Forum Miłośników Symulatorów Lotniczych
Lotnisko => Lotnictwo wojskowe z epoki II Wojny Światowej => Wątek zaczęty przez: janweg w Października 13, 2007, 01:16:22
-
Mam pytanie do Forumowiczów obeznanych z tematem Jagdwaffe.
Interesuje mnie jaki był procentowy/liczbowy stosunek wersji Bf-109E do 109F oraz jak się sukcesywnie zmieniał od 22 czerwca 1941 do końca roku 1941. A jak wyglądała ta sprawa w 1942 (tu raczej chyba stosunek 109F do 109G). Chciałbym się po prostu dowiedzieć z jakim przeciwnikiem miał do czynienia przeciętny Iwan w powietrzu. Bo jeśli w czerwcu-lipcu 1941 było w linii na wschodzie 10% wersji F, to praktycznie mógł spotkać tylko 109E (E-4? E-7/Z?), Te proporcje mogły się odwrócic pod koniec roku i wtedy najczęstsze spotkania ŁaGG3 i Jak1 byłyby z 109F (F2?, F-4?).
Z góry dziękuję za każdą informację.
-
W czerwcu 1941r. na stanie wyposażenia jednostek Jagdwaffe zgrupowanych przy granicy z ZSRS znajdowały się dwa modele Messerschmitta Bf 109. Około 1/3 jednostek wyposażona była w produkowany od września 1940 roku model Bf 109E-7 z udoskonalonym w stosunku do wersji wcześniejszych silnikiem DB601N. Kolejny wielkoseryjny model sto dziewiątki to Bf 109F-2, napędzany tym samym silnikiem, ale o zmodyfikowanej aerodynamice i zmienionym uzbrojeniu. Stanowił on wyposażenie około 2/3 jednostek Jagdwaffe zgrupowanych na wschodzie. Co ważne były to najczęściej samoloty fabrycznie nowe, po fabrycznych przeglądach połączonych z wymianą kluczowych elementów, lub nie starsze niż 4-5 miesięcy. Część jednostek myśliwskich przezbroiła się w Bf 109F już po zakończeniu Kampanii Bałkańskiej.
za nieopublikowany tekst z HDD, współautor Gizmo... F-4 pojawiły sie dopiero jesienia 1941 roku. Dokładniejsze dane powinny byc w książkach BC/RS lub Operation Barbarossa Bergstroma ale późno i nie chce mi się szukać ;)
-
Bo jeśli w czerwcu-lipcu 1941 było w linii na wschodzie 10% wersji F
No nie, chłopie. Gdzieś ty to wyczytał?
Z chwilą ataku na ZSRR sprawa posiadanego sprzętu w poszczególnych pułkach myśliwskich przedstawia się następująco.
JG 54- Bf-109F
II i III/JG 27- Bf-109E
JG 51- Bf-109 F
JG 53- Bf-109 F
JG 3- Bf-109 F
II i III/JG 52- Bf-109 F
I/JG 52- Bf 109 E
II i III/JG 77- Bf-109 E
Jak więc widać tylko 5 Gruppe miał na wyposażeniu Bf-109 E, a więc daleko mniej niż 90%.
Teraz o wersji G.
W maju 1942 roku jako pierwsza Gustawy dostała JG 52, do sierpnia zakończono przezbrojenie wszystkich Gruppe
W sierpniu 1942 Bf-109 G pojawiły się w JG 53, JG 77, JG 3 i JG 54 choć nie we wszystkich Gruppe od razu, a wersja BF-109 F używana była jeszcze do końca 1942 roku. Poza tym, nie wszystkie Gruppe z tych Geschwader walczyły wtedy na froncie wschodnim, a np. JG 54 zaczynał wtedy przezbrojenie na FW-190. Zresztą masz tu link z wykazem sprzętu każdego pułku Luftwaffe łącznie z podtypami, bo mi brakuje trochęchęci, a zwłaszcza czasu, aby drążyć temat dalej.
http://www.ww2.dk/oob/bestand/jagd/bjagd.htm
-
Czyli według Gizmo 33% to była wersja E a 66% F, w/g Bee na 19 Gruppen 5 latało na wersji E, pozostałe na F, czyli ok 26% to wersja E, a 74% wersja F. Ciekawy jestem w jakim czasie przezbrojono te % Gruppen w wersję F?
Bardzo dziękuję za odpowiedzi.
PS
Bo jeśli w czerwcu-lipcu 1941 było w linii na wschodzie 10% wersji F, to praktycznie mógł spotkać tylko 109E (E-4? E-7/Z?),
Bee ja tego nigdzie nie wyczytałem, to było założenie, że jeżeli było 90% to statystyczny Iwan miał 90% szans na spotkanie w powietrzu wersji E, ale jeżeli było w linii 20% wersji E, to taką samą szansę miał na spotkanie jej w powietrzu pilot sowiecki.
-
II./JG 52 nie latała na Friedrichach tylko Emilach. Nie wymieniono też I.(J)/LG 2 z V Korpusu z Bf 109E w składzie.
-
Janweg- odpowiedz na Twoje pytanie odnośnie przezbrojenia znajdziesz tutaj: http://www.ww2.dk/ . Zakłada Air Units i dalej Single- engined fighter units.