Forum Miłośników Symulatorów Lotniczych

Hangar => Lock On/Flaming Cliffs/Flaming Cliffs 2.0/Flaming Cliffs 3/Flaming Cliffs 2024 => Wątek zaczęty przez: maverickdan w Maja 08, 2007, 23:29:04

Tytuł: Nawigacja w LockOn
Wiadomość wysłana przez: maverickdan w Maja 08, 2007, 23:29:04
Witam
Ostatnio ciekawi mnie jak to jest w rzeczywistości z nawigacją w rosyjskich maszynach. Z tego, co zauważyłem to w trybie nawigacji widać wyświetlone lotniska na MFD co mało ma wspólnego z nawigowaniem na większości maszyn. Jeżeli ktoś chciałby trochę po nawigować w sposób bardziej zbliżony do prawdziwego to zapraszam do lotów F-15. Potrzebna nam tylko mapa z wyznaczoną skalą odległości i trochę chęci. Do celu nawigowania możemy wykorzystywać na F-15  ILS. W momencie, kiedy pytamy się o najbliższe lotnisko wieża odpowiada nam, na jakim kursie się znajduje i w jakiej jest odległości i przełączą nasz system na pokładzie na to lotnisko. Możemy traktować takie lotnisko jako radiolatarnie a system ILS jako VOR . Na HUDdzie mamy wyświetloną wtedy odległość od takiego lotniska a igiełka pokazuje nam, na jakim kursie się znajduje lotnisko, które traktujemy jako radiolatarnie.
Dzisiaj na HLoskim serverku  przelecieliśmy w ten sposób z Balc3rem 1600km nad morzem, czyli bez punktów orientacyjnych na ziemi. Idealnie wkradliśmy się na tyły wroga gdzie nikt nas się nie spodziewał i zniszczyliśmy AWCSa. Po wykonaniu zadania wróciliśmy na macierzyste lotnisko. Super klimat całe, 1600km w szyku.

Pozdrawiam,
Maverickdan
Tytuł: Odp: Nawigacja w LockOn
Wiadomość wysłana przez: Edelmann w Maja 09, 2007, 10:09:43
Witam
A skąd wiesz do jakiego konkretnego lotniska lecisz?  :003: Pytanie jest głupie w sytuacji , kiedy mamy do czynienia z dobrą widocznością i możemy sobie to bezproblemowo ustalić porównując po układzie dróg kołowania , wyglądu pasa i  miast , budynków rzek i wielu innych informacji uzyskanych za pomocą obserwacji wzrokowej ziemii. ATC póki co - przynajmniej z tego co pamiętam nie przedstawia się z którego jest lotniska, czy Majkop czy Saki , czy Adler. Weźmy teraz lot po trasie , gdzie mgła jest jak diabli, z góry nie widac na ziemi NIC.  Po drodze wdajesz się w kotłowaninę , która przesuwa Twoją pozycję o ładnych "parę" kilometrów od planowanej trasy. Rzecz jasna , każdy się zgubi. Pytasz o odległość i kierunek do najbliższego lotniska. Otrzymujesz , owszem, tyle że nie wiesz do jakiego  :003:
Twój pomysł jest wart uwagi i jest świetny, jednak w warunkach dobrej widoczności.  W warunkach dobrej widoczności jednakże,  w Lockonie generalnie wystarczą same oczy do nawigowania no i mapa :004: .
Póki co w Lo-FC mamy taki sposób nawigacji , jaki mamy i każdy pomysł jest wart uwagi. Większe możliwości  mamy , kiedy lecimy cooperative, gdzie można coś pokombinować w edytorze tworząc umowne punkty wszystko raczej dla klimatu niż jako próba zbliżenia się do realu. Ale to zostawiamy MAV dla kampanii , która leży nam "trochę" ostatnio.
W kwestii nawigacji to cosik wydaje mi się że w BS w "Rekinku" będzie można - będąc już w kokpicie wiatraka samemu ułożyć punkty nawigacyjne na mapie wedle uznania i wprowadzić je do komputera pokładowego. To już bedzie czadzior!
Jestem w tej grupie ludzi którzy zamiast trójwymiarowych nitów na T 72 woleli by żeby w grze zaimplementowano punkty radionawigacyjne na ziemii i możliwośc dostrajania do nich pokładowych odbiorników (taka choćby uproszczona wersja tego co jest w FS-ach ). ....Kolejne pobożne życzenie  :015:
Tytuł: Odp: Nawigacja w LockOn
Wiadomość wysłana przez: maverickdan w Maja 09, 2007, 11:33:59
Cytuj
A skąd wiesz do jakiego konkretnego lotniska lecisz?
A no mam mapę która znasz i którą zrobiłem do celów „Kampani” ,jak pamiętasz podzielona jest ona na kwadraciki o wymiarach 50km na50km i z wyznaczoną skalą. Według tej mapy latamy nawet w nocy nad morzem, jak napisałem bez punktów obserwacyjnych na ziemi.
Bez problemu jestem w stanie dotrzeć do lotniska jakiego chcesz w nocy i we mgle.  :118:
pozdrawiam,
Maverickdan

ps. Jak ktoś chce tą mapę to proszę się odzywać na gaga
Tytuł: Odp: Nawigacja w LockOn
Wiadomość wysłana przez: some1 w Maja 09, 2007, 15:39:41
Jestem w tej grupie ludzi którzy zamiast trójwymiarowych nitów na T 72 woleli by żeby w grze zaimplementowano punkty radionawigacyjne na ziemii i możliwośc dostrajania do nich pokładowych odbiorników (taka choćby uproszczona wersja tego co jest w FS-ach ). ....Kolejne pobożne życzenie  :015:

No już nie płacz Edek :)

http://forum.lockon.ru/showthread.php?p=277932#post277932

Cytuj
АРК уже смоделирован.
РСБН в вертолете нет.

(http://forum.lockon.ru/attachment.php?attachmentid=9177&d=1167508353)(http://forum.lockon.ru/attachment.php?attachmentid=9178&d=1167508384)(http://img378.imageshack.us/img378/66/08bd4.jpg)

No co, nie zgadza się?
Tytuł: Odp: Nawigacja w LockOn
Wiadomość wysłana przez: Edelmann w Maja 09, 2007, 17:05:30
Ichniego języka już prawie nie pamietam, ciężko mi to idzie.
Pierwsze dwa "obrazki" to jest to o czym mówiłem odnośnie Black Sharka- możliwość programowania trasy bezpośrednio w "wiertolocie" Ka 50 - będąc już w kokpicie. Te zielone owale wzdłuż osi ILS a pasów to mniemam że localizer-y lub cosik podobnego Mapka czarnobiała to typowa karta lotniska Krasnodar - tyle że po "zdradziecku"- na karcie procedura... albo circle to land albo...missing approach- ciężko mi rozczytać. No tak ,Akuła będzie miodna tyle ,że w przypadku pozostałych sprzętów w kwesti nawigacji bez zmian?
Tytuł: Odp: Nawigacja w LockOn
Wiadomość wysłana przez: PZl Belfegor w Maja 09, 2007, 17:44:33
Cytuj
Te zielone owale wzdłuż osi ILS a pasów to mniemam że localizer-y lub cosik podobnego
Mnie się wydaje, że są to NDB.
Cytuj
Mapka czarnobiała to typowa karta lotniska Krasnodar - tyle że po "zdradziecku"- na karcie procedura... albo circle to land albo...missing approach
Nie ma osobnych mapek circle to land ani missed approach. CTL wykonuje się, gdy kierunek podejścia i pasa są różne lub gdy z powodu np. pogody nie można podejść na nieoprzyrządowany pas (lub oprzyrządowany niedostatecznie), gdyż nie są spełnione minima, a na innym pasie nie można usiąść z powodu zbyt mocnego tailwindu-schodzi się wtedy według ILSa (lub kierując się VOR/DME i profilem z mapy) jednego pasa, na pewnej wysokości przerywa schodzenie, wykonuje sie rodzaj kręgu i siada na innym pasie (bądź na tym samym z drugiej strony). Tu jest rysunek: http://library.avsim.net/zipshow.php?DLID=81572&FileName=circletoland.pdf&CType=application%2Fpdf
MA natomiast zazwyczaj jest zaznaczona przerywaną linią na mapce, jest też jej stosowny opis. http://www.pl-vacc.org/files/maps/0513-EPKK-ILSDME-RWY25.pdf -zobacz przerywaną linię a także opis obok profilu pionowego.
Moim zdaniem to mapa podejścia z kręgu (coś w rodzaju tego, co można zobaczyć na AIP dla EPBC, ale linka nie dam, bo nie wyświetla mi się menu po prawej na ais.pata.pl/aip).
Tytuł: Odp: Nawigacja w LockOn
Wiadomość wysłana przez: some1 w Maja 09, 2007, 17:48:26
Cytuj
АРК уже смоделирован.
РСБН в вертолете нет.
Znaczy, już wymodelowali ADF, natomiast nie ma w śmigłowcu RSBN. Nie wiem nic na temat czy będzie VOR/DME/ILS.

Tam dalej Chizh pisze, że ABRIS jest zrobiony w 80% realnego, brakuje części typowej dla lotnictwa cywilnego, czyli SID/STARów, dróg lotniczych i automatycznego szukania trasy po drogach właśnie.

Na wszystkich mapkach jest podejście na pas 05L w Krasnojarsku ( na ostatniej właśnie approach + missed ) i generalnie wszystko się zgadza. Wykropkowane kręgi oznaczają NDB'y, łezki to markery (outer (OM) i inner (IM), po ichniemu DPRM/BPRM). Tak właśnie wygląda większość lotnisk w Rosji, DME to luksus a ILS to łochocho, stawiają jak Putin ma przylecieć :D
Na lewym screenie jest wybrany OM "WP" na częstotliwości 750, na środkowym IM "W" na 375.00, na mapce z prawej widać, że nazwy, częstotliwości, kurs i okolica się zgadzają.
Tytuł: Odp: Nawigacja w LockOn
Wiadomość wysłana przez: maverickdan w Maja 10, 2007, 09:30:29
Cytuj
a ILS to łochocho, stawiają jak Putin ma przylecieć
Dobre dobre, niezle sie usmiałem.
Może ktoś mi powiedzić jak z realizmem w nawigacji w rosyjskich maszynach w LockOnie?
Chodzi mi o te wyświetlanie lotnisk na MFD.
Tytuł: Odp: Nawigacja w LockOn
Wiadomość wysłana przez: John Cool w Maja 10, 2007, 12:02:35
Może ktoś mi powiedzić jak z realizmem w nawigacji w rosyjskich maszynach w LockOnie?
Chodzi mi o te wyświetlanie lotnisk na MFD.

Nawigacja w LO:FC rosyjskich samolotów jest zrobiona dość po macoszemu, choć z dużym przymrużeniem oka ;) można powiedzieć iż samo wyświetlanie czy też prezentacja danych pod pewnymi względami mniej więcej wygląda podobnie (ze wskazaniem na "mniej więcej" :)). Generalnie jednak mogłoby być znacznie lepiej, szczególnie w przypadku samolotu Su-27, tym bardziej że ED w zasadzie dysponuje stosowną wiedzą na temat nawigacji w rosyjskich maszynach myśliwskich. Nie to żebym od razu posądzał ich o lenistwo, ale w sumie, zamiast modelowania kolejnego T-55M, czemu nie mogliby dokonać małej korekty?

Napiszę może specjalnie dla Mava w przeraźliwym skrócie o co mi chodzi i jak to z grubsza w real life wygląda. Mogę pisać trochę skrótami myślowymi, także proszę o wyrozumiałość. Mój główny zarzut tyczy się wskazań IPW, które w obecnej postaci w naszym symulatorze są co najmniej zubożone, co w szczególności tyczy się myśliwca Su-27. Poniżej na ten przykład widzimy wskazania na IPW trybu nawigacyjnego MARSZRUT (МАРШРУТ) w tym samolocie, czyli lotu po trasie.

(http://img151.imageshack.us/img151/199/marszut1he4.th.jpg) (http://img151.imageshack.us/my.php?image=marszut1he4.jpg)
Wskazania IPW w Su-27P/S (tryb MARSZRUT).

Jak widzimy, na wskaźniku wyraźnie zaznaczona jest trasa, oraz numerki punktów nawigacyjnych (radiolatarni). Podczas wykonywania lotu po trasie pilot kontroluje kurs (azymut na radiolatarnię) z wykorzystaniem systemu nawigacyjnego, wedle wskazań IPW, KPP (radiokompas) oraz wyświetlacza przeziernego (poniżej, również w trybie МАРШРУТ). Radiolatarnie zapewniają właściwą radiokorekcję trasy.

(http://img247.imageshack.us/img247/3102/marszut2ilsdn4.th.jpg) (http://img247.imageshack.us/my.php?image=marszut2ilsdn4.jpg)
Wskazania wyświetlacza przeziernego ILS (tryb MARSZRUT).

Na samym IPW, oprócz punktów nawigacyjnych (1,2,3) oraz skali (7), mamy szereg innych informacji. Ponieważ Su-27 jest bardzo bogato wyposażony w środki łączności oraz wymiany informacji z innymi samolotami ugrupowania, wyświetlane jest zatem położenie innych samolotów sojuszniczych (8), lecących po zadanej trasie. Informacji o położeniu innych samolotów oprócz środków łączności zapewnia także kompleks radiolokacyjny Narcyz-M. Pokazane jest także odchylenie od zadanego kursu (2). Jak widać, zaznaczone jest również jedno z lotnisk (5) zaprogramowanych w pamięci komputera CWM-80 sterującego systemem nawigacyjnym. Symbol (9) oznacza inną grupę samolotów, będącą w pobliżu, i o której informacje pozyskano z datalinka. Okresową kontrolę swojego położenia względem radiolatarni i bieżącego kursu dokonuje się z polpitu nawigacyjnego przyciskami NAWIGACIJA (НАШИГАЦИЯ). Kanały częstotliwościowe reguluje się przyciskiem KANAŁY (КАНАЛЫ) - różne położenia. Lot wykonuje się zarówno w zakresie ręcznym jak i automatycznym sterowania (kilka procedur). Przy ręcznym można posługiwać się zakresem stabilizacji horyzontalnej. Wznoszenie, oraz utrzymanie nakazanej prędkości/wysokości lotu odbywa się zgodnie z zaprogramowanym zadaniem.

Podczas lotu w trudnych warunkach atmosferycznych zaleca się je wykonywać na zakresie automatycznym układu sterowania, pilot jest obowiązany zwracać szczególną uwagę również na radiowysokościomierz, wskaźnika DA-200 i innych urządzeń, a także na ten przykład na stan instalacji ogrzewania przedniego wiatrochronu :).

Tryb powrotu włącza się przyciskami POSADKA (КАНАЛЫ). Istnieje co najmniej kilka trybów lądowania (zejście w zakresie ręcznym, automatycznym, z włączonym/wyłączonym zaprogramowanym lotniskiem, kilka procedur lotu na niezaprogramowane lotnisko itd.).

Zatem, z tego pobieżnego opisu widać, że to, co mamy w LO:FC w zakresie nawigacji w rosyjskich samolotach, jest zrobione zdecydowanie po macoszemu, choć trzeba przyznać iż samo wyświetlanie trasy wygląda "mniej więcej" poprawnie. Można to jednak było zrealizować znacznie lepiej, co jest tym bardziej dziwne że z tego co mi wiadomo Eagle Dynamics posiada całkiem sporo stosownych informacji na ten temat. W tym momencie jednak, z racji tego iż wspomniani Panowie raczej zajęci są innymi projektami. Na razie pozostaje chyba czekać i mieć nadzieję że może kiedyś znajdą czas i na to...


Tytuł: Odp: Nawigacja w LockOn
Wiadomość wysłana przez: tomcat w Maja 24, 2007, 12:34:29
No dobrze nawigacja jest spoko, jednak uwazam ze dałoby sie zrobic to wszystko prosciej i realniej gdyby:
1.Były somniane już punkty ARK i RSBN + VOR oczywiscie i mozliwosc recznego nastrajania sie tj. np punk PNO przy warszawie (ARK) = czestotliwosc 330.0 i myszka recznie nastrajamy sie - podobnie jak we Flight Simulatorze... jednak i tak jestem pod wrazeniem nawigacji, gdyz to jest symulator BOJOWYCH SAMOLOTÓW a nie tak jak FS.
2.To samo z ILSem i acha - tu pytanie - jak go włązcyc, kiedy przyciskam ,, ` " to nastrajam sie na punk a nie na lotnisko - o co chodzi? :004:
3.bardziej zaawansowana kontrola ATC chaciarz(chociaż) zla nie jest. Tu tez własne pytanie jak poprosic o zgode na ladowanie - nie moge poprsic o nie tylko o kolowanie i start :015:

Jak by nie było i tak jest dobrze, w koncu są swietne efekty i niepodwazalnej jakosci tekstury oraz scenerie...
Tytuł: Odp: Nawigacja w LockOn
Wiadomość wysłana przez: John Cool w Maja 25, 2007, 16:09:08
2. Przyciskając [1] kilkakrotnie, poruszasz się po podstawowych trybach nawigacyjnych, poczynając o d MARSZRUTA (lot po trasie), poprzez WOZWRAT (powrót), a na POSADCE(lądowanie) skończywszy. Dalej możesz decydować za pomocą [`], na które lotnisko chcesz się udać
Tytuł: Odp: Nawigacja w LockOn
Wiadomość wysłana przez: tomcat w Maja 29, 2007, 18:15:49
Oki, rozumiem lecz jak poprosić o zgodę na lądowanie - na okienku ATC + tower jest ciągle prośba na start i kołowanie ale może inaczej trzeba :011:?...
Tytuł: Odp: Nawigacja w LockOn
Wiadomość wysłana przez: Jascha w Maja 29, 2007, 21:27:41
Jak dasz "Inbound" wieża będzie naprowadzać Cię na "punkt inicjacji podejścia do lądowania". Jak dolecisz, kontroler sam wyda takie pozwolenie.

Samemu prosić o pozwolenie na lądowanie to się nie da. Tak tylko w Erze... tfu w Falconie. :020:

PS. Fajny nick. Aż dziwne, że nikt wcześniej na niego nie wpadł. :D
Tytuł: Odp: Nawigacja w LockOn
Wiadomość wysłana przez: tomcat w Maja 30, 2007, 21:38:16
Dzięki, pytanie - ile czasu potrzebujecie aby samemu zatankować w powietrzu su-33 tzn widzicie już iła, naciskacie 'R' i kombinujecie aby wycelować w ten jakże mały otwór - ja potrzebuje ok. 1 min - rekord to 28 sek. kurcze myślałem że jakoś prościej ale cóż - trening czyni mistrza :banan
Tytuł: Odp: Nawigacja w LockOn
Wiadomość wysłana przez: John Cool w Stycznia 07, 2010, 11:53:22
Wyświetlanie trasy, sytuacji taktycznej i innych danych na Su-27P - to tak jakby jeszcze ktoś nie wierzył że to naprawdę tak wygląda... i jak na dobrą sprawę LO:FC to upraszcza  :001:  :004:

(http://img254.imageshack.us/img254/589/208002.jpg)

(http://img145.imageshack.us/img145/3407/204930.jpg)

(http://img101.imageshack.us/img101/5210/217218.jpg)
Tytuł: Odp: Nawigacja w LockOn
Wiadomość wysłana przez: GGTharos w Stycznia 07, 2010, 17:45:19
Dużo rzeczy brakuje w LO ... akurat w ruskich samolotach najmniej rzeczy brakuje bo mniej rzeczy maja ;)

(http://www.ecf.utoronto.ca/~pavacic/scans/mpcd.jpg)