest niczym innym jak elementem systemu izd. A-737.
Interesujący jest brak charakterystycznego dla współcześnie nowo produkowanych/modernizowanych rosyjskich samolotów systemu SPO-32 (izd. L-150) Pastel przedsiębiorstwa CKBA Elektroawtomatika a zamiast niego pozostawiono sprawdzoną SPO-15 (izd. L-006) Beriozę z rozbudowanym dookólnym precyzyjnym zespołem anten kierunkowych (również w tylnej półsferze).
Z nowego uzbrojenia wiadome jest o dostosowaniu Su-24M2 do przenoszenia najnowszych produkcyjnych wersji rakiet H-31P (H-31PM) oraz H-59MK2, do samoobrony zamiast R-60M wykorzystywane są R-73K/L.
Do tej pory NAPO z Nowosybirska zmodernizowała co najmniej 24 samoloty Su-24M należące do WWS z 302 BAP do standardu Su-24M2. Ponadto wykonała również modernizację do podobnego standardu Su-24MK2/Su-24bis co najmniej 25 egzemplarzy (+ możliwy jeszcze dodatkowy tuzin maszyn odebranych wcześniej które trafiły do NAPO na remont), zatem możliwe jest że łącznie wykonano prace nawet na ok. 60 egzemplarzach Fencerów.
Ponadto krążą informacje o rzekomym przygotowywaniu wariantu Su-24M3 (PNS-24M3) ale wątpię osobiście aby d6czekał się seryjnej modernizacji.
Modernizacja Su-24M (SWP-24) dla odmiany skupia się na nieco innych aspektach. Ale o tym może innym razem :)
-
Ten ,,mój,, pulpit to ni FMS ni MCDU ni ...Najbardziej zastanawia przycisk ,,Koordynaty Wwod,, wprowadzenie koordynatów. :004:
-
U nich to się chyba PUI nazywa - Punkt Uprawienija i Indikacji. Poza tym część z tego da się rozszyfrować jak przykładowo chyba najbardziej oczywiste ППМ (PPM) czyli Powrotnyj Punkt Marszruta :001:
-
Przy okazji - dwa Su-24MK Iranu - o tyle osobliwe, że ten z tyłu jest samolotem ex-irackim, natomiast maszyna na pierwszym planie z grzebieniem aerodynamicznym na skrzydle pochodzi z dostaw z ZSRR.
(http://www.airforce.ru/photogallery/gallery9/su-24_iran/bt_su-24mk_iriaf_1024.jpg)
-
Ostatnio udało mi się zdobyć trochę informacji o wersji MR i tu pytanie.
O ile da się zorientować co robią poszczególne zasobniki to z Szpil-2m mam problem.
Jest to kontener rozpoznania laserowego (контейнер с лазерной разведаппаратурой «Шпиль-2М»), z tego co udało mi się odszukać laser ma podobno służyć do podświetlania terenu dla aparatury fotograficznej.
Jak to z tym zasobnikiem jest ? Jeżeli ma podświetlać to pewnie wąski fragment z małej wysokości.
-
Symulator Su-24M opracowany przez CNTU "Dynamika":
(http://sdelanounas.ru/images/img/www.dinamika-avia.ru/mcenter_news_images_Cy-24_s.jpg)
-
Bajka - jak na domowe warunki :)
-
Siedzenia chyba z Łady :) ale na życzenie klienta można zrobić wszystko. Całość ma być gotowa na początku jesieni.
http://dinamika-avia.com/en/mcenter/news/index.php?cnews_news_id=1390
-
Bajka - jak na domowe warunki :)
Też tak myslałem . :004: A tu niespodzianka ,i Dreamlinera uczysz sie w takich samych warunkach. :003:
-
Szczątki libijskiego Su-24MK n/b 38 o którym wspomniał Gizmo, utraconego w niedzielę 6 marca podczas starć z rebeliantami.
Aczkolwiek chyba bardziej prawdopodobnym jest że Fencer zaliczył glebę w piach z powodu błędu pilotażowego w czasie niskiego przelotu.
(http://img138.imageshack.us/img138/2971/800xp.jpg)
(http://img848.imageshack.us/img848/7122/800xm.jpg)
(http://img222.imageshack.us/img222/2226/800xe.jpg)
-
Też tak myslałem . :004: A tu niespodzianka ,i Dreamlinera uczysz sie w takich samych warunkach. :003:
To jest fix-base (FTD) a nie (FFS) dlatego wygląda ubogo choć z drugiej strony 7 monitorów w tym 5 touch to super wynik.
-
Su-24M w zimowej szacie:
(http://www.airforce.ru/photogallery/melihov/su-24m/aleksandr_melihov_su-24m_1200.jpg)
-
Jeszcze jeden libijski Su-24: 37
(http://www.xairforces.com/images/country/libya/wall/Su-24MK_LARAF_001_1024.jpg)
Zdjęcie znalezione tu: http://www.xairforces.net/galleryd.asp?id=63&galleryid=515 (http://www.xairforces.net/galleryd.asp?id=63&galleryid=515)
-
Wszystko wskazuje na to że jest to zdjęcie kabiny Su-24M zmodernizowanego przez Gefest - nieco inny dolny ekran u szturmana i nowy IŁS dla pilota:
(http://img37.imageshack.us/img37/884/1948081.jpg)
-
Z filmiku przedstawionego przez ajzik http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=tH3TtpwPLqw#
w 1:44 widać coś takiego
(http://img16.imageshack.us/img16/8947/su24mrgps.jpg)
opisane jest jako GPS. Na przeglądanych zdjęciach kabin Su-24 niczego takiego nie widziałem.
Czy to "lokalna" modyfikacja dla lotnictwa morskiego ?
-
http://www.google.com/search?client=opera&rls=en&q=garmin+gps+152&sourceid=opera&ie=utf-8&oe=utf-8&hl=all :)
-
Czyli co ? Sami sobie piloci zamontowali ?
-
Tak to wygląda.
Folklor Panie. Z tym, że obecnie stawiają w FR na nanotechnolgie, a i GLONASS prawie ukompletowany, więc może tego Garmina zastąpi jakiś bardziej swojski odbiornik i do tego w zbliżonym rozmiarze/masie :-)
-
że obecnie stawiają w FR na nanotechnolgie
Czy mógłbyś rozwinąć nieco?
-
Rozwijam - chciałem być dowcipny. Połączyłem mantre Midwiediewa o inwestowaniu w nowe technologie (w tym nanotechnologie - w powszechnym odbiorze synonim czegoś bardzo niewielkiego :-)) ze znanym mi wyglądem dotychczasowych odbiorników GLONASS-a (duże i dość toporne).
-
Acha bo mi to się kojarzy z nanomateriałami :001: Odnśnie Glonass to rzeczywiście udało im się poskładać wreszcie ten system. Na rynku pojawiła się jakaś komórka z androidem, która może podobno odbierać sygnał zarówno z GPS jak i GLONASS. Ciekawe jak wypada porówanie jeśli chodzi o dokładność.
Może troche OT ale zapewne też to ma jakiś wpływ na wydatki obronne FR. Putin podobno przejmie "stery" w 2012 czyli znów zostanie prezydentem. Putin chyba jest bardziej skłonny zwiększać wydatki na wojsko.
-
Może troche OT ale zapewne też to ma jakiś wpływ na wydatki obronne FR. Putin podobno przejmie "stery" w 2012 czyli znów zostanie prezydentem. Putin chyba jest bardziej skłonny zwiększać wydatki na wojsko.
Najbardziej niechętny wydawaniu pieniędzy na wojsko (i wszystko inne - socjal, szkolnictwo, szpitalnictwo itd itp jak to liberał), czyli Kudrin już wyleciał więc ... ale z drugiej strony jeśli przyjdzie kryzys (a się zanosi) i polecą na pysk ceny nośników energii to i tak kasy nie będzie. Także na wojsko. Sorry za pociągnięcie OT.
-
Mała aktualizacja odnośnie omawianej wcześniej modernizacji floty Su-24M: http://www.lenta.ru/news/2011/10/21/su24/
Ważniejsze informacje wyciągnięte z artykułu:
- Ważą się losy dalszej modernizacji Su-24M, co interesujące pomimo rozpoczęcia produkcji Su-34 rosyjskie WWS chcą jej kontynuacji;
- Modernizacja pozwoli przedłużyć resursy samolotów o 10 lat (wcześniej modernizowane samoloty miały mieć przedłużony o 15 lat);
- Do 2020 roku 60-70% floty ma być zastąpione przez Su-34 które przejmą na siebie ciężar zadań wykonywanych dotychczas przez Su-24M. Pozostaną w linii tylko egzemplarze poddane modernizacji;
- WWS FR mają mieć wg. newsa obecnie około 40 zmodernizowanych Su-24M2... cokolwiek to znaczy. Moim zdaniem jest prawdopodobne że w tej liczbie ujęte są zarówno zmodernizowane przez NAPO Su-24M2 (kompleks PNS-24M2) jak i przez spółkę Gefest&T Su-24M (z kompleksem SWP-24). Liczebność samolotów Su-24M z kompleksem SWP-24 szacuje się na 8-10 egzemplarzy, jednocześnie latają też prawdopodobnie 3 egzemplarze Tu-22M3 z SWP-24-22 (samoloty z kompleksem SWP-24 miały brać udział w manewrach Zapad-2010 na Białorusi);
- Kolejne 20-30 egzemplarzy ma zostać poddanych modernizacji w najbliższych 3-4 latach, umożliwiając dalszą eksploatację samolotów do 2020-2025 roku;
-
Propo filmików - zastosowanie bojowe kierowanych typów bomb i rakiet z Su-24M za pośrednictwem stacji celowniczej Kaira-24M.
Link: http://www.youtube.com/watch?v=Ik8Rez06yQA
-
Syryjskie Su-24MK: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=hgeyCzfczMY#
-
Soundtrack miażdży.
Elegancka tapicerka rodem z Jelcza też, podobnie pudełko przed nosem operatora komórki z jednym jedynym ale bardzo ważnym przełącznikiem: "zabić wszystkich niewiernych WŁĄCZ/WYŁĄCZ".
Ogólnie petarda film, ostatnio takie emocje przeżywałem chyba tylko przy thrillerze erotycznym "Żą Kulka i Qrdl na bezludnej wyspie".
-
Ostatnio udało mi się zdobyć trochę informacji o wersji MR i tu pytanie.
Trochę więcej usystematyzowanej informacji o wersji Su-24MR:
М-100 - pokładowy kompleks rozpoznania Su-24MR BKR-1 "Sztyk";
М-101 - rozpoznawcza stacja radiolokacyjna obserwacji bocznej "Sztyk" ("Штык");
М-103 - kontenerowa aparatura rozpoznania laserowego "Szpil-2" ("Шпиль-2");
М-103А - kontenerowa aparatura rozpoznania laserowego "Szpil-2M" ("Шпиль-2M");
М-152.2 - аaparatura rozpoznania telewizyjnego "Aist-M" ("Аист-М") для Су-24МР
М-321 - zasobnik ogólnego rozpoznania radiotechnicznego SRS-14 Tangaż (СРС-14 "Тангаж");
М-341 - aparatura rozpoznania radioelektronicznego "Elfir-M" ("Эфир-1М");
Ł-234 - kompleks samoobrony BKO-2 "Karpaty" / БКО-2 "Карпаты";
Ł-101 - pokładowa stacja zakłóceń aktywnych SPS-161 "Gerań-F" / СПС-161 "Герань-Ф";
-
Kilka ciekawych zdjęć z Su-24
http://russianplanes.net/images/to85000/084790.jpg
http://russianplanes.net/images/to85000/084788.jpg
http://www.mycity-military.com/imgs2/143473_53851135_01-01-01-vor-bal.jpg
-
Janek Cię ubiegł:
http://il2forum.pl/index.php/topic,11732.msg279933.html#msg279933
A same malowania całkiem sympatyczne.
-
Taki low-pass: http://www.youtube.com/watch?v=a9aQj9Fmr0g&feature=player_embedded#!
-
Znalazłem na military photos takie oto zdjęcie: http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/c302da6f9492b3c4.html
Pod ruchomymi częściami skrzydeł podwieszone są rakiety Ch-25 (tak je przynajmniej zidentyfikowałem). Zastanowiło mnie to gdyż kiedyś czytałem, że mogą byc tam podwieszone tylko rakiety pow-pow krótkiego zasięgu (np. R-60). Czy to jakaś zmiana związana z modernizacją, czy normalna praktyka również w starszych wersjach?
-
Jak najbardziej normalna praktyka, można tam nawet bomby podwiesić. Dla rozjaśnienia - rozpiska konfiguracji podwieszeń dla Su-24M:
(http://airwar.ru/image/idop/bomber/su24m/su24m-2.gif)
-
Pylony o których pisałem w poprzednim poscie są jak mniemam ruchome i zmieniają kąt razem ze skrzydłami?
-
Tak, te węzły są ruchome i zmieniają swój kąt, przy czym skrzydła w Su-24 ustawiane są w jedno z czterech położeń: 16 stopni (start/lądowanie), 35 stopni (przelot), 45 stopni (manewrowanie) i 69 stopni (prędkość naddźwiękowa).
W amerykańskim F-111 zaś 2 pary węzłów zewnętrznych były nieruchome i ustawione dla kąta skosu skrzydła 26 stopni, co w przypadku zmiany położenia skrzydła oznaczało ich odstrzelenie. Skrzydła w F-111 były ruchome w zakresie 16 - 72,5 stopnia.
-
Szczątki libijskiego Su-24MK n/b 38 o którym wspomniał Gizmo, utraconego w niedzielę 6 marca podczas starć z rebeliantami. [...]
Ciekawostka - ukazały się ostatnio zdjęcia rzeczonych libijskich Su-24MK n/b 37 oraz 38, wykonane tuż po zakończeniu prac remontowych w NAPO w Nowosybirsku:
(http://i.imgur.com/5HkwOz6.jpg)
(http://i.imgur.com/V73n9M5.jpg)
(http://i.imgur.com/xXjoT2S.jpg)
(http://i.imgur.com/k50GSDo.jpg)
(http://i.imgur.com/t5tPcKO.jpg)